-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
«Послуги з демонтажу рекламних конструкцій та малих архітектурних форм (вивісок)», ДК 021:2015 (98390000-3) «Інші послуги»
Завершена
3 563 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 17 815.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 17 815.00 UAH
Номер:
7280fba99d4149ca90944c2b8cb800b8
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2022-11-28-000032
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
28.11.2022 00:00
Період моніторингу:
28.11.2022 11:23 - 20.12.2022 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
28.11.2022
№ 54-З
Житомир
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18 (зі змінами),
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до перелікупроцедур для здійснення моніторингу процедури закупівлі, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Начальник Управління
Північного офісу Держаудитслужби
в Житомирській області Людмила КОСТЮК
Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 28.11.2022 №54-З.
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі:
26. UA-2021-12-10-007756-a Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Порушення законодавства в частині не відміни замовником закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо відповідності тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель установлено порушення вимог передбачених абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції переможця торгів ФОП Кухарського О.В. установлено порушення вимог передбачених пунктом 1 частини 1 статті 31 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів відповідно до вимог Закону, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця та законодавству у сфері закупівель, своєчасності надання інформації та документів у випадках передбачених законодавством, - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про надання послуг від 11.01.2022 № 11/01/22, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 13 грудня 2022 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), відповідність тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, розгляд тендерних пропозицій, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця та законодавству у сфері закупівель, своєчасність надання інформації та документів у випадках передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Комунального підприємства «Адміністративно-технічне управління» (далі – Замовник) на 2022 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерна документація, тендерна пропозиція учасника - переможця торгів ФОП Кухарського О.В., протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 29.12.2021, повідомлення про намір укласти договір від 29.12.2021, договір про надання послуг від 11.01.2022 № 11/01/22, пояснення Замовника з копіями документів, що отримані через електронну систему закупівель 30.11.2022.
За результатами моніторингу відповідності вимог тендерної документації Замовника вимогам законодавства у сфері закупівель встановлено, що в пункті 4 розділу VI тендерної документації та підпункті 5.5 пункту 5 проєкту договору про надання послуг (Додаток 4 до тендерної документації) встановлено умову, що істотні умови цього договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю.
Проте відповідно до даних оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації вид предмета закупівлі визначено як послуги.
При цьому, вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками у разі, якщо предметом закупівлі є товар, про що свідчить пункт 2 частини 5 статті 41 Закону.
З огляду на зазначене, відображення у тендерній документації вказаної вище зміни істотних умов договору не відповідає абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону в частині включення до тендерної документації інформації не у відповідності до законодавства.
За результатами моніторингу дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель при розгляді тендерних пропозицій встановлено наступне.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника, під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Учасники процедури закупівлі подають тендерні пропозиції у формі електронного документа чи скан-копій документів через електронну систему закупівель.
Тендерна пропозиція учасника має відповідати ряду вимог:
1) документи мають бути чіткими та розбірливими для читання;
2) якщо у складі тендерної пропозиції є хоча б один сканований документ, потрібно накласти кваліфікований електронний підпис (КЕП) на пропозицію;
3) якщо ж такі документи надано у формі електронного документа, КЕП накладають на кожен електронний документ тендерної пропозиції окремо;
4) якщо ж пропозиція містить і скановані, і електронні документи, потрібно накласти КЕП на пропозицію в цілому та на кожен електронний документ окремо.
Разом з тим, під час перевірки КЕП повинні відображатися прізвище та ініціали особи, уповноваженої на підписання тендерної пропозиції (власника ключа). У випадку відсутності даної інформації або у випадку не накладення учасником КЕП відповідно до умов тендерної документації учасник вважається таким, що не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства та його пропозицію буде відхилено на підставі абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
За нормою пункту 23 частини першої статті 1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, а відповідно до пункту 17 частини першої статті 1 зазначеного Закону засіб кваліфікованого електронного підпису - апаратно-програмний або апаратний пристрій чи програмне забезпечення, які реалізують криптографічні алгоритми генерації пар ключів та/або створення кваліфікованого електронного підпису, та/або перевірки кваліфікованого електронного підпису, та/або зберігання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису, який відповідає вимогам цього Закону.
