-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
09310000-5 Електрична енергія
документи готуються українською мовою
Торги не відбулися
4 112 500.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 20 562.50 UAH
мін. крок: 0.5% або 20 562.50 UAH
Період оскарження:
10.11.2020 15:25 - 23.11.2020 00:00
Вимога
Відхилено
Щодо вимог тендерної документації
Номер:
14466e279ddd42bfa292d4c75c81a400
Ідентифікатор запиту:
UA-2020-11-10-007720-c.a2
Назва:
Щодо вимог тендерної документації
Вимога:
Шановний Замовнику! Під час вивчення тендерної документації встановлена наявність положень, що суперечать принципам, які покладені в природу процедури закупівлі, зокрема, принципам встановленим у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», - добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням. Така вимога передбачена у пп. 3 пункту 5 Розділу III Тендерної документації «Для документального підтвердження того, що створення центру обслуговування споживачів та кол-центру не є обов’язковим для учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 100000 споживачів, такий учасник повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, до мереж яких учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує. Довідки повинні бути видані не пізніше 10 діб відносно дати розкриття тендерних пропозицій.» Наявність таких вимог – пряма дискримінація учасників. Дискримінаційними вважаються вимоги, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників. Таким чином, у одного Постачальника виникає необґрунтована перевага над іншими конкурентами, що суперечить принципам, встановленим у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Зазначимо, що у Учасника є 10 діб, з них – лише 8 робочих днів на отримання відповідних довідок від операторів систем розподілу. При цьому, якщо учасник звернеться до всіх операторів системи розподілу, до мереж яких Учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР, оператору системи розподілу необхідний час для опрацювання такого запиту, систематизації інформації, надання відповіді, тощо. Якщо для аналогії застосувати ч.1 ст.20 Закону України «про звернення громадян», то звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів. Тобто за 8 робочих днів отримати таку відповідь неможливо. При цьому, відповідно до укладеного договору оператор системи розподілу не зобов'язаний надавати такі довідки взагалі. Відповідно, Замовник вимагає інформацію в дуже обмежені строки, надання якої залежить не від учасників, а від третьої сторони – оператора системи розподілу. Необхідність саме такої дати довідок теж ніяк не обґрунтовано.
Додатково, наводимо позицію АМКУ: Замовник вимагає від учасників надавати інформацію та документи від ОСР з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР протягом зазначеного Замовником обмеженого періоду часу
Проте, якщо учасник звернеться до всіх операторів системи розподілу, до мереж яких учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР, оператору системи розподілу необхідний час для опрацювання такого запиту. Тобто, для отримання необхідної інформації учаснику може знадобитися тривалий проміжок часу, враховуючи те, що відповідно до укладеного договору ОСР не зобов'язаний надавати такі довідки взагалі. При цьому вказану інформацію потрібно отримати саме від ОСР. При цьому ОСР, незважаючи на відокремлення (unbundling) діяльності з розподілу від діяльності з постачання, як передбачено Законом України «Про ринок електричної енергії», все ще можуть бути пов’язані відносинами контролю із суб’єктами (Постачальниками універсальних послуг), які здійснюють діяльність на ринку електричної енергії та є конкурентами по відношенню до учасників відкритих торгів. У такому випадку ОСР, які пов’язані з конкретними постачальниками, можуть створювати бар’єри під час надання вказаної довідки. Отже, як свідчить наведене вище, право замовників самостійно встановлювати вимоги до учасників у частині, зокрема, що передбачена статтею 16 Закону про публічні закупівлі, та вказувати в тендерній документації інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям під час закупівлі електричної енергії за класифікацією ДК 021:2015:0931 0000-5 – Електрична енергія, самостійно визначати перелік інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію за вказаним кодом класифікації, призводить до порушення вимог частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону про публічні закупівлі, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси скаржників, пов’язані з їх участю у процедурі закупівлі, принципи відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачених статтею 3 Закону про публічні закупівлі.
Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних, – це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції та дискримінація учасників. Тобто, замовник встановлює такі вимоги до учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов замовник необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі.
Отже, на думку Комітету, під час виконання функцій органу оскарження та прийняття рішень за результатами розгляду скарг встановлюються порушення у вигляді встановлення в тендерній документації дискримінаційних та надмірних вимог, які не впливають на якість товару, не підтверджують кваліфікацію учасників, створюють умови для зловживання замовниками під час проведення процедури закупівель.
