-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
Послуги з добровільного медичного страхування та страхування від нещасного випадку
Завершена
1 300 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 6 500.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 6 500.00 UAH
Період оскарження:
30.12.2020 15:03 - 29.01.2021 00:00
Скарга
Виконана замовником
СКАРГА відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»
Номер:
6d73f20d6d8e4260add9b5e97cbf9b2f
Ідентифікатор запиту:
UA-2020-12-30-002722-c.a2
Назва:
СКАРГА відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»
Скарга:
СКАРГА
відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати
Приватне акціонерне товариство «Страхова компанія «ІнтерЕкспрес» (далі – ПрАТ СК «ІнтерЕкспрес» або Суб’єкт оскарження) має намір взяти участь у Процедурі закупівлі, оголошеній Управлінням освіти виконавчого комітету Покровської міської ради (далі – Замовник). Предметом закупівлі є Страхові послуги (послуги з добровільного медичного страхування та страхування від нещасного випадку) ДК 021:2015 – 66510000-8. Оголошення про проведення відкритих торгів UA-2020-12-30-002722-c розміщено на вебпорталі Уповноваженого органу за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-12-30-002722-c.
Ознайомившись зі змістом Тендерної документації, затвердженою Уповноваженою особою Замовника від 30.12.2020р. (далі – Тендерна документація), що додається до цієї скарги, вбачаємо, що Замовник встановив умови, які суперечать законодавству України у сфері публічних закупівель, а також порушують права та законні інтереси ПрАТ СК «ІнтерЕкспрес».
Так, в пункті 5 Розділу ІІІ. «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Тендерної документації Замовник зазначив, що додатково учасник повинен надати:
«- довідку, складену Учасником у довільній формі, про наявність у Учасника страхових резервів (Форма 1, код рядка 1530), сформованих у відповідності до Розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 17.12.2004 №3104 (зі змінами та доповненнями). За результатами діяльності 2019 року, показник страхових резервів повинен перевищувати, не менш ніж у два рази загальну страхову суму з урахуванням кількості застрахованих осіб, вказану в Додатку №3.
- довідку, складену Учасником у довільній формі, про наявність у Учасника власного капіталу (Форма 4, код рядка 4300) за даними 2019 року. Показник власного капіталу має бути не менше ніж 50% від загальної страхової суми з урахуванням кількості застрахованих осіб, вказаної в Додатку №3».
Вважаємо, що вказані вище вимоги Замовника до розмірів страхових резервів та власного капіталу учасника закупівлі є дискримінаційними, оскільки не ґрунтуються на положеннях жодних нормативно-правових актів, які регулюють страхову діяльність в Україні.
Вимоги, згідно з частиною першою статті 984 Цивільного кодексу України, яким повинні відповідати страховики, порядок ліцензування їх діяльності та здійснення державного нагляду за страховою діяльністю встановлюються законом. Відносини у сфері страхування в Україні регулюються Законами України «Про страхування», «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», іншими нормативно-правовими актами. Умови забезпечення платоспроможності та вимоги до формування страхових резервів врегульовано статтями 30 та 31 Закону України «Про страхування».
Так, обов’язковими умовами забезпечення платоспроможності страховиків є:
1) наявність сплаченого статутного фонду для страховиків-резидентів або гарантійного депозиту для філій страховиків-нерезидентів та наявності гарантійного фонду страховика;
2) створення страхових резервів, достатніх для майбутніх виплат страхових сум i страхових відшкодувань;
3) перевищення фактичного запасу платоспроможності страховика над розрахунковим нормативним запасом платоспроможності.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів)» №913 від 07.12.2016 (далі — Ліцензійні умови), встановлено вичерпний перелік вимог, обов’язкових для виконання ліцензіатом (страховиком).
Відповідно до пункту 34 Ліцензійних умов, фінансова установа зобов’язана на будь-яку дату дотримуватися обов’язкових критеріїв i нормативів достатності капіталу та платоспроможності, ліквідності, прибутковості, якості активів та ризиковості операцій, додержання інших показників i вимог, що обмежують ризики за операціями з фінансовими активами, установлених законами та/або нормативно-правовими актами Нацкомфінпослуг, а також вимог законодавства щодо формування резервного капіталу та інших обов’язкових резервів.
Відповідно до пункту 36 Ліцензійних умов фінансова установа зобов’язана виконувати нормативно-правові акти, якими встановлені умови провадження діяльності з надання фінансових послуг, вимоги та рішення Нацкомфінпослуг, що відповідають її повноваженням, визначеним законом, зокрема надавати на такі вимоги та рішення інформацію i звітність у встановлений у них строк.
Відповідно до пункту 45 Ліцензійних умов страховик зобов’язаний дотримуватися умов забезпечення платоспроможності страховика.