Згідно з частиною другою статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис вважається таким, що пройшов перевірку та отримав підтвердження, якщо, серед іншого, під час перевірки за допомогою кваліфікованого сертифіката електронного підпису отримано підтвердження того, що особистий ключ, який належить підписувачу, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису; під час перевірки підтверджено цілісність електронних даних в електронній формі, з якими пов’язаний цей кваліфікований електронний підпис.
Відповідно до пункту 12 частини другої статті 23 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов’язково повинні містити, в тому числі, відомості про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису (для кваліфікованого сертифіката електронного підпису).
Слід зазначити, що в листі Міністерства цифрової трансформації України від 16.02.2021 за № 1/06-3-1587 щодо роз’яснення законодавства у сфері електронних довірчих послуг, зазначено, що «якщо за результатом перевірки електронного підпису засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», то такий електронний підпис не може вважатися кваліфікованим».
Однак, проведеною під час моніторингу перевіркою накладених ФОП Кухарським О.В. електронних підписів (за посиланням https://czo.gov.ua/verify) встановлено, що після внесення вказаною фізичною особою інформації у відповідні електронні поля, реалізовані в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів тендерної пропозиції, на них накладено удосконалений електронний цифровий підпис Кухарського Олександра Вікторовича (тип носія особистого ключа - незахищений, тип підпису - удосконалений, сертифікат - кваліфікований, інформація про зберігання особистого ключа в засобі кваліфікованого електронного підпису відсутня), який в розумінні Закону України «Про електронні довірчі послуги» не є кваліфікованим електронним підписом.
Таким чином, при подані документів тендерної пропозиції ФОП Кухарським О.В. не дотримано вимоги передбачені пунктом 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника.
Крім того, відповідно до пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника, тендерна пропозиція подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), та завантаження файлу/ів у форматі «PDF» або «JPEG», зокрема, з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 закону (Додаток 2 до тендерної документації).
Пунктом 5 розділу ІІІ тендерної документації Замовника передбачено, що кваліфікаційні критерії, встановлені замовником та перелік документів, необхідних для підтвердження інформації про відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, спосіб підтвердження, наведені у Додатку 2 до тендерної документації.
Згідно пункту 1 Додатку 2 до тендерної документації учаснику, для підтвердження кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій», необхідно надати у складі тендерної пропозиції довідку на фірмовому бланку (у разі наявності таких бланків) за підписом керівника або уповноваженої особи учасника про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, необхідних для постачання товару (виконання робіт, надання послуг), що є предметом закупівлі (згідно зразка).
У якості документального підтвердження наявності власного обладнання та матеріально-технічної бази учасник надає довідку (виписку) за рахунками обліку основних засобів, або інший підтверджуючий документ.
Так, на виконання вище вказаних вимог, учасником ФОП Кухарським О.В. у складі тендерної пропозиції надано довідку від 20.12.2021 № 1 (далі - Довідка) про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, яка містить інформацію про наявність в учасника: вантажного автомобіля FAW, спеціалізованого вантажного фургону PEUGEOT (1 шт), крана-маніпулятора VOLVO (1 шт), набора ріжкових ключів (2 шт.), драбини 3-ох секційної (2 шт.), шуруповерта Дніпро-М (2 шт.), акумуляторної кутової шліф.машини Дніпро-М (1 шт.), кутової шліф.машини Makita (1 шт.), кутової шліф.машини Metabo (1 шт.), набора викруток (2 шт.), електрогенератора (1 шт.), дрелі ударної BOSCH (1 шт.), набора торцевих головок (2 шт.), лома-цвяходера (1 шт.), молотка слюсарного (2 шт.).
