-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
Закупівля електричної енергії на 2021 рік
Торги не відбулися
269 745.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 348.73 UAH
мін. крок: 0.5% або 1 348.73 UAH
Період оскарження:
15.01.2021 16:06 - 20.02.2021 00:00
Скарга
Розгляд припинено
ВИмога щодо усунення дискримінаційних вимог
Номер:
f4feb4ec56e14d16b911e745bf4b04ff
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-01-15-001365-b.b2
Назва:
ВИмога щодо усунення дискримінаційних вимог
Скарга:
Відповідно до оголошення № UA-2021-01-15-001365-b, яке розміщене на авторизованому електронному майданчику на веб-порталі Уповноваженого органу 15 січня 2021 року (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-01-15-001365-b), Замовником – Львівський обласний Центр краєзнавства, екскурсій і туризму учнівської молоді (надалі – Замовник) було оголошено процедуру відкритих торгів на закупівлю електричної енергії.
На нашу думку при проведені процедури складання тендерної документації було порушено Закон України «Про публічні закупівлі», необґрунтовано внесені деякі вимоги до учасників торгів, що полягає в наступному:
1. У пункті 1.2 Додатку 2 «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ» до Тендерної документації міститься вимога «Для підтвердження можливості забезпечення учасником реалізації права замовника на особистий прийом відповідною службовою (посадовою) особою постачальника електричної енергії, з метою можливості оперативного вирішення проблемних питань, які можуть виникати під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником та споживачем, у відповідності до вимог п. 8.3.17 та п.8.3.6. «Правил роздрібного ринку електричної енергії Учасник повинен надати - Довідку від НКРЕКП чи її територіальних підрозділів, яка підтверджує наявність та функціонування в Учасника Центру обслуговування споживачів (клієнтів) на території Львівської області, створеного відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕ КП від 14.03.2018 р. № 312 (із змінами), що зазначений у вказаній Довідці».
Така вимога, на нашу думку, є надмірною, дискримінаційною та незаконною.
З метою виконання такої вимоги, яка наявна у складі Тендерних документацій переважної більшості Замовників, які розташовані на території Львівської області, Скаржником було направлено запит Начальнику відділу НКРЕКП у Львівській області №02.12.2020/2 від 02.12.2020 року з проханням про надання довідки, яка підтверджує наявність та функціонування в ТОВ «Статус Енерго» Центру обслуговування споживачів (клієнтів) на території Львівської області, створеного відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕ КП від 14.03.2018 р. № 312 (із змінами) за адресою: 79026 м.Львів, вул. Бойківська, 5е, офіс 2.
У відповідь було отримано лист Начальника відділу НКРЕКП у Львівській області від 15.12.2020 року №514/45/21-20 згідно якої, НКРЕКП не надає «Довідки, які підтверджують наявність та функціонування в Учасника Центру обслуговування споживачів (клієнтів)» у відповідь на запити. Згідно вищевказаного листа підтвердження факту місцезнаходження та функціонування у Скаржника Центру обслуговування споживачів може бути здійснено при проведенні перевірки щодо дотримання ТОВ «Статус Енерго» ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу. А така перевірка відносно Скаржника не проводилась.
Відповідно до п.4.1. Постанови НКРЕКП «Про затвердження Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов» від 14.06.2018 № 428 наведено вичерпний перелік підстав для здійснення позапланових виїзних перевірок. Таким підставами є:
1) подання суб’єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, письмової заяви про здійснення заходу державного контролю;
2) обґрунтоване звернення фізичної або юридичної особи про порушення суб’єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, її законних прав;
3) обґрунтоване звернення суб’єктів господарювання та споживачів про порушення суб’єктом природної монополії законодавства з питань доступу до електричних/теплових/газових мереж та/або порушення ліцензійних умов;
4) перевірка виконання рішень НКРЕКП щодо усунення порушень вимог законодавства, прийнятих за результатами планових або позапланових перевірок;
5) перевірка достовірності наданих НКРЕКП даних у звітності або в інших документах.
Аналізуючи перелік вичерпних вимог для проведення перевірки, за результатами якої може бути підтверджено Регулятором наявність та функціонування центру обслуговування споживачів у постачальника електричної енергії, можна зробити висновок, що у 4 із 5 вимогах потенційним учасником процедури торгів повинно бути здійснено порушення, у зв’язку з яким буде подано скаргу до НКРЕКП на діяльність такого постачальника. Єдиною іншою підставою перевірки такого постачальника, буде письмове звернення про здійснення заходу державного контролю відносно постачальника. Проте жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов’язковість проведення такого заходу. Крім того, така перевірка буде проводитись протягом значного періоду часу, а за її результатами повинен бути складений акт. Тобто, встановлюючи таку вимогу в документації Замовником вимагається, по суті, щоб на підприємстві потенційного Учасника було проведено захід з державного контролю (перевірка).
