-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 2
55520000-1: Кейтерингові послуги (послуги з приготування та постачання готових страв (гарячих обідів) для осіб, які перебувають на обліку у Територіальному центрі соціального обслуговування Святошинського району м. Києва)
Завершена
4 987 500.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 24 937.50 UAH
мін. крок: 0.5% або 24 937.50 UAH
Номер:
905be34701a1430489bbe8dd07ed3433
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-03-23-000020
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
22.03.2023 00:00
Період моніторингу:
23.03.2023 11:26 - 14.04.2023 01:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
22.03.2023 № 71
Київ
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Північний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02 червня 2016 року № 23,
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу моніторингу закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
3. У разі виникнення обставин непереборної сили, зумовлених воєнними діями, розпочатий моніторинг процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу, підлягає зупиненню до усунення/зникнення таких обставин.
Начальник Олександр КАРАБАНОВ
Додаток до наказу Північного офісу Держаудитслужби
«Про початок моніторингу процедур закупівель»
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу
Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу
19 UA-2023-02-16-009827-a 16.02.2023
виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами здійсненого моніторингу встановлено порушення вимог пункту 41 Особливостей, частини 16 статті 29 Закону.
За результатами розгляду питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель при визначенні предмета закупівлі, відображенні закупівлі у річному плані, оприлюдненні інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця - порушень не встановлено
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ’єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/ нікчемності договору та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 13 квітня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон) з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 16.02.2023
№ 7, тендерні пропозиції ФОП «ДЖЕНДЖЕРА ОКСАНА ПЕТРІВНА», ТОВ «ПОНТЕМ.УА», протоколи розгляду тендерної пропозиції від 27.02.2023 № 8 та від 02.03.2023 № 11, повідомлення про намір укласти договір від 02.03.2023, договір від 09.03.2023 № 5, відповідь Замовника на запит органу державного фінансового контролю від 24.03.2023.
За результатами здійсненого моніторингу встановлено наступне.
Відповідно до пункту 3 Особливостей № 1178 Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до
Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.
Так, відповідно до пункту 40 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Відповідно до частини 16 статті 29 Закону, повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити перелік виявлених невідповідностей, посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності, перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей.
Однак, повідомлення про усунення невідповідностей, оприлюднене Замовником в електронній системі закупівель Prozorro, не містить переліку інформації та документів, які повинен надати ТОВ «ПОНТЕМ.УА» для їх усунення, чим порушено частину 16 статті 29 Закону.
Також, згідно з вимогами пункту 1.1 Додатку 1 до ТД на підтвердження відповідності пропозиції кваліфікаційним критеріям учасник надає довідку, складену в довільній формі про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, яка повинна містити інформацію про потужності, призначені для виробництва та/або зберігання харчових продуктів.
Відповідно до пункту 1.1.4 Додатку 1 до ТД учасник повинен застосовувати систему управління безпечністю харчових продуктів які підтверджують відповідність господарської діяльності учасника вимогам Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 № 771/97-ВР.
На виконання вищевказаних вимог, Переможцем надано довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази від 23.02.2023 № 23/02-10 в якій вказана інформація про наявність приміщень, а саме:
- складське приміщення за адресою: Київська обл. Бориспільський р-н, с. Щасливе, вул. Л. Українки, 26;
- виробниче приміщення за адресою: м. Київ, вул. Бориспільська, 9-С, корп. 90.
На виконання вимоги пункту 1.1.4 Додатку 1 до ТД ТОВ «ПОНТЕМ.УА» надано сертифікат ISO 22000:2019 системи управління безпечністю харчових продуктів та сертифікат ISO 9001:2015 системи управління якістю лише на виробниче приміщення, що знаходиться за адресою м. Київ, вул. Бориспільська, 9-С, корп. 90.
Замовником було висунуто вимогу про усунення невідповідностей, в якій зазначено, що ТОВ «ПОНТЕМ.УА» підтверджено застосування системи управління безпечністю харчових продуктів, які підтверджують відповідність господарської діяльності учасника вимогам Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 № 771/97-ВР для виробничого приміщення, що знаходиться за адресою м. Київ, вул. Бориспільська, 9-С, корп. 90.
