-
Переговорна процедура
-
Безлотова
-
КЕП
-
Без аукціону
Електрична енергія (універсальна послуга)
Завершена
220 001.04
UAH з ПДВ
Номер:
3382b93ab50b4464b52c8b67575b9a26
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2022-01-14-000005
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
14.01.2022 00:00
Період моніторингу:
14.01.2022 10:52 - 05.02.2022 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
14.01.2022 №9
Черкаси
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 16 пункту 10 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20жовтня 2016 року № 18,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг процедур закупівельвідповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
В.о. начальникаУправління Північного
офісуДержаудитслужби
в Черкаській областіСергій МЕЛЬНИК
Додаток
до наказу Північного офісу
Держаудитслужби
від 14.01.2022 № 9
Витяг із переліку процедур для здійснення моніторингу процедури закупівлі
Унікальний номер оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі
UA-2022-01-05-000303-c, 05.01.2022 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання наявності підстав для застосування переговорної процедури встановлено порушення абзацу четвертого пункту 2 частини другої статті 40 Закону.
За результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; дотримання законодавства під час укладення договору про закупівлю - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2, 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пунктом 5 частини сьомої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», та підпунктом 14 пункту 6 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 23 жовтня 2016 р. № 18, Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області, зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку, зокрема, шляхом ініціювання перед контрагентом розірвання договору відповідно до положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, та недопущення таких порушень в подальшому (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, навчань, тощо), та відповідно до частини восьмої статті 8 Закону протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; наявності підстав для застосування переговорної процедури закупівлі; повноти відображення інформації про закупівлю; оприлюднення інформації про закупівлю; дотримання законодавства під час укладення договору про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план 2 ДЕРЖАВНОГО ПОЖЕЖНО-РЯТУВАЛЬНОГО ЗАГОНУ ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ У ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІІ(далі – Замовник) на 2022 рік; повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури); пояснення Замовника, отримане 17.01.2022 в електронній системі закупівель; повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 05.01.2022; договір від 24.01.2022 № 71011006146; звіт про результати проведення закупівлі.
Аналізом питання наявності підстав для застосування переговорної процедури закупівлі встановлено, що відповідно до повідомлення про намір укласти договір під час проведення переговорної процедури підставою застосування переговорної процедури закупівлі Замовник визначив абзац четвертий пункту 2 частини другої статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон): відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником. В обґрунтуванні застосування переговорної процедури закупівлі Замовник зазначив: «Закупівля електричної енергії (універсальної послуги) проводиться з метою забезпечення потреб гуртожитку. Згідно пункту 2 частини 2 статті 40 Закону замовник має право як виняток застосувати переговорну процедуру закупівлі у випадку відсутності конкуренції з технічних причин на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником.
Відповдно до статті 63 Закону України «Про ринок електричної енергії»
універсальні послуги надаються постачальником таких послуг виключно побутовим та малим непобутовим споживачам. 26 жовтня 2018 року НКРЕКП було прийнято Постанову № 1268 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території». Згідно даної Постанови, постачальником універсальних послуг на території Черкаської області визначено товариство з обмеженою відповідальністю "ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ"(далі - ТОВ "ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ") , як єдиного постачальника універсальних послуг на території області. Постачальник надає універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу відповідно до укладених договорів про надання відповідних послуг. Постачальник універсальних послуг здійснює постачання електричної енергії у порядку, визначеному Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – ПРРЕЕ), на умовах договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, який розроблений на основі Типового договору, затвердженого ПРРЕЕ. Отже, постачання електричної енергії у постачальника універсальних послуг може бути здійснено тільки певним постачальником в залежності від територіального розташування мереж, у зв’язку із відсутністю конкуренції з технічних причин. Враховуючи викладене, у зв’язку з тим, що універсальна послуга може бути поставлена тільки певним постачальником, відповідно до пункту 2 частини другої статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме, відсутність конкуренції з технічних причин на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником ТОВ "ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ».
Поняття побутового споживача наведено у пункті 62 частини першої статті 1 Закону від 13.04.2017 № 2019-VIII «Про ринок електричної енергії» (далі - Закон № 2019), а саме: це індивідуальний побутовий споживач (фізична особа, яка використовує електричну енергію для забезпечення власних побутових потреб, що не включають професійну та/або господарську діяльність) або колективний побутовий споживач (юридична особа, створена шляхом об’єднання фізичних осіб - побутових споживачів, яка розраховується за електричну енергію за показами загального розрахункового засобу обліку в обсязі електричної енергії, спожитої для забезпечення власних побутових потреб таких фізичних осіб, що не включають професійну та/або господарську діяльність).
