-
Відкриті торги з публікацією англійською мовою
-
Безлотова
-
КЕП
Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Шосткинського району Сумської області, код ДК 021:2015: 63710000-9 - Послуги з обслуговування наземних видів транспорту
Ціна тендерної пропозиції розраховується за базовими обсягами виходячи з протяжності автомобільних доріг загального користування місцевого значення та виконання комплексу робіт терміном на 3 роки (грудень 2022 – листопад 2025 р.р.) відповідно Додатку 8 Методики визначення обсягу фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг затвердженої спільним Наказом Міністерства фінансів України та Міністерством інфраструктури України № 573/1019 від 21.09.2012 р. Рівень утримання доріг – допустимий.
Завершена
1 833 920 433.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 9 169 602.17 UAH
мін. крок: 0.5% або 9 169 602.17 UAH
Номер:
5446775f4dcd4f648933a8c118667902
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-02-01-000005
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
01.02.2023 00:00
Період моніторингу:
02.02.2023 12:07 - 24.02.2023 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНО-СХІДНОГО ОФІСУ
ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В СУМСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
01.02.2023 №10-З
Суми
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 15,16 пункту 10 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25 серпня 2016 року № 2 (зі змінами),
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Начальник Наталія ШЕВЧЕНКО
Додаток
до наказу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області
від 01.02.2023 №10-З
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу 5 UA-2022-09-30-004887-a 30.09.2022 Повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Начальник відділу контролю у сфері закупівель Інна ЮРКО
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання правомірності обрання та застосування процедури закупівлі встановлено порушення абзацу третього підпункту 1 пункту 1 Постанови № 169 (в редакції від 10.08.2022 року).
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону установлено порушення вимог пункту 3 частини другої статті 22, частини першої статті 23 Закону.
Крім того, установлено порушення вимог пункту 5.7 СОУ 42.1-37641918-085:2018 «Автомобільні дороги. Правила визначення вартості робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання» в частині встановлення цін на матеріальні ресурси (пісок) в кошторисній документації, на підставі якої визначено очікувану вартість закупівлі, що призвело до її завищення на 12 618 354,73 гривень.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону при розгляді тендерних пропозицій ТОВ «БАХМАЧГАЗБУДСЕРВІС», ТОВ «Торговий дім «Дінастія».
За результатами аналізу питань дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку шляхом розірвання укладеного за результатами торгів договору з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень).
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 23 лютого 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, правомірності обрання та застосування процедури закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Державного підприємства «Дороги Сумщини» (далі – Замовник) на 2022 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію (зі змінами), затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 28.10.2022 (протокол № 28.10-У), тендерні пропозиції дочірнього підприємства «Сумський облавтодор» відкритого акціонерного товариства «державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», товариства з обмеженою відповідальністю «БАХМАЧГАЗБУДСЕРВІС» (далі – ТОВ «БАХМАЧГАЗБУДСЕРВІС»), товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Дінастія» (далі – ТОВ «Торговий дім «Дінастія»), вимоги про усунення невідповідностей до 26.11.2022, протокол розгляду тендерних пропозицій від 02.12.2022, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій від 08.12.2022, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 09.12.2022 № 09.12-У, повідомлення про намір укласти договір від 09.12.2022, договір від 06.02.2023 № 3Е-МД/2610, пояснення Замовника, отримані через електронну систему закупівель від 07.02.2023, від 16.02.2023 та від 23.02.2023 року.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні введено воєнний стан.
Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законодавчих актів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» від 16 серпня 2022 р. № 2526-IX розділ X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону доповнено пунктом 3-7, яким визначено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Станом на 30.09.2022 (дата оголошення Замовником відкритих торгів з публікацією англійською мовою) особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначалися постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (в редакції від 10.08.2022), далі – Постанова №169 (в редакції від 10.08.2022 року).
Абзацом третім підпункту 1 пункту 1 Постанови № 169 (в редакції від 10.08.2022) установлено, що в умовах воєнного стану замовники (крім тих, що визначені в абзацах першому та другому цього підпункту) здійснюють публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, із використанням електронного каталогу та/або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом.
Однак на порушення вимог абзацу третього підпункту 1 пункту 1 Постанови № 169 (в редакції від 10.08.2022) Замовник в умовах воєнного стану оголосив про проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою. При цьому, встановив строк надання послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг – до 30 листопада 2025 року (3 роки).
Слід зазначити, що Замовник не обґрунтував необхідність в умовах воєнного стану здійснювати закупівлю послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг зі строком надання послуг - 3 роки.
У поясненнях, наданих Замовником на запит Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області (далі - Управління) щодо обґрунтування строку надання послуг, Замовник посилається на статтю 6 Закону України «Про автомобільні дороги», відповідно до якої експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування та інших видів автомобільних доріг може здійснюватися на основі довгострокових (до семи років) договорів (контрактів).
Однак слід зазначити, що вимоги цієї статті не носять зобов’язального характеру.
При цьому, ігнорування Замовником Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 «Про введення воєнного стану в Україні» та Постанови № 169 (в редакції від 10.08.2022) і проведення в умовах воєнного стану відкритих торгів з публікацією оголошення англійською мовою може впливати на забезпечення захищеності учасників процедури закупівлі від воєнних загроз, оскільки документи, які повинні бути надані учасниками на виконання вимог тендерної документації для процедури «відкриті торги» розголошують інформацію про місце розташування виробничих баз, асфальтобетонних заводів та ін.).
