• Переговорна процедура
  • Безлотова
  • КЕП
  • Без аукціону

Дровяна деревина ПВ

Дровяна деревина ПВ хв.п та Дровяна деревина ПВ тв.п

Завершена

1 164 000.00 UAH з ПДВ
Номер: 33640d559e604d7fa80d47e1205a0732
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2022-11-07-000024
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 07.11.2022 00:00
Автор: Північно-східний офіс Держаудитслужби, UA-EDR 41127020
Період моніторингу: 07.11.2022 17:47 - 29.11.2022 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНО – СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНО-СХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСТІ НАКАЗ 07.11.2022 № 80-З Полтава Про початок моніторингу закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 10 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25.08.2016 № 2, НАКАЗУЮ: 1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається. 2.Відповідальним працівникам забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу. Начальник Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області Ірина САЛОГУБ Додаток до наказу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області 07.11.2022 № 80-З Витяг з переліку процедур закупівель № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу. Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі ідентифікатор закупівлі дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу 1. UA-2022-02-11-010495-b, 11.02.2022, виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель. Начальник Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області Ірина САЛОГУБ
Адреса: Ukraine, Полтава
Контактна особа: Північно-східний офіс Держаудитслужби ( обл.), +38 (0 66) 229-59-96, lika-aa@ukr.net
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель
  • Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання відповідності повідомлення про намір укласти договір (під час проведення переговорної процедури) встановлено порушення пункту 8 частини шостої статті 40 Закону. За результатами аналізу питання внесення змін до умов договору та їх оприлюднення встановлено порушенням пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону. За результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; наявності підстав для застосування переговорної процедури закупівлі; дотримання вимог Постанови № 710 в частині оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; своєчасності укладання договору; відповідності укладеного договору нормам законодавства; своєчасності надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області зобов’язує: - здійснити заходи, направлені на усунення встановленого порушення, а саме, шляхом розірвання додаткової угоди від 27.07.2022 № 1; - оприлюднити в електронній системі закупівель нормативних, технічних та інших документів, що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 15 листопада 2022 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; наявності підстав для застосування переговорної процедури закупівлі; відповідності повідомлення про намір укласти договір (під час проведення переговорної процедури) Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон); дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710) в частині оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; своєчасності укладання договору; відповідності укладеного договору нормам законодавства; внесення змін до умов договору та їх оприлюднення; своєчасності надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Відділу освіти, молоді та спорту Великобудищанської сільської ради (далі – замовник) на 2022 рік; протокол Відділу освіти, молоді та спорту Великобудищанської сільської ради від 11.02.2022 № 45 щодо прийняття рішення про закупівлю; протокол Відділу освіти, молоді та спорту Великобудищанської сільської ради від 11.02.2022 № 46/1 щодо прийняття рішення про намір укласти договір; повідомлення про намір укласти договір (під час проведення переговорної процедури) 11 лютого 2022 року; договір поставки товару від 23 лютого 2022 р. № 31/22; додаткова угода до договору № 31/22 від 23.02.2022 від 27.07.2022 № 1; відповідь на запит органу державного фінансового контролю; технічні вимоги до предмету закупівлі ДК 021:2015 - ДК: 03410000-7: Деревина (дров’яна деревина ПВ) додаток 2 до тендерної документації; наказ державного агентства лісових ресурсів України Полтавського обласного управління лісового та мисливського господарства державного підприємства «Гадяцьке лісове господарство» від 7 липня 2022 № 166. Моніторингом питання відповідності повідомлення про намір укласти договір (під час проведення переговорної процедури) встановлено, що замовником у пункті «Обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі» повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) не дотримано вимоги пункту 8 частини шостої статті 40 Закону в частині обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі. Так, вказаною нормою передбачено, що «Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити таку інформацію: «обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі». Замовник у пункті «Обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі» повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) вказав наступну інформацію: «…процедуру відкритих торгів щодо закупівлі Дров’яна деревина ПВ ДК 021:2015: 03410000-7 Деревина, було двічі відмінено через відсутність достатньої кількості учасників, що є підставою для застосування переговорної процедури закупівлі… Документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. - Звіт про результати проведення процедури закупівлі № UA-2022-01-05-004180-c від 21.01.2022р. - Звіт про результати проведення процедури закупівлі № UA-2022-01-24-001884-b від 