ТОВ «СТАТУС ЕНЕРГО» було направлено запит до НКРЕКП про проведення перевірки, з метою підтвердження факту наявності та функціонування у нас центру обслуговування споживачів. Проте на даний час така перевірка проведена не була. Під час особистого прийому у Відділі НКРЕКП у Львівській області директору ТОВ «Статус Енерго» було роз’яснено, що запит про проведення перевірки буде розглянуто і вирішено, чи взагалі наявні підстави для проведення такої перевірки та розглянуто на засіданні НКРЕКП, аж тоді буде прийнято рішення про включення чи невключення ТОВ «Статус Енерго» до плану таких перевірок.
Крім того, аналізуючи вже проведені процедури закупівлі на території Львівської області протягом кінця 2020 – початку 2021 року єдиним постачальником, яким було виконано такі вимоги (щодо подання такої «довідки») є виключно ТОВ «Львівенергозбут».
Вважаємо, що вимога щодо надання «Довідки виданої НКРЕКП про наявність та функціонування в потенційного учасника Центру обслуговування споживачів» є дискримінаційною, такою, що обмежує коло потенційних учасників та спрямованою на проведення процедури закупівлі електричної енергії, за результатами якої переможцем зможе стати конкретний постачальник, а тому повинна бути скасована, шляхом внесення змін до тендерної документації.
2. У пункті 2.3 Додатку 2 «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ» до Тендерної документації міститься вимога: «2.3. Для документального підтвердження того, що створення центру обслуговування споживачів /клієнтів не є обов’язковим для учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 50000 споживачів (відповідно до вимог Постанови НКРЕКПвід14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринкуелектричної енергії"), такий учасник повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, з якими учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу електричної енергії. Довідки повинні бути видані не пізніше 15 діб відносно кінцевої дати подання тендерних пропозицій.»
Наша організація не обслуговує зазначену в пп 2.3 та 3.4 тендерної документації кількість споживачів, а отже не потребує обов’язкового створення центру обслуговування споживачів /клієнтів відповідно до вимог Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» та кол-центру у відповідності до вимог Постанови НКРЕКП «Про затвердження Мінімальних вимог до якості обслуговування споживачів електричної енергії кол-центрами» № 373 від 12.06.2018 р. Хоча, для зручності потенційних споживачів, підтвердження можливості виконання вимог закону щодо постачальників електричної енергії, які обслуговують велику кількість споживачів, нами було створено і центр обслуговування споживачів і кол-центр, які відповідають вимогам законодавства України, підтвердити відсутність необхідності створення центру обслуговування споживачів та концентру, відповідно до вимог тендерної документації Замовника, є неможливим. Враховуючи Рекомендації Антимонопольного комітету України від 5 березня 2020 року № 5-рк (далі – Рекомендації) відомо, що вимога від учасників надавати інформацію та документи від ОСР з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР протягом зазначеного Замовником обмеженого періоду часу (рішення від 20.02.2020 № 3290) є однією з найчастіше оскаржуваних умов в тендерній документації до учасників відкритих торгів за кодом класифікації ДК 021:2015:0931 0000-5 – Електрична енергія. Якщо учасник звернеться до всіх операторів системи розподілу, до мереж яких учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР, оператору системи розподілу буде необхідний час для опрацювання такого запиту. Тобто, для отримання необхідної інформації учаснику може знадобитися тривалий проміжок часу, враховуючи те, що відповідно до укладеного договору ОСР не зобов'язаний надавати такі довідки взагалі, більш того, на теперішній час, жодним нормативно-правовими актами України не встановлено обов’язку надавати Операторами системи розподілу зазначені довідки. При цьому вказану інформацію потрібно отримати саме від ОСР. При цьому ОСР, незважаючи на відокремлення діяльності з розподілу від діяльності з постачання, як передбачено Законом України «Про ринок електричної енергії», все ще можуть бути пов’язані відносинами контролю із суб’єктами (Постачальниками універсальних послуг), які здійснюють діяльність на ринку електричної енергії та є конкурентами по відношенню до учасників відкритих торгів. У такому випадку ОСР, які пов’язані з конкретними постачальниками, можуть створювати бар’єри під час надання вказаної довідки. Додатково зазначаємо, що Рішенням №14064-р/пк-пз від 21.07.2020 Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель задовольнила скаргу учасника щодо аналогічних вимог, встановлених тендерною документацією у закупівлі №UA-2020-07-03-000311-с. Враховуючи можливість настання негативних наслідків, що зумовлено висунутими умовами, які є обмеженням конкуренції та дискримінація учасників – вважаємо вказані умови дискримінаційними та такими, що підлягають скасуванню. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов Замовник необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі. Тобто, Замовник встановлює такі вимоги до учасника торгів які є надмірними порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. З врахуванням вищенаведеного просимо виключити зазначені умови з тендерної документації, а саме: 1. пп 2.3 Розділу «ПОРЯДОК ПОСТАЧАННЯ ТОВАРУ (електричної енергії); 2. пп 3.4 Розділу «ПОРЯДОК ПОСТАЧАННЯ ТОВАРУ (електричної енергії).
