-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Поточний ремонт бульв.Чоколівський (Тунель виїзд з бульв.Чоколівський на просп.В.Лобановського) в Солом’янському районі міста Києва
Завершена
8 119 746.01
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 40 598.73 UAH
мін. крок: 0.5% або 40 598.73 UAH
Номер:
779668cc461a411dbb58fd8c7a00b0b5
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-09-12-000008
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
12.09.2023 00:00
Період моніторингу:
12.09.2023 17:21 - 04.10.2023 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
12.09.2023
№ 55-З
Житомир
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18 (зі змінами),
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до перелікупроцедур для здійснення моніторингу процедури закупівлі, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
В.о.начальника Управління
Північного офісу Держаудитслужби
в Житомирській області Сергій ДАВИДЮК
Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 12.09.2023 № 55-З.
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі:
9. UA-2023-05-18-012233-a Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Порушення законодавства в частині не відміни замовником закупівлі
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель встановлено не врахування вимог пункту 3 Порядку № 1082.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо відповідності тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, установлено, що тендерна документація не відповідає нормам абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ВЕЛАРМ» установлено порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону та вимог Особливостей, дотримання вимог постанови № 710, розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «РЕГДОРСТРОЙ», своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, дотримання законодавства у сфері закупівель в частині внесення змін до договору - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 03.07.2023 № 193, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 02 жовтня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та вимог «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції, чинній на момент проведення процедури закупівлі) (далі – Особливості), дотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів», зі змінами (далі - постанова № 710), відповідність вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, розгляд тендерних пропозицій, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, дотримання законодавства у сфері закупівель в частині внесення змін до договору, своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Комунального підприємства «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Солом'янського району» м. Києва (далі – Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерна документація Замовника від 18.05.2023 та від 22.05.2023, тендерна пропозиція учасника ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «РЕГДОРСТРОЙ» (далі – ТОВ «РЕГДОРСТРОЙ»), тендерна пропозиція переможця ТОВ «ВЕЛАРМ», повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей від 31.05.2023 та від 09.06.2023, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 02.06.2023 № 02/06/3 про продовження строку розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «РЕГДОРСТРОЙ», протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 09.06.2023 № 09/06 про відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «РЕГДОРСТРОЙ», протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 15.06.2023 № 15/06/1 про визначення переможцем ТОВ «ВЕЛАРМ», повідомлення про намір укласти договір від 15.06.2023, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 30.06.2023 № 30/06/1 про продовження строку для укладання договору, договір про закупівлю від 03.07.2023 № 193, додаткові угоди від 03.07.2023 № 1 та від 10.08.2023 № 2, повідомлення про внесення змін до договору від 05.07.2023 та від 10.08.2023, пояснення Замовника з копіями документів, отримане через електронну систему закупівель 22.09.2023 та 25.09.2023.
Відповідно до вимог пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893 (далі – Порядок № 1082), розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника, після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи.
Інформація, що заповнюється в електронних полях, може відображатися на веб-порталі у вигляді документа, доступного для друку.
За нормою пункту 23 частини першої статті 1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу
кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, а відповідно до пункту 17 частини першої статті 1 зазначеного закону засіб кваліфікованого електронного підпису – апаратно-програмний або апаратний пристрій чи програмне забезпечення, які реалізують криптографічні алгоритми генерації пар ключів та/або створення кваліфікованого електронного підпису, та/або перевірки кваліфікованого електронного підпису, та/або зберігання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису, який відповідає вимогам цього закону.
Згідно з частиною другою статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги», кваліфікований електронний підпис вважається таким, що пройшов перевірку та отримав підтвердження, якщо, серед іншого, під час перевірки за допомогою кваліфікованого сертифіката електронного підпису отримано підтвердження того, що особистий ключ, який належить підписувачу, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису; під час перевірки підтверджено цілісність електронних даних в електронній формі, з якими пов’язаний цей кваліфікований електронний підпис.
Відповідно до пункту 12 частини другої статті 23 зазначеного закону, кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов’язково повинні містити, в тому числі, відомості про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису (для кваліфікованого сертифіката електронного підпису).
