-
Відкриті торги
-
Мультилотова
-
КЕП
Нафта і дистиляти (Бензин А-92, дизельне паливо,скраплений газ)
Лот №1 Кошти місцевого бюджету Лот№2 Власні кошти підприємства, від здійснення підприємницької діяльності
Завершена
895 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.1% або 1 000.00 UAH
мін. крок: 0.1% або 1 000.00 UAH
Номер:
abd6c1b63cb74f5b84b15deffd942795
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-01-03-000034
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
03.01.2023 00:00
Період моніторингу:
03.01.2023 15:40 - 25.01.2023 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
У ВІННИЦЬКІЙ ОБЛАСТІ
НАКАЗ
03.01.2023 №2-з
Вінниця
Про початок моніторингу
закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року №18 із змінами,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Начальник Управління Північного офісу Держаудитслужби
у Вінницькій області Олена ВАХНОВСЬКА
Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області
від 03.01.2023 №2-з
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу
1.UA-2021-12-07-006630-c 07.12.2021 Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання щодо розміщення інформації про закупівлю установлено порушення вимог пункту 14 Порядку №1082.
За результатами аналізу питання щодо внесення змін до договорів установлено порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону.
За результатами аналізу питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договорів про закупівлю та їх оприлюднення, відповідності умов договорів умовам тендерних пропозицій переможця – порушень не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області зобов’язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 24 січня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договорів про закупівлю та їх оприлюднення, відповідності умов договорів умовам тендерних пропозицій переможця, внесення змін до договорів та їх оприлюднення.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2022 рік КП «Комунсервіс» Липовецької міської ради (далі – Замовник), оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 06 грудня 2021 року, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерні пропозиції ТОВ «Нафтогруппа-2005» (за лотами №1, №2), рішення уповноваженої особи від 28 грудня 2021 року №326 (за лотом №1) та №327 (за лотом №2), повідомлення про намір укласти договір, договір про закупівлю за кошти місцевого бюджету від 12 січня 2022 року №5133 (за лотом №1, далі – Договір №5133), договір про закупівлю від 12 січня 2022 року №5134 (за лотом №2, далі – Договір №5134), повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, додаткові угоди до Договору №5133: від 28 січня 2022 року №1, від 11 лютого 2022 року №2, від 23 та 30 грудня 2022 року №3, №4; додаткові угоди до Договору №5134: від 28 січня 2022 року №1, від 11 лютого 2022 року №1, від 23 грудня 2022 року №3, звіти про виконання договорів про закупівлю за лотами №1, №2 та пояснення від 12 січня 2023 року, отримане від Замовника через електронну систему закупівель.
За результатами моніторингу установлено, що на порушення вимог пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11 червня 2020 року №1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 липня 2020 року №610/34893 (далі – Порядок №1082) в оголошенні про проведення відкритих торгів в окремих електронних полях не зазначена інформація щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Так, Замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів зазначено лише код предмета закупівлі ДК 021:2015: 09130000-9 — «Нафта і дистиляти», тоді як Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року №1749 містить наступні позиції щодо товару, який має намір придбати Замовник, а саме: 09132000-3 «Бензин», 09134200-9 «Дизельне паливо», 09133000-0 «Нафтовий газ скраплений».
Крім того, моніторингом установлено, що між Замовником та ТОВ «Нафтогруппа-2005» укладено Договір №5133 на закупівлю бензину А-92, дизельного палива та газу скрапленого в кількостях відповідно 8000 л, 15000л, 1000 л загальною вартістю 650 170,00 грн та Договір №5134 на закупівлю бензину А-92, дизельного палива та газу скрапленого в кількостях відповідно 500 л, 2200 л, 6000 л загальною вартістю 186 180,00 грн.
На дату укладання Договорів №5133 та №5134 сторони узгодили їх істотні умови, в тому числі ціну за одиницю товару, яка згідно із специфікаціями до цих Договорів (додатки №1) становила: бензин А-92 – 28,00 грн/л та газ скраплений – 18,65 грн/л. Водночас, ціна на дизельне паливо за Договором №5133 становила 27,168 грн/л та за Договором №5134 – 27,40 грн/л.
Відповідно до пунктів 8.4 Договорів №5133 та №5134 зміни до цих договорів можуть бути внесені тільки за домовленістю сторін, які оформлюються додатковими угодами.
Водночас, підпунктами 2 пунктів 9.2 Договорів №5133 та №5134 визначено, що істотні умови договорів не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім виключного переліку випадків, зокрема зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.
Пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону визначено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.
Відповідно до листа Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 24 листопада 2020 року №330-04/69987-06, внесення змін до договору про закупівлю у випадках, які передбачені Законом та умовами такого договору, має відбуватися шляхом укладення додаткової угоди, а також бути обґрунтованим та документально підтвердженим у спосіб, встановлений у договорі.