Разом з тим, Замовником закупівлі виступає не гуртожиток, як окрема юридична особа, а саме. 2 ДЕРЖАВНИЙ ПОЖЕЖНО-РЯТУВАЛЬНИЙ ЗАГІН ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ У ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ.І Таким чином, Замовник не може бути віднесений до поняття «індивідуальний побутовий споживач» чи «колективний побутовий споживач», оскільки дана юридична особа, не створена шляхом об’єднання фізичних осіб - побутових споживачів, яка розраховується за електричну енергію за показами загального розрахункового засобу обліку в обсязі електричної енергії, спожитої для забезпечення власних побутових потреб таких фізичних осіб, що не включають професійну та/або господарську діяльність. Згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що розміщений на офіційному сайті Міністерства юстиції України, Замовник є органом державної влади.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону відкриті торги є основною процедурою закупівлі, а відповідно до статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі - це процедура, що використовується замовником, як виняток за наявності виключного переліку підстав. Відповідно до частини 1 статті 3 Закону № 2019 ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах, крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими цим законом. Постачання електричної енергії як товару у розумінні цього закону та Закону України «Про природні монополії» не належить до сфери природних монополій та є конкурентним видом діяльності.
Крім того, у зведеному переліку суб’єктів природних монополій, який ведеться Антимонопольним комітетом України відповідно до частини 2 статті 5 Закону України «Про природні монополії» на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, суб’єкт господарювання, з яким Замовником укладено угоду, щодо природної монополії – постачання електричної енергії як товару, відсутній.
Відповідно до пункту 7 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії», договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг укладається шляхом приєднання до умов договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, опублікованого в засобах масової інформації та на вебсайті постачальника, шляхом оплати рахунка, отриманого від постачальника універсальної послуги, або фактичного споживання будь-яких обсягів електричної енергії (за умови надання рахунка постачальником універсальної послуги), або підписання заяви-приєднання до умов договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг.
Тимчасово, на період з 01 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послуги, крім побутових та малих непобутових споживачів, надавалися постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт. У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності та на інших споживачів, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт, поширювалися всі права та обов'язки, передбачені Законом України «Про ринок електричної енергії» та Правилами для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг.
Тобто, замовники отримали законодавчу можливість та право користуватися послугами постачальника універсальних послуг у визначений період часу.
З огляду на зазначене, у 2022 році здійснення закупівлі електричної енергії як товару споживачами, які є замовниками у розумінні Закону, має здійснюватися за основною процедурою закупівлі – відкриті торги. Слід зазначити, що Замовником на підтвердження відсутності конкуренції з технічних причин на відповідному ринку не проводилися відкриті торги для закупівлі електричної енергії, та які були відмінені через відсутність достатньої кількості учасників.
З огляду на зазначене, Замовник не обґрунтував наявності умов для застосування переговорної процедури закупівлі та застосував переговорну процедуру закупівлі товару «Електрична енергія (універсальна послуга)» без наявних підстав, передбачених абзацом четвертим пункту 2 частини другої статті 40 Закону.
Період усунення порушень:
03.02.2022 14:23 - 18.02.2022 00:00
Дата публікації висновку:
03.02.2022 14:23
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
На підставі висновку про результати проведеного моніторингу ПІВНІЧНИМ ОФІСОМ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ (Черкаська обл.) щодо укладеного договору постачання електричної енергії (універсальної послуги) від 24.01.2022 № 71011006146 (далі-Договір) прийнято рішення щодо розірвання Договору відповідно до положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, за згодою сторін.
Дата публікації звіту:
17.02.2022 10:10
Підтвердження факту усунення порушення
Результат:
Усунуто
Результат по типу порушення:
- corruptionProcurementMethodType: Так
Опис:
Замовником прийнято рішення щодо розірвання Договору відповідно до положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України (додаткова угода № 2 від 17.02.2022 до договору від 24.01.2022 № 71011006146 ). Замовником проведено навчання та роз'яснення законодавства з публічних закупівель (лист Замовника від 23.02.2022 № 68-2-177/68-2)
Дата публікації:
23.02.2022 11:09
Запити/Пояснення
Номер:
c2656da7c58a4d9fa0a6a024ca747694
Назва:
запит про надання пояснень
Дата опублікування:
14.01.2022 14:33
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
20.01.2022 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі за предметом «ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія» (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2022-01-05-000303-c ) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини 5 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 23 жовтня 2016 р. № 18, постала потреба в отриманні пояснення (інформації, документів) з питань щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі:
1) яким чином та на підставі яких документів здійснено обґрунтування розміру витрат та визначено очікувану вартість по даній закупівлі?
2) на якій підставі застосовано переговорну процедуру ID: UA-2022-01-05-000303-c ), в той час, коли існує вільний ринок постачальників електричної енергії?
Пояснення (інформацію, документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих та/або вчинених дій чи бездіяльності.
