ДК 021:2015: 15510000-6 Молоко та вершки (молоко згущене, молоко свіже)
Мова(мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції. Під час проведення процедур закупівель усі документи, що готуються замовником, викладаються українською мовою. Під час проведення процедури закупівлі усі документи, що мають відношення до тендерної пропозиції та складаються безпосередньо учасником, викладаються українською мовою. У разі надання інших документів складених мовою іншою ніж українська мова, такі документи повинні супроводжуватися перекладом українською мовою, переклад засвідчений уповноваженою особою учасника / або нотаріально / або іншим чином. Тексти повинні бути автентичними, визначальним є текст, викладений українською мовою.
Торги відмінено
337 060.00UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 685.30 UAH
У Підпункті 12 пункту 5 Розділу ІІІ ТД замовник вимагає від учасника надання Інформації у формі таблиці про наявність працівників не менше 9-ти осіб, окремо водій (не менше одного), окремо експедитор транспортний (не менше одного), окремо комірник (не менше одного), окремо бухгалтер (не менше одного), окремо обліковець з реєстрації бухгалтерських даних/реєстратор бухгалтерських даних/помічник бухгалтера (не менше двох), окремо вантажник (не менше одного), окремо менеджер по закупівлі/закупник (не менше одного), окремо комплектувальник (не менше одного), які мають необхідні знання та досвід та які будуть здійснювати супроводження предмету закупівлі та мають загального стажу роботи не менше 6 місяців (вимога, щодо загального стажу роботи не стосується вантажників, експедиторів транспортних та комплектувальників). Підтвердити загальний стаж роботи не менше 6 місяців можна шляхом надання оригіналу або копії трудової книжки (дана вимога стосується лише водія, комірника, бухгалтера, обліковця з реєстрації бухгалтерських даних/реєстратора бухгалтерських даних/помічника бухгалтера/, менеджера по закупівлі/закупника). Загальний стаж роботи не менше 6 місяців не вимагається у експедитора транспортного, вантажника та комплектувальника.
- Докази наявності трудових відносин, надати - оригінал або копію трудової книжки, чи оригінал або копію трудового договору.
- Додатково надати оригінали або копії медичних книжок працівників, які наведені у таблиці та працівників, які входять до групи НАССР.
Вважаю вимогу дискримінаційною та такою, що усуває мене від участі у цій закупівлі з наступних підстав. Я є фізичною особою-підприємцем, яка під час провадження своєї господарської діяльності не використовує найману працю. Для здійснення своєї господарської діяльності з постачання продуктів харчування, я укладаю договори транспортного сервісу та зберігання, на підставі яких мною залучаються працівники суб’єктів господарювання, які надають мені послуги перевезення та зберігання харчових продуктів. Крім того, для надання вказаних послуг достатнім є наявність у перевізника водіїв, вантажників та експедиторів транспортних відповідно до кількості транспорту, яка задіюється, та комплектувальника у зберігача.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:21.01.2021 15:52
Вирішення:Наявність працівників певних професій обумовлена необхідністю отримати своєчасну та якісну послугу, дотриманням системи контроля якості, стислими термінами на постачання, пов’язаним з цим комплексом бухгалтерських, складських, навантажувальних-розвантажувальних робіт та доставкою.