Згідно з інформацією та документами, наданими Замовником на запит Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, до істотних умов Договорів №5133 та №5134 на підставі пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону із врахуванням листів ТОВ «Нафтогруппа-2005» від 24 січня 2022 року №5, №6 та від 08 лютого 2022 року №19, №20 й експертних висновків Вінницької торгово-промислової палати від 24 січня 2022 року №В-19 та від 03 лютого 2022 року №В-37 (далі – Експертний висновок №В-19, №В-37), внесені зміни щодо збільшення ціни за одиницю товару, а саме:
- ціну за 1 літр бензину А-92, згідно додаткових угод від 28 січня 2022 року №1 та від 11 лютого 2022 року №1 (до Договорів №5133 та №5134), визначено в сумах відповідно 30,80 грн (з ПДВ) та 31,61 грн (з ПДВ);
- ціну за 1 літр дизельного палива, згідно додаткових угод від 28 січня 2022 року №1 (до Договорів №5133 та №5134), визначено відповідно в сумах 29,88 грн (з ПДВ) та 30,14 грн (з ПДВ); згідно додаткових угод від 11 лютого 2022 року №1 (до Договорів №5133 та №5134) в сумах відповідно 30,96 грн (з ПДВ) та 31,23 грн (з ПДВ).
Зокрема, у листах ТОВ «Нафтогруппа-2005» від 24 січня 2022 року №5, №6 та від 08 лютого 2022 року №19, №20, зазначено, що для виконання умов Договорів №5133, №5134 буде реалізовуватись імпортне паливо. Зростання цін на паливо призвело до зростання роздрібних цін на паливо на АЗС, про що свідчать Експертні висновки №В-19, №В-37, копії яких є додатками до вказаних листів.
Отже, підстави щодо внесення змін до істотних умов Договорів №5133, №5134 додатковими угодами від 28 січня 2022 року №1 та від 11 лютого 2022 року №1 обґрунтовуються Експертними висновками №В-19, №В-37, в яких зазначені середні вартості дрібно-гуртових ринкових цін (із врахуванням ПДВ) на нафтопродукти (грн/л) станом на конкретні дати.
Так, згідно із інформацією Експертного висновку №В-19 станом на 04 та 21 січня 2022 року середня вартість дрібно-гуртових ринкових цін (із врахуванням ПДВ) на бензин А-92 (Євро-5) становила 26,90грн/л та 30,05 грн/л, дизельного палива (Євро-5) – 25,65 грн/л та 28,95 грн/л.
Відповідно до інформації Експертного висновку №В-37 середня вартість дрібно-гуртових ринкових цін (із врахуванням ПДВ) на пальне станом на 21 січня та 03 лютого 2022 року становила на бензин А-92 (Євро-5): 30,05 грн/л та 30,84 грн/л, на дизельне паливо (Євро-5): 28,95 грн/л та 30,00 грн/л.
При цьому, установлено, що Експертні висновки №В-19, №В-37 не підтверджують коливання цін товарів на ринку в сторону їх збільшення у проміжок часу між датами укладання Договорів №5133 та №5134 (12 січня 2022 року) та додаткових до них угод №1 (28 січня 2022 року), а також між датами укладання додаткових угод (28 січня 2022 року та 11 лютого 2022 року), у зв’язку з чим не можуть бути підставами для зміни істотних умов Договору №5133 та №5134.
Водночас інших документальних підтверджень, які б слугували підставами для внесення змін до Договорів №5133 та №5134, в частині збільшення ціни за одиницю товару, Замовником не надано.
Зважаючи на зазначене, додаткові угоди від 28 січня 2022 року №1 та від 11 лютого 2022 року №1 до Договорів №5133 та №5134 укладені з порушенням вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону.
Крім того, моніторингом встановлено, що в період з березня по вересень 2022 року, згідно із видатковими накладними за умовами Договору №5133, наданих Замовником на запит Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, останнім придбано пальне за цінами, що перевищують визначені умовами Договору №5133 із внесеними до нього змінами додатковими угодами від 28 січня 2022 року №1 та від 11 лютого 2022 року №1.
Так, накладними від 02 березня, 04 квітня, 03 та 20 травня, 01, 14 та 23 червня, 04 липня, 03 серпня, 05 вересня 2022 року (№1100, №1570, №2131, №2680, №3257, №3754, №4070, №4401, №5203, №5888) Замовником придбано бензин А-92 за наступними цінами (із врахуванням ПДВ): 36,50 грн/л, 35,00 грн/л, 39,00 грн/л, 64 грн/л, 64,00 грн/л, 64,00 грн/л, 57,50 грн/л, 58,00 грн/л, 49,00 грн/л, 47,50 грн/л та дизельне паливо: 30,96 грн/л, 34,50 грн/л, 42,00 грн/л, 50,00 грн/л, 65,00 грн/л, 65,00 грн/л, 65,00 грн/л, 62,00 грн/л, 60,00 грн/л, 53,00 грн/л, 49,50 грн/л, розрахунки за який проведено в повному обсязі (платіжні доручення від 24 січня, 11 та 17 лютого, 03 березня, 04 квітня, 03 та 23 травня, 01 та 23 червня, 06 липня, 04 серпня, 09 вересня 2022 року №264, №275, №285, №292, №300, №315, №325, №337, №344, №345, №353, №378, №401).
Враховуючи вищевикладене, Замовником на порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону та всупереч умов пункту 8.2 та підпункту 2 пункту 9.2 Договору №5133, за відсутності документальних підтверджень та обґрунтувань змінені істотні умови зазначеного Договору, в частині збільшення ціни за одиницю товару, а саме бензину А-92 та дизельного палива.
