• Переговорна процедура (скорочена)
  • Безлотова
  • КЕП
  • Без аукціону
  • 2

Електрична енергія

Завершена

3 435 191.00 UAH з ПДВ
Номер: c7af78051a1e468aaa42d94f91a95b4a
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2022-12-05-000057
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 05.12.2022 00:00
Автор: ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ, UA-EDR 40477150
Період моніторингу: 05.12.2022 13:05 - 27.12.2022 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ НАКАЗ 05.12.2022 Одеса № 285 Про початок моніторингу процедур закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Південний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02.06.2016 № 23, НАКАЗУЮ: 1. Почати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу. 3. Оприлюднити цей наказ в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів. 4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою. Підстава: доповідна записка начальника відділу контролю у сфері закупівель Південного офісу Держаудитслужби Світлани САМОКІШ від 02.12.2022. Начальник Наталія СТОЯНОВА Додаток до наказу Південного офісу Держаудитслужби від 05.12.2022 № 285 Витяг з переліку процедур закупівель щодо яких здійснюється моніторинг процедур закупівель № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі Відповідальні особи за проведення моніторингу закупівель унікальний номер дата оприлюднення 1 2 3 4 5 38 UA-2022-03-25-003376-b 25.03.2022 Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель Начальник відділу контролю у сфері закупівель Світлана САМОКІШ
Адреса: Ukraine, Одеська, Одеса
Контактна особа: ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ (Одеська обл.), +38 (0 48) 705-51-89, sgi820921@ukr.net
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
  • Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у відповідності до вимог законодавства встановлено порушення пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону. За результатами аналізу питання відповідності повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (під час застосування переговорної процедури) вимогам Закону встановлено порушення вимог пункту 8 частини шостої статті 40 Закону. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності умов застосування переговорної процедури (скорочена), своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю узгодженій ціні пропозиції учасника при застосуванні переговорної процедури закупівлі, своєчасності оприлюднення внесених змін до істотних умов договору про закупівлю, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснення щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, яке є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, – порушень не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Південний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі: 26 грудня 2022 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності умов застосування переговорної процедури (скорочена), відповідності повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (під час застосування переговорної процедури) вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю узгодженій ціні пропозиції учасника при застосуванні переговорної процедури закупівлі, внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у відповідності до вимог законодавства та своєчасність їх оприлюднення, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснення щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, яке є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Одеської митниці (далі – Замовник) на 2022 рік, обґрунтування застосування переговорної процедури (скорочена), повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури), оприлюднене в електронній системі закупівель 25.03.2022, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 25.03.2022 № 27 про проведення переговорів з учасником товариство з обмеженою відповідальністю «ОДЕСЬКА ОБЛАСНА ЕНЕРГОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ» (далі – ТОВ «ООЕК») та про намір укласти з ним договір про закупівлю, укладений договір про закупівлю електричної енергії у постачальника від 14.04.2022 № 27/2022 (далі – Договір), повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю оприлюднені в електронній системі закупівель 21.04.2022, 26.09.2022, 27.10.2022, 14.12.2022, 19.12.2022 та 21.12.2022, додаткові угоди від 01.06.2022 № 1, від 23.09.2022 № 2, від 27.10.2022 № 3, від 14.12.2022 № 4, від 14.12.2022 № 5, від 16.12.2022 № 6 та від 20.12.2022 № 7, пояснення та документи Замовника від 12.12.2022, від 21.12.2022 та від 23.12.2022 отримані через електронну систему закупівель. За результатами аналізу питання внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у відповідності до вимог законодавства встановлено наступне. Відповідно до даних електронної системи закупівель Замовником 14.12.2022, 19.12.2022 та 21.12.2022 оприлюднено повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та додаткові угоди до Договору від 14.12.2022 № 5, від 16.12.2022 № 6 та від 20.12.2022 № 7, згідно з якими внесені зміни до істотних умов договору про закупівлю щодо збільшення ціни за одиницю товару на підставі пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону. Відповідно до пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії. Водночас