Згідно з обґрунтуванням технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 р. № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами), розміщеного Замовником за посиланням http://sm.gov.ua/uk/oda/29982, установлено, що очікувана вартість закупівлі визначена Замовником на підставі кошторисної документації.
При цьому, на порушення вимог пункту 3 частини другої статті 22, частини першої статті 23 Закону тендерна документація Замовника не містить переліку видів та обсягів робіт (кількісних показників), що визначені кошторисною документацією, що унеможливлює формування учасниками об’єктивної ціни тендерної пропозиції (учасники не можуть скласти кошториси без переліків видів та обсягів робіт).
Крім того, аналізом кошторисної документації, наданої Замовником через електронну систему закупівель на запит Управління, установлено, що в ній визначено вартість матеріальних ресурсів (піску) за цінами, що перевищують поточні ціни на матеріальні ресурси на ринку будівельних матеріалів в Сумській області, чим порушено вимоги пункту 5.7 СОУ 42.1-37641918-085:2018 «Автомобільні дороги. Правила визначення вартості робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання». Так, ціна на пісок природній, рядовий у кошторисній документації установлена на рівні 629,17 грн за 1 м3, при цьому, усереднена ціна на нього в Сумській області станом на 01.07.2022 та 01.10.2022 згідно «Збірнику ціноутворення в будівництві» складала – 320 грн за 1 м3. Як наслідок, Замовником завищено очікувану вартість закупівлі на 12 618 354,73 гривень.
Також, за результатами моніторингу установлено, що відповідно до додатку 3 тендерної документації Замовника, для підтвердження наявності асфальтобетонного заводу, у складі тендерної пропозиції учасник надає, зокрема, довідку про наявність асфальтобетонного заводу, чинний договір (укладений у відповідності до вимог чинного законодавства України) з власником земельної ділянки/постійним користувачем земельної ділянки на право розташування АБЗ, що буде залучений до надання послуг по предмету закупівлі, на його території.
У складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «БАХМАЧГАЗБУДСЕРВІС» надано довідку про наявність асфальтобетонного заводу, що буде залучений для виконання робіт/надання послуг від 12.10.2022 № УШ-18, в якій міститься інформація про наявність асфальтобетонного заводу (далі – АБЗ), залученого на підставі договору оренди АБЗ від 14.10.2022 № 14/10-22, укладеного між учасником та товариством з обмеженою відповідальністю «Дорожник» (власником АБЗ) з розташуванням АБЗ по вул. Заводська, 1, с. Заводське, Конотопського району, Сумської області.
Слід зазначити, що Замовник розмістив в електронній системі закупівель вимогу про усунення невідповідностей до 26.11.2022, в якій зазначив, що відстань транспортування суміші від місця її випуску до місця укладання в окремих випадках перевищує значення, що вказані в таблиці 20.2а ДБН В.2.3-4:2015 (зі зміною № 1), а час транспортування асфальтобетонних сумішей перевищує три години, що не відповідає вимогам тендерної документації.
Разом з цим, зазначеним учасником на вимогу Замовника про усунення невідповідностей завантажено довідку про наявність асфальтобетонного заводу, що буде залучений для виконання робіт/надання послуг від 26.11.2022 № УШ-18, в якій міститься інформація про наявність ще одного АБЗ, залученого на підставі договору поставки асфальтобетонної суміші від 23.11.2022 № 23/11/22, укладеного між учасником та приватним підприємством «Шляховик-Шостка» (виробником асфальтобетонної суміші) з розташуванням АБЗ по вул. Гагаріна, 52, м. Шостка, Сумської області.
При цьому, договір оренди землі від 12.06.2022 № б/н, укладений між власником земельної ділянки/постійним користувачем земельної ділянки (на якій розташований АБЗ) Шосткинською районною державною адміністрацією та приватним підприємством «Шляховик-Шостка» (власником АБЗ) надано не у повному обсязі, а саме без додатку акту приймання-передачі об’єкта оренди, який відповідно до пункту 43 цього договору є його невід’ємною частиною, що не відповідає вимогам тендерної документації.
У складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «Торговий дім «Дінастія» надано довідку про наявність асфальтобетонного заводу, що буде залучений для виконання робіт/надання послуг від 03.11.2022 № 239, в якій міститься інформація про наявність АБЗ, залученого на підставі договору поставки асфальтобетонної суміші від 12.10.2022 № 12/10/2022Ф, укладеного між учасником та приватним підприємством «Шляховик-Шостка» (виробником асфальтобетонної суміші) з розташуванням АБЗ по вул. Гагаріна, 52, м. Шостка, Сумської області.
При цьому, договір оренди землі від 12.06.2012 № б/н, укладений між власником земельної ділянки/постійним користувачем земельної ділянки (на якій розташований АБЗ) Шосткинською районною державною адміністрацією та приватним підприємством «Шляховик-Шостка» (власником АБЗ) надано не у повному обсязі, а саме без додатків: плану або схеми земельної ділянки; кадастрового плану з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні встановлених земельних сервітутів; акту приймання-передачі об’єкта оренди; проекту відведення земельної ділянки у випадках, передбачених законом, які відповідно до пункту 43 цього договору є його невід’ємними частинами, що не відповідає вимогам тендерної документації.
Однак, на порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону Замовник не відхилив тендерні пропозиції ТОВ «БАХМАЧГАЗБУДСЕРВІС», ТОВ «Торговий дім «Дінастія» через їх невідповідність кваліфікаційному критерію, установленому статтею 16 цього Закону та допустив ТОВ «БАХМАЧГАЗБУДСЕРВІС», ТОВ «Торговий дім «Дінастія» до аукціону.