Також, в період з червня по серпень 2022 року, згідно із видатковими накладними за умовами Договору №5134, наданих Замовником на запит Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, Замовником придбано газ скраплений за цінами, що перевищують визначені умовами Договору №5134.
Так, накладними від 14 та 29 червня 2022 року, 05 та 15 липня 2022 року, 01 серпня 2022 року (№3755, №4202, №4450, №4670, №5148) Замовником придбано 500 л газу скрапленого на загальну суму 17900,00 грн за наступними цінами (із врахуванням ПДВ): 42,00 грн/л, 39,00 грн/л, 37,00 грн/л, 33,00 грн/л, 28,00 грн/л.
Водночас, Замовником у поясненні (файл «До договору 5134») надано платіжні доручення від 29 червня, 05 та 15 липня, 01 серпня 2022 року №685, №693, №820, №855 на суми відповідно 3900,00 грн, 3700,0 грн, 3300,00 грн та 2800,00 грн, в яких у призначенні платежу не вказано Договір №5134, а зазначено зокрема рахунки від 29 червня 2022 року №685 та від 05 липня 2022 року №1433 та договори від 15 липня 2022 року №1519 та від 29 липня 2022 року №1648.
Отже, Замовником на порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону та всупереч умов пункту 8.2 та підпункту 2 пункту 9.2 Договору №5134, за відсутності документальних підтверджень та обґрунтувань змінені істотні умови зазначеного Договору, в частині збільшення ціни за 1 л газу скрапленого.
В ході моніторингу Замовником оприлюднено звіти про виконання Договорів №5133 та 5134.
Період усунення порушень:
25.01.2023 17:21 - 09.02.2023 00:00
Дата публікації висновку:
25.01.2023 17:21
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Письмові пояснення
Сторона Відповідача, вважає за необхідне надати письмові пояснення, щодо позиції Відповідача у даній справі та безпідставності заявлених вимог Позивача.
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ДЕРЖАВНІЙ АУДИТОРСЬКІЙ СЛУЖБИ УКРАЇНИ, (надалі – Позивач), звинувачує іншу сторону посадових осіб КП «Комунсервіс» Липовецької міської ради (далі – Відповідач), в порушенні вимог ЗУ «Про публічні закупівлі» 922-VIII в редакції 2015 року, а саме:
Нафта і дистиляти (Бензин А-92, дизельне паливо,скраплений газ) Ідентифікатор закупівлі: UA-2021-12-07-006630-c
Ідентифікатор моніторингу:UA-M-2023-01-03-000034
Інформація, отримана від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Висновок
Дата публікації висновку:
25 січ 17:21
Період публікації висновку про результати:
25 січ 17:21 – 9 лют 00:00
Наявність порушень:
Так
Тип порушень:
Встановлено порушення законодавства в частині внесення змін до договору про закупівлю (укладання додаткових угод)
Встановлено інші порушення законодавства у сфері закупівель
Інформація про результати моніторингу закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 24 січня 2023 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договорів про закупівлю та їх оприлюднення, відповідності умов договорів умовам тендерних пропозицій переможця, внесення змін до договорів та їх оприлюднення. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2022 рік КП «Комунсервіс» Липовецької міської ради (далі – Замовник), оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 06 грудня 2021 року, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерні пропозиції ТОВ «Нафтогруппа-2005» (за лотами №1, №2), рішення уповноваженої особи від 28 грудня 2021 року №326 (за лотом №1) та №327 (за лотом №2), повідомлення про намір укласти договір, договір про закупівлю за кошти місцевого бюджету від 12 січня 2022 року №5133 (за лотом №1, далі – Договір №5133), договір про закупівлю від 12 січня 2022 року №5134 (за лотом №2, далі – Договір №5134), повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, додаткові угоди до Договору №5133: від 28 січня 2022 року №1, від 11 лютого 2022 року №2, від 23 та 30 грудня 2022 року №3, №4; додаткові угоди до Договору №5134: від 28 січня 2022 року №1, від 11 лютого 2022 року №1, від 23 грудня 2022 року №3, звіти про виконання договорів про закупівлю за лотами №1, №2 та пояснення від 12 січня 2023 року, отримане від Замовника через електронну систему закупівель. За результатами моніторингу установлено, що на порушення вимог пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11 червня 2020 року №1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 липня 2020 року №610/34893 (далі – Порядок №1082) в оголошенні про проведення відкритих торгів в окремих електронних полях не зазначена інформація щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Так, Замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів зазначено лише код предмета закупівлі ДК 021:2015: 09130000-9 — «Нафта і дистиляти», тоді як Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року №1749 містить наступні позиції щодо товару, який має намір придбати Замовник, а саме: 09132000-3 «Бензин», 09134200-9 «Дизельне паливо», 09133000-0 «Нафтовий газ скраплений». Крім того, моніторингом установлено, що між Замовником та ТОВ «Нафтогруппа-2005» укладено Договір №5133 на закупівлю бензину А-92, дизельного палива та газу скрапленого в кількостях відповідно 8000 л, 15000л, 1000 л загальною вартістю 650 170,00 грн та Договір №5134 на закупівлю бензину А-92, дизельного палива та газу скрапленого в кількостях відповідно 500 л, 2200 л, 6000 л загальною вартістю 186 180,00 грн. На дату укладання