Однак, Переможцем не надано документальне підтвердження застосовування системи управління безпечністю харчових продуктів для складського приміщення, що знаходиться за адресою: Київська обл. Бориспільський р-н, с. Щасливе, вул. Л. Українки, 26, натомість надано змінену довідку від 01.03.2023 № 01/03-2, в якій виключено інформацію про наявність складського приміщення, а не виправлено невідповідності зазначені у вимозі, чим не виконано вимогу Замовника.
Відповідно до пункту 41 Особливостей, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Однак, в порушення вимог пункту 41 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «ПОНТЕМ.УА», як таку, коли учасник не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, а уклав з ним договір на суму 4 147 500,00 гривень.
Період усунення порушень:
18.04.2023 14:56 - 03.05.2023 00:00
Дата публікації висновку:
18.04.2023 14:56
Оскарження висновку в суді
Опис:
Позовна заява про визнання протиправним та скасування висновку ДАСУ ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ від 01.05.2023 року
Дата публікації:
01.05.2023 11:06
Дата відкриття провадження:
11.05.2023 00:00
Номер відкриття провадження:
П/320/15277/23
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Аргументовані заперечення
до висновку за результатами процедури моніторингу UA-М-2023-03-23-000020
Керуючись п.8, ст.8 Закону України «Про публічні закупівлі», якою визначено, що Замовник має прав протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень, Територіальний центр соціального обслуговування Святошинського району м. Києва надає аргументовані заперечення до висновку опублікованого 18.04.2023 р. за результатами процедури моніторингу UA-М-2023-03-23-000020
1. ЩОДО ВІДСУТНОСТІ ПОРУШЕНЬ ЧИННОГО ЗАКОНОДАВСТВА ПРИ ЗДІЙСНЕННІ ЗАКУПІВЛІ
Відповідно до висновку про результати моніторингу закупівлі зазначено, що:
По-перше, повідомлення Замовника про усунення невідповідностей, оприлюднене Замовником в електронній системі закупівель Prozorro, не містить переліку інформації та документів, які повинен надати ТОВ «ПОНТЕМ.УА» для їх усунення, чим порушено частину 16 статті 29 Закону.
Однак, дане твердження не відповідає дійсності – Територіальним центром соціального обслуговування Святошинського району м. Києва (далі – Замовник) в повідомленні 24 години (Дата та час публікації: 01-03-23, 15:29:52) про усунення чітко визначено, що Учасник повинен виправити помилки та надати документи, які вимагалися Замовником згідно з стр. 28 тендерної документації, а саме: “Потужності, призначені для виробництва та/або зберігання харчових продуктів; Довідка обов’язково повинна містити інформацію про адресу та площу приміщення, які використовуються учасником для зберігання харчових продуктів та підставу користування (оренда або власність).”
Також Замовником зазначене, що «Учасник повинен застосовувати систему управління безпечністю харчових продуктів які підтверджують відповідність господарської діяльності Учасника вимогам Закону України № 771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».”, та вказане, що в довідці Учасника надана інформація про два приміщення, а сертифікат ISO надано лише на одне.
По-друге, Переможець закупівлі «Понтем.уа» не виконав вимогу Замовника щодо усунення порушень протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Проте, дане твердження також не відповідає дійсності. На виконання вимог Замовника щодо усунення порушень, учасником ТОВ «Понтем.уа» надано (Дата та час публікації: 02-03-23, 13:26:18) оновлену довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, чим повністю виконано вимогу Замовника про усунення порушень. Таке право надано учасникам у відповідності до ст. 26 Закону.
Відповідно до п. 9 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі»:
«9. Учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених АБО НОВИХ ДОКУМЕНТІВ в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або не виправлення учасниками виявлених невідповідностей.
Тобто, для Замовників законодавством України при здійсненні закупівель не передбачене право вимагати від учасників виправлення недоліків у спосіб, визначений Замовником, а Учасник має право виправляти недоліка шляхом надання оновлених документів.
