Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Укладення з учасником, який став переможцем процедури закупівлі, договору про закупівлю, умови якого не відповідають вимогам тендерної документації та/або тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами здійсненого моніторингу встановлено порушення вимог абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, підпункту 2 пункту 41Особливостей, частини четвертої статті 41 Закону. За результатами розгляду питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель при визначенні предмета закупівлі, відображенні закупівлі у річному плані, оприлюдненні інформації про закупівлю, своєчасності укладання договору про закупівлю, – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ’єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 16 травня 2023 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 11.01.2023 б/н (далі – ТД), тендерну пропозицію ПП «Рослана» (далі – Переможець), реєстр пропозицій, протокол розкриття, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 25.01.2023 б/н, повідомлення про намір укласти договір від 25.01.2023, договір від 06.02.2023 № 68, відповідь Замовника на запит органу державного фінансового контролю від 27.04.2023 року. Під час аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону встановлено, що в підпункті 4.3 пункту 4 Розділу VI «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» ТД передбачено підставу зміни істотних умов договору у разі – «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення». В той же час предметом закупівлі є послуги, що підтверджується інформацією, зазначеною замовником у ТД та оголошенні про проведення відкритих торгів.
При цьому, вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками у разі, якщо предметом закупівель є товари, про що свідчить підпункт 2 пункту 19 Особливостей. Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей. З огляду на зазначене, відображення у тендерній документації такої зміни істотних умов не відповідає абзацу першому частини третьої статті 22 Закону в частині включення до тендерної документації інформації не у відповідності до законодавства. Аналізом інформації розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу встановлено, що відповідно до графіку виконання робіт файл «Календарний графік», який надано у складі тендерної пропозиції Переможця кінцевий строк виконання робіт за договором по влаштуванню перегородок визначено лютий 2023 року. Однак, згідно з умовами укладеного договору (Додаток № 2 до договору від 06.02.2023 № 68) терміни виконання робіт по влаштуванню перегородок складають з лютого по квітень2023 року. Аналогічно, згідно з календарним графіком наданим у складі пропозиції строк виконання робіт по влаштуванню та заповненню прорізів – лютий, по договору – лютий – квітень; роботи по влаштуванню опорядження стін - лютий та лютий- травень; роботи по влаштуванню опорядження стель – лютий та лютий-травень; роботи по влаштуванню підлог – лютий-березень та лютий-травень; роботи по встановленню обладнання – березень, червень та липень 2023 року. Поряд з цим, види робіт, зазначені у календарному графіку, який є Додатком № 2 до договору від 06.02.2023 № 68 не відповідають графіку виконання робіт, поданому у складі пропозиції Переможця. Відповідно до частини 4 статті 41 Закону, умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. Отже, моніторингом установлено, що договір від 06.02.2023 № 68 укладено з порушенням частини четвертої статті 41 Закону. Враховуючи вказане, договір в частині календарного графіку виконання робіт, є нікчемним у відповідності до пункту 2 частини 1 статті 43 Закону (укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 Закону).
Крім того, моніторингом встановлено невідповідність тендерної пропозиції ПП «Рослана» вимогам законодавства та умовам ТД.
Так, відповідно до пункту 3частини 1 Додатку № 1 до ТД учасники повинні надати у складі пропозиції довідку, складену у довільній формі, про наявність документально підтвердженого досвіду виконання у повному обсязі аналогічного договору (не менше двох). На підтвердження надати скановані копії оригіналів аналогічних договорів на об’єкт який повністю виконаний (не менше двох) та оригінали листів-відгуків про співпрацю щодо виконаного договору від Замовника (не менше двох). Відгуки повинні мати посилання на договори, які виконувалися та бути належно оформленими, містити вихідний номер та дату видачі такого документу. Переможцем у складі пропозиції надано аналогічний договір від 11.07.2018 № 15, у якому відсутній графік виконання робіт передбачений п. 21.1 договору, чим не виконано вимоги пункту 3 частини 1 Додатку № 1 до ТД. Також, відповідно до п. п. 1.2 п. 1 ч. 2 Додатку № 1 до ТД замовник вимагав від учасників - юридичних осіб надати витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб фізичних осіб – підприємців та громадських формувань завірений учасником. Проте, у складі пропозиції ПП «Рослана» відсутній вищевказаний витяг, чим не дотримано вимоги п. п. 1.2 п. 1 ч. 2 Додатку № 1 до ТД. Варто зазначити, що довідка про наявність працівників відповідної кваліфікації від 16.01.2023 № 28 та наказ про прийняття на роботу від 26.08.2022 № 20-0000000188 містять суперечливі відомості, оскільки у довідці зазначено слюсаря-електрика Кучера Вадима Миколайовича, а в наказі – Кучера Вадима Михайловича. Відповідно до підпункту 2 пункту 41 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі невідповідності вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Таким чином, в порушення підпункту 2 пункту 41 Особливостей замовник не відхилив тендерну пропозицію ПП «Рослана» як таку, що не відповідає умовам установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, та уклав з ним договір на суму 7 022 000,00 гривень.
