-
Переговорна процедура
-
Безлотова
-
КЕП
-
Без аукціону
Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)
Місцезнаходження замовника: 10003, м. Житомир, вул. Ольжича, 7.
Завершена
201 000.00
UAH з ПДВ
Номер:
4d904587db6146ce9570b774576be946
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2022-11-15-000082
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
15.11.2022 00:00
Період моніторингу:
16.11.2022 10:08 - 08.12.2022 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
15.11.2022 № 256
(дата) м.Харків
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Підстава: доповідна записка в.о. заступника начальника відділу контролю у сфері закупівель Північно-східного офісу Держаудитслужби Аляб’євої О.М. від 15.11.2022 року.
Начальник Станіслав КОСІНОВ
Додаток
до наказу Північно-східного офісу
Держаудитслужби
від 15.11.2022 № 256
Витяг з переліку процедур для здійснення моніторингу закупівлі
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу
44 UA-2021-12-20-020708-c 20.12.2021 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель оприлюдненій в електронній системі закупівель
В.о. заступника начальника відділу
контролю у сфері закупівель Ольга АЛЯБ’ЄВА
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами розгляду питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог пунктів 10 та 11 частини першої статті 10 Закону.
За результатами розгляду питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), правомірності обрання та застосування переговорної процедури закупівлі на умовах передбачених законом, повноти відображення інформації у формах документів у сфері публічних закупівель, оприлюднення інформації про закупівлю, своєчасності укладення договору про закупівлю, наявності підстав для внесення змін до договору, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень вимог Закону та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку, оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 07 грудня 2022 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), правомірності обрання та застосування переговорної процедури закупівлі на умовах передбачених законом, повноти відображення інформації у формах документів у сфері публічних закупівель, оприлюднення інформації про закупівлю, своєчасності
укладення договору про закупівлю, наявності підстав для внесення змін до договору, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі – Замовник) на 2022 рік (UA-P-2021-12-20-025048-с); протокол переговорів стосовно закупівлі послуг за предметом закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» від 20.12.2021; протокол №103засідання тендерного комітету Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 20.12.2021; повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) від 20.12.2021; типовий договір розподілу природного газу від 31.12.2021 № 436 (далі – Договір); додаткова угода від 31.12.2021 до Договору пояснення Замовника, наданими через електронну систему закупівель 21.11.2022
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено наступне.
Так, Замовник оприлюднив типовий договір розподілу природного газу від 31.12.2021 № 436 (далі – Договір), укладений із Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «Житомиргаз». Згідно з пунктом 3.2. Договору «За умови включення Споживача до Реєстру споживачів будь-якого постачальника у розрахунковому періоді та відсутності простроченої заборгованості за цим Договором Оператор ГРМ забезпечує розподіл природного газу, що належить Споживачу, до межі балансової належності його об'єкта з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу.
Приймання-передача обсягу газу, належного Споживачу, а також перехід експлуатаційної відповідальності за стан газових мереж від Оператора ГРМ до Споживача відбуваються на межі балансової належності об’єкта Споживача.
Споживач забезпечує належну експлуатацію власних газових мереж після межі балансової належності згідно з чинним законодавством, зокрема відповідно до вимог Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15 травня 2015 року № 285, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08 червня 2015 року за № 674/27119, або укладає відповідний договір з будь-якою організацією, яка має право на виконання таких робіт, з урахуванням вимог Кодексу газорозподільних систем.
За домовленістю Сторін експлуатаційна відповідальність Оператора ГРМ може бути поширена і на газові мережі (їх частину) Споживача, якщо це визначено в акті розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, що є невід’ємною частиною цього Договору.
Порядок укладання акта розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності Сторін визначений Кодексом газорозподільних систем».
Тобто, Договір оприлюднено не в повному обсязі. Таким чином, оприлюднивши Договір не в повному обсязі, в тому числі без акта розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, Замовник не дотримав вимог пункту десятого частини першої статті 10 Закону, відповідно до якого замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом договір про закупівлю та всі додатки до нього.
На запит Північно-східно офісу щодо оприлюднення Договору без акту розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін ( п.3.2; п.12.7 договору), Замовник зокрема зазначив: «Щодо типового договору розподілу природного газу від 31.12.2021 №436, повідомляємо що він укладений без акту розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, тому цей акт не був оприлюднений».