Замовником при здійсненні закупівлі було виконано вимоги і дотримано принципів здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, що зазначені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживання
Таким чином, Замовник при розгляді тендерної пропозиції та визначення переможця закупівлі не допустив жодного порушення законодавства у сфері публічних закупівель, а порушення описане у цій частині висновку Держаудитслужби є необґрунтованим і не містить підстав для застосування пункту 1 частини першої статті 31 Закону України "Про публічні закупівлі", пункту 41 Особливостей, оскільки ніяким чином не впливає на зміст пропозиції та змогу учасника виконати зобов’язання за договором.
Відповідно до положень ст. 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного Фінансового контролю в Україні" головними завданнями органу державного фінансового контролю є, зокрема, здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань; за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі.
Натомість, у висновку про результати моніторингу закупівлі взагалі не йде мова про неефективне, незаконне, нецільове тощо використання бюджетних коштів, що не узгоджується з завданнями Держаудитслужби.
2. ЩОДО НЕМОЖЛИВОСТІ УСУНЕННЯ ВИЯВЛЕНИХ ПОРУШЕНЬ У СПОСІБ ВИЗНАЧЕНИЙ ВИСНОВКОМ
Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує Територіальний центр соціального обслуговування Святошинського району м. Києва здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором.
Припинення зобов'язання означає, що учасники зобов'язання втрачають свої права та обов'язки за зобов'язанням, тобто кредитор вже не має права вимагати, а боржник не має обов'язку виконувати.
Стаття 202 Господарського кодексу України містить загальні умови припинення господарських зобов'язань
1. Господарське зобов'язання припиняється: виконанням, проведеним належним чином; зарахуванням зустрічної однорідної вимоги або страхового зобов'язання; у разі поєднання управненої та зобов'язаної сторін в одній особі; за згодою сторін; через неможливість виконання та в інших випадках, передбачених цим Кодексом або іншими законами.
2. Господарське зобов'язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.
3. До відносин щодо припинення господарських зобов'язань застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно ст.598 Цивільного кодексу України, припинення зобов'язання на вимогу однієї із сторін допускається лише у випадках, встановлених договором або законом.
Звертаємо увагу, що умови Договору про закупівлю послуг з приготування та постачання готових страв (гарячих обідів) для осіб, які перебувають на обліку у Територіальному центрі, від 09.03.2023 року не передбачають одностороннього розірвання договору з боку Замовника, та інших підстав припинення договірних зобов’язань.
Крім того, згідно з ч.1, ст. 204 Цивільного кодексу України, правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Згідно з ст. 215 Цивільного кодексу України, про недійсність правочину
1. Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
2. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.
У випадках, встановлених цим Кодексом, нікчемний правочин може бути визнаний судом дійсним.
3. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).»
Згідно з ч. 1-3, 5 та 6 Стаття 203 Цивільного кодексу України, щодо загальних вимог, додержання яких є необхідним для чинності правочину:
1. Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
2. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.
3. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі.
5. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
6. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.»
Відповідно до ст. 43 Закону №922-VIII договір про закупівлю є нікчемним у разі:
1) якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону;
2) укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону;
3) укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 цього Закону;
4) укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п`ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв`язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 цього Закону;
5) якщо назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.
Крім того, відповідно до п.21 Особливостей договір про закупівлю є нікчемним у разі:
1) коли замовник уклав договір про закупівлю з порушенням вимог, визначених пунктом 5 цих особливостей;
2) укладення договору про закупівлю з порушенням вимог пункту 18 цих особливостей;
3) укладення договору про закупівлю в період оскарження відкритих торгів відповідно до статті 18 Закону та цих особливостей;
4)укладення договору з порушенням строків, передбачених абзацами третім та четвертим пункту 46 цих особливостей, крім випадків зупинення перебігу строків у зв`язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей;
5) коли найменування предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.
