-
Переговорна процедура
-
Безлотова
-
КЕП
-
Без аукціону
Послуги з розподілу природного газу (ДК 021:2015 - 65210000-8 - Розподіл газу)
Завершена
227 790.32
UAH з ПДВ
Номер:
58c5757c247d43f0bdb288a9284a656d
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2022-02-11-000003
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
11.02.2022 00:00
Період моніторингу:
11.02.2022 11:52 - 05.03.2022 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
11.02.2022 № 85
Чернівці
Про початок моніторингу процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 15 пункту 10 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 02.07.2018 № 190, із змінами, внесеними наказом Західного офісу Держаудитслужби від 14.12.2018 №291,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
Начальник Управління
Західного офісу Держаудитслужби
в Чернівецькій області Павло ПЕРЕПІЧКА
Витяг з Додатку до наказу Західного офісу Держаудитслужби
від 11 лютого 2022 року № 85
№ з/п, унікальний номер, дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір та опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі:
2. UA-2021-12-31-001663-c від 31.12.2021 – Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Начальник відділу контролю у сфері закупівель
Управління Західного офісу
Держаудитслужби в Чернівецькій області Катерина СКУТАР
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
- Порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами розгляду питання повноти відображення інформації у формах документів у сфері публічних закупівель встановлені порушення вимог абзацу четвертого пункту другого частини другої, пункту восьмого частини шостої статті 40 Закону.
За результатами розгляду питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог пункту десятого частини першої статті 10 Закону.
За результатами розгляду питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), правомірності обрання та застосування переговорної процедури закупівлі на умовах передбачених законом, своєчасності укладання договору про закупівлю, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» Управління Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень вимог пункту десятого частини першої статті 10 Закону, абзацу четвертого пункту другого частини другої, пункту восьмого частини шостої статті 40 Закону (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку, оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 18 лютого 2022 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), правомірності обрання та застосування переговорної процедури закупівлі на умовах передбачених законом, повноти відображення інформації у формах документів у сфері публічних закупівель, оприлюднення інформації про закупівлю, своєчасності укладання договору про закупівлю, оприлюднення договору про закупівлю, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Вашківецької міської ради (далі – Замовник) на 2022 рік (UA-P-2021-12-31-001427-c); протокол переговорів від 30.12.2021 № 232; протокол уповноваженої особи Замовника від 30.12.2021 № 233; повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) від 31.12.2021 (далі – Повідомлення); типовий договір розподілу природного газу від 17.01.2022 0942041Q21BB016 № 02 (далі – Договір); додаткову угоду від 17.01.2022 № 1 до Договору; пояснення Замовника разом з документами, надані через електронну систему закупівель 15.02.2022.
Відповідно до частини другої статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у випадках, передбачених пунктами 1-7 частини другої статті 40 Закону.
Відповідно до частини четвертої статті 40 Закону, за результатами проведених переговорів з учасником (учасниками) процедури закупівлі замовник приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю обов’язково безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного дня після ухвалення рішення.
Згідно з частиною шостою статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити, зокрема, інформацію щодо умови застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до частини другої цієї статті та обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.
Так, у Повідомленні Замовник зазначив умову застосування переговорної процедури закупівлі послуг з розподілу природного газу відповідно до абзацу четвертого пункту другого частини другої статті 40 Закону, а саме: відсутність конкуренції з технічних причин.
Слід зазначити, що Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель від 03.06.2021 № 1530-IX внесено зміни до статті 40 Закону, зокрема, абзацом четвертим пункту другого частини другої статті 40 Закону визначено, що відсутність конкуренції з технічних причин має бути документально підтверджена замовником.
Зазначені вище зміни набрали чинності з 26.06.2021. Тобто, до 26.06.2021 замовник під час оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (під час застосування переговорної процедури закупівлі) мав право лише зазначити інформацію (посилання) щодо документів, якими він керується при застосуванні переговорної процедури закупівлі.
Натомість, з 26.06.2021 потрібно завантажити в електронну систему закупівель відповідні документи, які підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури.
Так, в обґрунтуванні застосування переговорної процедури закупівлі Повідомлення Замовника відсутні експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі послуг з розподілу природного газу, що не відповідає вимогам абзацу четвертого пункту другого частини другої, пункту восьмого частини шостої статті 40 Закону.
На підставі зазначеного вище, виникла необхідність в отриманні пояснень від Замовника з питання відсутності експертних, нормативних, технічних чи інших документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі, тому, Замовнику 11.02.2022 через електронну систему закупівель оприлюднено запит про надання пояснень.
У відповідь Замовник 15.02.2022 оприлюднив пояснення, до якого завантажив документи щодо підтвердження факту відсутності конкуренції з технічних причин.
Однак, положення Закону вимагають від Замовника саме при розміщенні повідомлення про намір укласти договір про закупівлю оприлюднити експертні, нормативні, технічні або інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі, чого Замовником в даному випадку зроблено не було.
Таким чином, Замовником недотримано вимоги абзацу четвертого пункту другого частини другої, пункту восьмого частини шостої статті 40 Закону в частині повноти відображення інформації у формах документів у сфері публічних закупівель.
