-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Код ДК 021:2015: 45110000-1 Руйнування та знесення будівель і земляні роботи «Благоустрій населених пунктів - улаштування тротуару ( в с. Сонячне вул. Сікорського, Житомирського району Житомирської області»
Завершена
1 771 228.00
UAH без ПДВ
мін. крок: 1% або 17 712.28 UAH
мін. крок: 1% або 17 712.28 UAH
Номер:
58765af618dc45ce93e79043f58f2a44
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-02-13-000097
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
13.02.2023 00:00
Період моніторингу:
13.02.2023 16:27 - 07.03.2023 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
13.02.2023
№ 9-З
Житомир
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18 (зі змінами),
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до перелікупроцедур для здійснення моніторингу процедури закупівлі, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Начальник Управління
Північного офісу Держаудитслужби
в Житомирській області Людмила КОСТЮК
Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 13.02.2023 № 9-З.
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі:
20. UA-2022-11-18-013657-a Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Порушення законодавства в частині не відміни замовником закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель встановлено порушення вимог пункту 17 частини 2, абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції учасника ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ установлено порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей, що не відповідає принципам публічних закупівель, що закріплені в статті 5 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону та вимог Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю від 12.01.2023 № 1, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 16 лютого 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та вимог «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), відповідність вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, розгляд тендерних пропозицій, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області (далі - Замовник) на 2022 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерна документація Замовника від 15.11.2022, тендерна пропозиція учасника ТОВ «АСФАЛЬТ ПЛЮС», тендерна пропозиція учасника Приватного підприємства «ЄВРОБУД-9» (далі - ПП «ЄВРОБУД-9»), тендерна пропозиція переможця ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ, протоколи рішення уповноваженої особи від 02.12.2022 № 92-а та № 93-а про відхилення тендерних пропозицій ТОВ «АСФАЛЬТ ПЛЮС» та ПП «ЄВРОБУД-9», протокол рішення уповноваженої особи від 02.12.2022 № 94-а щодо прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю з ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ, рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель як органу оскарження (далі – колегія АМКУ) від 15.12.2022 року № 7450-р/пк-пз, повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей від 23.12.2022 до учасника ТОВ «АСФАЛЬТ ПЛЮС», повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей від 27.12.2022 до учасника ПП «ЄВРОБУД-9», протокол рішення уповноваженої особи від 27.12.2022 та від 29.12.2022 № 97 про відхилення тендерних пропозицій учасників ТОВ «АСФАЛЬТ ПЛЮС» та ПП «ЄВРОБУД-9», протокол рішення уповноваженої особи від 29.12.2022 № 99 щодо прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю з ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ, повідомлення про намір укласти договір від 29.12.2022, договір про закупівлю від 12.01.2023 № 1.
За результатами моніторингу відповідності вимог тендерної документації Замовника вимогам законодавства у сфері закупівель установлено наступні порушення, а саме:
- в порушення вимог пункту 17 частини 2 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей, тендерна документація Замовника не містить по батькові, посади та електронної адреси посадової особи Замовника (Юрій Чорний), уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками;
- в порушення вимог абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей, Замовником в пункті 4 розділу 4 Додатку № 3 до тендерної документації встановлено умову, щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників гарантійного листа про дотримання у своїй діяльності, зокрема, Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14.10.2014 р. № 1702-VII, при тому, що зазначений нормативний документ втратив чинність.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено, що тендерна пропозиція учасника-переможця процедури закупівлі ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ не відповідає умовам тендерної документації Замовника.
Так, відповідно до пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації, встановлено імперативну умову, що ціна тендерної пропозиції учасника повинна бути визначена за твердою договірною ціною згідно «Настанови з визначення вартості будівництва» згідно наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» (далі - Настанова), яка формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризиків, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, зборів, обов’язкових платежів, з наданням у складі тендерної пропозиції учасника, зокрема, договірної ціни; розрахунку загальновиробничих витрат до локальних кошторисів; пояснювальної записки; локальних кошторисів; відомості ресурсів до локального кошторису.
