-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
Природний газ, ДК 021:2015 - 09120000-6 - Газове паливо
Завершена
2 700 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 13 500.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 13 500.00 UAH
Номер:
d58c348e735d429e8ab625de76d7b75e
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2022-12-01-000030
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
01.12.2022 00:00
Період моніторингу:
02.12.2022 10:00 - 24.12.2022 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВДЕННОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
В МИКОЛАЇВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
НАКАЗ
01.12.2022 № 49-З
Миколаїв
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2, 15 пункту 10 Положення про Управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області, затвердженого наказом Південного офісу Держаудитслужби 12 жовтня 2016 року № 8, та на підставі виявлених органом державного фінансового контролю ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених в пункті 1 цього наказу.
3. Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедур закупівель оприлюднити в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Підстава: доповідна записка начальника відділу контролю у сфері закупівель Управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області Сергія ЧЕРНОВОЛА від 01.12.2022.
Начальник Денис ЯКОВЛЄВ
Додаток
до наказу Управління Південного офісу
Держаудитслужби в Миколаївській області
від 01.12.2022 № 49-З
Витяг з переліку процедур для здійснення моніторингу процедур закупівель
№ 12 UA-2021-09-23-000300-c 23.09.2021
Начальник відділу контролю у сфері
закупівель Управління Південного офісу
Держаудитслужби в Миколаївській області Сергій ЧЕРНОВОЛ
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання розміщення інформації про публічні закупівлі в електронній системі закупівель встановлено порушення пункту 3 Порядку № 1082.
За результатами аналізу питання внесення змін до договору про закупівлю встановлено порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону.
За результатами аналізу питань дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону; розгляду тендерних пропозицій; своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов договору змісту тендерної пропозиції переможця – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень, зокрема шляхом:
1. Визнання недійсними умов додаткових угод від 28.12.2021 № 1, 29.12.2021 № 2, 30.12.2021 № 3, 31.12.2021 № 4, 04.01.2022 № 5, 05.01.2022 № 6, 06.01.2022 № 7 та від 30.11.2022 № 13 до договору про закупівлю від 28.12.2021 № 137 в частині збільшення ціни за одиницю товару з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності правочину.
2. Притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 22.12.2022.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення інформації в електронній системі закупівель; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон); розгляду тендерних пропозицій; своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов договору змісту тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель на 2021 рік комунального підприємства «Івано-Франківськводоекотехпром» (далі – Замовник) (UA-P-2021-09-23-000566-b); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерна документація, затверджена протоколом засідання тендерного комітету від 23.09.2021 № 551 (далі – Тендерна документація або ТД); реєстр отриманих тендерних пропозицій; тендерна пропозиція товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП» (далі – ТОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП»); тендерна пропозиція товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД»; рішення постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг від 11.11.2021 № 25425/р-пк; протоколи засідання тендерного комітету від 13.12.2021 № 566 та № 567; повідомлення про намір укласти договір; договір про закупівлю від 28.12.2021 № 137 (далі – договір про закупівлю); додаткові угоди від 28.12.2021 № 1, від 29.12.2021 № 2, від 30.12.2021 № 3, від 31.12.2021 № 4, 04.01.2022 № 5, від 05.01.2022 № 6, від 06.01.2022 № 7, від 31.01.2022 № 8, від 28.02.2022 № 9, від 13.05.2022 № 10, від 10.06.2022 № 11, 01.11.2022 № 12 та від 30.11.2022 № 13 до договору про закупівлю; повідомлення про внесення змін до договору від 28.12.2021, 29.12.2021, 30.12.2021, 31.12.2021, 04.01.2022, 05.01.2022, 06.01.2022, 31.01.2022, 28.02.2022, 13.05.2022, 10.06.2022, 01.11.2022 та від 30.11.2022; звіт про результати проведення процедури закупівлі; пояснення Замовника, розміщені в електронній системі закупівель 07.12.2022 та 19.12.2022.
Моніторинг процедури закупівлі щодо тих порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду колегії АМКУ, не здійснювався.