Але, у своєму висновку, Північний офіс Держаудитслужби не встановив випадків, які передбачені статтею 43 Закону №922-VIII та п.21 Особливостей, що виключає наявність будь-яких підстав про ствердження щодо нікчемності договору про закупівлю.
З огляду на вищезазначене, Північний офіс Держаудитслужби не має права, адже це не передбачено нормами чинного законодавства зобов’язувати Замовника здійснити заходи щодо припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/ нікчемності договору, а для Засновника в той же час, не передбачено законодавчо визначеного чинного механізму виконати такі заходи, не порушуючи при цьому діючих договірних відносин та чинних норм Цивільного та Господарського кодексів.
Тобто чинне законодавство України на разі не містить таку підставу для розірвання діючих зобов’язань, як висновок Держаудитслужби про результати моніторингу здійсненої закупівлі.
Статтею 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" передбачено права органу державного фінансового контролю, зокрема, пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства. Проте ні вказаним Законом, ні іншим нормативно-правовим актом безпосередньо не встановлено право органів фінансового контролю вимагати застосування відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору.
А згідно п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону України «Про державну службу», Державний службовець зобов'язаний дотримуватися Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з п. 8 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» Органу державного фінансового контролю надається право:
8) порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства.
Таким чином припинення договірних відносин, визнання договору недійсним та застосування наслідків недійсності договору можливе лише в судовому порядку.
3. ЩОДО НЕСПІВМІРНОСТІ ВИЯВЛЕНИХ ПОРУШЕНЬ ТА ЗАХОДІВ ЩОДО ЇХ УСУНЕННЯ
Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує Територіальний центр соціального обслуговування Святошинського району м. Києва після припинення зобов’язань за договором застосувати відповідні наслідки недійсності/ нікчемності договору.
Згідно ст. 216 Цивільного кодексу України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
2. Якщо у зв'язку із вчиненням недійсного правочину другій стороні або третій особі завдано збитків та моральної шкоди, вони підлягають відшкодуванню винною стороною.
3. Правові наслідки, передбачені частинами першою та другою цієї статті, застосовуються, якщо законом не встановлені особливі умови їх застосування або особливі правові наслідки окремих видів недійсних правочинів.
4. Правові наслідки недійсності нікчемного правочину, які встановлені законом, не можуть змінюватися за домовленістю сторін.
Територіальний центр звертає увагу, що висновок Північного офісу Держаудитслужби у зобов`язальній частині, в разі його застосування, матиме негативні наслідки як для Замовника, Учасника, з яким укладено договір, так і для соціально не захищених осіб, що знаходяться на обслуговуванні Територіального центру.
Оскільки, по-перше: проведення повторної закупівлі призведе до того, що соціально незахищені особи, які перебувають на обліку у Територіальному центрі соціального обслуговування Святошинського району міста Києва будуть позбавлені мінімум на місяць гарячого харчування, що матиме негативні наслідки, адже більшість підопічних нашого центру – це маломобільні люди похилого віку;
По - друге, в результаті підвищення ринкових цін на продукти харчування є очевидним, що нова закупівля буде здійснена за більшу ціну, а відповідно втрачена економія бюджету;
По - третє, застосування наслідків недійсності передбачає відшкодування вартості того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування, що вже є внаслідок інфляції більшими ніж були на момент здійснення закупівлі, що знову ж таки завдає шкоди бюджету;
По - четверте - припинення договірних відносин та застосування наслідків недійсності по договору потягне за собою також позовні компенсаційні вимоги з боку Учасника, з яким було укладено Договір, та якому буде завдано матеріальних збитків через розірвання укладеного договору, оскільки, за інформацією від ТОВ “Понтем.УА”, ним уже здійснено закупівлю пакувальних матеріалів для гарячих обідів на весь обсяг договору.
Таким чином, вимоги Північного офісу Держаудитслужби про зобов`язання вжити заходів щодо припинення зобов`язань за договором, укладеним за результатами проведеного тендеру та застосування при цьому наслідків недійсності правочину, з суто формальних причин, не є співмірними з наслідками, які виникнуть в подальшому після застосування таких заходів, та з тими збитками які будуть надані держбюджету в результаті вжиття таких заходів. Оскільки, по-перше, суть «виявленого порушення» жодним чином не зачіпає бюджетні інтереси; по-друге, задоволення вказаної вимоги Держаудитслужби призведе до настання вище перелічених наслідків та збитків.