Договорів №5133 та №5134 сторони узгодили їх істотні умови, в тому числі ціну за одиницю товару, яка згідно із специфікаціями до цих Договорів (додатки №1) становила: бензин А-92 – 28,00 грн/л та газ скраплений – 18,65 грн/л. Водночас, ціна на дизельне паливо за Договором №5133 становила 27,168 грн/л та за Договором №5134 – 27,40 грн/л. Відповідно до пунктів 8.4 Договорів №5133 та №5134 зміни до цих договорів можуть бути внесені тільки за домовленістю сторін, які оформлюються додатковими угодами. Водночас, підпунктами 2 пунктів 9.2 Договорів №5133 та №5134 визначено, що істотні умови договорів не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім виключного переліку випадків, зокрема зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. Пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону визначено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії. Відповідно до листа Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 24 листопада 2020 року №330-04/69987-06, внесення змін до договору про закупівлю у випадках, які передбачені Законом та умовами такого договору, має відбуватися шляхом укладення додаткової угоди, а також бути обґрунтованим та документально підтвердженим у спосіб, встановлений у договорі. Згідно з інформацією та документами, наданими Замовником на запит Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, до істотних умов Договорів №5133 та №5134 на підставі пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону із врахуванням листів ТОВ «Нафтогруппа-2005» від 24 січня 2022 року №5, №6 та від 08 лютого 2022 року №19, №20 й експертних висновків Вінницької торгово-промислової палати від 24 січня 2022 року №В-19 та від 03 лютого 2022 року №В-37 (далі – Експертний висновок №В-19, №В-37), внесені зміни щодо збільшення ціни за одиницю товару, а саме: - ціну за 1 літр бензину А-92, згідно додаткових угод від 28 січня 2022 року №1 та від 11 лютого 2022 року №1 (до Договорів №5133 та №5134), визначено в сумах відповідно 30,80 грн (з ПДВ) та 31,61 грн (з ПДВ); - ціну за 1 літр дизельного палива, згідно додаткових угод від 28 січня 2022 року №1 (до Договорів №5133 та №5134), визначено відповідно в сумах 29,88 грн. (з ПДВ) та 30,14 грн (з ПДВ); згідно додаткових угод від 11 лютого 2022 року №1 (до Договорів №5133 та №5134) в сумах відповідно 30,96 грн. (з ПДВ) та 31,23 грн. (з ПДВ). Зокрема, у листах ТОВ «Нафтогруппа-2005» від 24 січня 2022 року №5, №6 та від 08 лютого 2022 року №19, №20, зазначено, що для виконання умов Договорів №5133, №5134 буде реалізовуватись імпортне паливо. Зростання цін на паливо призвело до зростання роздрібних цін на паливо на АЗС, про що свідчать Експертні висновки №В-19, №В-37, копії яких є додатками до вказаних листів. Отже, підстави щодо внесення змін до істотних умов Договорів №5133, №5134 додатковими угодами від 28 січня 2022 року №1 та від 11 лютого 2022 року №1 обґрунтовуються Експертними висновками №В-19, №В-37, в яких зазначені середні вартості дрібно-гуртових ринкових цін (із врахуванням ПДВ) на нафтопродукти (грн/л) станом на конкретні дати. Так, згідно із інформацією Експертного висновку №В-19 станом на 04 та 21 січня 2022 року середня вартість дрібно-гуртових ринкових цін (із врахуванням ПДВ) на бензин А-92 (Євро-5) становила 26,90грн/л та 30,05 грн/л, дизельного палива (Євро-5) – 25,65 грн/л та 28,95 грн/л. Відповідно до інформації Експертного висновку №В-37 середня вартість дрібно-гуртових ринкових цін (із врахуванням ПДВ) на пальне станом на 21 січня та 03 лютого 2022 року становила на бензин А-92 (Євро-5): 30,05 грн/л та 30,84 грн/л, на дизельне паливо (Євро-5): 28,95 грн/л та 30,00 грн/л. При цьому, установлено, що Експертні висновки №В-19, №В-37 не підтверджують коливання цін товарів на ринку в сторону їх збільшення у проміжок часу між датами укладання Договорів №5133 та №5134 (12 січня 2022 року) та додаткових до них угод №1 (28 січня 2022 року), а також між датами укладання додаткових угод (28 січня 2022 року та 11 лютого 2022 року), у зв’язку з чим не можуть бути підставами для зміни істотних умов Договору №5133 та №5134. Водночас інших документальних підтверджень, які б слугували підставами для внесення змін до Договорів №5133 та №5134, в частині збільшення ціни за одиницю товару, Замовником не надано. Зважаючи на зазначене, додаткові угоди від 28 січня 2022 року №1 та від 11 лютого 2022 року №1 до Договорів №5133 та №5134 укладені з порушенням вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону. Крім того, моніторингом встановлено, що в період з березня по вересень 2022 року, згідно із видатковими накладними за умовами Договору №5133, наданих Замовником на запит Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, останнім придбано пальне за цінами, що перевищують визначені умовами Договору №5133 із внесеними до нього змінами додатковими угодами від 28 січня 2022 року №1 та від 11 лютого 2022 року №1. Так, накладними від 02 березня, 04 квітня, 03 та 20 травня, 01, 14 та 23 червня, 04 липня, 03 серпня, 05 вересня 2022 року (№1100, №1570, №2131, №2680, №3257, №3754, №4070, №4401, №5203, №5888) Замовником придбано бензин А-92 за наступними цінами (із врахуванням ПДВ): 36,50 грн/л, 35,00 грн/л, 39,00 грн/л, 64 грн/л, 64,00 грн/л, 64,00 грн/л, 57,50 грн/л, 58,00 грн/л, 49,00 грн/л, 47,50 грн/л та дизельне