-
Відкриті торги з публікацією англійською мовою
-
Безлотова
-
КЕП
ДК 021:2015 30210000-4 «Машини для обробки даних (апаратна частина)» (Ноутбуки)
Завершена
28 677 240.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 143 386.20 UAH
мін. крок: 0.5% або 143 386.20 UAH
Номер:
29cc2b58bfcf4be7b7717fcd94cbb4c5
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2021-10-05-000043
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
04.10.2021 00:00
Період моніторингу:
05.10.2021 13:03 - 29.10.2021 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
04.10.2021 №433
Харків
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 14 пункту 10 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25 серпня 2016 року № 2, доручення Держаудитслужби від 28.09.2021 №003100-18/12313-2021,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Начальник Управління Північно-
східного офісу Держаудитслужби
в Сумській області Наталія ШЕВЧЕНКО
Додаток
до наказу Північно-східного офісу Держаудитслужби
від 04.10.2021 №433
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу
8 UA-2021-07-16-006058-b 16.07.2021 Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Начальник відділу контролю у сфері закупівель Інна ЮРКО
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону встановлено порушення вимог частини п’ятої статті 17 та пункту 2 частини другої статті 22 Закону.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено порушення вимог абзацу третього пункту 1 частини першої статті 31 Закону при розгляді тендерної пропозиції ПП «ЛАНТЕК».
За результатами аналізу питань дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку шляхом відміни торгів, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 19 жовтня 2021 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), розгляду тендерних пропозицій.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Департаменту освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації (далі – Замовник) на 2021 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням тендерного комітету Замовника від 13.08.2021 (протокол № 16) зі змінами, тендерні пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «БМС ТЕХНО», приватного підприємства «ЛАНТЕК» (далі – ПП «ЛАНТЕК»), протокол розгляду тендерних пропозицій від 08.09.2021, вимогу про усунення невідповідностей до 08.09.2021, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій від 14.09.2021, протокол засідання тендерного комітету Замовника від 17.09.2021 № 22, повідомлення про намір укласти договір від 17.09.2021, пояснення та документи Замовника, отримані через електронну систему закупівель від 11.10.2021 року.
За результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що Замовник у пункті 3.10 розділу 3 додатку 1 до тендерної документації встановив вимогу щодо надання учасниками довідки в довільній формі з інформацією про відсутність стосовно учасника, його службових (посадових) осіб обмежень щодо здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, передбачених Законом України «Про санкції», відповідними Указами Президента України та Рішеннями Ради національної безпеки і оборони України про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), що не відповідає вимогам частини п’ятої статті 17 та пункту 2 частини другої статті 22 Закону, якими визначено, що замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, оскільки інформація стосовно того, що учасник процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у виді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції», перевіряється безпосередньо замовниками шляхом опрацювання рішення РНБО від 28.04.2017 (зі змінами) «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», затвердженого Указом Президента України від 15.05.2017 № 133/2017 та рішення РНБО від 14.05.2020 «Про застосування, скасування і внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», затвердженого Указом Президента України від 14.05.2020 № 184/2020, які є наявними у публічному доступі.
Також, за результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що пунктом 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника встановлено вимогу, що тендерна пропозиція у будь-якому випадку повинна містити накладений кваліфікований електронний підпис учасника/уповноваженої особи учасника процедури закупівлі.
Відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. Удосконалений електронний підпис – електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов’язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис.
Слід зазначити, що в листі Міністерства цифрової трансформації України від 16.02.2021 за № 1/06-3-1587 щодо роз’яснення законодавства у сфері електронних довірчих послуг, зазначено, що «якщо за результатом перевірки електронного підпису засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», то такий електронний підпис не може вважатися кваліфікованим».
Однак, моніторингом установлено, що тендерна пропозиція ПП «ЛАНТЕК» містить накладений електронний підпис Литвіна Олега Миколайовича (директора), за результатами перевірки якого на сайті центрального засвідчувального органу (https://czo.gov.ua/verify) засіб кваліфікованого електронного підпису надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», тип носія особистого ключа «незахищений», тобто накладений електронний підпис Литвіна Олега Миколайовича не може вважатися кваліфікованим, що не відповідає вимогам пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника.
Однак, на порушення вимог абзацу третього пункту 1 частини першої статті 31 Закону Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ПП «ЛАНТЕК» через його невідповідність встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства та допустив ПП «ЛАНТЕК» до аукціону.
