Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
- Несвоєчасне надання або ненадання замовником роз'яснень щодо змісту тендерної документації
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання своєчасності надання роз’яснень щодо тендерної документації установлено порушення вимог частини першої статті 24 Закону.
За результатами аналізу питання внесення змін до умов договору та їх оприлюднення установлено порушення вимог частини шостої статті 41 Закону.
За результатами аналізу питань визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, розгляду тендерних пропозиції ТОВ «УМТК ТРЕЙД», ТОВ «МІК», ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», ТОВ «ЦЕНТР ПРОМИСЛОВИХ ЗАСОБІВ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ЗАХИСТУ», відповідності повідомлень з вимогою про усунення невідповідностей вимогам Закону, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, повноти та своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та з огляду на відсутність механізму їх усунення, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 06 вересня 2022 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та внесення змін до неї, своєчасності надання роз’яснень щодо тендерної документації, розгляду тендерних пропозицій, відповідності повідомлень з вимогою про усунення невідповідностей вимогам Закону, своєчасності укладання договору про закупівлю, внесення змін до умов договору та їх оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, повноти та своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель філії «Пасажирська компанія» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (далі – Замовник) на 2021 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію зі змінами, затверджену рішенням тендерного комітету від 06.09.2021, звернення за роз’ясненнями щодо тендерної документації від 03.09.2021 та відповіді Замовника від 07.09.2021, реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерні пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «УМТК ТРЕЙД» (далі – ТОВ «УМТК ТРЕЙД»), товариства з обмеженою відповідальністю «МІК» (далі – ТОВ «МІК»), товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» (далі – ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД»), товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТР ПРОМИСЛОВИХ ЗАСОБІВ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ЗАХИСТУ» (далі – ТОВ «ЦЕНТР ПРОМИСЛОВИХ ЗАСОБІВ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ЗАХИСТУ»), протокол розкриття тендерних пропозицій, протокол розгляду тендерних пропозицій від 12.10.2021, вимога про усунення невідповідностей, протоколи розгляду тендерних пропозицій від 21.10.2021 № 150-32/10/21 та від 26.10.2021 № 151-16/10/21, інформація про відхилення тендерної пропозиції/пропозиції учасника від 21.10.2021 та від 26.10.2021, протокол визначення учасника переможцем процедури закупівлі від 26.10.2021 № 151-16-1/10/21, повідомлення про намір укласти договір від 26.10.2021, договір від 15.11.2021 № УЗ/ЦЛ-21354/Ю, повідомлення про внесення змін до договору від 28.12.2021, додаткову угоду від 28.12.2021 № УЗ/ЦЛ-21354/Ю/ДУ-1 до договору від 15.11.2021 № УЗ/ЦЛ-21354/Ю, пояснення (інформація та документи) Замовника, надані 29.08.2022 через електронну систему закупівель на запити Держаудитслужби.
За результатами моніторингу установлено, що у відповіді від 07.09.2021 на звернення за роз’ясненнями щодо тендерної документації Замовником оприлюднено інформацію з таким змістом «Ваше питання розглядається фахівцями, відповідь буде надано після опрацювання. Дякуємо за звернення». Зазначена інформація не містить відповіді на звернення за роз’ясненнями щодо тендерної документації.
Отже, на порушення вимог частини першої статті 24 Закону Замовником не надано роз’яснення на звернення за роз’ясненнями щодо тендерної документації.
Крім того установлено, що Замовник уклав з ТОВ «УМТК ТРЕЙД» додаткову угоду від 28.12.2021 № 1 до договору від 15.11.2021 № УЗ/ЦЛ-21354/Ю керуючись частиною шостою статті 41 Закону, а саме що дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено у встановленому порядку.
Водночас, відповідно до інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, на час здійснення моніторингу, відсутня інформація щодо проведення Замовником процедури закупівлі/спрощеної закупівлі за аналогічним предметом закупівлі, а саме: «Костюм Зима, костюм Гудок (ДК 021-2015: 18130000-9 – Спеціальний робочий одяг)», а також в річному плані на 2022 рік, оприлюдненому Замовником в електронній системі закупівель, відсутня інформація щодо планування проведення такої закупівлі.
Отже, Замовник уклав додаткову угоду від 28.12.2021 № 1 до договору від 15.11.2021 № УЗ/ЦЛ-21354/Ю за відсутності умов, визначених частиною шостою статті 41 Закону.
Період усунення порушень:
08.09.2022 18:05 - 23.09.2022 00:00
Дата публікації висновку:
08.09.2022 18:05
Опис звіту:
1) Надати аргументовані заперечення до висновку та інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, а саме:
І) щодо встановленого порушення законодавства, а саме: «За результатами моніторингу установлено, що у відповіді від 07.09.2021 на звернення за роз’ясненнями щодо тендерної документації Замовником оприлюднено інформацію з таким змістом «Ваше питання розглядається фахівцями, відповідь буде надано після опрацювання. Дякуємо за звернення». Зазначена інформація не містить відповіді на звернення за роз’ясненнями щодо тендерної документації. Отже, на порушення вимог частини першої статті 24 Закону Замовником не надано роз’яснення на звернення за роз’ясненнями щодо тендерної документації.».