Водночас, проведеною під час моніторингу перевіркою накладених Замовником електронних підписів (за посиланням https://czo.gov.ua/verify) встановлено, що після внесення Замовником інформації у відповідні електронні поля, реалізовані в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів (річний план закупівель, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерна документація, повідомлення про намір укласти договір, договір тощо), на них накладено удосконалений електронний цифровий підпис посадової особи Замовника Вільхової Яни Леонідівни (тип носія особистого ключа – незахищений, тип підпису - удосконалений, сертифікат - кваліфікований, інформація про зберігання особистого ключа в засобі кваліфікованого електронного підпису відсутня), який в розумінні Закону України «Про електронні довірчі послуги» не є кваліфікованим електронним підписом, чим не враховано вимоги пункту 3 Порядку № 1082.
Також, в підпункті 2 пункту 6.3.3 розділу 6 тендерної документації встановлено умову, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення».
В той же час предметом закупівлі є послуги, що підтверджується інформацією, зазначеною Замовником у тендерній документації та оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями.
При цьому, вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками у разі, якщо предметом закупівель є товари, про що зокрема свідчить підпункт 2 пункту 19 Особливостей.
Окрім цього, в пункті 17.5 розділу XVII проєкту договору (Додаток № 5 до тендерної документації) зазначено, що «Істотні умови Договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, що передбачені згідно з ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», при тому, що на момент проведення даної процедури закупівлі істотні умови договору про закупівлю визначені пунктом 19 Особливостей.
З огляду на зазначене, відображення у тендерній документації такої зміни істотних умов та умови в проєкті договору не відповідає абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей в частині включення до тендерної документації інформації не у відповідності до законодавства.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено, що тендерна пропозиція учасника-переможця процедури закупівлі ТОВ «ВЕЛАРМ» не відповідає умовам тендерної документації Замовника.
Так, відповідно до підпункту 1.1.6 пункту 1.1 розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації встановлено вимогу, що для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» учасник повинен мати власну чи залучену лабораторію контролю, що є акредитованою на визначення ефективної питомої активності природних радіонуклідів згідно ДСТУ ISO/IEC 17025, з наданням у складі тендерної пропозиції, зокрема, документу про відповідність лабораторії вимогам чинного законодавства України (Атестат про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019), де вказано сферу акредитації, що виданий компетентним органом та дійсний (чинний) на дату його подання.
На виконання вказаних вимог учасник ТОВ «ВЕЛАРМ» в складі тендерної пропозиції надав скан-копію атестату про акредитацію відповідності незалежної випробувальної лабораторії, залученої у ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО «АТОМКОМПЛЕКСПРИЛАД», вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (ISO/IEC 17025:2019) у сфері випробування продукції для потреб АЕС (матеріали, електрообладнання, контейнери, ЗІЗ, кабельна продукція) за показниками радіаційної безпеки, функціонування, стійкості до зовнішніх впливових факторів; будівельних матеріалів, продукції сільського господарства за показниками радіаційної безпеки, зареєстрованого у Реєстрі 19.08.2020 за № 20102 (далі – атестат про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (ISO/IEC 17025:2019) № 20102).
Також, в наданому атестаті зазначено, що невід’ємною частиною цього атестату є додаток, який складається з 29 сторінок.
Враховуючи викладене, в ході проведення моніторингу, посадовою особою органу державного фінансового контролю, відповідальною за проведення моніторингу процедури закупівлі, через електронну систему закупівель 19.09.2023 оприлюднено запит про надання пояснення та документів (далі – Запит), зокрема, щодо питання відповідності кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» учасника ТОВ «ВЕЛАРМ» в частині надання не в повному обсязі скан-копії атестату про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (ISO/IEC 17025:2019) № 20102.
За результатами вищевказаного запиту про надання пояснення та документів Замовником 22.09.2023 надано відповідь, що «Умовами документації не встановлено окремих вимог щодо необхідності надання додатків до Атестату про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019».
Отже, Замовник не заперечує відсутність додатку на 29 сторінок до атестату про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (ISO/IEC 17025:2019) № 20102.
При цьому, в пункті 4 розділу 3 тендерної документації встановлено імперативну умову, що усі документи повинні надаватися в повному обсязі та усі документи, які містять додатки, акти, додаткові угоди або інші невід’ємні частини, повинні надаватися разом з ними.
Однак, в складі тендерної пропозиції ТОВ «ВЕЛАРМ» надано скан-копію атестату про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (ISO/IEC 17025:2019) № 20102 не в повному обсязі, а саме, відсутній додаток, що є невід’ємною частиною цього атестату, який складається з 29 сторінок, чим не дотримано вимоги підпункту 1.1.6 пункту 1.1 розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації та пункту 4 розділу 3 тендерної документації та не підтверджено відповідність кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій».