Дата публікації звіту:
24.04.2023 17:52
Запити/Пояснення
Номер:
22889152fd944e92a311e7332eac7795
Назва:
Запит замовнику на пояснення
Дата опублікування:
24.03.2023 09:03
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
30.03.2023 01:00
Опис:
Яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування технічних, кількісних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат та визначено його очікувану вартість по даній закупівлі? Також надати посилання на сторінку власного веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Пояснення (інформацію, документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Номер:
f892bce85e154970afd4e65da5315089
Назва:
Лист-пояснення щодо запиту моніторингу UA-M-2023-03-23-000020
Дата опублікування:
24.03.2023 13:20
Опис:
Лист-пояснення
щодо запиту моніторингу UA-M-2023-03-23-000020
Уповноважена особа з публічних закупівель Територіального центру соціального обслуговування Святошинського району м. Києва на запит Північного офісу Держаудитслужби (моніторинг UA-M-2023-03-23-000020), процедури закупівлі № UA-2023-02-16-009827-a, предмету закупівлі 55520000-1: Кейтерингові послуги (послуги з приготування та постачання готових страв (гарячих обідів) для осіб, які перебувають на обліку у Територіальному центрі соціального обслуговування Святошинського району м. Києва), надає такі пояснення:
1) Яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування технічних, кількісних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат та визначено його очікувану вартість по даній закупівлі?
Обґрунтування технічних характеристик та якісних
Адміністрація територіального центру соціального обслуговування Святошинського району м. Києва, на виконання програми («Турбота. Назустріч киянам» на 2022-2024 роки. Забезпечення харчуванням малозабезпечених одиноких громадян та інших верств населення”) створила комісію наказом №23 від 18.01.2023 року “По забезпеченню гарячим харчуванням, продуктовими наборами, миючими та дезінфікуючими засобами, комплектами постільної білизни в 2023 році”. Протоколом №1 від 20.01.2023 засідання комісії було затверджено орієнтовне всесезонне двотижневе меню (Додаток №1 Протоколу). Якість регулюється ЗУ "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" 771/97-ВР.
Обґрунтування кількісних характеристик, розміру витрат
Уповноважена особа отримала Розрахунок до кошторису на 2023 рік КПКВК 0813242 де вказана ціна за обід 95 гривень. Кількість обідів, отримана від поділу загальної суми бюджетного призначення на обіди на ціну за одиницю та отримано 52500 послуг з доставки гарячих обідів. Кількість осіб які потребують гарячих обідів динамічна та змінюється протягом року. Передбачити скільки осіб стане на облік протягом року або зніметься з обліку - неможливо. Середнє значення потребуючих, вказане в проекті договору, прийнято на основі досвіду минулих років але в воєнний час кількість потребуючих обідів, може зрости за добу. Видатки до публікації процедури відкритих торгів, фінансуючий орган не скоротив. В кінці року, у разі залишку коштів, оформляється додаткова угода на зменшення ціни договору та зекономлені кошти повертаються в бюджет.
Визначення очікуваної вартості
Перед закупівлею уповноважена особа здійснила моніторинг цін керуючись частиною 2 пункту 1 “Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі” затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 18.02.2020 № 275 (чинної на 03.02.2023) (далі - Методики). Кейтерингові послуги по індивідуальному меню не існує у широкому вжитку, тому уповноваженою особою було направлено п’ять запитів цінової пропозиції (листи де описані умови поставки та орієнтовне всесезонне двотижневе меню) до місцевих установ які надають такі послуги. Відповідь на запит надали тільки три установи а саме: 1. ТОВ “Каприз 2011” з ціною - 100,00 грн. за одиницю, ФОП Берник Андрій Васильович з ціною - 97,00 грн. за одиницю та КП “ШКОЛЯР” з ціною - 95,00 грн. за одиницю. Середнє арифметичне становить приблизно 97,33 грн. за одиницю та перевищує бюджетне призначення на 2,33 грн. Уповноваженою особою було прийнято рішення залишити очікувану вартість на рівні бюджетного призначення.
