-
Відкриті торги
-
Мультилотова
-
КЕП
Лот 1. Деревина дров’яна непромислового використання 1 групи порід; Лот 2. Деревина дров’яна непромислового використання 2 групи порід
Інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі зазначена у Додатку 1 до тендерної документації "ТЕХНІЧНЕ ЗАВДАННЯ".
Завершена
1 178 500.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.2% або 2 520.00 UAH
мін. крок: 0.2% або 2 520.00 UAH
Номер:
5063c27c13be4bb987db437d59547e50
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2021-07-14-000027
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
14.07.2021 00:00
Період моніторингу:
14.07.2021 17:01 - 05.08.2021 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
Н А К А З
14.07.2021
№ 416
Житомир
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18 (зі змінами),
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу,
Начальник Управління
Північного офісу Держаудитслужби
в Житомирській області Людмила КОСТЮК
Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 14.07.2021 № 416.
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі,присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі:
1. UA-2021-05-25-004025-b Дані автоматичних індикаторів ризиків
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Дані автоматичних індикаторів ризиків
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
- Порушення законодавства в частині не відміни замовником закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерних пропозицій по лотах № 1 та № 2 установлено порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, своєчасності укладання договорів про закупівлю по лотах № 1 та № 2, їх оприлюднення та відповідності умов договорів по лотах № 1 та № 2 умовам тендерної пропозиції переможця - порушень законодавства у сфері публічних закупівель не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, в межах законодавства вжити заходи щодо припинення зобов’язань за договорами про закупівлю по лотах № 1 та № 2 відповідно до норм частини 2 статті 202 Господарського кодексу України, з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України в межах законодавства та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 23 липня 2021 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів, відповідність вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), розгляд тендерних пропозицій по лотах № 1 та № 2, своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, своєчасність укладання договору про закупівлю по лотах № 1 та № 2 та їх оприлюднення, відповідність умов договорів по лотах № 1 та № 2 умовам тендерної пропозиції переможця по лотах № 1 та № 2.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель на 2021 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерна документація Довбиської селищної ради (далі - Замовник), тендерні пропозиції учасника по лотах № 1 та № 2 ФОП НОВІЦЬКИЙ ВОЛОДИМИР АНАТОЛІЙОВИЧ, тендерні пропозиції переможця по лотах № 1 та № 2 ФОП ЧОРНА МАРИНА ЄВГЕНІЇВНА, протоколи засідання тендерного комітету по лоту № 1 від 11.06.2021, від 22.06.2021, від 23.06.2021, протоколи засідання тендерного комітету по лоту № 2 від 14.06.2021, від 01.07.2021, від 02.07.2021, повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей по лоту № 1 від 22.06.2021, повідомлення щодо обґрунтування аномально низької ціни по лоту № 1 від 11.06.2021 та від 30.06.2021, повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей по лоту № 2 від 01.07.2021, повідомлення про намір укласти договір по лотах № 1 та № 2 від 23.06.2021 року та 02.07.2021 року відповідно, договір про закупівлі по лоту № 1 від 08.07.2021 року № 287, договір про закупівлі по лоту № 2 від 15.07.2021 року № 300.
Відповідно до підпункту 5.2 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації, від учасників у складі тендерних пропозицій на відповідність кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій», вимагалось надання довідки про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій (у разі наявності), необхідних для виконання поставок товарів, що є предметом даної закупівлі (наприклад – виробнича база, транспортні засоби, тощо), із зазначенням інформації щодо найменування такого обладнання, матеріально-технічної бази та технологій (за наявності), кількості, тощо, а також надання копій відповідних підтверджуючих документів про наявність власного або орендованого транспорту (або так само отримання учасником відповідних послуг із залученням транспортних засобів на договірних засадах) - копія договору оренди транспорту, або свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, або копія договору про надання послуг з перевезення вантажів, тощо
На виконання вищевказаних вимог у складі тендерної пропозиції учасника по лотах № 1 та № 2 ФОП ЧОРНА МАРИНА ЄВГЕНІЇВНА надано довідку без номера та дати, яка зокрема містить інформацію про наявність в учасника орендованих кранів-маніпуляторів Камаз та Краз в кількості 1 одиниця.