зміна істотних умов договору про закупівлю у випадках, встановлених частиною п’ятою статті 41 Закону, може здійснюватися саме у разі та у спосіб, що передбачені договором про закупівлю. При цьому порядок зміни умов договору про закупівлю визначається замовником самостійно та з дотриманням законодавства в цілому. Внесення змін до договору про закупівлю у випадках, які передбачені Законом та умовами такого договору, має відбуватися шляхом укладення додаткової угоди, а також бути обґрунтованим та документально підтвердженим. На запити Південного офісу Держаудитслужби від 19.12.2022, від 20.12.2022 та від 21.12.2022 щодо надання документального підтвердження щодо саме коливання ціни товару на ринку, що підтверджує підстави збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку, та які стали підставою для укладання вищезазначених додаткових угод, Замовником 21.12.2022 та 23.12.2022 надано через електронну систему закупівель відповідні пояснення та документи. З урахуванням наданих Замовником на запит Південного офісу Держаудитслужби документів встановлено наступне. Так, Замовником згідно з додатковою угодою від 14.12.2022 № 5 до Договору, внесено зміни до істотних умов Договору та збільшено ціну за 1 кВт*год електричної енергії у зв’язку з коливанням ціни такого товару на ринку, та без збільшення загальної вартості Договору, що підтверджується інформацією з вебсайту ДП «Оператор ринку» (https://www.oree.com.ua/), з 3,70 грн з ПДВ до 4,012632 грн з ПДВ, тобто збільшення становить +0,312611 грн/+8,45%. Сторони також зменшили обсяг постачання електричної енергії до 874 432 кВт*год. Додаткова угода регламентує взаємовідносини з 02.08.2022. На підтвердження наявності підстави для внесення змін до Договору згідно з додатковою угодою від 14.12.2022 № 5 Замовником в якості документального підтвердження наявності коливання ціни товару на ринку надано скриншот з інформацією про середньозважені ціни на електроенергію на майданчику ринку «на добу наперед» у торговій зоні об’єднаної енергетичної системи України станом на 14.04.2022 (дата укладення Договору) та на 01.08.2022 (дата, яка передує початку дії додаткової угоди від 14.12.2022 № 5). Проте наданий скриншот не містить інформації саме про коливання ціни товару на ринку за певний період часу, а містить лише інформацію станом на певні дати. Також Замовником згідно з додатковою угодою від 16.12.2022 № 6 до Договору, внесено зміни до істотних умов Договору та збільшено ціну за 1 кВт*год електричної енергії у зв’язку з коливанням ціни такого товару на ринку, та без збільшення загальної вартості Договору, що підтверджується інформацією з вебсайту ДП «Оператор ринку» (https://www.oree.com.ua/), з 4,012632 грн з ПДВ до 4,356444 грн з ПДВ, тобто збільшення становить +0,343812 грн/+8,57%. Сторони також зменшили обсяг постачання електричної енергії до 826 279 кВт*год. Додаткова угода регламентує взаємовідносини з 12.08.2022. На підтвердження наявності підстави для внесення змін до Договору згідно з додатковою угодою від 16.12.2022 № 6 Замовником в якості документального підтвердження наявності коливання ціни товару на ринку надано скриншот з інформацією про середньозважені ціни на електроенергію на майданчику ринку «на добу наперед» у торговій зоні об’єднаної енергетичної системи України станом на 01.08.2022 (дата, яка передує початку дії додаткової угоди від 14.12.2022 № 5) та на 11.08.2022 (дата, яка передує початку дії додаткової угоди від 16.12.2022 № 6). Проте наданий скриншот не містить інформації саме про коливання ціни товару на ринку за певний період часу, а містить лише інформацію станом на певні дати. Також Замовником згідно з додатковою угодою від 20.12.2022 № 7 до Договору, внесено зміни до істотних умов Договору та збільшено ціну за 1 кВт*год електричної енергії у зв’язку з коливанням ціни такого товару на ринку, та без збільшення загальної вартості Договору, що підтверджується інформацією з вебсайту ДП «Оператор ринку» (https://www.oree.com.ua/), з 4,356444 грн з ПДВ до 4,682016 грн з ПДВ, тобто збільшення становить +0,325572 грн/+7,47%. Сторони також зменшили обсяг постачання електричної енергії до 790 214 кВт*год. Додаткова угода регламентує взаємовідносини з 01.09.2022. На підтвердження наявності підстави для внесення змін до Договору згідно з додатковою угодою від 20.12.2022 № 7 Замовником в якості документального підтвердження наявності коливання ціни товару на ринку надано скриншот з інформацією про середньозважені ціни на електроенергію на майданчику ринку «на добу наперед» у торговій зоні об’єднаної енергетичної системи України станом на 11.08.2022 (дата, яка передує початку дії додаткової угоди від 16.12.2022 № 6) та на 31.08.2022 (дата, яка передує початку дії додаткової угоди від 20.12.2022 № 7). Проте наданий скриншот не містить інформації саме про коливання ціни товару на ринку за певний період часу, а містить лише інформацію станом на певні дати. Крім того, Замовником не надано будь-яких інших документів, які б вказували на походження наданих скриншів та викладеної у них інформації, зокрема звернення/повідомлення від Постачальника до Замовника з пропозицією про внесення відповідних змін до істотних умов Договору, як це передбачено умовами пунктів 13.4 та 13.8 Договору та пункту 1.3 Додатку 2 до Договору. Також слід зазначити, що