Як наслідок тендер автоматично не відмінився електронною системою закупівель відповідно до пункту 3 частини другої статті 32 Закону.
Період усунення порушень:
24.02.2023 15:59 - 11.03.2023 00:00
Дата публікації висновку:
24.02.2023 15:59
Оскарження висновку в суді
Опис:
ДП "Дороги Сумщини" повідомляє, що відповідно до частини 10 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі", висновок про результати моніторингу процедури закупівлі Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області від 24.02.2023 оскаржено до суду
Дата публікації:
10.03.2023 14:39
Дата відкриття провадження:
13.03.2023 00:00
Номер відкриття провадження:
2-а/480/2166/23
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
За результатами розгляду висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2022-09-30-004887-a Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області (далі – Висновок, Управління) на надання послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Шосткинського району Сумської області, ДП «Дороги Сумщини» надає аргументовані заперечення.
Щодо порушення (на думку органу державного фінансового контролю) законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні введено воєнний стан.
28 лютого 2022 р. прийнято Постанову Кабінету Міністрів України №169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі – Постанова №169), якою визначалися деякі питання здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та одночасно діяв Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Відповідно до роз’яснень Уповноваженого органу у сфері закупівель – Міністерства економіки України від 19.07.2022 №3323-04/50213-06, нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, прийняті в умовах воєнного стану застосовуються для цілей забезпечення необмеженого кола потреб, які при цьому об'єктивно пов'язані з виконанням повноважень та/або вжиттям необхідних заходів під час дії особливого правового режиму.
Натомість закупівлі, здійснення яких не потребує використання особливих механізмів закупівель, нерозривно пов'язаних із введенням воєнного стану, мають проводитись з дотриманням вимог Закону.
Отже, застосування норм Закону в умовах воєнного стану правомірне і має застосовуватися для задоволення поточних потреб підприємства, не пов’язаних із обставинами, що виникли внаслідок дії воєнного стану.
Під час виступу в ефірі Centre of Excellence in Procurement на тему «Постанова 169 та Закон про публічні закупівлі: Позиція ДАСУ» колишній очільник Державної аудиторської служби України Геннадій Пліс наголошував про те, що Постановою № 169 врегульовано закупівлі, здійснення яких потребує використання особливих механізмів, нерозривно пов'язаних із введенням воєнного стану. Усі ж інші закупівлі мають проводитись з дотриманням вимог Закону.
16 серпня 2022 року прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законодавчих актів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» №2526-IX (далі – Закон №2526-IX), який вступив в дію 10.09.2022 року.
Відповідно до частини 2 Закону №2526-IX розділ X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» доповнено пунктом 3-7 такого змісту:
«3-7. Установити, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз».
Відповідно до роз’яснень Уповноваженого органу у сфері закупівель - Міністерства економіки України від 12.09.2022 №3323-04/64632-06, станом на дату надання роз’яснень (12.09.2022) розробляється проект постанови Кабінету Міністрів України, якою будуть встановлюватися особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. До визначення Кабінетом Міністрів України особливостей, згідно зі змінами відповідно до Закону №2526-IX, закупівлі розпочаті згідно із Законом або чинними нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, якими охоплюються питання закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану, завершуються відповідно до порядку, встановленого Законом або такими нормативно-правовими актами відповідно.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178 (далі – Постанова №1178) затверджено «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості).
Зокрема, в Постанові №1178 вказано:
«Відповідно до пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що додаються».
Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою №1178 вступили в дію 19.10.2022 року.
Враховуючи вищевикладене, станом на момент оголошення закупівлі послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Шосткинського району Сумської області (30.09.2022), у Замовника була відсутня можливість проведення закупівлі відповідно до особливостей, визначених Кабінетом Міністрів України, які передбачені пунктом 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону оскільки їх фактично не існувало.
Постанова ж №169 визначала лише деякі питання здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, застосування її вимог Замовником було необгрунтованим.
Надання послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг має свої особливості, носить системний безперервний характер та відповідно до статті 6 Закону України «Про автомобільні дороги» може здійснюватися на основі довгострокових (до семи років) договорів (контрактів) про утримання автомобільних доріг загального користування за принципом забезпечення їх експлуатаційного стану відповідно до нормативно-правових актів, норм та стандартів.
Строк дії договору від 07.09.2021 №2 Е-МД/2610 на надання послуг з експлуатаційного утримання на 2021-2022 рік закінчувався 30.08.2022 року. Замовник зобов’язаний був провести закупівлю відповідних послуг на наступний плановий період (мінімум на 1 рік). Застосування порядку визначеного Постановою №169 не давало такої можливості – закупівлі за Постановою №169 здійснювалися лише на період дії воєнного стану (згідно з Указом Президента № 573/2022 від 12.08.2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб – до 21 листопада 2022 року), та як наслідок – реєстрація відповідних договорів органами ДКСУ здійснювалась також на період дії воєнного стану.
Відповідно до пункту 14 Постанови №1178 Кабінетом Міністрів України, з метою врегулювання проблеми проведення закупівель лише на період дії воєнного стану, уже чітко визначено, що закупівлі здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів).
Відповідно до роз’яснень Уповноваженого органу, експертів у сфері публічних закупівель, відкритих даних електронного майданчика – до того як буде прийнято новий порядок Кабінету Міністрів України, який врегулює особливості здійснення закупівель в умовах воєнного стану, замовники можуть застосовувати і Закон «Про публічні закупівлі» і Постанову №169.