Також, у складі тендерної пропозиції по лотах № 1 та № 2 ФОП ЧОРНА МАРИНА ЄВГЕНІЇВНА надано договір оренди транспортного засобу від 14.04.2021 № 14/04/21, укладеного учасником з ФОП Кучерова Любов Олексіївна, пунктом 1.2 якого передбачено, що предметом договору оренди договору є оренда учасником кран маніпуляторів Камаз та Краз в кількості 1 одиниця.
Разом з тим, пунктом 2.1.1 вищевказаного договору оренди передбачено, що предмет оренди передається актом приймання – передачі.
Однак, у складі тендерної пропозиції по лотах № 1 та № 2 ФОП ЧОРНА МАРИНА ЄВГЕНІЇВНА відсутній вищевказаний акт приймання-передачі кран маніпуляторів Камаз та Краз в кількості 1 одиниця, відсутність якого не підтверджує факт передачі учаснику в оренду зазначених транспортних засобів, а відтак не підтверджує факт наявності в учасника вказаних кран маніпуляторів, чим не дотримано вимоги підпункту 5.2 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації, що не відповідає кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» установленому статтею 16 Закону.
Отже, за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону, Замовник не відхилив тендерні пропозиції переможця ФОП ЧОРНА МАРИНА ЄВГЕНІЇІВНА по лотах № 1 та № 2, як таку, що не відповідала кваліфікаційному критерію установленому статтею 16 Закону та не відповідала встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 частини 1 статті 32 Закону встановлено імперативну умову, що у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути, замовник відміняє тендер.
Період усунення порушень:
26.07.2021 19:57 - 10.08.2021 00:00
Дата публікації висновку:
26.07.2021 19:57
Оскарження висновку в суді
Опис:
Замовник не згоден з інформацією, викладеною у висновку та подав позовну заяву від 05.08.2021 року до суду. Позовна заява від 05.08.2021 року направлена поштовим відправленням 06.08.2021 року.
Дата публікації:
06.08.2021 11:29
Дата відкриття провадження:
17.09.2021 00:00
Номер відкриття провадження:
240/18381/21/18521/21
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Довбиська селищна рада (далі - Замовник) на підставі частини восьмої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» надає АРГУМЕНТОВАНІ ЗАПЕРЕЧЕННЯ ДО ВИСНОВКУ ПРО РЕЗУЛЬТАТИ МОНІТОРИНГУ ПРОЦЕДУРИ ЗАКУПІВЛІ за предметом «ДК 021:2015:03410000-7: Деревина» 2 лоти (інформація розміщена в електронній системі ID: UA-2021-05-25-004025-b).
Відповідно до наказу Північного офісу Держаудитслужби від 14.07.2021 № 416 Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області розпочато моніторинг процедури закупівлі за предметом «ДК 021:2015:03410000-7: Деревина» 2 лоти на підставі пункту 1 частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) - дані автоматичних індикаторів ризиків.
За результатами моніторингу процедури закупівлі Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі від 23.07.2021 (далі – Висновок), який 26.07.2021 оприлюднений в електронній системі закупівель.
Наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядку його заповнення» від 08.09.2020 № 552, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 жовтня 2020 р. за № 958/35241, затверджено, зокрема, Порядок заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі (далі – Порядок).
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку у констатуючій частині висновку зазначаються питання, що стали предметом аналізу дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, перелік проаналізованих документів та інформації, інші дії органу державного фінансового контролю, яких було вжито відповідно до законодавства для забезпечення проведення моніторингу процедури закупівлі; опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого(их) за результатами моніторингу процедури закупівлі, із зазначенням: структурної одиниці нормативно-правового акта, норми якої порушено, його виду, найменування суб’єкта нормотворення, дати прийняття та його реєстраційного індексу (крім законів), заголовка, а в разі відсилання до зареєстрованого нормативно-правового акта - також дати і номера його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. Під час зазначення структурної одиниці закону зазначається лише її заголовок (крім законів про внесення змін); найменування та реквізитів документів, на підставі яких зроблено висновок про наявність порушення (у разі потреби також деталізуються суть та обставини допущення порушення).