Як наслідок, відкриті торги автоматично не відмінилися електронною системою закупівель відповідно до пункту 2 частини другої статті 32 Закону.
Період усунення порушень:
19.10.2021 16:33 - 02.11.2021 23:00
Дата публікації висновку:
19.10.2021 16:33
Оскарження висновку в суді
Опис:
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Єдиний унікальний номер справи 340/7892/21 Адміністративний позов
Номер провадження
Дата реєстрації 25.10.2021
Склад суду Л.І. Хилько
Сторони у справі Відповідач (Боржник): Північно-Східний офіс Держаудитслужби, Позивач (Заявник): Департамент освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації
Суть спору про визнання протиправним та скасування висновку
Стадія розгляду (Дата) 25.10.2021
Стадія розгляду (Назва) Призначено склад суду
Дата публікації:
26.10.2021 11:32
Дата відкриття провадження:
29.11.2021 16:00
Номер відкриття провадження:
340/7892/21
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
ЗАПЕРЕЧЕННЯ до висновків моніторингу UA-M-2021-10-05-000043 Державної аудиторської служби України процедури закупівель UA-2021-07-16-006058-b
Дата публікації звіту:
28.10.2021 17:19
Запити/Пояснення
Номер:
af89c542a11c4d66a7134131ff84b66e
Назва:
Запит замовнику на пояснення
Дата опублікування:
06.10.2021 14:31
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
12.10.2021 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі за предметом: «ДК 021:2015 30210000-4 «Машини для обробки даних (апаратна частина)» (Ноутбуки)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2021-07-16-006058-b) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25 серпня 2016 року № 2, постала потреба в отриманні пояснення (інформації, документів).
Просимо надати пояснення яким чином та на підставі яких документів здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
Також надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або веб-сайту головного розпорядника коштів), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 р. № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).
Інформацію (пояснення та документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня отримання цього запиту.
Номер:
f5bdd514b37b4061b0a43a7969192eb5
Назва:
Відповідь
Дата опублікування:
11.10.2021 13:57
Опис:
Доброго дня. Відповідаючи на Ваше питання повідомляємо, що розроблюючи тендерну документацію для закупівлі ДК 021:2015 30210000-4 «Машини для обробки даних (апаратна частина)» (Ноутбуки) DK 021:2015 30210000-4 "Machines for data processing (hardware)" (Laptops) (UA-2021-07-16-006058-b) керувалися спільно розробленим листом-роз'ясненням від 10 червня 2021 року №1/11-4216 "Про використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на заходи, спрямовані на боротьбу з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками під час навчального процесу у закладах загальної середньої освіти (в частині придбання ноутбуків)" Міністерства освіти і науки України та Міністерства цифрової трансформації України.
Закупівля ноутбуків здійснюється відповідно до Типового переліку комп'ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 02 листопада 2017 року №1440, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 січня 2018 року за №55/31507 (зі змінами, внесеними наказом Міністерства освіти і науки України від 24 квітня 2021 року №458, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 травня 2021 року за 644/36266), пунктом п'ятим якого передбачена технічна специфікація персонального комп'ютера форм-фактора ноутбук, тобто технічні вимоги до ноутбуків, які можуть бути закуплені.
Міністерство цифрової трансформації України розрахувало очікувану вартість предмета закупівлі (наведено в листі-роз'яснення) за методом порівняння ринкових цін та на підставі закупівельних цін минулих закупівель, яку рекомендували застосовувати для здійснення закупівлі. Лист з додатками додається.
Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) опублікували на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів. Посилання надаємо http://osvita.kr-admin.gov.ua/index.php/component/k2/item/2513-publichni-zakupivli
Номер:
63d53943f6d041dba4263b260e3d7860
Назва:
ЗАПЕРЕЧЕННЯ до висновків моніторингу UA-M-2021-10-05-000043 Державної аудиторської служби України процедури закупівель UA-2021-07-16-006058-b
Дата опублікування:
22.10.2021 16:19
Опис:
У відповідь на інформацію, яку наведено у висновку моніторингу, повідомляємо наступне:
1) За результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що Замовник у пункті 3.10 розділу 3 додатку 1 до тендерної документації встановив вимогу щодо надання учасниками довідки в довільній формі з інформацією про відсутність стосовно учасника, його службових (посадових) осіб обмежень щодо здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, передбачених Законом України «Про санкції», відповідними Указами Президента України та Рішеннями Ради національної безпеки і оборони України про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), що не відповідає вимогам частини п’ятої статті 17 та пункту 2 частини другої статті 22 Закону, якими визначено, що замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, оскільки інформація стосовно того, що учасник процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у виді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції», перевіряється безпосередньо замовниками шляхом опрацювання рішення РНБО від 28.04.2017 (зі змінами) «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», затвердженого Указом Президента України від 15.05.2017 № 133/2017 та рішення РНБО від 14.05.2020 «Про застосування, скасування і внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», затвердженого Указом Президента України від 14.05.2020 № 184/2020, які є наявними у публічному доступі.
Стосовно даного пункту висновку повідомляємо наступне:
Відповідно до частини 5 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 2 частини другої статті 22 Закону:
Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі»:
Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Відповідно до частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі»,
тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Закон України «Про доступ до публічної інформації» дає таке визначення головній дефініції сфери його регулювання: публічна інформація – це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка перебуває у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 10-1 згаданого Закону, публічна інформація у формі відкритих даних – це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов’язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.
Станом на дату оголошення закупівлі (16 липня 2021 року) в Україні тривала реалізація запровадження Єдиного державного реєстру спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) та визначення центрального органу виконавчої влади, відповідального за ведення такого реєстру.
При цьому, відповідно до листа Аппарату Ради національної безпеки і оборони України щодо порталу «Інформація про фізичних та юридичних осіб, проти яких введено санкції» від 13.05.2021 № 604/22-01 (наведений за посиланням https://radnuk.com.ua/pravova-baza/lyst-aparatu-rady-natsionalnoi-bezpeky-i-oborony-ukrainy-shchodo-portalu-informatsiia-pro-fizychnykh-ta-iurydychnykh-osib-proty-iakykh-vvedeno-sanktsii/) , портал «Перелік фізичних та юридичних осіб стосовно яких застосовані обмежувальні заходи (санкції)» (доступний за адресою https://sanctions-t.rnbo.gov.ua/ ) не є єдиним державним реєстром спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій).
Інформація на цьому Порталі доповнюється та оновлюється після прийняття РНБО України відповідних рішень, а також у разі виявлення неточностей та помилок у інформації, яка вже міститься на Порталі.
Після завершення строку дії обмежувальних заходів (санкцій) щодо фізичних та юридичних осіб відповідні записи з Порталу не вилучаються.
Зауважимо, що на даному порталі вказано, що він працює у режимі «тестової експлуатації».
Також, означений Єдиний державний реєстр спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відсутній у вільному доступі на національному порталі відкритих даних (http://data.gov.ua ).
Зазначимо, що інформація щодо рішень Ради національної безпеки і оборони України щодо внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), які затверджено указами Президента України, регулярно публікується у відкритому доступі за посиланням https://www.rnbo.gov.ua/ua/Ukazy/.
Таким чином, хоча інформація щодо фізичних та юридичних осіб, проти яких введено санкції, є публічною, у Замовника відсутня можливість перевіряти усі рішення, щодо введення або скасування санкцій щодо учасників закупівель, з огляду на фактичну відсутність єдиного державного реєстру, та велику кількість і значну частоту оприлюднення таких рішень (кілька рішень на місяць).
З огляду на це, з метою дотримання вимог статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», та з метою уникнення помилкового визначення Замовником учасника як такого, на якого поширюється дія обмежень, передбачених Законом України «Про санкції», відповідними Указами Президента України та Рішеннями Ради національної безпеки і оборони України про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), Замовником було встановлено вимогу щодо надання усіма учасниками довідки в довільній формі з інформацією про відсутність стосовно учасника, його службових (посадових) осіб обмежень щодо здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, передбачених Законом України «Про санкції», відповідними Указами Президента України та Рішеннями Ради національної безпеки і оборони України про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій).
Зауважимо, що означена вимога не викликала жодних запитань чи скарг з боку учасників Закупівлі, жодним чином не обмежує їхні права, застережені Законом України «Про публічні закупівлі», не дискримінує жодного з учасників, та була виконана усіма учасниками закупівлі.
Підсумовуючи вказане, означена вимога тендерної документації є такою, що повністю відповідає вимогам Закону України «Про публічні закупівлі». Відповідно, відсутні підстави для здійснення заходів щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку шляхом відміни торгів.
2) Також, за результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що пунктом 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника встановлено вимогу, що тендерна пропозиція у будь-якому випадку повинна містити накладений кваліфікований електронний підпис учасника/уповноваженої особи учасника процедури закупівлі. Відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. Удосконалений електронний підпис – електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов’язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис. Слід зазначити, що в листі Міністерства цифрової трансформації України від 16.02.2021 за № 1/06-3-1587 щодо роз’яснення законодавства у сфері електронних довірчих послуг, зазначено, що «якщо за результатом перевірки електронного підпису засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», то такий електронний підпис не може вважатися кваліфікованим». Однак, моніторингом установлено, що тендерна пропозиція ПП «ЛАНТЕК» містить накладений електронний підпис Литвіна Олега Миколайовича (директора), за результатами перевірки якого на сайті центрального засвідчувального органу (https://czo.gov.ua/verify) засіб кваліфікованого електронного підпису надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», тип носія особистого ключа «незахищений», тобто накладений електронний підпис Литвіна Олега Миколайовича не може вважатися кваліфікованим, що не відповідає вимогам пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника. Однак, на порушення вимог абзацу третього пункту 1 частини першої статті 31 Закону Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ПП «ЛАНТЕК» через його невідповідність встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства та допустив ПП «ЛАНТЕК» до аукціону. Як наслідок, відкриті торги автоматично не відмінилися електронною системою закупівель відповідно до пункту 2 частини другої статті 32 Закону.
Стосовно даного пункту висновку повідомляємо наступне:
Відповідно до вимог тендерної документації (частина 1 розділу III Інструкція з підготовки тендерної пропозиції) :
Під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги", тобто тендерна пропозиція у будь-якому випадку повинна містити накладений кваліфікований електронний підпис учасника/уповноваженої особи учасника процедури закупівлі, повноваження якої щодо підпису документів тендерної пропозиції підтверджуються відповідно до поданих документів, що вимагаються згідно тендерної документації.
Відповідно до ст. 12 Закону України «Про публічні закупівлі» , під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій/пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Відповідно до п.23 та п. 44 Закону України "Про електронні довірчі послуги"
кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
удосконалений електронний підпис - електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов’язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис.
При цьому, згідно з п. 17 статті 1 Закону України «Про електронні довірчі послуги», засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки - апаратно-програмний або апаратний пристрій чи програмне забезпечення, які реалізують криптографічні алгоритми генерації пар ключів та/або створення кваліфікованого електронного підпису чи печатки, та/або перевірки кваліфікованого електронного підпису чи печатки, та/або зберігання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису чи печатки, який відповідає вимогам цього Закону.
Моніторингом установлено, що тендерна пропозиція ПП «ЛАНТЕК» містить накладений електронний підпис Литвіна Олега Миколайовича (директора), за результатами перевірки якого на сайті центрального засвідчувального органу (https://czo.gov.ua/verify) засіб кваліфікованого електронного підпису надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», тип носія особистого ключа «незахищений», тобто накладений електронний підпис Литвіна Олега Миколайовича не може вважатися кваліфікованим, що не відповідає вимогам пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника.
Такий висновок Північно-Східного офісу Держаудитслужби не ґрунтується на законі та суперечить актам цивільного законодавства з огляду на наступне:
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 3 березня 2020 р. № 193 «Про реалізацію експериментального проекту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів», з метою забезпечення доступності електронних довірчих послуг Кабінет Міністрів України постановляє:
«1. Погодитися з пропозицією Міністерства цифрової трансформації та Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації стосовно реалізації експериментального проекту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів (далі - експериментальний проект).
Експериментальний проект реалізується до дня набрання чинності змінами до Закону України “Про електронні довірчі послуги” щодо врегулювання використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, але не пізніше ніж до 5 березня 2022 року.
3. Установити, що:
1) удосконалені електронні підписи чи печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, що відповідають затвердженим пунктом 2 цієї постанови вимогам, можуть використовуватися користувачами електронних довірчих послуг для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб у разі, коли законодавством передбачено використання виключно кваліфікованих електронних підписів чи печаток (засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки, кваліфікованих електронних довірчих послуг) або засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.»
У переліку обмежень застосування цієї норми не міститься підприємств приватного права, які вступають у правовідносини у сфері публічних закупівель, яким є , зокрема, учасник ПП «ЛанТек».
Відповідно до ст. 4 ЦК України, актами цивільного законодавства є також постанови Кабінету Міністрів України.
Відповідно до ч. 6 ст. 4 ЦК України, цивільні відносини регулюються однаково на всій території України.
Тим більше, однією із сторін договору є державний орган. Так Департамент освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації не може відступати від актів цивільного законодавства.
Відповідно до ст. ч.3 ст. 6 ЦК України, сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Окрім того, Мінцифри у своєму листі від 16.02.2021 № 1/06-3-1587 зазначає, що законодавством у сфері електронних довірчих послуг не визначені вимоги до форми та змісту результату перевірки кваліфікованого електронного підпису.
Таким чином, ураховуючи, що норми (статті) Закону України «Про публічні закупівлі» є диспозитивними (тобто норма наказує варіант поведінки) та Замовники не мають право відступати від приписів цього Закону, а статтею 22 Закону визначено, що кваліфікований електронний підпис базується на вимогах Закону України «Про електронні довірчі послуги», тому тендерна пропозиція повинна бути підписана саме удосконаленим електронним підписом, у зв’язку із чим тендерна пропозиція відповідає вимогам тендерної документації.
Обґрунтування висновку щодо того, що накладений учасником ПП «ЛанТек» електронний підпис не може вважатися кваліфікованим, із посиланням на інформацію, що розміщена на сайті АМКУ 04.03.2021, повністю не підтверджує викладену позицію, як на це посилається.
Відповідно до висновку у зазначеній Інформації АМКУ просило звернути увагу на наведену вище інформацію під час формування замовниками своїх тендерних документацій та під час підготовки учасниками своїх тендерних пропозицій.
Тому, тендерна пропозиція не відповідала би тендерній документації лише у тому випадку, коли б Замовник всупереч диспозитивній нормі Закону України «Про публічні закупівлі», під час підготовки тендерної документації зазначив, що підпис вважатиметеся кваліфікованим електронним підписом, якщо при перевірці електронного цифрового підпису на сайті ЦЗО не з’являється інформація тип підпису – удосконалений.
Але, оскільки вказані рекомендації АМКУ носять рекомендаційний характер і не несуть собою обов язку щодо їх безуперечного використання та відповідно не використались Замовником у тендерній документації то тендерна пропозиція вважається підписаною належним чином та такою, що відповідає вимогам тендерної документації.
Обґрунтування висновку щодо того, що накладений підпис не може вважатися кваліфікованим із посиланням на лист Мінцифри від 16.02.2021 № 1/06-3-1587, повністю не підтверджує викладену позицію, як на це посилається у своєму висновку Північно-Східний офіс Держаудитслужби.
У розділі 3 вказаного листа, де саме зазначається, що тип електронного підпису «удосконалений» не вважається КЕП и що КЕП повинен мати апаратно-програмні засоби , Мінцифри посилається на постанову КМУ від 19.09.2018 № 749, проте дія вказаної постанови розповсюджується лише на органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності.
Оскільки учасник є підприємством приватної форми власності, отже він не зобов’язаний мати в кваліфікованому електронному підписі вбудований апаратно-програмний засіб.
Окрім того, Мінцифри у цьому листі наголошує на можливості до 31.12.2021 використовувати удосконалені електронні підписи та печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, з дотриманням вимог, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 193 «Про реалізацію експериментального проекту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів».
Отже, учасник має право використовувати тип електронного підпису «удосконалений», а ТП вважається підписаною належним чином та такою, що відповідає вимогам ТД.
Відповідно до протоколу перевірки електронного підпису, сформованого на сайті центрального засвідчувального органу за посиланням https://czo.gov.ua/verify, на пропозицію учасника ПП «ЛанТек» накладено удосконалений електронний підпис, який базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа
Окрім цього, даний протокол містить прізвище та ініціали особи, уповноваженої на підписання тендерної пропозиції (власника ключа) – Литвіна Олега Миколайовича, повноваження якої щодо підпису документів тендерної пропозиції підтверджено відповідно до поданих документів, що відповідає вимогам тендерної документації, і, у свою чергу, не створює жодних правових підстав для встановлення даного учасника таким, що не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства, та згідно яких його пропозицію має бути відхилено на підставі абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
З урахуванням вищезазначеного в тендерній документації і не були вказані вимоги щодо типу носія особистого ключа(захищений або незахищений), та відповідно відсутня пряма заборона на використання удосконаленого електронного підпису .
Відповідно, у Замовника відсутні правові підстави для відхилення тендерної пропозиції учасника ПП «ЛанТек».
Таким чином, відсутні підстави для здійснення заходів щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку шляхом відміни торгів.
Заступник голови тендерного комітету Світлана ГРИЦЕНКО