надані Замовником скриншоти, на підставі яких Замовником укладені вищезазначені додаткові угоди, видані не уповноваженим згідно із законодавством органом, установою, організацією на надання інформації щодо коливання ціни товару на ринку. Таким чином Замовником додатковими угодами до Договору від 14.12.2022 № 5, від 16.12.2022 № 6 та від 20.12.2022 № 7 внесено зміни до істотних умов Договору в частині збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків без документального підтвердження коливання ціни такого товару на ринку, що не відповідає вимогам пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону. За результатами аналізу питання відповідності повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (під час застосування переговорної процедури) вимогам Закону встановлено наступне. За результатами моніторингу установлено, що 25.03.2022 Замовником оприлюднено в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (під час застосування переговорної процедури) за номером ІD: UA-2022-03-25-003376-b на закупівлю електричної енергії за кодом ДК 021:2015:09310000-5: Електрична енергія, очікуваною вартістю 3 435 191,00 гривень. Зазначена переговорна процедура (скорочена) застосована відповідно до абзацу другого пункту 3 частини другої статті 40 Закону у зв’язку із виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендера. Відповідно до пункту 8 частини шостої статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. При цьому, відповідно до Кодексу цивільного захисту України (далі – Кодекс) ліквідація наслідків надзвичайних ситуацій – це проведення комплексу заходів, що включає аварійно-рятувальні та інші невідкладні роботи, які здійснюються у разі виникнення надзвичайної ситуації і спрямовані на припинення дії небезпечних факторів, рятування життя та збереження здоров’я людей, а також на локалізацію зони надзвичайної ситуації. Та Главою 4 Кодексу визначені повноваження органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту. Проте на порушення пункту 8 частини шостої статті 40 Закону в оприлюдненому Замовником повідомленні про намір укласти договір про закупівлю (під час застосування переговорної процедури) відсутні експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. Так 26.06.2021 набув чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель», яким внесені зміни в тому числі щодо виключення у пункті 8 частини шостої статті 40 Закону слова «з посиланням на». Таким чином, оприлюднене Замовником повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (під час застосування переговорної процедури) повинно містити саме документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.
Період усунення порушень: 26.12.2022 11:24 - 10.01.2023 00:00
Дата публікації висновку: 26.12.2022 11:24

Оскарження висновку в суді

Опис: Замовником відповідно до частини десятої статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі" оскаржено до суду висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2022-03-25-003376-b
Дата публікації: 09.01.2023 11:22
Дата відкриття провадження: 08.02.2023 00:00
Номер відкриття провадження: 420/486/23

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: Одеська митниця повідомляє, що станом на 02.01.2023 року договір про закупівлю електричної енергії у постачальника від 14.04.2022 № 27/2022 (далі – Договір) припинено. Про це свідчить пункт 1.4 додаткової угоди № 3 від 27.10.2022 до Договору. Також повідомляємо, що Одеська митниця не згодна з висновком про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2022-03-25-003376-b з наступних причин. 1. З приводу порушення пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі (далі - Закон): У висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2022-03-25-003376-b (далі – Висновок) зазначено, що «зміна істотних умов договору про закупівлю у випадках, встановлених частиною п’ятою статті 41 Закону, може здійснюватися саме у разі та у спосіб, що передбачені договором про закупівлю. При цьому порядок зміни умов договору про закупівлю визначається замовником самостійно та з дотриманням законодавства в цілому.» Відповідно до пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії. Зміна ціни відповідно до пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону також передбачена підпунктом 2 пункту 13.2 договору про закупівлю електричної енергії у постачальника від 14.04.2022 № 27/2022. Так, підпунктом 2 пункту 13.2 Договору передбачено, що «наявність факту коливання ціни товару на ринку підтверджується довідкою (ми) (листом(ми)) (завіреними копіями цих довідки(ок) або листа(ів)) відповідних органів, установ, організацій, які уповноважені надавати відповідну інформацію щодо коливання ціни товару на ринку, або інформацією з вебсайту ДП «Оператор ринку» (https://www.oree.com.ua) (згідно з ч. 6, 9 ст. 67 Закону України «Про ринок електричної енергії», з урахуванням листа Мінекономрозвитку України від 14.08.202019 р. № 3304-04/33869-06 «Щодо зміни ціни у договорах постачання електричної енергії») для документального підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку.» У листі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (уповноваженого органу у сфері публічних закупівель) від 14.08.2019 № 3304-04/33869-06 «Щодо зміни ціни у договорах постачання електричної енергії» зазначено, що: «за інформацією Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з дати запровадження нового ринку електричної енергії для забезпечення постачання електричної енергії споживачам електропостачальники здійснюють закупівлю електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту. Таким чином, ціна електричної енергії як товару формується залежно від сегменту ринку, на якому електропостачальник здійснює її закупівлю. Згідно із частиною шостою статті 67 Закону № 2019 відповідно до правил ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку за результатами торгів оприлюднюються ціна та обсяги купівлі-продажу електричної енергії для кожного розрахункового періоду та інші показники, що можуть використовуватися як орієнтир (індикатор) для укладення правочинів щодо купівлі-продажу електричної енергії на ринку електричної енергії. Оприлюднення результатів торгів на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку відповідно до Закону № 2019 забезпечує ДП «Оператор ринку» на своєму вебсайті (https: www.oree.com.ua). Отже, для документального підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку, сторони можуть використовувати інформацію з вищезазначеного сайту.» У Висновку зазначено, що «надані Замовником скріншоти не містять інформації саме про коливання ціни товару на ринку за певний період часу, а містять лише інформацію станом на певні дати.» У Висновку посадовою особою, відповідальною за проведення моніторингу процедури закупівлі, зазначено, що збільшення ціни за 1 кВт*год електричної енергії згідно додаткових угод № № 5, 6 та 7 до Договору становить +8,45%, +8,57% та +7,47% відповідно. Додаткові угоди за № № 5, 6 та 7 до Договору так само як і інформація в скріншотах та на сайті оператора ринку про середнозважені ціни ринку на добу наперед не містила саме даних про відсоток збільшення ціни за одиницю товару. Але посадова особа, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівлі самостійно вирахувала відсоток, на який збільшилась ціна за одиницю товару згідно додаткових угод № № 5, 6 та 7. Так само і Замовник разом з Постачальником на підставі інформації на сайті оператора ринку про ціну електричної енергії на певні дати вирахували відсоток її коливання. Також, додатково зазначаємо, що у своїх поясненнях від 12.12.2022, 21.12.2022, 21.12.2022 та 23.12.2022 Замовником зазначався також факт самостійної перевірки факту коливання ціни на вебсайті https: www.oree.com.ua. Тобто підставою для укладення додаткових угод № № 5, 6 та 7 були не лише надані Постачальником скріншоти, але і самостійна перевірка Замовником факту коливання ціни на ринку на сайті оператора ринку. У Висновку зазначено, що «Замовником не надано будь-яких інших документів, які б вказували на походження наданих скріншотів та викладеної у них інформації, зокрема звернення/повідомлення від Постачальника до Замовника з пропозицією про внесення відповідних змін до істотних умов Договору, як це передбачено умовами пунктів 13.4 та 13.8 Договору та пункту 1.3 Додатку 2 до Договору.» Але у запитах на пояснення ці документи не вимагалися. Відповідно до запитів на пояснення від 07.12.2022, 19.12.2022, 20.12.2022 та 21.12.2022 Замовнику було надано запит щодо надання пояснень (інформації та документального підтвердження) стосовно того, яким чином Замовник переконався саме у коливанні ціни товару на ринку, як того вимагає пункт 2 частини п’ятої статті 41 Закону. Звернення постачальника не містять підтвердження коливання ціни, а є лише супровідними листами, тому і не були надані разом із поясненнями на запит. У своїх поясненнях Замовником було зазначено, що у якості документального підтвердження коливання ціни електричної енергії на ринку Товариством з обмеженою відповідальністю «Одеська обласна енергопостачальна компанія» було надано Замовнику інформацію з сайту оператора ринку. Якщо посадова особа, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівлі звернулася до Замовника із запитом щодо надання самих звернень Постачальника щодо зміни ціни товару, Одеська митниця обов’язково б їх надала. У Висновку також зазначено, що «надані Замовником скріншоти на підставі яких Замовником укладені вищезазначені додаткові угоди, видані не уповноваженим згідно із законодавством органом, установою, організацією на надання інформації щодо коливання ціни товару на ринку.». Відповідно до частини четвертої статті 3 Закону відносини, пов’язані із сферою публічних закупівель, регулюється виключно цим Законом і не можуть регулюватися іншими законами, крім випадків, встановлених цим Законом. Згідно з пунктом 1 частини першої статті 9 Закону розроблення і затвердження нормативно-правових актів, необхідних для виконання Закону та регулювання державної політики у сфері закупівель належить до компетенції Уповноваженого органу (центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель). Положенням про Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (далі – Мінекономіки), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 459 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 2019 р. № 838) формування та реалізація державної політики публічних закупівель покладено на Мінекономіки. На сьогоднішній день ані Законом, ані нормативно-правовими актами, затвердженими на виконання Закону та регулювання державної політики у сфері закупівель не визначений перелік органів, установ та організацій, які уповноважені надавати відповідну інформацію щодо коливання ціни електричної енергії на ринку, перелік та вигляд підтверджуючих документів, але є роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (уповноваженого органу у сфері публічних закупівель) від 14.08.2019 № 3304-04/33869-06 «Щодо зміни ціни у договорах постачання електричної енергії», про яке зазначено вище та яким у тому числі керувалися Замовник і Постачальник під час укладання додаткових угод № № 5, 6 та 7. Отже, внесення змін до Договору не порушує вимог Закону, нормативно-правових актів, прийнятих на його виконання та не суперечить Договору та роз’ясненням Мінекономрозвитку, є обґрунтованим та документально підтвердженим. 