паливо: 30,96 грн/л, 34,50 грн/л, 42,00 грн/л, 50,00 грн/л, 65,00 грн/л, 65,00 грн/л, 65,00 грн/л, 62,00 грн/л, 60,00 грн/л, 53,00 грн/л, 49,50 грн/л, розрахунки за який проведено в повному обсязі (платіжні доручення від 24 січня, 11 та 17 лютого, 03 березня, 04 квітня, 03 та 23 травня, 01 та 23 червня, 06 липня, 04 серпня, 09 вересня 2022 року №264, №275, №285, №292, №300, №315, №325, №337, №344, №345, №353, №378, №401). Враховуючи вищевикладене, Замовником на порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону та всупереч умов пункту 8.2 та підпункту 2 пункту 9.2 Договору №5133, за відсутності документальних підтверджень та обґрунтувань змінені істотні умови зазначеного Договору, в частині збільшення ціни за одиницю товару, а саме бензину А-92 та дизельного палива. Також, в період з червня по серпень 2022 року, згідно із видатковими накладними за умовами Договору №5134, наданих Замовником на запит Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, Замовником придбано газ скраплений за цінами, що перевищують визначені умовами Договору №5134. Так, накладними від 14 та 29 червня 2022 року, 05 та 15 липня 2022 року, 01 серпня 2022 року (№3755, №4202, №4450, №4670, №5148) Замовником придбано 500 л газу скрапленого на загальну суму 17900,00 грн за наступними цінами (із врахуванням ПДВ): 42,00 грн/л, 39,00 грн/л, 37,00 грн/л, 33,00 грн/л, 28,00 грн/л. Водночас, Замовником у поясненні (файл «До договору 5134») надано платіжні доручення від 29 червня, 05 та 15 липня, 01 серпня 2022 року №685, №693, №820, №855 на суми відповідно 3900,00 грн, 3700,0 грн, 3300,00 грн та 2800,00 грн, в яких у призначенні платежу не вказано Договір №5134, а зазначено зокрема рахунки від 29 червня 2022 року №685 та від 05 липня 2022 року №1433 та договори від 15 липня 2022 року №1519 та від 29 липня 2022 року №1648. Отже, Замовником на порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону та всупереч умов пункту 8.2 та підпункту 2 пункту 9.2 Договору №5134, за відсутності документальних підтверджень та обґрунтувань змінені істотні умови зазначеного Договору, в частині збільшення ціни за 1 л газу скрапленого. В ході моніторингу Замовником оприлюднено звіти про виконання Договорів №5133 та 5134.
Зобов'язання щодо усунення порушень законодавства в сфері державних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області зобов’язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Висновок про наявність чи відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання щодо розміщення інформації про закупівлю установлено порушення вимог пункту 14 Порядку №1082. За результатами аналізу питання щодо внесення змін до договорів установлено порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону. За результатами аналізу питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договорів про закупівлю та їх оприлюднення, відповідності умов договорів умовам тендерних пропозицій переможця – порушень не установлено.
Так, Відповідачем проаналізовано зазначений Висновок та прийнято його висновки до відома. Однак, Відповідач вважає його не законним та не обґрунтованим, тому керуючись абзацом 2 частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон)Відповідач надає до нього аргументовані заперечення. Так, в констатуючій частині Висновку зазначається, що на порушення вимог пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11 червня 2020 року №1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 липня 2020 року №610/34893 (далі – Порядок №1082) в оголошенні про проведення відкритих торгів в окремих електронних полях не зазначена інформація щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Так, Замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів зазначено лише код предмета закупівлі ДК 021:2015: 09130000-9 — «Нафта і дистиляти», тоді як Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року №1749 містить наступні позиції щодо товару, який має намір придбати Замовник, а саме: 09132000-3 «Бензин», 09134200-9 «Дизельне паливо», 09133000-0 «Нафтовий газ скраплений». У свою чергу,«вимоги пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11 червня 2020 року №1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 липня 2020 року №610/34893 (далі – Порядок №1082)», визначено: «14. Під час унесення інформації що до предмета закупівлі товарів та послуг в оголошенні, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окреми електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим - четвертим пункту 13 цього Порядку, та інформація що до:
назви товару чипослуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі;
коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає на звітно менклатурної позиції предмета закупівлі.». Таким чином, Порядок №1082 встановлює пріоритетну вимогу «назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі», і це цілком логічно, тому, що, як правило, покупець закуповує насамперед товар, а не Код ДК 021:2015. Окрім того, наступна умова Порядку №1082 «код товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником», в системі ПРОЗОРРО, моделюється окремим полем, шляхом вибору оператором, саме Коду ДК 021:2015, потрібного, для даної закупівлі, з переліку кодів, які містяться в системі ПРОЗОРРО, іншим способом оголошення про торги, майданчиком, не оприлюднюється.