Постанова №169 не втратила чинність. Її застосування було можливим в тій частині, яка не суперечить положенням Закону «Про публічні закупівлі».
Щодо ігнорування (на думку органу державного фінансового контролю) Замовником Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 «Про введення воєнного стану в Україні» та Постанови №169 (в редакції від 10.08.2022) і проведення в умовах воєнного стану відкритих торгів з публікацією оголошення англійською мовою, що може впливати на забезпечення захищеності учасників процедури закупівлі від воєнних загроз, оскільки документи, які повинні бути надані учасниками на виконання вимог тендерної документації для процедури «відкриті торги» розголошують інформацію про місце розташування виробничих баз, асфальтобетонних заводів та ін)
Порядок застосування спрощеної закупівлі жодним чином не міг вплинути на забезпечення захищеності учасників процедури закупівлі від воєнних загроз, оскільки відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», інформація та документи щодо виробничих баз, асфальтобетонних заводів та ін. можуть вимагатися Замовником як для процедури «відкриті торги» так і для спрощеної закупівлі, а нормативно-правові документи у сфері будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг передбачають обов’язкову наявність в учасників відповідної матеріально-технічної бази.
Так, відповідно до частини 2 статті 16 Закону, Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Відповідно до частини 3 статті 14 Закону, в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, крім обов’язкової інформації може зазначатися інша інформація.
Враховуючи вищевикладене, Закон України «Про публічні закупівлі» передбачає право Замовника на встановлення вимог щодо надання інформації та документів про виробничі бази, асфальтобетонні заводи та ін. як для процедури «відкриті торги» так і для спрощеної закупівлі.
Відповідно до п.п. 8.2, 10.2 ПГ.1-218-118:2005 Єдині правила зимового утримання автомобільних доріг, наявність виробничих баз є обов’язковою умовою утримання автомобільних доріг.
Відповідно до пункту 40 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою КМУ від 30.03.1994 №198 (зі змінами), ремонт і утримання дорожніх об’єктів повинні виконуватися відповідно до технічних правил ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування і технічних правил ремонту і утримання міських вулиць і доріг, що затверджуються відповідно Укравтодором і Держбудом за погодженням з Головним управлінням Державтоінспекції МВС.
Додаток 7 «Технічна специфікація (технічне завдання)» містить перелік нормативних документів у сфері будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг, які передбачають обов’язкову наявність виробничих баз, асфальтобетонних заводів та ін.
Зрештою, в частині 2 Закону №2526-IX мова йде про забезпеченість захищеності замовників, а не учасників. У свою чергу навіть для Замовника публікація в електронній системі закупівель не несе загрози відкритості такої інформації, адже автомобільні дороги загального користування місцевого значення відповідно до діючого законодавства не є об’єктами критичної інфраструктури, а відповідна інформація – інформацією з обмеженим доступом.
Щодо проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою строком на 3 роки
Основною метою діяльності Підприємства є здійснення функцій замовника з будівництва, реконструкції, ремонтів і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення.
Відповідно до норм чинного законодавства та положень статуту за шкоду, завдану третім особам (користувачам автомобільних доріг загального користування місцевого значення) внаслідок неналежного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Замовник несе відповідальність.
Підприємство для виконання своїх функцій має право самостійно планувати свою поточну діяльність, визначати основні напрями своєї роботи.
Відповідно до статті 6 Закону України «Про автомобільні дороги» експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування та інших видів автомобільних доріг може здійснюватися на основі довгострокових (до семи років) договорів (контрактів) про утримання автомобільних доріг загального користування за принципом забезпечення їх експлуатаційного стану відповідно до нормативно-правових актів, норм та стандартів.
Як зазначалося вище по тексту, надання послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення носить постійний характер.
Строк дії договору від 07.09.2021 №2 Е-МД/2610 на надання послуг з експлуатаційного утримання на 2021-2022 рік закінчувався 30.08.2022 року. Замовник зобов’язаний був провести закупівлю відповідних послуг на наступний плановий період.
Планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Законом України «Про публічні закупівлі» не встановлено обов’язку для Замовника обгрунтовувати необхідність закупівлі на певний період.
Вимоги статті 6 Закону України «Про автомобільні дороги», як зазначено органом державного фінансового контролю, не носять зобов’язального характеру, при цьому у Висновку не вказано, який саме закон чи інший нормативно-правовий акт забороняє проводити закупівлю послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг строком на 3 роки.
Враховуючи вищевикладене, порушення чинного законодавства в частині проведення закупівлі Замовником строком на 3 роки відсутні, ДП «Дороги Сумщини», як замовник, скористався своїм правом на укладення довгострокових (до семи років) договорів (контрактів) на утримання автомобільних доріг загального користування.
Щодо складання тендерної документації не у відповідності до вимог Закону (на думку органу державного фінансового контролю)
«…на порушення вимог пункту 3 частини другої статті 22, частини першої статті 23 Закону тендерна документація Замовника не містить переліку видів та обсягів робіт (кількісних показників), що визначені кошторисною документацією, що унеможливлює формування учасниками об’єктивної ціни тендерної пропозиції (учасники не можуть скласти кошториси без переліків видів та обсягів робіт)».
Визначення видів та об’ємів послуг з експлуатаційного утримання має свої особливості, більшість видів робіт з експлуатаційного утримання мають непередбачуваний характер виконання та не можуть бути чітко спрогнозовані при розрахунку кошторисної документації.
