• Переговорна процедура
  • Безлотова
  • КЕП
  • Без аукціону

Бензин марки А-95, Бензин марки А-92.

Бензин марки А-95, Бензин марки А-92.

Завершена

440 200.00 UAH з ПДВ
Номер: 872cf2c6b5a447adb9e7ab55bf64213d
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2022-10-13-000078
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 13.10.2022 00:00
Автор: Північний офіс Держаудитслужби, UA-EDR 40919579
Період моніторингу: 14.10.2022 15:22 - 04.11.2022 23:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТІ Н А К А З 13.10.2022 № 46-З Житомир Про початок моніторингу процедур закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18 (зі змінами), НАКАЗУЮ: 1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до перелікупроцедур для здійснення моніторингу процедури закупівлі, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу. Начальник Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області Людмила КОСТЮК Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 13.10.2022 №46-З. Витяг з переліку процедур закупівель № з/п Унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі: 22. UA-2022-02-23-009731-a Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Адреса: Ukraine, Житомир
Контактна особа: Північний офіс Держаудитслужби ( обл.), +38 (0 98) 977-36-09, galunijyasinska@ukr.net
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Порушення законодавства в частині не відміни замовником закупівлі
  • Інші порушення законодавства у сфері закупівель
  • Ненадання інформації, документів у випадках, передбачених законом
  • Застосування конкурентного діалогу або торгів з обмеженою участю, або переговорної процедури закупівлі на умовах, не передбачених законом
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо наявності умов для застосування переговорної процедури встановлено порушення вимог пункту 1 частини 2 статті 40 Закону. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель в частині внесення змін до договору установлено порушення вимог частин 1 та 2 статті 193 Господарського кодексу України та статті 526 Цивільного кодексу України, частини 5 статті 41 Закону. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством установлено порушення вимог частини 5 статті 8 Закону. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, дотримання вимог постанови № 710, відповідності повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури закупівель вимогам Закону, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, - порушень не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю від 16.03.2022 року № 16, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору, та поверненням зайво сплачених коштів, за ціною, яка не відповідає умовам Договору та/або безкоштовним постачанням недоотриманого товару з урахуванням вимог статті 670 Цивільного кодексу України, а також протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 04 листопада 2022 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмету закупівлі, наявність умов для застосування переговорної процедури, відображення закупівлі у річному плані, дотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів», зі змінами (далі – постанова № 710), оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідність повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури закупівель вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, дотримання законодавства у сфері закупівель в частині внесення змін до договору про закупівлю, надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Ушомирської сільської ради (далі - Замовник) на 2022 рік, обґрунтування застосування переговорної процедури закупівель, повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) від 23.02.2022 року, укладений договір про закупівлю від 16.03.2022 року № 16, додаткова угода до договору про закупівлю від 01.04.2022 року № 1, повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю від 04.04.2022 року, додаткова угода до договору про закупівлю від 29.06.2022 року № 2, повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю від 29.06.2022 року, додаткова угода до договору про закупівлю від 29.06.2022 року № 3, повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю від 29.06.2022 року, пояснення Замовника надані через електронну систему закупівель від 28.10.2022 року з копіями документів. За результатами аналізу наявності умов для застосування переговорної процедури встановлено, що переговорна процедура закупівлі, Замовником проводилася відповідно до пункту 1 частини 2 статті 40 Закону, а саме: якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначених цим Законом. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації. Моніторингом встановлено, що відповідно до наданого Замовником пояснення від 28.10.2022 року та копій документів (лист – запрошення до участі у переговорній процедурі закупівлі» від 17.02.2022 року № 202/02-20), Замовником на порушення вимог пункту 1 частини 2 статті 40 Закону встановлено вимоги до учасника ПП «УКРПАЛЕТСИСТЕМ», які відрізняються від вимог, які були визначені Замовником у тендерних документаціях при проведенні процедур закупівлі відкритих торгів, інформація про які опублікована в електронній системі закупівель за номерами ID: UA-2022-01-11-005170-a, UA-2022-01-27-011495-b, а саме: - не встановлено до учасника вимог відповідно до пункту 1 розділу ІІІ тендерних документацій, щодо надання у складі пропозиції учасника форми «Тендерна пропозиція», складеної згідно Додатку 2 до вказаних тендерних документацій та надання проєкту договору згідно з Додатком № 4 вказаних тендерних документацій, а також надання листа-згоди з умовами проєкту договору, який наведений у Додатку 4 тендерних документацій; - не встановлено до учасника вимог щодо надання у складі пропозиції учасника відповідно до пункту 1 розділу ІІІ та Додатку 3 тендерних документацій, щодо надання у складі пропозиції учасника інформації та документів, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям згідно вимог статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі»; - не встановлено до учасника вимог відповідно до пункту 1 розділу ІІІ та Додатку № 3 тендерних документацій, щодо надання у складі пропозиції учасника довідки довільної форми про відсутність застосування санкцій проти Учасника згідно пункту 10 частини 1 статті 4 Закону України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII; гарантійного листа - зобов’язання, складеного у довільній формі щодо надання Замовнику документів, що посвідчують якість товару, під час передачі карток або талонів; довідки в довільній формі про перелік автозаправних станцій постачальника, або партнерських АЗС постачальника, які можуть здійснювати поставку (відпуск) предмета закупівлі по м. Коростень Житомирської області; довідки в довільній форм щодо технічних, якісних характеристик предмета закупівлі, які повинні передбачати необхідність застосування заходів із захисту довкілля; сертифікату якості та сертифікату відповідності, або іншого документу, що засвідчує якість та безпечність предмета закупівлі та походження товару; гарантійного листа про те, що предмет закупівлі (талони) є активними, не заблокованими та не будуть заблоковані протягом терміну дії договору; довідки із зазначенням інформації щодо найменування товару, марки, показників якості, правил та умов їх ефективності і безпечного використання, відомостей про строк придатності та відомостей про виробника. Разом з тим, відповідно до вимог пунктів 1 та 2 частини 8 статті 40 Закону встановлено імперативну умову, що у разі якщо замовником допущено порушення, що вплинуло на об’єктивність визначення переможця процедури закупівлі та неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства щодо закупівель переговорна процедура закупівлі відміняється замовником. Аналізом питання дотримання Замовником законодавства в частині внесення змін до договору встановлено, що за результатом проведення вказаної процедури закупівлі Замовником укладено договір про закупівлю з учасником -переможцем торгів ПП «УКРПАЛЕТСИСТЕМ» від 16.03.2022 за № 16 (далі - Договір), на загальну суму 440 200,00 грн (з ПДВ). Так, відповідно до Додатку № 1 «Специфікація» до Договору, предметом є закупівля бензину А-92, в кількості 7 200 л, за ціною 31,00 грн/л та закупівля бензину А-95, в кількості 7 000 л, за ціною 31,00 грн/л. Поряд з цим, відповідно до оприлюдненої в електронній системі закупівель інформації між Замовником та ПП «УКРПАЛЕТСИСТЕМ» до Договору укладено додаткові угоди від 01.04.2022 № 1, від 29.06.2022 № 2, від 29.06.2022 № 3. Відповідно до додаткової угоди від 01.04.2022 № 1, сторони вирішили внести зміни до кількості літрів бензину А-92 - 6 282 л, та бензину А-95 - 6 478 л, в той же час в додатковій угоді відсутня інформація щодо законодавчих підстав внесення змін до істотних умов Договору, а також інформація щодо інших змін умов Договору, в тому числі ціни за одиницю товару та суми Договору. Разом з тим, Замовником в повідомленні про внесення змін до договору про закупівлю від 04.04.2022 року зазначено, що підставою внесення змін до істотних умов Договору згідно статті 41 Закону є - «покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю», тобто пункт 3 частини 5 статі 41 Закону. Відповідно до додаткової угоди від 29.06.2022 № 2, сторони вирішили викласти специфікацію, що є Додатком № 1 до Договору в новій редакції, що