-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
09310000-5 Електрична енергія
Торги не відбулися
560 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 800.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 2 800.00 UAH
Період оскарження:
10.12.2020 07:24 - 01.01.2021 00:00
Вимога
Вирішена
Вимоги тендерної документації
Номер:
4a57482f3a3b45a3a45230cb0e27f760
Ідентифікатор запиту:
UA-2020-12-10-000077-c.a2
Назва:
Вимоги тендерної документації
Вимога:
1) Тендерною документацією Замовника встановлено, що Учасник має надати «Учасники для яких створення центрів/відділів обслуговування споживачів (клієнтів) не є обов’язковим, надають довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території Миколаївської області або посадової особи, з робочим місцем на території Миколаївської області, на яких покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів. »
Подібні положення Тендерної Документації суперечать чинному законодавству та йдуть в розріз з загальноприйнятими принципами публічної закупівлі. Вважаємо вимогу про надання вказаних документів дискримінаційною, спрямованою на недопущення до ринку електроенергії на території Миколаївської області постачальників з інших регіонів України.
Відповідно до п. 8.3.17. «Правил роздрібного ринку електричної енергії», учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством.
Звертаємо увагу, що вказана норма не передбачає створення центру обслуговування споживачів у кожній області, місті чи регіоні куди здійснюється постачання електричної енергії.
Відповідно до абзацу третього п. 8.3.17. «Правил роздрібного ринку електроенергії» для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку.
Тобто, чинне законодавство, електропостачальникам надає право вибору або створювати окремий структурний підрозділ або покласти обов’язки на окремого працівника за умови, що підприємство має менше 50000 споживачів.
У той же час, відсутні вимоги про облаштування окремого структурного підрозділу або знаходження посадової особи постачальника, на яку покладено такі функції, на території регіонів куди здійснюється або планується постачання електроенергії.
Так, в чинному законодавстві відсутні прямі норми, які б вказували на необхідність створення структурного підрозділу на відповідній території.
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, ч. 11 ст. 26, документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі
тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників -юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
Крім того, наявність такої вимоги – пряма дискримінація учасників. Дискримінаційними вважаються вимоги, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників. Таким чином, у інших Постачальників виникає необґрунтована перевага над іншими.
Вищенаведену позицію підтримує й постійно діюча колегія, зокрема, просимо ознайомитись з рішенням Антимонопольного комітету з аналогічного питання No1758-р/пк-пз від 04.04.2017.
Жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов’язок створення структурного підрозділу постачальника або наявність посадової особи, з робочим місцем або створення Центру обслуговування споживачів на території Миколаївської області. Це виключно право не обов’язок Ліцензіата (Товариства).
В свою чергу, повідомляємо, що відсутність Центру обслуговування споживачів на території Миколаївської області жодним чином не вплине на якість роботи Постачальника та Споживача. Товариство володіє достатніми та дієвими методами розрахунків, котрі повністю задовольняють потреби Споживача.
Просимо: Видалити вимогу щодо наявності на території Миколаївської області Центру обслуговування споживачів (клієнтів) або посадової особи, з робочим місцем на території Миколаївської області.
2) У п. 7 розділу 2 Додатку 2 тендерної документації замовника міститься вимога «Учасник повинен надати оригінал довідки станом на перше число місяця у якому подається тендерна пропозиція від оператора системи передачі ПрАТ «НЕК «Укренерго» про те, що він с початку роботи ринку електричної енергії – 01.07.2019 року не знаходився в статусі «дефолтного» або «переддефолтного», відповідно до Розділу 1.7 «Невиконання зобов’язань» «Правил ринку», затверджених постановою НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168.»