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі», технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками.
У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами.
Методика визначення обсягу фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, затверджена Наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства фінансів України від 21.09.2012 № 573/1019 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 16 жовтня 2012 р. за № 1734/22046, містить посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з послугами, що закуповуються.
Додатком 8 до Методики визначення обсягу фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, затвердженої спільним Наказом Міністерства фінансів України та Міністерством інфраструктури України № 573/1019 від 21.09.2012 р, передбачений комплекс робіт та їх обсяги для забезпечення нормальних умов руху автотранспорту при утриманні автомобільних доріг.
Відповідно до додатку 7 «Технічна специфікація (технічне завдання)» тендерної документації на закупівлю послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Шосткинського району Сумської області, ціна тендерної пропозиції розраховується за базовими обсягами виходячи з протяжності автомобільних доріг загального користування місцевого значення та виконання комплексу робіт терміном на 3 роки (грудень 2022 – листопад 2025 р.р.) відповідно Додатку 8 Методики визначення обсягу фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, затвердженої спільним Наказом Міністерства фінансів України та Міністерством інфраструктури України № 573/1019 від 21.09.2012 р. Рівень утримання доріг – допустимий.
У Висновку вказано, що згідно з обґрунтуванням технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 р. № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами), розміщеного Замовником за посиланням http://sm.gov.ua/uk/oda/29982, установлено, що очікувана вартість закупівлі визначена Замовником на підставі кошторисної документації.
При цьому, в обґрунтуванні, розміщеному Замовником за посиланням http://sm.gov.ua/uk/oda/29982, Замовником також зазначено, що розрахунок очікуваної вартості проведено за базовими обсягами виходячи з протяжності автомобільних доріг загального користування місцевого значення та виконання комплексу робіт терміном на 3 роки (грудень 2022 – листопад 2025 р.р.) відповідно Додатку 8 Методики визначення обсягу фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг затвердженої спільним Наказом Міністерства фінансів України та Міністерством інфраструктури України № 573/1019 від 21.09.2012 р. Рівень утримання доріг – допустимий.
Тобто, перелік видів робіт та їх обсяги, зазначені в кошторисній документації відповідають комплексу робіт та базовим обсягам Методики, проте фактично щомісячні плани-завдання, що доводяться замовником виконавцю можуть містити інші непередбачувані види робіт (аварійні), що здійснюються в рамках експлуатаційного утримання.
Відповідно до частини 1 статті 24 Закону, фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.
Під час проведення закупівлі, в період уточнення інформації, звернення фізичних/юридичних осіб через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або з вимогою щодо усунення порушення в частині відсутності переліку видів та обсягів робіт в тендерній документації не надходили.
Відповідно до висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2022-09-30-005289-a від 20 січня 2022 року, затвердженого заступником Голови Державної аудиторської служби України, за результатами моніторингу процедури закупівлі послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Сумської області, код ДК 021:2015: 63710000-9 - Послуги з обслуговування наземних видів транспорту, за результатами аналізу питання щодо відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону – порушень не установлено.
При цьому, додаток 7 до тендерної документації «Технічна специфікація (технічне завдання)» містить аналогічні вимоги щодо розрахунку договірної ціни, переліку видів та обсягів робіт, що вказані в тендерній документації до закупівлі, яка є предметом дослідження.
Враховуючи вищевикладене, тендерна документація на надання послуг з експлуатаційного утримання містить достатню кількість вихідних даних необхідних учаснику для розрахунку очікуваної вартості предмету закупівлі та складена у відповідності до вимог Закону.
Щодо завищення очікуваної вартості закупівлі (на думку органу державного фінансового контролю) зокрема вартості на пісок природній, рядовий у кошторисній документації
Відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва (зі змінами) поточні ціни на матеріальні ресурси приймаються на підставі проведеного замовником аналізу цін за обґрунтованою ціною, яка не може бути вищою за середню ціну матеріальних ресурсів, що склалася на момент розроблення проектної документації.
Порядок здійснення аналізу поточних цін на матеріальні ресурси визначає замовник своїм відповідним організаційно-розпорядчим документом, в якому наводиться:
- алгоритм збору інформації, в якому зазначається перелік матеріальних ресурсів, найменування виробників/постачальників, кількість цінових пропозицій для досягнення заданої точності розрахунку;
- джерела інформації (відкриті вебресурси, комерційні пропозиції постачальників, бази даних цін, друковані інформаційні довідники тощо);
- методика визначення діапазону цін та середньої ціни (використовується вибірка цін на матеріали з рівними якісними характеристиками та умовами постачання).
Пунктом 5.7 СОУ 42.1-37641918-085:2018 «Автомобільні дороги правила визначення вартості робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання» визначено, що поточні ціни на матеріальні ресурси для робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання в інвесторській кошторисній документації визначаються замовником за ціною, що склалася в регіоні. Аналіз цін проводиться з урахуванням транспортної складової.
На виконання вищевикладених вимог ДП «Дороги Сумщини» провело аналіз ринку поточних цін на оснівні матеріальні ресурси, що підтверджується протоколом засідання комісії для визначення поточних цін на основні матеріальні ресурси від 01.09.2022 № 14, у якому визначено середню ціну на пісок у Сумській області 755,0 грн з ПДВ.