Відповідно до вимог підпункту 1.2.1 пункту 1.2 розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації встановлено вимогу, що для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» учасник повинен надати, зокрема, довідку про кваліфікацію та досвід фахівців основних спеціальностей, в тому числі осіб, відповідальних за організацію робіт та складання документації щодо виконання робіт, що будуть залучені до виконання робіт, які є предметом закупівлі та копію диплому про освіту з відповідним додатком (у разі їх наявності) інженера з охорони праці (наявність вищої освіти з отримання спеціальності з галузі знань «Інженер з профілактичних робіт» тощо).
На виконання вищевказаних вимог учасник ТОВ «ВЕЛАРМ» в складі тендерної пропозиції надав довідку про кваліфікацію та досвід фахівців основних спеціальностей, в тому числі осіб, відповідальних за організацію робіт та складання документації щодо виконання робіт, що будуть залучені до виконання робіт, які є предметом закупівлі від 24.05.2023 № 24/67, в якій в пункті 7 зазначено інформацію про інженера з охорони праці – Демченко Світлану Василівну.
Також, в складі тендерної пропозиції вказаний учасник надав скан-копію диплому спеціаліста, виданого 30.06.1998 Демченко Світлані Василівні, яким їй присвоєно кваліфікацію вчителя математики та скан-копію свідоцтва про підвищення кваліфікації, виданого 29.11.2007 Демченко Світлані Василівні, який свідчить, що вона підвищила кваліфікацію з курсу «Охорона праці в галузі будівництва».
Однак, в складі тендерної пропозицій учасника ТОВ «ВЕЛАРМ» відсутня копія диплому про освіту з відповідним додатком (у разі їх наявності) інженера з охорони праці Демченко Світлани Василівни з отримання спеціальності з галузі знань «Інженер з профілактичних робіт» тощо, чим не дотримано вимоги підпункту 1.2.1 пункту 1.2 розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації та не підтверджено відповідність кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
Відповідно до вимог пункту 4 Додатку № 3 до тендерної документації встановлено імперативну умову, що «Розрахунок ціни пропозиції здійснюється Учасником відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва (зі змінами), з урахуванням усіх витрат, податків і зборів, що сплачуються або мають бути сплачені, вартості матеріалів, інших витрат».
Також пунктом 5 Додатку № 3 до тендерної документації встановлено вимогу, що «Договірна ціна, що пропонується за умовами торгів, складається на підставі орієнтовного обсягу будівельно-монтажних робіт, який надається в складі документації конкурсних торгів, є приблизним кошторисом (динамічна договірна ціна) та може уточнюватись у відповідності до Настанови з визначення вартості будівництва».
Слід відмітити, що відповідно пункту 5.1 розділу V Кошторисних норм України у будівництві «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 08.11.2021 (далі - Настанова) визначено, що ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених у пункті 4.40 цієї Настанови, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, зборів, обов’язкових платежів.
Слід відмітити, що згідно пункту 5.33 розділу V Настанови визначено, що у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховуються кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися протягом будівництва.
На виконання вищевказаних вимог, учасник ТОВ «ВЕЛАРМ» у складі тендерної пропозиції надав файл «3.2. Договірна ціна», який містить файли «Договірна ціна» в форматі pdf та «365» в формат imd.
Однак, проведеним моніторингом установлено, що відповідно до наданої у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «ВЕЛАРМ» договірної ціни (файл «3.2. Договірна ціна») у ціні вказаної пропозиції (договірній ціні) учасником не враховано кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, що не відповідає вимогам пунктів 5.1 та 5.33 розділу V Настанови, а відтак не відповідає умовам пунктів 4-5 Додатку № 3 до тендерної документації.
Крім того слід відмітити, що відповідно до пункту 5.17 Настанови визначено, що у складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) адміністративні витрати включаються за показниками, визначеними розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу (зокрема у відсотках від прямих витрат) або за показниками, наведеними в Додатку 26 Настанови.