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено наступне.
Згідно з пунктом десятим частини першої статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, договір про закупівлю та всі додатки до нього протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Так, Замовник оприлюднив типовий договір розподілу природного газу від 17.01.2022 0942041Q21BB016 № 02 (Договір), укладений із Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «Чернівцігаз»» та Додаткову угоду від 17.01.2022 № 1 до Договору, відповідно до якої Сторони домовились доповнити пункт 6 Заяви-приєднання №0942041Q21BB016 до Договору (Додаток 2) наступним змістом: ціна Договору за період з 01 січня по 31 грудня 2022 року становить 227 790,32 грн, тариф на послуги з розподілу природного газу за 1 куб. м на місяць складає 2,388 грн з ПДВ. Решта умов цієї Заяви-приєднання до умов договору розподілу залишається незмінною і обов’язковою для виконання Сторонами.
Відповідно до пункту 1.3 Договору фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору.
Згідно з пунктом 1.4 Договору заява-приєднання - письмова заява-приєднання Споживача до умов цього Договору, складена відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем, що містить персоніфіковані дані щодо Споживача та його об’єкта та є невід’ємною частиною цього Договору.
Крім цього, відповідно до пункту 1.3 Договору Додаток 2 (заяву-приєднання для споживачів, що не є побутовими) в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу інформаційним листом за формою, наведеною у Додатку 3 до цього Договору.
Проте, Замовник разом із Договором Додаток 2 (заяву-приєднання для споживачів, що не є побутовими) та Додаток 3 (інформаційний лист) не оприлюднив.
В ході моніторингу Замовник, на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби про надання пояснень, разом з наданими поясненнями 15.02.2022 оприлюднив Додаток 2 та Додаток 3 до Договору.
Таким чином, за результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог пункту десятого частини першої статті 10 Закону в частині порушення строків оприлюднення інформації (додатків до договору) про закупівлю.
Період усунення порушень:
18.02.2022 14:57 - 05.03.2022 00:00
Дата публікації висновку:
18.02.2022 14:57
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Вашківецька міська рада за результатами проведеного моніторингу закупівлі за предметом «Послуги з розподілу природного газу (ДК 021: 2015 – 65210000-8 – Розподіл газу)» (ID: UA-2021-12-31-001663-с), згідно наказу №85 від 11.02.2022 повідомляє, що інформацію, викладену у висновку від 18.02.2022 взято до уваги. Вашківецькою міською радою здійснено заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень вимог пункту десятого частини першої статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі», абзацу четвертого пункту другого частини другої, пункту восьмого частини шостої статті 40 Закону, зокрема шляхом проведення роз’яснювальної роботи з уповноваженою особою, надання фахових консультацій, надання безоплатного доступу до інформаційних ресурсів у сфері публічних закупівель тощо.
Додаток: Розпорядження міського голови від 23.02.2022 №20 «Щодо усунення порушень законодавства у сфері державних закупівель».
Дата публікації звіту:
24.02.2022 10:16
Запити/Пояснення
Номер:
f6a0b8c1b1394026bd1467b75fb9d92b
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
11.02.2022 11:58
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
17.02.2022 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі за предметом «Послуги з розподілу природного газу (ДК 021:2015 - 65210000-8 - Розподіл газу)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2021-12-31-001663-c) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Західний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 №23 із змінами, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів) із таких питань:
1) Чому обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі не містить експертних, нормативних, технічних чи інших документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі (документальне підтвердження)? Оскільки, відповідно до вимог абзацу четвертого пункту другого частини другої статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» відсутність конкуренції з технічних причин має бути документально підтверджена замовником.
2) Чому типовий договір розподілу природного газу 0942041Q21BB016 від 17.01.2022 № 02 оприлюднено не в повному обсязі, а саме: без Додатку 2 (заява-приєднання для споживачів, що не є побутовими) та без Додатку 3 (інформаційний лист)?
Відповідні пояснення (інформацію, документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Номер:
bfcc355156124e60822d9415e242fa39
Назва:
Щодо надання пояснень (вих. №129 від 15.02.2022)
Дата опублікування:
15.02.2022 09:35
Опис:
Вашківецька міська рада у межах проведення моніторингу закупівлі за предметом «Послуги з розподілу природного газу (ДК 021: 2015 – 65210000-8 – Розподіл газу)» (ID: UA-2021-12-31-001663-с), розпочатого Західним офісом Держаудитслужби в Чернівецькій області (наказ №85 від 11.02.2022), надає пояснення по суті питань:
1) Чому обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі не містить експертних, нормативних, технічних чи інших документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі (документальне підтвердження)?
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб'єктом господарювання за наявності одного з таких випадків:
предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;
укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;
відсутність конкуренції з технічних причин;
існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності;
укладення договору з постачальником "останньої надії" на постачання електричної енергії або природного газу.
В даному випадку застосування переговорної процедури для проведення закупівлі послуг з розподілу природного газу у АТ «Чернівцігаз» здійснено на підставі наявності у останнього монопольного становища, що підтверджується наступним.