2) Також надати посилання на сторінку власного веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
На виконання пункту 4-1 постанови КМУ від 11 жовтня 2016 р. № 710 “Про ефективне використання державних коштів” (далі - Постанова 710) адміністрація Територіального центру повідомляє про те що, не є головним розпорядником бюджетних коштів та не має власного веб-сайту. Територіальний центр використовує сайт Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент Київаудиту) де публікує (Тендерну документацію), (Обґрунтування доцільності закупівлі, її обсягів, якісних характеристик та очікуваної ціни) за 10 робочих днів до оприлюднення оголошення про процедури публічних закупівель. (https://kyivaudit.gov.ua/. Картка ПрЗ № INTL-CNP9Y6.)
Додатки до листа пояснення:
Наказ №23 від 18.01.2023 року “По забезпеченню гарячим харчуванням, продуктовими наборами, миючими та дезінфікуючими засобами, комплектами постільної білизни в 2023 році”. (Файл Наказ №1.pdf);
Протокол №1 від 20.01.2023 засідання комісії “По забезпеченню гарячим харчуванням, продуктовими наборами, миючими та дезінфікуючими засобами, комплектами постільної білизни в 2023 році” (Файл Протокол №1.pdf);
Розрахунок до кошторису на 2023 рік КПКВК 0813242 (Файл Кошторис.pdf)
Відповідь на запит цінової пропозиції ТОВ “Каприз 2011” (Файл ЦП ТОВ “Каприз 2011”.pdf);
Відповідь на запит цінової пропозиції ФОП Берник Андрій Васильович (Файл ЦП ФОП Берник Андрій Васильович.pdf);
Відповідь на запит цінової пропозиції КП “ШКОЛЯР” (Файл ЦП КП “ШКОЛЯР”.pdf).
Номер:
57d6ed15492d43e4a6b168aa1b3d4bb8
Назва:
ЗАПИТ за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-02-16-009827-a від 18 квітня 2023 р.
Дата опублікування:
20.04.2023 16:01
Опис:
Відповідно до висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-02-16-009827-a оприлюдненого 18 квітня 2023 р. Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує Територіальний центр соціального обслуговування Святошинського району м. Києва здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/ нікчемності договору та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Керуючись п.8, ст.8 Закону України «Про публічні закупівлі», якою визначено, що Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку, адміністрація Територіального центру соціального обслуговування Святошинського району м. Києва, звертається до Вас з проханням надати роз’яснення з наступних питань.
1. Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує Територіальний центр соціального обслуговування Святошинського району м. Києва здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором.
Припинення зобов'язання означає, що учасники зобов'язання втрачають свої права та обов'язки за зобов'язанням, тобто кредитор вже не має права вимагати, а боржник не має обов'язку виконувати.
Однак, згідно ст.598 Цивільного кодексу України Припинення зобов'язання на вимогу однієї із сторін допускається лише у випадках, встановлених договором або законом.
Також, ст. 202 Господарського кодексу України, містить наступні загальні умови, припинення господарських зобов'язань.
1. Господарське зобов'язання припиняється: виконанням, проведеним належним чином; зарахуванням зустрічної однорідної вимоги або страхового зобов'язання; у разі поєднання управненої та зобов'язаної сторін в одній особі; за згодою сторін; через неможливість виконання та в інших випадках, передбачених цим Кодексом або іншими законами.
2. Господарське зобов'язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.
3. До відносин щодо припинення господарських зобов'язань застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Умови Договору про закупівлю послуг з приготування та постачання готових страв (гарячих обідів) для осіб, які перебувають на обліку у Територіальному центрі, від 09.03.2023 року не передбачають одностороннього розірвання договору з боку Замовника, та інших підстав припинення договірних зобов’язань.