Однак, у складі тендерної пропозиції учасника ФОП Кухарського О.В. не надано документальне підтвердження (довідку (виписку) за рахунками обліку основних засобів, або інший підтверджуючий документ)) наявності у власності набора ріжкових ключів (2 шт.), драбини 3-ох секційної (2 шт.), шуруповерта Дніпро-М (2 шт.), акумуляторної кутової шліф.машини Дніпро-М (1 шт.), кутової шліф.машини Makita (1 шт.), кутової шліф.машини Metabo (1 шт.), набора викруток (2 шт.), електрогенератора (1 шт.), дрелі ударної BOSCH (1 шт.), набора торцевих головок (2 шт.), лома-цвяходера (1 шт.), молотка слюсарного (2 шт.), чим не підтверджено інформацію зазначену у Довідці, що не відповідає вимогам пункту 1 та 5 розділу ІІІ тендерної документації та пункту 1 Додатку 2 до тендерної документації, що не відповідає кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій».
Крім того, відповідно до пункту 3 Додатку 2 до тендерної документації учаснику, для підтвердження кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)», необхідно надати у складі тендерної пропозиції довідку на фірмовому бланку (у разі наявності таких бланків) за підписом керівника або уповноваженої особи учасника щодо наявності досвіду у виконанні аналогічного договору (договорів).
На підтвердження інформації зазначеної у вказаній довідці учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати документи, що підтверджують наявність такого досвіду, а саме: підписані учасником за останні три роки договори (не менше 3), які підтверджують наявність в учасника документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного за предметом закупівлі договору щодо виконання послуг з демонтажу рекламних конструкцій та малих архітектурних форм (вивісок) або аналогічних послуг, щонайменше один з таких договорів повинен бути повністю виконаним.
Разом з тим, у якості документального підтвердження виконання аналогічного договору (договорів) учасник повинен надати, зокрема, відгук контрагента за договором про належність, вчасність та якість надання послуг, за вказаними у довідці учасника договором (договорами).
Так, у складі тендерної пропозиції учасника ФОП Кухарського О.В. надано довідку від 22.12.2021 № 13 про виконання аналогічних договорів від 02.01.2020 та від 02.01.2021 укладених вказаним учасником з ФОП Флис Т.І., а також від 29.09.2021 № 29/09/21 укладеного учасником із Замовником.
Проте, у складі тендерної пропозиції зазначеного вище учасника відсутні відгуки контрагентів про належність, вчасність та якість наданих послуг за договорами від 02.01.2021 та від 29.09.2021 № 29/09/21, чим не дотримано вимоги передбачені пунктами 1 та 5 розділу ІІІ тендерної документації та пунктом 3 Додатку 2 до тендерної документації Замовника, та не підтверджено відповідність учасника кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)».
Отже, за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону, Замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника ФОП Кухарського О.В. як такого, що не відповідав кваліфікаційним критеріям, установленим статтею 16 Закону та, як такого, що не відповідав встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Разом з тим, пунктом 2 частини 1 статті 32 Закону встановлено імперативну умову, що у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути, замовник відміняє тендер.
Період усунення порушень:
13.12.2022 22:58 - 28.12.2022 00:00
Дата публікації висновку:
13.12.2022 22:58
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
ПРОТОКОЛ № 14
«20» грудня 2022 року м. Львів
Уповноваженої особи Комунального підприємства "Адміністративно-технічне управління", щодо розгляду змісту висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-12-10-007756-a .
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Розгляд та обговорення змісту висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-12-10-007756-a за предметом закупівлі «Послуги з демонтажу рекламних конструкцій та малих архітектурних форм (вивісок)», ДК 021:2015 (98390000-3) «Інші послуги»
2. Опрацювання прогалин під час складання тендерної документації.
Уповноважена особа повідомила, що Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області на підставі Наказу 28.11.2022 № 54-З проведено моніторинг по предмету закупівлі «Послуги з демонтажу рекламних конструкцій та малих архітетктурних форм (вивісок)», ДК 021:2015 (98390000-3) «Інші послуги», ідентифікатор закупівлі UA-2021-12-10-007756-a.