Проте, проведеним моніторингом установлено, що відповідно до пояснювальної записки та Розрахунку № 10. «Кошти на покриття адмiнiстративних витрат» у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «ВЕЛАРМ» адміністративні витрати у складі договірної ціни (файл «3.2. Договірна ціна», який містить, зокрема, файл «365» в формат imd) розраховані відповідно до показників Додатку № 27 Настанови (показники слугують виключно для інвесторської кошторисної документації), а не на підставі показників визначених розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу або за показниками, наведеними в Додатку 26 Настанови, що не відповідає вимогам пункту 5.17 Настанови, а відтак не відповідає умовам пунктів 4-5 Додатку № 3 до тендерної документації.
Відповідно до підпункту 2 пункту 41 Особливостей визначено, що Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі невідповідності її вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та/або не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей.
Таким чином, за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення підпункту 2 пункту 41 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «ВЕЛАРМ» як таку, що не відповідала умовам установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та, як таку, що не відповідала умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей.
Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 пункту 47 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
Період усунення порушень:
03.10.2023 16:09 - 18.10.2023 00:00
Дата публікації висновку:
03.10.2023 16:09
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
За результатами висновку моніторингу UA-M-2023-09-12-000008 та встановлених зобов’язань щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, далі повідомляємо наступне.
Статтею 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» передбачено права органу державного фінансового контролю, зокрема, пред’являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов’язкові до виконання вимоги, щодо усунення виявлених порушень законодавства.
Варто зазначити, що ані вказаним Законом, ані іншими нормативно-правовими актами безпосередньо не встановлено право органів фінансового контролю вимагати розірвання договорів. Натомість, відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено, або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору в повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є, відповідно, розірваним або зміненим.
Виходячи з того, що за результатом проведеної закупівлі UA-2023-05-18-012233-a договір підряду у будівництві було укладено 03.07.2023 року, Виконавець завершив виконання послуг, у Замовника відсутні нарікання щодо порушення істотних умов, у Замовника відсутня можливість розірвати договір в односторонньому порядку.
Також, ні Замовником, ні Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області не було встановлено завданої шкоди Замовнику (нецільове використання коштів, розтрата бюджетних коштів, тощо).
Враховуючи сказане та надані Вами роз’яснення на наш запит (навіть враховуючи їх нечіткість), на нашу думку, єдиним способом розірвати укладений договір є згода сторін договору про його розірвання. Для цього нами було вчинено заходи для розірвання договору - було направлено відповідний запит про розірвання укладеного договору до ТОВ «ВЕЛАРМ». Лист – звернення про розірвання договору про закупівлю від 03.07.2023 № 193 та відповідь на нього ТОВ «ВЕЛАРМ», додаються.
Дата публікації звіту:
10.10.2023 20:11
Запити/Пояснення
Номер:
19c838d97fa94fafa384262bcf5ed9dc
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
19.09.2023 17:55
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
23.09.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі по предмету «Поточний ремонт бульв. Чоколівський (Тунель виїзд з бульв. Чоколівський на просп. В.Лобановського) в Солом’янському районі міста Києва» (інформацію оприлюднено в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-05-18-012233-a) та відповідно до частини 5 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) постала потреба в отриманні пояснень та документів до наступних питань.
1. Надати інформацію та відповідні документи (проєктно-кошторисну документацію (копії усіх сторінок), експертні звіти, дефектні акти, тощо) на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
2. Відповідно до пункту 19 частини 2 статті 22 Закону в тендерній документації зазначаються опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
Крім того, згідно із частиною 10 статті 11 Закону рішення уповноваженої особи (тендерного комітету) оформлюється протоколом.
Враховуючи вищевикладене, просимо надати інформацію чи були встановлені факти формальних (несуттєвих) помилок при розгляді тендерної пропозиції учасника ТОВ «ВЕЛАРМ» на відповідність тендерній документації Комунального підприємства «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Соломʼянського району» м. Києва (далі - Замовник) з наданням документального підтвердження (протоколу, рішення).
3. Відповідно до підпункту 2 пункту 41 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей та вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Аналізом інформації, розміщеної в електронній системі закупівель встановлено, що:
Відповідно до підпункту 1.1.6 пункту 1.1 розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації встановлено вимогу, що для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» учасник повинен мати власну чи залучену лабораторію контролю, що є акредитованою на визначення ефективної питомої активності природних радіонуклідів згідно ДСТУ ISO/IEC 17025 та учасник у складі тендерної пропозиції має надати, зокрема, документ (-ти) про відповідність лабораторії вимогам чинного законодавства України (Атестат про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019) де вказано сферу акредитації, що видане компетентним органом та дійсне (чинне) на дату його подання.
