• Відкриті торги
  • Безлотова
  • КЕП

ДК 021:2015: 15540000-5 Сирні продукти (сир кисломолочний, сир твердий)

Завершена

3 731 678.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 18 658.39 UAH
Номер: f06748b4e66344069225f236f1c8c9fe
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2022-11-01-000039
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 01.11.2022 00:00
Автор: Північний офіс Держаудитслужби, UA-EDR 40919579
Період моніторингу: 01.11.2022 17:08 - 23.11.2022 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТІ Н А К А З 01.11.2022 № 50-З Житомир Про початок моніторингу процедур закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18 (зі змінами), НАКАЗУЮ: 1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до перелікупроцедур для здійснення моніторингу процедури закупівлі, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу. Начальник Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області Людмила КОСТЮК Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 01.11.2022 №50-З. Витяг з переліку процедур закупівель № з/п Унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі: 12. UA-2022-01-27-001428-c Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Адреса: Ukraine, Житомир
Контактна особа: Північний офіс Держаудитслужби ( обл.), +38 (0 97) 024-92-47, ekonsevych@gmail.com
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо внесення змін до договору установлено порушення вимог пункту 2 частини 5 статті 41 Закону та підпункту 2 пункту 11.3 розділу 11 Договору. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів відповідно до вимог, дотримання вимог постанови № 710, відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, розгляду тендерних пропозицій учасників ФОП Данканич Андрій Андрійович та ТОВ «Радивилівмолоко», виконання рішень колегії АМКУ, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, приведення істотних умов Договору до вимог законодавства у сфері закупівель (зокрема зменшення ціни сиру твердого (жирністю 50%) та сиру кисломолочного 9% до рівня, визначеного Договором за результатами проведення процедури закупівель) та, поверненням зайво сплачених коштів (у разі здійснення постачання предмету закупівель з урахуванням змінених істотних умов Договору внесених додатковою угодоювід 09.06.2022 № 2, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 21 листопада 2022 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), дотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів», зі змінами (далі - постанова № 710), відповідність вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, розгляд тендерних пропозицій, виконання рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель як органу оскарження (далі - колегія АМКУ), своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, дотримання законодавства у сфері закупівель в частині внесення змін до договору. Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Управління освіти, культури, молоді та спорту Мукачівської міської ради (далі - Замовник) на 2022 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерна документація затверджена протоколом уповноваженої особи від 27.01.2022 року, тендерні пропозиції учасників ФОП Данканич Андрій Андрійович та ТОВ «Радивилівмолоко» (далі-Переможець), протокольне рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника ФОП Данканич Андрій Андрійович від 15.02.2022, вимога про усунення невідповідностей від 16.02.2022, протокольне рішення про визначення Переможця від 15.02.2022, повідомлення про намір укласти договір від 17.02.2022, рішення колегії АМКУ від 17.02.2022№ 4624-р/пк-пз, договір про закупівлю від 27.05.2022 (далі-Договір), додаткова угода від 27.05.2022 № 1, додаткова угода від 09.06.2022 № 2, повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю від 27.05.2022 та від 09.06.2022, пояснення з копіями документів отримані через електронну систему закупівель від 07.11.2022 та 14.11.2022. Аналізом питання дотримання Замовником законодавства в частині внесення змін до договору встановлено, що за результатом проведення вказаної процедури закупівлі Замовником укладено договір про закупівлю сирних продуктів (сир кисломолочний, сир твердий) з Переможцем торгів, на загальну суму 3 678 875,64 грн. (з ПДВ). Поряд з цим, між Замовником та ТОВ «Радивилівмолоко» до Договору укладено додаткову угоду від 09.06.2022 № 2, якою внесено зміни до істотних умов вказаного Договору в частині збільшення ціни за одиницю предмету закупівельна підставі пункту 2 частини 5 статті 41 Закону. Слід зазначити, що пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону встановлено імперативну умову, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватись після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії. Поряд з цим, підпунктом 2 пункту 11.3 розділу 11 Договору передбачено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватись після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, «збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; У разі збільшення ціни товару на ринку Постачальник (Учасник) письмово звертається до Споживача (Замовника) щодо зміни ціни за одиницю товару. Така пропозиція в кожному окремому випадку, коли на ринку відбувається об’єктивне коливання ціни за одиницю товару в бік збільшення, повинна бути обґрунтована і документально підтверджена. Учасник разом з письмовою пропозицією щодо внесення змін до договору надає документ (або документи), що підтверджує збільшення середньоринкової ціни за одиницю товару в тих межах/розмірах, на які Учасник пропонує змінити ціну товару. Документ повинен бути наданий у формі належним чином оформленої довідки/інформації (або в іншій документальній формі), виданої торгово-промисловою палатою України, або регіональною торгово-промисловою палатою, або органами державної статистики, тощо. У випадку прийняття рішення Замовником щодо внесення змін до договору у вказаній частині до розрахунку ціни за одиницю товару приймається ціна за одиницю товару, що визначається Сторонами у момент укладення договору про закупівлю та за результатами електронного аукціону (з урахуванням внесених раніше змін до договору про закупівлю). В будь-якому випадку підвищення ціни