09.02.2022р.». Таким чином, документи, що засвідчують відміну тендеру через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій не були завантажені замовником в електронній системі закупівель. Вказане свідчить, що в обґрунтуванні застосування переговорної процедури закупівлі повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) замовником не відображені нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі, чим порушено пункт восьмий частини шостої статті 40 Закону. Моніторингом питання дотримання вимог Постанови № 710 в частині оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель встановлено. З метою з’ясування наявності ознак порушень органом державного фінансового контролю в ході моніторингу 08.11.2022 через електронну систему закупівель було надано запит замовнику щодо документального обґрунтування виконання вимог Постанови № 710 в частині оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі. Замовником 11.11.2022 в електронній системі закупівель надано відповідь: «Пояснення Державній аудиторській службі України , щодо моніторингу до закупівлі по предмету Дровяна деревина ПВ, ДК 021:2015: 03410000-7: Деревина, очікуваною вартістю 1 164 000,00 гривень (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2022-02-11-010495-b) повідомляє наступне: Обґрунтування розміру витрат на закупівлю паливної деревини здійснювалося відповідно до кошторису витрат на утримання закладів та установ освіти по КЕКВ 2275 в сумі 1200000 гривень . Очікувану вартість предмету закупівлі було визначено відповідно до потреб закладів та установ, обрахованої Замовником на основі фактичного використання у попередніх опалювальних періодах та обсягу фінансування, а також аналізом загальнодоступної інформації про ціну предмета закупівлі, враховуючи динаміку цін на доставку, транспортування, навантаження, розвантаження на підприємствах лісового господарства , належну якість товару та бюджетне призначення. Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі обумовлені вимогами, передбаченими чинними нормативними актами (державним стандартам EN та ТУУ-00—4207-005:2018). Інформацію про обґрунтування закупівлі не було оприлюднено на власному веб-сайті тому що Постановою КМУ «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 № 710, затверджено заходи щодо ефективного та раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету. Вище наведені заходи не передбачають обов’язок органів місцевого самоврядування забезпечувати оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення на власному веб-сайті протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про наміру класти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель відповідно до Постанови КМУ «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 № 710. Зазначаємо, що згідно пунктом 4 Постанови КМУ «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 № 710, РЕКОМЕНДОВАНО органам місцевого самоврядування - затвердити заходи щодо ефективного та раціонального використання бюджетних коштів, а також забезпечити оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення на власному веб-сайті протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель. А отже, дана норма встановлює варіанти бажаної з погляду держави поведінки суб'єктів». В той же час, пунктом 4-1 постанови № 710 передбачено: «Головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити: обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель». Таким чином, Замовник не надав вичерпної відповіді на питання чи оприлюднювалось обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі на сторінках власного веб-сайту (або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів), тому стверджувати про наявність чи відсутність порушення з даного питання немає можливості. Моніторингом питання відповідності укладеної додаткової угоди нормам законодавства встановлено, що замовником з постачальником було укладено додаткову угоду від 27.07.2022 № 1 про збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків. З метою з’ясування наявності ознак порушень органом державного фінансового контролю в ході попереднього аналізу інформації було надано запит замовнику щодо документального обґрунтування підстав укладення додаткової угоди від 27.07.2022 № 1. Замовником 11.11.2022 в електронній системі закупівель надано відповідь: «2. Ціни на дрова паливні формуються відповідно до методичних рекомендацій з формування собівартості продукції, робіт та послуг на підприємствах лісового господарства і включають витрати на їх заготівлю і штабелювання на верхньому складі (у лісі) і вивозку на нижній склад лісгоспу. У реалізаційну ціну включається також ПДВ – 20%. У цьому році відбувся ріст цін на дрова у порівнянні з цінами минулого року. Причиною цьому є ріст цін на паливно-мастильні матеріали та ріст мінімальної заробітної плати. Також лісгоспи надають послуги по доставці дров до споживача, ця послуга включається до ціни товару і залежить від відстані доставки, або часу, необхідного для доставки дров споживачеві. Обгрунтування технічних та якісних характеристик обумовлені вимогами, передбаченими чинними нормативними актами ( державними стандартами), які передбачають застосування заходів із захисту довкілля. В усній формі співпрацювали з декількома представниками заготівлі дров Сумської та Полтавської області, які відмовили постачання товару у зв’язку зі стрімким підвищенням цін на паливо у період воєнного часу. Діючий постачальник надав обгрунтування та розрахунок цін на паливну деревину. Тому було прийняте рішення підписати додаткову угоду №1, чим забезпечити стабільне постачання паливної деревини та уникнути проблем з підготовкою до опалювального сезону». Згідно норм частини другої статті 180 