Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостям №1178 встановлено порушення вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, пунктів 3 та 28 Особливостей №1178, а також не врахування норм пункту 5.31 розділу V Настанови №281.
Крім того, укладений договір про закупівлю не відповідає нормам статті 884 ЦК України, пунктів 17, 83, 84 та 103 Постанови КМУ №668 та, відповідно, не відповідає нормам пунктів 3 та 17 Особливостей №1178, а також частини першої статті 41 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю, відображення закупівлі у річному плані, правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178, розгляду тендерної пропозиції, відповідності повідомлень з вимогами про усунення невідповідностей вимогам Закону, своєчасності їх розміщення та виконання учасниками, надання учасником-переможцем документів при укладанні договору про закупівлю, своєчасності укладання договору та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця процедури закупівлі, правомірності внесення змін до договору – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує вжити заходи (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань, тощо) щодо недопущення в подальшому порушення вимог пунктів 3, 17 та 28 Особливостей №1178 та частини третьої статті 22 і частини першої статті 41 Закону при складанні тендерної документації.
Крім того, привести у відповідність до норм чинного законодавства, що регулює питання укладання та виконання договорів підряду у будівництві (Постанова КМУ №668, стаття 884 ЦК України) умови укладеного за результатами проведеної процедури закупівлі договору шляхом укладання додаткової угоди до договору.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 10 жовтня 2023 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерних пропозицій; відповідності повідомлень з вимогами про усунення невідповідностей вимогам Закону, своєчасності їх розміщення та виконання учасниками; надання учасником-переможцем документів при укладанні договору про закупівлю; своєчасності укладання договору та його оприлюднення; відповідності умов договору умовам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради (далі – Замовник) на 2023 рік (UA-P-2023-06-23-003692-b); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерної пропозиції; тендерну пропозицію ТОВ «АЛЬТБУД ЛВ» (щодо правомірності її відхилення Замовником); опубліковане повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції учасника ТОВ «АЛЬТБУД ЛВ» та опубліковані вказаним учасником документи на усунення таких невідповідностей; протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 06.07.2023 №3/39/23; тендерну пропозицію ТОВ «Оптімус ВІА»; опубліковане повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції учасника ТОВ «Оптімус ВІА» та опубліковані вказаним учасником документи на усунення таких невідповідностей; протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 11.07.2023 №5/39/33; повідомлення про намір укласти договір; опубліковані ТОВ «Оптімус ВІА» як переможцем тендеру документи та інформацію; договір про закупівлю від 21.07.2023 №152/T/23; опубліковані Замовником під час моніторингу інформацію та документи на запити органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (в редакції Закону № 2526-IX від 16.08.2022) постановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей.
Згідно з пунктом 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
За вимогою Додатку №2 до тендерної документації Замовника на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі учасники повинні надати: підписаний та скріплений печаткою учасника Додаток 2 до тендерної документації; договірну ціну (тверда), локальний кошторис, підсумкову відомість ресурсів до локального кошторису, розрахунок загально-виробничих витрат до локального кошторису, пояснювальну записку відповідно до початкової ціни пропозиції згідно з Технічною специфікацією.
При цьому, згідно із примітками, які містяться у Додатку №2 до тендерної документації, у ціні своєї пропозиції учасники враховують кошти на покриття ризиків пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, відповідно до Настанови №281, а саме Додаток №28 таблиця 3 п. 2.
Слід зазначити, що основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування визначено у Настанові з визначення вартості будівництва», затвердженій наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» (далі – Настанова №281). Ця Настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів.
Порядок визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) визначено у розділі V Настанови №281.
Разом з тим, за вимогою пункту 5.1 розділу V Настанови №281 ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених у пункті 4.40 цієї Настанови, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, зборів, обов’язкових платежів.
Також, за вимогою пункту 5.31 розділу V Настанови №281 у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховуються кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, розмір яких залежить від сукупності цілого ряду факторів, у тому числі: стадії проектування; виду будівництва; технічної та технологічної складності об’єкта будівництва, складності виконання будівельних робіт; тривалості будівництва; способів фінансування будівництва; виду договірної ціни, що пропонується за умовами конкурсних торгів.