Долучення підрядників та інших партнерів жодним чином не суперечить тендерній документації. Повний цикл на підприємстві будь якої форми власності та відповідно до нормам системи контроля якості включає етапи, які повинні контролювати компетентні особи (на деяких ділянках з певною освітою, на певних, з досвідом роботи): аналіз ринку виробників/постачальників, вибір підприємства-постачальника, комунікація, обмін юридичними та бухгалтерськими документами, отримання зразків продукції та сертифікатів, за необхідності, перевірка в акредитованій лабораторії, заключення договорів постачання, замовлення продукції або сировини для її виробництва, етап приймання продукції/сировини, перевірка продукції (кількість, цілісність, терміни придатності, супровідна документація), переміщення по складу, розвантаження, завантаження, контроль температурних показників, контроль санітарних умов, проведення медичного огляду, заповнення журналів, контроль та ведення розрахунків з постачальниками, формування вихідної бухгалтерської документації, формування пакету документів клієнту (товаро-транспортні накладні, сертифікати, договори, акти звірки, специфікації, тощо), ведення бухгалтерського обліку, участь в публічних закупівлях (оскільки більшість закупівель за державні кошти проходить через систему PROZORRO), аналіз об’яв на площадках, їх систематизація, формування пакетів документів, подача, участь в аукціонах, замовлення документів в державних органах, контроль термінів, підписання документів, робота з банком (отримання/перерахування грошових коштів, замовлення та отримання документів, тощо), доставка продукції клієнту, розвантажувально-завантажувальні роботи, перевірки товару та документів при передачі товару, обслуговування транспортного/транспортних засобів, утримання транспорту в належних санітарних нормах (мийка, санітарна обробка), тощо. Відповідно, на всі ці об’єктивні та необхідні етапи мають бути затрачені певні людино-години, майже всі етапи безпосередньо пов’язані з обігом продукції та мають проводитись компетентними співробітниками/співробітником, з дотриманням норм безпеки та контролю потенційних критичних точок. Відповідно не має бути співробітників, які не несуть відповідальності, не мають медичних дозволів/документів на будь-якому з ланцюжків схеми обігу продукції, що в майбутньому потрапить до навчального закладу з дітьми та підлітками.
Залучення незалежної державної або приватної контролюючої організації, яка підтверджує свою участь сертифікатом, актом, тощо, замовник вважає доцільним, оскільки згідно закону, оператор ринку самостійно визначає рівень та кількість критичних точок, самостійно контролює умови та визначаю міру власної відповідальності. В даному випадку мова йде про постачання продуктів харчування до закладів освіти, в яких навчаються зокрема, соціально не захищені діти, замовник вважає за необхідне підняття рівня відповідальності та контролю якості отриманої послуги. Доцільним та необхідним є встановлення всього ланцюжка обігу товару та причетних до нього осіб та допомога/контроль акредитованої організації, співробітники якої проходять постійне навчання та мають багатий досвід, та яка спеціалізується на додержанні певних норм та правил, на відміну від приватних організацій, основним напрямком яких є суто постачання продукції клієнту та не дивлячись на всі їх зусилля та наміри, вони об’єктивно можуть не знати та не контролювати певні критичні елементи ланцюжка постачанню.
Використання будь-яких приміщень придатних для обігу продуктів харчування, про що будуть свідчити – експлуатаційний дозвіл/реєстрація потужностей, наявність спеціалізованого обладнання для зберігання та обігу харчової продукції, акти по дезінсекцій, дератизації, тощо, вважається допустимим та не суперечить вимогам замовника.
Суб’єкт господарювання, який здійснює роздрібну торгівлю харчовими продуктами, повинен вимагати документи, що підтверджують якість та безпечність товару.
Такі документи повинен представити постачальник продукції. Пояснимо чому. З 06.08. 2019 р. набув чинності Закон № 2639, який установлює вимоги до інформації про харчові продукти, надану споживачам, у тому числі про їхнє маркування. Законом № 2639 також визначені обов’язки операторів ринку харчових продуктів щодо доведення цієї інформації до інших операторів ринку харчових продуктів і споживачів. Зокрема, ч. 8 ст. 5 Закону № 2639 передбачено, що постачальники продукції зобов’язані забезпечити інших операторів ринку харчових продуктів (у тому числі й СГ, які торгують у роздріб) інформацією про харчові продукти.
Відповідальність за таке порушення передбачена п. 20 ч. 1 ст. 65 Закону № 2042. Так, за порушення встановлених законодавством вимог до надання інформації для споживачів про харчові продукти, а також надання неточної, недостовірної та незрозумілої для споживачів інформації встановлено штраф. Крім сплати штрафу порушник зобов’язаний усунути допущене правопорушення та відшкодувати нанесені збитки.
