-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Спеціальні продукти харчування для хворих на фенілкетонурію ПреКУніл, НеоФе
Завершена
1 500 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 7 500.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 7 500.00 UAH
Номер:
75affd3152504846839ac6efbf4275dc
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-04-04-000079
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
04.04.2023 00:00
Період моніторингу:
04.04.2023 16:19 - 26.04.2023 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
04.04.2023 № 94
(дата)
м. Харків
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Підстава: доповідна записка в.о. начальника відділу контролю у сфері закупівель Північно-східного офісу Держаудитслужби Аляб’євої О.М. від 03.04.2023 року.
Начальник Станіслав КОСІНОВ
Додаток
до наказу Північно-східного офісу
Держаудитслужби
від 04.04.2023 № 94
Витяг з переліку процедур для здійснення моніторингу закупівель
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу.
7 UA-2023-02-24-001998-a 24.02.2023 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель оприлюдненій в електронній системі закупівель.
В.о. начальника відділу
контролю у сфері закупівель Ольга АЛЯБ’ЄВА
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено порушення вимог пункту 19 та 35 Постанови № 1178 та вимог частини п’ятої статті 41 Закону.
За результатами аналізу питань визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей вимогам Закону, своєчасності його розміщення та виконання учасником; розгляду тендерної пропозиції ФОП Гайдукова Г.В.; своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та з огляду на відсутність механізму їх усунення, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, шляхом недопущення установлених порушень у подальшому, зокрема шляхом забезпечення притягнення до відповідальності осіб, якими допущені такі порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 13 квітня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості, Постанова № 1178); відповідності повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей вимогам Закону, своєчасності його розміщення та виконання учасником; розгляду тендерної пропозиції; своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального некомерційного підприємства «Балаклійський центр первинної медико-санітарної допомоги» Балаклійської міської ради Харківської області (далі – Замовник) на 2023 рік; оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 24.02.2023 № 4; тендерну пропозицію Фізичної особи-підприємця Гайдукова Ганна Вікторівна (далі – ФОП Гайдукова Г.В.); вимогу про усунення невідповідностей тендерної пропозиції ФОП Гайдукова Г.В.; протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 09.03.2023 № 8; повідомлення про намір укласти договір від 09.03.2023 року; договір про закупівлю від 20.03.2023 № 2023-06; звіт про результати проведення процедури закупівлі від 20.03.2023 року; відповідь Замовника на пояснення від 06.04.2023 року.
В ході проведення моніторингу встановлено, що тендерна документація містить у собі вимоги, які встановлюються Замовником під час проведення електронного аукціону.
Так, пункт 2 розділу IV тендерної документації містить наступну інформацію: «Дата і час розкриття тендерних пропозицій та дата і час проведення електронного аукціону визначаються електронною системою закупівель автоматично в день оприлюднення Замовником оголошення про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель», пункт 1 розділу V тендерної документації: «Розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону складає – 0,5 %», пункт 4 розділу VI тендерної документації: «Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами електронного аукціону переможця процедури закупівлі, крім випадків», пункт 11.1 проєкту договору: «Умови Договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю Товару) переможця процедури закупівлі».
Оскільки, відповідно до вимог пункту 35 Особливостей відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону то зазначення Замовником в тендерній документації вимог щодо електронного аукціону є порушенням вимог пункту 35 особливостей.
Крім того встановлено, що відповідно до вимог пункту 19 Постанови № 1178 істотні умови договору про закупівлю (крім договорів про закупівлю товарів, робіт та послуг для/з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури за основними технічними показниками, погодженими Міненерго) не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Також, вимогами частини п’ятої статті 41 Закону встановлено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків передбачених цією частиною.
Проте, у Додатку 5 до тендерної документації зазначено наступне: «Зазначені в цьому проекті договору істотні умови, не є остаточними і вичерпними, і можуть бути доповнені і скориговані під час укладання договору з учасником-переможцем торгів в залежності від специфіки предмету, характеру, інших умов конкретного договору».
Отже, під час складання тендерної документації Замовником порушено вимоги пункту 19 Постанови № 1178 та вимоги частини п’ятої статті 41 Закону.
Період усунення порушень:
14.04.2023 12:16 - 29.04.2023 00:00
Дата публікації висновку:
14.04.2023 12:16
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Результати моніторингу закупівлі містять вимоги щодо недопущення в подальшому встановлених порушень вимог пункту 19 постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» та вимог частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі».
Проведено заходи щодо недопущення в подальшому порушень, шляхом проходження додаткового навчання з питань публічних закупівель уповноваженою особою.