Відповідач вважає, що висновок Позивача містить необґрунтовані та суб’єктивні висновки, що не співпадають з регламентами роботи системи ПРОЗОРРО.
Норма, вказана Позивачем:«Відповідно до пунктів 8.4 Договорів №5133 та №5134 зміни до цих договорів можуть бути внесені тільки за домовленістю сторін, які оформлюються додатковими угодами. Водночас, підпунктами 2 пунктів 9.2 Договорів №5133 та №5134 визначено, що істотні умови договорів не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім виключного переліку випадків, зокрема зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. Пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону визначено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричноїенергії. Відповідно до листа Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 24 листопада 2020 року №330-04/69987-06, внесення змін до договору про закупівлю у випадках, які передбачені Законом та умовами такого договору, має відбуватися шляхом укладення додаткової угоди, а також бути обґрунтованим та документально підтвердженим у спосіб, встановлений у договорі». Ця норма застосована, відповідно до статті 41 Закону України Про публічні закупівлі, в який тим самим Законом не обмежуються дії, щодо підвищення ціни на закупівлю бензину, дизельного пального, природного газу та електричноїенергії, постачальниками даного товару. Окрім того, підпунктами 2 пунктів 9.2 Договорів №5133 та №5134 не визначається якими саме документами повинні підтверджуватись зміни ціни за товар, так само в статті 41 Закону України Про публічні закупівлі відсутні дані, щодо обґрунтування даного підвищення, та не зазначено, які, саме документи повинні надаватись.
Передумовою підвищення ціни на зазначені товари, яки були оформлені додатковими угодами,стали експертні висновки Вінницької торгово-промислової палати, які надав Постачальник ТОВ «Нафтогруппа-2005» від24 січня 2022 року №5, №6 та від 08 лютого 2022 року №19, №20 й експертних висновків Вінницької торгово-промислової палати від 24 січня 2022 року №В-19 та від 03 лютого 2022 року №В-37 (далі – Експертний висновок №В-19, №В-37), що додаються, яки і мають бути основними індикативними документами, що підтверджують та обґрунтовують причини підняття цін, на зазначені товари. Але, всім відоме панічне підняття ціни на енергоносії, що відбувалось в Україні на прикинці 2021 р. і на початку 2022 року, і в часи повномасштабної агресіі Російської федерації, проти України не надавало можливості нафтотрейдерам завчасно отримувати експертні висновки, в Торгово-промисловій палаті, так, як на отримання цих висновків, потрібен певний проміжок часу, за який, ціна на зазначені енергоносії стрімко, зростала. На підтвердження даного є Лист Торгово-промислової палати від 28.02.2022р. №2024/02.0-7.1, що додається.
Нормист. 10 ст. 41 Закону Про Публічні закупівлі зобов’язує замовника оприлюднити договір про закупівлю та всі додатки до нього протягом трьох робочих днів з дня його укладення, та містятьвиключний перелік випадків, зокрема зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. Пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону визначено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії. Проте законодавство чітко не визначає і не тлумачить, який із наведених випадків є першочерговий, тобто у яких саме випадках та від якої відправної точки посадова (службова) особа Замовника повинна визначати дату оприлюднення такого договору, або додаткової угоди, та співставлювати дату підвищення ціни на зазначені енергоносії. У згаданих нормах Закону лише перелічено підстави та вказано причини, та строк у трьох робочих днів з дня настання такої підстави.
Щодо визначення фрази в Законі «оприлюднити протягом трьох робочих днів з дня його укладення», у даному випадку неможливо надати вірну та беззаперечну оцінку діям будь-якої особи і зробити об’єктивний, точний та остаточний, конкретний висновок щодо зобов’язання Законом виконати певні дії у певний строк згідно з цією фразою без її тлумачення.
Згідно з ч. 1 ст. 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
За договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін (ч. 1, 2 ст. 712 ЦК України).
Як передбачено ст. 185 ГК України, до укладення господарських договорів на біржах, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних бірж, ярмарків та публічних торгів.
Отже, Позивач не довів, яким чином Позивачем здійснювались перевірки коливання ціни на зазначені товари, саме в період укладання вище перерахованих додаткових угод, і документально не підтвердив свої висновки по цьому питанню, в даному випадку Позивач, спирається на документи, надані Відповідачем.
Окрім того,«Зобов'язання щодо усунення порушень законодавства в сфері державних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північного офісу Державної аудиторської служби у Вінницькій області зобов’язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.».
Від так, Згідно норм судової практики, рішення в будь-якій справі є основним індикатором якості послуг суду. З 2006 року згідно із законом «Про доступ до судових рішень» майже всі вони перебувають у відкритому доступі. Будь-яке рішення суду першої та апеляційної інстанцій, що набрало законної сили, є обов’язковим до виконання (ст.1291 Конституції, ч.2 ст.13 закону «Про судоустрій і статус суддів»). Одним із пріоритетних завдань судів, є створення за рахунок мотивів та обґрунтувань, викладених у рішеннях, певної правової визначеності в наслідках, які можуть настати, якщо спірне питання в подібній ситуації потрапить до суду. Тому в п.4 ч.4 ст.17 закону «Про судоустрій і статус суддів» закріплено принцип єдності судової практики — як один із тих, що має забезпечувати єдність системи судоустрою.
У Сумській області було оскаржено до суду аналогічний за своєю суттю висновок Управління Західного офісу Державної аудиторської служби в Рівненській області за результатами моніторингу процедури закупівлі UА-2020-06-16-000767-а від 16.12.2020 року. Так, у рішенні Сумського окружного адміністративного суду від 02 березня 2021 року у справі № 480/9531/20 судом вказано, що зазначивши у висновку про необхідність «здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку і недопущення таких порушень в подальшому», відповідач не конкретизував яких саме заходів має вжити позивач, не визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його нечіткість та невизначеність. Суд звернув увагу на те, що можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень. Спонукання позивача самостійно визначити на підставі невизначених норм, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень, в свою чергу, може призвести до нового можливого порушення позивачем чинного законодавства. Суд вирішив, що зазначене є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акту індивідуальної дії. Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Таким чином, суд констатує невідповідність спірного висновку, як акта індивідуальної дії, критеріям обґрунтованості та вмотивованості. Враховуючи викладене, Сумським окружним адміністративним судом було визнано протиправним та скасовано висновок від 16.12.2020 року за результатами моніторингу процедури закупівлі UА-2020-06-16-000767-а.
Про це свідчить також Рішення БОЛГРАДСЬКОГО РАЙОННОГО СУДУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ від 05.09.17 р. у справі 497/1173/17, від 27.09.17 р. у справі № 497/1174/17. У подібній справі, щодо неточності тексту Закону № 922. Так само Рішення ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 500/2271/20 16 лютого 2021 року, Рішення № 95274400, 02.03.2021, Сумський окружний адміністративний суд.
Зміст висновку, який є індивідуально-правовим актом та породжує права і обов`язки для Відповідача, полягає в тому, щоб " здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку і недопущення таких порушень в подальшому", встановлені Державною аудиторською службою, не відповідає критеріям, встановленим частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України. Зазначивши у висновку про необхідність «здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку і недопущення таких порушень в подальшому», Позивач не конкретизував яких саме заходів має вжити Відповідач, не визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його нечіткість та невизначеність.
Відповідно до ст. 62 Конституції особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному (адміністративному) покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку та встановлено обвинувальним вироком суду. Ніхто не зобов’язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, отриманих незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь. Тобто всі сумніви у винуватості посадової (службової) особи замовника у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 16414 КУпАП, мають тлумачитися на її користь.
Встановлені Державною аудиторською службою, за результатом моніторингу порушення законодавства, базуються на неузгодженості та неоднозначності окремих положень Закону, мають суб’єктивний характер, а також є наслідком використання необмежених повноважень - безмежний контроль (моніторинг), є актом індивідуальної дії, що обмежує права людини (Відповідача). Посадові особи Відповідача, не визнають своєї вини і не надають згоди, на обробку персональних даних. За даною справою Державна аудиторська служба може звернутись до суду, або взагалі відкликати свій неправомірний висновок. Водночас законодавство та нормативно-правові акти з питань здійснення державного фінансового контролю не наділяють Державну аудиторську службу та її міжрегіональні територіальні органи можливістю вжиття заходів із забезпечення притягнення до адміністративної відповідальності поза межами заходів державного фінансового контролю.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про Державну аудиторську службу України» від 3 лютого 2016 року № 43 центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю є – Державна аудиторська служба України.
Фінансовий контроль (аудит) щодо здійснення закупівель за рахунок коштів державного бюджету, стосовно всіх стадій закупівель і включає перевірку та аналіз законності та ефективності здійснення закупівель, дотримання передбачених процедур, оцінку своєчасності отримання товарів, послуг та проведення робіт, а також аналіз стану прозорості та додержання встановлених принципів здійснення закупівель.
У даному випадку звинувачення Державної аудиторської служби України ніякого відношення до основних функцій її діяльності не має.
Дата публікації звіту:
30.01.2023 16:16
Запити/Пояснення
Номер:
29b2a680955b48b8a356b03e34434445
Назва:
Запит про надання пояснення
Дата опублікування:
10.01.2023 13:51
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
14.01.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі нафти і дистилятів (бензину А-92, дизельного палива, скрапленого газу) (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером UA-2021-12-07-006630-c) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2, 9 пункту 6 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року №18, постала потреба в отриманні пояснення з питань:
1. Яким чином та на підставі яких документів здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість? Також надати посилання на сторінку вебсайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі.
2. З яких причин в оголошенні про проведення відкритих торгів за номером UA-2021-12-07-006630-c не зазначена інформація щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі?
3. Надайте документальні підтвердження, які слугували підставами для внесення
змін до договорів про закупівлю від 12 січня 2022 року №5133 та №5134 додатковими угодами від 28 січня 2022 року №1, 11 лютого 2022 року №2?
4. Чи вносились зміни до договорів про закупівлю від 12 січня 2022 року №5133 та №5134 іншими додатковими угодами, та у разі внесення змін надайте зазначені додаткові угоди?
5. Чи виконано умови договорів від 12 січня 2022 року №5133 та №5134, строк дії яких закінчився 31 грудня 2022 року, та надайте документальні підтвердження їх виконання, зокрема накладні, платіжні доручення та сертифікати якості на весь поставлений товар?
Відповідні пояснення (інформацію, документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Номер:
31c5df5e90584644a6381d26cf4bd05d
Назва:
Пояснення на запит про надання пояснення
Дата опублікування:
12.01.2023 14:44
Опис:
Пояснення на запит про надання пояснення
Автор: Державна аудиторська служба України
Запит про надання пояснення
У межах проведення моніторингу закупівлі нафти і дистилятів (бензину А-92, дизельного палива, скрапленого газу) (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером UA-2021-12-07-006630-c) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2, 9 пункту 6 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року №18, постала потреба в отриманні пояснення з питань: 1. Яким чином та на підставі яких документів здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість? Також надати посилання на сторінку вебсайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі. 2. З яких причин в оголошенні про проведення відкритих торгів за номером UA-2021-12-07-006630-c не зазначена інформація щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі? 3. Надайте документальні підтвердження, які слугували підставами для внесення змін до договорів про закупівлю від 12 січня 2022 року №5133 та №5134 додатковими угодами від 28 січня 2022 року №1, 11 лютого 2022 року №2? 4. Чи вносились зміни до договорів про закупівлю від 12 січня 2022 року №5133 та №5134 іншими додатковими угодами, та у разі внесення змін надайте зазначені додаткові угоди? 5. Чи виконано умови договорів від 12 січня 2022 року №5133 та №5134, строк дії яких закінчився 31 грудня 2022 року, та надайте документальні підтвердження їх виконання, зокрема накладні, платіжні доручення та сертифікати якості на весь поставлений товар? Відповідні пояснення (інформацію, документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Пояснення
Під час визначення необхідних технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію КП Комунсервіс, надалі – замовник, керувався наступними документами, яки діють на сьогодні в Україні такі, як стандарти щодо вимог пального:
- ДСТУ 7687:2015. Бензини автомобільні Євро. Технічні умови
- ДСТУ 7688:2015. Паливо дизельне Євро. Технічні умови;
- Технічний регламент щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927.
Розмір бюджетного призначення визначено на підставі методу порівняння ринкових цін, беручи до уваги наказ Мінекономіки від 18.02.2020 № 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» (із змінами). Для не допущення порушень законодавства України, та ефективного використання бюджетних коштів, замовником було проведено конкурентну процедуру, за процедурою відкриті торги. Посилання на сторінку веб-сайту міської ради, на якому розміщено тендерну документацію, з обґрунтуванням технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, в організації КП Комунсервіс, відсутнє. Слід звернути увагу, на те, що Відповідно до пункту 4 Постанови Кабінету Міністрів від 11.10.2016 № 710 зазначено: «Рекомендувати з урахуванням затверджених цією постановою заходів: 4-1. Головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити: обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель. Рішення суду по подібній справі є обов’язковим до виконання: Рішення № 101682037, 22.11.2021, Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дата ухвалення 22.11.2021 Номер справи 160/16738/21 Номер документу 101682037 Форма судочинства Адміністративне https://youcontrol.com.ua/catalog/court-document/101682037/.
Не зрозуміло питання ДАСУ: «2. З яких причин в оголошенні про проведення відкритих торгів за номером UA-2021-12-07-006630-c не зазначена інформація щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі?», Адже закупівля нафти і дистилятів (бензину А-92, дизельного палива, скрапленого газу) (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером UA-2021-12-07-006630-c), в пунктах «Специфікація закупівлі» на Prozorro зазначено:
«Специфікація закупівлі
1) бензин А92
Класифікація за ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти
Місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг: 22500, Україна, Вінницька область, м.Липовець, вул. Героїв Майдану, 41
Кінцевий строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 31.12.2022 Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг: 8000 літр
2) дизпаливо
Класифікація за ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти
Місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг: 22500, Україна, Вінницька область, м.Липовець, вул. Героїв Майдану, 41
Кінцевий строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 31.12.2022 Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг: 15000 літр
3) Скраплений газ
Класифікація за ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти
Місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг: 22500, Україна, Вінницька область, м.Липовець, вул. Героїв Майдану, 41
Кінцевий строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 31.12.2022»
Кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг: 1000 літр
Так само інформація, щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником зазначено в пункті 4.1. Тендерної документації:
4.1 назва предмета закупівлі Нафта і дистиляти (Бензин А-92, дизельне паливо,скраплений газ)
код національного класифікатора України ДК 021:2015 “Єдиний закупівельний словник” – 09130000-9 - Нафта і дистиляти
При оприлюдненні Оголошень про торги, майданчики ПРОЗОРРО технічно не оприлюднюють Оголошення про торги, в разі, якщо в оголошенні відсутня інформація щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником.
Також незрозуміло, яким чином Північний офіс Держаудитслужби Північного офісу Держаудитслужби, визначає дане порушення?