Тобто відповідальність покладається на особу/особи (суб’єкт господарювання), з яким були заключенні договірні відносини на постачання продуктів харчування до навчального закладу, тому, як поставку якісної та безпечної продукції до її отримання замовником, контролює (суб’єкт господарювання) та несе відповідальність за не якісний та небезпечний товар.
У підпункті 15 пункту 5 Розділу ІІІ ТД Замовник встановлює вимогу щодо надання учасником
оригіналу або копії сертифікату на систему екологічного управління ДСТУ ISO 14001 : 2015 (ISO 14001 : 2015. IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування». Під час провадження своєї господарської діяльності з постачання продуктів харчування я не отримував зазначеного у ТД Замовника сертифіката і законодавчий обов’язок на його отримання відсутній. Надання такого сертифіката у складі Пропозиції жодним чином не стосується предмета закупівлі, тому і вимога щодо його надання є неправомірною. Вважаю вимогу Замовника щодо надання Учасником у складі тендерної пропозиції оригіналу або копії сертифікату на систему екологічного управління ДСТУ ISO 14001 : 2015 (ISO 14001 : 2015. IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» дискримінаційною та такою, що усуває мене від участі у цій закупівлі. Вимагаю внести зміни до тендерної документації та виключити з неї дискримінаційну вимогу.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:21.01.2021 15:51
Вирішення:Відповідно подачі Учасниками в складі ТД : Сертифікату системи управління безпечністю харчових продуктів ДСТУ ISO 22000:2007 (ISO 22000:2005, IDT); Сертифікат системи управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT);Сертифікат на систему екологічного керування ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) , повідомляємо наступне: Відносини між органами виконавчої влади, операторами ринку харчових продуктів та споживачами харчових продуктів, порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються), регулюються відповідно до Закону України від 23.12.1997 № 771/97 – ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», який набрав чинності 20.09.2015., (далі Закон про безпечність) 20 вересня 2016 року набув чинності розділ VII Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», де зазначено, що у всіх операторів ринку харчових продуктів мають бути обов’язково впровадженні програми-передумови системи НАССР протягом наступних 3-х років. При цьому мораторій на перевірки бізнесу закінчився 31.12.2018 року, а кінцевий термін впровадження вимог законодавства – 20 вересня 2019 року. Для підтвердження якості продукції виробники продуктів харчування повинні впровадити систему НАССР, оформити необхідні документи (зареєструвати і узгодити нормативні документи (технічні умови, технологічні конструкції та маркування), отримати добровільні сертифікати відповідності УкрСЕПРО, протоколи випробувань продукції). В Україні вимоги щодо розробки та впровадження систем управління харчовими продуктами задекларовано ДСТУ ISO 22000 (системи управління безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-яких організацій харчового ланцюга). Стандарти ISO 22000 являють собою систему управління саме безпекою виробництва харчових продуктів. Вони охоплюють питання від контролю якістю сировини, з якої виробляється продукція, матеріалу упаковки, а також доставки готової продукції кінцевим споживачам. Вимоги стандарту НАССР забезпечують контроль на всіх стадіях виробництва харчових продукті, в будь-якому місці процесу, від виробництва і зберігання до реалізації продукції. На виконання вимог чинного законодавства навчальним закладом було здійснено необхідні заходи для впровадження системи НАССР та отримано сертифікат якості. Варто наголосити, що Замовник є навчальним закладом, із наданням не тільки загальних, а ще й інклюзивних умов навчання та особливим контингентом учнів (дітей сиріт), які знаходяться під наглядом і захистом держави, які харчуються триразово в столовій навчального закладу, отримають допомогу у вигляді пайків з продуктами харчування, які комплектуються в начальному закладі. Нормами чинного законодавства України передбачено, що учні навчального закладу перебувають на державному забезпеченні, передбаченому для дітей сиріт та дітей із вадами в період навчання, що включає, зокрема їх харчування за рахунок коштів державного бюджету. У зв’язку з підвищеним рівнем відповідальності за життя та здоров’я наших учнів та з метою уникнення будь-яких харчових отруєнь, навчальний заклад особливу увагу приділяє якості продуктів харчування. На теперішній час єдиним документом, що підтверджує належну якість харчових продуктів є сертифікати систем управління безпечністю харчових продуктів ДСТУ ISO 22000:2007 (ISO 22000:2005, IDT), управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT), екологічного керування ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) та впровадження учасником системи НАССР, оскільки іншого способу впевнитися у безпечності харчового продукту навчальному закладу не має. Відповідно до пунктом 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» в тендерна документація може міститись також інша інформація відповідно до законодавства, яку Замовник вважає необхідне до неї включити. Крім того, у своєму листі від 05.11.2019 3801-05/45742-06 Мінекономіки України щодо закупівлі послуг харчування, наголошує, що з метою поліпшення санітарно-епідеміологічної ситуації щодо групових захворювань на гострі кишкові інфекції, харчові отруєння вважає доцільне замовникам (незалежно форм власності) при складанні тендерної документації для закупівлі продуктів харчування з організації харчування для навчальних, оздоровчих та дошкільних закладів враховувати положення Закону про безпечність. З огляду на зазначене навчальний заклад, як Замовник, має право вимагати надання Учасником сертифікатів, а саме: ДСТУ ISO 22000:2007 (ISO 22000:2005, IDT), ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT), ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT). Дана вимога не є дискримінаційною, та не суперечить вимогам чинного законодавства.
У підпункті 10.6. пункту 5 Розділу ІІІ ТД Замовник встановлює вимогу щодо надання учасником оригіналу або копії сертифікату на систему Управління Безпечністю Харчових продуктів (НАССР) ДСТУ ISO 22000 : 2007 (ISO 22000 : 2005. IDT), дійсний на момент відкриття тендерної пропозиці.
Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» передбачає обов’язкове запровадження системи НАССР операторами ринку, проте відповідно до цього закону cертифікація системи НАССР не є обов’язковою.
Я є оператором ринку харчових продуктів, на потужностях якого впроваджено систему ХАССП відповідно до ДСТУ 4161:2003 «Системи управління безпечності харчових продуктів. Вимоги», проте вона не проходила сертифікацію відповідно до ДСТУ ДСТУ ISO 22000 : 2007. Отже я не маю сертифікату на систему Управління Безпечністю Харчових продуктів (НАССР) ДСТУ ISO 22000 : 2007 (ISO 22000 : 2005. IDT) і не можу надати його у складі своєї тендерної пропозиції. Зазначена вимога є дискримінаційною щодо мене та усуває мене від участі у цій закупівлі. Вимагаю внести зміни до тендерної документації та виключити з неї дискримінаційну вимогу щодо надання учасником оригіналу або копії сертифікату на систему Управління Безпечністю Харчових продуктів (НАССР) ДСТУ ISO 22000 : 2007 (ISO 22000 : 2005. IDT), дійсний на момент відкриття тендерної пропозиці.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:21.01.2021 15:49
Вирішення:Відповідно подачі Учасниками в складі ТД : Сертифікату системи управління безпечністю харчових продуктів ДСТУ ISO 22000:2007 (ISO 22000:2005, IDT); Сертифікат системи управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT);Сертифікат на систему екологічного керування ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) , повідомляємо наступне: Відносини між органами виконавчої влади, операторами ринку харчових продуктів та споживачами харчових продуктів, порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються), регулюються відповідно до Закону України від 23.12.1997 № 771/97 – ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», який набрав чинності 20.09.2015., ( далі Закон про безпечність) 20 вересня 2016 року набув чинності розділ VII Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», де зазначено, що у всіх операторів ринку харчових продуктів мають бути обов’язково впровадженні програми-передумови системи НАССР протягом наступних 3-х років. При цьому мораторій на перевірки бізнесу закінчився 31.12.2018 року, а кінцевий термін впровадження вимог законодавства – 20 вересня 2019 року. Для підтвердження якості продукції виробники продуктів харчування повинні впровадити систему НАССР, оформити необхідні документи (зареєструвати і узгодити нормативні документи (технічні умови, технологічні конструкції та маркування), отримати добровільні сертифікати відповідності УкрСЕПРО, протоколи випробувань продукції). В Україні вимоги щодо розробки та впровадження систем управління харчовими продуктами задекларовано ДСТУ ISO 22000 (системи управління безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-яких організацій харчового ланцюга). Стандарти ISO 22000 являють собою систему управління саме безпекою виробництва харчових продуктів. Вони охоплюють питання від контролю якістю сировини, з якої виробляється продукція, матеріалу упаковки, а також доставки готової продукції кінцевим споживачам. Вимоги стандарту НАССР забезпечують контроль на всіх стадіях виробництва харчових продукті, в будь-якому місці процесу, від виробництва і зберігання до реалізації продукції. На виконання вимог чинного законодавства навчальним закладом було здійснено необхідні заходи для впровадження системи НАССР та отримано сертифікат якості. Варто наголосити, що Замовник є навчальним закладом, із наданням не тільки загальних, а ще й інклюзивних умов навчання та особливим контингентом учнів (дітей сиріт), які знаходяться під наглядом і захистом держави, які харчуються триразово в столовій навчального закладу, отримають допомогу у вигляді пайків з продуктами харчування, які комплектуються в начальному закладі. Нормами чинного законодавства України передбачено, що учні навчального закладу перебувають на державному забезпеченні, передбаченому для дітей сиріт та дітей із вадами в період навчання, що включає, зокрема їх харчування за рахунок коштів державного бюджету. У зв’язку з підвищеним рівнем відповідальності за життя та здоров’я наших учнів та з метою уникнення будь-яких харчових отруєнь, навчальний заклад особливу увагу приділяє якості продуктів харчування. На теперішній час єдиним документом, що підтверджує належну якість харчових продуктів є сертифікати систем управління безпечністю харчових продуктів ДСТУ ISO 22000:2007 (ISO 22000:2005, IDT), управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT), екологічного керування ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) та впровадження учасником системи НАССР, оскільки іншого способу впевнитися у безпечності харчового продукту навчальному закладу не має. Відповідно до пунктом 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» в тендерна документація може міститись також інша інформація відповідно до законодавства, яку Замовник вважає необхідне до неї включити. Крім того, у своєму листі від 05.11.2019 3801-05/45742-06 Мінекономіки України щодо закупівлі послуг харчування, наголошує, що з метою поліпшення санітарно-епідеміологічної ситуації щодо групових захворювань на гострі кишкові інфекції, харчові отруєння вважає доцільне замовникам (незалежно форм власності) при складанні тендерної документації для закупівлі продуктів харчування з організації харчування для навчальних, оздоровчих та дошкільних закладів враховувати положення Закону про безпечність. З огляду на зазначене навчальний заклад, як Замовник, має право вимагати надання Учасником сертифікатів, а саме: ДСТУ ISO 22000:2007 (ISO 22000:2005, IDT), ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT), ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT). Дана вимога не є дискримінаційною, та не суперечить вимогам чинного законодавства.
Статус вимоги:Відхилено
declined
answered
Вимога
Є відповідь
Дискримінаційна вимога у тендерній документації
Номер:3a555a05e44f4b65bed720c547837bfc
Пов'язаний елемент:Закупівля
Ідентифікатор запиту:UA-2021-01-20-006291-b.a1
Назва:Дискримінаційна вимога у тендерній документації
Вимога:
У підпункті 10.6. пункту 5 Розділу ІІІ ТД Замовник встановлює вимогу щодо надання учасником інформаційна довідки, складеної у довільній формі за власноручним підписом Учасника або уповноваженої особи Учасника та завірений печаткою (за наявності), про:
- потужності (складські приміщення), де буде здійснюватися виробництво та/або обіг предмету закупівлі .
Для підтвердження інформації, що викладена у довідці надати наступні документи:
- Оригінал або копію(ї) документів (зі всіма додатками, дійсними на дату подання Учасником пропозиції) підтверджуючих наявність у Учасника власних та/або орендованих складських приміщень пристосованих для зберігання продуктів харчування, які є предметом закупівлі, у тому числі із зазначенням площ та адрес розташування цих приміщень чи оригінал або копію(ї) договору з суб’єктом господарювання на зберігання в складських приміщеннях Зберігача (зі всіма додатками, дійсними на дату подання Учасником пропозиції) продуктів харчування, які є предметом закупівлі, у тому числі із зазначенням площ та адрес. розташування цих приміщень.
Вважаю вимогу Замовника щодо наявності у Учасника складських приміщень дискримінаційною та такою, що усуває мене від участі у цій закупівлі.
Я здійснюю господарську діяльність із залученням зберігача на підставі договору зберігання. Потужност Зберігачаі, на яких здійснюється зберігання предмету закупівлі, є магазином продовольчих товарів, а не складськими приміщеннями, як того вимагає Замовник.
Вимагаю внести зміни до тендерної документації та виключити з неї дискримінаційну вимогу щодо обов’язкової наявності у учасника складських приміщень.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:21.01.2021 15:48
Вирішення:У відповідь на Вашу вимогу повідомляємо наступне:
Однією з передумов успішного проведення публічних закупівель та виконання договору про закупівлю, визначення достатніх умов для підтвердження можливості надання якісних послуг з доставки продуктів харчування постачальниками, сприятиме високому рівню добросовісної конкуренції на ринках постачання продуктів харчування, а положення тендерної документації дозволить отримати з-поміж постачальників того, який постачатиме якісні продукти харчування за мінімальною ціною.
При постачанні продуктів харчування основною метою замовника є отримання якісних та безпечних продуктів харчування. Саме для реалізації даної мети замовником було включено до кваліфікаційних критеріїв наявність складів.
Дана вимога не є дискримінаційною, оскільки її встановлено замовником. По-перше, з досвіду організації харчування у закладах освіти підпорядкованих замовнику та, по-друге, з досвіду здійснення заходів, направлених на недопущення порушень під час постачання товарів.
У тендерній документації міститься перелік документів для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до ст. 16 ЗУ «Про публічні закупівлі», який повинен надати Учасник. Одним із критеріїв є надання інформації про наявність складів, з метою недопущення зриву постачання продуктів харчування до закладу освіти під час карантинних обмежень (наявність експлуатаційного дозволу, сертифікату про впровадження системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР)). Поставка товару буде здійснюватися маленькими партіями на підставі письмових заявок Замовника (2-3 рази на тиждень). Замовник торгів не має можливості зберігати весь обсяг товару, що закуповується, на своїй території. Відповідна вимога була встановлена Замовником з метою дотримання принципу здійснення публічних закупівель – максимальна економія та ефективність. Учасник, який має складські приміщення на території м. Харкова понесе менші затрати на доставку кожної партії товару за адресою Замовника, та, як наслідок, меншими будуть витрати бюджетних коштів (згідно умов тендерної документації учасник включає до ціни товару доставку за адресою замовника). Також зауважимо, що згідно умов тендерної документації складські приміщення не обов’язково мають бути власними, дозволяється оренда об’єктів нерухомості для зберігання продуктів харчування, а також допускається використання об’єктів нерухомості для зберігання продуктів харчування на підставі договорів про надання послуг зберігання. На території м. Харкова є можливість орендувати складські приміщення, укласти договори щодо надання послуг зберігання продуктів харчування, а отже, у кожного бажаючого учасника є технологічна можливість виконати вищезазначені вимоги. Згідно з ч. 2 ст. 20 Закону України «Про публічні закупівлі», під час проведення процедури відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи. Стаття 43 Господарського кодексу України передбачає свободу підприємництва, тобто можливість без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, не заборонену законом. Отже, діюче законодавство не містить обмежень щодо участі у відкритих торгах як власників складських приміщень, так і орендарів таких приміщень. Учасник процедури самостійно приймає рішення щодо укладання договорів оренди складських приміщень для можливості виконати вимоги тендерної документації. Всі потенційні учасники торгів, після оприлюднення відповідного оголошення, можуть надати свою пропозицію, яка буде прийнята і розглянута замовником відповідно до діючого законодавства. Звертаємо Вашу увагу, що відповідно до проекту договору про закупівлю буде включено пункт який «При встановленні недоброякісності будь-якого товару Постачальник негайно (протягом двох годин) здійснює заміну недоброякісного товару за власний рахунок.». Отже, якщо у постачальника будуть склади за межами міста, або взагалі не буде відповідного приміщення, то заміна товару, відповідно до умов договору про закупівлю, буде не виконана, що в свою чергу може привести до штрафних санкцій, які будуть зазначені в проекті договору про закупівлю.
Беручи до уваги зазначене вище, а також зважаючи на можливість використання учасником не лише власної матеріально-технічної бази, але й можливості її залучення на підставі договору оренди чи договору про надання послуг, вважаємо що жодної дискримінаційної складової у даному випадку не має. Щодо вимоги надання гарантійного листа, в якому буде зазначено, що при закритті закладів освіти на карантин, замовник має право повернути товар, який швидко псується, учаснику, відповідні зміни будуть внесені.
Крім цього радимо ознайомитись для інформації:
Якщо суб’єкт господарювання (далі – СГ) займається роздрібною торгівлею продуктами харчування, то в нього неодмінно повинні бути документи, що підтверджують якість товару.
Які документи необхідно отримати СГ для підтвердження належної якості реалізованої харчової продукції?
Загальні правила торгівлі продуктами харчування в роздріб СГ, які здійснюють роздрібну торгівлю харчовими продуктами, повинні керуватися Законами № 771, № 2639 і Правилами № 185. Харчові продукти та продовольча сировина, що надходять у торговельну мережу, повинні відповідати вимогам діючого законодавства, нормативно-правових актів і нормативних документів до показників якості та безпеки харчових продуктів, пакування, маркування, транспортування, приймання та зберігання (п. 11 Правил № 185).
Зверніть увагу! СГ не має права продавати фасовані вітчизняні та імпортні харчові продукти, етикетування яких не відповідає Закону № 771.
Реалізація харчових продуктів на підприємствах роздрібної торгівлі дозволяється тільки протягом строків їх придатності до споживання, установлених нормативними документами для певних видів продуктів (п. 14 Правил № 185). Реєстрація потужностей СГ (юрособи та фізособи-підприємці), які здійснюють роздрібну торгівлю продуктами харчування, підпадають під поняття «оператори ринку харчових продуктів» (п. 55 ч. 1 ст. 1 Закону № 771). Відповідно до ст. 25 Закону № 771 державній реєстрації підлягають потужності з виробництва та/або обороту (реалізація та/або зберігання) харчових продуктів, на які не потрібне отримання експлуатаційного дозволу.
Нагадаємо, потужності – це споруди або комплекс споруд, приміщення, будівлі, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні, а також територія, використовувані у виробництві та/або обороті об’єктів санітарних заходів (п. 69 ч. 1 ст. 1 Закону № 771).
На підставі ч. 2 ст. 23 Закону № 771 можна зробити висновок, що вимога реєстрації потужностей поширюється:
- на операторів ринку, які провадять діяльність, пов’язану з первинним виробництвом (транспортуванням, зберіганням, продажем) харчових продуктів, які не вимагають дотримання температурного режиму й можуть зберігатися при температурі вище +10 °C, залишаючись придатними до споживання людиною;
- заклади харчування (якщо вони не відповідають вищевказаним вимогам);
- потужності, що здійснюють виробництво харчових продуктів, інгредієнтами яких є виключно продукти рослинного походження та/або перероблені продукти тваринного походження;
- установи роздрібної торгівлі.