Надаємо інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень, аргументовані заперечення до висновку в порядку абз. 2 ч. 8 ст. 8 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме:
Ч.1 ст. 24 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) встановлено – «Фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.».
В закупівлі, зокрема, було поставлено питання 03.09.2021: «В тендерній документації Додаток №1. Розділ II Документальне підтвердження. п.1.1 На підтвердження відповідності продукції, що пропонується до постачання Учасник надає: п. 1.1.2. Оригінал або копію висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що має дійсний термін дії на кінцеву дату подання пропозиції. Просимо надати роз’яснення відносно вимог до змісту висновку санітарно-епідеміологічної експертизи на предмет закупівлі.».
На вказане запитання 07.09.2021 тобто на другий робочий день тобто в належний строк відповідно ч.1 ст. 24 Закону надав відповідь «Ваше питання розглядається фахівцями, відповідь буде надано після опрацювання. Дякуємо за звернення». Отже порушення ч.1 ст. 24 Закону відсутнє.
Додатково хочемо звернути увагу на те, що суть питання полягає в наступному «Просимо надати роз’яснення відносно вимог до змісту висновку санітарно-епідеміологічної експертизи на предмет закупівлі.» тоді як вимога додатку 1 наступна «Надати: Оригінал або копію висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що має дійсний термін дії на кінцеву дату подання пропозиції». З вказаного випливає що учасником задано питання в порушення ч.1 ст. 24 Закону яке не стосується а ні першого «роз’ясненнями щодо тендерної документації» а ні другого «звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення».
В свою чергу питання змісту висновку санітарно-епідеміологічної експертизи належить до відповідних компетентних органів відповідно до законодавства до яких Замовник не відноситься та зокрема до положень абз. 2 п. 7.11 тимчасового порядку проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи затвердженого наказом МОЗ N 247 від 09.10.2000. З чого випливає необхідність Замовника детально вивчити задане питання та надати відповідну відповідь про що і було повідомлено учасника закупівлі.
Крім того в закупівлі до 11.09.2021 був період оскарження умов закупівля яким міг скористатися учасник в разі якщо відповідь Замовника була не задовільна, проте виходячи з відсутності оскарження учасника відповідь Замовника цілком задовольнила.
З зазначеного випливає хибність висновку, а порушення зазначені в ньому відсутні.
На зобов’язання Держаудитслужби з здійснення заходів з недопущення встановлених порушень в подальшому здійснити заходи, а саме:
Станом на сьогодні в розробці та в процесі узгодження, зокрема, знаходиться проект положення про тендерний відділ Управління забезпечення філії «Пасажирська компанія» акціонерного товариства «Українська залізниця» який зокрема містить одне з завдань, таке як: «Проводить аналітику (моніторинг), в межах компетенції, наданих підрозділами пропозицій, роз’яснень умов тендерної документації, відповідей на вимоги/скарги на предмет врахування досвіду розгляду скарг, вимог Закону».
Тобто Замовник здійснює додаткові заходи для недопущення описаної у висновку ДЕРЖАВНОЇ АУДИТОРСЬКОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ ситуації в майбутньому.
Просимо ДЕРЖАВНУ АУДИТОРСЬКУ СЛУЖБУ УКРАЇНИ в порядку п. 9 ст. 8 ЗУ «Про публічні закупівлі» підтвердити факт усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку в цій частині, зокрема у зв’язку з здійсненням відповідних заходів.
І) щодо встановленого порушення законодавства, а саме: «Крім того установлено, що Замовник уклав з ТОВ «УМТК ТРЕЙД» додаткову угоду від 28.12.2021 № 1 до договору від 15.11.2021 № УЗ/ЦЛ-21354/Ю керуючись частиною шостою статті 41 Закону, а саме що дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено у встановленому порядку. Водночас, відповідно до інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, на час здійснення моніторингу, відсутня інформація щодо проведення Замовником процедури закупівлі/спрощеної закупівлі за аналогічним предметом закупівлі, а саме: «Костюм Зима, костюм Гудок (ДК 021-2015: 18130000-9 – Спеціальний робочий одяг)», а також в річному плані на 2022 рік, оприлюдненому Замовником в електронній системі закупівель, відсутня інформація щодо планування проведення такої закупівлі. Отже, Замовник уклав додаткову угоду від 28.12.2021 № 1 до договору від 15.11.2021 № УЗ/ЦЛ-21354/Ю за відсутності умов, визначених частиною шостою статті 41 Закону.».