Щодо не дотримання замовником абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону в частині включення до тендерної документації інформації не у відповідності до законодавства повідомляємо:
Відповідно до ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії;
3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.
Таким чином, зазначення у пункті 4 розділу VI тендерної документації та підпункті 5.5 пункту 5 проєкту договору (Додаток 4 до тендерної документації) п.2 ч. 5 ст. 41ЗУ «Про публічні закупівлі» не є порушенням вимог законодавства, оскільки Замовник продублював підстави зміни істотних умов до договору про закупівлю, що передбачені у ч.5 ст. 41 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Оскільки, Законом України «Про публічні закупівлі» визначено вичерпний перелік підстав для змін істотних умов договору про закупівлю Замовник не має права самостійно забирати чи добавляти певні пункти, що наведені у ч. 5 ст. 41 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Враховуючи вищевикладене замовником жодним чином не порушено положення Закону щодо складання тендерної документації.
Щодо підписання тендерної пропозиції Фізична особа-підприємець КУХАРСЬКИЙ ОЛЕКСАНДР ВІКТОРОВИЧ удосконаленим електронним цифровим підписом:
У п. 1 розділу 3 встановлено вимогу, що учасник має накласти КЕП на пропозицію в цілому та на кожен електронний документ окремо.
Тендерна документація НЕ містить імперативної норми про те, що тендерна пропозиція учасника повинна бути підписана саме КЕП посиленого рівня захисту на захищеному носії.
Замовником шляхом перевірки електронного підпису учасника на сайті Центрального засвідчуваного органу за посиланням https://czo.gov.ua/verify встановлено наступні відомості:
Отже, підпис є кваліфікованим, удосконаленим на незахищеному носії особистого ключа, що цілком відповідає вимогам документації наведеним вище.
Підписувач
КУХАРСЬКИЙ ОЛЕКСАНДР ВІКТОРОВИЧ
П.І.Б.
КУХАРСЬКИЙ ОЛЕКСАНДР ВІКТОРОВИЧ
Країна
Україна
РНОКПП
2352707613
Організація (установа)
ФОП КУХАРСЬКИЙ ОЛЕКСАНДР ВІКТОРОВИЧ
Код ЄДРПОУ
2352707613
Посада
КЕРІВНИК
Час підпису (підтверджено кваліфікованою позначкою часу для підпису від Надавача)
09:27:54 06.01.2022
Сертифікат виданий
АЦСК АТ КБ «ПРИВАТБАНК»
Серійний номер
2B6C7DF9A3891DA104000000D8E998004100D302
Тип носія особистого ключа
Незахищений
Алгоритм підпису
ДСТУ-4145
Тип підпису
Удосконалений
Тип контейнера
Підпис та дані в одному файлі (CAdES enveloped)
Формат підпису
З повними даними для перевірки (CAdES-X Long)
Сертифікат
Кваліфікований
Додатково зазначаємо, що відповідно до Законів "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" кваліфікований удосконалений електронний підпис - електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов'язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов'язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов'язаний цей електронний підпис.
Відповідно до Постанови КМУ "Про реалізацію експериментального проєкту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів" від 03.03.2020 р. №193 (далі по тексту — Постанова) Удосконалені електронні підписи чи печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, можуть використовуватися користувачами електронних довірчих послуг для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб у разі, коли законодавством передбачено використання виключно кваліфікованих електронних підписів чи печаток (кваліфікованих електронних довірчих послуг) або засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри, крім:
- використання кваліфікованих електронних підписів чи печаток органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної форми власності, державними реєстраторами, нотаріусами та іншими суб'єктами, уповноваженими державою на здійснення функцій державного реєстратора, а також кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг і центральним засвідчувальним органом;
- застосування виключно засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання (захищених носіїв особистих ключів);
- використання кваліфікованих електронних підписів чи печаток на об'єктах критичної інформаційної інфраструктури для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб, якщо використання електронних довірчих послуг для таких цілей пов'язане з високим ризиком для інформаційної безпеки, що визначається власниками відповідних інформаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем;
- вчинення в електронній формі правочинів, що підлягають нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації у випадках, установлених законом.