Слід відмітити, що відповідно пункту 5.13 - 5.15 Настанови визначено, що у складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) загальновиробничі витрати (далі - ЗВВ) включаються за показниками, визначеними розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу (зокрема у відсотках від прямих витрат).
Проте, моніторингом установлено, що відповідно до наданих у складі тендерної пропозиції учасника ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ пояснювальної записки до договірної ціни та розрахунку ЗВВ до локального кошторису № 02-01-01 (файл «Кошторисна частина»), ЗВВ у складі договірної ціни розраховані за показниками згідно Додатку № 18 Настанови (показники слугують виключно для інвесторської кошторисної документації), а не на підставі показників визначених розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу, що не відповідає вимогам пунктів 5.13 - 5.15 Настанови, а відтак не відповідає умовам пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації.
Аналогічно, відповідно до пункту 5.17 Настанови визначено, що у складі ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) адміністративні витрати включаються за показниками, визначеними розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу (зокрема у відсотках від прямих витрат).
Проте, проведеним моніторингом установлено, що у складі тендерної пропозиції учасника ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ адміністративні витрати у складі договірної ціни (файл «Кошторисна частина») розраховані відповідно до показників Додатку № 27 Настанови (показники слугують виключно для інвесторської кошторисної документації), а не на підставі показників визначених розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу, що не відповідає вимогам пункту 5.17 Настанови, а відтак не відповідає умовам пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації.
Таким чином, за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення підпункту 2 пункту 41 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ як таку, що не відповідала умовам установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та, яку таку, що не відповідала умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Враховуючи вищевикладене, моніторингом установлено, що Замовник, за наявності підстав відхилення визначених у пункті 41 Особливостей, відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «АСФАЛЬТ ПЛЮС» проте, за наявності підстав відхилення визначених у пункті 41 Особливостей, не відхилив тендерну пропозицію ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ, що за результатами аукціону була дорожчою на 290 010,02 гривень (1 684 704,50 - 1 394 694,30) за пропозицію відхиленого учасника ТОВ «АСФАЛЬТ ПЛЮС», що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною пропозицією, що не відповідає принципам публічних закупівель, що закріплені в статті 5 Закону.
Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 пункту 47 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
Слід відмітити, що моніторинг закупівлі щодо порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду колегії АМКУ, не здійснювався.
Період усунення порушень:
16.02.2023 16:22 - 03.03.2023 00:00
Дата публікації висновку:
16.02.2023 16:22
Оскарження висновку в суді
Опис:
Повідомляю, що висновок від 16.02.2023 року про моніторинг процедури закупівлі UA-2022-11-18-013657-a оскаржено в судовому порядку в Житомирському окружному адміністративному суді.
Дата публікації:
02.03.2023 20:53
Дата відкриття провадження:
09.03.2023 12:00
Номер відкриття провадження:
240/5575/23
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Запити/Пояснення
Номер:
9a9d55e1c06b464398bf19373c67ea8a
Назва:
Керуючись п. 8 ст. 8 ЗУ «Про публічні закупівлі» прошу роз’яснити зміст висновку та його зобов’язань, визначених у висновку проведеного моніторингу UA-M-2023-02-13-000097 і дати відповіді на питання
Дата опублікування:
21.02.2023 22:34
Опис:
Керуючись п. 8 ст. 8 ЗУ «Про публічні закупівлі» прошу роз’яснити зміст висновку та його зобов’язань, визначених у висновку проведеного моніторингу UA-M-2023-02-13-000097 і дати відповіді на питання:
1. Ціна тендерної пропозиції учасника ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ визначена за твердою договірною ціною згідно «Настанови з визначення вартості будівництва» згідно наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» чи згідно іншого документу, який може визначати вартість будівництва?
2. Надайте посилання на норми Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Закону України «Про публічні закупівлі», Положення «Про державну аудиторську службу України», які визначають повноваження ДАСУ зобов’язувати Замовників здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору.
