• Відкриті торги
  • Мультилотова
  • КЕП

Природний газ

Загальний об’єм - 54950 м. куб.:

Торги не відбулися

504 227.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.1% або 500.00 UAH
Період оскарження: 09.06.2017 15:00 - 26.06.2017 00:00
Вимога
Відхилено

Не повна відповідь

Номер: fafb696543614b758326cce36c55c54f
Ідентифікатор запиту: UA-2017-06-09-001933-b.b3
Назва: Не повна відповідь
Вимога:
На вимогу Учасника (ID скарги:cb1a49b17d394d579f7b76e6ce01b24e) надано не повну відповідь.
Пов'язані документи: Замовник
Вирішення: Протокол рішення розміщенно
Статус вимоги: Відхилено
Вимога
Відхилено

Щодо транспортування

Номер: cb1a49b17d394d579f7b76e6ce01b24e
Ідентифікатор запиту: UA-2017-06-09-001933-b.c1
Назва: Щодо транспортування
Вимога:
Згідно підготовки тендерної пропозиції Вашої Тендерної документації вказано : «Ціна на газ встановлюється учасником у відповідності до ст.12 Закону України від 09.04.2015 р. № 329- VIII «Про ринок природного газу» та повинна включати до вартості ціни тендерної пропозиції вартість послуг, пов’язаних з постачанням газу до точки входу в газорозподільну систему, до якої підключено об’єкти замовника, а саме витрати щодо транспортування природного газу магістральними трубопроводами у відповідності з тарифами, що встановлені згідно постанови НКРЕКП, та не включити до вартості тендерної пропозиції вартість послуг з розподілу природного газу». Вважаємо, що включення до ціни газу послуг з транспортування не відповідає вимогам законодавства, з наступних підстав. Так, пунктом 18 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що предмет закупівлі – товари, роботи чи послуги, які закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі. Відповідно, у пункті 17 згаданої вище статті Закону міститься визначення послуг, у пункті 22 – робіт, у пункті 32 – товарів. Таким чином, у сфері державних закупівель законодавець дотримується загального підходу, що послуги, роботи, товари є окремими самостійними об’єктами цивільного обороту. Аналогічної позиції законодавець дотримується у газовій сфері, зокрема у Законі України «Про ринок природного газу». Так, у пункті 31 статті 1 даного Закону визначено, що природний газ, нафтовий (попутний) газ, газ (метан) вугільних родовищ та газ сланцевих товщ, газ колекторів щільних порід, газ центрально-басейнового типу (далі - природний газ) – суміш вуглеводнів та невуглеводневих компонентів, що перебуває у газоподібному стані за стандартних умов (тиск – 760 міліметрів ртутного стовпа і температура – 20 градусів за Цельсієм) і є товарною продукцією, тобто товаром. Реалізація природного газу як товару безпосередньо споживачам здійснюється на підставі укладених з ними договорів постачальниками, що становить сутність господарської діяльності з постачання природного газу. З метою імплементації Третього енергетичного пакету, Верховною Радою України в Законі України «Про ринок природного газу» відображена одна з основних вимог цього пакету: відокремлення постачання природного газу від його транспортування, що включає в собі розподіл та транспортування. Так, відповідно до пункту 35 статті 1 даного Закону розподіл природного газу – господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов’язана з переміщенням природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки споживачам, але що не включає постачання природного газу, а відповідно до пункту 45: транспортування природного газу – господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов’язана з переміщенням природного газу газотранспортною системою з метою його доставки до іншої газотранспортної системи, газорозподільної системи, газосховища, установки LNG або доставки безпосередньо споживачам, але що не включає переміщення внутрішньопромисловими трубопроводами (приєднаними мережами) та постачання природного газу. Крім того, що встановлена пряма заборона одночасно займатися одночасно такими видами господарської діяльності як постачання та транспортування і розподіл, сутністю діяльності з транспортування і розподілу є те, що це є послуги. Виходячи з положень пункту 1 статті 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Тобто, послуга має споживатися замовником в процесі вчинення певної дії чи здійснення певної діяльності виконавцем, в даному випадку транспортування і розподіл. Проте, споживаючи природний газ у обсязі, споживач отримував товар – природний газ, а не послугу. Також, на відміну від ринку постачання природного газу, який є суміжним ринком, транспортування і розподіл природного газу знаходяться у стані природної монополії, і ці послуги можуть надаватися виключно окремими суб’єктами: Оператором ГТС (ПАТ «УКРТРАНСГАЗ») і відповідним Оператором ГРМ. Відповідно до Закону України «Про ринок природного газу» Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийнята низка постанов, що регулюють відносини на ринку природного газу. Зокрема, Постановою від 30.09.2015 року № 2496 затверджені Правила постачання природного газу в яких зазначено, що підставою для постачання природного газу споживачу є: - наявність у споживача, об’єкт якого підключений до газорозподільної системи, договору розподілу природного газу, укладеного в установленому порядку між споживачем та Оператором ГРМ, та присвоєння споживачу Оператором ГРМ персонального ЕІС-коду як суб’єкту ринку природного газу; - наявність у споживача, об’єкт якого підключений до газотранспортної системи, договору транспортування природного газу, укладеного в установленому порядку між споживачем та Оператором ГТС, та присвоєння споживачу Оператором ГТС персонального ЕІС-коду як суб’єкту ринку природного газу. Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498 затверджений Типовий договір розподілу природного газу, який передбачає укладення договору розподілу виключно споживачем. Одночасно відповідно до Методики визначення та розрахунку тарифу на послуги розподілу природного газу, затвердженої Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 25.02.2016 року № 236 тариф включає в собі витрати Оператора ГРМ з оплати потужності точки виходу до газотранспортної системи. Відповідно до Кодексу газотранспортної системи, затвердженого Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року № 24933, потужність фізичної точки виходу з газотранспортної системи, до якої підключена газорозподільна система, надається виключно оператору газорозподільної системи на період не менше одного року. З огляду на те, що Ваше підприємство підключене до газорозподільної системи, договір на розподілу природного газу має укладатися виключно Вами. З огляду на те, що у складі тарифу на розподіл природного газу включається тариф транспортування, який оплачується Оператором ГРМ на користь Оператор ГТС, відповідний договір транспортування укладає такий Оператор ГРМ. Постачальники природного газу оплату послуг транспортування та розподілу природного газу не здійснюють, оскільки не мають договірних відносин в цій частині з Оператором ГТС/ГРМ. Відповідно до Кодексу газотранспортної системи, затвердженого Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року № 24933 постачальники можуть укласти договір транспортування природного газу з Оператором ГТС виключно в частині послуг балансування, які оплачуються у разі не врегулювання виниклих за результатами фактичного постачання природного газу небалансів природного газу. Також, звертаю Вашу увагу на те, що відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг, природний газ віднесений до продукції, а транспортування – до послуг. За наведених обставин, постачальник природного газу як учасник торгів не має можливості включати до ціни газу витрати на транспортування природного газу. Тому, пропонуємо привести тендерну документацію у відповідність до приписів законодавства України та виключити положення, що до ціни товару Учасника мають входити витрати на транспортування.
Пов'язані документи:

Документів не завантажено.

Вирішення: Згідно роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 01.12.2015 №3302-05/40083-06 «Щодо закупівлі природного газу та послуг з розподілу природного газу», споживач здійснює закупівлю природного газу, як товару. Згідно п.32 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» товари - продукція, об'єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов'язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів. Водночас, відповідно до п.5 р.2 Порядку визначення предмету закупівлі, затвердженого наказом Мiнiстерства економічного розвитку i торгiвлi України від 17.03.2016р. №454, якщо під час здійснення замовником закупівлі товарів передбачається також закупівля послуги (послуг), пов'язаної (пов'язаних) з поставкою товарів (зокрема послуги з транспортування, установки, монтажу, наладки, інсталяції програмного забезпечення, навчання персоналу тощо), предметом закупівлі в такому разі є товари за умови, що вартість такої послуги (таких послуг) не перевищує вартості самих товарів. Принагідно звертаємо увагу, що тендерна документація, щодо закупівлі природного газу, не містить вимогу, щодо включення у ціну на товар, який учасник пропонує надати за Договором, вартість послуг з розподілу природного газу, що не обмежує конкуренцію та не призводить до дискримінації учасників. Оскільки чинним законодавством не передбачено типової форми договору постачання природного газу для споживачів (крім побутових), постачання природного газу, у тому числі, для бюджетних установ та організацій здійснюється на підставі договору, що укладається відповідно до вимог Цивільного та Господарського кодексів та за вільними цінами, що встановлюються між постачальником та споживачем. Таким чином, ціна на газ встановлюється учасником у відповідності до ст.12 Закону України «Про ринок природного газу», а також з урахуванням п.32 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі», учасни
Статус вимоги: Відхилено
Скарга
Розгляд припинено

Скарга

Номер: 22675689905b430faae95ed7234b2399
Ідентифікатор запиту: UA-2017-06-09-001933-b.c4
Назва: Скарга
Скарга:
СКАРГА Відомості про процедуру закупівлі: Процедура закупівлі: відкриті торги; Предмет закупівлі: Природний газ, Код ДК 021:2015 - 09120000-6 - Газове паливо (природний газ); Ідентифікатор закупівлі: UA-2017-06-09-001933-b. 09 червня 2017 року Замовником оголошено проведення процедури закупівлі природного газу (ДК 021:2015 - 09120000-6, ідентифікатор закупівлі: UA-2017-06-09-001933-b, 2 лоти). Кінцевим строком оскарження умов закупівлі визначено 22 червня 2017 року. Тендерна документація, оприлюднена замовником, складена з порушеннями Закону України «Про ринок природного газу», оскільки у Тендерній документації встановлена вимога, що до ціни природного газу як товару має бути включено вартість його транспортування. У підпункті 7 пункту 5 Розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Тендерної документації вказано, що Учасник повинен надати оригінал інформаційної довідки на фірмовому бланку (у разі наявності), складений у довільній формі, яка містить інформацію про тариф на транспортування природного газу магістральними трубопроводами, що обов’язково буде включено до ціни Договору. Пунктом 1 Розділу «Оцінка тендерної пропозиції» Тендерної документації встановлено, що учасник включає до вартості ціни тендерної пропозиції послуги, пов’язані з постачанням газу, в тому числі витрати щодо транспортування природного газу магістральними трубопроводами, податків і зборів, що сплачуються або мають бути сплачені, навантаження та розвантаження, страхування та усіх інших витрат, та не включає до вартості пропозиції конкурсних торгів вартість послуг з розподілу природного газу. У додатку 1 «Форма «Тендерна пропозиція» від учасника вимагається вказати тариф на транспортування природного газу (що буде включатися до ціни). У пункті 2.1 проекту Договору (Додаток 2) передбачено, що Споживач оплачує Постачальнику вартість газу і наданих послуг з транспортування природного газу магістральними трубопроводами у розмірах, строках, порядку та на умовах, передбачених Договором, у п 5.1.1 – що до ціни на природний газ додається тариф на транспортування газу магістральними трубопроводами. 09 червня 2017 року Скаржник звернувся до Замовника з вимогою про усунення порушення у Тендерній документації, а саме: виключити вимоги, що до ціни природного газу як товару має бути включено вартість його транспортування. 12 червня 2017 року Замовником у задоволенні вимоги Скаржника було відмовлено. Жоден постачальник природного газу не має можливості включати до ціни природного газу як товару вартість його транспортування. Пунктом 18 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що предмет закупівлі – товари, роботи чи послуги, які закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі. Відповідно, у пункті 17 згаданої вище статті Закону міститься визначення послуг, у пункті 22 – робіт, у пункті 32 – товарів. У пункті 31 статті 1 Закону України «Про ринок природного газу» визначено, що природний газ є товарною продукцією, тобто товаром. Постачальник здійснює діяльність з постачання природного газу у відповідності до пункту 27 статті 1 Закону України «Про ринок природного газу», яким визначено, що постачальник природного газу – це суб’єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із постачання природного газу. Відповідно до пункту 45 частини 1 статті 1 Закону України «Про ринок природного газу» транспортування природного газу – це господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов’язана з переміщенням природного газу газотранспортною системою з метою його доставки до іншої газотранспортної системи, газорозподільної системи, газосховища, установки LNG або доставки безпосередньо споживачам, але що не включає переміщення внутрішньопромисловими трубопроводами (приєднаними мережами) та постачання природного газу. Абзацом 2 частини 1 статті 23 Закону визначено, що «оператор газотранспортної системи не може проводити діяльність з видобутку, розподілу або постачання природного газу». Оскільки відбулося відокремлення функцій транспортування та розподілу від функції постачання природного газу, Оператор газотранспортної системи та Оператори газорозподільних систем не можуть одночасно поєднувати діяльність з транспортування/постачання та розподілу природного газу. Діяльність з постачання природного газу провадиться лише постачальниками природного газу. Висловлене Замовником у відмові усунути порушення у Тендерній документації твердження, що Законом України «Про ринок природного газу» не встановлено заборони здійснення одночасно діяльності з постачання і транспортування природного газу, не відповідає дійсності. Пункт 4 глави 1 розділу I Кодексу газорозподільних систем, затверджений Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року № 2494 визначає договір розподілу природного газу як правочин, укладений між оператором газорозподільної системи та споживачем відповідно до вимог цього Кодексу, згідно з яким забезпечується фізична доставка природного газу, належного споживачу, та/або цілодобовий доступ об’єкта споживача до газорозподільної системи. Тариф на транспортування природного газу магістральними трубопроводами встановлений постановою НКРЕКП від 29 грудня 2015 року № 3159 з подальшими змінами, внесеними постановою НКРЕКП № від 29 грудня 2015 року № 3159. Тариф встановлюється на транспортування природного газу магістральними трубопроводами відповідно до території ліцензованої діяльності газорозподільних підприємств (Операторів газорозподільних систем). Таким чином, цей тариф встановлюється в залежності від газорозподільного підприємства, який надає послуги розподілу споживачу. Для споживачів, власні газопроводи яких безпосередньо підключені до магістральних трубопроводів, а не до газопроводів Операторів газорозподільних систем, тариф встановлюється окремо. Постачальник не оплачує послуг транспортування природного газу Оператору ГТС, оскільки Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2493, у пункті 3 глави 1 Розділу ІХ визначено, що потужність фізичної точки виходу з газотранспортної системи, до якої підключена газорозподільна система, надається виключно оператору газорозподільної системи на період не менше одного року. Потужність фізичної точки виходу з газорозподільної системи, до якої безпосередньо підключений споживач, надана виключно Споживачу. Запроваджена НКРЕКП правова конструкція дозволяє виключно споживачам мати договірні відносини з Оператором газотранспортної системи та Операторами газорозподільних систем, і відповідно, споживач, безпосередньо підключений до газотранспортної системи, оплачує послуги транспортування Оператору ГТС, а споживач, приєднаний до газорозподільної системи, оплачує послуги транспортування у складі оплати послуг розподілу природного газу Оператору газорозподільної системи. Учасник, як постачальник природного газу не може здійснювати оплату послуг транспортування природного газу, оскільки на сьогодні можливість замовлення потужностей та їх оплати постачальником як замовником послуг транспортування не запроваджена на практиці, а можливість перерахувати Оператору газотранспортної системи оплату за послуги транспортування замість свого споживача не передбачена Типовим договором транспортування природного газу, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2497. Договір транспортування природного газу, укладений між Постачальником та Оператором газотранспортної системи, за таких умов діє лише в частині урегулювання небалансів Постачальника. Тому, включення замовником вартості послуг транспортування до ціни газу: - встановлює, що постачальник має надати послугу транспортування природного газу, що суперечить Закону України «Про ринок природного газу»; - призведе до подвійної оплати замовником послуг транспортування природного газу, оскільки оплата за такі послуги вже включена до оплати послуг розподілу, які Замовник оплачує своєму Оператору газорозподільної системи. Це, в свою чергу, призведе до перевитрат бюджетних коштів. Згідно з абзацом другим частини другої статті 18 Закону скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій. Згідно зі статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», за результатами розгляду скарги орган оскарження має право: прийняти рішення про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про закупівлі, передбаченої цим Законом) та про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства, або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі. На підставі вищевикладеного, з метою захисту прав та законних інтересів Скаржника, пов’язаних з участю у процедурі закупівлі, ПРОСИМО: 1. Прийняти скаргу Скаржника до розгляду; 2. Зобов’язати Замовника внести зміни до Тендерної документації, а саме виключити вимоги, що до вартості ціни тендерної пропозиції включаються послуги, пов’язані з постачанням газу, в тому числі витрати щодо транспортування природного газу магістральними трубопроводами; 3. Повідомити про час та місце розгляду скарги та запросити представника Скаржника для участі у розгляді скарги. Директор Клименко О.М.
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 13.07.2017 20:40
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 13.07.2017 20:40
Автор: ТОВ "Газпостач-Черкаси", Олег Клименко 0502302638, 380472731012 gaspostach-ch@ukr.net