Однак, зазначене пояснення не спростовує факт порушення вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону в частині не оприлюднення акту розмежування балансової належності.
За результатами моніторингу установлено, що Замовник додатковою угодою від 31.12.2021 вніс зміни до Договору в частині терміну дії Договору, які не були визначені умовами Договору. Так, згідно п. 2 додаткової угоди від 31.12.2021Сторони домовились, що: «п.12.1 Цей договір укадається на строк з 01.01.2022 по 31.12.2022 ( включно)».
Відповідно до пункту 11 частини першої статті 10 Закону Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону - протягом трьох робочих днів з дня внесення змін.
Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених частиною п’ятою статті 41 Закону зокрема: зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії; покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку; зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування; зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни; зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.
Продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Тобто продовження строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин Законом в частині предмету закупівлі, вартості договору, обсягів поставки та терміну дії Договору відноситься до істотних умов договору.
Отже, зважаючи на зазначене, Замовник уклав з АТ ОГР «ЖИТОМИРГАЗ» до Договору додаткову угоду від 31.12.2021, проте на порушення вимог пункту 11 частини першої статті 10 Закону не оприлюднив протягом трьох робочих днів з дня внесення змін повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону.
На запит Північно-східно офісу Держаудитслужби щодо пояснення до яких саме випадків, визначених частиною п’ятої статті 41 Закону відносяться зміни, внесені додатковою угодою від 31.12.2021 до істотних умов Договору, Замовник зокрема зазначив: «оскільки пунктом 12.1 Розділу ХII Типового договору розподілу природного газу визначено, що він укладається на невизначений строк, що суперечить умовам закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2021-12-20-020708-с) домовились викласти його в наступній редакції:
« 12.1. Цей договір укладається на строк з 01.01.2022 до 31.12.2022 (включно)».
Період усунення порушень:
07.12.2022 21:49 - 22.12.2022 00:00
Дата публікації висновку:
07.12.2022 21:49
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Про виконання висновку
Розглянувши висновок Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України від 07 грудня 2022 року (далі - Висновок) за результатами моніторингу закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2021-12-20-020708-с), проведеної Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі – Головне управління), надаємо інформацію про здійсненні заходи та повідомляємо наступне.
Згідно з частиною восьмою статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
1. На запити Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України від 16 листопада 2022 року та від 30 листопада 2022 року Головним управлінням було надано аргументовані пояснення, які не враховано у Висновку, зокрема про таке.
В електронній системі закупівель Головним управлінням розміщено ПРОТОКОЛ переговорів стосовно закупівлі послуг за предметом закупівлі: Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу) від 20.12.2021. В результаті переговорів організація-замовник – Головне управління та організація-виконавець – Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» погодили предмет (послуги з розподілу природного газу); кінцеву ціну закупівлі (201000,00 грн з ПДВ); місця надання послуг, згідно з додатком 1 до протоколу переговорів; кількість та обсяг надання послуг (12 послуг); строки надання послуг (з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року).
Відповідно до частини четвертої статті 44 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури.
За результатами переговорної процедури між Головним управлінням та Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» 31.12.2021 було укладено договір № 436 (далі - Договір).
Головним управління було проінформовано Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України, що Головне управління не вносило змін до істотних умов Договору та відповідно не могло порушити вимоги пункту 11 частини першої статті 10 Закону, оскільки не підписувало ніяких додаткових угод до Договору, а отже не повинно було оприлюднювати їх протягом трьох робочих днів з дня внесення змін до договору про закупівлю.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 №2498 затверджено Типовий договір розподілу природного газу, а пунктом 3 цієї постанови зобов’язано суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ, привести свої договірні відносини у відповідність до вимог Типового договору розподілу природного газу.
Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» має відповідну ліцензію на розподіл природного газу, що підтверджується постановою Національної комісій, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 29 червня 2017 №847 (зі змінами, що передбачені постановою НКРЕКП від 06.01.2021 №3). Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» включено до реєстру суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, діяльність яких регулюється Національної комісій, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, станом на 03.12.2021 (пункт 83 вказаного реєстру).
Статтею 179 Господарського Кодексу України визначено загальні умови укладання договорів, що породжують господарські зобов'язання, а частиною четвертою цієї статті, встановлено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.