За результатами аналізу питання розміщення інформації в електронній системі закупівель встановлено, що уповноваженою особою Замовника на порушення пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893 (далі – Порядок № 1082), після розміщення документів в електронній системі закупівель (річний план закупівлі, тендерна документація, протоколи розгляду тендерних пропозицій від 13.12.2022 № 566 та № 567 (відхилення тендерної пропозиції/визначення переможця), повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, договір про закупівлю від 23.12.2021 № 137, додаткові угоди від 28.12.2021 № 1 та від 29.12.2021 № 2) накладено удосконалений електронний підпис замість кваліфікованого електронного підпису. Зокрема, відповідно до даних онлайн сервісу створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису (https://czo.gov.ua/verify) файл «sign.p7s» є удосконаленим електронним підписом (тип підпису: Удосконалений, тип носія особистого ключа: Незахищений) уповноваженої особи Замовника Бєлоножкіна Наталія Миколаївна
Також встановлено, що зміст підстав, визначених в пункті 2, частини 1 додатку 2 ТД не узгоджується з підставами, встановленими пунктами 5, 6 частини першої статті 17 Закону зі змінами, внесеними Законом України «Про внесення змін до статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» у зв’язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» від 03.11.2020 № 954-IX, а саме: замість словосполучення «кримінальне правопорушення», Замовник в тендерній документації застосував термін «злочин».
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що до договору про закупівлю від 28.12.2021 № 137 вносились зміни щодо істотних умов договору.
Так, додатковими угодами від 28.12.2021 № 1, 29.12.2021 № 2, 30.12.2021 № 3, 31.12.2021 № 4, 04.01.2022 № 5, 05.01.2022 № 6, 06.01.2022 № 7 у договорі про закупівлю збільшено ціну за одну тисячу метрів кубічних товару - природного газу, а саме: 40 570,00 грн, 44 610,00 грн, 49 050,00 грн, 52 160,00 грн, 57 350,00 грн, 63 060,00 грн, та 69 340,00 грн (з ПДВ) відповідно до додаткових угод, тобто в середньому на 9,1% (при кожному збільшенні ціни). Згідно оприлюднених додаткових угод зазначені зміни вносились на підставі пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону та інформації, наданої постачальником ТОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП», опублікованої на офіційному сайті Української енергетичної біржі про середньозважені ціни на природний газ.
Слід зазначити, що у довідках, на які посилається ТОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП», лише зафіксовано середньозважену ціну газу, яка склалась на європейських хабах на певні дати. При цьому, у довідках відсутня інформація щодо коливання ціни від дати укладання договору про закупівлю до дати внесення змін до договору.
Більш того, середньозважені ціни на природний газ зафіксовані у довідках на дату раніш, ніж укладений договір, зокрема:
- при укладанні додаткової угоди від 28.12.2021 № 1 - вказано ціну на газ станом на 09.12.2021 (42 196,05 грн/1000куб.м з ПДВ);
- при укладанні додаткової угоди від 29.12.2021 № 2 - вказано ціну на газ станом на 14.12.2021 (46 722,14 грн/1000куб.м з ПДВ);
- при укладанні додаткової угоди від 30.12.2021 № 3 - вказано ціну на газ станом на 15.12.2021 (51 472,33 грн/1000куб.м з ПДВ);
- при укладанні додаткової угоди від 31.12.2021 № 4 - вказано ціну на газ станом на 18.12.2021 (становила 54 756,74 грн/1000куб.м з ПДВ);
- при укладанні додаткової угоди від 04.01.2022 № 5 - вказано ціну на газ станом на 21.12.2021 (60 266,56 грн/1000куб.м з ПДВ);
- при укладанні додаткової угоди від 05.01.2022 № 6 - вказано ціну на газ станом на 22.12.2021 (73 907,29 грн/1000куб.м з ПДВ);
- при укладанні додаткової угоди від 06.01.2022 № 7 - вказано ціну на газ станом на 28.12.2021 – (87 593,12 грн/1000куб.м з ПДВ).