Також, згідно з вимогами абз. 2 ч. 2 ст. 17 вказаного вище Закону застосовувати виключно засоби кваліфікованого електронного підпису чи печатки, які мають вбудовані апаратно- програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання (зберігаються на захищеному носії — токені чи у хмарі) мають:
• органи державної влади,
• органи місцевого самоврядування,
• підприємства, установи та організації державної форми власності,
• державні реєстратори, нотаріуси
• та інші суб'єкти, уповноважені державою на здійснення функцій державного реєстратора для реалізації повноважень, спрямованих на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов'язків фізичної або юридичної особи відповідно до закону.
На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 №193 «Про реалізацію експериментального проекту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів» підписання тендерної пропозиції учасником торгів не підпадає під перелік випадків, коли використання удосконаленого сертифікату (КЕП на незахищеному носії) забороняється та під перелік суб’єктів, що зобов’язані використовувати лише КЕП на захищеному носії, а отже - допускається використання КЕП на незахищеному носії (удосконалений сертифікат) згідно з існуючим законодавством. Крім того, 23.02.2022 Кабінет Міністрів України відповідною постановою відтермінував обов’язкове використання КЕП до 31.03.2022 року.
Щодо порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі»
Замовником проаналізовано зауваження викладенні у висновку ДАС Україні, щодо не відхилення тендерної пропозиції учасника ФОП Кухарського О.В. як такого, що не відповідав кваліфікаційним критеріям, установленим статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі». Замовник згоден із зауваженнями ДАС Україні в цій частині та прийнято рішення і вжито заходів наступного характеру: проведено роз’яснювальну роботу з уповноваженою особою Комунального підприємства "Адміністративно-технічне управління" щодо недопущення у подальшому порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
Щодо вимоги про припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/ нікчемності договору.
Висновком моніторингу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язував Замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку шляхом припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/ нікчемності договору.
Стверджуємо, що дана вимога викладена у висновку моніторингу є незаконною та такою, що порушує права Замовника та Учасника-переможця виходячи із наступного.
Згідно ч.1 ст. 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
При цьому, статтею 204 ЦК України передбачено презумпцію правомірності правочину. Зокрема, останній є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом, або якщо він не визнаний судом недійсним.
Статтею 203 ЦК України встановлено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.
За приписами ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч. ч. 1-3, 5 та 6 ст. 203 цього кодексу.
За приписами ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. Зокрема, у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Статтею 41 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Так, ч. 2 ст. 215 ЦК України передбачено, що недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.
Згідно ст. 43 Закону України "Про публічні закупівлі" договір про закупівлю є нікчемним у разі: 1) якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону; 2) укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону; 3) укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 цього Закону; 4) укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п’ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв’язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 цього Закону; 5) якщо назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.
Виходячи із змісту вищенаведеної норми випливає, що не відхилення тендерної пропозиції учасника, яка підлягала відхиленню не є підставою для визнання договору про закупівлю нікчемним.
Крім того, ні вказаним Законом, ні іншим нормативно-правовим актом безпосередньо не встановлено право органів фінансового визвати недійсність/нікчемність договору, оскільки такими повноважений наділений лише суд.
Звертаємо вашу увагу, що не одноразово рішенням суду визнано протиправним висновки про результати моніторингу процедури закупівлі, де аудиторами зобов’язують здійснити заходи щодо шляхом припинення зобов`язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору.
Так, у рішенні Рівненського окружного адміністративного суду № 103419106 від 18.02.2022 суд зазначає, що зазначивши у висновку про необхідність «припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору», Держаудитслужбою не визначено спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень (судовий або позасудовий), що свідчить про його нечіткість та невизначеність. Можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі Замовника для усунення порушень. Спонукання позивача самостійно визначити на підставі невизначених нормативно-правових актів та їх норм, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень, в свою чергу, може призвести до нового можливого порушення позивачем чинного законодавства. Зазначене є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акта індивідуальної дії. Суд визнає, що зобов`язальний характер вимоги щодо усунення правопорушення свідчить як про встановлення цього порушення, так і визначення імперативного обов`язкового способу його усунення.