Господарського Кодексу України від 16 січня 2003 року № 436-IV істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. Додаткову угоду № 1 укладено між замовником в особі в. о. начальника Відділу освіти, молоді та спорту Великобудищанської сільської ради Яременко Наталії Миколаївни та Державне підприємство «Гадяцьке Лісове Господарство» в особі директора Федяя Ігоря Андрійовича. «Керуючись п.2 частини п’ятої статті 41 Закону сторони домовились збільшили ціну за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків, та без збільшення загальної вартості договору. Сторони домовилися встановити ціну за одиницю товару на рівні: Дров’яна деревина ПВ хв. п. 800 грн за м куб. Пунктом 2 частини п’ятої статті 41 Закону встановлено імперативну норму, згідно з якою зміна ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків може здійснюватися виключно у разі наявності коливання ціни такого товару на ринку. У роз’ясненні Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 27.10.2016 №3302-06/34307-06 зазначено, що внесення змін щодо ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим. Згідно з пунктом 110 постанови Верховного суду від 18.06.2021 у справі № 927/491/19 зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною, зокрема, за умови коли підставою збільшення ціни за одиницю товару є коливання ціни такого товару на ринку (обґрунтоване і документально підтверджене постачальником). Відповідно до аналогічних висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 12.09.2019 по справі № 915/1868/18 (далі – постанова ВС по справі № 915/1868/18) для прийняття рішення про збільшення ціни товару у замовника повинні бути обґрунтовані підстави, зокрема, надані постачальником підтвердження (довідка, експертний висновок) компетентних органів (установ, організацій) про підвищення цін на ринку відповідної продукції. Згідно пункту 42.2 постанови Верховного Суду від 02.12.2020 по справі № 913/368/19 (далі – постанова ВС по справі № 913/368/19) виходячи з норм чинного законодавства до суб`єктів надання інформації на підтвердження коливання ціни товару на ринку можна віднести, зокрема, Державну службу статистики України, на яку постановою КМУ № 442 від 10.09.2014 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» покладено функцію з контролю за цінами в частині здійснення моніторингу динаміки цін (тарифів) на споживчому ринку; державне підприємство «Державний інформаційно-аналітичний центр моніторингу зовнішніх товарних ринків», яке на замовлення суб`єкта господарювання виконує цінові/товарні експертизи, зокрема, щодо відповідності ціни договору наявній кон`юнктурі певного ринку товарів; Торгово-промислову палату України, яка у межах власних повноважень надає послуги щодо цінової інформації. Відповідно до статей 3 та 11 Закону України «Про торгово-промислові палати України» від 02.12.1997 р. № 671/97-ВР, до основних завдань торгово-промислових палат належать, у тому числі, організація взаємодії між суб’єктами підприємницької діяльності, координація їх взаємовідносин з державою в особі її органів та надання довідково-інформаційних послуг, основних відомостей, що не є комерційною таємницею, про діяльність українських підприємців, надання експертних висновків, які є обов’язковими до виконання на території України. За таких обставин експертний висновок (довідка) торгово-промислової палати про ціну на товар/коливання такої ціни на ринку є достатнім доказом для обґрунтованості змін до договору закупівлі. Виходячи з вищевикладеного, для зміни ціни за одиницю товару на підставі пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону Замовнику необхідно мати обґрунтовані підстави, зокрема, надані постачальником підтвердження компетентних органів про підвищення цін на ринку відповідної продукції. Отже, коливання ціни на дров’яну деревину ПВ хв. п. на ринку має бути обґрунтоване та документально підтверджене, наказ державного агентства лісових ресурсів України Полтавського обласного управління лісового та мисливського господарства державного підприємства «Гадяцьке лісове господарство» від 7 липня 2022 № 166 не дає можливості підтвердити коливання ціни такого товару на ринку, тому додаткова угода від 27.07.2022 укладена з порушенням пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону в частині безпідставного збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Період усунення порушень: 16.11.2022 10:59 - 01.12.2022 00:00
Дата публікації висновку: 16.11.2022 10:59

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: 1. Надати роз’яснення щодо виявленого порушення пункту 8 частини шостої статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі». Документи, що засвідчують відміну тендеру через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій є звіти про результати проведених закупівель: Звіт про результати проведення процедури закупівлі № UA-2022-01-05-004180-c від 21.01.2022р. - Звіт про результати проведення процедури закупівлі № UA-2022-01-24-001884-b від 09.02.2022р. Які не були оприлюднені разом з повідомленням про намір укласти договір. Повідомляємо, що на даний час не має технічної можливості їх оприлюднити тому прикріплюємо дані звіти, до цього пояснення. 2. Щодо питання правомірності укладання додаткової угоди від 27.07.2022 № 1, повідомляємоє, що дану угоду було розірвано 22.11.2022 додатковою угодою №2.
Дата публікації звіту: 22.11.2022 13:32

Підтвердження факту усунення порушення

Результат: Усунуто
Результат по типу порушення:
  • documentsForm: Відсутній механізм
  • corruptionChanges: Так
Опис: На виконання висновку віносно процедури закупівлі Замовником надано відповідну інформацію в електронній системі закупівель.
Дата публікації: 07.12.2022 15:32

Запити/Пояснення