Необхідно зазначити, що умовами договору про закупівлю не визначається окремий порядок зміни ціни. Крім того, у пункті 2.3 договору про закупівлю зазначено, що «наявність факту коливання ціни товару на ринку підтверджується довідкою органу, уповноваженого на надання такої інформації. Зміна ціни в бік збільшення за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни природного газу на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення ціни договору, допускається не раніше, ніж через місяць від дати початку постачання товару за цим договором».
Разом з тим, в поясненнях, наданих 19.12.2022 через електронну систему закупівель, Замовник повідомив, що «ціна на газ була підвищена згідно з реальним зростанням ціни на газ на європейських хабах та реальних змінах відпускних цін газопостачальними організаціями на ринку України». Тобто, в поясненнях, наданих 19.12.2022 через електронну систему закупівель, Замовником на підтвердження коливання ціни згідно вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону та умов пункту 2.3 договору про закупівлю не надано підтверджуючих документів від уповноваженого на надання такої інформації органу.
Отже, у Замовника відсутнє документальне підтвердження, що збільшення ціни за одиницю товару згідно з додатковими угодами від 28.12.2021 № 1, 29.12.2021 № 2, 30.12.2021 № 3, 31.12.2021 № 4, 04.01.2022 № 5, 05.01.2022 № 6 та від 06.01.2022 № 7 до договору про закупівлю відбулось пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку.
Слід зауважити, що вищезазначені додаткові угоди від 28.12.2021 № 1, 29.12.2021 № 2, 30.12.2021 № 3, 31.12.2021 № 4, 04.01.2022 № 5, 05.01.2022 № 6 та від 06.01.2022 № 7 до договору про закупівлю були укладені раніше ніж через місяць від дати початку постачання товару за цим договором, що суперечить вимогам абзацу другому пункту 2.3 договору про закупівлю від 28.12.2021 № 137.
Крім того, встановлено, що додатковою угодою від 30.11.2022 № 13 до договору про закупівлю на період з 01.12.2022 по 31.12.2022 встановлено ціну на природний газ 55 363,90 грн, що перевищує ціну на товар, встановлену в укладеному договорі про закупівлю від 28.12.2021 № 137 (в редакції до внесення змін додатковими угодами, ціна якого складала 36 900 грн/1000м.куб), на суму 18 463,90 грн, або на 50 відсотків.
Враховуючи вищевикладене, Замовник на порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону уклав додаткові угоди від 28.12.2021 № 1, 29.12.2021 № 2, 30.12.2021 № 3, 31.12.2021 № 4, 04.01.2022 № 5, 05.01.2022 № 6, 06.01.2022 № 7 та від 30.11.2022 № 13 до договору про закупівлю за відсутності законодавчо визначених підстав для збільшення ціни за одиницю товару.
Період усунення порушень:
23.12.2022 09:59 - 07.01.2023 00:00
Дата публікації висновку:
23.12.2022 09:59
Запити/Пояснення
Номер:
6df29bad9e8f48e59c679c602de23dec
Назва:
Запит Замовнику
Дата опублікування:
02.12.2022 16:10
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
08.12.2022 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі за предметом: «Природний газ», за адресою: 76011, Україна, Івано-Франківська обл., місто Івано-Франківськ, вулиця Ботанічна, 2, (ДК 021:2015 - 09120000-6 - Газове паливо) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 та пункту 7 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні пояснень та інформації з наступного питання.
Пропонуємо пояснити, яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість?
Також, просимо надати посилання на сторінку веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних, якісних характеристик предмета закупівлі та його очікуваної вартості.
Пояснення та інформацію необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Номер:
7ca0dc9f963346d888b12114e592f798
Назва:
ПОЯСНЕННЯ по суті запиту від 02.01.2022 р. щодо закупівлі за № UA-2021-09-23-000300-c
Дата опублікування:
07.12.2022 13:01
Опис:
I. Щодо визначення технічних характеристик предмета закупівлі.
Закупівля газового палива (природний газ) відбулася для задоволення потреб підприємства на 2022 рік. Замовник самостійно визначає необхідні технічні характеристики предмета закупівлі, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель та з дотриманням законодавства.