У пункті 2 констатуючої частини висновку заповнюється висновок про наявність чи відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель за кожним із питань, що аналізувалися (пункт 2 розділу ІІІ Порядку).
Так, у пункті 1 констатуючої частини Висновку вказано наступне: «Відповідно до підпункту 5.2 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації, від учасників у складі тендерних пропозицій на відповідність кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріальнотехнічної бази та технологій», вимагалось надання довідки про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій (у разі наявності), необхідних для виконання поставок товарів, що є предметом даної закупівлі (наприклад – виробнича база, транспортні засоби, тощо), із зазначенням інформації щодо найменування такого обладнання, матеріально-технічної бази та технологій (за наявності), кількості, тощо, а також надання копій відповідних підтверджуючих документів про наявність власного або орендованого транспорту (або так само отримання учасником відповідних послуг із залученням транспортних засобів на договірних засадах) - копія договору оренди транспорту, або свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, або копія договору про надання послуг з перевезення вантажів, тощо На виконання вищевказаних вимог у складі тендерної пропозиції учасника по лотах № 1 та № 2 ФОП ЧОРНА МАРИНА ЄВГЕНІЇВНА надано довідку без номера та дати, яка зокрема містить інформацію про наявність в учасника орендованих кранів-маніпуляторів Камаз та Краз в кількості 1 одиниця.
Також, у складі тендерної пропозиції по лотах № 1 та № 2 ФОП ЧОРНА МАРИНА ЄВГЕНІЇВНА надано договір оренди транспортного засобу від 14.04.2021 № 14/04/21, укладеного учасником з ФОП Кучерова Любов Олексіївна, пунктом 1.2 якого передбачено, що предметом договору оренди договору є оренда учасником кран маніпуляторів Камаз та Краз в кількості 1 одиниця. Разом з тим, пунктом 2.1.1 вищевказаного договору оренди передбачено, що предмет оренди передається актом приймання – передачі. Однак, у складі тендерної пропозиції по лотах № 1 та № 2 ФОП ЧОРНА МАРИНА ЄВГЕНІЇВНА відсутній вищевказаний акт приймання-передачі кран маніпуляторів Камаз та Краз в кількості 1 одиниця, відсутність якого не підтверджує факт передачі учаснику в оренду зазначених транспортних засобів, а відтак не підтверджує факт наявності в учасника вказаних кран маніпуляторів, чим не дотримано вимоги підпункту 5.2 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації, що не відповідає кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріальнотехнічної бази та технологій» установленому статтею 16 Закону. Отже, за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону, Замовник не відхилив тендерні пропозиції переможця ФОП ЧОРНА МАРИНА ЄВГЕНІЇІВНА по лотах № 1 та № 2, як таку, що не відповідала кваліфікаційному критерію установленому статтею 16 Закону та не відповідала встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства».
А також, у пункті 2 констатуючої частини Висновку вказано наступне: «За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерних пропозицій по лотах № 1 та № 2 установлено порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону».
Замовник вважає вищевказані твердження, в частині невідхилення тендерної пропозиції фізичної особи-підприємця ЧОРНА МАРІЯ ЄВГЕНІЇВНА, Висновку необгрунтованими та безпідставними з наступних причин.
Замовником 25.05.2021 розпочато процедуру закупівлі за предметом «ДК 021:2015:03410000-7: Деревина» 2 лоти та рішенням тендерного комітету від 25.05.2021 затверджено тендерну документацію (далі – тендерна документація).
Відповідно до пункту 31 частини першої статті 1 Закону визначено поняття тендерна документація, а саме: це документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Частиною другої статті 22 Закону визначений перелік відомостей, який обов’язково повинна містити тендерна документація, зокрема, один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Статтею 16 Закону визначено, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям та установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв : 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Так, тендерна документація розроблена Замовником відповідно до вимог Закону, містить необхідні відомості, визначені частиною другої статті 22 Закону. Крім того, Замовник, розробляючи тендерну документацію, визначав максимально чіткі та конкретні вимоги до учасників, в тому числі з дотриманням принципів здійснення закупівель для забезпечення рівного ставлення до учасників та відсутності дискримінаційних вимог.
