Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання розміщення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог пункту 3 Наказу Мінекономрозвитку №1082.
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону встановлено порушення вимог частини другої статті 16 та пункту 2 частини другої статті 22 Закону.
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТзОВ «ТПК «Будспорт» встановлено порушення вимог частини шістнадцятої статті 29 та пункту 1 частини першої статті 31 Закону.
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
За результатами моніторингу щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до вимог Закону, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення порушення вимог частини шістнадцятої статті 29 та пункту 1 частини першої статті 31 Закону у встановленому законодавством порядку, а саме вжити заходи щодо розірвання укладеного за результатами тендеру договору з дотриманням норм Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, зокрема, але не виключно, шляхом письмового звернення до ТзОВ «ТПК «Будспорт» щодо розірвання договору.
Крім того, вжити заходи щодо недопущення у подальшому (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) порушень вимог пункту 3 Наказу Мінекономрозвитку № 1082 при розміщенні інформації про закупівлю, вимог частини другої статті 16 та пункту 2 частини другої статті 22 при складанні тендерної документації та вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону під час оприлюднення інформації про закупівлю.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю, правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), відповідності тендерної документації вимогам Закону, розгляду тендерних пропозицій та визначення переможця тендеру, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Ліцею №45 Львівської міської ради (далі – Замовник) на 2021 рік (UA-P-2021-07-06-004997-a), оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію, затверджену рішенням тендерного комітету Замовника від 05.07.2021 №15, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію ТзОВ «Торгово-промислова компанія «Будспорт» (далі – ТзОВ «ТПК «Будспорт»), рішення постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель (далі – Колегія) від 13.09.2021 №20765-р/пк-пз, повідомлення про намір укласти договір від 20.08.2021, опубліковані після аукціону переможцем тендеру документи на виконання вимог статті 17 Закону, договір про закупівлю від 20.09.2021 № 20/09, опубліковані під час моніторингу Замовником пояснення та документи на запит органу державного фінансового контролю.
Відповідно до частини 12 статті 8 Закону та у зв’язку з розглядом скарги Колегієї (від 13.09.2021 № 20765-р/пк-пз) моніторинг закупівлі щодо тих питань, порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду зазначеної скарги, не проводився.
Відповідно до вимог пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 №1082 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за №610/34893 (далі – Наказ Мінекономрозвитку №1082), розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника, після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи. Інформація, що заповнюється в електронних полях, може відображатися на веб-порталі у вигляді документа, доступного для друку.
За нормою пункту 23 частини першої статті 1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, а відповідно до пункту 17 частини першої статті 1 зазначеного Закону засіб кваліфікованого електронного підпису – апаратно-програмний або апаратний пристрій чи програмне забезпечення, які реалізують криптографічні алгоритми генерації пар ключів та/або створення кваліфікованого електронного підпису, та/або перевірки кваліфікованого електронного підпису, та/або зберігання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису, який відповідає вимогам цього Закону.
Згідно з частиною другою статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис вважається таким, що пройшов перевірку та отримав підтвердження, якщо, серед іншого, під час перевірки за допомогою кваліфікованого сертифіката електронного підпису отримано підтвердження того, що особистий ключ, який належить підписувачу, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису; під час перевірки підтверджено цілісність електронних даних в електронній формі, з якими пов’язаний цей кваліфікований електронний підпис.
Відповідно до пункту 12 частини другої статті 23 зазначеного Закону кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов’язково повинні містити, в тому числі, відомості про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису (для кваліфікованого сертифіката електронного підпису).
Однак, проведеним моніторингом встановлено, що після внесення Замовником інформації у відповідні електронні поля, реалізовані в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів (річний план закупівель, оголошення про проведення закупівлі, повідомлення про намір укласти договір, тощо), на них накладено удосконалений електронний підпис посадової особи Замовника (тип носія особистого ключа – незахищений, тип підпису – удосконалений, сертифікат – кваліфікований, інформація про зберігання особистого ключа в засобі кваліфікованого електронного підпису відсутня), який в розумінні Закону України «Про електронні довірчі послуги» не є кваліфікованим електронним підписом, чим порушено вимоги пункту 3 Наказу Мінекономрозвитку №1082.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації зазначаються один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону.
Згідно з частиною другою статті 16 Закону замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, в тому числі: наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Відповідно до пункту 2 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 № 419, розпорядники коштів державного бюджету подають фінансову звітність органам казначейства, складену згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі, за формами, встановленими Міністерством фінансів України.
Згідно з пунктом 1 Розділу IV «Склад та елементи фінансової звітності» Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 «Подання фінансової звітності», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2009 № 1541 фінансова звітність складається з: балансу, звіту про фінансові результати, звіту про власний капітал, звіту про рух грошових коштів та приміток до річної фінансової звітності.
Водночас, Замовником на порушення частини другої статті 16 та пункту 2 частини другої статті 22 Закону в тендерній документації (Розділ № 4 Додатку № 1) на підтвердження наявності фінансової спроможності встановлено вимогу щодо подання учасниками оригіналу довідки від уповноваженого органу (ДПСУ) про інформацію щодо зареєстрованих рахунків учасника, не раніше дати виходу оголошення про закупівлю та скановані з оригіналу довідку або довідок (у разі відкриття рахунків у декількох банках) з обслуговуючого банку або обслуговуючих банків (у разі відкриття рахунків у декількох банках) про відкриття рахунку та відсутність (наявність) заборгованості за кредитами, датована або датовані не більше місячної давнини відносно дати кінцевого терміну подання тендерних пропозицій (в якій чи яких повинна бути інформація про відсутність простроченої заборгованості за кредитними угодами).
Отже, встановлення у тендерній документації вимоги щодо надання у складі пропозиції інформації (документу) щодо зареєстрованих рахунків учасника не може відноситися до підтвердження відповідності учасника кваліфікаційному критерію «наявність фінансової спроможності» відповідно до вимог статті 16 Закону.
Водночас, відповідно до норм частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Згідно з вимогою частини шістнадцятої статті 29 Закону якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах: що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону, а також на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.
Водночас, на порушення норм частини шістнадцятої статті 29 Закону Замовником 09.08.2021 розміщено вимогу щодо усунення ТзОВ «ТПК «Будспорт» невідповідностей в документі «17.5. Довідка ДПСУ про рахунки» (не надано оригінал довідки від уповноваженого органу (ДПСУ) про інформацію щодо зареєстрованих рахунків учасника, не раніше дати виходу оголошення про закупівлю), який не підтверджує відповідність учасника кваліфікаційним критеріям та права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.
З врахуванням фактичного не надання учасником ТзОВ «ТПК «Будспорт» у складі тендерної пропозиції довідки від уповноваженого органу (ДПСУ) про інформацію щодо зареєстрованих рахунків учасника, не раніше дати виходу оголошення про закупівлю, а також відсутності підстав для розміщення Замовником вимоги щодо усунення невідповідностей в порядку частини шістнадцятої статті 29 Закону, тендерна пропозиція учасника ТзОВ «ТПК «Будспорт» підлягала відхиленню відповідно до пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
Однак, на порушення вимог пункту 1 частини першої статті 31 Закону Замовником не відхилено тендерну пропозицію ТзОВ «ТПК «Будспорт», яка не відповідала встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам, а укладено з ним договір від 20.09.2021 № 20/09 на загальну суму 9 458 955,00 гривень.
Згідно з пунктом 10 частини першої статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Моніторингом встановлено, що договір про закупівлю № 20/09 з ТзОВ «ТПК «Будспорт» Замовником укладено 20.09.2021, проте опубліковано його 24.09.2021, чим порушено вимогу пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
Період усунення порушень:
06.10.2021 12:59 - 23.10.2021 00:00
Дата публікації висновку:
06.10.2021 12:59