Дата публікації звіту:
20.04.2023 10:27
Запити/Пояснення
Номер:
8901fb28c69b4d8aadecd5af1d10c776
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
04.04.2023 17:53
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
08.04.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі «Спеціальні продукти харчування для хворих на фенілкетонурію ПреКУніл, НеоФе» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2023-02-24-001998-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02 червня 2016 року № 23, постала потреба в перевірці питання щодо правомірності прийняття рішень, а саме:
Яким чином та на підставі яких документів Вами здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
Крім того, пункт 1 розділу ІІІ тендерної документації містить наступну інформацію: «Подання документа (документів) учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, що не містить власноручного підпису уповноваженої особи учасника процедури закупівлі, якщо на цей документ (документи) накладено її кваліфікований електронний підпис». Документи тендерної пропозиції ФОП Гайдукова Ганна Вікторівна містять накладений підпис (не власноручний). Також, тендерна пропозиція зазначеного учасника підписана не кваліфікованим електронним підписом, а удосконаленим. Отже, підписання документів тендерної пропозиції не власноручним підписом віднести до формальних помилок не є можливим.
Пояснення з приводу вищевикладеного необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту. При цьому до пояснень може бути долучене їх документальне підтвердження.
Номер:
11c9fa1239b54770a192a3633b3b0e9f
Назва:
Надання пояснення.
Дата опублікування:
06.04.2023 14:27
Опис:
На Ваш запит щодо надання пояснень з приводу обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначення його очікуваної вартості.
Медико-технічні і якісні характеристики до предмету закупівлі «Спеціальні продукти харчування для хворих на фенілкетонурію ПреКУніл, НеоФе» були складені на підставі призначення лікаря-генетика та на підставі Наказу МОЗУ № 760 від 19.11.2015 р.
Метою лікування пацієнта з ФКУ/іншими ГФА є досягнення та підтримання цільового рівня ФА у крові, попередження розвитку симптомів ураження ЦНС та інших наслідків захворювання. Призначене лікування має бути індивідуальним та враховувати всі можливі засоби з метою досягнення рекомендованих рівнів ФА та забезпечення високої якості життя пацієнтів. При неналежному контролі лікування з метою захисту ЦНС можливе призначення продуктів, що містять Великі Нейтральні АміноКислоти (ВНАК). Спеціальне лікувальне харчування для дітей, хворих на фенілкетонурію, його найменування та кількість, призначається індивідуально кожній дитині лікарем з медичної генетики після проходження діагностичних досліджень.
Обґрунтування закупівлі саме цих продуктів згідно тендерній документації та призначення генетика були зроблені на підставі наступного:
- Індивідуальний підхід при призначенні предмету закупівлі для конкретного пацієнта з метою зниження рівня ФА в організмі пацієнта згідно Наказу МОЗУ № 760;
- Форма захворювання, фенотип, вік, фізіологічний та психоневрологічний стан пацієнта, та необхідність захисту ЦНС від високих рівней ФА у крові та/або мозку;
- Довгострокове використання предмету закупівлі в Україні з підтвердженою дією зниження рівню ФА та позитивною динамікою пацієнтів;
- Неможливість досягнення та підтримання бажаних терапевтичних рівнів фенілаланіну у крові та/або мозку за допомогою традиційної дієтотерапії згідно Наказу МОЗУ № 829 «Методрекомендації планування і розрахунку потреби у білку у продуктах лікувального харчування», тому використовується альтернативний метод лікування з використанням продуктів з вмістом ВНАК.
Слід зазначити, що постійний та вчасний прийом спеціального харчування дітьми хворими на фенілкотунірію є вкрай важливим для їх здоров'я та життя.
Для розрахунку очікуваної вартості використовується Примірна методика визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затверджена наказом Мінекономіки від 18.02.2020 № 275. Визначення потреби здійснюється на підставі аналізу фактичного використання предмета закупівлі для забезпечення хворих на фенілкетонурію. Розрахунок очікуваної вартості товарів/послуг методом порівняння ринкових цін. Метод порівняння ринкових цін - це метод визначення очікуваної вартості на підставі даних ринку, а саме загальнодоступної відкритої інформації про ціни та інформації з отриманих цінових пропозицій та прайс-листів на момент вивчення ринку. Інформація про ціни товарів та послуг, що міститься в мережі Інтернет у відкритому доступі, в тому числі на сайтах виробників та/або постачальників відповідної продукції, спеціалізованих торгівельних майданчиках, в електронних каталогах, рекламі, прайс-листах, в електронній системі закупівель «Prozorro» та на аналогічних торгівельних електронних майданчиках. Розрахунок очікуваної вартості та копії тендерних пропозицій, прйс-листів додаються.
На Ваш запит щодо надання пояснень з приводу накладеного підпису ФОП Гайдуковою Ганною Вікторівною повідомляємо наступне.
Пунктом 31 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922) передбачено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним (ч.4 ст.22 Закону № 922).
Згідно із частиною 3 статті 12 Закону України «Про публічні закупівлі» під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій/пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Абзацом 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства. Так в розділі ІІІ тендерної документації Замовника встановлені такі вимоги: «…Під час використання електронної системи закупівель з метою подання пропозицій та їх оцінки, документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» та Закону України «Про електронні довірчі послуги», тобто пропозиція Учасника повинна бути підписана кваліфікованим електронним підписом Учасника/уповноваженої особи учасника (крім Учасників нерезидентів). Файл накладеного електронного підпису/печатки або кваліфікованого електронного підпису /печатки повинен бути придатний для перевірки на сайті Центрального засвідчувального органу за посиланням: http://czo.gov.ua/verify».