Відповідно до підпункту 5.1 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації Замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям, а саме:
- наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
- наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
Відповідно до підпункту 5.2 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям, останній повинен надати, зокрема:
• довідку, складену Учасником у довільній формі, про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій (у разі наявності), необхідних для виконання поставок товарів, що є предметом даної закупівлі (наприклад – виробнича база, транспортні засоби, тощо), із зазначенням інформації щодо найменування такого обладнання, матеріально-технічної бази та технологій (за наявності), кількості, тощо;
• копії відповідних підтверджуючих документів про наявність власного або орендованого транспорту (або так само отримання учасником відповідних послуг із залученням транспортних засобів на договірних засадах) - копія договору оренди транспорту, або свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, або копія договору про надання послуг з перевезення вантажів, тощо.
В ході розгляду тендерної пропозиції фізичної особи-підприємця ЧОРНОЇ МАРІЇ ЄВГЕНІЇВНИ (далі - ФОП ЧОРНА М.Є.) за лотами №№ 1 та 2 встановлено, що на підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій останньою надані наступні документи.
Довідку в довільній формі (файл «довідка мат тех база.pdf»), в якій ФОП ЧОРНА М.Є. зазначає про наявність необхідної матеріально-технічної бази для належного та своєчасного виконання вимог договору, а саме орендованих транспортних засобів - Камаз 4310 з кран-маніпулятором в кількості 1 од. та Краз 225 з кран-маніпулятором в кількості 1 од. А також копію договору оренди від 14.04.2021 № 14/04/2021 (файл «договір оренди.pdf»), укладеного між ФОП ЧОРНА М.Є. як Орендарем, та фізичною особою-підприємцем Кучеровою Любов’ю Олексіївною, як Орендодавцем, на вказані транспортні засоби (в розділі 1 договору оренди від 14.04.2021 № 14/04/2021 вказані найменування та технічні характеристики предмета оренди).
Отже, учасником ФОП ЧОРНА М.Є. в повній мірі дотримано вимоги тендерної документації та надано всі документи, які вимагалися Замовником щодо наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій (у разі наявності) - довідку у довільній формі та копію договору оренди транспорту.
Варто зауважити, що для підтвердження вказаного кваліфікаційного критерію Замовник не вимагав інших документів, крім зазначених, в тому числі не вимагав акта приймання-передачі орендованих транспортних засобів.
Згідно з правовою позицією Верховного суду (Постанова від 13.05.2020 р. № 826/7832/18) Законом не встановлено вичерпного переліку документів, що можуть вимагатись Замовником на підтвердження того чи іншого кваліфікаційного критерію, передбаченого статтею 16 Закону.
В кожному конкретному випадку замовник самостійно визначає перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність зазначеному кваліфікаційному критерію, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, з урахуванням принципів здійснення закупівель.
З огляду на зазначене, Замовник під час розгляду тендерної пропозиції ФОП ЧОРНА М.Є. діяв в межах Закону та визначив останнього переможцем правомірно.
Варто також зазначити, що протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Проте, орган державного фінансового контролю не забезпечив право Замовника на надання належних пояснень по суті встановленого у Висновку порушення.
У пункті 1 констатуючої частини Висновку вказано наступне: «Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 частини 1 статті 32 Закону встановлено імперативну умову, що у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути, замовник відміняє тендер».
Замовник вважає вищевказане твердження Висновку необгрунтованими, безпідставними та суперечливими з наступних причин.
Орган державного фінансового контролю у своєму Висновку вказує на імперативність норми, встановленої статтею 32 Закону щодо відміни Замовником торгів в разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
При цьому, контролюючий орган не наводить підстав та доводів, які саме порушення Замовник не може усунути.
Отже, Висновок в частині встановленого порушення пункту 1 частини першої статті 31 Закону прийнятий органом державного фінансового контролю без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів, зокрема Замовника, і цілями, на досягнення яких спрямоване таке рішення органу державного фінансового контролю.