Частиною 3 пункту 2 статті 22 Закону встановлено, що в тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідна технічна специфікація (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 Закону.
Пунктом 1 статті 23 Закону визначено, що технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Обгрунтування технічних та якісних характеристик закупівлі природного газу визначено ДОДАТКОМ 4 до тендерної документації «Технічне завдання» на підставі наступних нормативних актів:
1. Правові засади функціонування ринку природного газу України врегульовані Законом України «Про ринок природного газу» № 329 від 09 квітня 2015 року.
2. Природний газ - корисна копалина, яка є сумішшю вуглеводнів та невуглеводневих компонентів, перебуває у газоподібному стані за стандартних умов (тиск - 760 міліметрів ртутного стовпчика і температура - 20 градусів за Цельсієм) і є товарною продукцією). За одиницю виміру кількості газу при його обліку приймається один кубічний метр (куб. м.).
Технічні та якісні характеристики природного газу повинні відповідати нормам діючого на території України законодавства, державним, міжнародним стандартам.
3. Якість природного газу, що передається Споживачу на межі балансової належності, повинна відповідати вимогам ДСТУ 5542-87 «Гази горючі природні для промислового і комунально-побутового призначення. Технічні умови», положенням Кодексу газотранспортної системи, затвердженому постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 року №2493, положенням Кодексу газорозподільних систем, затвердженому постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 року №2494, іншим вимогам, що встановлені державними стандартами, технічними умовами, нормативно-технічними документам щодо його якості.
4. Умови постачання природного газу Замовнику повинні відповідати Правилам постачання природного газу, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2496.
5. Правила, що регламентують взаємовідносини між суб'єктами господарювання під час передачі з газорозподільних мереж споживачу природного газу обумовлені в наказі № 618 від 27.12.2005р. Міністерства палива та енергетики України.
6. Замовник здійснює закупівлю природного газу як товарної продукції у відповідності до п.31 ч.1 ст.1 Закону України «Про ринок природного газу».
7. Постачальник зобов’язується забезпечити створення страхового запасу природного газу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2016 р. № 860.
8. Постачальник природного газу - це суб’єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із постачання природного газу. Постачання природного газу - це господарська діяльність, що підлягає обов’язковому ліцензуванню і полягає в реалізації природного газу безпосередньо споживачам на підставі укладених з ним договорів.
9. Щодо калорійності природного газу: чинними стандартами встановлено, що теплота згоряння (нижча) повинна бути не нижчою за 7600 ккал/куб. м.
II. Щодо обґрунтування розміру очікуваної вартості предмета закупівлі.
Планування закупівель, в тому числі визначення очікуваної вартості, є динамічним та безперервним процесом, що здійснюється замовниками протягом року.
Основним нормативним документом для розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі є Примірна методика визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, що затверджена наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 18.02.2020 року № 275.
Також очікувану вартість сформовано на основі даних приведеної вартості природного газу на європейських хабах (Day-Ahead) до кордону України на сайті Української енергетичної біржі станом на 21.09.2021 року https://www.ueex.com.ua/ з врахуванням прогнозованої ціни на 2022 рік на основі отриманої комерційної пропозицій від постачальника природного газу.
Перед підготовкою тендерної документації Замовником для визначення очікуваної вартості предмету закупівлі проаналізовано наступні нормативні документи:
1) Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2022 р.№275.
2) Закон України «Про ринок природного газу»;
3) Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 30.09.2015 № 2496 «Про затвердження Правил постачання природного газу»;
4) Постанова НКРЕКП від 30.09.2015 № 2493 «Про затвердження Кодексу газотранспортної системи»;
Враховуючи всі зазначені вище фактори була сформована очікувана вартість закупівлі.