Згідно із частиною 1 ст. 5 та частинами 2, 3 ст. 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» електронний документ - це документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа.
Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.
Відносини, пов’язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України «Про електронні довірчі послуги».
Пунктами 12, 23, 44 статті 1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» електронний підпис - це електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов’язуються і використовуються ним як підпис.
Кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Удосконалений електронний підпис - електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов’язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис.
Таким чином, вказаний Закон України передбачає два види електронних підписів.
24 травня 2022 року Кабінет міністрів України ухвалив Постанову № 617, яка вносить зміни до Постанови КМУ від 17.03.2022 № 300 щодо забезпечення безперебійного функціонування системи надання ЕДП. Однією з головних змін є те, що можливість застосування УЕП (удосконалених електронних підписів) продовжується на час дії воєнного стану в Україні та ще на шість місяців з моменту його скасування чи припинення:
«на період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування дозволяється використання електронних підписів чи печаток, що базуються на сертифікатах відкритого ключа, виданих кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг без відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, користувачами електронних довірчих послуг для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб у разі, коли законодавством передбачено використання виключно кваліфікованих електронних підписів чи печаток (засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки, кваліфікованих електронних довірчих послуг) або засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри, крім вчинення в електронній формі правочинів, що підлягають нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації у випадках, установлених законом, та випадках, пов’язаних з високим ризиком для інформаційної безпеки, що визначається власниками відповідних інформаційних та інформаційно-комунікаційних систем з урахуванням обмежень, установлених абзацом другим частини другої статті 17 Закону України “Про електронні довірчі послуги”.»
Отже, з огляду на вимоги Постанови КМУ від 17.03.2022 № 300 зі змінами, внесеними Постановою № 617 удосконалений підпис на незахищеному носії для приватних суб’єктів господарювання прирівнюється до кваліфікованого електронного підпису на захищеному носії для державного сектору економіки та може використовуватись під час діє воєнного стану та протягом 6 місяців після його закінчення (скасування).
Крім того, тендерна документація закупівлі UA-2023-02-24-001998-a містить формулювання: «електронний підпис/печатка або кваліфікований електронний підпис /печатка».
Таким чином, тендерна документація процедури закупівлі UA-2023-02-24-001998-a відповідно до законодавства України дозволяє використання удосконаленого електронного підпису (далі - УЕП) замість кваліфікованого електронного підпису, що, в свою чергу, відображає основну мету Закону України «Про публічні закупівлі» - забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції та забезпечення безперебійного функціонування системи надання електронних довірчих послуг на період воєнного стану на території України.
Отже, учасники процедури закупівлі на час виникнення спірних правовідносин могли використовувати УЕП для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб, в тому числі для підписання тендерних пропозицій, що не суперечить вимогам законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги», з урахуванням постанов Кабінету Міністрів України № 193, № 227, № 300, № 617.
Із протоколу створення та перевірки вказаного удосконаленого електронного підпису (роздруківка електронного протоколу додається) ФОП Гайдукова Ганна Вікторівна вбачається, що електронний цифровий підпис вказаної особи має такі характеристики: Тип носія особистого ключа - «Незахищений», Тип підпису - «Удосконалений», Сертифікат - «Кваліфікований». Зазначене (тип підпису та тип сертифікату) дає змогу здійснити висновок про те, що підпис, якими підписано тендерну пропозицію учасника закупівлі ФОП Гайдукової Ганни Вікторівни є удосконаленим електронним підписом, який базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритих ключів, що відповідає вимогам чинного законодавства та підзаконних нормативно-правових актів.
Отже, учасником процедури закупівлі ФОП Гайдуковою Ганною Вікторівною на власну тендерну пропозицію накладено УЕП на кваліфікованому сертифікаті, що не суперечить чинному законодавству України та вимогам Тендерної документації Замовника.
Крім того, Замовник звернувся до Учасника щодо відповідності електронного підпису, яким підписана його пропозиція, до кваліфікаційного електронного підпису відповідно умовам тендерної документації. Учасник у свою чергу звернувся до установи, яка видала електронний підпис, а саме до Головного офісу АТ КБ «ПриватБанк», з відповідним запитом і отримав довідку проте, що електронний підпис, яким було підписано пропозицію, і є кваліфікованим електронним підписом, який збережено у зашифрованому файлі. Роздруківка довідки додається.
Також для нас важливо відмітити, що насправді в тонкощах понять «кваліфікований» та «удосконалений» електронний підпис досить важко розібратись уповноваженій особі Замовника. Однак ми приймаємо зауваження моніторингу. Уповноваженою особою вже проведена відповідна робота, планується її участь в ONLINE- навчанні для замовників. В подальшому під час здійснення закупівель Замовник зобов’язується враховувати виявлені моніторингом недоліки та неухильно дотримуватись чинного законодавства.