2. З приводу порушення вимог пункту 8 частини шостої статті 40 Закону: У Висновку зазначено, що «відповідно до пункту 8 частини шостої статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. Проте на порушення пункту 8 частини шостої статті 40 Закону в оприлюдненому Замовником повідомленні про намір укласти договір про закупівлю (під час застосування переговорної процедури) відсутні експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.» Законом встановлено, що переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю з учасником після проведення переговорів з одним або кількома учасниками. При цьому згідно з пунктом третім частини другої статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендера. Відповідно до пункту 24 частини першої статті 3 Кодексу цивільного захисту України, надзвичайна ситуація – обстановка на окремій території чи суб’єкті господарювання на ній або водному об’єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров’ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об’єкті, провадження на ній господарської діяльності. Згідно з пунктом 4 частини другої статті 5 Кодексу цивільного захисту України залежно від характеру походження подій, що можуть зумовити виникнення надзвичайних ситуацій на території України, визначаються такі види надзвичайних ситуацій: 1) техногенного характеру; 2) природного характеру; 3) соціальні; 4) воєнні. Підтвердженням виникнення саме воєнної надзвичайної ситуації в Україні є Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», який і був завантажений до електронної системи закупівель під час оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Враховуючи те, що ситуація із введенням воєнного стану на території України, визначена в Україні як надзвичайна ситуація, Замовником задля належного функціонування підрозділів Одеської митниці та з метою забезпечення умов для ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, а також вирішення економічних та соціальних проблем пов’язаних із введенням воєнного стану в Україні, було здійснено закупівлю електричної енергії шляхом застосування переговорної процедури закупівлі. Указ Президента України – це нормативно-правовий акт Голови держави України, який видається з найважливіших питань, віднесених до його компетенції. Укази можуть мати як нормативний, так і ненормативний (правозастосовний характер). Нормативні укази стосуються невизначеного кола фізичних та юридичних осіб і мають довгострокову дію. Ненормативні укази мають індивідуальне значення. Отже, Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» є нормативним документом, який підтверджує наявність умов застосування переговорної процедури у зв’язку з виникненням воєнної надзвичайної ситуації. Також звертаємо увагу, що відповідно до частини четвертої статті 3 Закону відносини, пов’язані із сферою публічних закупівель, регулюється виключно цим Законом і не можуть регулюватися іншими законами, крім випадків, встановлених цим Законом. Згідно з пунктом 1 частини першої статті 9 Закону розроблення і затвердження нормативно-правових актів, необхідних для виконання Закону та регулювання державної політики у сфері закупівель належить до компетенції Уповноваженого органу (центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель). На сьогоднішній день ані Законом, ані нормативно-правовими актами, затвердженими на виконання Закону та регулювання державної політики у сфері закупівель не визначений перелік експертних, нормативних, технічних та інших документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. 3. Щодо зобов’язання Замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору: Статтею 43 Закону визначено вичерпний перелік підстав, за яких договір про закупівлю може бути визнаний нікчемним. Так, договір про закупівлю є нікчемним у разі: 1) якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами Закону; 2) укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 Закону; 3) укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 Закону; 4) укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п’ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв’язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 Закону; 5) якщо назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником. Враховуючи порушення, встановлені за результатами моніторингу і з якими Замовник не погоджується, вони не підпадають під жоден з пунктів статті 43 Закону, а отже не можуть бути підставою для визнання договору нікчемним.
Дата публікації звіту: 02.01.2023 14:43

Запити/Пояснення