-
Спрощена закупівля
-
Безлотова
-
КЕП
Олія соняшникова рафінована
рафінована виморожена марки П (у пляшках 1,0 л/0,92 кг)
Завершена
72 600.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 363.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 363.00 UAH
Період оскарження:
29.07.2020 21:16 - 03.08.2020 21:21
Вимога
Вирішена
Дискримінаційна вимога надання сертифікату ДСТУ ISO
Номер:
71b002c3f06240648d447924f9380a07
Ідентифікатор запиту:
UA-2020-07-29-002386-a.c2
Назва:
Дискримінаційна вимога надання сертифікату ДСТУ ISO
Вимога:
Шановний Замовнику! Відповідно до ст. ст. 1, 24, 33 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (як в попередніх так і в теперішній редакціях) визначаються правові та організаційні засади здійснення ДОБРОВІЛЬНОЇ оцінки відповідності, зокрема ДОБРОВІЛЬНА оцінка відповідності. Чому Ви перетворили ДОБРОВІЛЬНУ оцінку на ОБОВ'ЯЗКОВУ !. Жодна норма законодавства України не надає замовникам прав вимагати від учасників тих документів, які НЕ Є ОБОВ'ЯЗКОВИМИ. Навпаки ч.11 ст.26 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон) документи, що не передбачені законодавством для учасників не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються.
Всупереч визначеному п.4) ч.1, ч.4 ст. 5, ч.4 ст.22 Закону принципу «недискримінації учасників» (що забороняє замовнику встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників та включати до тендерної документації вимоги, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників) тендерна документація (в п.1 таблиці Додатку 2, п.1.4. Додатку №3) містить неправомірну вимогу про надання сертифікату виробника ДСТУ ISO 9001:2015.
На підставі викладеного, керуючись принципами закупівель визначеними ст.3, 5, 22 Закону та рішеннями колегії АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ вимагаємо видалити з тендерної документації вимогу про надання сертифікату ДСТУ ISO 9001:2015.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
03.08.2020 09:41
Вирішення:
Наші вітання, шановний Заявник за цією вимогою!
Враховуючи предметний обсяг та матеріальний зміст Вашої вимоги, адміністрація Центру та Уповноважена особа, повідомляють, що з доводами, наведеними у вимогі погодитись не може виходячи з наступного:
Відповідно до п. 37 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» Учасником процедури спрощеної закупівлі - фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала пропозицію. Отже Замовник жодним чином не може позбавити, заборонити, чи іншим способом усунути чи обмежити особу-Учасника в участі у даній закупівлі, навіть при відсутності сертифікатів, чи їх копій.
Відповідно до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», то даний закон визначає правові та організаційні засади розроблення, прийняття та застосування технічних регламентів і передбачених ними процедур оцінки відповідності, а також здійснення добровільної оцінки відповідності. При чому сертифікація продукції в державній системі сертифікації поділяється на обов’язкову та добровільну.
Так, ст. 11 даної норми права вказує на те, що продукція, що вводиться в обіг, надається на ринку або вводиться в експлуатацію, а згідно з деякими технічними регламентами - також продукція, що виготовляється та/або вводиться в експлуатацію виробником для використання у власних цілях, повинна відповідати вимогам усіх чинних технічних регламентів, які застосовуються до такої продукції, крім випадків, визначених у статті 12 цього Закону та у відповідних технічних регламентах.
У технічних регламентах, розроблених на основі актів законодавства Європейського Союзу, на додаток до вимог, які застосовуються до продукції, що вводиться в обіг, надається на ринку або вводиться в експлуатацію, можуть бути встановлені вимоги, які застосовуються до продукції, що перебуває в експлуатації. У таких випадках продукція, що перебуває в експлуатації, повинна відповідати таким вимогам технічних регламентів, розроблених на основі актів законодавства Європейського Союзу, крім випадків, визначених у статті 12 цього Закону та у відповідних технічних регламентах.
Відповідність продукції вимогам технічних регламентів може бути забезпечена шляхом застосування національних стандартів та/або інших технічних специфікацій, посилання на які містяться у відповідних технічних регламентах. У технічному регламенті зазначається, чи відповідність продукції таким національним стандартам та/або іншим технічним специфікаціям є єдиним способом, чи одним із способів задоволення вимог цього технічного регламенту.
