• Переговорна процедура
  • Безлотова
  • КЕП
  • Без аукціону

Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)

Місцезнаходження замовника: 10003, м. Житомир, вул. Ольжича, 7.

Завершена

201 000.00 UAH з ПДВ
Номер: 4d904587db6146ce9570b774576be946
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2022-11-15-000082
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 15.11.2022 00:00
Автор: ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ, UA-EDR 40478572
Період моніторингу: 16.11.2022 10:08 - 08.12.2022 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ НАКАЗ 15.11.2022 № 256 (дата) м.Харків Про початок моніторингу закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23, НАКАЗУЮ: 1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу. Підстава: доповідна записка в.о. заступника начальника відділу контролю у сфері закупівель Північно-східного офісу Держаудитслужби Аляб’євої О.М. від 15.11.2022 року. Начальник Станіслав КОСІНОВ Додаток до наказу Північно-східного офісу Держаудитслужби від 15.11.2022 № 256 Витяг з переліку процедур для здійснення моніторингу закупівлі № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу 44 UA-2021-12-20-020708-c 20.12.2021 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель оприлюдненій в електронній системі закупівель В.о. заступника начальника відділу контролю у сфері закупівель Ольга АЛЯБ’ЄВА
Адреса: Ukraine, Харків
Контактна особа: ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.), +38 (0 66) 308-11-55, zoloto1967@ukr.net
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами розгляду питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог пунктів 10 та 11 частини першої статті 10 Закону. За результатами розгляду питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), правомірності обрання та застосування переговорної процедури закупівлі на умовах передбачених законом, повноти відображення інформації у формах документів у сфері публічних закупівель, оприлюднення інформації про закупівлю, своєчасності укладення договору про закупівлю, наявності підстав для внесення змін до договору, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень вимог Закону та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку, оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 07 грудня 2022 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), правомірності обрання та застосування переговорної процедури закупівлі на умовах передбачених законом, повноти відображення інформації у формах документів у сфері публічних закупівель, оприлюднення інформації про закупівлю, своєчасності укладення договору про закупівлю, наявності підстав для внесення змін до договору, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі – Замовник) на 2022 рік (UA-P-2021-12-20-025048-с); протокол переговорів стосовно закупівлі послуг за предметом закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» від 20.12.2021; протокол №103засідання тендерного комітету Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 20.12.2021; повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) від 20.12.2021; типовий договір розподілу природного газу від 31.12.2021 № 436 (далі – Договір); додаткова угода від 31.12.2021 до Договору пояснення Замовника, наданими через електронну систему закупівель 21.11.2022 За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено наступне. Так, Замовник оприлюднив типовий договір розподілу природного газу від 31.12.2021 № 436 (далі – Договір), укладений із Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «Житомиргаз». Згідно з пунктом 3.2. Договору «За умови включення Споживача до Реєстру споживачів будь-якого постачальника у розрахунковому періоді та відсутності простроченої заборгованості за цим Договором Оператор ГРМ забезпечує розподіл природного газу, що належить Споживачу, до межі балансової належності його об'єкта з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу. Приймання-передача обсягу газу, належного Споживачу, а також перехід експлуатаційної відповідальності за стан газових мереж від Оператора ГРМ до