III. Щодо розміщення обґрунтування технічних, якісних характеристик предмета закупівлі та його очікуваної вартості на веб-сайті, повідомляємо наступне.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (п.4-1), зобов’язання оприлюднювати на власному веб-сайті обґрунтування технічних і якісних характеристик предмету закупівлі, його очікувану вартість та /або розмір бюджетного призначення стосується розпорядників бюджетних коштів. Оскільки підприємство Замовника не є бюджетною організацією і в своїй роботі розпоряджається коштами, отриманими від власної господарської діяльності, дана інформація не є обов’язковою для відображення на офіційному веб-сайті замовника.
Номер:
157a21960f224c1f87a1ac52be757d72
Назва:
Запит Замовнику
Дата опублікування:
14.12.2022 15:57
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
20.12.2022 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу закупівлі за предметом: «Природний газ», за адресою: 76011, Україна, Івано-Франківська обл., місто Івано-Франківськ, вулиця Ботанічна, 2, (ДК 021:2015 - 09120000-6 - Газове паливо) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 та пункту 7 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні пояснень та інформації з наступного питання.
Відповідно до інформації, що оприлюднена в електронній системі закупівель, до договору про закупівлю від 28.12.2021 № 137 (далі – договір про закупівлю) додатковими угодами від 28.12.2021 № 1, від 29.12.2021 № 2, від 30.12.2021 № 3, від 31.12.2021 № 4, 04.01.2022 № 5, від 05.01.2022 № 6, від 06.01.2022 № 7 вносились зміни щодо збільшення ціни за одиницю товару, а саме: природний газ в середньому на 9,1%.
Згідно оприлюдненої додаткової угоди зазначені зміни вносились на підставі пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону.
У зв’язку з наведеним, пропонуємо надати документи та інформацію (крім наданої ТОВ "ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП" інформації щодо середньозважених цін на природний газ, опублікованою на офіційному сайті Української енергетичної біржі («Приведена вартість природного газу на Європейських хабах (Day - Ahead) до кордону України»), що підтверджують наявність підстав для збільшення ціни природного газу згідно вищезазначених додаткових угод до договору про закупівлю та обґрунтовують відсоток такого збільшення у відповідності до вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону. До документів та інформації може бути долучено пояснення щодо прийнятих рішень.
Пояснення та інформацію необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Номер:
21500b27b94e460ca81a35a89e7cc71d
Назва:
ПОЯСНЕННЯ по суті запиту від 14.12.2022 р. щодо закупівлі за № UA-2021-09-23-000300-c
Дата опублікування:
19.12.2022 10:59
Опис:
28 грудня 2021 року, за результатами проведення відкритих торгів на закупівлю природного газу, між ТОВ «Енерджі Трейд Груп» та КП «Івано-Франківськводоекотехпром» укладено договір про закупівлю № 137 на умовах чинної на той момент редакції Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).
Закон надає можливість замовникам у певних випадках вносити зміни до істотних умов договору про закупівлю. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених частиною 5 статті 41 Закону, зокрема пунктом 2.
Так, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, — не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.
Зважаючи на зміст положення, однією з основних умов застосування пункту 2 частини 5 статті 41 Закону при внесенні змін до договору в частині збільшення ціни за одиницю товару є наявність факту коливання ціни такого товару загалом на ринку. Законом при цьому не визначається ні порядок, ні перелік документів, якими би таке коливання мало би бути підтверджене чи обгрунтоване.
При ціноутворенні приватні компанії-споживачі та трейдери традиційно
орієнтуються на великі європейські хаби, у першу чергу це німецька біржа NCG, голандська TTF, а також австрійська CEGH. За розрахунками Центру вдосконалення закупівель Київської школи економіки, коливання цін на німецькій біржі у 80% випадків пояснюють зміну ціни на ProZorro, для інших майданчиків цифри дещо гірші. Такий результат є цілком логічним, оскільки NCG є географічно найближчою до України великою енергетичною біржою. Тому, за рекомендацією КШЕ, МЕРТ пропонує орієнтуватися саме на неї, хоча ніхто не забороняє індексувати коливання з огляду на ціни, встановлені іншими великими хабами.