Згідно з нормою статті 179 Господарського Кодексу України Кабінет Міністрів України або уповноважені ним органи приймають типові договори шляхом затвердження, а примірні - способом рекомендації. Але і в першому, і в другому випадках йдеться про нормативно-правові акти з особливим способом викладення їх змісту - у виді договору, який додається до підзаконного акта або ж існує самостійно. Наприклад, примірний договір про перевезення вантажів автомобільним транспортом у місцевому та міжміському сполученні є додатком №1 до Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363, а Типовий договір розподілу природного газу, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 №2498, є самостійним нормативним актом.
Типові умови договору в силу їх імперативності є обов'язковими для майбутніх сторін господарських договірних зобов'язань і не підлягають зміні ними. Без додаткових узгоджень контрагенти приймають затверджені типовим договором права та обов'язки.
Як виключення в типових договорах можуть визначатися умови, які мають бути узгоджені самими сторонами. Наприклад, розмір пені або строк дії договору. Орієнтовні умови мають рекомендаційний характер, побудовані на принципі диспозитивності. Учасники господарського договору можуть брати їх за основу в цілому, в окремих частинах або ж визначати самостійно на власний розсуд.
Отже Головне управління повідомило Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України, що до підписання Договору Головне управління та Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» конкретизували умови Договору та підписали додатковий документ (додаткову угоду від 31.12.2022), який є додатком до Договору. Так, цим додатком Головне управління та Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» дійшли згоди про те, що до внесення змін НКРЕКП до типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 № 2498, оплату послуги розподілу природного газу здійснювати з врахуванням умов Постанови Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2020 року № 1198 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року № 1070 і від 22 липня 2020 року № 641» згідно актів наданих послуг.
Крім того, оскільки пунктом 12.1 Розділу ХII Типового договору розподілу природного газу визначено, що він укладається на невизначений строк, що суперечить умовам закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2021-12-20-020708-с) домовились викласти його в наступній редакції:
« 12.1. Цей договір укладається на строк з 01.01.2022 до 31.12.2022 (включно) ».
Головним управління було проінформовано Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України, що Договір укладений без акту розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, тому цей акт не був оприлюднений.
Проте, незважаючи на пояснення Головного управління, висновок містить інформацію про те що «Договір оприлюднено не в повному обсязі …, в тому числі без акта розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін» та зроблено хибний висновок, що Головне управління недотрималось вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
Оскільки, Головне управління повністю оприлюднило Договір та всі додатки до нього в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та Законом, Висновок в цій частині не відповідає фактичним обставинам.
2. Висновок містить зобов'язання щодо усунення порушень законодавства в сфері державних закупівель, а саме: здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень вимог Закону та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку, оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України зобов’язуючи «здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень вимог Закону», не визначив передбачений Законом спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про нечіткість Висновку.
Можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанта поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень.
Аналогічна позиція міститься в постановах Верховного Суду від 5 березня 2020 року у справі №640/467/19, від 11 червня 2020 року у справі №160/6502/19, від 12 серпня 2020 року у справі №160/11304/19, від 26 листопада 2020 року у справі №160/11367/19 та від 26 травня 2022 року у справі №480/496/19.
Відповідно до частини п’ятої статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов’язковими для всіх суб’єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.
Разом з тим, повідомляємо, що 09 грудня 2022 року за участі керівництва Головного управління та уповноважених осіб Головного управління проведено нараду на якій розглянуто Висновок та зобов’язано уповноважених осіб Головного управління під час оприлюднення інформації про закупівлю на авторизованих електронних майданчиках дотримуватись порядку, встановленому Уповноваженим органом та Законом, зокрема дотримуватись вимог пунктів 10 та 11 частини першої статті 10 Закону та попередили їх про наступну відповідальність.
Дата публікації звіту:
09.12.2022 10:43
Запити/Пояснення
Номер:
0834021999164cbbb8c536f8368a8940
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
16.11.2022 12:01
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
22.11.2022 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2021-12-20-020708-с) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02 червня 2016 року № 23, постала потреба в перевірці питання щодо правомірності прийняття рішень, а саме:
1. Відповідно до інформації розміщеної в електронній системі закупівель замовником зазначено таку підставу для застосування переговорної процедури закупівлі – відсутність конкуренції з технічних причин. При цьому, відповідно до абзацу четвертого пункту 2 частини другої статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток, у разі, зокрема, якщо послуги можуть бути надані виключно певним суб’єктом господарювання у зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником.
