-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
ліцензійне програмне забезпечення для системи електронного документообігу та послуги з його встановлення (інсталяції)
Мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції: українська (більш детально в тендерній документації)
Завершена
1 700 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 17 000.00 UAH
мін. крок: 1% або 17 000.00 UAH
Період оскарження:
28.08.2020 15:01 - 09.09.2020 00:00
Скарга
Відхилено
Скарга про порушення законодавства у сфері закупівель (під час здійснення закупівлі UA-2020-08-28-001563-a)
Номер:
ebd3c300ed4141249c47459f42f5b23b
Ідентифікатор запиту:
UA-2020-08-28-001563-a.c1
Назва:
Скарга про порушення законодавства у сфері закупівель (під час здійснення закупівлі UA-2020-08-28-001563-a)
Скарга:
СКАРГА
про порушення законодавства у сфері закупівель
28 серпня 2020 р., на вебсайті https://prozorro.gov.ua, опубліковано оголошення UA-2020-08-28-001563-a (0e7f456988d547ffbe749f08f2b4d10e) про проведення процедури відкритих торгів на закупівлю Ліцензійне програмне забезпечення для системи електронного документообігу та послуги з його встановлення (інсталяції). Назва предмету закупівлі визначеного на основі Державного класифікатора ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» (код за ДК 021-2015: 48310000-4) – Пакети програмного забезпечення для створення документів (ліцензійне програмне забезпечення для системи електронного документообігу та послуги з його встановлення (інсталяції)) (далі по тексту - Закупівля).
В раках вказаної процедури закупівлі, оприлюднено Тендерну документацію, затверджену Рішенням тендерного комітету Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 27.08.2020 року № 84 (надалі по тексту – Тендерна документація) – вважаємо, що умови участі в закупівлі, які викладені в тендерній документації є дискримінаційними та протиправними з наступних причин:
I) Звертаємо увагу Постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель на предмет закупівлі та вимоги, які ставить замовник до нього.
Додаток 5 Тендерної документації, містить проект Договору з переможцем закупівлі та специфікацію до цього Договору з якої вбачається, що замовник має намір закупити програмне забезпечення СЕД для 500 робочих місць, до складу якого має входити програмне забезпечення мобільний клієнт в кількості 25 одиниць, що підтверджує наступний витяг із тендерної документації:
СПЕЦИФІКАЦІЯ
ліцензійного програмного забезпечення
№ з/п Найменування Програмного
забезпечення Одиниця
виміру Кіль-кість Ціна за одиницю без ПДВ1, грн. Загальна вартість без ПДВ1, грн.
11 Ліцензійне програмне забезпечення для системи електронного документообігу «*» на одне робоче місце Од. 500
2 Ліцензійне програмне забезпечення для системи електронного документообігу мобільний клієнт «*» на одне робоче місце Од. 25
33 Бібліотека функцій криптографічних перетворень програмного комплексу користувача центру сертифікації ключів "ІІТ Користувач ЦСК-1" (Серверна ліцензія) Од. 1
44 Ліцензійне програмне забезпечення з керування контентом та управління бізнес-процесами на одне робоче місце Од. 230
РАЗОМ без ПДВ:
Відповідно підпункту 1.2.1 пункту 1.2. «Кількісні параметри предмета закупівлі» Розділу 1 до Додатку 3 Тендерної документації визначено, що предмет закупівлі має включати всі компоненти (складові), необхідні для налаштування і впровадження СЕД з затребуваними кількісними характеристиками, а саме:
- ліцензійне програмне забезпечення базової системи електронного документообігу, на основі якого створюватиметься СЕД електронного документообігу Замовника і яке реалізує основні функції службового документообігу (діловодства) відповідно до вимог чинного законодавства (далі - базове програмне забезпечення СЕД);
- ліцензійне програмне забезпечення системи електронного документообігу, яке розширює можливості системи електронного документообігу для її застосування користувачами на мобільних пристроях з різними операційними системами (Windows, iOS, Android);
Відповідно до підпункту 2.4.17 пункту 2.4 «Загальні вимоги до системи електронного документообігу» Розділу 2 до Додатку 3 Тендерної документації визначено, що СЕД повинна мати можливість застосування у своєму складі мобільних клієнтів - мобільних застосунків для мобільних пристроїв (планшетів і мобільних телефонів), що функціонують без застосування web-браузерів у середовищі операційних систем iOS версії 12.0 або вище та Android версії 9 і вище».