Крім того, вартість піску природнього, рядового зазначена в «Збірнику ціноутворення в будівництві», на який посилається орган державного фінансового контролю, не відповідає п.5.7. СОУ 42.1-37641918-085:2018, бо не відображає реальну вартість матеріального ресурсу та не містить транспортної складової. Застосування збірника ціноутворення в будівництві під час визначення вартості матеріальних ресурсів не є вимогою чинного законодавства у сфері ціноутворення.
Отже, вартість піску природнього рядового врахована при розробці інвесторської кошторисної документації відповідає вимогам чинних нормативно-правових актів та відображає ринкову (реальну) вартість даного матеріального ресурсу з урахуванням транспортної складової до місця зберігання.
Щодо не відхилення (на думку органу державного фінансового контролю) тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
У Висновку вказано, що за результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону при розгляді тендерних пропозицій ТОВ «Бахмачгазбудсервіс», ТОВ «Торговий дім «Дінастія».
Щодо наданого учасниками торгів – ТОВ «ТД «Дінастія» та ТОВ «Бахмачгазбудсервіс» договору оренди землі від 12.06.2012 № б/н, укладеного між власником земельної ділянки/постійним користувачем земельної ділянки (на якій розташований АБЗ) Шосткинською районною державною адміністрацією та ПП «Шляховик-Шостка» (власником АБЗ), не у повному обсязі, а саме без додатків, необхідно зазначити наступне.
Зміст тендерної документації на закупівлю послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Шосткинського району Сумської області передбачає диференціацію вимог щодо надання:
- договорів (абз. 3 текстової частини Додатку 1, абз. 5, 10 текстової частини Додатку 3, абз. 4 текстової частини Додатку 5);
- договорів з усіма додатками, змінами та доповненнями (абз. 2 текстової частини Додатку 1);
- договорів з наданням актів приймання-передачі майна (абз. 3-4 текстової частини Додатку 2, абз. 2 текстової частини Додатку 3).
Наочним підтвердженням зазначеного є два послідовних абзаци (другий і третій) текстової частини Додатку 1 до тендерної документації.
До прикладу в абзаці другому текстової частини Додатку 1 до тендерної документації Замовником встановлено вимогу щодо надання копії (й) документу (ів), які підтверджують право власності учасника на матеріально-технічну базу або копії документів, що підтверджують право користування (оренди (лізингу), суборенди, право користування, право господарського відання/оперативного управління та інше), дійсних та чинних протягом всього строку виконання договору про закупівлю (або містити умови про можливість їх пролонгації) (з усіма додатками до договору, змінами та доповненнями). Натомість в наступному – третьому абзаці текстової частини Додатку 1 до тендерної документації встановлено вимогу щодо надання чинних договорів (укладених у відповідності до вимог чинного законодавства України) з власниками земельних ділянок/постійними користувачами земельних ділянок, на території яких розташовані виробничі бази, що будуть залучені до надання послуг по предмету закупівлі.
Така диференціація враховує відмінності правозастовування у різних суспільних відносинах. Очевидно, що відносини наприклад у сфері оренди, лізингу іншого права користування рухомого майна (автотранспортних засобів, машин та механізмів) мають суттєві відмінності від відносин у сфері оренди нерухомого майна, зокрема, оренди земельних ділянок (що в свою чергу має свої відмінності залежно від того, земельна ділянка перебуває у приватній власності чи у державній/комунальній).
Вимога, встановлена Додатком 3 до тендерної документації щодо надання учасником чинного договору (укладеного у відповідності до вимог чинного законодавства України) з власником земельної ділянки/постійним користувачем земельної ділянки на право розташування АБЗ, що буде залучений (-ні) до надання послуг по предмету закупівлі, на його території має суттєве значення в контексті конкретної закупівлі. Такий договір підтверджує наявність законних підстав користування земельною ділянкою, на якій розташований АБЗ, який буде залучений до виконання договору про закупівлю, власником/користувачем АБЗ, що є однією з гарантій належного виконання договору про закупівлю. Тобто, з наданням зазначеного договору Замовник отримує гарантії того, що через місяць, два чи п’ять місяців після визначення переможця торгів залучений до виконання договору про закупівлю АБЗ не припинить роботу у зв’язку з відсутністю правових підстав користування земельною ділянкою, на якій він розташований, не буде переміщений і зможе належним чином надавати послуги з виробництва та/або постачання асфальтобетонних сумішей.
При цьому усталена практика укладення і застосування подібних договорів дає досить чітке розуміння того, які зазвичай додатки вони мають. Додатки до договору оренди землі від 12.06.2012 б/н, укладеного між Шосткинською районною державною адміністрацією та ПП «Шляховик-Шостка», а саме: план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні встановлених земельних сервітутів; акт приймання-передачі об’єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених законом не мають значення для підтвердження зобов’язання учасника торгів щодо належного виконання договору про закупівлю. При цьому Висновок також не містить будь-яких обгрунтувань того, як, до прикладу, ненадання плану або схеми земельної ділянки чи акту приймання-передачі об’єкта оренди (при тому, що встановлений сам факт приймання-передачі) може негативно вплинути (і чи взагалі має значення) на виконання зобов’язань за договором про закупівлю.
Отже, як підсумок, слід наголосити на двох речах: вимога щодо надання учасником чинного договору (укладеного у відповідності до вимог чинного законодавства України) з власником земельної ділянки/постійним користувачем земельної ділянки на право розташування АБЗ, що буде залучений (-ні) до надання послуг по предмету закупівлі, на його території встановлена Замовником відповідного до Закону в межах його повноважень, що не спростовується у Висновку, і вона виконана учасниками.