Водночас відповідно до пункту 8 частини шостої статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. З огляду на вищезазначене, прошу пояснити чому Вами не завантажено в електронній системі закупівель експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі?
2. Яким чином та на підставі яких документів Вами здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, та визначено його очікувану вартість?
Також надайте посилання на сторінку вебсайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі?
3. Чому типовий договір розподілу природного газу від 31.12.2021 №436 оприлюднено без акту розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін ( п.3.2; п.12.7 договору) ?
Пояснення з приводу вищевикладеного необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту. При цьому до пояснень може бути долучене їх документальне підтвердження.
Номер:
8f901367a25b40a490e66e7e70d6df57
Назва:
Про надання інформації
Дата опублікування:
21.11.2022 10:54
Опис:
Розглянувши запит Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України від 16 листопада 2022 року про надання пояснень у межах проведення моніторингу закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2021-12-20-020708-с), проведеної Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі – Головне управління), надаємо наступні пояснення.
1. Щодо першого питання повідомляємо, що в електронній системі закупівель Головним управлінням зазначено таку підставу для застосування переговорної процедури закупівлі – відсутність конкуренції з технічних причин. При цьому, відповідно до абзацу четвертого пункту 2 частини другої статті 40 Закону України “Про публічні закупівлі” переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток, у разі, зокрема, якщо послуги можуть бути надані виключно певним суб’єктом господарювання у зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником. Водночас відповідно до пункту 8 частини шостої статті 40 цього Закону повідомлення про намір укласти договір про закупівлю містить обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі та нормативні, технічні та інші документи, а саме: Закон України від 20 квітня 2000 року №1682-ІІІ «Про природні монополії»; ЗВЕДЕНИЙ ПЕРЕЛІК СУБ'ЄКТІВ ПРИРОДНИХ МОНОПОЛІЙ; Закон України від 9 квітня 2015 року № 329-VІІІ «Про ринок природного газу» (далі – Закон); Реєстр суб'єктів господарювання, які провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, діяльність яких регулюється НКРЕКП, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.
Крім того, закупівля містить обґрунтування де пояснюється, що згідно зі статтею 9 Закону господарська діяльність на ринку природного газу, пов’язана, зокрема, з розподілом природного газу, провадиться за умови отримання відповідної ліцензії. Законом створено умови для формування нової моделі ринку природного газу, побудованої на принципах, зокрема, вільної добросовісної конкуренції, крім діяльності суб’єктів природних монополій, забезпечення рівних прав на доступ до газотранспортних та газорозподільних систем. Згідно з визначенням пункту 35 частини першої статті 1 Закону, розподіл природного газу – господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов’язана з переміщенням природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки споживачам, але що не включає постачання природного газу. Статтею 37 Закону встановлено, що оператор газорозподільної системи відповідає за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання у належному стані та розвиток (включаючи нове будівництво та реконструкцію) газорозподільної системи, якою він користується на законних підставах. Оператор газорозподільної системи провадить діяльність з розподілу природного газу на підставі ліцензії, що видається Регулятором. Відповідно Закону України від 20 квітня 2000 року №1682-ІІІ «Про природні монополії», природна монополія – стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги). Відповідно до частини першої статті 5 згаданого Закону до сфери діяльності суб'єктів природних монополій належить, серед іншого, розподіл природного і нафтового газу трубопроводами. Відповідно до пункту 7 Порядку складання та ведення зведеного переліку суб’єктів природних монополій, затвердженого Розпорядженням Антимонопольного комітету України від 28 листопада 2012 року № 874-р, зведений перелік суб’єктів природних монополій розміщується щомісяця до 20 числа на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України (http://www.amc.gov.ua). Відповідно до пункту 23 даного зведеного переліку суб'єктів природних монополій України, станом на 31 жовтня 2021 року, Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» (ЄДРПОУ 03344071) визначено таким, що займає монопольне (домінуюче) становище по наданню послуг із розподілу природного газу на території територія Бердичівського, Коростенського, Новоград-Волинського районів, міст Житомир, Радомишль та Чуднів, селищ міського типу Брусилів, Городок, Корнин, Любар, Миропіль, Новоборова, Новогуйвинськ, Попільня, Пулини, Романів, Хорошів, Черняхів та сіл Андрушки, Березівка, Високе, Вишевичі, Вільшанка, Волиця, Глибочиця, Курне, Оліївка, Потіївка, Станишівка, Тетерівка Житомирського району Житомирської області, а також території сіл Бухни та Морозівка Вінницького району та села Махаринці Хмільницького району Вінницької області відповідно до постанови НКРЕКП від 29.06.2017 № 847 (із змінами). Відповідно до частини першої статті 2 розділу II Кодексу газорозподільних систем – Оператор газорозподільної системи здійснює діяльність з розподілу природного газу на підставі ліцензії, яка видається Регулятором. Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» має відповідну ліцензію на розподіл природного газу, що підтверджується постановою Національної комісій, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 29 червня 2017 № 847 (зі змінами, що передбачені постановою НКРЕКП від 06.01.2021 року № 3). Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» включено до реєстру суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, діяльність яких регулюється Національної комісій, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, станом на 03.12.2021 (пункт 83 вказаного реєстру). За таких умов у зв’язку із відсутністю конкуренції послуги з розподілу природного газу могли бути надані тільки певним суб’єктом господарювання, що відповідає положенням абзацу четвертого пункту 2 частини другої статті 40 Закону України “Про публічні закупівлі”. Таким чином, Головне управління, як замовник, через відсутність конкуренції з технічних причин, не мало можливості здійснювати закупівлю послуг з розподілу природного газу у інших операторів газорозподільної системи. Дані послуги за місцезнаходженням приміщень Замовника може бути надано лише певним оператором ГРМ, а саме: Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» (ЄДРПОУ 03344071). Інша альтернатива відсутня.
2. Щодо обґрунтування технічних, якісних характеристик предмета закупівлі та визначення його очікуваної вартості, повідомляємо наступне. Процедура закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2021-12-20-020708-с) була оголошена Головним управлінням на підставі Закону України «Про публічні закупівлі». Дана процедура здійснена Головним управлінням відповідно до річного плану та на підставі потреби Головного управління у відповідності до абзацу четвертого пункту 2 частини другої статті 40 Закону України “Про публічні закупівлі”. Протокол переговорів містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідне обґрунтування підстави для застосування переговорної процедури закупівлі – відсутність конкуренції з технічних причин. Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Тому в протоколі переговорів вказано чіткий перелік послуг, одиниця виміру та кількість з урахуванням вимог Головного управління та з дотриманням принципів здійснення закупівель, а саме добросовісної конкуренції учасників, недискримінація учасників та максимальна економія та ефективність (ст. 5 Закону). Очікувана вартість вказаної закупівлі визначалась відповідно до Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18 лютого 2020 року №275 та з використанням аналітичних модулів для моніторингу цін, зокрема, bi.prozorro.org, clarity-project.info, acm-ua.org.
Щодо посилання на сторінку власного веб-сайту або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів повідомляємо, що обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, передбаченого нормами пункту 4¹ постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів» від 11 жовтня 2016 року № 710 (зі змінами від 16.12.2020 № 1266) розміщувались на веб-сайті: https://www.pfu.gov.ua/zt/ до 24 лютого 2022 року. Проте, з у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Указами Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», від 14.03.2022 № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» в Україні з 24 лютого 2022 року введено військовий стан та відповідно тимчасово призупинено доступ до вказаної інформації на цьому веб-сайті.
3. Щодо типового договору розподілу природного газу від 31.12.2021 №436, повідомляємо що він укладений без акту розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, тому цей акт не був оприлюднений.
Номер:
88c4886322c34891bfd1020c41762137
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
30.11.2022 15:10
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
06.12.2022 00:00
Опис:
межах проведення моніторингу закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2021-12-20-020708-с) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02 червня 2016 року № 23, постала потреба в перевірці питання щодо правомірності прийняття рішень, а саме:
Відповідно частини третьої статті 180 Господарського Кодексу України при укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Одночасно, істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених частиною п’ятою статті 41 Закону. Враховуючи зазначене, необхідно пояснити до яких саме випадків, визначених частиною п’ятої статті 41 Закону відносяться зміни, внесені додатковою угодою від 31.12.2021 до істотних умов Договору.