Посилання в технічних регламентах на зазначені національні стандарти можуть мати форму переліків національних стандартів для цілей застосування відповідних технічних регламентів.
Отже даний закон застосовується і до питань сертифікації систем управління якістю ISO для підтвердження відповідності якісних характеристик товару міжнародним (ISO 9001:2015) та/або національним стандартам України (ДСТУ ISO 9001:2015) при виробництві олії соняшникової рафінованої вимороженої марки П.
Відповідно до Закону України «Про стандартизацію», розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1163-р, Державне підприємство «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» (ДП «УкрНДНЦ») було визнано таким, яке виконує функції національного органу стандартизації.
Відповідно до наказу ДП «УкрНДНЦ» від 21.12.2015 року № 203 міжнародний стандарт ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. ВИМОГИ» був прийнятий також у якості Національного стандарту України (ДСТУ ISO 9001:2015).
Пунктами 3, 14 ч. 3 ст. 14 Закону України «Про публічні закупівлі», в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником обов’язково зазначаються серед іншого і ІНФОРМАЦІЯ ПРО технічні, ЯКІСНІ ТА ІНШІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ. В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі МОЖЕ ЗАЗНАЧАТИСЯ ІНША ІНФОРМАЦІЯ.
Таким чином, інформація у Оголошенні Замовника про наявність сертифікації систем управління якістю ISO для підтвердження відповідності якісних характеристик товару міжнародним (ISO 9001:2015) та/або національним стандартам України (ДСТУ ISO 9001:2015) при виробництві олії соняшникової рафінованої вимороженої марки П – відноситься до ІНФОРМАЦІЇ ПРО ЯКІСНІ ТА ІНШІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ та до ІНШОЇ ІНФОРМАЦІЇ, і не може бути видалена з Оголошення, з причин обов’язковості її зазначення.
Відсутність/наявність фотокопії чи сканованого зображення Сертифікату в учасника – справа його особиста. Навіть при відсутності, такий учасник не обмежений чи позбавлений в участі у спрощеній закупівлі та аукціоні.
Відсутність/наявність сертифікації систем управління якістю ISO для підтвердження відповідності якісних характеристик товару міжнародним (ISO 9001:2015) та/або національним стандартам України (ДСТУ ISO 9001:2015) при виробництві олії соняшникової рафінованої вимороженої марки П це вільне волевиявлення виробника, вільне право виробника випускати продукцію тієї чи іншої якості, та добровільна справа такого виробника щодо проведення оцінки якості продукції, що ним випускається.
В силу ст. 13 ЦК України, Замовник, при здійсненні своїх прав зобов'язаний утримуватися від дій, які могли б порушити права пацієнтів, завдати їм шкоди. Наявність-відсутність сертифікації якості виробництва товарів є тим критерієм, якій встановлює рівень відповідальності виробника та/або замовника за належну якість товару, який (за відсутності такої якості) може завдати шкоди пацієнту.
Дії осіб, що намагаються вчинити тиск на Замовника з метою виключити питання якості виробництва товару з Оголошення (вважати - з публічних закупівель) Замовник розцінює як тиск або протиправне примушення до дій, що вчиняються з наміром завдати шкоди онкологічно-хворим пацієнтам Учасника, а також зловживанням правами в інших формах, та недодержання моральних засад суспільства.
В силу ст. 19 Закону України «Про захист прав споживачів», яка забороняє нечесну підприємницьку практику - такі дії Заявника можуть кваліфікуватись відповідними органами саме як нечесна підприємницька практика, що включає вчинення дій, що кваліфікуються законодавством як прояв недобросовісної конкуренції та будь-яку діяльність (дії), що є агресивною.
Відповідно до ст. 14 ЦК України Замовник не може бути примушений до дій, вчинення яких не є обов'язковим для нього.
Рекомендаційні вимоги держстандартів підлягають безумовному виконанню у випадках, аналогічних тим, що вказані в ч. 2 ст. 15 ГК України.
Крім цього, згідно з ч. 5 ст. 268 ГК України, у разі поставки товарів нижчої якості, ніж вимагається стандартом, покупець має право відмовитися від прийняття і оплати товарів, а якщо ці товари вже оплачені - вимагати повернення сплаченої суми.
У п. 11 Правил, затверджених наказом Мінекономіки від 11.07.03 р. № 185, прямо зазначено, що: усі харчові продукти у суб’єктів господарювання (продавців, виробників продуктів харчування) повинні бути з документами, наявність яких передбачена чинними нормативно-правовими актами; суб’єкт господарювання має право реалізовувати харчові продукти, що підлягають обов'язковій сертифікації, якщо в документах, з якими вони надійшли, є реєстраційні номери сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання відповідності та/або декларації про відповідність. Тому, щоб надалі убезпечити себе від можливих претензій із приводу якості реалізовуваної харчової продукції – як із боку покупців, так і з боку контролюючих органів, – необхідно мати документи, що підтверджують належну якість реалізовуваної харчової продукції (як сертифікати, так і інші документи, передбачені чинним законодавством).
Вимоги інших чинних законів і нормативно-правових актів, які зобов'язують суб’єкта господарювання підтвердити документально якість харчових продуктів, що реалізуються вроздріб не скасовані. У тому числі і сертифікатами відповідності або міжнародними сертифікатами і свідоцтвами про визнання відповідності.
Харчові продукти, як вітчизняного, так і іноземного виробництва, що реалізуються на території України, повинні бути безпечними для життя і здоров'я людей, відповідати вимогам українського законодавства з безпеки та окремим показникам якості харчових продуктів (п. 51 ст. 1, ч. 1 ст. 32 Закону України від 23.12.97 р. № 771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; ч. 1 ст. 34 Закону від 01.12.05 р. № 3164-IV «Про технічні регламенти та процедури оцінки відповідності).
Продавець зобов'язаний надати покупцеві (ст. 6 Закону від 12.05.91 р. № 1023-XII «Про захист прав споживачів») продукцію належної якості та інформацію про неї; якщо покупець зажадає – документ, що підтверджує якість реалізовуваної продукції.
Стаття 3 Закону України «Про безпечність та якість харчових продуктів» вказує, що держава забезпечує безпечність та якість харчових продуктів з метою захисту життя і здоров'я населення від шкідливих факторів, які можуть бути присутніми у харчових продуктах, у тому числі шляхом:
- встановлення обов'язкових параметрів безпечності для харчових продуктів;
- встановлення мінімальних специфікацій якості харчових продуктів у технічних регламентах;
- встановлення санітарних заходів і ветеринарно-санітарних вимог для потужностей (об'єктів) та осіб, які зайняті у процесі виробництва, продажу (постачання), зберігання (експонування) харчових продуктів;
- забезпечення безпечності нових харчових продуктів для споживання людьми до початку їх обігу в Україні;
- встановлення стандартів для харчових продуктів з метою їх ідентифікації;
Документами, що підтверджують відповідність харчових продуктів вимогам українського законодавства є:
Декларація виробника - ст. 21 Закону України «Про безпечність та якість харчових продуктів».
Декларація виробника видається виробником продукції. (за винятком харчової продукції, зазначеної в ч. 2 ст. 32 Закону № 771).
Виробник, що видає декларацію виробника, повинен мати документальні докази дійсності його декларації. Такими документальними доказами визнаються, зокрема, протоколи вимірювань, досліджень, проведених акредитованою лабораторією, документи про впровадження на виробництві систем HACCP або аналогічних систем забезпечення безпечності та якості вироблених товарів, експлуатаційні дозволи і документи про результати державного контролю та державного нагляду санітарної та/або ветеринарної служби відповідно.
Посилання Заявника на ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» є безпідставним, оскільки дана стаття не регулює правовідносини при спрощеній процедурі закупівель і відхиляється Замовником як немотивоване та необґрунтоване.
Щодо п. 4 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» про недискримінацію учасників та рівне ставлення до них – то у даному випадку такі технічна вимога/кваліфікаційний критерій ставиться до всіх учасників, і не має на меті вибіркового ставлення чи визначення.
Відносно ч. 4 ст. 5 Закону, про те, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників, то Заявник не довів, що така технічна вимога чи критерій оцінки є дискримінаційним, оскільки термін «надання доказів сертифікації» відноситься до категорії «технічних регламентів», які відповідно до ст. 11 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» та інших законодавчих актів, наведених вище носять обов’язковий характер у випадку, якщо стоїть вимога Замовника про їх надання у складі пропозиції Учасником.
Поняття чи термін «дискримінація» не є імперативною категорією, а є порівняльною та оціночною, і визначається у кожному конкретному випадку окремо.
Таку оцінку можна зробити, лише у випадку надання власної пропозиції та порівнявши її з іншими (якщо такі будуть мати місце). Переможцем серед Учасників аукціону, у випадку його проведення, визначає система з урахуванням найнижчої цінової пропозиції. Пропозицію такого учасника (переможця) Замовник розглядає у першу чергу на предмет відповідності ЦКУ, ГКУ, Закону України «Про публічні закупівлі», іншим нормативно-правовим та законодавчим актам, а також умовам Оголошення. У випадку відповідності пропозиції такого учасника всім вимогам та всім умовам вищевказаних нормативно правових та законодавчих актів – Замовник виносить рішення щодо визначення такого Учасника переможцем, і розміщує таке Рішення на оф. сайті «Прозорро». Усі інші пропозиції учасників (у випадку проведення аукціону) не розглядаються.
Крім цього, після опублікування такого рішення є строк для його оскарження, у який Замовник розглядає скарги на предмет відповідності пропозиції Переможця умовам та вимогам, при їх надходженні. За результатами процедури розгляду такі скарги можуть бути задоволені, відхилені, або не задоволені (передбачено регламентними процедурами спрощених закупівель).
Сукупність такої кількості змінних величин не дає однозначної відповіді на Ваше твердження, про те чи є певна вимога чи критерій оцінки дискримінаційними, оскільки до складу дискримінаційних вимог можуть у своєму складі відноситися наступні оціночні критерії та змінні показники, як: «відмінність», «виключення», «обмеження» або «перевага», що заперечує або зменшує рівне здійснення прав. Дане поняття охоплює «виключення» або «обмеження» можливостей для одного визначеного кола осіб відносно можливостей іншого визначеного кола осіб.
А оскільки Заявник у своїй вимогі не висвітлює подібні питання а також не вказує про виключення або обмеження можливостей у індивідуально визначеного Учасника над іншим індивідуально визначеним Учасником, то питання дискримінації відноситься до категорії суб’єктивного припущення, на якому не можуть ґрунтуватись об’єктивні висновки.
Враховуючи вищезазначене, жоден Учасник не позбавлений права та можливості у будь-який спосіб реалізовувати товар, якість (контроль якості) виробництва якого не сертифіковано за національними або міжнародними стандартами в обов’язковому або добровільному порядку.
Відтак і жоден Замовник не позбавлений права вибору якості товару.
Проте Замовник, при здійсненні такого права не зобов’язаний та не примушений купляти товар, якість (контроль якості) виробництва якого не сертифіковано за національними або міжнародними стандартами в обов’язковому або добровільному порядку при умові та наявності вибору між товарами за різними якісними критеріями, при цьому такий вибір і є проявом конкуренції на ринку.
Беручи до уваги вищезазначене, адміністрація Центру та Уповноважена особа:
- Відхиляє доводи вимоги Заявника, вважає її безпідставною, необґрунтованою та немотивованою.
- Вимогу Заявника стосовно виключення зі складу оголошення умови про надання учасниками спрощеної закупівлі фотокопії або сканованого зображення Сертифікату на систему управління якістю ISO для підтвердження відповідності якісних характеристик товару міжнародним та/або національним стандартам України, вважає таку, що не підлягає задоволенню.
- Оголошення замовника, затверджене Протоколом № 74/2020 від 29.07.2020 року по спрощеній закупівлі з ідентифікатором UA-2020-07-29-002386-а, щодо поставки олії соняшникової рафінованої вимороженої марки П (ДК 021:2015 код 15420000-8 - Рафіновані олії та жири) у кількості 1 650 пляшок 1,0 л./0,92 кг. – залишає без змін.
Наразі вдячні Заявнику за турботу та хвилювання щодо економії та прозорості використання бюджетних коштів.
Статус вимоги:
Не задоволено
Задовільнена:
Ні
Вимога
Залишено без розгляду
Дискримінаційна вимога щодо надання сертифікату ISO ДСТУ
Номер:
8f9a0aad6a7a475bb06c21b22cc932b2
Ідентифікатор запиту:
UA-2020-07-29-002386-a.c1
Назва:
Дискримінаційна вимога щодо надання сертифікату ISO ДСТУ
Вимога:
Дискримінаційна вимога – сертифікат ISO виробника
Шановний Замовнику!
Відповідно до ч.3 ст.3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) ЗАМОВНИКИ закупівель товарів, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, ПОВИННІ ДОТРИМУВАТИСЯ ВИЗНАЧЕНИХ ЗАКОНОМ ПРИНЦИПІВ ЗАКУПІВЕЛЬ. Вказані принципи визначені п.4) ч.1, ч.4 ст. 5, ч.4 ст.22 Закону, зокрема встановлений принцип «недискримінація учасників», який включає заборону замовнику встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників та включати до тендерної документації вимоги, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Тендерна документація (в п.1 таблиці Додатку 2, п.1.4. Додатку №3) містить неправомірну вимогу про надання сертифікату виробника ДСТУ ISO 9001:2015. Дискримінаційність даної умови підтверджена рішеннями АМКУ, зокрема:
1) рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №1863-р/пк-пз від 01.03.2018р. – вимагати подання будь-якого сертифікату системи ISO є порушенням принципу недискримінації – оскільки неможливо вимагати надання НЕЧИННИХ ДОКУМЕНТІВ. Вказаний Вами сертифікат згідно Закону України "Про технічні регламенти" Декрет Кабінету Міністрів України від 10.05.1993 № 46-93 (який передбачав видачу таких сертифікатів) з 01.01.2018 втратив чинність, тому умова про надання сертифікатів ДСТУ ISO суперечать законодавству України і замовник повинен виключити цю вимогу з тендерної документації.
2) Рішенням Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №164-р/пк-ск від 02.02.2016р., визнано порушенням принципу недискримінації вимагання від учасників надати документ ВИРОБНИКА товару, а Вами вимагається подання «копії сертифікату на систему управління безпечністю харчових продуктів ДСТУ ISO від ВИРОБНИКА». Тобто за таких обмежень у тендері можуть взяти участь або виробники товару, які мають СЕРТИФІКАТ ВИЗНАНИЙ ЗАКОН НЕЧИННИМ, або особи, яким виробник надав копію СВОГО НЕЧИННОГО сертифікату ?!
На підставі викладеного, керуючись принципами закупівель визначеними ст.3, 5, 22 Закону та рішеннями колегії АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ вимагаємо видалити з тендерної документації вимогу про надання сертифікату ДСТУ ISO 9001:2015.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
31.07.2020 14:01
Вирішення:
Наші вітання, шановний Заявник за цією вимогою!
Враховуючи предметний обсяг та матеріальний зміст Вашої вимоги, адміністрація Центру та Уповноважена особа, повідомляють, що з доводами, наведеними у вимогі погодитись не може виходячи з наступного:
Щодо «відповідно до ч.3 ст.3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) замовники закупівель товарів, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, повинні дотримуватися визначених законом принципів закупівель.», зазначаємо, що дана закупівля не стосується вимог ч. 3 ст. 3 Закону, оскільки регулюється п. п. 1 та 2 ч. 1 ст. 3, ст. 10, 14 Закону (п. 28 ч. 1 ст. 1 Закону) за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою 200 тисяч гривень; робіт дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою 1,5 мільйона гривень).» Таким чином посилання на дану норму права є безпідставним та необґрунтованим.
Посилання у зверненні на «Тендерну документацію» на знаходить свого підтвердження в документах, шо оприлюднені Замовником на сайті https://www.prozorro.gov.ua/ і суперечить приписам п. 2 ч. 1 ст. 10 та ст. 14 Закону, де мова йдеться лише про «Оголошення», що і було зроблено Замовником.
Цілком можливо, як вказує Заявник, що на момент ухвалення Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №1863-р/пк-пз від 01.03.2018р. – вимагати подання будь-якого сертифікату системи ISO було порушенням принципу недискримінації – оскільки неможливо вимагати надання нечинних документів, проте на дату подання оголошення у ЕСЗ «Прозорро» та розгляду даного звернення Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», що є чинним на дату розгляду даного звернення передбачає наявність сертифікатів відповідності системи управління якістю вимогам стандарту ISO 9001 або ДСТУ ISO 9001.
Відповідно до ст. ст. 1, 24, 33 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» визначаються правові та організаційні засади здійснення добровільної оцінки відповідності, зокрема добровільна оцінка відповідності здійснюється органом з оцінки відповідності, що призначається центральним органом виконавчої влади та оцінка відповідності якого здійснюється національним органом України з акредитації. Попередня редакція вказаного закону, що врегульовував аналогічні питання, а саме Закону України «Про технічні регламенти та процедури оцінки відповідності» (статті 1 та 28), також визначала необхідність призначення та акредитації органу з оцінки відповідності.
Відповідність стандарту ДСТУ ISO 9001 це, перш за все, «обличчя» виробника та/або Учаника, і гарантує, що всі процеси, що функціонують у Учасника/виробника, керовані і перебувають під контролем керівництва – свідчення надійності та порядності компанії. Дані вимоги висуваються до всіх учасників, а не вибірково.
Відтак сертифікація відповідності системи управління якістю вимогам стандарту ISO 9001 або ДСТУ ISO 9001 є чинною, а доводи заявника стосовно «нечинності документів» носять спотворений характер, перекручують дійсні обставини справи та спростовуються самим Законом і не можуть бути взяті до уваги Замовником.
Також цілком припустимо, як пише Заявник, що на момент ухвалення Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №164-р/пк-ск від 02.02.2016р., визнано порушенням принципу недискримінації вимагання від учасників надати документ виробника товару, однак Додаток 2 до Оголошення – «Технічне завдання на закупівлю» ч. 2 «Опис предмета закупівлі чи його частин, в тому числі їх необхідні технічні та інші параметри:» у розділі «Характеристика, опис послуги» містить інформацію про те, що контроль якості виробництва та система управління якістю виробництва олії соняшникової рафінованої виморожена марки П має бути сертифіковано за міжнародним стандартом ДСТУ ISO 9001:2015 (Вимоги до системи управляння якістю виробництва харчової продукції). На підтвердження даної вимоги Учасник повинен надати на ім'я Замовника у складі тендерної пропозиції фотокопію чи скановане зображення актуального на дату оприлюднення цього оголошення сертифікату виробника, із зазначенням його серії/номеру та строків дії.
При цьому Додаток 3 до Оголошення – «Кваліфікаційні критерії та інші вимоги до учасників закупівлі» розділ 1 «Кваліфікаційні критерії до учасників закупівлі» у критерії «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази, технологій, та дозволів, ліцензій» містить інформацію про те, що У учасника мають бути докази про те, що система управління якістю виробництва «Олії соняшникової рафінованої» відповідає/сертифікована за міжнародним стандартом ДСТУ ISO 9001:2015.
Отже відомості стосуються контролю якості виробництва та системи управління якістю виробництва.
Така технічна вимога і такий критерій оцінки не призводить до обмеження конкуренції та/або дискримінації учасників, а навпаки вводить до складу учасників не лише продавців та перекупників, але і трейдерів, дилерів, дистриб’юторів, ретейлерів, сейлерів, ресейлерів, виробників даного сегменту товарної групи із власними мережами постачання/збуту даної товарної групи, таким чином збільшуючи кількість учасників, встановлюючи здорову конкуренцію пропозиції товару.
Таким чином залучившись до публічних закупівель за бюджетні кошти виробники та будь-які представники торгових мереж усвідомлюють, що питання високої якості товару стоїть на другому місті після питання низької ціни на ринку таких закупівель, підкреслюючи те, що держава, та органи, організації, уповноважені нею на провадження діяльності у сфері публічних закупівель мають намір та мету купляти за бюджетні кошти не тільки дешеві, але і якісні товари/роботи/послуги.
Твердження Заявника, що Замовник «вимагає від учасників надати документ виробника товару» не знаходить свого підтвердження, оскільки мова йдеться лише про фотокопію чи скановане зображення, а не про сам «документ», і така вимога Замовника в оголошенні на порушує, а кореспондується із вищевказаними Рішеннями Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Наявність в Учасника, що не є виробником, такої копії чи скану підкреслює у ділових стосунках між виробником та таким Учасником партнерські та довірчі відносини, і опосередковано сприяє усуненню з ринку публічних закупівель за бюджетні кошти недобросовісних учасників, які реалізовують контрабандну, контрафактну продукцію, та продукцією сумнівної якості/сумнівного походження.