Згідно з Положенням про обов’язкові критерії i нормативи достатності капіталу та платоспроможності, ліквідності, прибутковості, якості активів та ризиковості операцій страховика, затвердженим Розпорядженням Нацкомфінпослуг від 07.06.2018 р. № 850 (далі — Положення № 850), а саме, згідно з пунктом 3 розділу 1, страховик зобов’язаний на будь-яку дату дотримуватись критеріїв ліквідності, прибутковості та якості активів страховика, нормативу платоспроможності та достатності капіталу, нормативу ризиковості операцій та нормативу якості активів. При цьому, норматив платоспроможності та достатності капіталу — це сума прийнятних активів, яка на будь-яку дату має бути не меншою нормативного обсягу активів. Нормативний обсяг активів визначасться за формулою, затвердженою Положенням № 850 (пункт 1 розділу 3 вказаного Положення).
Отже, звертаємо увагу, що вимоги Замовника стосовно відповідності показників страхових резервів та власного капіталу учасника значенням, яких вимагає Замовник для участі у Процедурі закупівлі, не передбачені (не встановлені) положеннями Законів та нормативно-правових актів, що регулюють страхову діяльність в Україні, та за дотримання (або не дотримання) яких страховикам надавалось би (або обмежувалось би) право укладати зі страхувальниками договори добровільного медичного страхування та добровільного страхування від нещасних випадків.
Вважаємо вимоги Замовника стосовно відповідності учасника Процедури закупівлі певним значенням фінансових показників, вказаних у Тендерній документації, дискримінаційними, оскільки вони не передбачені нормативно-правовими актами, які регулюють страхову діяльність, а також не підтверджені розрахунками Замовника, які б г'рунтувались на положеннях конкретних нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері страхування, та спрямовані на штучне та/або формальне обмеження кола учасників Процедури закупівлі.
Враховуючи викладене, Суб’єкт оскарження вважає, що встановлюючи наведені вище вимоги у Тендерній документації, Замовник порушує норму частини четвертої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закону), якою передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи
ПрАТ СК «ІнтерЕкспрес» має змогу вчасно, якісно та в повному обсязі надати Замовнику послуги, що є предметом закупівлі.
Діяльність ПрАТ СК «ІнтерЕкспрес» відповідає чинному законодавству, яке регулює діяльність у сфері страхування в Україні, зокрема Законам України «Про страхування», «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг».
ПрАТ СК «ІнтерЕкспрес» - є фінансово надійною (стійкою) страховою компанією відповідно до «Вимог до рейтингів фінансової надійності (стійкості) страховиків та перестраховиків-нерезидентів та порядку їх підтвердження», затвердженими Розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 11.07.2013 р. № 2262. ПрАТ СК «ІнтерЕкспрес» 30 жовтня 2018 року присвоєно кредитний рейтинг (рейтинг фінансової стійкості) за національною рейтинговою шкалою: uaAA (Високий рівень стійкості), який підтверджується Свідоцтвом №РА/2020-04, виданим Рейтинговим агентством «Експерт-рейтинг». Строк дії вищезгаданого свідоцтва до 28 березня 2021 року (додається до скарги).
Разом з тим, Замовник вчиняє дії щодо необґрунтованого обмеження кількості учасників торгів з метою надання переваги окремим потенційним учасникам закупівлі, чим порушує принципи добросовісної конкуренції та недискримінації учасників під час проведення процедури закупівлі, що суперечить законодавству у сфері публічних закупівель. В результаті таких дій Замовника порушуються права та законні інтереси ПрАТ СК «ІнтерЕкспрес», зокрема його право на участь у процедурі закупівлі з дотриманням принципу недискримінації.
Статтею 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема за принципом недискримінації учасників та рівного ставлення до них, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Дії Замовника щодо встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону, вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Суб’єкта оскарження, пов’язані з його участю у процедурі закупівлі.
Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування
Відповідно до статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі», Суб’єкт оскарження вимагає зобов’язати Замовника виключити з пункту 5 Розділу ІІІ. «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Тендерної документації дискримінаційні вимоги (умови) щодо відповідності фінансових показників учасників встановленим Замовником значенням, а саме виключити положення, що додатково учасник повинен надати:
«- довідку, складену Учасником у довільній формі, про наявність у Учасника страхових резервів (Форма 1, код рядка 1530), сформованих у відповідності до Розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 17.12.2004 №3104 (зі змінами та доповненнями). За результатами діяльності 2019 року, показник страхових резервів повинен перевищувати, не менш ніж у два рази загальну страхову суму з урахуванням кількості застрахованих осіб, вказану в Додатку №3.
- довідку, складену Учасником у довільній формі, про наявність у Учасника власного капіталу (Форма 4, код рядка 4300) за даними 2019 року. Показник власного капіталу має бути не менше ніж 50% від загальної страхової суми з урахуванням кількості застрахованих осіб, вказаної в Додатку №3».