При цьому, в пункті 4 розділу 3 тендерної документації вказано, що усі документи повинні надаватися в повному обсязі. Усі документи, які містять додатки, акти, додаткові угоди або інші невід’ємні частини, повинні надаватися разом з ними.
На виконання вказаних вимог учасник ТОВ «ВЕЛАРМ» в складі тендерної пропозиції надав скан-копію атестату про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (ISO/IEC 17025:2019) у сфері випробування продукції для потреб АЕС (матеріали, електрообладнання, контейнери, ЗІЗ, кабельна продукція) за показниками радіаційної безпеки, функціонування, стійкості до зовнішніх впливових факторів; будівельних матеріалів, продукції сільського господарства за показниками радіаційної безпеки, зареєстрованого у Реєстрі 19.08.2020 за № 20102.
Також, в наданому атестаті зазначено, що невід’ємною частиною цього атестату є додаток, який складається з 29 сторінок.
Враховуючи вищевикладене, поясніть який документ надано учасником ТОВ «ВЕЛАРМ» відповідно до вимог пункту 4 розділу 3 тендерної документації та підпункту 1.1.6 пункту 1.1 розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації, в частині наявності Атестату про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 на визначення ефективної питомої активності природних радіонуклідів згідно ДСТУ ISO/IEC 17025 в повному обсязі з усіма додатками, які є його невід’ємною частиною, із наданням копії такого документу та зазначенням інформації щодо його подання у складі пропозиції учасника (назва файлу).
Окрім цього, слід зазначити, що 09.06.2023 Замовником в електронній системі закупівель оприлюднено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей до учасника ТОВ «ВЕЛАРМ».
Учасником ТОВ «ВЕЛАРМ» 10.06.2023 в електронній системі закупівель оприлюднено файл під назвою «1. Документи на усунення порушеннь», в якому надано, зокрема, скан-копію атестату про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (EN ISO/IEC 17025:2017, IDT; ISO/IEC 17025:2017, IDT) у сфері випробування закритих джерел іонізуючого випромінювання, збірників-контейнерів та пакувальних комплектів для зберігання та захоронення радіоактивних відходів; відбір проб аерозолів та визначення об’ємної активності гамма-випромінюючих радіонуклідів; вимірювання параметрів радіаційної обстановки, зареєстрованого у Реєстрі 21.10.2021 за № 202235 в повному обсязі, разом з додатком, який є його невід’ємною частиною.
Однак, в оприлюдненому повідомленні Замовника відсутня вимога щодо усунення невідповідностей в учасника ТОВ «ВЕЛАРМ» вимогам підпункту 1.1.6 пункту 1.1 розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації, а тому надані 10.06.2023 документи учасником ТОВ «ВЕЛАРМ», що стосуються вимог підпункту 1.1.6 пункту 1.1 розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації не є частиною тендерної пропозицій та не можуть враховуватись при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «ВЕЛАРМ».
4. Відповідно до вимог підпункту 1.2.1 пункту 1.2 розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації встановлено вимогу, що для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід», учасник повинен надати, зокрема, довідку про кваліфікацію та досвід фахівців основних спеціальностей, в тому числі осіб, відповідальних за організацію робіт та складання документації щодо виконання робіт, що будуть залучені до виконання робіт, які є предметом закупівлі та копію диплом про освіту з відповідним додатком (у разі їх наявності) інженера з охорони праці (наявність вищої освіти з отримання спеціальності з галузі знань «Інженер з профілактичних робіт» тощо).
На виконання вищевказаних вимог учасник ТОВ «ВЕЛАРМ» в складі тендерної пропозиції надав довідку про кваліфікацію та досвід фахівців основних спеціальностей, в тому числі осіб, відповідальних за організацію робіт та складання документації щодо виконання робіт, що будуть залучені до виконання робіт, які є предметом закупівлі від 24.05.2023 № 24/67, в якій в пункті 7 зазначено інформацію про інженера з охорони праці – Демченко Світлану Василівну.
Також в складі тендерної пропозиції учасник надав скан-копію диплому спеціаліста, виданого 30.06.1998 Демченко Світлані Василівні, якій присвоєно кваліфікацію вчителя математики та скан-копію свідоцтва про підвищення кваліфікації, виданого 29.11.2007 Демченко Світлані Василівні, який свідчить, що вона підвищила кваліфікацію з курсу «Охорона праці в галузі будівництва».