Для забезпечення дотримання "Правил ринку" (затверджених постановою НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168) та безперебійного постачання електричної енергії, передбачено, що учасник ринку повинен неухильно дотримуватись правил. Відповідно, передбачено надання статусу "переддефолтний"у разі настання однієї з подій, передбачених пункті 1.7.1 Правил ринку. В такому випадку, учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною надання статусу "переддефолтний". У разі тривалості статусу "переддефолтний" для учасника ринку більше двох робочих днів, учасник ринку набуває статусу "дефолтний" (пункт 1.7.4. Правил ринку). Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності в разі набуття статусу "переддефолтний". Цей статус може тривати лише два робочі дні, і у разі зняття такого статусу, постачальник електричної енергії здійснює свою діяльність незалежно від перебування в статусі "переддефолтний". Статус "переддефолтний" анулюється в разі вирішення подій або обставин пункту 1.7.1 Правил ринку. Отже, статус "переддефолтний" носить виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливає на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо. Лише статус "дефолтний"може ставити під сумнів постачання електричної енергії. Відповідно, якщо постачальник електричної енергії протягом 2019 року набував статусу "переддефолтний", і, відповідно, цей статус був анульований, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо.Також зазначимо, згідно з п.1.7.2 Правил ринку (постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (зі змінами)) статус Учасників ринку «Переддефолтний» - загальнодоступна інформація, яка оприлюднюється та оновлюється щодня на сайті НЕК «Укренерго». Такий статус може змінюватися навіть протягом доби, тому, НЕК "Укренерго" не може надати такої їнформації у вигляді довідки. Замовником вимагається надання такої довідки станом на перше число місяця у якому подається тендерна пропозиція. Подання тендерної пропозиції відбувається у грудня 2020 року, закупівля опублікована 10 грудня 2020 року. Тобто, Замовником вимагається надання довідки, яка видана 01 грудня 2020 року. На основі вищевикладеного, зазначену вимогу неможливо виконати.
Надання такого листа має дискримінаційний характер. Вимагаємо видалити зазначену вимогу.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
13.12.2020 20:23
Вирішення:
Відповідно до протоколів №25 від 16.12.2020 р. і №27 від 28.12.2020 р. внесено зміни до тендерної документації з проведення відкритих торгів щодо предмета закупівлі код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» – 09310000-5 Електрична енергія, ідентифікатор закупівлі «UA-2020-12-10-000077-c», а також документи щодо закупівлі затвердити в новій редакції.
2.1. До п.7 розділу 2 додатку 2 Тендерної документації внести наступні зміни:
• Виключити вимогу щодо надання учасником довідки станом на перше число місяця у якому подається тендерна пропозиція від оператора системи передачі ПрАТ «НЕК «Укренерго» про те, що він с початку роботи ринку електричної енергії – 01.07.2019 року не знаходився в статусі «дефолтного» або «переддефолтного»
2.2. До додатку 7 Тендерної документації внести наступні зміни:
• Виключити з довідок форми 1 і 2 вимогу щодо надання інформації про наявність на території Миколаївської області власного структурного підрозділу – Центру/відділу обслуговування споживачів (клієнтів); власного окремого структурного підрозділу або посадової особи, на яких покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів
• Виключити з додатку 7 пункти 2.1 і 3.4 як такі, що містять ознаки дискримінації учасників.
Статус вимоги:
Задоволено
Вимога
Вирішена
Щодо вимог тендерної документації
Номер:
23472c53a018419eb4bda1248938e31c
Ідентифікатор запиту:
UA-2020-12-10-000077-c.a1
Назва:
Щодо вимог тендерної документації
Вимога:
Шановний Замовнику!
Під час вивчення тендерної документації встановлена наявність положень, що суперечать принципам, які покладені в природу процедури закупівлі, зокрема, принципам встановленим у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», - добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням. Така вимога передбачена у п. 2.1. пункту Додатку 7 Тендерної документації «2.1. Для документального підтвердження того, що створення центру/відділу обслуговування споживачів /клієнтів не є обов’язковим для учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 50000 споживачів (відповідно до вимог Постанови НКРЕКП від14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії"), такий учасник повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, з якими учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу електричної енергії.» та п. 3.4. Додатку 7 Тендерної документації «3.4. Для документального підтвердження того, що створення кол-центру не є обов’язковим для учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 100 000 споживачів, такий учасник повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, з якими учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу.»
Наявність таких вимог – пряма дискримінація учасників. Дискримінаційними вважаються вимоги, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників. Таким чином, у одного Постачальника виникає необґрунтована перевага над іншими конкурентами, що суперечить принципам, встановленим у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі». При цьому, якщо учасник звернеться до всіх операторів системи розподілу, до мереж яких Учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР, оператору системи розподілу необхідний час для опрацювання такого запиту, систематизації інформації, надання відповіді, тощо. Якщо для аналогії застосувати ч.1 ст.20 Закону України «про звернення громадян», то звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів. При цьому, відповідно до укладеного договору оператор системи розподілу не зобов'язаний надавати такі довідки взагалі. Відповідно, Замовник вимагає інформацію в дуже обмежені строки, надання якої залежить не від учасників, а від третьої сторони – оператора системи розподілу. Необхідність саме такої дати довідок теж ніяк не обґрунтовано.