за одиницю товару здійснюється з урахуванням вимог п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону. Згідно ч. 1 ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Отже Замовник має право відмовитись від зміни ціни за одиницю товару у випадках, якщо учасником не надано належне документальне підтвердження підвищення ціни, передбачене цим пунктом, а так само якщо учасником необґрунтовано занижену вартість тендерної пропозиції при її поданні або в процесі здійснення електронного аукціону, та у порівнянні з ціною, що визначається як середньоринкова на момент подання тендерної пропозиції учасником та згідно поданого таким учасником документу (документів), що підтверджують збільшення ціни за одиницю товару». В роз’ясненні Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 24.11.2020 року № 3304-04/69987-06 зазначено, що внесення змін до договору про закупівлю на підставі частини 5 статті 41 Закону має відбуватися шляхом укладення додаткової угоди, а також бути обґрунтованим та документально підтвердженим у спосіб, встановлений у договорі. При цьому інформацію щодо коливання ціни товару на ринку можуть надавати уповноважені на те згідно з законодавством органи, установи, організації. Разом з тим, в залежності від коливання ціни сторони можуть як збільшувати ціну за одиницю товару так і зменшувати. Слід відмітити, що у постановах Верховного суду від 23.01.2020 у справі № 907/788/18 та від 16.04.2019 у справі № 915/346/18 висловлено аналогічну правову позицію, а саме: внесення змін до договору про закупівлю можливе у випадку коливання ціни такого товару на ринку, в кожному окремому випадку у проміжок часу між укладенням договору та укладенням додаткової угоди № 1 та повинно обов’язково бути обґрунтованим і документально підтвердженим. Аналогічна позиція з даного приводу зазначена у постанові Верховного Суду від 22.06.2022 у справі № 917/1062/21 щодо підтвердження наявності підстав, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону, які надають законодавчі підстави збільшення ціни за одиницю товару, шляхом документального підтвердження наявності коливання ціни товару на ринку в період з дати укладання договору до дати укладання додаткової угоди № 1, у період з дати укладання додаткової угоди № 1 та укладенням додаткової угоди № 2. Так, відповідно до наданих Замовником копій документів та пояснення, підстави внесення змін до істотних умов відповідно до додаткової угоди від 09.06.2022 № 2 Замовником обґрунтовуються листом ТОВ «Радивилівмолоко» та інформацією про споживчі ціни на молоко та молочні продукти Головного управління статистики у Закарпатській області (лист від 20.05.2022 № 07-12/1105-22). Відповідно до Додатку № 1 (Специфікація) до Договору, предметом вказаного Договору є закупівля сиру твердого (жирністю 50 %), в кількості 3979 кг, за ціною 187,38 грн/кг, а також закупівля сиру твердого (жирністю 9 %), в кількості 34021 кг, за ціною 86,22 грн/кг. В той же час, додатковою угодою від 09.06.2022 № 2 збільшено ціну товарів за одиницю на 10% та зменшено їх кількість, а саме: - ціна сиру твердого (жирністю 50 %) в кількості 3344 кг складає - 206,11 грн/кг; - ціна сиру кисломолочного (жирністю 9 %) в кількості 29656 кг складає- 94,84 грн/кг. Однак, аналізом листа Головного управління статистики у Закарпатській області від 19.05.2022, встановлено, що вказаний лист не містить дані, що підтверджують коливання ціни на товари, що є предметом закупівель, на ринку в сторону їх збільшення в період між укладанням Договору та укладанням додаткової угоди від 09.06.2022 № 2 до Договору (з 27.05.2022 по 09.06.2022), оскільки містить інформацію промолочні товари (сири тверді типу «Едам» та «Емменталь», сири м’які жирні та нежирні) за період з лютого по квітень 2022 року, тобто до моменту укладання Договору. Також, у вищевказаному листі Головного управління статистики у Закарпатській області наявна інформація, щодо цін на сири тверді типу «Едам» та «Емменталь», сири м’які жирні та нежирні, проте, відсутня інформація щодо відсотку жирності зазначених сирів, в той час як фактично відсоток жирності є складовою товару, що закуповується Замовником відповідно до умов Договору. Крім цього, вищезазначений лист Головного управління статистики у Закарпатській області містить інформацію, що ціна сирів твердих типу «Едам» та «Емменталь» у квітні 2022 у порівняні з лютим 2022 зросла на 8,24 %, в той час як ціна на сир твердий жирністю 50 % відповідно до додаткової угоди зросла на 10 %. Отже, враховуючи вищевикладене, за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері закупівель в частині внесення змін до договору про закупівлю встановлено, що Замовником на порушення вимог пункту 2 частини 5 статті 41 Закону та підпункту 2 пункту 11.3 розділу 11 Договору, до Договору укладено додаткову угоду від 09.06.2022 № 2 на збільшення ціни за одиницю товару без документального підтвердження коливання ціни товару на ринку в сторону збільшення його ціни.
Період усунення порушень: 22.11.2022 10:51 - 07.12.2022 00:00
Дата публікації висновку: 22.11.2022 10:51

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: Замовник здійснив заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема,щляхом приведення істотних умов Договору до вимог законодавства у сфері закупівель, в частині зменшення ціни сиру твердого (жирністю 50%) та сиру кисломолочного 9% до рівня, визначеного Договором за результатами проведення процедури закупівель. Зазначена додаткова угода надіслана контрагенту, проте у зв’язку з технічними обмеженнями (планові та аварійні відключення електроенергії) розгляд зазначеної додаткової угоди контрагентом займає більше ніж 5 робочих днів. Щодо поверненням сплачених коштів повідомляємо, що у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2022-01-27-001428-c не зазначено на підставі яких положень законодавства та/або договору Замовник повинен вимагати повернення сплачених коштів від контрагента. Також, повідомляємо, що Замовником здійсненні заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому шляхом проведення внутрішнього навчання працівників щодо покращення знань законодавства у сфері публічних закупівель.
Дата публікації звіту: 29.11.2022 20:03

Запити/Пояснення