Файли/документи, які можуть підтвердити все вищезазначене, знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель, зокрема на сайті https://prozorro/gov.ua (пряме посилання на дану закупівлю: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-12-30-002722-c).
Обґрунтуванням вищевказаних вимог є все, зазначене вище, у тому числі обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів Суб’єкта оскарження.
Задоволення зазначених вимог створить підстави для відновлення порушених прав та законних інтересів ПрАТ СК «ІнтерЕкспрес», зокрема його право на участь у процедурі закупівлі з дотримання принципу недискримінації та отримання вигоди, пов’язаної з перемогою у процедурі закупівлі.
До скарги додаються документи в електронній формі (у вигляді файлів формату pdf), що підтверджують неправомірність рішень, дій або бездіяльності Замовника.
Відповідно до вимог «Порядку здійснення плати за подання скарги до органу оскарження через електронну систему закупівель та її повернення суб’єкту оскарження», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020р. № 292, Суб’єкт оскарження зазначає реквізити рахунка, на який буде повернута плата за скаргу у випадках, визначених законом та зазначеним Порядком:
Одержувач: ПрАТ СК «ІнтерЕкспрес»
IBAN UA693138490000026505000015504
АКБ «ІНДУСТРІАЛБАНК»
Код ЄДРПОУ 33097568
Додатки:
1. Тендерна документація Замовника від 30.12.2020р.
2. Свідоцтво № РА/2020-04 про присвоєння кредитного рейтингу (рейтингу фінансової стійкості) за національною рейтинговою шкалою на рівні uaAA.
Пов'язані документи:
Учасник
- Рейтинг иаАА до 2021.03.28.pdf 11.01.2021 14:03
- Скарга.pdf 11.01.2021 14:03
- Тендерна документація.docx 11.01.2021 14:03
- рішення від 13.01.2021№415+лист замовнику.pdf 14.01.2021 16:23
- інформація про резолютивну частину рішення від 21.01.2021 №1042.pdf 22.01.2021 13:13
- рішення від 21.01.2021№1042.pdf 26.01.2021 20:03
- Пояснення по суті скарги.doc 18.01.2021 18:00
- Пояснення по суті скарги.pdf 18.01.2021 18:00
- Тендерна документація нова редакція 25.01.21.docx 27.01.2021 08:05
- Перелік змін, що внесено до нової редакції тендерної документації 25.01.doc 27.01.2021 08:05
Дата прийняття скарги до розгляду:
11.01.2021 14:11
Дата розгляду скарги:
21.01.2021 12:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
14.01.2021 16:23
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
26.01.2021 20:04
Дата виконання рішення Замовником:
27.01.2021 08:05
Коментар замовника щодо усунення порушень:
До тендерної документації було внесено зміни
Вимога
Відхилено
Дискримінаційні умови тендеру
Номер:
c9e54ea1c0434d4b8381f44df7391485
Ідентифікатор запиту:
UA-2020-12-30-002722-c.c1
Назва:
Дискримінаційні умови тендеру
Вимога:
Ознайомившись зі змістом тендерної документації, затвердженою Уповноваженою особою Замовника від 30.12.2020р. (далі – Тендерна документація), Замовник встановив умови, які суперечать законодавству України у сфері публічних закупівель, а також порушують права та законні інтереси ПрАТ СК «ІнтерЕкспрес». А саме:
- довідку, складену Учасником у довільній формі, про наявність у Учасника страхових резервів (Форма 1, код рядка 1530), сформованих у відповідності до Розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 17.12.2004 №3104 (зі змінами та доповненнями). За результатами діяльності 2019 року, показник страхових резервів повинен перевищувати, не менш ніж у два рази загальну страхову суму з урахуванням кількості застрахованих осіб, вказану в Додатку №3. -довідку, складену Учасником у довільній формі, про наявність у Учасника власного капіталу (Форма 4, код рядка 4300) за даними 2019 року. Показник власного капіталу має бути не менше ніж 50% від загальної страхової суми з урахуванням кількості застрахованих осіб, вказаної в Додатку.
- довідку, складену Учасником у довільній формі, про наявність позитивного (не модифікованого, без застережень) аудиторського висновку щодо фінансової звітності за 2019 рік. Прохання усунути дискримінаційні вимоги.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
04.01.2021 10:36
Вирішення:
По суті Вимоги зазначаємо наступне:
Відповідно ст. 1 Закону України "про страхування" Страхування - це вид цивільно-правових відносин щодо захисту майнових інтересів фізичних осіб та юридичних осіб у разі настання певних подій (страхових випадків), визначених договором страхування або чинним законодавством, за рахунок грошових фондів, що формуються шляхом сплати фізичними особами та юридичними особами страхових платежів (страхових внесків, страхових премій) та доходів від розміщення коштів цих фондів. Таким чином, метою інституту медичного страхування є захист застрахованих осіб.
Ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено принципи здійснення закупівель:
добросовісна конкуренція серед учасників;
максимальна економія та ефективність;
відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
недискримінація учасників;
об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій;
запобігання корупційним діям і зловживанням.
Ст. 16 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено кваліфікаційні критерії процедури закупівлі, один з яких, наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Посилання на те, що вимоги зазначені в тендерній документації є ніби то дискримінаційними та обмежують конкуренцію є лише ваше припущення, спрямоване на можливе використання бюджетних коштів без урахування принципу ефективності.
Враховуючи, що в Законі України «Про публічні закупівлі» немає переліку умов, які можуть вважатися дискримінаційними, то проаналізувавши рішення постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, можна говорити про те, що дискримінаційними визнаються «специфічні» вимоги до предмета закупівлі, відповідати яким може лише один учасник/обмежене коло учасників, та відсутність яких у тендерній документації жодним чином не може вплинути на якість товарів/робіт/послуг (недостатня їх обґрунтованість або навіть недоцільність).
Отже, показники фінансової спроможності учасників торгів - Страховиків зазначені в тендерній документації за певний період прямо вказують на стабільність компаній та якість наданої ними послуги. При цьому, надання показників фінансової спроможності у вигляді довідок у довільній формі, не потребує від учасників торгів будь яких додаткових витрат.
Управлінням освіти виконавчого комітету Покровської міської ради при формуванні тендерної документації були зазначені умови виключно з метою забезпечення ефективності майбутнього договору та отримання гарантій виконання обов’язків з боку Страховика, наявність яких надасть можливість Замовнику отримати якісні послуги. Дані умови прямо вказують на платоспроможність та надійність учасника процедури закупівлі.
Відповідно до актуарних (система математичних і статистичних) розрахунків, проведених науково обґрунтованими методами, із застосуванням теорії ймовірності було встановлено можливість настання одночасного розладу здоров'я застрахованих осіб, в наслідок захворювань (наприклад: єпідемій, пандемій, інфекційних захворювань та травматичних пошкоджень), на всю їх вартість, яка дорівнює загальній страховій сумі 53 850 000,00 грн. У зв’язку з чим, обґрунтованою та необхідною умовою до учасників торгів є підтвердження платоспроможності на основі реальних статистичних даних. Показники наявності страхових резервів, власного капіталу та наявність позитивного (не модифікованого, без застережень) аудиторського висновку щодо фінансової звітності, не може бути дискримінаційною вимогою, а є виключно об’єктивним та статистичним підтвердженням позитивних результатів господарської діяльності Страховиків.
Таким чином, при виконанні умов, зазначених у Тендерній документації, Замовник отримає повні гарантії, щодо відшкодування можливих збитків в повному обсязі, спрямовані на максимально економічне та ефективне використання коштів бюджетного підприємства.
Враховуючи, що з 19.04.2020 року в Закон України «Про публічні закупівлі» були внесені зміни та доповнення, та стаття 16 доповнена кваліфікаційним критерієм - наявність фінансової спроможності, замовник вважає що саме вищезазначені показники можуть слугувати показником фінансової спроможності, довгострокової надійності та гарантій по виплатам, тож не можуть бути визначені як дискримінаційні.
Наявність у страховика ліцензії не свідчить про досвід надання послуг саме з добровільного медичного страхування та страхування від нещасного випадку, з урахуванням кількості застрахованих осіб, відповідно до поточної закупівлі.
Відповідно до ч.1 ст.21 Закону України “Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти” тендерна документація повинна містити, в тому числі, інформацію про додаткові умови, необхідні для акцепту тендерної пропозиції та іншу інформацію, яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Отже, вказаними правоположеннями замовнику торгів надано право вимагати від учасників торгів необхідну для акцепту тендерної пропозиції, в тому числі, інформацію про провадження учасниками господарської діяльності, досвіду виконання аналогічних за характером замовлення послуг, що є додатковою інформацією та не є критерієм для оцінки тендерних пропозицій.
Враховуючи викладене, вимоги Замовника в тендерній документації щодо подання учасниками торгів інформації (документів/довідок) передбачених пунктом 5 розділу III «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Тендерної документації, щодо рівня платоспроможності та можливості власного утримання збитків не суперечать нормам ч.4 ст.22 Закону України “Про закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти” і жодним чином не обмежують конкуренцію та не призводять до дискримінації учасників.
На підставі вищевикладеного, повідомляємо про відсутність порушення з боку Замовника при визначені умов тендерної документації. Умови викладені в тендерній документації залишаємо незмінними.
Статус вимоги:
Відхилено