Відсутність конкуренції на підставі наявності монопольного становища підтверджується Законом України «Про природні монополії» від 20.04.2000 № 1682-III, який визначає правові, економічні та організаційні засади державного регулювання діяльності суб’єктів природних монополій в Україні. Для запровадження механізму реалізації частини 2 статті 5 Закону України «Про природні монополії» прийнято розпорядження Антимонопольного комітету України від 28.11.2012 № 874-р «Про затвердження Порядку складання та ведення зведеного переліку суб’єктів природних монополій».
Зокрема, частиною першою статті 1 Закону України «Про природні монополії» №1682-ІІІ від 20.04.2000р. визначено поняття «природна монополія», згідно з яким – це стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги). Суб'єкт природної монополії - суб'єкт господарювання (юридична особа) будь-якої форми власності, який виробляє (реалізує) товари на ринку, що перебуває у стані природної монополії. Відповідно до частини другої статті 5 Закону України «Про природні монополії» №1682-ІІІ від 20.04.2000р. зведений перелік суб’єктів природних монополій ведеться Антимонопольним комітетом України на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, а в інших сферах, в яких діють суб’єкти природних монополій, національними комісіями регулювання природних монополій у відповідній сфері або органами виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій.
Згідно інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України станом на 29.12.2021р. за позицією №41 АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ «ЧЕРНІВЦІГАЗ» (код за ЄДРПОУ 03336166) входить до зведеного переліку суб’єктів природних монополій з розподілу природного газу на території Чернівецької області на підставі ліцензії, виданої відповідно до постанови НКРЕКП від 29.06.2017 №856.
На підставі вищенаведеного, враховуючи об’єктивну відсутність конкуренції з технічних причин щодо закупівлі послуг з розподілу природного газу прийнято рішення про застосування переговорної процедури закупівлі, яке відповідно до п.10 ст. 11 Закону України «Про публічні закупівлі» оформлено протоколом уповноваженої особи №231 від 29.12.2021 з додатками до нього, які підтверджують правомірність застосування переговорної процедури при закупівлі послуг з розподілу природного газу .
Документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі:
- Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015р. №922-VIII (в редакції Закону України від 19.09.2019 року №114-IX);
- Закон України «Про ринок природного газу» від 04.04.2015 року №329-VIII;
- Закон України «Про природні монополії» від 20.04.2000р. №1682-ІІІ;
- Зведений перелік суб’єктів природних монополій станом на 29.12.2021р., розміщений на офіційному сайті Антимонопольного комітету України (https://amcu.gov.ua/zvedenij-perelik-subyektiv-prirodnih-monopolij);
- Ліцензія на право провадження діяльності з розподілу природного газу, видана учаснику (постанова НКРЕКП від 29.06.2017 №856).
Також зазначимо, що при оприлюдненні в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю було надане обґрунтування у формі електронного документу шляхом накладення КЕП уповноваженої особи, оскільки Законом України «Про публічні закупівлі» взагалі не регламентовано які саме документи вважаються документальним підтвердженням.
2) Чому типовий договір розподілу природного газу 0942041Q21BB016 від 17.01.2022 №02 оприлюднено не в повному обсязі, а саме: без Додатку 2 (заява-приєднання для споживачів, що не є побутовими) та без додатку 3 (інформаційний лист).
Відповідно до статті 40 Закону України «Про ринок природного газу» Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг постановою №2498 від 30.09.2015 затвердила Типовий договір розподілу природного газу.
Згідно згаданого документу, Типовий договір розподілу природного газу (далі - Договір) є публічним та регламентує порядок і умови забезпечення цілодобового доступу Споживача до газорозподільної системи. Умови цього Договору однакові для всіх споживачів.
Цей Договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору.
Відповідно до ЦКУ Договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.
Виходячи з викладеного, акцептування договору в цілому між Споживачем (Вашківецька міська рада) та оператором газорозподільних мереж (АТ «Чернівцігаз») відбулося зокрема з моменту надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 2 з 16.02.2016 року, що підтверджується Додатком 2 до Типового договору (Заява-приєднання) та додатком 3 (інформаційний лист).
У разі необхідності внесення змін та доповнень до договору про закупівлю, які впливатимуть на зміст зобов’язань сторін, сторони мають укладати додаткову угоду відповідно до встановлених умов договору про закупівлю, зважаючи на вимоги статті 41 Закону. У такому випадку додаткова угода змінює умови основного договору про закупівлю і при регулюванні відносин сторони керуються текстом основного договору про закупівлю з урахуванням усіх змін та доповнень, внесених додатковими угодами.
Оскільки, істотні зміни до договору було внесено лише на підставі додаткової угоди №1 від 17.01.2022, то у відповідності до вимог ч.7 статті 41 Закону «Про публічні закупівлі» опубліковано лише повідомлення, тобто додаткову угоду, про внесення змін до договору про закупівлю.
Отже, підсумовуючи вищенаведене, вважаємо, що замовник правомірно застосував переговорну процедуру закупівлі послуг з розподілу природного газу та оприлюднив інформацію про внесення змін до договору про закупівлю.