При цьому у пункті 5.31 розділу V Настанови №281 вказано, що у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням будівельних робіт, за твердої договірної ціни враховуються у розмірі до 1,5% до підсумку глав 1–12 по графі 7 зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва.
Таким чином, у Настанові №281 визначено граничний розмір обсягу витрат (коштів) на покриття ризиків, що враховується при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) за твердої договірної ціни.
Водночас, Додаток 28 до Настанови №281 містить показники розміру коштів на покриття ризиків всіх учасників будівництва (від 0,8 до 9 відсотків залежно від видів об’єкта будівництва, а також стадій ЕП, ТЕО, ТЕР, П, РП) для врахування в інвесторській кошторисній документації (а не при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)).
Під час моніторингу встановлено, що у наданій у складі тендерної пропозиції договірній ціні (файл – «Кошторисpdf.pdf») учасником ТОВ «Оптімус ВІА» враховано кошти на покриття ризику в розмірі 2,0 % (125 823,31 грн) від підсумку глав 1 – 12 (6 291 165,69 грн), що не відповідає вимогам пункту 5.31 розділу V Настанови №281.
На запит органу державного фінансового контролю щодо підстав включення до розрахунку вартості тендерної пропозиції учасника коштів на покриття ризику відповідно до п.2 таблиці 3 Додатку №28 Настанови №281 (Об’єкти, що не включені в перелік об’єктів п. 1, об’єкти сільського господарства, транспорту та зв’язку, громадські будівлі та споруди крім житлових будинків – 2,0 відсотка) Замовником надано пояснення, у якому, зокрема, зазначено що відповідно до пункту 4.40 Настанови №281 кошти на покриття ризиків всіх учасників будівництва призначені відшкодування: збільшення об’ємів робіт спричиненого виконанням додаткових робіт та витрат, характер і методи виконання яких не можуть бути точно визначені під час проектування та уточнюються в процесу будівництва та виникнення додаткових витрат; збільшення вартості об’єкта будівництва, спричиненого зміною будівельних норм та нормативних документів, а також що розмір цих коштів визначається на підставі показників, які наведено в додатку 28 цієї Настанови, або на піставі обгрунтовуючих розрахунків.
Також, у поясненні вказано, що Замовником у відповідності до розробленого та затвердженого робочого проекту «Капітальний ремонт дворів, внутрішньоквартальних доріг та тротуарів на вул. Гетьмана І. Мазепи, 10, 12 - вул. П. Тичини, 23 в м. Львові», який пройшов експертизу експертною організацією, встановлено вимогу до учасників щодо включення до ціни пропозиції коштів на покриття ризиків відповідно до Настанови №281, а саме Додаток №28 таблиця 3 п. 2.
Проте, як зазначено вище, у Додатку 28 Настанови №281 наведено показники розміру коштів на покриття ризиків всіх учасників будівництва (а не лише підрядника) для врахування в інвесторській кошторисній документації (а не при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)).
За визначеннями у пункті 1.2 розділу І Настанови №281 інвесторська кошторисна документація – сукупність кошторисів, кошторисних розрахунків, відомостей кошторисної вартості пускових комплексів, зведених кошторисних розрахунків вартості об’єкта будівництва або його черг, зведень витрат, пояснювальних записок та відомостей ресурсів, складених на стадії розроблення проектної документації.
Водночас, порядок визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) визначено у розділі V Настанови №281.
Ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених у пункті 4.40 цієї Настанови, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, зборів, обов’язкових платежів (пункт 5.1 розділу V Настанови №281).
При цьому, згідно з пунктом 5.2 розділу V Настанови №281 договірна ціна є кошторисом вартості підрядних робіт, який узгоджений замовником, і використовується при проведенні взаєморозрахунків.
За нормою пункту 5.31 розділу V Настанови №281 у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховуються кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, розмір яких залежить від сукупності цілого ряду факторів, у тому числі: стадії проектування; виду будівництва; технічної та технологічної складності об’єкта будівництва, складності виконання будівельних робіт; тривалості будівництва; способів фінансування будівництва; виду договірної ціни, що пропонується за умовами конкурсних торгів. Зазначені кошти враховуються у розмірі, визначеному на підставі обґрунтовувальних розрахунків підрядника, виходячи з перелічених факторів, при цьому за твердої договірної ціни —в розмірі до 1,5%.