На підставі викладених у Висновку обставин Управління в пункті 1 констатуючої частини зазначає, що Замовник на порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини 1 статті 31 Закону не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «ТД «Дінастія» через її невідповідність кваліфікаційному критерію, установленому статтею 16 Закону та допустив ТОВ «ТД «Дінастія» до аукціону.
Разом з тим, навіть якщо б посилання Управління у Висновку щодо невиконання учасником вимог щодо надання копії договору з власником земельної ділянки/постійним користувачем земельної ділянки на право розташування АБЗ, що буде залучений (-ні) до надання послуг по предмету закупівлі, на його території були обгрунтованими Замовник мав застосувати частину 16 статті 29 Закону, а не абзацу другого пункту 1 частини 1 статті 31, розмістивши в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах учасника, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону.
У разі якщо б ТОВ «ТД «Дінастія» протягом 24 годин з моменту розміщення Замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення виявлених невідповідностей не виправило виявлені невідповідності, то тільки тоді учасник повинен був бути відхилений на підставі абзаців 2 та 6 (а не тільки на підставі абзацу 2)) пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
Тобто у описаних вище правовідносинах, навіть у випадку, якщо б обставини на підставі яких Управлінням прийняте рішення про наявність в діях Замовника щодо невідхилення тендерної пропозиції ТОВ «ТД «Дінастія» порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини 1 статті 31 Закону були б обгрунтованими, мова не може йти про порушення зазначеної норми Закону.
Враховуючи викладене, Висновок в частині наявності в діях Замовника порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини 1 статті 31 Закону при розгляді тендерних пропозицій ТОВ ТД «Дінастія» та ТОВ «БАХМАЧГАЗБУДСЕРВІС» є безпідставним, необгрунтованим і таким, що грунтується на помилковому застосуванні норм чинного законодавства України.
Щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором з дотриманням вимог законодавства повідомляємо про наступне
За результатами проведеної процедури закупівлі між ДП «Дороги Сумщини» в особі директора Завального М.О. та ТОВ «Торговий дім «Дінастія» в особі директора Бортяша О.А. укладено договір від 06.02.2023 № 3 Е-МД/2610 (далі – Договір).
Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України (далі -ЦКУ) договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Відповідно до частини 1 статті 631 Цивільного кодексу України, строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати обов'язки відповідно до договору.
Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом (стаття 651 ЦКУ).
Відповідно до умов договору про надання послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Шосткинського району Сумської області від 06.02.2023 № 3 Е-МД/2610, Замовник має право достроково розірвати цей Договір у разі: невиконання або неналежного виконання зобов’язань Виконавцем, повідомивши пор це його у строк до 15 робочих днів» (п.п. 7.2.1. п. 7.2. Договору); у разі неодноразового (більше двох випадків) невиконання Виконавцем взятих зобов’язань (п.10.4. Договору); при відсутності подальшої потреби у закупівлі послуг, відсутності фінансування, відставання з вини Виконавця щодо строків надання послуг більш ніж на один місяць, якщо таке відставання не пов’язане з відсутністю фінансування, неодноразового порушення виконавцем будівельних норм і правил (п.11.3 Договору).
Зміни у Договір можуть бути внесені за домовленістю Сторін, згідно чинного законодавства, в тому числі норм Цивільного та Господарського кодексів України.
Отже виходячи з положень Договору та Цивільного кодексу, підстав для розірвання договору, зокрема при виявленні органами державного фінансового контролю порушень законодавства у сфері закупівель, не передбачено.
При цьому, з метою виконання вимог органу державного фінансового контролю та з метою недопущення порушень чинного законодавства щодо порядку розірвання договору, ДП «Дороги Сумщини» до ТОВ «Торговий дім «Дінастія» буде направлено лист та проект додаткової угоди про дострокове припинення дії Договору.
Дата публікації звіту:
03.03.2023 15:19
Запити/Пояснення
Номер:
aba0f274b8874ffaa315412d5c27df4c
Назва:
Запит замовнику на пояснення
Дата опублікування:
06.02.2023 16:42
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
10.02.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі за предметом: «Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Шосткинського району Сумської області, код ДК 021:2015: 63710000-9 - Послуги з обслуговування наземних видів транспорту» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2022-09-30-004887-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25 серпня 2016 року № 2, постала потреба в отриманні пояснення (інформації, документів).
1. Просимо надати пояснення яким чином та на підставі яких документів здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, визначено його очікувану вартість та визначено строк надання послуг – до 30 листопада 2025 року?
2. Також просимо надати посилання на сторінку веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 р. № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).
3. Крім того просимо надати документи та пояснення щодо укладення/не укладення договору про закупівлю. У разі продовження строку для укладання договору – обґрунтувати необхідність такого продовження.
Інформацію (пояснення та документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня отримання цього запиту.
Номер:
331502b05ecc47e6a39f4b5fff6e84ac
Назва:
Про надання пояснення на запит
Дата опублікування:
07.02.2023 13:00
Опис:
1. На Ваш запит від 06.02.2023, ДП «Дороги Сумщини» повідомляє, що обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Шосткинського району Сумської області, код ДК 021:2015: 63710000-9 - Послуги з обслуговування наземних видів транспорту здійснено враховуючи Технічні правила ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування України (П-Г.1-218-113:2009); Автомобільні дороги. Правила визначення вартості робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання (СОУ 42.1-37641918-085:2018); Єдині правила зимового утримання автомобільних доріг (П Г.1-218-118:2005); Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану (ДСТУ 3587-97); Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання (ДСТУ 8747:2017); Методичні вказівки щодо прийняття робіт і експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування (MB 03450778-740:2015) та Методику визначення обсягу фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, затверджену спільним Наказом Міністерства фінансів України та Міністерства інфраструктури України від 21.09.2012 року № 573/1019.