Надаємо інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень, аргументовані заперечення до висновку в порядку абз. 2 ч. 8 ст. 8 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме:
Ч. 6 ст. 41 Закону встановлено «Дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку.».
Укладена додаткова угода УЗ/ЦЛ-21354/Ю/ДУ-1 не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю та продовжена до 31.03.2022 для проведення процедури закупівлі в 2022 році.
Абз. 3 ч. 1 ст. 4 Закону «Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.», ч. 1 ст. 4 Закону «Планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план).», ч. 4 ст. 4 Закону «Для планування закупівель та підготовки до проведення закупівель замовники можуть проводити попередні ринкові консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб’єктів господарювання. Такі рекомендації та інформація можуть використовуватися замовником під час підготовки до проведення закупівлі, якщо вони не призводять до порушення статті 5 цього Закону. Консультації з ринком можуть проводитися через електронну систему закупівель шляхом надсилання запитань замовником та отримання відповідей від суб’єктів господарювання або шляхом організації відкритих зустрічей з потенційними учасниками. Проведення попередніх ринкових консультацій замовником не вважається участю суб’єктів господарювання у підготовці вимог до тендерної документації.».
Отже ч. 6 ст. 41 Закону не передбачає, що в строк на який продовжено договір закупівля має бути завершена в розумінні Закону, а передбачає проведення процедури закупівлі в наступному році відносно договору про закупівлю. В свою чергу Закон, зокрема наведені положення ст. 4 є частиною «проведення закупівлі».
Відповідно положень АТ «УЗ» для формування та затвердження річного плану закупівель існує алгоритм дій, зокрема формування та доведення потреби в закупівлі на наступний рік, що відповідає ч. 1 ст. 4 Закону.
На дату укладання додаткової угоди УЗ/ЦЛ-21354/Ю/ДУ-1 потреба на 2022 наявна в підтвердження чого витяги та листи додаються.
Хочемо додатково повідомити, що в АТ «УЗ» укладання договорів та додаткових угод до них відбувається виключно при проходженні процедури візування, зокрема, відповідно положення про договірну роботу, затвердженого рішенням правління від 29.04.2020 (протокол № Ц-45/38 Ком.т.). Дане положення передбачає:
- «Додаткові договори (угоди) щодо внесення змін до договорів, укладених за результатами процедур публічних закупівель, погоджуються та візуються в тому числі структурним підрозділом з юридичною функцією згідно з загальнимпорядком, визначеним у цьому Положенні для договорів.»;
- «. Ініціатор договору у межах компетенції погоджує умови проєкту договору стосовно визначення предмету договору, його ціни, доцільності укладання договору та відповідності умов договору інтересам Товариства»;
- «Департамент економіки планування та бюджетування (відповідний структурний підрозділ або працівник на місцях з аналогічною функцією) у межах компетенції погоджує умови проєкту договору на предмет наявності відповідних витрат у фінансовому плані Товариства»;
- «Департамент з планування та очікуваної вартості у сфері закупівлі (відповідний структурний підрозділ або працівник на місцях з аналогічною функцією) у межах компетенції погоджує умови проєкту договору стосовно, наявності в контрольних завданнях (планах) матеріально-технічного забезпечення та послуг, що закуповуються за елементом «Інші» у сторонніх організацій.».
З вищевказаного випливає, що додаткова угода УЗ/ЦЛ-21354/Ю/ДУ-1 укладена відповідно до потреби АТ «УЗ» на 2022 а процес проведення процедури закупівлі 18130000-9 Спеціальний робочий одяг (Костюм Зима, костюм Гудок) в 2022 році розпочатий на дату укладання вказаної додаткової угоди.
З зазначеного випливає хибність висновку, а порушення зазначені в ньому відсутні.
На зобов’язання Держаудитслужби з здійснення заходів з недопущення встановлених порушень в подальшому здійснити заходи, а саме:
Висновок за результатами моніторингу закупівлі UA-2021-08-13-002166-c та позицію ДЕРЖАВНОЇ АУДИТОРСЬКОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ стосовно застосування ч. 6 ст. 41 Закону буде доведено до відповідних департаментів АТ «УЗ» з метою розгляду та при необхідності впроваджені відповідних змін до нормативних документів Замовника.
Тобто Замовник здійснює додаткові заходи для недопущення описаної у висновку ДЕРЖАВНОЇ АУДИТОРСЬКОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ ситуації в майбутньому.
Просимо ДЕРЖАВНУ АУДИТОРСЬКУ СЛУЖБУ УКРАЇНИ в порядку п. 9 ст. 8 ЗУ «Про публічні закупівлі» підтвердити факт усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку в цій частині, зокрема у зв’язку з здійсненням відповідних заходів.
Дата публікації звіту:
15.09.2022 12:39