Споживача відбуваються на межі балансової належності об’єкта Споживача. Споживач забезпечує належну експлуатацію власних газових мереж після межі балансової належності згідно з чинним законодавством, зокрема відповідно до вимог Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15 травня 2015 року № 285, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08 червня 2015 року за № 674/27119, або укладає відповідний договір з будь-якою організацією, яка має право на виконання таких робіт, з урахуванням вимог Кодексу газорозподільних систем. За домовленістю Сторін експлуатаційна відповідальність Оператора ГРМ може бути поширена і на газові мережі (їх частину) Споживача, якщо це визначено в акті розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, що є невід’ємною частиною цього Договору. Порядок укладання акта розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності Сторін визначений Кодексом газорозподільних систем». Тобто, Договір оприлюднено не в повному обсязі. Таким чином, оприлюднивши Договір не в повному обсязі, в тому числі без акта розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, Замовник не дотримав вимог пункту десятого частини першої статті 10 Закону, відповідно до якого замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом договір про закупівлю та всі додатки до нього. На запит Північно-східно офісу щодо оприлюднення Договору без акту розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін ( п.3.2; п.12.7 договору), Замовник зокрема зазначив: «Щодо типового договору розподілу природного газу від 31.12.2021 №436, повідомляємо що він укладений без акту розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, тому цей акт не був оприлюднений». Однак, зазначене пояснення не спростовує факт порушення вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону в частині не оприлюднення акту розмежування балансової належності. За результатами моніторингу установлено, що Замовник додатковою угодою від 31.12.2021 вніс зміни до Договору в частині терміну дії Договору, які не були визначені умовами Договору. Так, згідно п. 2 додаткової угоди від 31.12.2021Сторони домовились, що: «п.12.1 Цей договір укадається на строк з 01.01.2022 по 31.12.2022 ( включно)». Відповідно до пункту 11 частини першої статті 10 Закону Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону - протягом трьох робочих днів з дня внесення змін. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених частиною п’ятою статті 41 Закону зокрема: зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії; покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку; зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування; зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни; зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті. Продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. Тобто продовження строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин Законом в частині предмету закупівлі, вартості договору, обсягів поставки та терміну дії Договору відноситься до істотних умов договору. Отже, зважаючи на зазначене, Замовник уклав з АТ ОГР «ЖИТОМИРГАЗ» до Договору додаткову угоду від 31.12.2021, проте на порушення вимог пункту 11 частини першої статті 10 Закону не оприлюднив протягом трьох робочих днів з дня внесення змін повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону. На запит Північно-східно офісу Держаудитслужби щодо пояснення до яких саме випадків, визначених частиною п’ятої статті 41 Закону відносяться зміни, внесені додатковою угодою від 31.12.2021 до істотних умов Договору, Замовник зокрема зазначив: «оскільки пунктом 12.1 Розділу ХII Типового договору розподілу природного газу визначено, що він укладається на невизначений строк, що суперечить умовам закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2021-12-20-020708-с) домовились викласти його в наступній редакції: « 12.1. Цей договір укладається на строк з 01.01.2022 до 31.12.2022 (включно)».
Період усунення порушень: 07.12.2022 21:49 - 22.12.2022 00:00
Дата публікації висновку: 07.12.2022 21:49