Згідно п. 2.5.29. Додатку 3 «Мобільний клієнт» повинен забезпечувати роботу СЕД на пристроях моделі iPad 2 та вище на базі операційної системи iOS 12.0 і вище та на пристроях на базі операційної системи Android версії 9 і вище. Мобільний клієнт СЕД повинен забезпечувати виконання наступних функцій без використання «тонкого» клієнта (браузера):
- перегляд РМК відповідного документа для кожного запису реєстру;
- перегляд інформації про резолюції, які має даний документ;
- створення передачі документа;
- накладання резолюції (можливість накладання шаблонної резолюції) та створення завдань на виконання;
- перегляд маршруту погодження документа;
- виконання погодження, підписання або відхилення документа;
- виконання завдань по резолюції;
- здійснення контролю виконання завдань;
- перегляд реєстру «Обраних» документів.
Відповідно до підпункту 3.2 «Вимоги щодо збереження та захисту інформації, що обробляється у СЕД» пункту 3 «Вимоги до функціонування програмного забезпечення» Розділу 2 до Додатку 3 Тендерної документації визначено наступне: «Комплекс засобів захисту інформації СЕД (крім програмного забезпечення для мобільних пристроїв) має відповідати вимогам нормативних документів системи технічного захисту інформації в Україні. Рівень гарантій коректності реалізації засобів захисту системи згідно з НД ТЗІ 2.5-004-99 має бути не нижче Г-2».
Тобто, в тендерній документації вимагається наявність мобільних клієнтів (мобільних застосунків) та вказується, що програмне забезпечення мобільних клієнтів може бути незахищеним.
Однак, використання незахищеного програмного забезпечення в державних органах заборонено.
Відповідно до п. 11 Типової інструкції з документування управлінської інформації в електронній формі та організації роботи з електронними документами в діловодстві, електронного міжвідомчого обміну, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 55 в формі імперативного припису чітко вказано, що система електронного документообігу установи повинна відповідати вимогам законодавства до форматів даних, сервісу інтеграції до системи взаємодії та вимогам нормативно-правових актів у сфері захисту інформації.
Разом з цим, п. 4 Порядку використання комп'ютерних програм в органах виконавчої влади, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 р. №1433 визначено, що для оброблення, передавання, зберігання службової, таємної інформації, персональних даних, а також інформації єдиних та державних електронних реєстрів використовуються комп’ютерні програми (їх оновлення), в яких немає недокументованих функцій, що підтверджується результатами державної експертизи у сфері захисту інформації, яка досліджує вихідні коди та відповідні виконувані модулі програм і компонентів, перевіряється достовірність і повнота (цілісність), ідентифікується джерело походження (авторство), з фіксуванням стану комп’ютерних програм чи їх оновлень на момент проведення перевірки.
Органи виконавчої влади здійснюють інсталяцію комп’ютерних програм, зазначених в абзаці першому цього пункту, та їх оновлення після ідентифікації та автентифікації джерела отримання та встановлення відповідності зразкам, у яких відсутність недокументованих функцій підтверджено результатами державної експертизи у сфері захисту інформації.
Отже, виходячи із вищевикладених вимог тендерної документації вбачається, що «Ліцензійне програмне забезпечення для системи електронного документообігу мобільний клієнт», як «Ліцензійне програмне забезпечення базової системи електронного документообігу» виконує функції оброблення, передавання, зберігання інформації, і відповідно воно має бути захищене в силу описаних норми чинного законодавства. Наявність рівня захисту для мобільних клієнтів, має бути підтверджена результатами державної експертизи у сфері захисту інформації.
За таких обставин, якщо замовник бажає використовувати мобільні клієнти в державному органі, він повинен вимагати від учасників наявність експертного висновку зареєстрованого Державною службою спеціального зв′язку та захисту інформації України, який засвідчує рівень гарантій Г2 коректності реалізації функціонального профілю безпеки відповідно до вимог НД ТЗІ 2.5-004-99 як для «Ліцензійного програмного забезпечення базової системи електронного документообігу» так і для «Ліцензійного програмного забезпечення для системи електронного документообігу мобільний клієнт».