Просимо надати роз’яснення: яким шляхом Територіальний центр має припинити зобов’язання за договором, для виконання висновку про результати моніторингу, які дії для цього вчинити та які норми чинного законодавства застосувати, щоб не порушити норм Господарського та Цивільного кодексів, та умов Договору?
2. Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує Територіальний центр соціального обслуговування Святошинського району м. Києва після припинення зобов’язань за договором застосувати також відповідні наслідки недійсності/ нікчемності договору.
Згідно ст. 216 Цивільного кодексу України,
1) недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
2) Якщо у зв'язку із вчиненням недійсного правочину другій стороні або третій особі завдано збитків та моральної шкоди, вони підлягають відшкодуванню винною стороною.
3) Правові наслідки, передбачені частинами першою та другою цієї статті, застосовуються, якщо законом не встановлені особливі умови їх застосування або особливі правові наслідки окремих видів недійсних правочинів.
4) Правові наслідки недійсності нікчемного правочину, які встановлені законом, не можуть змінюватися за домовленістю сторін.
Просимо надати роз’яснення:
-Який механізм застосування відповідних наслідків недійсності/ нікчемності договору до договору на надання послуг, які дії повинен здійснити Територіальний центр для виконання такої вимоги висновку?
- Які норми чинного права слід застосувати при застосуванні наслідків недійсності правочину, якщо такий правочин є дійсним, а питання щодо його дійсності ніким не порушувалось?
- Який застосувати розрахунок чи механізм визначення цін які існують на момент відшкодування при застосуванні наслідків недійсності?
3. Північний офіс Держаудитслужби у висновку зазначив, про те що, повідомлення про усунення невідповідностей,
оприлюднене Замовником в електронній системі закупівель Prozorro, не містить переліку інформації та документів, які повинен був надати ТОВ «ПОНТЕМ.УА» для усунення таких невідповідностей, чим порушив ч. 16 ст. 29 Закону.
Однак, звертаємо увагу на те, що у повідомленні, що було надане ТОВ «Понтем.УА» чітко визначено, що Учасник повинен виправити помилки та надати документи, які вимагаються Замовником згідно з стр. 28 тендерної документації, а саме: “Потужності, призначені для виробництва та/або зберігання харчових продуктів; Довідка обов’язково повинна містити інформацію про адресу та площу приміщення, які використовуються учасником для зберігання харчових продуктів та підставу користування (оренда або власність).” При цьому Замовником було вказано файли, що містили інформацію, яка не узгоджувалась з іншими файлами та інформацією (Довідка про наявність обладнання та МТБ.doc.p7s) і опис, в чому саме полягала невідповідність та між якими саме документами.
Законодавство не надає права Замовнику вимагати усунення невідповідностей у спосіб як того бажає Замовник, абощо. Учасник має право на свій розсуд визначати спосіб усунення невідповідностей в інформації, що містять документи.
Тобто, саме якогось конкретного переліку документів, які б ТОВ «Понтем.УА» міг надати Замовнику для усунення невідповідностей в цьому випадку не могло бути.
ТОВ «Понтем.УА» усунув зазначені Замовником невідповідностей шляхом заміни файла з відкоректованою інформацією, чим повністю усунув, будь-які інформаційні невідповідності, після чого всі інші документи повністю узгоджувались між собою.
Таким чином інформація передбачена частиною 16 статті 29 Закону була надана в повному обсязі.
Також відповідно до п. 9 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі»:
«9. Учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/абодокументах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених АБО НОВИХ ДОКУМЕНТІВ в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей… Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або не виправлення учасниками виявлених невідповідностей. Тобто, для замовників законодавством України при здійсненні закупівель не передбачене право вимагати від учасників виправлення недоліків у спосіб, зазначений замовником, а учасник має право виправляти недоліка шляхом надання оновлених документів.
Просимо надати роз’яснення: Чи є десь передбачена та затверджена форма (Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей) де більш розширено прописано яким чином її надавати, якого змісту треба дотримуватись Замовнику та які саме вимоги до учасника ставити?