-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
«Будівництво спортивного майданчика з штучним покриттям для гри в міні-футбол та спортивного майданчика для занять Street Workout по вул. Шевченка, с. Бежів, Житомирського району, Житомирської області» Коригування., (Код ДК 021:2015: 45212200-8 Будівництво спортивних об’єктів)
Завершена
3 610 587.60
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 18 052.94 UAH
мін. крок: 0.5% або 18 052.94 UAH
Номер:
79b33490d4234bdf8442af9a65e4c403
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-07-11-000117
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
11.07.2023 00:00
Період моніторингу:
12.07.2023 09:35 - 03.08.2023 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
11.07.2023
№ 42-З
Житомир
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18 (зі змінами),
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до перелікупроцедур для здійснення моніторингу процедури закупівлі, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Начальник Управління
Північного офісу Держаудитслужби
в Житомирській області Людмила КОСТЮК
Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 11.07.2023 № 42-З.
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі:
1. UA-2023-05-31-011132-a Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Порушення законодавства в частині не відміни замовником закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції учасника ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» установлено порушення вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону та вимог Особливостей, відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 30.06.2023 № 179, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 18 липня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та вимог «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості, в редакції, чинній на момент проведення процедури закупівлі), відповідність вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, розгляд тендерних пропозицій, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Черняхівської селищної ради (далі - Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерна документація, затверджена протоколом уповноваженої особи Замовника від 31.05.2023 № 58, тендерна пропозиція переможця приватного підприємства «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» (далі – ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД»), повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей від 20.06.2023, протокол уповноваженої особи від 23.06.2023 № 74, повідомлення про намір укласти договір від 23.06.2023, договір про закупівлю від 30.06.2023 № 179, пояснення Замовника з копіями документів, отримані через електронну систему закупівель 17.07.2023 року.
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції встановлено, що тендерна пропозиція учасника-переможця процедури закупівлі ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» не відповідає умовам тендерної документації Замовника та кваліфікаційним критеріям встановленим в статті 16 Закону.
Так, відповідно до вимог пункту 5 розділу ІІІ та Додатку № 1 тендерної документації, на відповідність кваліфікаційному критерію - «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)», від учасників у складі тендерних пропозицій імперативно вимагалось надання, довідки щодо виконання аналогічного (аналогічних) договорів з наданням копії (копій) зазначеного (зазначених) у довідці, аналогічного договору (аналогічних договорів) з усіма додатками, що є невід’ємною частиною договору (договорів), виконаного (виконаних) у повному обсязі, а також наданням копій документів, що свідчать про виконання учасником кожного з наданих відповідних аналогічних договорів у повному обсязі.
На виконання вказаних вимог, учасником ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» у складі тендерної пропозиції надано довідку від 06.06.2023 № 139/13 про наявність досвіду виконання одного аналогічного договору укладеного з Управлінням освіти i науки Бердичівської мicької ради від 23.11.2021 № 317, копію вказаного аналогічного договору з додатковими угодами до нього та копії документів, що свідчать про виконання учасником аналогічного договору (акт приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2В та відгук).
Однак, проведеним аналізом наданих учасником документів, встановлено, що вказаний аналогічний договір виконаний не у повному обсязі, чим не дотримано вимоги пункту 5 розділу ІІІ та Додатку № 1 тендерної документації, а відтак не підтверджує відповідність учасника кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)», установленому статтею 16 Закону.
Так, на виконання вказаних вимог, учасником ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» у складі тендерної пропозиції надано довідку від 06.06.2023 № 139/13 (далі - довідка № 139) про наявність досвіду виконання одного аналогічного договору укладеного з Управлінням освіти i науки Бердичівської мicької ради від 23.11.2021 № 317, копію вказаного аналогічного договору з додатковими угодами до нього та копії документів, що свідчать про виконання учасником аналогічного договору (акт приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2В та відгук).
Однак, проведеним аналізом наданих учасником документів, встановлено, що вказаний аналогічний договір не виконаний у повному обсязі та відповідно до додаткової угоди від 23.05.2022 № 3 до договору від 23.11.2021 № 317 строк його дії продовжено до 31.12.2023 року.
Разом з тим, ціна укладеного аналогічного договору складає 1 498 601,52 грн, тоді як відповідно до акта приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021 року форми КБ-2 та відгуку виконання робіт від 13.09.2022 № 1208/01-15, які надані учасником ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» у складі тендерної пропозиції, вказаний договір виконаний лише на суму 749 151,00 грн, чим не підтверджено інформацію зазначену у довідці № 139 щодо наявності в учасника документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного за предметом закупівлі договору, чим не дотримано вимоги пункту 5 розділу ІІІ та Додатку № 1 тендерної документації, а відтак не підтверджено відповідність учасника кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)», установленому статтею 16 Закону.
Відповідно до вимог пункту 5 розділу ІІІ та Додатку № 1 тендерної документації, на відповідність кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій», від учасників у складі тендерної пропозиції імперативно вимагалось надання у складі пропозиції довідки в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для виконання робіт, визначених у технічних вимогах та документів, які підтверджують права власності/ володіння/користування тощо відповідним майном.
На виконання вищевказаних вимог у складі тендерної пропозиції учасника ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» надано довідку про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій від 06.06.2023 № 139/15, яка не містить інформацію про наявність в учасника повного переліку обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для виконання робіт визначених Замовником у технічних вимогах.
В свою чергу, Замовником 20.06.2023 оприлюднено в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, наступного змісту: «…На підтвердження інформації стосовно наявності обладнання й матеріально-технічної бази, зазначеної в довідці, учасник має надати документи/документ на підтвердження права власності/володіння/ користування тощо відповідним майном. Учасником у складі пропозиції надана Довідка про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, яку потрібно привести у відповідність згідно з вашою підсумковою відомістю ресурсів та надати підтверджуючі документи».
Учасником ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» на усунення невідповідностей, виявлених Замовником у складі тендерної пропозиції, надано довідку від 21.06.2023 № 145/1 про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, яка містить інформацію про наявність в учасника, зокрема, бульдозерів в кількості 3-х одиниць (Бульдозер марки ДГ 42Г 06-08356, Бульдозер на базі Т-170, Бульдозер ДЗ 42Г) правовими підставами користування яких є договір оренди спеціалізованої техніки від 16.06.2023 № 15 укладений з ТОВ «ТРАНССЕРВІС».
Однак, вказаний договір підтверджує право користування лише двох бульдозерів, а саме: бульдозера марки ДГ 42Г 06-08356 та бульдозера на базі Т-170, чим не підтверджено інформацію про наявність в учасника Бульдозера ДЗ 42Г, який необхідний для виконання робіт, визначених у технічних вимогах та вартість роботи якого включена до ціни тендерної пропозиції учасника та відповідно не дотримано вимоги пункту 5 розділу ІІІ та Додатку № 1 тендерної документації, а відтак не підтверджено відповідність учасника кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій», установленому статтею 16 Закону.
Разом з тим, вимогами абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, встановлено імперативну умову, що замовник відхиляє тендерну пропозицію, зокрема, якщо учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Відповідно до вимог пункту 6 розділу 3 та Додатку № 2 до тендерної документації встановлено імперативну умову, щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників, зокрема, розрахунку договірної ціни з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва».
Відповідно пункту 5.1. розділу V кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» згідно наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» (із внесеною Зміною № 1, що затверджена наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 30.04.2022 № 6) (далі - Настанова) визначено, що ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених у пункті 4.40 цієї Настанови, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, зборів, обов’язкових платежів.
Відповідно до пункту 5.17 Настанова визначено, що у складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) адміністративні витрати включаються за показниками, визначеними розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу (зокрема у відсотках від прямих витрат) або за показниками, наведеними в Додатку 26 Настанови.
Слід зазначити, що учасником ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» у складі тендерної пропозиції надано розрахунок адміністративних витрат показник якого обчислено виходячи зі структури витрат, яка склалася в підрядній організації за 2021 - 2022 роки, який ставить 8,64 грн/люд.год.
Проте, проведеним моніторингом установлено, що у складі тендерної пропозиції учасника ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» адміністративні витрати у складі договірної ціни (файл «08.Розрахунок договірної ціни.pdf») розраховані відповідно до показників Додатку № 27 Настанови (показники слугують виключно для інвесторської кошторисної документації), а не на підставі показників визначених розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу або за показниками, наведеними в Додатку 26 Настанови, що не відповідає вимогам пункту 5.17 розділу V Настанови, а відтак не відповідає умовам пункту 6 розділу 3 та Додатку № 2 до тендерної документації.
Також, згідно пунктів 5.31 та 5.33 розділу V Настанови зазначено, у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховуються кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, розмір яких залежить від сукупності цілого ряду факторів, а також до складу ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни незалежно від її виду) включаються кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися протягом будівництва.
Однак, проведеним моніторингом установлено, що у ціні пропозиції (договірній ціні) учасником процедури закупівлі ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» не враховано кошти на покриття ризиків та кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, що не відповідає вимогам пунктів 5.31 та 5.33 розділу V Настанови, а відтак не відповідає умовам пункту 6 розділу 3 та Додатку № 2 до тендерної документації.
Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей визначено, що Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі невідповідності її вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Таким чином, за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» як таку, що не відповідає умовам установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 пункту 50 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
Період усунення порушень:
18.07.2023 14:56 - 02.08.2023 00:00
Дата публікації висновку:
18.07.2023 14:56
Інформація про притягнення до адміністративної відповідальності
Номер протоколу:
06/45/23пр
Дата відкриття провадження:
27.09.2023 00:00
Номер відкриття провадження :
3/293/8/2024
Законодавче обгрунтування:
Кодекс України про адміністративні правопорушення (8073-X, 2020-11-21) [164-14.3]
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Зобов'язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень) та зобов’язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 30.06.2023 № 179, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, Черняхівська селищна рада інформує про наступне:
За приписами ст.5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 року №2939-ХІІ (далі Закон №2939) контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 року № 922-УІІІ ( далі Закон № 922).
Пунктом 9 ч.1 ст.1, ч.1 ст.2 Закону №922 визначено, що замовниками є органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування, створені відповідно до закону, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
У відповідності до вимог ст.8 Закону №922 передбачено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
З моменту визначення переможця торгів та встановлення відповідності пропозиції вимогам тендерної документації та вимогам Закону України "Про публічні закупівлі" неможливо відмінити процедуру закупівлі, у порядку, передбаченому статтею 31 Закону України "Про публічні закупівлі", оскільки це нівелює принципи та основні положення Закону України "Про публічні закупівлі". Право на відміну торгів існує лише на стадії до завершення процедури торгів, а не після їх завершення на стадії укладання договору з переможцем. Після укладення договору про закупівлю процедура закупівлі є завершеною.
Верховний суд зауважує, що Державна аудиторська служба України, як територіальний орган вправі спостерігати за кожним етапом закупівлі шляхом аналізу інформації про неї за допомогою електронної системи закупівель.
Стосовно вимоги Держаудитслужби щодо усунення порушення шляхом припинення зобов`язань за укладеним за результатами тендеру договору з дотриманням норм Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України шляхом розірвання договору є безпідставними та необґрунтованими у зв`язку із чим підлягають визнанню протиправними, виходячи з наступного.
Так, норми ст.188 ГК України та ст.651 ЦК України передбачають, що вказані правовідносини щодо розірвання договору шляхом укладення відповідної додаткової угоди повинні ґрунтуватися лише на взаємній згоді сторін, і жодною наведеною нормою не передбачено розірвання договору за примусом контролюючого органу (суб`єкта владних повноважень).
Слід також зазначити, що можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень.
Визначення контролюючим органом такого способу усунення виявлених порушень як «розірвання договору» не вирішує питання обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії, оскільки, зокрема, главою 50 Цивільного кодексу України передбачено більше десяти способів припинення зобов`язання, серед яких, зокрема, і припинення зобов`язання виконанням.
Враховуючи, що вимога контролюючого органу про усунення виявлених порушень законодавства повинна бути здійснена у письмовій формі, сформована внаслідок реалізації контролюючим органом своєї компетенції (завдань і функцій відповідно до законодавства), містити чіткі, конкретні і зрозумілі приписи на адресу підконтрольного суб`єкта (об`єкта контролю, його посадових осіб), які є обов`язковими до виконання останнім, недотримання вказаних вимог призведе до юридичної невизначеності, що не є прийнятним.
Зобов`язання учасника, зокрема, вжити заходи для усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору відповідно до законодавства, в свою чергу, може призвести до нового можливого порушення чинного законодавства, що відповідає висновкам Верховного Суду, викладених у постановах від 05.03.2020р. у справі №640/467/19, від 23.04.2020р. у справі №160/5735/19, від 11.06.2020р. у справі №160/6502/19 та від 26.11.2020р. у справі №160/11367/19.
Крім того, усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі недоліків в оформленні тендерної документації у запропонований в оскаржуваному Висновку спосіб, а саме: шляхом розірвання договору може призвести до порушення прав та інтересів третьої особи - Виконавця та мати негативні наслідки для репутації Замовника, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками.
Отже, зобов`язавши замовника вжити заходів щодо розірвання договору, укладеного за результатами проведених торгів, Держаудитслужба порушує принцип пропорційності та діє без легітимної мети.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 21.01.2021 у справі № 120/1297/20-а, від 13.01.2021 у справі № 825/1525/19.
Так, у Рішенні від 25.01.2012 №3-рп/2012 (справа № 1-11/2012) Конституційний Суд України зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який у сфері соціального захисту означає, зокрема, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею. Обмеження конституційних прав повинно відповідати принципу пропорційності: інтереси забезпечення охорони прав і свобод людини і громадянина, власності, громадського порядку та безпеки тощо можуть виправдати правові обмеження прав і свобод тільки в разі адекватності соціально обумовленим цілям.
Принцип пропорційності є універсальним і незмінним гарантом захисту основних прав і свобод людини за допомогою збалансованого обмеження прав і свобод та забезпечення гармонії в суспільстві.
Вимога мінімальності державно-правового впливу на суспільні відносини означає, що засоби повинні бути якнайменш обтяжливими для суб`єктів права. В умовах правової держави заборона надмірного державного втручання у свободу особи розглядається як аксіоматична вимога: держава має право обмежувати право людини тільки тоді, коли це дійсно необхідно, і тільки в такому обсязі, в якому її заходи будуть співмірними з поставленою метою. Іншими словами, у цій сфері проголошується і діє принцип пропорційності (розмірності, адекватності).
Усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі недоліків у запропонований в оскаржуваному Висновку спосіб, а саме, шляхом розірвання договору, призведе до порушення прав та інтересів замовника, переможця тендеру та матиме для них негативні наслідки, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками, а тому висновок Держадитслужби, в цій частині підлягає скасуванню, як протиправний.
Чинним законодавством, в тому числі Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» не встановлено право органів фінансового контролю вимагати розірвання договорів укладених в рамках публічних закупівель.
В свою чергу Замовником враховано рекомендації зазначені у Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, та будуть прийняті відповідні заходи щодо недопущення порушень в подальшій роботі.
Дата публікації звіту:
25.07.2023 16:33
Запити/Пояснення
Номер:
735135f81c5046e7998a0ba2b7c86e97
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
12.07.2023 14:44
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
18.07.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі по предмету «Будівництво спортивного майданчика з штучним покриттям для гри в міні-футбол та спортивного майданчика для занять Street Workout по вул. Шевченка, с. Бежів, Житомирського району, Житомирської області» (інформацію оприлюднено в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-05-31-011132-a ) та відповідно до ч. 5 ст. 8 Закону України «Про публічні закупівлі», постала потреба в отриманні пояснення та документів до наступних питань.
Поясніть, яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат та визначено його очікувану вартість?
Пояснення та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня отримання цього запиту.
Номер:
89b472c2c9814cdb8ebc72850a8b135b
Назва:
Пояснення
Дата опублікування:
17.07.2023 18:05
Опис:
Згідно кошторисної документації реєстраційний номер ЕМО1:8693-6317-5050-6282 , проектної документації реєстраційний номер PD01:4765-5662-2594-2189 , експертного звіту № 238/КД/2023 від 25 квітня 2023р.( копія додається) та зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва ( копія додається) визначено технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, розмір витрат та визначено його очікувану вартість.
Номер:
e4c083ef43284d819d1fe3f08ac72357
Назва:
Роз'яснення щодо висновку
Дата опублікування:
27.07.2023 14:27
Опис:
ЗАПЕРЕЧЕННЯ до висновку про результати моніторингу закупівлі UA-2023-05-31-011132-a Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області (далі - ДАСУ) 18 липня 2023 року розміщено висновок про результати моніторингу закупівлі процедури закупівель по предмету «Будівництво спортивного майданчика з штучним покриттям для гри в міні -футбол та спортивного майданчика для занять Street Workout по вул. Шевченка, с. Бежів, Житомирського району, Житомирської області». Коригування (код за ДК 021:2015 45450000-6 - Інші завершальні будівельні роботи) (номер закупівлі в ЦБД UA-2023-05-31-011132-a).
Згідно з висновком, ДАСУ встановила порушення вимог підпункту 2 пункту 44 вимог «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Так, у висновку ДАСУ зазначено ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД», що вказаний учасник не відповідає не відповідає умовам тендерної документації Замовника та кваліфікаційним критеріям встановленим в статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон).
Проте, з даним висновком не можливо погодитись виходячи з наступного.
Відповідно до вимог пункту 5 розділу ІІІ та Додатку № 1 тендерної документації, на відповідність кваліфікаційному критерію - «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)», від учасників у складі тендерних пропозицій імперативно вимагалось надання, довідки щодо виконання аналогічного (аналогічних) договорів з наданням копії (копій) зазначеного (зазначених) у довідці, аналогічного договору (аналогічних договорів) з усіма додатками, що є невід’ємною частиною договору (договорів), виконаного (виконаних) у повному обсязі, а також наданням копій документів, що свідчать про виконання учасником кожного з наданих відповідних аналогічних договорів у повному обсязі.
На виконання вказаних вимог, учасником ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» у складі тендерної пропозиції надано довідку від 06.06.2023 № 139/13 про наявність досвіду виконання одного аналогічного договору укладеного з Управлінням освіти i науки Бердичівської мicької ради від 23.11.2021 № 317, копію вказаного аналогічного договору з додатковими угодами до нього та копії документів, що свідчать про виконання учасником аналогічного договору (акт приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2В та відгук), що відповідає умовам пункту 5 розділу ІІІ та Додатку № 1 тендерної документації, та відповідає кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)», установленому статтею 16 Закону, при цьому окремих вимог щодо строку дії аналогічного договору та обсягу його виконання тендерна документація не містить, тому у замовника відсутні правові підстави щодо відхилення тендерної пропозиції з даного приводу.
Також, у висновку зазначено, що ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Проте, з даним висновком не можливо погодитись виходячи з наступного.
Відповідно до вимог пункту 5 розділу ІІІ та Додатку № 1 тендерної документації, від учасників у складі тендерної пропозиції імперативно вимагалось надання у складі пропозиції довідки в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для виконання робіт, визначених у технічних вимогах та документів, які підтверджують права власності/володіння/користування тощо відповідним майном.
На виконання вищевказаних вимог у складі тендерної пропозиції учасника ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» надано довідку про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій від 06.06.2023 № 139/15, яка не містить інформацію про наявність в учасника повного переліку обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для виконання робіт визначених Замовником у технічних вимогах.
Замовником 20.06.2023 оприлюднено в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, наступного змісту: «…На підтвердження інформації стосовно наявності обладнання й матеріально-технічної бази, зазначеної в довідці, учасник має надати документи/документ на підтвердження права власності/володіння/ користування тощо відповідним майном. Учасником у складі пропозиції надана Довідка про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, яку потрібно привести у відповідність згідно з вашою підсумковою відомістю ресурсів та надати підтверджуючі документи».
Учасником ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» на усунення невідповідностей, виявлених Замовником у складі тендерної пропозиції, надано довідку від 21.06.2023 № 145/1 про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, яка містить інформацію про наявність в учасника, зокрема, бульдозерів в кількості 3-х одиниць (Бульдозер марки ДГ 42Г 06-08356, Бульдозер на базі Т-170, Бульдозер ДЗ 42Г) правовими підставами користування яких є договір оренди спеціалізованої техніки від 16.06.2023 № 15 укладений з ТОВ «ТРАНССЕРВІС», що відповідає вимогам повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, пункту 5 розділу ІІІ та Додатку № 1 тендерної документації, та відповідає кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій», установленому статтею 16 Закону, при цьому тендерна документація не містить окремих вимог щодо мінімального переліку необхідного обладнання (машин та механізмів), які обов’язково повинен мати учасник для виконання робіт згідно технічного завдання, тому у замовника відсутні правові підстави щодо відхилення тендерної пропозиції з даного приводу.
У висновку ДАСУ зазначено ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД», показники адміністративних витрат до договірної ціни, у складі договірної ціни розраховані за показниками згідно Додатку № 27 «Настанова з визначення вартості будівництва» згідно наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» (далі - Настанова), а не на підставі показників визначених розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу, що не відповідає вимогам пунктів 5.17 Настанови, а відтак не відповідає умовам пункту 6 розділу 3 та Додатку № 2 до тендерної документації.