Отже, з врахуванням вищенаведеного, Замовником у тендерній документації зазначено інформацію щодо формування договірної ціни (ціни пропозиції учасника), вимоги щодо наявності якої не передбачені законодавством, а саме суперечать нормам пункту 5.31 розділу V Настанови №281, чим порушено вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, а також пунктів 3 та 28 Особливостей №1178.
Слід також зазначити, що відповідно до норм пункту 6.2 розділу VI (Визначення вартості виконаних робіт та витрат) Настанови №281 при взаєморозрахунках за обсяги виконаних робіт кошти на покриття ризиків враховуються в «Актах приймання виконаних будівельних робіт» або в «Звітах про виконання робіт за контрактом на об’єкті будівництва за період (місяць/рік)» пропорційно вартості виконаних у звітному періоді робіт, в розмірі передбаченому договірною ціною без підтвердження розрахунками.
Отже, застосування у завищеному розмірі (2,0 відсотка замість максимально допустимих 1,5 відсотка) показника коштів на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням учасником процедури закупівлі (підрядником) будівельних робіт може призвести до завищення вартості таких будівельних робіт.
За нормами пункту 17 Особливостей №1178 договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
Частиною першою статті 41 Закону визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Відповідно до норм частини першої статті 884 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 №435-IV (далі – ЦК України) підрядник гарантує досягнення об'єктом будівництва визначених у проектно-кошторисній документації показників і можливість експлуатації об'єкта відповідно до договору протягом гарантійного строку, якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Гарантійний строк становить десять років від дня прийняття об'єкта замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором або законом.
Відповідно до пункту 5 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 №668 (які відповідно до ЦК України визначають порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва; далі – Постанова КМУ №668) договір підряду укладається у письмовій формі та його істотними умовами, зокрема, є договірна ціна, гарантійні строки якості закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва).
Також, згідно з пунктом 103 Постанови КМУ №668, гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором підряду або законом.
Водночас, моніторингом встановлено, що відповідно до умов пункту 7.1 Проєкту договору (Додаток №3 до тендерної документації), а також укладеного договору від 21.07.2023 №152/T/23 (далі – Договір №152/T/23) гарантійний термін щодо якості виконаних робіт за цим договором з моменту підписання сторонами акта здавання-приймання виконаних робіт становить 3 роки, що суперечить нормам частини першої статті 884 ЦК України та пункту 103 Постанови КМУ №668 (відповідно до яких гарантійний строк/ гарантійний строк якості закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва) становить 10 років (або більше) від дня прийняття об'єкта замовником).
На запит Західного офісу Держаудитслужби про надання інформації щодо встановлення гарантійного терміну якості виконаних робіт терміном 3 роки з моменту підписання сторонами акта здавання-приймання виконаних робіт Замовником за Договором №152/T/23, зокрема, зазначено що предметом даної закупівлі є капітальний ремонт вулично-дорожньої мережі населеного пункту, що не належить до перелічених у частині 2 статті 875 ЦК України об’єктів, а отже, за нормами ЦК України до договорів на виконання робіт, що є предмета даної закупівлі застосовуються норми статті 837, яка є складовою параграфу 1 глави 61 ЦК України, а не статті 875 яка є складовою параграфу 3 цієї глави.
Крім того, у поясненні вказано, що гарантійний строк якості закінчених робіт та гарантійний строк експлуатації об’єкта будівництва являються різними строками, що мають різні правові наслідки. Відтак, Замовником у відповідності до норм Цивільного кодексу України та враховуючи Загальні умови, визначено у договорі підряду гарантійні строки щодо якості виконаних робіт в межах розумного строку для робіт, що є предметом даної закупівлі та враховуючи міжремонтні строки служби.
Слід зазначити, що майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами-юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями (частина 1 статті 179 Господарського кодексу України від 16.01.2003 №436-IV).
Відповідно до частини 1 статті 837 ЦК України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданнями другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Договір підряду складається із двох пов`язаних між собою зобов`язань: 1) правовідношення, в якому виконавець має виконати певну роботу, а замовник наділений правом вимагати виконання цього обов`язку; 2) правовідношення, в якому замовник зобов`язаний оплатити виконану роботу, а виконавець має право вимагати від замовника відповідної оплати.
За договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх (стаття 875 ЦК України).
Враховуючи вищенаведене, у розумінні наведеної норми основним предметом договору будівельного підряду є результат будівельних робіт - завершений будівництвом об`єкт або закінчені будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації на замовлення замовника, а не процес виконання робіт чи діяльність підрядника на створення об`єкта та його здачу. Додатковим предметом будівельного підряду можуть бути нерозривно пов`язані із місцезнаходженням об`єкта проектні та пошукові роботи щодо розробки за завданням замовника проектної або іншої технічної документації та/або виконання пошукових робіт.
Предметом Договору №152/T/23 є виконання робіт (Капітальний ремонт дворів, внутрішньоквартальних доріг та тротуарів на вул. Гетьмана І. Мазепи, 10, 12 - вул. П. Тичини, 23 в м. Львові).
Враховуючи предмет договору, він за своєю правовою природою є договором будівельного підряду.
З урахуванням наведеного визначення гарантійного строку на результати робіт за таким договором тривалістю в 10 років узгоджується з вимогами статті 884 ЦК України.
Таким чином, з врахуванням вищенаведеного, Замовником у Проекті договору, (Додаток №3 до тендерної документації) наведено умову, яка відповідно до пункту 5 Постанови КМУ №668 є істотною (гарантійні строки якості закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва)), що не відповідає нормам законодавства (пункт 103 Постанови КМУ №668, стаття 884 ЦК України), чим порушено вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, а також пунктів 3 та 28 Особливостей №1178.
Як наслідок (включення аналогічної умови до укладеного договору), при укладанні договору про закупівлю порушено норми пунктів 3 та 17 Особливостей №1178, а також частини першої статті 41 Закону.
Крім того, відповідно до пункту 17 Постанови КМУ №668, строки виконання робіт (будівництва об'єкта) встановлюються договором підряду і визначаються датою їх початку та закінчення. Невід'ємною частиною договору підряду є календарний графік виконання робіт, в якому визначаються дати початку та закінчення всіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених договором підряду.
Водночас, моніторингом встановлено, що укладений за результатами проведеної процедури закупівлі Договір №152/T/23 містить графік виконання робіт (Додаток №2 до договору), у якому зазначено лише інформацію про роки початку та дати закінчення робіт вцілому без зазначення переліку самих видів робіт (етапів, комплексів) з розбивкою на дати їх початку та закінчення (конкретних видів робіт які плануються виконати), чим недотримано вимоги пункту 17 Постанови КМУ № 668 та, відповідно, не дотримано вимоги пунктів 3 та 17 Особливостей №1178 та частини першої статті 41 Закону.
Крім того, пунктом 83 Постанови КМУ №668 визначено, що фінансування робіт (будівництва об'єкта) проводиться за планом, який складається замовником, узгоджується з інвестором (головним розпорядником бюджетних коштів) та підрядником і є невід'ємною частиною договору підряду. План фінансування будівництва складається на підставі титулу будови (об'єкта), проекту організації будівництва з урахуванням календарних графіків виконання робіт і порядку проведення розрахунків за виконані роботи. Сторони узгоджують план фінансування будівництва у порядку, визначеному договором. Також, за нормою пункту 84 Постанови КМУ №668 план фінансування будівництва складається на весь період будівництва за роками, а на поточний рік - за місяцями з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат).
Проте, моніторингом встановлено, що укладений за результатами проведеної закупівлі за ID: UA-2023-06-23-007437-a договір від 21.07.2023 №152/T/23 не містить плану фінансування робіт, чим недотримано вимоги пунктів 83 та 84 Постанови КМУ №668 та пунктів 3 та 17 Особливостей №1178, а також частини першої статті 41 Закону.
Період усунення порушень:
12.10.2023 17:11 - 27.10.2023 00:00
Дата публікації висновку:
12.10.2023 17:11