-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
Послуги з охорони об’єкту
Завершена
411 264.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 056.32 UAH
мін. крок: 0.5% або 2 056.32 UAH
Період оскарження:
22.02.2017 22:39 - 11.03.2017 00:00
Вимога
Відхилено
Корупційна складова документації
Номер:
54b51fdab53b491792dcf4b435671744
Ідентифікатор запиту:
UA-2017-02-22-000814-b.b1
Назва:
Корупційна складова документації
Вимога:
Замовником торгів в документації зазначено наступне:
"Замовником торгів укладено договір про надання юридично-консультаційних послуг з Виконавцем, оплата яких може здійснюватися учасником-переможцем торгів. Вартість послуг становить становить4000,00 грн. (чотири тисячі гривень 00 коп.). Вартість послуг сплачується після підписання актів виконаних робіт в порядку застосування ст. 6, 511, 512, 528, 627, 636 ЦК України протягом 15 робочих днів з моменту підписання акту виконаних робіт на рахунок Виконавця торгів, відповідно до умов укладеної між Замовником та Виконавцем угоди."
На нашу думку це нагадує старі добрі часи паперових тендерів, коли учасникам нав'язували сплачувати на користь сторонніх (кишенькових) організацій значні кошти, що було однією з корупційної складової тих тендерів. При цьому Замовник в документації вказує що всі витрати яки несуть Учасники при підготовці торгів, покладаються на Учасника.
Чому тоді ті витрати, яки повинен нести замовник не покладаються на Замовника, а перекладаються на плечі переможців, в ціні яких данні витрати вже повинні бути враховані?
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
24.02.2017 11:34
Вирішення:
КЗ Львівський державний онкологічний регіональний лікувально-діагностичний центр (далі – Замовник) має укладений договір з Юридична фірмою (далі – Консультант), предметом якого є надання юридичного та консультаційного обслуговування Замовника з питань проведення публічних закупівель в обсягах та на умовах, передбачених укладеним Договором. Оплату послуг наданих по договору здійснює учасник – переможець або Замовник за домовленістю та погодженням сторін.
В доведення правомірності залучення правової допомоги при здійсненні публічних закупівель звертаємо увагу на наступне:
Найпоширенішою формою встановлення правовідносин між Замовником торгів та Консультантом торгів при наданні юридичної допомоги тендерному комітету є використання такої цивільно-правової угоди як договір про надання консультативних послуг з організації та проведення закупівлі товарів (робіт, послуг) за державні кошти.
Право замовників вступати у правовідносини цивільно-правового характеру встановлено ст. 167 ЦКУ, в якій зазначено, що держава діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин. Також передбачено можливість держави створювати юридичні особи публічного права (державні підприємства, навчальні заклади, тощо). Оскільки, відповідно до ст. 2 ЦКУ одним із учасників цивільних відносин є юридичні особи, то виходить, що юридичні особи створені державою не обмежені щодо можливості набувати цивільних прав та здійснювати цивільні обов’язків. Однією з підстав набуття цивільно-правових прав та обов’язків відповідно до ст. 11 ЦКУ є договори та інші правочини. Як зазначалось вище, договір про надання консультативних послуг з організації та проведення закупівлі товарів, в якому на засадах свободи договору сторони як рівноправні учасники домовляються про взаємні права та обов’язків, є саме тим правочином, що врегульовує відносини Замовника та Консультантів торгів. Що ж стосується державних органів, які здійснюють закупівлі за державні кошти, то ЦКУ зокрема ст. 170 зазначає, що держава набуває і здійснює цивільні права та обов’язки через органи державної влади. Оскільки у цивільних відносинах безпосередньо держава не може виступати стороною, у зв’язку з тим, що поняття держава є значно ширшим за поняття будь-якого з учасників правовідносин, то реалізувати своє право на участь в угодах цивільно-правового характеру держава може через створені нею та зареєстровані у встановленому порядку державні органи.
Відносно питання змісту послуг то стаття 901 Цивільного кодексу України визначає, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов’язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов’язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Таким чином, укладення прямого договору про надання консультативних послуг з організації та проведення закупівлі товарів (робіт, послуг) за державні кошти між Замовником та Консультантом торгів встановлює обов’язок для фахівців-правників з однієї сторони надати кваліфіковану юридичну допомогу у вигляді здійснення правового аналізу, підготовки проектів рішень та форм в рамках процедури закупівлі комітету з конкурсних торгів, а Замовника торгів щодо оплати вартості таких послуг.
Розуміючи Замовників, як представників держави та суб’єктів бюджетного процесу, що мають справу з державними коштами та обмеженими можливостями в їх використанні, у зв’язку з складним економічним становищем нашої держави як в зовнішніх так і внутрішніх процесах, консультантами торгів пропонується використання цивільно-правового інституту, такого як – Заміна боржника в зобов’язані, передбаченого ст. 520 ЦКУ, правовою формою такої заміни є договір на користь третьої особи ст. 636 ЦКУ, за яким боржник (переможець торгів; інша особа), зобов’язується виконати свій обов’язок на користь третьої особи (консультант «виконавця»).
Відповідно до положень Цивільного кодексу України, будь-які витрати, понесені учасником-переможцем процедури закупівлі у зв`язку з участю у торгах та укладанням договору, в тому числі пов`язані з його нотаріальним посвідченням на вимогу замовника, не вважаються збитками і не підлягають відшкодуванню учаснику.
Побудова цивільних правовідносин, що виникають між суб`єктами сфери державних закупівель, може здійснюватися з використанням договору на користь третьої особи. Статтею 636 Цивільного кодексу України визначане поняття такого договору, зокрема, договором на користь третьої особи є договір, в якому боржник зобов`язаний виконати свій обов`язок на користь третьої особи, яка встановлена або не встановлена у договорі. Цивільне законодавство України, резюмуючи принципи диспозитивності та свободи укладання договору, визначає: договір є відплатним, якщо інше не встановлено договором, або не випливає із суті договору (частина п`ята статті 626 ЦК України).
Крім того, виходячи з вимог статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Якщо ціна у договорі не встановлена і не може бути визначена виходячи з його умов, вона визначається виходячи із звичайних цін, що склалися на аналогічні товари, роботи або послуги на момент укладення договору.
Аналіз наведених правових норм свідчить про те, що замовник як суб`єкт цивільних правовідносин може сплачувати послуги спеціалістів, юристів та інших фізичних чи юридичних осіб, залучених до роботи тендерного комітету на договірних засадах відповідно до цивільного законодавства.
З метою не витрачання державних коштів в документації з конкурсних торгів може бути встановлено положення про те, що витрати, які пов`язані з участю в процедурі закупівлі, не можуть включатись до ціни пропозиції. Такі витрати здійснюються за рахунок прибутку учасників торгів і як наслідок не відбувається додаткове витрачання державних коштів.
Також учасник при розрахунку ціни пропозиції конкурсних торгів не має права включати в ціну своєї пропозиції конкурсних торгів будь-які витрати, понесені ним у процесі здійснення процедури закупівлі та укладення договору про закупівлю, зокрема, витрати пов’язані з укладанням договору, у тому числі витрати, пов’язані з його нотаріальним посвідченням. Зазначені витрати сплачуються учасником за рахунок очікуваного розміру прибутку.
Також, щодо оплати юридично-консультаційного супроводу, що визначене у Документації конкурсних торгів зазначено вартість юридично-консультаційного супроводу даної процедури, однак вважаємо, що дане положення не є антиконкурентним, чи то дискримінаційним, чи таким, що суперечить нормам законодавства у сфері державних закупівель, оскільки жодним чином не обмежує права учасників торгів, зокрема, відмова учасника від оплати даних послуг не призводить до відмови в участі в торгах чи відхилення пропозиції учасника. В документаціях конкурсних торгів за 2013 рік, а саме в Розділ 5. Оцінка пропозицій конкурсних торгів та визначення переможця, п. 3. Інша інформація, зазначено, що: «Замовником торгів укладено договір про надання юридично-консультаційних послуг з Виконавцем, оплата яких може здійснюється учасником-переможцем або Замовником, тобто право а не обов’язок.
Більш того, в тендерній документації чітко окреслено підстави, за яких Замовник відхиляє пропозицію конкурсних торгів, а саме згідно п. 4 розділу 5 Документації , «Замовник відхиляє пропозицію конкурсних торгів, у разі якщо:
1) учасник:
не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону;
не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
2) переможець:
відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю;
не надав документи, що підтверджують відсутність підстав, передбачених статтею 17 цього Закону;
3) наявні підстави, зазначені у статті 17 і частині сьомій статті 28 цього Закону;
4) тендерна пропозиція не відповідає умовам тендерної документації.
З огляду на вищенаведене, не погодження Учасником – переможцем на оплату послуг Юридичної фірми, що залучена на підставі договору, жодним чином не є підставою для відхилення пропозиції, та жодним чином не впливає на розгляд такої пропозиції, та не впливає на результати процедури публічних торгів.
Отже, підсумовуючи вищевикладене, наголошуємо, що залучення Юридичної фірми для отримання консультацій з організації та проведення публічних закупівель є законною та жодним чином не порушує принципи відкритості та прозорості закупівель на всіх етапах та такі вимоги не суперечать чинному законодавству, та точно не містить ніякої корупційної складової.
Статус вимоги:
Відхилено