Проте, з даним висновком не можливо погодитись виходячи з наступного.
Адміністративні витрати у складі договірної ціни включені за показниками згідно з Додатком № 27 Настанови, що становить - 4,37 грн/люд.год, оскільки показник адміністративних витрат, визначений розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку (ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД») з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу (зокрема у відсотках від прямих витрат) склав - 8,64 грн/люд.год та перевищує показник адміністративних витрат, визначений Додатком № 27 Настанови, що фактично унеможливлює їх застосування.
Крім того, у висновку зазначено, що у ціні пропозиції (договірній ціні) учасником процедури закупівлі ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» не враховано кошти на покриття ризиків та кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, що не відповідає вимогам пунктів 5.31 та 5.33 розділу V Настанови, а відтак не відповідає умовам пункту 6 розділу 3 та Додатку № 2 до тендерної документації, проте, з даним висновком не можливо погодитись оскільки ні тендерна документація ні Настанова не містить окремих вимог щодо обов’язку врахування у ціні тендерної пропозиції учасника коштів на покриття ризиків та коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами.
Отже, зважаючи на необхідність дотримання принципів здійснення публічних закупівель і в частині максимальної економії та ефективності використання бюджетних коштів та з метою формування конкурентної договірної ціни, ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» у складі договірної ціни адміністративні витрати визначені згідно показником зазначеним в Додатках № 27 Настанови без врахування у ціні тендерної пропозиції учасника коштів на покриття ризиків та коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, що відповідає умовам пункту 6 розділу 3 та Додатку № 2 до тендерної документації.
Зважаючи на вище викладене, учасником торгів ПП «КОМПАНІЯ СПЕЦРЕМБУД» повністю дотримано вимоги пунктів 5 та 6 розділу 3 та Додатку № 1 та Додатку № 2 до тендерної документації, а відтак у нами як замовником не порушено вимоги підпункту 2 пункту 44 вимог Особливостей, що відповідно не суперечить принципам процедури здійснення публічних закупівель закріпленим в ст. 5 Закону.
Щодо вимоги ДАСУ здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 30.06.2023 № 179, то як уже зазначалося вище замовником в ході проведення процедури закупівель дотримано вимоги підпункту 2 пункту 44 вимог Особливостей, а відтак моніторингом не встановлено порушень законодавства у сфері закупівель, як вплинули на результати проведення процедури закупівель та відповідно допущення яких мало б наслідком вжиття заходів щодо їх усунення.
В свою чергу, загальні умови припинення господарських зобов'язань передбачені ст. 202 Господарського кодексу України.
Так, ч. 1 вказаної статті передбачає, що господарське зобов'язання припиняється: виконанням, проведеним належним чином; зарахуванням зустрічної однорідної вимоги або страхового зобов'язання; у разі поєднання управненої та зобов'язаної сторін в одній особі; за згодою сторін; через неможливість виконання та в інших випадках, передбачених цим Кодексом або іншими законами.
Зокрема, ч. 2 вказаної статті визначено, що господарське зобов'язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.
Крім того, вважаємо за необхідне зазначити, що згідно з ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту. Тобто, договір може бути розірваний за згодою сторін в будь-який момент, незалежно від наявності чи відсутності порушень зобов`язань однією зі сторін або інших певних обставин.
При цьому, законодавством допускається можливість відмови від договору, тобто розірвання договору в односторонньому порядку, виключно у визначених договором або законом випадках.
Статтею 188 Господарського кодексу України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Частиною 3 ст. 651 ЦК України передбачено, що у разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
В той же час, вимога ДАСУ є безпідставною, оскільки ані положеннями цивільного та господарського законодавства, ані спеціальними нормами Закону України «Про публічні закупівлі» не передбачено можливості розірвання договору про закупівлю замовником в односторонньому порядку.
Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін.
Отже, розірвання вказаного договору можливо виключно підписанням додаткової угоди між тими самими сторонами про його розірвання.
За таких обставин, вимога ДАСУ щодо припинення зобов`язань за договором без визначення способу, визначеного ст. 202 Господарського кодексу України, також свідчить про нечіткість та невизначеність спірного висновку. Крім того, застосування такого заходу впливу суб`єкта владних повноважень як припинення зобов`язань за договором не відповідає та є непропорційним порушенням, що допущені замовником під час проведення закупівлі.