Додаткові угоди досить поширене явище, особливо в закупівлях енергоносіїв. Ринок природного газу дуже нестабільний, а ціни на нього змінюються щомісячно. До того ж наприкінці 2021 р – на початку 2022 р. це питання було суто політичним, жодної економічної складової в питанні ціноутворення природного газу не було. Наслідки цієї політики наша країна та економіка відчувають на собі і досі. Це зумовлювало необхідність переглядати ціну на газ, встановлену договором у відповідності до вимог Закону. Державою дане питання було врегульовано зокрема для бюджетних організацій шляхом встановлення твердої єдиної фіксованої ціни на природний газ і визначення єдиного постачальника для таких організацій. КП «Івано-Франківськводоекотехпром», як комунальне підприємство, яке в своїй діяльності користується власними, а не державними коштами, до переліку таких підприємств не входить.
Тобто, передбачена законодавством про публічні закупівлі норма застосовується, якщо відбувається коливання ціни на ринку, яке робить для однієї з сторін договору його виконання вочевидь невигідним, збитковими.
Укладаючи додаткові угоди щодо збільшення ціни природного газу, Замовником повністю дотримано принципів здійснення публічних закупівель та норм законодавства у сфері публічних закупівель, а ціна на газ була підвищена згідно з реальним зростанням ціни на газ на європейських хабах та реальних змінах відпускних цін газопостачальними організаціями на ринку України.
Номер:
c196abc4d0ca4e25a6733778853e3379
Назва:
Звернення замовника за роз’ясненням щодо висновку ДАСУ по моніторингу закупівлі UA-2021-12-09-005511-a
Дата опублікування:
30.12.2022 14:51
Опис:
Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених ЗУ «Про публічні закупівлі».
Аналіз положень частини першої статті 525, статті 526, частини першої статті 651 ЦК України та положень частини четвертої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" дає підстави для висновку про те, що зміна істотних умов договору про закупівлю (збільшення ціни за одиницю товару) є правомірною виключно за таких умов: відбувається за згодою сторін; порядок зміни умов договору має бути визначений самим договором (відповідно до проекту, який входив до тендерної документації, зазначено посилання на відповідну норму Закону); підстава збільшення - коливання ціни такого товару на ринку; ціна за одиницю товару може збільшуватися за один раз не більше, ніж на 10%; загальна сума (ціна) договору не повинна збільшуватися.
Споживач підтверджує, що йому надано належне повідомлення про коливання ціни газу на ринку, яка зростала щодня як до укладання договору про закупівлю, так і після його укладання. Інформацію було надано у зверненнях постачальника, підтверджену витягами з веб-сайту "Українська енергетична біржа" про середньозважені ціни на природний газ до моменту укладення угоди та в день укладання.
Переможець закупівлі не мав права укласти договір за ціною, відмінною від запропонованої ним у тендерній пропозиції, поданій ще 08 жовтня 2021 р. Договір укладався 28 грудня 2021 р.
Обидві сторони не могли впливати на особливості функціонування ринку газу, постійне коливання цін на газ. Зростання цін не були ні прогнозованими, ні зрозумілими. Окрім того, в редакції Закону на момент проведення закупівлі не було вимоги щодо документального підтвердження коливання газу на ринку. Договором передбачено надання довідки, але не конкретизовано ні форму, ні зміст, ні назва органу, який має право повідомляти про коливання ціни, тощо. Законом також не передбачено порядок підтвердження такої інформації. Також, у Договорі зазначено, що всі непорозуміння, спори та суперечки, що виникають між Сторонами під час виконання договору, вирішуються шляхом переговорів.
Виходячи з вищенаведеного просимо надати роз’яснення, на підставі яких нормативно-правових актів ревізори Держаудитслужби вимагають підтверджуючих документів від уповноваженого на надання такої інформації органу? Ким або чим визначені перелік таких документів, їх зміст, форма або відомча підпорядкованість? Порушенням якої норми Закону аргументується «виявлене порушення»?
Просимо також роз’яснити, яким чином, способом, шляхом чи чимось іншим замовник повинен визнати недійсними умови додаткових угод в частині збільшення ціни за одиницю товару?