Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Порушення законодавства в частині не відміни замовником закупівлі
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
- Відхилення тендерних пропозицій на підставах, не передбачених законом або не у відповідності до вимог закону (безпідставне відхилення)
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій установлено порушення вимог пункту 41, абзаців 3, 5 підпунктів 1, 2, 3 пункту 44, підпункту 1 пункту 51 Особливостей, статті 5 Закону.
За результатами аналізу питань визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі в річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом – порушень не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ`єктивне та упереджене визначення переможця відкритих торгів з особливостями, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області зобов`язує здійснити заходи щодо усунення встановлених порушень вимог пунктів 41, абзаців 3, 5 підпунктів 1, 2, 3 пункту 44, підпункту 1 пункту 51 Особливостей, статті 5 Закону шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності договору.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку необхідно оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття зазначених заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 24 липня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі в річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель комунального підприємства «Долинське міське комунальне господарство» при Долинській міській раді (далі – Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 05.06.2023 № 52, тендерні пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «Айбудмаркет» (далі – ТОВ «Айбудмаркет»), товариства з обмеженою відповідальністю «Ніка Трейд Сервіс» (далі – ТОВ «Ніка Трейд Сервіс»), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 19.06.2023 № 69, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 20.06.2023 № 72, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 20.06.2023, договір про закупівлю товарів від 30.06.2023 № 131/23 на суму 142 195,80 грн, укладений між Замовником та ТОВ «Ніка Трейд Сервіс» (далі – Договір), пояснення надані 17.07.2023 Замовником через електронну систему закупівель.
За результатом аналізу питання розгляду тендерних пропозицій установлено неправомірне відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції учасника ТОВ «Айбудмаркет» з підстав, зазначених в протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 19.06.2023 № 69 (далі – протокол № 69).
Пунктом 6 додатка 2 «Технічна специфікація (вимоги)» тендерної документації передбачено, що у складі тендерної пропозиції учасник надає на кожний товар документ, який підтверджує якість запропонованого учасником товару, сертифікат якості або декларацію відповідності тощо.
В примітці додатка 1 «Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним та іншим вимогам замовника» тендерної документації зазначено, що документи, які не передбачені законодавством для учасників-юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб-підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. У разі, якщо тендерною документацією вимагається надання документів, не передбачених чинним законодавством для учасника, він надає довідку у довільній формі із зазначенням відповідного факту та з посиланням на законодавчі підстави, які передбачають не подання відповідних документів.
Так, підставою для відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції у протоколі зазначено, що учасником ТОВ «Айбудмаркет» не надано документ, який підтверджує якість запропонованого учасником товару сітки скловолоконної, виробником якого є ТОВ «Мастерпласт Україна».
Однак, Замовник не звернув увагу на надання учасником ТОВ «Айбудмаркет» у складі тендерної пропозиції листа державного підприємства «Закарпаттястандартметрологія» від 25.01.2019 № 12/5-1 на запит ТОВ «Мастерпласт Україна», в якому повідомлено з посиланням на нормативно-правові акти, що обов`язкова сертифікація продукції в державній системі сертифікації з 01.01.2018 скасована. Тобто, учасником ТОВ «Айбудмаркет» у складі тендерної пропозиції надано лист-пояснення з посиланням на нормативно-правові акти про не подання сертифікату якості на товар сітку армуючу.
Крім того, слід зазначити, що пунктом 1 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації передбачено, що відсутність документів, які не передбачені законодавством для учасників – юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб-підприємців, у складі тендерної пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
Тому, Замовником безпідставно відхилено найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника ТОВ «Айбудмаркет», який у складі тендерної пропозиції надав документ на підтвердження якості запропонованого товару та довів відповідність технічним, якісним та кількісним характеристикам товару сітки армуючої, чим порушив вимоги пункту 41, абзацу 3 підпункту 1 пункту 44 Особливостей та не дотримався принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону.
Також, установлено, що на порушення вимог абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей не відхилено тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ТОВ «Ніка Трейд Сервіс» як такого, що не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Пункт 1 розділ 5 «Оцінка тендерної пропозиції» (далі – пункт 1 Розділ 5) тендерної документації передбачає, що учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронну систему закупівель протягом 24 години з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або не виправлення учасником виявлених невідповідностей.