Номер:
43d991918b8044cab6d88abdc737cf8f
Назва:
Щодо закупівлі електричної енергії (універсальної послуги) для забезпечення потреб гуртожитку
Дата опублікування:
17.01.2022 09:19
Опис:
Закупівля електричної енергії (універсальної послуги) проводиться з метою забезпечення потреб гуртожитку.
Згідно п. 2 ч. 2 ст. 40 Закону замовник має право як виняток застосувати переговорну процедуру закупівлі у випадку відсутності конкуренції з технічних причин на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником. Відповдно до ст. 63 Закону України «Про ринок електричної енергії» Універсальні послуги надаються постачальником таких послуг виключно побутовим та малим непобутовим споживачам. 26 жовтня 2018 року НКРЕКП було прийнято Постанову №1268 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території». Згідно даної Постанови, постачальником універсальних послуг на території Черкаської області визначено ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ", як єдиного постачальника універсальних послуг на території області. Постачальник надає універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу відповідно до укладених договорів про надання відповідних послуг. Постачальник універсальних послуг здійснює постачання електричної енергії у порядку, визначеному Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – ПРРЕЕ), на умовах договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, який розроблений на основі Типового договору, затвердженого ПРРЕЕ. Отже, постачання електричної енергії у постачальника універсальних послуг може бути здійснено тільки певним постачальником в залежності від територіального розташування мереж, у зв’язку із відсутністю конкуренції з технічних причин. Враховуючи викладене, у зв’язку з тим, що універсальна послуга може бути поставлена тільки певним постачальником, відповідно до пункту 2 частини другої статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме, відсутність конкуренції з технічних причин на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником. ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ". Замовником прийнято рішення про застосування переговорної процедури закупівлі з постачальником електричної енергії на адміністративній території Черкаської області - ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ"
Розмір очікуваних обсягів споживання електричної енергії для гуртожитку було визначено шляхом розрахунку витрат споживання електричної енергії
гуртожитком за минулий рік з помісячним розподілом на наступний розрахунковий рік. Очікувана вартість предмету закупівлі була визначена шляхом проведення переговорної процедури закупівлі (листи додаються).
Номер:
91f2d4e03c4849fa8eee0d3494456a8a
Назва:
Заперечення щодо висновку про наявність порушення законодавства щодо наявності підстав для застосування переговорної процедури закупівлі
Дата опублікування:
09.02.2022 09:58
Опис:
Наголошуємо, що переговорна процедура закупівлі електричної енергії (універсальна послуга) була розпочата з метою забезпечення потреб мешканців гуртожитку що розраховуються за електричну енергію за загальним розрахунковим засобом обліку в частині споживання електричної енергії фізичними особами для задоволення власних побутових потреб, які не включають професійну та/або господарську діяльність.
Побутові (в тому числі мешканці гуртожитків) та малі непобутові споживачі мають право на отримання універсальних послуг на недискримінаційних засадах.
Керуючись нормами статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі», беручи до уваги те, що договір про постачання електричної енергії на умовах універсальної послуги може бути укладено лише з одним постачальником через відсутність альтернативи, а також зважаючи на те, що постачання електричної енергії для побутових споживачів (в тому числі гуртожитків) за тарифами згідно постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2020 № 1325 може забезпечити виключно постачальник універсальних послуг, та те, що постачання електричної енергії на умовах універсальної послуги є економічно вигідним для Замовника, з метою дотримання встановлених державою прав населення - побутових споживачів (мешканців гуртожитків Замовника) Замовником, як виняток прийнято рішення про застосування переговорної процедури закупівлі.
ТОВ «Черкасиенергозбут» є постачальником універсальних послуг на території Черкаської області відповідно до абз. 4 п. 13 розділу XVII Закону України «Про ринок електричної енергії» та згідно додатку 3 до постанови НКРЕКП від 26.10.2018 № 1268 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії». Згідно Постанови НКРЕКП від 25.09.2018 № 1092 – ТОВ «Черкасиенергозбут» видано ліцензію з постачання електричної енергії споживачу.
Єдиним постачальником універсальної послуги на території Черкаської області - є ТОВ «Черкасиенергозбут», що підтверджує відсутність будь-якої конкуренції на відповідному ринку, оскільки альтернативні постачальники електричної енергії постачальниками універсальної послуги - відсутні.
Згідно з абзацом 4 частини 2 статті 63 Закону №2019-VІІІ у межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг.
Згідно пункту 1 додатку 3 до Положення про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, затвердженого постановою КМУ від 05.06.2019 № 483, у редакції постанови від 11.08.2021 № 859 встановлено, що фіксовані ціни на електричну енергію для побутових споживачів застосовуються для гуртожитків.
Так, відповідно до п. 93 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон №2019-VІІІ), універсальна послуга - постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України.
Замовником було виконано усі умови щодо форми та змісту повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури, передбачені Законом № 922-VIII зокрема, наведено обґрунтування наявності умов застосування переговорної процедури закупівлі.