На основі вищевикладеного вимагаємо видалити вимогу щодо надання довідок від всіх операторів системи розподілу, до мереж яких учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
13.11.2020 17:34
Вирішення:
Стосовно подання Учасником для документального підтвердження того, що створення центру обслуговування споживачів та кол-центру не є обов’язковим для Учасника, у зв’язку з тим, що ним не обслуговується 100000 споживачів, такий Учасник повинен надати довідки від всіх ОСР, до мереж яких він приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує. Довідки повинні бути надані не пізніше 10 діб відносно дати розкриття тендерних пропозицій, то в цьому випадку дана вимога в ТД Замовника не означає, що такі довідки повинні бути Учасником публічних закупівель з цього предмета закупівлі взяті ним одразу у ОСР після розкриття тендерних пропозицій Замовником. Такі довідки можуть бути Учасником взяті і раніше, а до Замовника своєчасно подані. Організація суб’єктами господарювання складеного процесу участі у публічних закупівлях із наданням Замовнику усіх необхідних документів та виконанням усіх законодавчих вимог для участі в публічних закупівлях з подальшим укладенням договору і його виконанням, тягне за собою чітко злагоджені і організовані дії кожного потенційного Учасника публічних закупівель (суб’єкта господарювання), який бажає в майбутньому укласти договір. Зважаючи на це, правильна організація суб’єктами господарювання складного організаційного процесу прийняття участі у публічних закупівлях і правильне розуміння діючих законодавчих та нормативних вимог, є запорукою перемог у публічних закупівлях.
Враховуючи усе наведене вище, Замовник публічних закупівель у своїй ТД не встановлював жодної дискримінаційної умови для усіх потенційних Учасників з цього предмета публічних закупівель. Навпаки, Замовником було чітко прописано у ТД вимогу згаданих абзаців 2 та 3 п. 8.3.17. Правил, що у свою чергу є повним виконанням Замовником вимоги, прописаної в абзаці 1 ч. 3 ст. 22 профільного закону з публічних закупівель – Закону України «Про публічні закупівлі». Таким чином тендерним комітетом вирішено відхилити вимогу/скаргу.
Статус вимоги:
Відхилено
Вимога
Відхилено
Щодо структурного підрозділу
Номер:
400d26b80fb74a84807576810553e379
Ідентифікатор запиту:
UA-2020-11-10-007720-c.a1
Назва:
Щодо структурного підрозділу
Вимога:
Тендерної документацією Замовника встановлено, що Учасник має надати «Учасники для яких створення центрів обслуговування споживачів (клієнтів) не є обов’язковим, надають довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території м. Києва або посадової особи, з робочим місцем на території м. Києва, на яких покладається забезпечення дотримання визначеного Правилами роздрібного ринку електричної енергії порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів»
Подібні положення Тендерної Документації суперечать чинному законодавству та йдуть в розріз з загальноприйнятими принципами публічної закупівлі. Вважаємо вимогу про надання вказаних документів дискримінаційною, спрямованою на недопущення до ринку електроенергії на території м. Києва постачальників з інших регіонів України.
Відповідно до п. 8.3.17. «Правил роздрібного ринку електричної енергії», учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством.
Звертаємо увагу, що вказана норма не передбачає створення центру обслуговування споживачів у кожній області, місті чи регіоні куди здійснюється постачання електричної енергії.
Відповідно до абзацу третього п. 8.3.17. «Правил роздрібного ринку електроенергії» для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку.
Тобто, чинне законодавство, електропостачальникам надає право вибору або створювати окремий структурний підрозділ або покласти обов’язки на окремого працівника за умови, що підприємство має менше 50000 споживачів.
У той же час, відсутні вимоги про облаштування окремого структурного підрозділу або знаходження посадової особи постачальника, на яку покладено такі функції, на території регіонів куди здійснюється або планується постачання електроенергії.
Так, в чинному законодавстві відсутні прямі норми, які б вказували на необхідність створення структурного підрозділу на відповідній території.
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, ч. 11 ст. 26, документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі
тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників -юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
Крім того, наявність такої вимоги – пряма дискримінація учасників. Дискримінаційними вважаються вимоги, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників. Таким чином, у інших Постачальників виникає необґрунтована перевага над іншими.
Вищенаведену позицію підтримує й постійно діюча колегія, зокрема, просимо ознайомитись з рішенням Антимонопольного комітету з аналогічного питання No1758-р/пк-пз від 04.04.2017.
Жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов’язок створення структурного підрозділу постачальника або наявність посадової особи, з робочим місцем або створення Центру обслуговування споживачів на території м. Києва. Це виключно право не обов’язок Ліцензіата (Товариства).
В свою чергу, повідомляємо, що відсутність Центру обслуговування споживачів на території міста Києва жодним чином не вплине на якість роботи Постачальника та Споживача. Товариство володіє достатніми та дієвими методами розрахунків, котрі повність задовольняють потреби Споживача.
Просимо: Видалити вимогу щодо наявності на території міста Києва Центру обслуговування споживачів (клієнтів) або посадової особи, з робочим місцем на території м. Києва.
Дата подачі:
13.11.2020 17:32
Вирішення:
Тендерною документацією Замовника публічних закупівель по закупівлі електричної енергії встановлено, що Учасник (Учасники для яких створення центрів обслуговування споживачів (клієнтів) не є обов’язковим), надають довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території м. Києва або посадової особи, з робочим місцем на території м. Києва, на яких покладається забезпечення дотримання визначеного Правилами роздрібного ринку електричної енергії порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів.
На хибну думку Учасника публічних закупівель, дані вимоги Замовника ідуть у розріз із загальноприйнятими принципами публічної закупівлі, мають дискримінаційний характер щодо постачальників Товару, який є предметом публічних закупівель з інших регіонів України та порушують п. 8.3.17. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, далі Правила.
Однак, абзацами 2 та 3 цього ж п. 8.3.17. Правил чітко та зрозуміло визначено, що у центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором.
Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов’язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку. А виконання цієї вимоги Учасником з іншого регіону України у своєму відповідному регіоні, а не у м. Києві унеможливить для Замовника даного предмету публічних закупівель отримання в єдиному вікні або у посадової особи Учасника (Постачальника) прийом та видачу документів щодо надання послуг Учасником роздрібного ринку. Оскільки, в даному випадку для здачі та отримання таких документів або для вирішення інших питань за зверненнями, скаргами, претензіями Замовнику необхідно буде прямувати до цього єдиного вікна або посадової особи, які будуть функціонувати в інших регіонах, за місцем знаходження (реєстрації) Постачальника. Крім цього, вирішення таких питань в умовах смертельної епідемії та карантинних заходів, встановлених Урядом на загальнодержавному рівні додатково ускладнить спільну позитивну роботу сторін за договором, який буде укладено Замовником з переможцем публічних закупівель. Саме тому, Замовником публічних закупівель і прописано цю вимогу абзацу 2 п. 8.3.17. Правил щодо Учасників публічних закупівель у власну тендерну документацію.
Відносно того, що на хибну думку Учасника публічних закупівель в законодавстві відсутні конкретні вимоги по облаштуванню окремого структурного підрозділу або знаходження посадової особи постачальника, на яку покладено такі функції, на території регіонів куди здійснюється або планується постачання електроенергії та щодо того, що в законодавстві відсутні прямі норми, які б вказували на необхідність створення структурного підрозділу на відповідній території, то знову ж таки абзацом 2 згаданого п. 8.3.17. Правил чітко та зрозуміло прописано конкретизацію щодо створення Учасником роздрібного ринку єдиного вікна для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасником роздрібного ринку.
Зважаючи на наведене, вказана вище вимога Замовника даного предмету публічних закупівель, наведена ним у ТД не те, що не є порушенням діючого законодавства, а навпаки, чітко прописана Замовником з Правил.
Крім цього, за положеннями абзацу 1 ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. А в даному випадку, Замовником у власну ТД якраз і включені вимоги згаданих вище абзаців 2 та 3 п. 8.3.17. Правил, які Замовник вважає за необхідне включити.
Відносно можливої переваги, яку на хибну думку Учасника публічних закупівель Замовник встановлює цією важливою для нього умовою, виписаною ним до ТД з п. 8.3.17. Правил, то в даному випадку ніякої переваги нікому немає. Замовнику однаково, хто саме буде переможцем та виконавцем цього предмету публічних закупівель. Головне, щоб переможець повністю виконав вимоги абзаців 2 та 3 п. 8.3.17. Правил, які Замовник вважає за необхідне включити.Таким чином, тендерним комітетом вирішено відхилити вимогу/скаргу.
Статус вимоги:
Відхилено