Враховуючи вищевикладене, поясніть який документ надано учасником ТОВ «ВЕЛАРМ» відповідно до вимог підпункту 1.2.1 пункту 1.2 розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації, в частині наявності диплому про освіту з відповідним додатком (у разі їх наявності) інженера з охорони праці Демченко Світлани Василівни, який підтверджує наявність в неї вищої освіти зі спеціальності з галузі знань «Інженер з профілактичних робіт» тощо, із наданням копії такого документу та зазначенням інформації щодо його подання у складі пропозиції учасника (назва файлу).
5. Відповідно до вимог пункту 4 Додатку № 3 до тендерної документації «Розрахунок ціни пропозиції здійснюється Учасником відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва (зі змінами), з урахуванням усіх витрат, податків і зборів, що сплачуються або мають бути сплачені, вартості матеріалів, інших витрат».
Також пунктом 5 Додатку № 3 до тендерної документації встановлено вимогу, що «Договірна ціна, що пропонується за умовами торгів, складається на підставі орієнтовного обсягу будівельно-монтажних робіт, який надається в складі документації конкурсних торгів, є приблизним кошторисом (динамічна договірна ціна) та може уточнюватись у відповідності до Настанови з визначення вартості будівництва».
На виконання вищевказаних вимог, учасник ТОВ «ВЕЛАРМ» у складі тендерної пропозиції надав файл «3.2. Договірна ціна», який містить файли «Договірна ціна» в форматі pdf та «365» в формат imd.
Враховуючи вищевикладене, поясніть яким чином Замовником перевірено відповідність тендерної пропозиції учасника ТОВ «ВЕЛАРМ» вимогам пунктів 4 та 5 Додатку № 3 до тендерної документації, в частині відповідності розрахунку ціни пропозиції учасника вимогам Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 (із внесеною Зміною № 1, що затверджена наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 30.04.2022 № 6).
6. Відповідно до пункту 3.2 розділу ІІІ проєкту договору та відповідно укладеного договору про закупівлю від 03.07.2023 № 193 встановлено умову, що «Конкретні види, етапи та строки виконання робіт передбачаються Лінійним графіком виконання робіт (далі – Лінійний графік), який узгоджується та підписується Сторонами протягом 2 (двох) робочих днів з моменту укладення цього Договору та оформлюються укладанням Додаткової угоди до цього Договору. Лінійний графік після підписання Сторонами стає невід’ємною частиною цього Договору».
В електронній системі закупівель оприлюднено додаткові угоди від 03.07.2023 № 1 та від 10.08.2023 № 2, які не містять в собі лінійного графіку виконання робіт.
Враховуючи вищевикладене, поясніть чи укладалась додаткова угода з лінійним графіком виконання робіт протягом 2 (двох) робочих днів з моменту укладення договору про закупівлю від 03.07.2023 № 193 з наданням підтверджуючих документів щодо наявності/відсутності такої додаткової угоди.
Пояснення та копії документів (за наявності) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
0a4603cbf9db40039941c74beefa95e0
Назва:
Пояснення
Дата опублікування:
22.09.2023 21:41
Опис:
На Ваш запит від 19/09/2023року, далі повідомляємо наступне:
1) Інформуємо Вас, що обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість розміщено за посиланням: https://kyivaudit.gov.ua/vr/ka/cabinet.nsf/0/246B57514886BE54C22589B30052E191
Також, до відповіді на запит додаємо експертну оцінку щодо розгляду кошторисної частини проектної документації за робочим проектом.
2) Інформуємо Вас, що під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ВЕЛАРМ» не було встановлено фактів формальних (несуттєвих) помилок.
3) Відповідно до підпункту 1.1.6 пункту 1.1 розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації встановлено вимогу, що для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» учасник повинен мати власну чи залучену лабораторію контролю, що є акредитованою на визначення ефективної питомої активності природних радіонуклідів згідно ДСТУ ISO/IEC 17025 та учасник у складі тендерної пропозиції має надати, зокрема, документ (-ти) про відповідність лабораторії вимогам чинного законодавства України (Атестат про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019) де вказано сферу акредитації, що видане компетентним органом та дійсне (чинне) на дату його подання.
Умовами документації не встановлено окремих вимог щодо необхідності надання додатків до Атестату про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019.