додається, при цьому вказана нова редакція специфікації до Договору Замовником в електронній системі закупівель не оприлюднена. Поряд з тим, вказану нову редакцію специфікації до додаткової угоди від 29.06.2022 № 2 Замовником також не надано на запит посадової особи органу державного фінансового контролю, відповідальної за проведення моніторингу процедури закупівель, від 02.11.2022. В той же час, Замовником в повідомленні про внесення змін до договору про закупівлю від 29.06.2022 року зазначено, що підставою внесення змін до істотних умов Договору згідно статті 41 Закону є - «покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю», тобто пункт 3 частини 5 статі 41 Закону. Відповідно до додаткової угоди від 29.06.2022 № 3, сторони вирішили внести зміни до кількості літрів бензину А-92 - 3 191 л, та бензину А 95 - 3 061 л, в той же час в додатковій угоді відсутня інформація щодо законодавчих підстав внесення змін до істотних умов Договору, а також інформація щодо інших змін умов Договору, в тому числі ціни за одиницю товару та суми Договору. Поряд з тим, вказану нову редакцію специфікації додаткової угоди від 29.06.2022 № 3 Замовником також не надано на запит посадової особи органу державного фінансового контролю, відповідальної за проведення моніторингу процедури закупівель, від 02.11.2022. В той же час, Замовником в повідомленні про внесення змін до договору про закупівлю від 29.06.2022 року зазначено, що підставою внесення змін до істотних умов Договору згідно статті 41 Закону є - «покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю», тобто пункт 3 частини 5 статі 41 Закону. Слід зазначити, що на запит посадової особи органу державного фінансового контролю, відповідальної за проведення моніторингу процедури закупівель, від 25.10.2022 щодо стану виконання Договору, Замовником 28.10.2022 надано копії видаткових накладних щодо постачання ПП «УКРПАЛЕТСИСТЕМ» товарів від 01.04.2022 № УПЦБТ-1043, від 27.06.2022 № УПЦБТ-1094, від 09.08.2022 № УПЦБТ-1109, від 07.09.2022 № УПЦБТ-1119. Слід відмітити, що частиною 5 статті 41 Закону встановлено імперативну умову, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватись після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії (пункт 2 частини 5 статті 41 Закону). В роз’ясненні Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 24.11.2020 року № 3304-04/69987-06 зазначено, що внесення змін до договору про закупівлю на підставі частини 5 статті 41 Закону має відбуватися шляхом укладення додаткової угоди, а також бути обґрунтованим та документально підтвердженим у спосіб, встановлений у договорі. При цьому інформацію щодо коливання ціни товару на ринку можуть надавати уповноважені на те згідно з законодавством органи, установи, організації. Проте, моніторингом встановлено, що згідно наданих Замовником видаткових накладних Замовником здійснювалось придбання товарів за цінами, які є вищими, а ніж ціни що передбачені умовами Договору (Додаток № 1 до Договору «Специфікація») за результатами проведеної процедури закупівель. Так, Замовником здійснено закупівлю бензину відповідно до видаткових накладних, а саме: - від 01.04.2022 № УПЦБТ-1043, закуплено 2 000 л бензину А-92 за ціною 33,40 грн/л та 2 000 л бензину А-95 за ціною 33,50 грн/л; - від 27.06.2022 № УПЦБТ-1094, закуплено 1 000 л бензину А-95 за ціною 49,00 грн/л; - від 09.08.2022 № УПЦБТ-1109, закуплено 1 000 л бензину А-95 за ціною 48,90 грн/л; - від 07.09.2022 № УПЦБТ-1119, закуплено 1 000 л бензину А-95 за ціною 48,90 грн/л. Слід відмітити, що на запит посадової особи органу державного фінансового контролю, відповідальної за проведення моніторингу процедури закупівель, від 02.11.2022 щодо надання інформації чи вносились зміни до істотних умов Договору в частині збільшення ціни за одиницю товару, з наданням копій документів такого внесення та його законодавчих підстав, Замовником 03.11.2022 надано пояснення наступного змісту: «Повідомляємо що в Україні відбулось коливання цін на нафтопродукти в сторону збільшення. Так, за даними інтернет - ресурсу https://index.minfin.com.ua. середня ціна на нафтопродукти, станом на 29 червня 2022 року становила (в загальному): бензин А-95 - 50,61 грн. за один літр (за даними інтернет-ресурсу https://index.minfin.com.ua/ua/markets/fuel/2022-06/), При цьому, положення п. 2 ч. 5 ст.41 Закону України «Про публічні закупівлі» прямо не визначають, за який саме проміжок часу можуть враховуватись коливання цін на ринку відповідного товару для зміни ціни за одиницю товару. За таких обставин, офіційна інформація Міністерства економіки України та дані інтернет - ресурсу https://index.minfin.com.ua свідчать про зміну цін на ринку нафтопродуктів у бік збільшення та є належним документальним підтвердженням такого коливання за відсутності нормативних вимог до форм та способів такого підтвердження.