Так, Замовником в електронній системі закупівель розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах учаснику ТОВ «Ніка Трейд Сервіс» у строк до 20.06.2023, а саме:
- надати форму тендерної пропозиції на фірмовому бланку, як того вимагає пункт 1 Розділу 3 тендерної документації;
- надати документи, що підтверджують повноваження посадової особи або представника учасника процедури закупівлі щодо підпису документів тендерної пропозиції, як того вимагає пункт 1 Розділу 3 тендерної документації;
- надати оригінал або належним чином завірену нотаріусом копію Статуту (для юридичних осіб) (в разі, якщо Статут знаходить у вільному доступі на порталі електронних сервісів Міністерства юстиції України, учасник надає лист в довільній формі з посилання на https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch з зазначенням коду доступу результатів надання адміністративних послуг), як того вимагає пункт 1 Розділу 3 тендерної документації;
- надати документ (або витяг із такого документу), який визначає вартість чистих активів (баланс) учасника за підписом керівника та головного бухгалтера або бухгалтера учасника та/або протокол загальних зборів учасників, згідно змісту якого уповноваженій посадовій/службовій особі учасника надається дозвіл укладати договір за результатами закупівлі, як того вимагає пункт 1 Розділу 3 тендерної документації;
- надати копію діючої ліцензії (в разі якщо така діяльність підлягає ліцензуванню, у разі, якщо не підлягає – учасник надає лист – пояснення (обґрунтоване пояснення) в довільній формі з посиланням на нормативно – правові підстави) на право займатися відповідним видом господарської діяльності (у передбачених законодавством випадках) (для юридичних осіб, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб – підприємців), як того вимагає пункт 1 Розділ 3 тендерної документації;
- надати додаток 2 «Технічна специфікація (вимоги)» тендерної документації, оформлений на фірмовому бланку, як того вимагає пункт 1 Розділу 3 тендерної документації;
- надати довідку у довільній формі щодо відсутності підстав для відмови учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах, встановлених в абзаці 14 пункту 47 Особливостей, як того вимагає розділ 2 додатку №1 «Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним та іншим вимогам замовника» тендерної документації;
- надати додаток 3 «Проєкт договору» тендерної документації, як того вимагає пункт 1 Розділу 3 тендерної документації;
- надати додаток 5 «Загальні відомості про учасника» тендерної документації, як того вимагає пункт 1 Розділу 3 тендерної документації.
Учасник ТОВ «Ніка Трейд Сервіс» не виправив виявлені замовником вищезазначені невідповідності протягом зазначеного строку.
Проте, Замовник, протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 20.06.2023 № 72 зазначив, що тендерна пропозиція учасника ТОВ «Ніка Трейд Сервіс» відповідає всім вимогам тендерної документації та визнав його переможцем, чим не дотримано вимоги пункту 1 Розділу 5 тендерної документації.
Крім того, установлено, що на порушення вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ “Ніка Трейд Сервіс» як таку, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Так, пунктом 1 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації передбачено, що у складі тендерної пропозиції учасник повинен надати заповнену тендерну пропозицію за формою наведеною у додатку 4 тендерної документації, в пункті шостому якої учасник повинен замість прочерку вказати протягом якого періоду він має можливість та погоджується поставити товар з дня отримання заявки від Замовника.
В додатку 3 тендерної документації міститься Проект договору про закупівлю товарів, згоду на істотні умови якого учасник завантажує у складі тендерної пропозиції шляхом проставляння засвідчуваного напису на кожній сторінці Проекту договору «З умовами договору згідні».
При цьому слід зазначити, що умовами пункту 5.1, підпункту 5.3.2 пункту 5.3 розділу V «Поставка товару» Проекту договору про закупівлю, а в подальшому і умовами Договору, передбачено термін, протягом якого поставка товару повинна бути здійсненна після надання заявки Замовником, а саме, не пізніше 2-х робочих днів. Учасник ТОВ «Ніка Трейд Сервіс» погодився з умовами проекту договору, завантаживши його у складі тендерної пропозиції, на кожній сторінці зроблено засвідчувальний напис «З умовами договору згідні».
Учасником ТОВ «Ніка Трейд Сервіс» у складі тендерної пропозиції надано тендерну пропозицію, в пункті шостому якої зазначив, що має можливість та погоджується поставити товар протягом 7-ми днів з дня отримання заявки від Замовника. Тобто, строк поставки товару з дня отримання заявки від Замовника, який зазначено в Проекті договору, відрізняється від строку поставки, який зазначив учасник ТОВ «Ніка Трейд Сервіс» в тендерній пропозиції, чим не дотримано вимоги додатка 3 тендерної документації.
Також, установлено, що на порушення вимог підпункту 3 пункту 44 Особливостей не відхилено тендерну пропозицію переможця процедури закупівлі ТОВ «Ніка Трейд Сервіс» як такого, що не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому пункту 47 Особливостей.
Так, пунктом 1 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» (далі – пункт 1 Розділ 3) тендерної документації передбачено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинен надати Замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, встановлені в додатку 1 «Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним та іншим вимогам замовника» (далі – Додаток 1) тендерної документації.
Повідомлення про намір укласти договір Замовник оприлюднив 20.06.2023. Тобто, переможець процедури закупівлі ТОВ «Ніка Трейд Сервіс» повинен по 24.06.2023 включно надати Замовнику документи згідно Додатка 1 тендерної документації, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 47 Особливостей, зокрема:
- відомості з Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство про те, що учасник процедури закупівлі не визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього не відкрита ліквідаційна процедура. Дата формування документу не може бути раніше дати оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення процедури закупівлі. Відомості надаються за письмовим запитом до Міжрегіональних управлінь юстиції Міністерства юстиції України у формі інформаційного листа.
Вищезазначений документ переможець процедури закупівлі ТОВ «Ніка Трейд Сервіс» надав з пропуском строку, а саме, на 6-й день, тобто 26.06.2023, чим не дотримано вимоги пункту 1 розділу 3, Додатка 1 тендерної документації.
Внаслідок встановленого на порушення вимог підпункту 1 пункту 51 Особливостей відкриті торги автоматично не відмінено.
Період усунення порушень:
24.07.2023 15:09 - 08.08.2023 00:00
Дата публікації висновку:
24.07.2023 15:09