Разом з тим, виходячи з умов Документації, Замовником вимагався саме документ де вказано сферу акредитації, виданий компетентним органом та дійсний (чинний) на дату його подання. Наданий атестат підтверджує запитувану інформацію, а саме, містить відомості про акредитацію відповідності вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 (ISO/IEC 17025:2019) у сфері випробування продукції для потреб АЕС (матеріали, електрообладнання, контейнери, ЗІЗ, кабельна продукція) за показниками радіаційної безпеки, функціонування, стійкості до зовнішніх впливових факторів; будівельних матеріалів, продукції сільського господарства за показниками радіаційної безпеки
Також, надана інформація була підтверджена в публічному реєстрі акредитованих ООВ за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov
4) На підтвердження відповідності учасником ТОВ «ВЕЛАРМ» був наданий диплом спеціаліста Демченко Світлани Василівни, який згідно ЗУ «Про вищу освіту» від 1 липня 2014 року №1556-VII(підпункт 2 пункт 2 розділу XV) прирівнюється до вищої освіти ступеня магістра.
5) Інформуємо Вас, що на підтвердження відповідності встановленим вимогам учасником ТОВ «ВЕЛАРМ» було надано файли «Договірна ціна» в форматі pdf та «365» в формат imd. Надані розрахунки складені у відповідності до вимог Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 (із внесеною Зміною № 1, що затверджена наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 30.04.2022 № 6).
Оцінка наданих розрахунків проводилася у спосіб передбачений Особливостями та основним ЗУ «Про публічні закупівлі».
6) Зобов’язуємось, у разі необхідності оприлюднити лінійний графік виконання робіт.
Номер:
83c04375e87848a8847536fea46519de
Назва:
документи
Дата опублікування:
25.09.2023 11:31
Номер:
558d8ce84af947409919bf2f6cc50fce
Назва:
Запит на роз'яснення
Дата опублікування:
06.10.2023 09:01
Опис:
№03» вересня 2023 року о 16 год.09хв. Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області було оприлюднено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі: «Поточний ремонт бульв.Чоколівський (Тунель виїзд з бульв.Чоколівський на просп.В.Лобановського) в Солом’янському районі міста Києва (ДК 021:2015: 45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь). Оголошення про проведення закупівлі оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель за ID: UA-2023-05-18-012233-a.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 03.07.2023 № 193, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Відповідно до ч. 8 ст. 8 ЗУ «Про публічні закупівлі» замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку.
Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням викладеного та користуючись правами передбаченими Законом звертаємось до органу державного фінансового контролю за наступними роз'ясненнями змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку.
Статтею 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» передбачено права органу державного фінансового контролю, зокрема, пред’являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов’язкові до виконання вимоги, щодо усунення виявлених порушень законодавства. Проте ні вказаним Законом, ні Осбливостями, ні іншим нормативно-правовим актом безпосередньо не встановлено право органів фінансового контролю вимагати розірвання договорів про закупівлю.
Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є, відповідно, розірваним або зміненим.
З метою недопущення нових порущень у сфері Публінчих закупівлель, порушення при виконанні зобов’язанння, щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, просимо розяснити:
1) На підставі яких положень Закону замовник має вчиняти дії (заходи) щодо розрівання договору від 03.07.2023 № 193 з ТОВ «ВЕЛАРМ»?
2) Які конкретно дії (заходи) має здійснити Замовник для розірвання договору про закупівлю від 03.07.2023 № 193?
3) Для виконання встановлених Вами забов'язань, маємо намір направити ТОВАРИСТВУ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ВЕЛАРМ" звернення щодо розірвання укладеного договору за згодою сторін. Чи буде такий спосіб виконання встановлених Вами зобов'язань викладених у висновку достатнім?
Номер:
e8b1f760c9f3416a8e32c8a746608f54
Назва:
Відповідь щодо надання роз’яснення
Дата опублікування:
06.10.2023 10:35
Опис:
Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області (далі – Управління), розглянувши звернення за роз’ясненням щодо висновку про результати моніторингу процедури закупівлі (далі – Висновок) Комунального підприємства «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Солом'янського району» м. Києва (далі – Замовник), інформує про наступне.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІІ Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552, який зареєстровано у Міністерстві юстиції України від 01 жовтня 2020 за № 958/35241 (далі – Наказ № 552) визначено, що у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 розділу ІІ Висновок має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов’язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов’язання щодо їх усунення.