Статтею 651 ЦК України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Згідно з положеннями статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцяти денний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Як роз’яснив Верховний Суд у постанові від 05.03.2020 року по справі № 640/467/19 неконкретність заходів, які повинен вжити замовник публічної закупівлі на виконання висновку органу моніторингу процедури публічної закупівлі є підставою для скасування такого індивідуального акту.
Повідомляємо, що станом на 20.12.2022 р. Договір 311/01/22 від 11.01.2022 року, що укладений з Фізичною особою-підприємцем КУХАРСЬКИЙ ОЛЕКСАНДР ВІКТОРОВИЧ за результатами процедури відкритих торгів розірвано, про що свідчить укладена Додаткова угода №1 від 12.11.2022 р., яка оприлюднена на веб порталі Уповноваженого органу. Відтак, Замовником вже вчинено всі можливі дії щодо усунення порушень, які вчиненні під час проведення закупівлі UA-2021-04-22-012777-a.
ВИРІШИВ:
1. Здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень.
2. Протягом одного дня з дня прийняття цього рішення оприлюднити його через автоматизований електронний майданчик в електронній системі закупівель у порядку встановленому Законом.
Уповноважена особа: Богдан КОСТЕНКО
Дата публікації звіту:
20.12.2022 20:01
Підтвердження факту усунення порушення
Результат:
Усунуто
Результат по типу порушення:
- corruptionBiddingDocuments: Так
- corruptionAwarded: Так
- corruptionCancelled: Так
Опис:
Порушення усунуто в повному обсязі шляхом розірвання договору про закупівлю.
Дата публікації:
04.01.2023 15:08
Запити/Пояснення
Номер:
0aae545c55c5453794bf9dada4a63d54
Назва:
Запит про надання пояснення (інформації, документів) № 1
Дата опублікування:
28.11.2022 11:59
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
02.12.2022 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі по предмету «Послуги з демонтажу рекламних конструкцій та малих архітектурних форм (вивісок)» (інформацію оприлюднено в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2021-12-10-007756-a) та відповідно до частини 5 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), постала потреба в отриманні пояснення (інформації та документів) з наступних питань.
Яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат та визначено його очікувану вартість.
Пояснення (інформацію, документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Номер:
3ee8313cceb24ceca7df4132932a82f7
Назва:
Пояснення на запит моніторингу
Дата опублікування:
30.11.2022 12:30
Опис:
На вимогу моніторингу щодо закупівлі по предмету «Послуги з демонтажу рекламних конструкцій та малих архітектурних форм (вивісок)» , повідомляю.
Закупівлі послуг з демонтажу рекламних конструкцій та малих архітектурних форм (вивісок) проводяться для забезпечення виконання КП «Адміністративно-технічне управління» в продовж року наказів Департаментів Львівської міської ради про демонтаж рекламних конструкцій та вивісок.
Демонтаж організовує і документально оформляє відділ оперативного реагування, відтак прогнозування потреби у вищезазначених послугах здійснює начальник відділу оперативного реагування з урахуванням наявної у нього інформації щодо запланованих демонтажів і тих, які можуть виникнути впродовж року. Також начальник відділу оперативного реагування проводить аналіз ринку аналогічних послуг, вивчає цінові пропозиції на аналогічні послуги на ринку, отримує комерційні пропозиції від постачальників таких послуг та формує усереднену ціну на послуги, яка і застосовується як початкова вартість закупівлі.
Отриману інформацію начальник відділу оперативного реагування аналізує та у вигляді службової записки зі сформованою потребою подає керівнику підприємства та додає комерційні пропозиції, що підтверджують вартість аналогічних послуг на ринку. Керівник розписує службову записку на уповноважену особу, яка, в свою чергу, забезпечує проведення процедури закупівлі на підставі отриманої інформації.