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: Про виконання висновку Розглянувши висновок Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України від 07 грудня 2022 року (далі - Висновок) за результатами моніторингу закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2021-12-20-020708-с), проведеної Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі – Головне управління), надаємо інформацію про здійсненні заходи та повідомляємо наступне. Згідно з частиною восьмою статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. 1. На запити Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України від 16 листопада 2022 року та від 30 листопада 2022 року Головним управлінням було надано аргументовані пояснення, які не враховано у Висновку, зокрема про таке. В електронній системі закупівель Головним управлінням розміщено ПРОТОКОЛ переговорів стосовно закупівлі послуг за предметом закупівлі: Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу) від 20.12.2021. В результаті переговорів організація-замовник – Головне управління та організація-виконавець – Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» погодили предмет (послуги з розподілу природного газу); кінцеву ціну закупівлі (201000,00 грн з ПДВ); місця надання послуг, згідно з додатком 1 до протоколу переговорів; кількість та обсяг надання послуг (12 послуг); строки надання послуг (з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року). Відповідно до частини четвертої статті 44 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. За результатами переговорної процедури між Головним управлінням та Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» 31.12.2021 було укладено договір № 436 (далі - Договір). Головним управління було проінформовано Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України, що Головне управління не вносило змін до істотних умов Договору та відповідно не могло порушити вимоги пункту 11 частини першої статті 10 Закону, оскільки не підписувало ніяких додаткових угод до Договору, а отже не повинно було оприлюднювати їх протягом трьох робочих днів з дня внесення змін до договору про закупівлю. Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 №2498 затверджено Типовий договір розподілу природного газу, а пунктом 3 цієї постанови зобов’язано суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ, привести свої договірні відносини у відповідність до вимог Типового договору розподілу природного газу. Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» має відповідну ліцензію на розподіл природного газу, що підтверджується постановою Національної комісій, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 29 червня 2017 №847 (зі змінами, що передбачені постановою НКРЕКП від 06.01.2021 №3). Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» включено до реєстру суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, діяльність яких регулюється Національної комісій, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, станом на 03.12.2021 (пункт 83 вказаного реєстру). Статтею 179 Господарського Кодексу України визначено загальні умови укладання договорів, що породжують господарські зобов'язання, а частиною четвертою цієї статті, встановлено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Згідно з нормою статті 179 Господарського Кодексу України Кабінет Міністрів України або уповноважені ним органи приймають типові договори шляхом затвердження, а примірні - способом рекомендації. Але і в першому, і в другому випадках йдеться про нормативно-правові акти з особливим способом викладення їх змісту - у виді договору, який додається до підзаконного акта або ж існує самостійно. Наприклад, примірний договір про перевезення вантажів автомобільним транспортом у місцевому та міжміському сполученні є додатком №1 до Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363, а Типовий договір розподілу природного газу, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 №2498, є самостійним нормативним актом. Типові умови договору в силу їх імперативності є обов'язковими для майбутніх сторін господарських договірних зобов'язань і не підлягають зміні ними. Без додаткових узгоджень контрагенти приймають затверджені типовим договором права та обов'язки. Як виключення в типових договорах можуть визначатися умови, які мають бути узгоджені самими сторонами. Наприклад, розмір пені або строк дії договору. Орієнтовні умови мають рекомендаційний характер, побудовані на принципі диспозитивності. Учасники господарського договору можуть брати їх за основу в цілому, в окремих частинах або ж визначати самостійно на власний розсуд. Отже Головне управління повідомило Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України, що до підписання Договору Головне управління та Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» конкретизували умови Договору та підписали додатковий документ (додаткову угоду від 31.12.2022), який є додатком до Договору. Так, цим додатком Головне управління та Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» дійшли згоди про те, що до внесення змін НКРЕКП до типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 № 2498, оплату послуги розподілу природного газу здійснювати з врахуванням умов Постанови Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2020 року № 1198 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року № 1070 і від 22 липня 2020 року № 641» згідно актів наданих послуг. Крім того, оскільки пунктом 12.1 Розділу ХII Типового договору розподілу природного газу визначено, що він укладається на невизначений строк, що суперечить умовам закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2021-12-20-020708-с) домовились викласти його в наступній редакції: « 12.1. Цей договір укладається на строк з 01.01.2022 до 31.12.2022 (включно) ». Головним управління було проінформовано Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України, що Договір укладений без акту розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, тому цей акт не був оприлюднений. Проте, незважаючи на пояснення Головного управління, висновок містить інформацію про те що «Договір оприлюднено не в повному обсязі …, в тому числі без акта розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін» та зроблено хибний висновок, що Головне управління недотрималось вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону. Оскільки, Головне управління повністю оприлюднило Договір та всі додатки до нього в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та Законом, Висновок в цій частині не відповідає фактичним обставинам. 2. Висновок містить зобов'язання щодо усунення порушень законодавства в сфері державних закупівель, а саме: здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень вимог Закону та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку, оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України зобов’язуючи «здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень вимог Закону», не визначив передбачений Законом спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про нечіткість Висновку. Можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанта поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень. Аналогічна позиція міститься в постановах Верховного Суду від 5 березня 2020 року у справі №640/467/19, від 11 червня 2020 року у справі №160/6502/19, від 12 серпня 2020 року у справі №160/11304/19, від 26 листопада 2020 року у справі №160/11367/19 та від 26 травня 2022 року у справі №480/496/19. Відповідно до частини п’ятої статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов’язковими для всіх суб’єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Разом з тим, повідомляємо, що 09 грудня 2022 року за участі керівництва Головного управління та уповноважених осіб Головного управління проведено нараду на якій розглянуто Висновок та зобов’язано уповноважених осіб Головного управління під час оприлюднення інформації про закупівлю на авторизованих електронних майданчиках дотримуватись порядку, встановленому Уповноваженим органом та Законом, зокрема дотримуватись вимог пунктів 10 та 11 частини першої статті 10 Закону та попередили їх про наступну відповідальність.
Дата публікації звіту: 09.12.2022 10:43

Запити/Пояснення