Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено порушення вимог пункту 1 частини першої статті 31 Закону.
За результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; повноти відображення інформації про закупівлю; відповідності умов тендерної документації вимогам Закону – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2, 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пунктом 5 частини сьомої статті 8 Закону та підпунктом 14 пункту 6 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 23 жовтня 2016 р. № 18, Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку, зокрема шляхом виконання вимог абзацу 2 пункту 1 частини першої статті 31 (відхилення тендерної пропозиції ТОВ «СЕРВІС МЕНЕДЖМЕНТ ІНТЕРНЕШНЛ»), та відповідно до частини восьмої статті 8 Закону протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; повноти відображення інформації про закупівлю; відповідності умов тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон); розгляду тендерних пропозицій.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального некомерційного підприємства «Черкаська міська дитяча лікарня» (далі – Замовник) на 2021 рік; оголошення про проведення процедури відкритих торгів; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи 31.12.2021; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерних пропозицій; тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «СЕРВІС МЕНЕДЖМЕНТ ІНТЕРНЕШНЛ» (далі - ТОВ «СЕРВІС МЕНЕДЖМЕНТ ІНТЕРНЕШНЛ»; протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 25.01.2022 № 29 та від 28.01.2022 № 32; пояснення Замовника, отримані 04.02.2022 в електронній системі закупівель; повідомлення про намір укласти договір.
Аналізом питання розгляду тендерних пропозицій та з урахуванням пояснень, наданих Замовником в електронній системі закупівель, установлено.
Відповідно до пункту 1.4 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовником встановлено вимогу: «Під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги», тобто тендерна пропозиція у будь-якому випадку повинна містити кваліфікований електронний підпис (КЕП). Замовник перевіряє КЕП учасника на сайті центрального засвідчувального органу за посиланням https://czo.gov.ua/verify.
Під час перевірки КЕП повинні відображатися прізвище та ініціали особи, уповноваженої на підписання пропозиції (власника ключа)».
Відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155 кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. Удосконалений електронний підпис – електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов’язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис.
Водночас, відповідно до абзацу 2 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів» від 03.03.2020 № 193, експериментальний проект реалізується до дня набрання чинності змінами до Закону України «Про електронні довірчі послуги» щодо врегулювання використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, але не пізніше ніж до 5 березня 2022 року. При цьому учасниками процедури закупівлі вимоги тендерної документації не оскаржувалися до Антимонопольного комітету України.
Учасником ТОВ «СЕРВІС МЕНЕДЖМЕНТ ІНТЕРНЕШНЛ», надано тендерну пропозиції з накладенням електронного цифрового підпису (ЕЦП). Проте, під час перевірки зазначеного електронного цифрового підпису на сайті Центрального засвідчувального органу (http://czo.gov.ua/verify) установлено, що тип підпису відображено «удосконалений», тип носія особистого ключа «незахищений», що свідчить про накладення на тендерну пропозицію даних учасника електронного підпису, які не можуть вважатися кваліфікованими, що не відповідає вимогам пункту 1.4 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації.
З огляду на зазначене, Замовником на порушення вимог пункту 1 частини першої статті 31 Закону не відхилено пропозиції учасника ТОВ «СЕРВІС МЕНЕДЖМЕНТ ІНТЕРНЕШНЛ», як таку, що не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 31 частини першої статті 1 Закону тендерна документація – це документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Тобто, Замовник самостійно визначає вимоги в межах законодавства, які він бажає вказати в тендерній документації, і які учасник торгів повинен виконати.
Тобто, Замовник на стадії розроблення та затвердження тендерної документації не обмежений у своєму праві стосовно зазначення у тендерній документації усіх необхідних на його погляд умов, що дадуть змогу максимально ефективно оцінити подані учасниками тендерні пропозиції в частині їх відповідності предмету закупівлі.
Отже, Замовник на час розроблення та затвердження тендерної документації мав право та можливість зазначити для учасників таку умову, як підписання тендерної пропозиції шляхом накладення електронного цифрового підпису, тобто без конкретизації типу цього електронного підпису: кваліфікований електронний підпис або удосконалений електронний підпис, та у цьому випадку тендерна пропозиція учасника ТОВ «СЕРВІС МЕНЕДЖМЕНТ ІНТЕРНЕШНЛ», відповідала б вимогам тендерної документації.
Однак, Замовник на власний розсуд визначив умовами тендерної документації, що тендерна пропозиція учасника має бути підписана саме кваліфікованим електронним підписом (КЕП), тобто зробив конкретизацію типу електронного цифрового підпису, який він бажає побачити на тендерній пропозиції, після її підписання учасниками.
Період усунення порушень:
08.02.2022 13:53 - 23.02.2022 00:00
Дата публікації висновку:
08.02.2022 13:53