На підтвердження вищевикладеного, нами 15.12.2020 року було направлено запити до усіх (22) операторів системи розподілу, з яким у нас укладеного договори про надання послуг з розподілу. У відповідь, станом на 27.01.2020 отримано відповіді лише від 14 ОСР. Найпізніше відповідь була отримана 11.01.2020 року (лист АТ «Полтаваобленерго» від 06.01.2021р. №04-32/254), що підтверджує неможливість виконання такої вимоги (процедура № UA-2021-01-15-001365-b оголошена замовником 15.01.2020 року, а кінцевий строк подання пропозицій - 01-02-2021, 18:00). Крім того, наявність споживачів у кількості понад 50 000 в Україні є притаманною переважно обласним енергозбутам, які були відокремлені від обленерго під час проведення реформи енергоринку в Україні, а прописування такої вимоги може свідчити про спроби Замовника обмежити коло потенційних Учасників та небажання проводити закупівлю відкрито. Такими діями замовники штучно створюють умови, коли виконати вимоги замовника може обмежене коло осіб, і як правило це є обласні «енергозбути».
Також, відповідно до статті 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» у разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту. А тому навіть спеціальним законами передбачено строк на надання відповіді більше ніж 15 днів.
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (ч.4 ст.22 Закону України «Про публічну закупівлю»). Враховуючи вище наведені положення законодавства та відсутність визначення в Законі України «Про публічні закупівлі» поняття «аналогічний договір», виходячи з принципів здійснення закупівель, Замовник не повинен необґрунтовано обмежувати та звужувати коло ймовірних Учасників закупівлі. Відповідно до Закону України «Про публічну закупівлю» на підтвердження кваліфікаційного критерію достатньо надати копію договору без додаткових вимог.
Статтею 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною третьою статті 5 Закону Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Законом України «Про публічну закупівлю» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що Скаржник бажає взяти участь у відповідній процедурі та реально претендує на укладання договору з Замовником у майбутньому, крім того Скаржник є реальним учасником ринку електричної енергії.
Кореспондуючись з викладеним, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації.
З урахуванням викладеного, керуючись вимогами ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі»
Враховуючи вищенаведене, просимо:
1. Прийняти зазначену скаргу до розгляду.
2. Призупинити процедуру закупівлі.
3. Зобов’язати замовника внести відповідні зміни до тендерної документації.
Додатки:
1. Рішення Антимонопольного комітету по аналогічній справі від 21.07.2020 №14064
2. Запити та відповіді від операторів системи розподілу.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга Центр краєзнавства.pdf 27.01.2021 17:37
- Черкасиобленерго.pdf 27.01.2021 17:37
- рішення від 21.07.2020 №14064 ОСР (1).pdf 27.01.2021 17:37
- Відповідь львівобленерго.pdf 27.01.2021 17:37
- звернення в обленерго споживачі.pdf 27.01.2021 17:37
- запит на нНКРЕКП Київ – про перевірку.pdf 27.01.2021 17:38
- запит про кількість споживачів.pdf 27.01.2021 17:51
- Рішення від 29.01.2021 № 1583 (+лист Замовнику).pdf 01.02.2021 10:18
- Інформація про резолютивну частину рішення від 08.02.2021 № 2166.pdf 09.02.2021 19:05
- Рішення від 08.02.2021 № 2166.pdf 11.02.2021 20:51
- Повідомлення про усунення порушень 04.02.2021 15:48
- Повідомлення про усунення порушень 04.02.2021 16:26
Дата прийняття скарги до розгляду:
27.01.2021 18:16
Дата розгляду скарги:
08.02.2021 17:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
01.02.2021 10:21
Причина:
Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
11.02.2021 20:51
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
11.02.2021 20:51
Вимога
Відхилено
Дискримінаційна вимога в тендерній документації
Номер:
22ba8c72698f41ffa57ad253816af1fa
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-01-15-001365-b.b1
Назва:
Дискримінаційна вимога в тендерній документації
Вимога:
Шановний Замовник! Вивчивши вимоги, що висуваються в тендерній документації до оголошення про проведення процедури закупівлі електроенергії Комунальний заклад Львівської обласної ради «Львівський обласний центр краєзнавства, екскурсій і туризму учнівської молоді» (далі – Замовник) та, як потенційний учасник, деякі з них вважаємо дискримінаційними.