Також з метою забезпечення ефективного функціонування бюджетної сфери, Ушомирською сільською радою збільшено ціну за одиницю товару та зменшено обсяги закупівлі без збільшення суми договору». Разом з тим, документального підтвердження (додаткових угод) внесення змін до істотних умов Договору, в частині збільшення ціни за одиницю товару на підставі пункту 2 частини 5 статті 41 Закону, Замовником на вказаний запит не надано, при відсутності вказаного документального підтвердження в електронній системі закупівель. Частиною 1 статті 629 Цивільного кодексу України визначено, що договір є обов’язковим для виконання сторонами. Строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов’язки відповідно до договору згідно з частиною першою статті 631 Цивільного кодексу України. Відповідно частини 1 статті 654 Цивільного кодексу України визначено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту. При цьому, відповідно до частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Відповідно до частин 1 та 2 статті 193 Господарського кодексу України та статті 526 Цивільного кодексу України визначено, що зобов’язання має виконуватися належним чином, зокрема відповідно до умов договору. Поряд з цим, частиною 1 статті 525 Цивільного кодексу України визначено, що одностороння відмова від зобов’язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Слід відмітити, що у постановах Верховного Суду від 16.04.2019 у справі № 915/346/18 та від 18.08.2022 у справі № 480/9489/20 висловлено аналогічну правову позицію щодо підтвердження наявності підстав, передбачених пунктом 2 частини 4 статті 36 Закону (в редакції Закону до 19.04.2020), які надають законодавчі підстави збільшення ціни за одиницю товару, шляхом документального підтвердження наявності коливання ціни товару на ринку в кожному окремому випадку у проміжок часу між укладенням договору та укладенням додаткової угоди № 1, у проміжок часу між укладенням додаткової угоди № 1 та укладенням додаткової угоди № 2 і т.д. Аналогічна позиція з даного приводу зазначена у постанові Верховного Суду від 22.06.2022 у справі № 917/1062/21 щодо підтвердження наявності підстав, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону, які надають законодавчі підстави збільшення ціни за одиницю товару, шляхом документального підтвердження наявності коливання ціни товару на ринку в період з дати укладання договору до дати укладання додаткової угоди № 1, у період з дати укладання додаткової угоди № 1 та укладенням додаткової угоди № 2. Крім цього, Верховним Судом в постановах від 18.06.2021 року у справі № 927/491/19 та від 19.07.2022 у справі № 927/568/21, щодо збільшення ціни за одиницю товару на підставі пункту 2 частини 4 статті 36 Закону (в редакції Закону до 19.04.2020 року), зазначено, що «обмеження 10% застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначеної в договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод)». Враховуючи вищевикладене, моніторингом встановлено, що Замовником на порушення вимог частин 1 та 2 статті 193 Господарського кодексу України, статті 526 Цивільного кодексу України, частини 5 статті 41 Закону та Додатку № 1 до Договору «Специфікація», згідно видаткових накладних від 01.04.2022 № УПЦБТ-1043, від 27.06.2022 № УПЦБТ-1094, від 09.08.2022 № УПЦБТ-1109, від 07.09.2022 № УПЦБТ-1119 закуплено 5 000 л бензину А-95 та 2000 л бензину А-92, за ціною, яка не відповідає умовам Договору та тендерній пропозиції переможця ПП «УКРПАЛЕТСИСТЕМ». За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством установлено, що на запит посадової особи органу державного фінансового контролю, відповідальної за проведення моніторингу процедури закупівель, від 02.11.2022 Замовником не надано нову редакцію специфікації до додаткових угод від 29.06.2022 № 2 та № 3, чим не дотримано вимог частини 5 статті 8 Закону.
Період усунення порушень: 07.11.2022 16:58 - 22.11.2022 00:00
Дата публікації висновку: 07.11.2022 16:58

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: З метою усунення порушень, виявлених за результатом моніторингу процедури закупівлі UA-2022-02-23-009731-a, Уповноваженою особою Ушомирської сільської ради прийнято рішення щодо розірвання Договору про закупівлю від 16.03.2022 року № 16. Між Сторонами договору підписано Додаткову Угоду №4 від 21.11.2022 про припинення договірних відносин між Ушомирською сільською радою та ПП "УКРПАЛЕТСИСТЕМ". Додаткова угода №4 від 21.11.2022 року опублікована в електронній системі закупівель.
Дата публікації звіту: 22.11.2022 14:40

Запити/Пояснення