Обґрунтування очікуваної вартості здійснено за базовими обсягами виходячи з протяжності автомобільних доріг загального користування місцевого значення Шосткинського району та виконання комплексу робіт терміном на 3 роки (грудень 2022 – листопад 2025 р.р.) відповідно Додатку 8 Методики визначення обсягу фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг затвердженої спільним Наказом Міністерства фінансів України та Міністерством інфраструктури України № 573/1019 від 21.09.2012 р. Рівень утримання доріг – допустимий.
Щодо обґрунтування строку надання послуг, повідомляємо, що відповідно до статті 6 Закону України «Про автомобільні дороги» експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування та інших видів автомобільних доріг може здійснюватися на основі довгострокових (до семи років) договорів (контрактів) про утримання автомобільних доріг загального користування за принципом забезпечення їх експлуатаційного стану відповідно до нормативно-правових актів, норм та стандартів.
2. Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) розміщено ДП «Дороги Сумщини» у визначені законодавством терміни на сайті Сумської обласної державної адміністрації за посиланням http://sm.gov.ua/uk/oda/29982.
3. З метою обґрунтування продовження строку для укладання договору надаємо копію протоколу уповноваженої особи.
Номер:
9591a0ba65ab438c97354ba7b8c515b7
Назва:
Запит замовнику на пояснення
Дата опублікування:
14.02.2023 10:40
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
18.02.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі за предметом: «Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Шосткинського району Сумської області, код ДК 021:2015: 63710000-9 - Послуги з обслуговування наземних видів транспорту» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2022-09-30-004887-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25 серпня 2016 року № 2, постала потреба в отриманні пояснення (інформації, документів).
Просимо надати кошторисну документацію, на підставі якої визначено очікувану вартість закупівлі у сумі 1 833 920 433,00 гривень.
Інформацію (пояснення та документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня отримання цього запиту.
Номер:
8226fbb7630f4c2a993236062cd11af6
Назва:
Запит замовнику на пояснення
Дата опублікування:
20.02.2023 13:27
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
24.02.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі за предметом: «Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Шосткинського району Сумської області, код ДК 021:2015: 63710000-9 - Послуги з обслуговування наземних видів транспорту» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2022-09-30-004887-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25 серпня 2016 року № 2, постала потреба в отриманні пояснення (інформації, документів).
1. Просимо надати пояснення чому тендерна документація не містить переліку видів та обсягів робіт, що визначені кошторисною документацією?
2. Просимо надати пояснення яким чином та на підставі яких документів визначалися ціни на будівельні матеріали (в тому числі на пісок природній, рядовий) при складанні кошторисної документації?
Інформацію (пояснення та документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня отримання цього запиту.
Номер:
1bed4155bd2549cfa2506c63e2fadd44
Назва:
Про надання пояснення на запит
Дата опублікування:
23.02.2023 16:08
Опис:
На Ваш запит від 20.02.2023, ДП «Дороги Сумщини» повідомляє:
1. Визначення видів та об`ємів послуг з експлуатаційного утримання має свої особливості, більшість видів робіт з експлуатаційного утримання мають непередбачуваний характер виконання та не можуть бути чітко спрогнозовані при розрахунку кошторисної документації.
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками.
У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами.
Додатком 8 до Методики визначення обсягу фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, затвердженої спільним Наказом Міністерства фінансів України та Міністерством інфраструктури України № 573/1019 від 21.09.2012 р, передбачений комплекс робіт та їх обсяги для забезпечення нормальних умов руху автотранспорту при утриманні автомобільних доріг.
Слід вказати, що додаток 7 «Технічна специфікація (технічне завдання)» до тендерної документації на закупівлю послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Шосткинського району Сумської області містить детальну інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, в тому числі посилання на комплекс робіт та їх обсяги для забезпечення нормальних умов руху автотранспорту, протяжність автомобільних доріг загального користування місцевого значення, період надання послуг та нормативні документи (національні стандарти, норми та правила) щодо надання відповідних послуг.
До того ж, під час розрахунку кошторисної вартості послуг з експлуатаційного утримання до уваги береться протяжність автомобільних доріг та весь перелік робіт, які передбачені відповідними стандартами, нормами та правилами, при цьому фактично видаються завдання та оплачуюється частина робіт, яка є найбільш невідкладною та необхідною у певний період.
Тому, підрядник враховуючи базові обсяги та перелік робіт виконує свій розрахунок таких робіт та включає їхню вартість в загальну суму договору.
Відповідно до частини 1 статті 24 Закону, фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.
Під час проведення закупівлі, в період уточнення інформації, звернення фізичних/юридичних осіб через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру не надходили.
Вся інвесторська кошторисна документація була у відкритому доступі та надавалася потенційному учаснику за попереднім запитом.
2. Ціни на будівельні матеріали при складанні інвесторської кошторисної документації визначені на підставі пункту 7 «Вихідні дані» Завдання на розробку кошторисної документації.
Ціни на будівельні матеріали (в тому числі на пісок природній, рядовий) прийнято згідно з протоколом засідання комісії по цінах від 01.09.2022 року № 14 у відповідності з вимогами СОУ 42.1-37641918-085:2018 «Автомобільні дороги. Правила визначення вартості робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання».