-
Відкриті торги з публікацією англійською мовою
-
Безлотова
-
КЕП
Поточний середній ремонт автомобільної дороги О 181007 Деражне-Суськ-Клевань на ділянці км 4+670 – км 10+600, Костопільський район
Поточний середній ремонт автомобільної дороги О 181007 Деражне-Суськ-Клевань на ділянці км 4+670 – км 10+600, Костопільський район
Завершена
74 901 126.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 374 505.63 UAH
мін. крок: 0.5% або 374 505.63 UAH
Номер:
458f14a58fca481b9f8f5bb24b50cc46
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2022-04-20-000079
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
20.04.2022 00:00
Період моніторингу:
20.04.2022 16:22 - 17.05.2022 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ
ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ХМЕЛЬНИЦЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
20.04.2022 № 3-з
Хмельницький
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», статті 2 та статті 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пункту 1, 4 Положення про Західний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02 червня 2016 року № 23,
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Начальник Анатолій МАРЦЕНЮК
Додаток до наказу від 20.04.2022 № 3-з
Витяг з переліку процедур закупівель, щодо яких виявлені ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель
1
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
Особа,
відповідальна за здійснення моніторингу
унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу
12
UA-2021-12-02-015861-c 02.12.2021 Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Шинкаренко Г.В.
Начальник відділу контролю у сфері закупівель Наталія БОЛДЕЦЬКА
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону встановлено порушення вимог абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону та частини п’ятої статті 41 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані закупівель, оприлюднення інформації щодо закупівлі, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, розгляду тендерних пропозицій, відповідності повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей вимогам Закону, своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення, внесення змін до договору та їх оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках, передбачених Законом – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень частини п’ятої статті 41 Закону, а саме: вжити заходів щодо приведення у відповідність істотних умов Договору згідно з вимогами Закону шляхом внесення змін до Договору та оприлюднити їх у встановлені законом строки, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 11 травня 2022 року.
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані закупівель, оприлюднення інформації щодо закупівлі, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), розгляду тендерних пропозицій, відповідності повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей вимогам Закону, своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення, внесення змін до договору та їх оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2021 рік Департаменту з питань будівництва та архітектури Рівненської обласної державної адміністрації (далі – Замовник), оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 17.12.2021 № 1 (зі змінами), тендерні пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНО - ДОРОЖНЄ БУДІВНИЦТВО», консорціум «ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ДОРОЖНІЙ КОНСОРЦІУМ», приватного акціонерного товариства «РІВНЕАВТОШЛЯХБУД» (далі - ПАТ «РІВНЕАВТОШЛЯХБУД»), повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником ПАТ «РІВНЕАВТОШЛЯХБУД», документи, подані учасником ПАТ «РІВНЕАВТОШЛЯХБУД» протягом 24 годин для виправлення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані ним у складі тендерної пропозиції, протокол розгляду тендерних пропозицій від 31.01.2022 б/н, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 31.01.2022, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій від 08.02.2022, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 09.02.2022 повідомлення про намір укласти договір від 09.02.2022, договір про закупівлю послуг з поточного середнього ремонту від 28.02.2022
№ 12 (далі – Договір), додаткова угода від 28.02.2022 № 1, повідомлення про внесення змін до договору від 02.03.2022, пояснення Замовника, отримані через електронний кабінет Держаудитслужби в електронній системі закупівель 29.04.2022, 04.05.2022.
Відповідно до пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.
Відповідно до пункту 8 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості - проєкт договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.
Моніторингом встановлено, що у підпункті 2 пункту 11.1 розділу XI
«Інші умови» проєкту договору (Додаток 5 до тендерної документації) та у підпункті 2 пункту 11.3 розділу XI «Інші умови» Договору Замовником вказано підставу для внесення змін до істотних умов договору: зміну ціни за одиницю товару не більш як на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.
Проте, нормами частини п’ятої статті 41 Закону збільшення ціни за одиницю до 10 відсотків за відповідних умов передбачено лише для такого предмету закупівлі як товар.
Згідно річного плану закупівель та відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів і тендерної документації предметом закупівлі є послуги, а саме: послуги з поточного середнього ремонту автомобільної дороги О 181007 Деражне-Суськ-Клевань на ділянці км 4+670 – км 10+600, Костопільський район.
Враховуючи вищевикладене, включення до умов Проєкту договору (Додаток 5 до тендерної документації) та відповідно до Договору такої підстави для внесення змін до істотних умов договору, як збільшення ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, не відповідає вимогам абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону в частині включення до тендерної документації інформації не у відповідності до законодавства.
Крім того, у пункті 3.13 розділу III «Ціна договору» здійснено посилання на статтю Закону, яка не відповідає чинній редакції Закону.
Період усунення порушень:
11.05.2022 10:20 - 26.05.2022 00:00
Дата публікації висновку:
11.05.2022 10:20
Оскарження висновку в суді
Опис:
Докази звернення до суду
Дата публікації:
24.05.2022 12:20
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Ознайомившись з висновком про наявність або відсутність порушень законодавства за результатами моніторингу, повідомляємо, що висновок буде оскаржено до суду. Додатково докази звернення до суду будуть надані у строк визначений Законом України "Про публічні закупівлі".
Дата публікації звіту:
18.05.2022 10:45
Запити/Пояснення
Номер:
b027e8e757b142f7b29693f20d19ac64
Назва:
Про надання інформації (пояснень)
Дата опублікування:
26.04.2022 08:46
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
30.04.2022 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі послуг з поточного середнього ремонту автомобільної дороги О 181007 Деражне-Суськ-Клевань на ділянці км 4+670 – км 10+600, Костопільський район Current average repair of the highway O181007 Derazhne-Susk-Klevan on the section km 4 + 670 - km 10 + 600, Kostopil district (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2021-12-02-015861-c ) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 р. № 43, постала потреба в отриманні пояснень (інформації, документів) із наступного питання:
1. Яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість?
Окрім цього, просимо надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).
Пояснення, інформацію та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Номер:
e266661d513a4e0394531f9c45a739d3
Назва:
Інформація на запит
Дата опублікування:
29.04.2022 10:08
Опис:
На Ваш запит про надання інформації у межах проведення моніторингу закупівлі послуг з поточного середнього ремонту автомобільної дороги О 181007 Деражне-Суськ-Клевань на ділянці км 4+670 – км 10+600, Костопільський район Current average repair of the highway O181007 Derazhne-Susk-Klevan on the section km 4 + 670 - km 10 + 600, Kostopil district (інформацію про закупівлю опублікованої в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro ідентифікатор закупівлі UA-2021-12-02-015861-c) повідомляємо наступне.
Очікувана вартість закупівлі визначалася відповідно до будівельних норм. Визначення очікуваної вартості проєктних та проєктно-вишукувальних робіт проводиться з урахуванням видів та обсягів робіт, відповідно до ДСТУ Б Д.1.1-7:2013 «Правила визначення вартості проектно-вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво». Відповідно до розробленої та затвердженої в установленому порядку проектно-кошторисної документації, яка пройшла експертизу (експертна оцінка № 18-0239/03-21 від 13.08.2021р. проведено філією ДП «Укрдержбудекспертиза» у Рівненській області (додається)) на підставі яких Департаментом з питань будівництва та архітектури Рівненської обласної державної адміністрації здійснено обґрунтування витрат та визначено його очікувану вартість та передбачаються видатки для будівництва, реконструкції та ремонту об’єктів будівництва. Посилання на сторінку власного веб-сайту на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» - http://www.arhioda.gov.ua
Номер:
cd3feea7edf44306a654b42641c3ef78
Назва:
Про надання інформації (пояснень)
Дата опублікування:
29.04.2022 15:14
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
06.05.2022 00:00
Опис:
Відповідно до Вашого пояснення постала потреба в уточненні наданої інформації. Ви надаєте посилання на сторінку власного веб-сайту (або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами), а саме - http://www.arhioda.gov.ua.
Проте, аналізом інформації, розміщеної на сайті Департаменту з питань будівництва та архітектури Рівенської обласної державної адміністрації, зокрема у розділах "Капітальне будівництво", "Державні закупівлі" обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення стосовно процедури закупівлі послуг з поточного середнього ремонту автомобільної дороги О 181007 Деражне-Суськ-Клевань на ділянці км 4+670 – км 10+600, Костопільський район - відсутні.
Конкретизуйте де саме на вказаному Вами сайті (іhttp://www.arhioda.gov.ua) знаходиться обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення стосовно процедури закупівлі послуг з поточного середнього ремонту автомобільної дороги О 181007 Деражне-Суськ-Клевань на ділянці км 4+670 – км 10+600, Костопільський район (інформацію про закупівлю опублікованої в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro ідентифікатор закупівлі UA-2021-12-02-015861-c) ?
Номер:
8798271090d24133867d27c8d2eaa9cd
Назва:
Інформація на запит
Дата опублікування:
04.05.2022 15:07
Опис:
На Ваш запит про надання інформації у межах проведення моніторингу закупівлі послуг з поточного середнього ремонту автомобільної дороги О 181007 Деражне-Суськ-Клевань на ділянці км 4+670 – км 10+600, Костопільський район Current average repair of the highway O181007 Derazhne-Susk-Klevan on the section km 4 + 670 - km 10 + 600, Kostopil district (інформацію про закупівлю опублікованої в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro ідентифікатор закупівлі UA-2021-12-02-015861-c) повідомляємо наступне.
Посилання на сторінку власного веб-сайту на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» знаходиться за посиланням - http://www.arhioda.gov.ua/ua/procurement/.
Номер:
b64b7155b0664be788a1aa409d885b05
Назва:
Запит за роз'ясненнями
Дата опублікування:
16.05.2022 15:27
Опис:
Детально ознайомившись з висновком органу державного фінансового контролю за результатами моніторингу закупівлі UA-2021-12-02-015861-c у замовника виникла необхідність у роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку, в порядку ч.8 ст.8 Закону України «Про публічні закупівлі»(далі Закон).
Органом державного фінансового контролю замовника зобов’язано усунути виявлені порушення шляхом «приведення у відповідність істотних умов Договору згідно з вимогами Закону шляхом внесення змін до Договору та оприлюднити їх у встановлені законом строки». Однак, варто зазначити, що відповідно до п.8 ч.2 ст.22 Закону проект договору про закупівлю і як наслідок договір про закупівлю оприлюднюється з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов. Отже законодавець визначив, що умова договору про закупівлю щодо порядку змін його умов є істотною умовою договору. Вичерпний перелік випадків, які дозволяють змінювати істотні умови договору перелічений у ч.5 ст.41 Закону. Відповідно до ч.5 ст.41 Закону, у замовника відсутні підстави для внесення змін до істотної умови договору, а саме умови щодо порядку змін його умов.
Враховуючи вищевказане прошу надати роз’яснення, яким чином, та підставі яких норм чинного законодавства замовник має виконати зобов’язання органу фінансового контролю в частині приведення у відповідність істотних умов Договору згідно з вимогами Закону шляхом внесення змін до Договору, не порушуючи при цьому чинного законодавства.
Номер:
3c6dec5ef01347fdb4a69d00eb65a068
Назва:
роз’яснення змісту висновку та його зобов’язань,
Дата опублікування:
17.05.2022 15:20
Опис:
На Ваш запит про надання роз’яснень щодо висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, відповідно до частини восьмої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), повідомляємо наступне.
Згідно висновку про результати моніторингу процедури закупівлі послуг з поточного середнього ремонту автомобільної дороги О 181007 Деражне-Суськ-Клевань на ділянці км 4+670 – км 10+600, Костопільський район (інформацію про закупівлю опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2021-12-02-015861-c), оприлюдненого в електронній системі закупівель 11 травня 2022 року, встановлено порушення законодавства у сфері публічних закупівель в частині в частині включення до тендерної документації інформації не у відповідності до законодавства, а саме: включення до умов Проєкту договору (Додаток 5 до тендерної документації) та відповідно до Договору такої підстави для внесення змін до істотних умов договору, як збільшення ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку.
Законом встановлено імперативну норму, згідно з якою істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених частиною 5 статті 41 Закону.
Зокрема, відповідно до пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім збільшення ціни за одиницю ТОВАРУ до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого ТОВАРУ на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.
Згідно з статтею 9 Закону Уповноваженим органом розроблено та затверджено відповідні порядки, зокрема щодо визначення предмета закупівлі.
Порядок визначення предмета закупівлі затверджений наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 708 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі» (далі - Порядок № 708), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09 червня 2020 р. за № 500/34783.
Цей Порядок встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі відповідно до Закону із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі - Єдиний закупівельний словник), а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг.
Так, відповідно до пункту 3 розділу І Порядку № 708 предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Отже, замовник визначає предмет закупівлі самостійно з дотриманням вимог Закону та Порядку № 708.
Згідно річного плану закупівель та відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів і тендерної документації Замовником визначено, що предметом закупівлі є ПОСЛУГИ, а саме: послуги з поточного середнього ремонту автомобільної дороги О 181007 Деражне-Суськ-Клевань на ділянці км 4+670 – км 10+600, Костопільський район.
Проте, нормами частини п’ятої статті 41 Закону збільшення ціни за одиницю до 10 відсотків за відповідних умов передбачено лише для такого предмету закупівлі як ТОВАР.
Щодо зобов’язань Замовника, визначених у висновку.
Статтею 8 Закону визначено порядок здійснення моніторингу процедури закупівлі.
Відповідно до частини шостої статті 8 Закону за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Згідно пункту 5 частини сьомої статті 8 Закону у висновку обов’язково зазначаються зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Враховуючи викладене, з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області зобов’язує вжити заходів щодо приведення у відповідність істотних умов Договору згідно з вимогами Закону шляхом внесення змін до Договору та оприлюднити їх у встановлені законом строки, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Статтею 638 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) встановлено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Пунктами 2 і 3 статті 180 Господарського кодексу України (далі-ГК України) визначено, що господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов.
Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Разом з тим, статтею 652 Цивільного кодексу встановлено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.
При цьому, якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний.
Відповідно до частини першої статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов’язання має виконуватися належним чином, зокрема відповідно до умов договору. Поряд з цим, частиною першою статті 525 ЦК України встановлено, що одностороння відмова від зобов’язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Порядок зміни та розірвання господарських договорів передбачений статтею 188 ГК України. Виходячи зі змісту частини першої статті 653 ЦК України, у разі зміни договору зобов’язання сторін змінюються відповідно до змінених умов.
Після укладання договору про закупівлю сторони мають право внести зміни до договору шляхом укладання додаткових угод. При цьому, порядок зміни умов договору про закупівлю визначається замовником самостійно та з дотриманням законодавства та умов договору.
При цьому, умова договору про закупівлю щодо порядку змін його умов не є істотною умовою договору.
Водночас, пунктом 9.3 розділу IX «Вирішення спорів» договору про закупівлю послуг з поточного середнього ремонту від 28.02.2022 №12 (далі – Договір) передбачено, що «всі зміни та доповнення до цього Договору оформлюються у вигляді додаткових угод» та у пункті 11.4. розділу XI «Інші умови» визначено, що «будь-які зміни та доповнення до цього договору є чинними в разі їх викладення у письмовій формі та підписання повноважними представниками сторін цього договору».
Враховуючи вищевикладене, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області в зобов’язаннях, визначених у висновку, зобов’язує вжити заходів щодо приведення у відповідність до вимог Закону умов Договору, а саме: з пункту 11.3 розділу XI «Інші умови» Договору виключити підпункт 2 (підставу для внесення змін до істотних умов договору «зміна ціни за одиницю товару не більш як на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі») шляхом внесення змін до Договору, так як нормами частини п’ятої статті 41 Закону збільшення ціни за одиницю до 10 відсотків за відповідних умов передбачено лише для такого предмету закупівлі як ТОВАР.
Додатково звертаємо увагу на те, що норми Закону України «Про публічні закупівлі» є спеціальними нормами, які визначають правові підстави внесення змін та доповнень до договорів, укладених за наслідком публічних закупівель та повинні застосовуватися переважно щодо норм Цивільного кодексу України (статті 651) та Господарського кодексу України (стаття 188), які визначають загальну процедуру внесення змін до договору.
Поряд з цим повідомляємо, що відповідно до частини восьмої статті 8 Закону протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Відповідно до частини дев’ятої статті 8 Закону у разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.