Крім того, Замовник надає аргументовані заперечення щодо пункту 3 констатуючої частини Висновку, в якій містяться зобов’язання щодо усунення порушення, а саме: «З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, в межах законодавства вжити заходи щодо припинення зобов’язань за договорами про закупівлю по лотах № 1 та № 2 відповідно до норм частини 2 статті 202 Господарського кодексу України, з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України в межах законодавства та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів та/або документи, що свідчать про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.».
Замовник вважає вищевказане твердження в частині вжиття зобов’язальних заходів щодо припинення зобов’язань за договорами за лотами №№ 1 та 2 Висновку протиправним та таким, що не грунтується на нормах Закону з наступних причин.
Відповідно до пункту 6 статті 1 Закону договір про закупівлю – це господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару. Статтею 41 Закону передбачено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Саме тому можливі підстави для припинення зобов҆язань такого договору слід шукати виключно у згаданих вище нормативно-правових актах. Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Частиною 1 статті 188 Господарського кодексу України встановлено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Крім того, статтею 202 згаданого вище Кодексу передбачено загальні умови припинення господарських зобов’язань. Зокрема, господарське зобов’язання припиняється: виконанням, проведеним належним чином; зарахуванням зустрічної однорідної вимоги або страхового зобов’язання; у разі поєднання управненої та зобов’язаної сторін в одній особі; за згодою сторін; через неможливість виконання та в інших випадках, передбачених цим Кодексом або іншими законами. .
Частиною ж другою статті 202 Господарського кодексу України, на яку міститься посилання у Висновку, визначено, що господарське зобов’язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.
За результатами процедури закупівлі UA-2021-05-25-004025-b між Замовником та ФОП ЧОРНА М.Є. укладено договір від 08.07.2021 № 287 за лотом № 1 (далі – Договір за лотом № 1) та від15.07.2021 № 300 за лотом № 2 (далі – Договір за лотом № 2).
Пунктом 6.2. розділу VI Договору за лотом № 1 та Договору за лотом № 2 визначено, що Замовник має право достроково розірвати цей договір в односторонньому порядку у разі невиконання зобов’язань, взятих Постачальником (ФОП ЧОРНА М.Є.) за цим договором.
Пунктом 6.4. розділу VI Договору за лотом № 1 та Договору за лотом № 2 визначено, що Постачальником (ФОП ЧОРНА М.Є.) має право достроково розірвати цей договір у разі невиконання зобов’язань Замовником, повідомивши його про це у строк не менше ніж за 10 днів.
Пунктом 11.6. розділу XI Договору за лотом № 1 та Договору за лотом № 2 визначено наступне: «Якщо інше прямо непередбачено цим Договором або чинним в Україні законодавством, цей Договір може бути розірваний тільки за домовленістю Сторін, яка оформлюється додатковою угодою до цього Договору».
Отже, наразі Замовник не має правових підстав для припинення зобов’язань за Договором за лотом № 1 та Договором за лотом № 2, а контролюючий орган спонукає Замовника порушити Закон та договірні умови.
При цьому, жоден нормативно-правовий акт не наділяє Держаудитслужбу повноваженнями щодо встановлення такого способу усунення порушень.
Тобто, ні Цивільним Кодексом України, а ні Законом, а ні Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі – Закон № 2939) не визначено повноваження органу державного фінансового контролю зобов`язувати Замовника за результатом здійсненого моніторингу закупівлі вчиняти дії щодо припинення зобов’язань за договором.
Крім того, згідно з положеннями статті 10 Закону № 2939 та Положення про Державну аудиторську службу України, остання має право порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства.
Враховуючи вищезазначене, зобов’язання у господарського договорі можуть бути припинені лише за згодою сторін або у судовому порядку, але для цього мають бути наявні підстави. Така процедура повинна відбуватися з урахуванням усіх вимог цивільного та господарського законодавства, а також положень самого договору.
Звертаємо також увагу, що вищевказана позиція Замовника щодо неправомірності визначення такого способу усунення порушення, як припинення зобов҆язань за договором, повністю узгоджується із актуальною правовою позицією суду.
Дата публікації звіту:
02.08.2021 12:18