Період усунення порушень:
19.05.2023 12:44 - 03.06.2023 00:00
Дата публікації висновку:
19.05.2023 12:44
Опис звіту:
ЗАПЕРЕЧЕННЯ
до висновку про результати моніторингу закупівлі від 19 травня 2023 року
19 травня 2023 року о 12 год. 44 хв. Північним офісом Державної аудиторської служби України (надалі - по тексту Держаудитслужба) було оприлюднено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі: «Реконструкція будівлі бактеріологічної лабораторії в центральну стерилізаційну для екстреного реагування на COVID-19 в КНП «Жмеринська ЦРЛ» по вул. Київська, 288 в м. Жмеринка, Вінницької області» (1 та 2 черги), код ДК 021:2015: 45454000-4 Реконструкція».
Оголошення про проведення закупівлі оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель за № UA-2023-01-11-004691-a.
Згідно абц. 2 ч. 8 ст. 8 ЗУ «Про публічні закупівлі» протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Враховуючи означене,вважаю Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі: «Реконструкція будівлі бактеріологічної лабораторії в центральну стерилізаційну для екстреного реагування на COVID-19 в КНП «Жмеринська ЦРЛ» по вул. Київська, 288 в м. Жмеринка, Вінницької області»(1 та 2 черги)», номер оголошення UA-2023-01-11-004691-a, незаконним та необґрунтованим і таким, що підлягає скасуванню виходячи з наступного:
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Частиною 7 ст. 8 ЗУ «Про публічні закупівлі» (надалі по тексту - Закон) передбачено, що у висновку обов’язково зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;
3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
5) зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
З огляду на оприлюднений висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (надалі по тексту – Висновок), останній не відповідає означеним вимогам, зокрема:обґрунтованості та вмотивованості, а саме:
Так, Висновком передбачено наступне, цитую: «в той же час предметом закупівлі є послуги, що підтверджується інформацією, зазначеною замовником у ТД та оголошенні про проведення відкритих торгів».
Тобто, здійснюючи моніторинг закупівлі на дотримання Замовником вимог законодавства під час її проведення, орган фінансового контролю стверджує про те, що предметом закупівлі є не роботи, а саме послуги, що з точки зору останнього підтверджується інформацією зазначеною замовником у тендерній документації (ТД) та в оголошенні.
Водночас, жоден із перелічених документів, які розміщені у відкритому доступі на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель та на авторизованих майданчиках не містить в собі посилання на те, що предметом закупівлі, є послуги, навпаки тендерною документацією та оголошенням чітко визначено предмет закупівлі як роботи!
Разом з тим, Держаудитслужба мотивуючи свій Висновок на цій підставі наводить наступне незаконне твердження, що замовник в порушення абзацу першого частини третьої статті 22 Закону включив до тендерної документації інформацію не у відповідності до законодавства.
Такою інформацією з точки зору Держаудитслужби є підпункт 4.3 пункту 4 Розділу VI «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації, де передбачено підстави зміни істотних умов договору, зокрема ті, що визначені п. 19 Особливостей.
Ці положення є загальними та відображають виключні випадки зміни істотних умов договору, що передбачені законом та відповідними Особливостями та аж ніяк не встановлюють істотні умови майбутнього договору підряду.
Так, на виконання 28 Особливостей тендерна документація була сформована замовником згідно вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», зокрема і підпункту 8 частини 2 цієї статті, за приписами якої тендерна документація має містити в собі:
– проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.
Отже, саме він мав бути досліджений органом фінансового контролю, утім останній обмежився лише тим, що виявив загальні положення в тендерній документації.