3. На підставі яких норм Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та іншого законодавства України необхідно здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю від 12.01.2023 № 1, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору?
4. Які конкретні заходи необхідно здійснити для усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю від 12.01.2023 № 1, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору щоб виключити нового можливого порушення замовником чинного законодавства України?
Номер:
86e454c917a644718ce7a804fcef0ff5
Назва:
Відповідь щодо надання роз’яснення
Дата опублікування:
24.02.2023 13:13
Опис:
Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області (далі - Управління), розглянувши звернення за роз’ясненням щодо висновку про результати моніторингу процедури закупівлі (далі – Висновок) Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області (далі - Замовник), інформує про наступне.
1. Щодо визначення учасником ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ ціни тендерної пропозиції за твердою договірною ціною згідно «Настанови з визначення вартості будівництва» згідно наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві».
У Висновку зазначено, що відповідно до пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації, встановлено імперативну умову, що ціна тендерної пропозиції учасника повинна бути визначена за твердою договірною ціною згідно «Настанови з визначення вартості будівництва» згідно наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 року № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» (далі - Настанова), при цьому моніторингом установлено, що відповідно до наданих у складі тендерної пропозиції учасника ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ пояснювальної записки до договірної ціни та розрахунку ЗВВ до локального кошторису № 02-01-01 (файл «Кошторисна частина»), ЗВВ у складі договірної ціни розраховані за показниками згідно Додатку № 18 Настанови (показники слугують виключно для інвесторської кошторисної документації) та адміністративні витрати у складі договірної ціни (файл «Кошторисна частина») розраховані відповідно до показників Додатку № 27 Настанови (показники слугують виключно для інвесторської кошторисної документації), а не на підставі показників визначених розрахунково-аналітичним методом на підставі аналізу цих витрат за попередній звітний період за даними бухгалтерського обліку з використанням самостійно обраної підприємством бази розподілу, що не відповідає вимогам пунктів 5.13 - 5.15 та 5.17 Настанови, а відтак не відповідає умовам пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації.
В той же час, аналогічна правова позиція з даного приводу щодо не відповідності тендерної пропозиції учасника внаслідок визначення вартості ЗВВ та адміністративних витрат у складі ціни пропозиції учасника без врахування вимог Настанови зазначена у постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.12.2022 у справі за № 380/7207/22.
Разом з тим, вимогою підпункту 2 пункту 41 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Особливості), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, встановлено імперативну умову, що замовник відхиляє тендерну пропозицію, зокрема, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає умовам установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та/або не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Таким чином, за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення підпункту 2 пункту 41 Особливостей Вами (Оліївська сільська рада Житомирського району Житомирської області) не відхилено тендерну пропозицію учасника ФОП МХІКЯН ГУРГЕН САМВЕЛОВИЧ як таку, що не відповідала умовам установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та, яку таку, що не відповідала умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Слід відмітити, що аналогічна позиція з даного приводу висловлена у постановах Верховного Суду від 26.02.2021 року у справах № 620/1150/19, від 25.03.2021 року у справі № 818/268/18 та від 10.06.2021 № 640/16034/19, від 17.08.2022 у справі № 520/14902/20 від 26.10.2022 у справі № 420/693/21, від 02.11.2022 у справі за № 120/14951/21-а, від 31.01.2023 у справі № 260/2993/21 (щодо імперативних вимог ч. 1 ст. 30 Закону України «Про публічні закупівлі») (в редакції чинній до 19.04.2020) та ч. 1 ст. 31 Закону України «Про публічні закупівлі» (в редакції чинній з 19.04.2020), яка зобов’язує замовника відхилити тендерну пропозицію учасника внаслідок не надання у складі тендерної пропозиції документу, надання якого вимагалось тендерною документацією та/або надання такого документу не у відповідності до вимог тендерної документації, та або розрахунку тендерної пропозиції без урахування вимог національного стандарту.
2. Щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю від 12.01.2023 № 1, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору, про які зазначено, у пунктах 2-4 звернення, інформуємо про наступне.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІІ Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552, який зареєстровано у Міністерстві юстиції України від 01 жовтня 2020 за № 958/35241 (далі Наказ № 552) визначено, що у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 розділу ІІ Висновок має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов’язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов’язання щодо їх усунення.
Також, пунктом 5 частини 7 статті 8 Закону визначено, що у Висновку обов’язково зазначається, зокрема, зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Враховуючи порушення, встановлені в ході проведення моніторингу, у пункті 3 «Зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень)» розділу ІІ «КОНСТАТУЮЧА ЧАСТИНА» Висновку закупівлі зазначено про зобов’язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю від 12.01.2023 № 1, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Слід відмітити, що Закон та Особливості встановлюють правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.
Метою Закону та Особливостей є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 пункту 47 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
При цьому, Закон та Особливості не містять інших альтернативних наслідків у вказаних ситуаціях.
Крім того, відповідно до позиції Верховного Суду, в пункті 49 постанови від 24.09.2020 по справі № 240/9464/19, зазначено інформацію наступного змісту: «Відповідно до вимог абзацу 3 частини 1 статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі» (у діючій на той час редакції), неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель, є підставою для відміни торгів».
Безумовно, що в разі відміни торгів, договір, укладений за результатами проведення таких торгів має бути припиненим.
Відповідно до частини 1 статті 215 Цивільного Кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Згідно з частиною 1 статті 203 Цивільного Кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам суспільства, його моральним засадам.
Відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 4 Цивільного Кодексу України актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України.
В свою чергу, загальні умови припинення господарських зобов'язань передбачені статтею 202 Господарського кодексу України. Так, частиною 1 вказаної статті передбачає, що господарське зобов'язання припиняється: виконанням, проведеним належним чином; зарахуванням зустрічної однорідної вимоги або страхового зобов'язання; у разі поєднання управненої та зобов'язаної сторін в одній особі; за згодою сторін; через неможливість виконання та в інших випадках, передбачених цим Кодексом або іншими законами. Зокрема, частиною 2 вказаної статті визначено, що господарське зобов'язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.
Зазначені норми права надають органу державного фінансового контролю повноваження щодо зазначення у висновку про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель і не встановлюють конкретного переліку заходів (варіантів поведінки), спрямованих на усунення таких порушень. Конкретний захід (варіант поведінки), спрямований на усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель орган державного фінансового контролю визначає самостійно відповідно до наданих йому повноважень.
Враховуючи вищевикладене, та встановлені в ході проведення моніторингу порушення законодавства у сфері закупівель, у пункті 3 «Зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень)» розділу ІІ «КОНСТАТУЮЧА ЧАСТИНА» Висновку закупівлі зазначено про зобов’язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю від 12.01.2023 № 1, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
З огляду на усі виявлені порушення, такий спосіб усунення порушення є пропорційний виявленим порушенням законодавства у сфері закупівель.
Окрім цього, аналогічна правова позиція Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах у постанові від 26.10.2022 у справі № 420/693/21 в якій Верховний Суд зазначає «Варіант усунення порушення шляхом розірвання договору направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан. У разі не дотримання учасником процедури закупівлі усіх кваліфікаційних вимог зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону повинен відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю, що робить укладання договору взагалі неможливим. Отже, у разі дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» відносини між переможцем закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір про закупівлю не було б укладено. Таким чином, аналіз статей, які стали підставою для відкриття касаційного провадження дає Суду підстави для висновку, що укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та, як наслідок, укладення договору є підставою для розірвання такого договору. Південний офіс Держаудитслужби конкретизував, яких саме заходів має вжити позивач, визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність. Тобто вимоги, зазначені у спірному висновку про результати моніторингу процедури закупівлі шляхом розірвання договору підлягали виконанню».
Таким чином, Замовнику необхідно усунути виявлені порушення шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю від 12.01.2023 № 1 та оприлюдненням через електронну систему закупівель підтверджуючу інформацію та/або документи протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку або зверненням до суду щодо оскарження висновку.