Додатково, наводимо позицію АМКУ: Замовник вимагає від учасників надавати інформацію та документи від ОСР з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР протягом зазначеного Замовником обмеженого періоду часу
Проте, якщо учасник звернеться до всіх операторів системи розподілу, до мереж яких учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР, оператору системи розподілу необхідний час для опрацювання такого запиту. Тобто, для отримання необхідної інформації учаснику може знадобитися тривалий проміжок часу, враховуючи те, що відповідно до укладеного договору ОСР не зобов'язаний надавати такі довідки взагалі. При цьому вказану інформацію потрібно отримати саме від ОСР. При цьому ОСР, незважаючи на відокремлення (unbundling) діяльності з розподілу від діяльності з постачання, як передбачено Законом України «Про ринок електричної енергії», все ще можуть бути пов’язані відносинами контролю із суб’єктами (Постачальниками універсальних послуг), які здійснюють діяльність на ринку електричної енергії та є конкурентами по відношенню до учасників відкритих торгів. У такому випадку ОСР, які пов’язані з конкретними постачальниками, можуть створювати бар’єри під час надання вказаної довідки. Отже, як свідчить наведене вище, право замовників самостійно встановлювати вимоги до учасників у частині, зокрема, що передбачена статтею 16 Закону про публічні закупівлі, та вказувати в тендерній документації інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям під час закупівлі електричної енергії за класифікацією ДК 021:2015:0931 0000-5 – Електрична енергія, самостійно визначати перелік інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію за вказаним кодом класифікації, призводить до порушення вимог частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону про публічні закупівлі, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси скаржників, пов’язані з їх участю у процедурі закупівлі, принципи відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачених статтею 3 Закону про публічні закупівлі.
Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних, – це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції та дискримінація учасників. Тобто, замовник встановлює такі вимоги до учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов замовник необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі.
Отже, на думку Комітету, під час виконання функцій органу оскарження та прийняття рішень за результатами розгляду скарг встановлюються порушення у вигляді встановлення в тендерній документації дискримінаційних та надмірних вимог, які не впливають на якість товару, не підтверджують кваліфікацію учасників, створюють умови для зловживання замовниками під час проведення процедури закупівель
На основі вищевикладеного вимагаємо видалити вимогу щодо надання довідок від всіх операторів системи розподілу, до мереж яких учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує. Додатково надаємо рішення АМКУ від 21.07.2020 №14064.
Пов'язані документи:
Учасник
- рішення від 21.07.2020 №14064 .pdf 13.12.2020 20:05
Дата подачі:
13.12.2020 20:05
Вирішення:
Відповідно до протоколів №25 від 16.12.2020 р. і №27 від 28.12.2020 р. внесено зміни до тендерної документації з проведення відкритих торгів щодо предмета закупівлі код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» – 09310000-5 Електрична енергія, ідентифікатор закупівлі «UA-2020-12-10-000077-c», а також документи щодо закупівлі затвердити в новій редакції.
2.1. До п.7 розділу 2 додатку 2 Тендерної документації внести наступні зміни:
• Виключити вимогу щодо надання учасником довідки станом на перше число місяця у якому подається тендерна пропозиція від оператора системи передачі ПрАТ «НЕК «Укренерго» про те, що він с початку роботи ринку електричної енергії – 01.07.2019 року не знаходився в статусі «дефолтного» або «переддефолтного»
2.2. До додатку 7 Тендерної документації внести наступні зміни:
• Виключити з довідок форми 1 і 2 вимогу щодо надання інформації про наявність на території Миколаївської області власного структурного підрозділу – Центру/відділу обслуговування споживачів (клієнтів); власного окремого структурного підрозділу або посадової особи, на яких покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів
• Виключити з додатку 7 пункти 2.1 і 3.4 як такі, що містять ознаки дискримінації учасників.
Статус вимоги:
Задоволено