Разом з тим при аналізі проекту договору розміщеного в додатку № 5 до тендерної документації, а саме пункту 13.5., останній не містить в собі підстави для внесення змін до істотних умов укладеного договору у разі – «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення».
Це пов’язано з тим, що означена підстава внесення змін до істотних умов договору може застосовуватись замовником виключно у разі, якщо предметом закупівель є товари, про що свідчить підпункт 2 пункту 19 Особливостей.
Водночас як було зазначено вище, предметом закупівлі є саме роботи, а тому, ані проектом договору, ані укладеним за результатами закупівлі договором підряду № 68 від 06.02.2023 не передбачено такої (погодження зміни ціни за одиницю товару) підстави зміни істотних умов договору.
Слід відмітити, що такий формальний підхід до проведення моніторингу відображається і в наступних ніби «порушеннях» виявлених Держаудитслужбою під час його проведення, зокрема:
1. Вище зазначена процедура закупівлі була завершена тільки 06 лютого 2023р. і згідно умов даної закупівлі строк виконання робіт – до 31 липня 2023 року, а початок будівельних робіт по даному об’єкту згідно чинного законодавства України можливий тільки після отримання усіх дозвільних документів в органах державного архітектурно-будівельного контролю.
2. Відповідно до п. 23«Додатки до договору» договору №15 від 11.07.2018 наданого учасником ПП "Рослана" аналогічного договору додатками до договору є : договірна ціна, набір робіт, календарний план фінансування. Вище зазначений договір з додатки наданий учасником у повному обсязі у файлі « 40 Анологобєкт ВОДКЛ Дог ціна.rar».
3. У п. 1.ч.1 ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» зазначено, що виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - це документ в електронній або у випадках, передбачених цим Законом, у паперовій формі, який формується за результатами проведення реєстраційних дій і містить відомості про юридичну особу або її відокремлений підрозділ, фізичну особу - підприємця (у тому числі про взяття на облік в органах державної статистики та податкових органах, видачу ліцензії та документів дозвільного характеру) або громадське формування, що не має статусу юридичної особи, а також про проведену реєстраційну дію. Законодавче визначення поняття «Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» наведено у п. 2.ч.1 ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» згідно якого- це документ у паперовій або електронній формі, що сформований програмним забезпеченням Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань за зазначеним заявником критерієм пошуку та містить відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, які є актуальними на дату та час формування витягу або на дату та час, визначені у запиті, або інформацію про відсутність таких відомостей у цьому реєстрі. З урахуванням юридичної природи вказаних документів слід дійти висновку, що суттєва різниця між ними є лише у способі отримання документу та актуальності вказаної у них інформації на певний час та дату. Основною їх спільною ознакою є те, що вони містять відомості про відповідну юридичну особу чи фізичну особу-підприємця. Учасником ПП "Рослана" під час подачі тендерної пропозиції надано замовнику виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. З огляду на зазначене, вважаємо, що надання ПП "Рослана" під час подачі тендерної пропозиції виписки, а не витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, інформація в яких є ідентичною, не є підставою для прийняття рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та відхиленні його тендерної пропозиції. Крім цього, замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України “Про доступ до публічної інформації” та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.
4. Наказом Мінекономіки № 710 від 15.04.2020 затверджений перелік формальних помилок, зокрема формальною є помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа. Вважаю, що технічна помилка, зроблена учасником ПП "Рослана", яка пов’язана з оформленням тексту документу, у довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації, є формальною(несуттєвою), про що зазначено у п.1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції», розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» та яка не впливає на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення та не стосується характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі та не може бути причиною для відхилення тендерної пропозиції учасника ПП «Рослана».
Такими чином, Висновок є неповним та необґрунтованим, що стверджує про формальний підхід до проведення моніторингу, без проведення змістовного аналізу дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, що має наслідком скасування такого висновку.
З урахуванням вищевикладеного, вважаю, висновок про результати моніторингу процедури закупівлі: ««Реконструкція будівлі бактеріологічної лабораторії в центральну стерилізаційну для екстреного реагування на COVID-19 в КНП «Жмеринська ЦРЛ» по вул. Київська, 288 в м. Жмеринка, Вінницької області»(1 та 2 черги), код ДК 021:2015: 45454000-4 Реконструкція» номер оголошення UA-2023-01-11-004691-a, незаконним та необґрунтованим і таким, що підлягає скасуванню у встановленому законом порядку.
Дата публікації звіту:
26.05.2023 11:15