• Переговорна процедура (скорочена)
  • Безлотова
  • КЕП
  • Без аукціону

Електрична енергія

Завершена

855 000.00 UAH з ПДВ
Номер: e6a27de6c93b447594ea8f776b66932e
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2024-09-02-000048
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 02.09.2024 00:00
Автор: Північний офіс Держаудитслужби, UA-EDR 40919605
Період моніторингу: 02.09.2024 17:37 - 24.09.2024 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ У ВІННИЦЬКІЙ ОБЛАСТІ НАКАЗ 02.09.2024 №83-з Вінниця Про початок моніторингу закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178, та згідно з підпунктом 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року №18 із змінами, НАКАЗУЮ: 1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу. Начальник Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області Олена ВАХНОВСЬКА Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області від 02.09.2024 №83-з Витяг з переліку закупівель № з/п Оголошення про проведення закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу 2.UA-2022-04-21-000389-a, 21.04.2022 Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Адреса: Ukraine, Вінниця
Контактна особа: Північний офіс Держаудитслужби ( обл.), +38 (0 43) 266-13-92, gurievanatalia85@gmail.com
Етапи закупівельного процесу:
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
  • Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
  • Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу наявності умов для застосування переговорної процедури встановлено порушення абзацу 4 пункту 2 частини другої та пункту 8 частини шостої статті 40 Закону. За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю установлено порушення вимог пунктів 11 та 12 частини першої статті 10 Закону. За результатами аналізу питання щодо внесення змін до договору установлено порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону. За результатами аналізу питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення - порушень законодавства у сфері публічних закупівель не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель звіту про виконання договору про закупівлю, та недопущення встановлених порушень у подальшому, а також притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 23 вересня 2024 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, наявності підстав щодо застосування переговорної процедури закупівлі, оприлюднення інформації про закупівлю, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, внесення змін до договору та їх оприлюднення. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального підприємства «СЕРВІС» Іванівської сільської ради (далі – Замовник) на 2022 рік, повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури закупівлі, протокол переговорів від 21 квітня 2022 року б/н, договір про постачання електричної енергії споживачу від 27 квітня 2022 року №КА-309801 (далі – Договір №КА-309801), звіт про результати проведення процедури закупівлі від 27 квітня 2022 року, повідомлення про внесення змін до договору, додаткові угоди до Договору №КА-309801 від 21 та 22 вересня 2022 року №4, №5, від 26 грудня 2022 року №6 та пояснення (інформацію та документи) Замовника, отримані 18 вересня 2024 року через електронну систему закупівель. Відповідно до частини першої статті 20 Закону України «Про публічні закупівлі» в редакції чинній на час проведення процедури закупівлі (далі – Закон) відкриті торги є основною процедурою закупівлі, а відповідно до частини першої статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі - це процедура, що використовується Замовником як виняток за наявності підстав, визначених в частині другій статті 40 Закону. За результатами моніторингу установлено, що у повідомленні про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури закупівлі Замовник зазначив умову застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до пункту 2 частини другої статті 40 Закону, а саме відсутність конкуренції з технічних причин. Відповідно до вимог пункту 8 частини шостої статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури закупівлі має містити обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. Проте, на порушення вимог пункту 8 частини шостої статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури закупівлі не містить експертних, нормативних, технічних та інших документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі, відповідно до абзацу четвертого пункту 2 частини другої статті 40 Закону, а саме відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником. Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13 квітня 2017 року № 2019-VIII (далі – Закон № 2019), ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими цим законом. Постачання електричної енергії у розумінні вищевказаного закону не належить до сфери природних монополій та є конкурентним видом діяльності. Відповідно до Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в 2022 році видано суб’єктам господарювання понад 1500 ліцензій на постачання електричної енергії споживачу. Отже здійснення закупівель електричної енергії споживачами, які є замовниками у розумінні Закону, має здійснюватися за основною процедурою закупівлі – відкритими торгами. При цьому, ТОВ «Енера-Вінниця», з яким Замовником укладено Договір №КА-309801, відсутнє у переліку природних монополій Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, які проводять