Окремо звертаємо увагу Постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель на той факт, що на даний час в Україні відсутнє програмне забезпечення для системи електронного документообігу мобільний клієнт для операційної системи iOS 12.0 і вище та операційної системи Android версії 9 і вище, з комплексом засобів захисту інформації від несанкціонованого доступу, який відповідає вимогам нормативних документів системи технічного захисту інформації в Україні з рівнем гарантій Г2 коректності їх реалізації згідно з НД ТЗІ 2.5–004-99. Відсутність мобільних клієнтів з рівнем гарантій Г2, обумовлюється особливостями функціонування операційних систем iOS і Android.
Підтвердженням відсутності в Україні сертифікованого ліцензійного програмного забезпечення для системи електронного документообігу мобільний клієнт для систем iOS та Android, є офіційні відомості розміщенні на сайті Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України:
http://www.dsszzi.gov.ua/dsszzi/control/uk/publish/article?showHidden=1&art_id=288071&cat_id=44795
З огляду на викладене, є правові підстави вважати, що тендерна документація розроблена «під конкретних учасників ринку», які пропонують в складі своїх систем документообігу незахищені мобільні клієнти. Таким чином, протиправним формулюванням вимог тендерної документації Замовник фактично усуває із закупівлі інших учасників ринку, які реалізують системи документообігу дозволені для використання у державних органах (та в складі СЕД яких відсутні мобільні клієнти, у зв’язку із неможливістю їх сертифікації, на базі iOS та Android).
Більш того, з огляду на пряму заборону використання незахищеного програмного забезпечення в державних органах, встановивши 25 мобільних клієнтів, які матимуть доступ до основної програми, такі дії замовника можуть призвести до незворотних наслідків, які на даний час передбачити не можливо, хоча зрозуміло, що для Держави Україна в цілому, і для сфери енергетики зокрема, вони будуть колосальними.
Частина 1 статті 8 Конституції України вказує, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Верховенство права – це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність.
Частина 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» вказує, що закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до 18 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що ТОВ «ДОКПРОФ КОНСАЛТИНГ» є учасником ринку СЕД, однак в силу вище описаних норм права не реалізує свою систему із незахищеними мобільними застосунками, використання яких є протиправним. Однак, тендерна документація розроблена для надання переваг розробникам СЕД, які мають в складі СЕД незахищений програмний продукт (мобільний застосунок). Таким чином, умови тендерної документації про наявність незахищеного мобільного застосунку вважаємо протиправними та дискримінаційними по відношенню до ТОВ «ДОКПРОФ КОНСАЛТИНГ», яке реалізує лише дозволений для продажу в Україні програмний продукт за максимальним ступенем захисту.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та ст. 8 Конституції України,
ПРОСИМО:
1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Прийняти рішення про встановлення порушень процедури закупівлі
3. Зобов’язати Замовника усунути дискримінаційні умови щодо наявності мобільних клієнтів - мобільних застосунків для мобільних пристроїв (планшетів і мобільних телефонів), що функціонують без застосування web-браузерів у середовищі операційних систем iOS версії 12.0 або вище та Android версії 9 і вище, та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами чинного законодавства України.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга ДокПроф - 08.09.2020 Мобільні застосунки.pdf 08.09.2020 23:01
- рішення від 11.09.2020 №17091.pdf 11.09.2020 21:35
- Інформація про резолютивну частину рішення від 18.09.2020 №17636.pdf 21.09.2020 22:45
- рішення від 18.09.2020 №17636.pdf 23.09.2020 23:56
- Заперечення по скарзі 16.09.2020 16:49
- Заперечення на скаргу 16.09.2020 16:49
Дата прийняття скарги до розгляду:
08.09.2020 23:06
Дата розгляду скарги:
18.09.2020 15:00
Місце розгляду скарги:
АМКУ
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
11.09.2020 21:36
Дата прийняття рішення про відхилення скарги:
23.09.2020 23:56