Пояснення з приводу вищевикладеного необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту. При цьому до пояснень може бути долучене їх документальне підтвердження.
Номер:
2700298d789545b685d9bba623a641b9
Назва:
Про надання інформації
Дата опублікування:
02.12.2022 11:49
Опис:
Розглянувши запит Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України від 30 листопада 2022 року про надання пояснень у межах проведення моніторингу закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2021-12-20-020708-с), проведеної Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі – Головне управління), надаємо наступні пояснення.
В електронній системі закупівель Головним управлінням розміщено ПРОТОКОЛ переговорів стосовно закупівлі послуг за предметом закупівлі: Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу) від 20.12.2021. В результаті переговорів організація-замовник – Головне управління та організація-виконавець – Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» погодили предмет (послуги з розподілу природного газу); кінцеву ціну закупівлі (201000,00 грн з ПДВ); місця надання послуг, згідно з додатком 1 до протоколу переговорів; кількість та обсяг надання послуг (12 послуг); строки надання послуг (з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року).
Відповідно до частини четвертої статті 44 Закону України “Про публічні закупівлі” (далі - Закон) умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури.
За результатами переговорної процедури між Головним управлінням та Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» 31.12.2021 було укладено договір № 436 (далі - Договір).
Повідомляємо, що Головне управління не вносило змін до істотних умов Договору, оскільки відповідно вимог частини п’ятої статті 44 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків визначених цією статтею Закону.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 №2498 затверджено Типовий договір розподілу природного газу, а пунктом 3 цієї постанови зобов’язано суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ, привести свої договірні відносини у відповідність до вимог Типового договору розподілу природного газу.
Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» має відповідну ліцензію на розподіл природного газу, що підтверджується постановою Національної комісій, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 29 червня 2017 №847 (зі змінами, що передбачені постановою НКРЕКП від 06.01.2021 №3). Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» включено до реєстру суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, діяльність яких регулюється Національної комісій, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, станом на 03.12.2021 (пункт 83 вказаного реєстру).
Статтею 179 Господарського Кодексу України визначено загальні умови укладання договорів, що породжують господарські зобов'язання, а частиною четвертою цієї статті, встановлено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.
Згідно з нормою статті 179 Господарського Кодексу України Кабінет Міністрів України або уповноважені ним органи приймають типові договори шляхом затвердження, а примірні - способом рекомендації. Але і в першому, і в другому випадках йдеться про нормативно-правові акти з особливим способом викладення їх змісту - у виді договору, який додається до підзаконного акта або ж існує самостійно. Наприклад, примірний договір про перевезення вантажів автомобільним транспортом у місцевому та міжміському сполученні є додатком №1 до Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363, а Типовий договір розподілу природного газу, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 №2498, є самостійним нормативним актом.
Типові умови договору в силу їх імперативності є обов'язковими для майбутніх сторін господарських договірних зобов'язань і не підлягають зміні ними. Без додаткових узгоджень контрагенти приймають затверджені типовим договором права та обов'язки.
Як виключення в типових договорах можуть визначатися умови, які мають бути узгоджені самими сторонами. Наприклад, розмір пені або строк дії договору. Орієнтовні умови мають рекомендаційний характер, побудовані на принципі диспозитивності. Учасники господарського договору можуть брати їх за основу в цілому, в окремих частинах або ж визначати самостійно на власний розсуд.
Враховуючи вищевикладене, повідомляємо, що до підписання Договору Головне управління та Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» конкретизували умови Договору та підписали додатковий документ (додаткову угоду від 31.12.2022), який є додатком до Договору. Так, цим додатком Головне управління та Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЖИТОМИРГАЗ» дійшли згоди про те, що до внесення змін НКРЕКП до типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 № 2498, оплату послуги розподілу природного газу здійснювати з врахуванням умов Постанови КМУ від 02.12.2020 № 1198 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1070 і від 22.07.2020 № 641» згідно актів наданих послуг.
Крім того, оскільки пунктом 12.1 Розділу ХII Типового договору розподілу природного газу визначено, що він укладається на невизначений строк, що суперечить умовам закупівлі «Послуги з розподілу природного газу (код за ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу)» (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2021-12-20-020708-с) домовились викласти його в наступній редакції:
« 12.1. Цей договір укладається на строк з 01.01.2022 до 31.12.2022 (включно) ».