Зверніть увагу: оператори ринку, що провадять діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, для початку роботи повинні отримати експлуатаційний дозвіл (ч. 1 ст. 23 Закону № 771).
Документи, що підтверджують якість продукції Основні вимоги до харчових продуктів закріплені в Законі № 771. Згідно зі ст. 32 Закону № 771 харчові продукти, які є в обігу на території України, повинні відповідати вимогам законодавства про безпеку та окремим показникам якості харчових продуктів. Працівники СГ, що торгує продуктами харчування, зобов’язані надати споживачеві необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про товари, а на вимогу споживача – документи, які підтверджують їх якість і безпеку, а також ціну товарів (п. 15 Правил № 185). Аналогічні вимоги передбачені в ст. 6 Закону № 1023.
Документи про відповідність.
Цим документом виробник зобов’язаний супроводжувати свою продукцію, якщо така вимога встановлена технічним регламентом на той або інший вид харчової продукції. Документ про відповідність – це декларація (у т. ч. декларація про відповідність), звіт, висновок, свідоцтво, сертифікат (у тому числі сертифікат відповідності) або будь-який інший документ, що підтверджує виконання вимог, зафіксованих у техрегламентах, стандартах, технічних специфікаціях, інших документах, що стосуються об’єкта оцінки відповідності (абзац десятий ч. 1 ст. 1 Закону № 124). У нашому випадку об’єктом оцінки виступають харчові продукти. Оцінка відповідності вимогам техрегламентів здійснюється у випадках і шляхом застосування процедур оцінки відповідності (наприклад, випробування продукції), які визначені в таких техрегламентах (ст. 25 Закону № 124).
Сертифікат відповідності.
СГ повинен реалізовувати харчові продукти, що підлягають обов’язковій сертифікації, при наявності в документах, згідно з якими вони надійшли, реєстраційних номерів сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання відповідності та/або декларації про відповідність, якщо це встановлено техрегламентом щодо підтвердження відповідності харчових продуктів. Однак зараз сертифікувати харчові продукти вітчизняного виробництва, реалізовані на території України, необов’язково (ч. 2 ст. 32 Закону № 771). Водночас законодавство не забороняє провести таку сертифікацію в добровільному порядку (ст. 25 Закону № 124). Це правило не поширюється на харчову продукцію, яка ввозиться (імпортується) в Україну. Іноземні харчові продукти повинні супроводжуватися міжнародним сертифікатом.
У кого СГ, який здійснює роздрібну торгівлю харчовими продуктами, повинен вимагати документи, що підтверджують якість товару?
Такі документи повинен представити постачальник продукції. Пояснимо чому. З 06.08.19 р. набув чинності Закон № 2639, який установлює вимоги до інформації про харчові продукти, надавану споживачам, у тому числі про їхнє маркування. Законом № 2639 також визначені обов’язки операторів ринку харчових продуктів щодо доведення цієї інформації до інших операторів ринку харчових продуктів і споживачів. Зокрема, ч. 8 ст. 5 Закону № 2639 передбачено, що постачальники продукції зобов’язані забезпечити інших операторів ринку харчових продуктів (у тому числі й СГ, які торгують у роздріб) інформацією про харчові продукти.
Висновки стосовно вище викладеного: СГ, який здійснює роздрібну торгівлю продуктами харчування, повинен мати документи, що підтверджують належну якість реалізованої харчової продукції. Наприклад, це може бути міжнародний сертифікат, ветеринарні документи і т. д. СГ зобов’язаний надати споживачеві необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про товари, а також на вимогу споживача – документи, якими підтверджуються їхня якість і безпека.