діяльність у сфері енергетики. Перелік доступний на сайті регулятора за посиланням http://www.nerc.gov.ua та Антимонопольного комітету України за посиланням http://www.amc.gov.ua. Зважаючи на зазначене, Замовник не обґрунтував наявності умов для застосування переговорної процедури закупівлі, чим порушив вимоги абзацу четвертого пункту 2 частини другої статті 40 Закону. Також моніторингом установлено, що Замовником укладено Договір №КА-309801 із ТОВ «ЕНЕРА ВІННИЦЯ», предметом якого є закупівля електричної енергії (далі – електроенергія) в замовленому обсязі 158 333 кВт/год на загальну суму 855 000,00 грн з врахуванням податку на додану вартість (далі – ПДВ) (розділу 2 Договору №КА-309801). На дату укладання Договору №КА-309801 сторони узгодили його істотні умови, в тому числі ціну за одиницю товару (електроенергії), яка згідно із пунктом 5.1. розділу 5. «Ціна, порядок обліку та оплати електричної енергії» Договору №КА-309801 становила 5,400011 грн за 1 кВт/год (в тому числі ціна електричної енергії - 2,897109 грн (без ПДВ); регульовані тарифи на послуги з передачі електричної енергії та з її розподілу - 0,34564 грн 1,25726 грн відповідно; ПДВ - 0,90 грн). Надалі Замовником на підставі пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону та керуючись нормами статей 631, 651 Цивільного кодексу України, статті 188 Господарського кодексу України, в зв’язку із коливанням середньозваженої ціни на ринку, що підтверджується Експертним висновком Вінницької торгово-промислової палати від 16 серпня 2022 року №В-231 (далі – Експертний висновок), внесені зміни до істотних умов Договору №КА-309801, в частині збільшення ціни за одиницю товару (електричної енергії), зокрема: - додатковою угодою від 31 серпня 2022 року №3 (далі – Додаткова угода №3) збільшено ціну за 1 кВт/год електричної енергії до 5,747316 грн (з ПДВ) (в тому числі ціна електричної енергії – 3,186530 грн (без ПДВ); регульовані тарифи на послуги з передачі електричної енергії та з її розподілу - 0,34564 грн 1,25726 грн відповідно; ПДВ - 0,957886 грн), тобто на 9,99% збільшено ціну за 1 кВт/год без врахування регульованих тарифів та ПДВ та на 6,44% збільшено ціну за 1 кВт/год з врахуванням регульованих тарифів та ПДВ; - додатковою угодою від 21 вересня 2022 року №4 (далі – Додаткова угода №4) збільшено ціну за 1 кВт/год електричної енергії до 6,129317 грн (з ПДВ) (в тому числі ціна електричної енергії – 3,504864 грн (без ПДВ); регульовані тарифи на послуги з передачі електричної енергії та з її розподілу - 0,34564 грн 1,25726 грн відповідно; ПДВ – 1,021553 грн), тобто на 9,99% збільшено ціну за 1 кВт/год без врахування регульованих тарифів та ПДВ та на 6,65% збільшено ціну за 1 кВт/год з врахуванням регульованих тарифів та ПДВ; - додатковою угодою від 22 вересня 2022 року №5 (далі – Додаткова угода №5) збільшено ціну за 1 кВт/год електричної енергії до 6,54948 грн (з ПДВ) (в тому числі ціна електричної енергії – 3,855 грн (без ПДВ); регульовані тарифи на послуги з передачі електричної енергії та з її розподілу - 0,34564 грн 1,25726 грн відповідно; ПДВ – 1,09158 грн), тобто на 9,99% збільшено ціну за 1 кВт/год без врахування регульованих тарифів та ПДВ та на 6,85% збільшено ціну за 1 кВт/год з врахуванням регульованих тарифів та ПДВ. Умовами пункту 5.8. розділу 5. «Ціна, порядок обліку та оплати електричної енергії» Договору №КА-309801 визначено, що у випадку коливання ціни електричної енергії на ринку в бік збільшення, постачальник має право письмово звернутись до споживача з відповідною пропозицією, при цьому, така пропозиція в кожному окремому випадку, коли на ринку відбувається об’єктивне коливання ціни за одиницю товару в бік збільшення, повинна бути обґрунтована і документально підтверджена. Постачальник разом з письмовою пропозицією щодо внесення змін до договору надає документ, що підтверджує збільшення ціни за одиницю товару в тих межах, на які постачальник пропонує змінити ціну товару. Документ, що підтверджує збільшення ціни товару, повинен бути наданий у формі належним чином оформленої довідки (висновку), виданої торгово-промисловою палатою України, регіональною торгово-промисловою палатою, органами державної статистики, ДП «Держзовнішінформ», біржами та іншими уповноваженими органами та організаціями. Згідно із частиною шостою статті 67 Закону України «Про ринок електричної енергії», з урахуванням листа Мінекономрозвитку України від 14 серпня 2019 року № 3304-04/33869-06 «Щодо зміни ціни у договорах постачання електричної енергії», сторони також можуть використовувати інформацію з вебсайту ДП «Оператор ринку» (https://www.oree.com.ua) для документального підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку. Водночас, перелік органів, установ, організацій, які уповноважені надавати відповідну інформацію щодо коливання ціни електричної енергії на ринку та перелік підтверджуючих документів не є вичерпним. Відповідно до пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії. Отже, в залежності від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору можуть змінювати визначену в договорі ціну за одиницю товару пропорційно зміні ціни такого товару на ринку у порядку, передбаченому договором про закупівлю з дотриманням вимог Закону. Згідно з інформацією та документами, оприлюдненими в електронній системі закупівель та наданими Замовником у своєму поясненні, підстави внесення змін до істотних умов Договору №КА-309801 Додатковими угодами №3, №4, №5 обґрунтовуються Експертними висновками Вінницької Торгово - промислової палати від 16 серпня 2022 року №В-231, від 24 серпня 2022 року №В-238 та від 13 вересня 2022 року №В-260 (далі – Експертний висновок №В-231, №В-238, №В-260). Так, в Експертному висновку №В-238, підставою для складання якого зазначена заявка ТОВ «ЕНЕРА ВІННИЦЯ» від 24 серпня 2022 року №1.08-2911, наведена інформація щодо середньозважених цін електроенергії на ринку «на добу наперед» в торговій зоні Об’єднаної енергетичної системи України за 20 днів серпня 2022 року: 2928,70 грн/МВт/год, відносно 20 днів липня 2022 року: 2592,55 грн/МВт/год, та їх зміна у відсотках: +12,97%. Також в Експертному висновку №В-260, підставою для складання якого зазначена заявка ТОВ «ЕНЕРА ВІННИЦЯ» від 13 вересня 2022 року №1.08-6134, наведена інформація щодо середньозважених цін електроенергії на ринку «на добу наперед» в торговій зоні Об’єднаної енергетичної системи України за серпень 2022 року: 2993,06 грн/МВт/год, відносно липня 2022 року: 2640,45 грн/МВт/год, та їх зміна у відсотках: +13,35%. Водночас Експертні висновки №В-238 та №В-260 документально не підтверджують коливання ціни на ринку в періодах між датами укладання Додаткової угоди №3 (31 серпня 2022 року) та Додаткової угоди №4 (21 вересня 2022 року), а також Додаткової угоди №5 (22 вересня 2022 року), а відтак не є підставами для внесення змін до істотних умов Договору №КА-309801 вказаними Додатковими угодами, в частині збільшення ціни за 1 кВт/год електроенергії. Отже Додаткові угоди №4 та №5 укладені без обґрунтованого та документального підтвердження коливання ціни електроенергії на ринку в бік збільшення, чим порушено вимоги пункту 5.8. розділу 5 Договору №КА-309801. Водночас моніторингом установлено, що загальне збільшення ціни товару (електроенергії) Додатковими угодами №3, №4, №5 склало за 1 кВт/год без врахування ПДВ, регульованих тарифів на послуги з передачі електричної енергії та з її розподілу з 2, 897109 грн до 3,855 грн, що розрахунково становить 33,06%. При цьому, загальне збільшення ціни товару (електроенергії) Додатковими угодами №3, №4, №5 склало за 1 кВт/год з урахування ПДВ, регульованих тарифів на послуги з передачі електричної енергії та з її розподілу з 5, 400011 грн до 6,54948 грн, що розрахунково становить 21,29% відповідно від початкової ціни товару, визначеної сторонами при укладанні Договору №КА-309801. Окрім цього, постановою Великої Палати Верховного Суду від 24 січня 2024 року у справі №922/2321/22 суд виснував, що у будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 Цивільного Кодексу України та підпункті 2 частини п’ятої статті 41 Закону, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладанні договору за результатами процедури закупівлі. Зважаючи на зазначене, Замовником додаткові угоди №4 та №5 до Договору №КА-309801 укладені з порушенням вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону. Згідно з вимогами пунктів 11 та 12 частини першої статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та Законом, інформацію про закупівлю, зокрема повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 Закону - протягом трьох робочих днів з дня внесення змін та звіт про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання. Так, Замовником 11 серпня 2022 року в електронній системі закупівель розміщено лише повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю із зазначенням підстави «зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника» без оприлюднення змін до Договору №КА-309801, а саме додаткової угоди. На запит Управління Замовник у своєму поясненні зазначив, що «…додаткова угода від 11 серпня 2022 року №1, додаткова угода від 31 серпня 2022 року №3 до істотних умов Договору №КА-309801 та повідомлення про внесення змін нею не оприлюднені з технічних причин, тому додаються додатком до відповіді». З огляду на вищевикладене Замовник не оприлюднив повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору (додаткові угоди від 11 та 31 серпня 2022 року №1 та №3), чим порушив вимоги пункту 11 частини першої статті 10 Закону. Умовами Договору №КА-309801 визначено строк його дії до 31 грудня 2022 року, а в частині розрахунків – до повного виконання сторонами своїх обов’язків за цим договором. На запит Управління про надання пояснень, зокрема щодо причин не оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю Замовник зазначив, що звіт про виконання договору буде оприлюднено після висновку. Отже Замовник не оприлюднив звіт про виконання договору про закупівлю в електронній системі закупівель, чим порушив вимоги пункту 12 частини першої статті 10 Закону.
Період усунення порушень: 23.09.2024 14:27 - 08.10.2024 00:00
Дата публікації висновку: 23.09.2024 14:27

Інформація про притягнення до адміністративної відповідальності

Номер протоколу: 02/060/2024ПР
Дата відкриття провадження: 08.11.2024 00:00
Номер відкриття провадження : 02/045/2024ПН

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: У зв'язку з виявленими порушеннями чинного законодавства та не можливості їх усунути (зобовязання по договору закінчились, закупівля також)Тому керівником КП "СЕРВІС" Іванівської сільської ради було прийнято рішення застосувати до уповноваженої особи дисциплінарну відповідальність у вигляді догани, та зобов'язати пройти навчання для підвищення кваліфікації. Копію наказу додаємо.
Дата публікації звіту: 02.10.2024 10:30

Запити/Пояснення