Також, пунктом 5 частини 7 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначено, що у Висновку обов’язково зазначається, зокрема, зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Враховуючи порушення, встановлені в ході проведення моніторингу, у пункті 3 «Зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень)» розділу ІІ «КОНСТАТУЮЧА ЧАСТИНА» Висновку закупівлі зазначено про зобов’язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 03.07.2023 № 193, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів. Слід відмітити, що Закон та Особливості встановлюють правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.
Метою Закону та «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 пункту 47 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
При цьому, Закон та Особливості не містять інших альтернативних наслідків у вказаних ситуаціях.
Крім того, відповідно до позиції Верховного Суду, в пункті 49 постанови від 24.09.2020 по справі № 240/9464/19, зазначено інформацію наступного змісту: «Відповідно до вимог абзацу 3 частини 1 статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі» (у діючій на той час редакції), неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель, є підставою для відміни торгів».
Безумовно, що в разі відміни торгів, договір, укладений за результатами проведення таких торгів має бути припиненим.
Відповідно до частини 1 статті 215 Цивільного Кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Згідно з частиною 1 статті 203 Цивільного Кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам суспільства, його моральним засадам.
Відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 4 Цивільного Кодексу України актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України.
В свою чергу, загальні умови припинення господарських зобов'язань передбачені статтею 202 Господарського кодексу України. Так, частиною 1 вказаної статті передбачає, що господарське зобов'язання припиняється: виконанням, проведеним належним чином; зарахуванням зустрічної однорідної вимоги або страхового зобов'язання; у разі поєднання управненої та зобов'язаної сторін в одній особі; за згодою сторін; через неможливість виконання та в інших випадках, передбачених цим Кодексом або іншими законами. Зокрема, частиною 2 вказаної статті визначено, що господарське зобов'язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.
Зазначені норми права надають органу державного фінансового контролю повноваження щодо зазначення у висновку про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель і не встановлюють конкретного переліку заходів (варіантів поведінки), спрямованих на усунення таких порушень. Конкретний захід (варіант поведінки), спрямований на усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель орган державного фінансового контролю визначає самостійно відповідно до наданих йому повноважень.
Враховуючи вищевикладене, та встановлені в ході проведення моніторингу порушення законодавства у сфері закупівель, у пункті 3 «Зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень)» розділу ІІ «КОНСТАТУЮЧА ЧАСТИНА» Висновку закупівлі зазначено про зобов’язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю від 03.07.2023 № 193, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
З огляду на усі виявлені порушення, такий спосіб усунення порушення є пропорційний виявленим порушенням законодавства у сфері закупівель.
Окрім цього, аналогічна правова позиція Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах у постанові від 26.10.2022 у справі № 420/693/21 в якій Верховний Суд зазначає «Варіант усунення порушення шляхом розірвання договору направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан. У разі не дотримання учасником процедури закупівлі усіх кваліфікаційних вимог зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону повинен відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю, що робить укладання договору взагалі неможливим. Отже, у разі дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» відносини між переможцем закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір про закупівлю не було б укладено. Таким чином, аналіз статей, які стали підставою для відкриття касаційного провадження дає Суду підстави для висновку, що укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та, як наслідок, укладення договору є підставою для розірвання такого договору. Південний офіс Держаудитслужби конкретизував, яких саме заходів має вжити позивач, визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність. Тобто вимоги, зазначені у спірному висновку про результати моніторингу процедури закупівлі шляхом розірвання договору підлягали виконанню».
До аналогічного висновку щодо законної вимоги органу державного фінансового контролю в частині усунення встановлених у Висновку порушень шляхом розірвання договору про закупівлю приходить Верховний Суд від 21.09.2023 у справі № 260/3644/21 та від 28.09.2023 у справі № 140/13717/21.
Таким чином, Замовник повинен усунути виявлені вищевказані порушення законодавства у сфері закупівель з урахуванням правових позицій Верховного Суду від 26.10.2022 у справі № 420/693/21, від 21.09.2023 у справі № 260/3644/21 та від 28.09.2023 у справі № 140/13717/21 саме шляхом розірвання договору про закупівлю.
Враховуючи вищевикладене, Замовнику необхідно усунути виявлені порушення шляхом розірвання договору про закупівлю від 03.07.2023 № 193 та оприлюдненням через електронну систему закупівель підтверджуючу інформацію та/або документів, що свідчать про вжиття таких заходів.