Зокрема, в Додатку 2 пп 2.3 Розділу «ПОРЯДОК ПОСТАЧАННЯ ТОВАРУ (електричної енергії) передбачено надання довідки від всіх операторів системи розподілу (далі – ОСР), з якими учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу електричної енергії. Довідки повинні бути видані не пізніше 15 діб відносно дати розкриття тендерних пропозицій. Данні довідки необхідні для документального підтвердження того, що створення центру обслуговування споживачів /клієнтів не є обов’язковим для учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 50000 споживачів (відповідно до вимог Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії»).
В Додатку 2 пп 3.4 Розділу «ПОРЯДОК ПОСТАЧАННЯ ТОВАРУ (електричної енергії) передбачено надання довідки від всіх операторів системи розподілу, з якими учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу. Довідки повинні бути видані не пізніше 15 діб відносно дати розкриття тендерних пропозицій. Данні довідки необхідні для документального підтвердження того, що створення кол-центру не є обов’язковим для учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 100 000 споживачів.
Наша організація не обслуговує зазначену в пп 2.3 та 3.4 кількість споживачів, а отже не потребує обов’язкового створення центру обслуговування споживачів /клієнтів відповідно до вимог Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» та кол-центру у відповідності до вимог Постанови НКРЕКП «Про затвердження Мінімальних вимог до якості обслуговування споживачів електричної енергії кол-центрами» № 373 від 12.06.2018 р.
Враховуючи Рекомендації Антимонопольного комітету України від 5 березня 2020 року № 5-рк (далі – Рекомендації) відомо, що вимога від учасників надавати інформацію та документи від ОСР з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР протягом зазначеного Замовником обмеженого періоду часу (рішення від 20.02.2020 № 3290) є однією з найчастіше оскаржуваних умов в тендерній документації до учасників відкритих торгів за кодом класифікації ДК 021:2015:0931 0000-5 – Електрична енергія.
Якщо учасник звернеться до всіх операторів системи розподілу, до мереж яких учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР, оператору системи розподілу буде необхідний час для опрацювання такого запиту. Тобто, для отримання необхідної інформації учаснику може знадобитися тривалий проміжок часу, враховуючи те, що відповідно до укладеного договору ОСР не зобов'язаний надавати такі довідки взагалі, більш того, на теперішній час, жодним нормативно-правовими актами України не встановлено обов’язку надавати Операторами системи розподілу зазначені довідки.
При цьому вказану інформацію потрібно отримати саме від ОСР. При цьому ОСР, незважаючи на відокремлення діяльності з розподілу від діяльності з постачання, як передбачено Законом України «Про ринок електричної енергії», все ще можуть бути пов’язані відносинами контролю із суб’єктами (Постачальниками універсальних послуг), які здійснюють діяльність на ринку електричної енергії та є конкурентами по відношенню до учасників відкритих торгів. У такому випадку ОСР, які пов’язані з конкретними постачальниками, можуть створювати бар’єри під час надання вказаної довідки.
Додатково зазначаємо, що Рішенням №14064-р/пк-пз від 21.07.2020 Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель задовольнила скаргу учасника щодо аналогічних вимог, встановлених тендерною документацією у закупівлі №UA-2020-07-03-000311-с.
Враховуючи можливість настання негативних наслідків, що зумовлено висунутими умовами, які є обмеженням конкуренції та дискримінація учасників – вважаємо вказані умови дискримінаційними та такими, що підлягають скасуванню. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов Замовник необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі. Тобто, Замовник встановлює такі вимоги до учасника торгів які є надмірними порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю.
З врахуванням вищенаведеного просимо виключити зазначені умови з тендерної документації, а саме:
1. пп 2.3 Розділу «ПОРЯДОК ПОСТАЧАННЯ ТОВАРУ (електричної енергії);
2. пп 3.4 Розділу «ПОРЯДОК ПОСТАЧАННЯ ТОВАРУ (електричної енергії).
Пов'язані документи:
Учасник
- рішення від 21.07.2020 №14064 ОСР.pdf 21.01.2021 11:25
Дата подачі:
21.01.2021 11:25
Вирішення:
Шановний Учаснику, вважаємо, що вимоги, встановлені у тендерній документації, не є дискримінаційними, що підтверджується наявними у відкритому доступі рішеннями АМКУ.
Статус вимоги:
Відхилено