Наявність в Учасника-виробника продукції такої копії чи скану підкреслює чи вказує на його статус, як успішного виробника та ділову репутацію серед аналогічних успішних виробників якісної продукції.
Залучення до ринку публічних закупівель та наповнення його попитом на якісну продукцію - все це у свою чергу є ступенем соціальної відповідальності Замовника перед пацієнтами, які мають отримувати на ряду із якісним лікуванням також і якісну їжу, якісні продукти харчування для відновлення власних сил та здоров’я.
Висновки, до яких прийшов Заявник про те, що за надуманих обмежень, невірного сприйняття дійсних обставин справи та перекручення вимог закону «у тендері можуть взяти участь або виробники товару, які мають сертифікат визнаний закон нечинним, або особи, яким виробник надав копію свого нечинного сертифікату» не знаходять свого підтвердження у зверненні.
- Заявник не зазначив жодної норми Закону чи цивільно-правового акту про те, що на дату оприлюднення оголошення про цю закупівлю Замовником на сайті https://www.prozorro.gov.ua сертифікація відповідності системи управління якістю вимогам стандарту ISO 9001 або ДСТУ ISO 9001 та відповідні сертифікати – визнані законом нечинними.
Подібні висновки Заявника суперечать положенням п. 37 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі».
- Вимога щодо надання у складі Пропозицій учасників Сертифікату відповідності системи управління якістю вимогам стандарту ISO 9001 або ДСТУ ISO 9001 не знаходить свого підтвердження у матеріалах Оголошення, розміщеного на вказаному вище сайті, оскільки в Оголошенні йдеться про фотокопію або скановане зображення такого сертифікату, що в повній мірі є правомірною вимогою щодо підтвердження відповідності учасника – міжнародним та/або національним стандартам якості у розумінні Закону. Отримати подібний сертифікат може будь-яка організація, що працює у відповідності до стандартів ISO та/або ДСТУ, а наявність фотокопії чи сканованого зображення сертифікату сприяє більш ретельному та всебічному вивченню ділових якостей Учасника, його спроможності надавати продукцію, яка задовольняє вимоги Замовника та застосовні законодавчі й регламентувальні вимоги. З урахуванням вищевикладеного, та приймаючі до уваги специфіку роботи Центру, дана вимога та критерій оцінки повністю відповідає чинному законодавству.
Згідно п. п. 3, 14 ч. 3 ст. 14 Закону України «Про публічні закупівлі», в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником обов’язково зазначаються серед іншого і інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі. В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація.
Вимога щодо надання Учасником фотокопії чи сканованого зображення сертифіката системи управління якістю відповідно до ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001) - це гарантія спроможності стабільно та безперервно забезпечувати якість та безпечність послуг/робіт/товарів протягом усього часу їх надання. Це забезпечення упевненості в тому, що послуги, які надаються Замовником та/або виробником, відповідають обов'язковим вимогам нормативних документів, при цьому всі технічні, адміністративні і людські чинники, що впливають на якість послуг, знаходяться під контролем.
Враховуючи той факт, що відповідно до наказу ДП «УкрНДНЦ» від 31.12.2015 року № 221 міжнародний стандарт ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. ВИМОГИ» був прийнятий також у якості Національного стандарту України (ДСТУ ISO 9001:2015), вимога Замовника, щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників фотокопії чи скановоного зображення Сертифікату відповідності системи управління якістю - встановленим (згідно стандарту ISO 9001:2015) стандартним характеристикам та вимогам, є в повній мірі правомірною вимогою щодо підтвердження відповідності учасника – міжнародним та/або національним стандартам якості у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі».
Отже в розумінні ч. 11 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі» така технічна вимога до товару, як «контроль якості виробництва та система управління якістю виробництва олії соняшникової рафінованої виморожена марки П має бути сертифіковано за міжнародним стандартом ДСТУ ISO 9001:2015 (Вимоги до системи управляння якістю виробництва харчової продукції). На підтвердження даної вимоги Учасник повинен надати на ім'я Замовника у складі тендерної пропозиції фотокопію чи скановане зображення актуального на дату оприлюднення цього оголошення сертифікату виробника, із зазначенням його серії/номеру та строків дії» і такий критерій оцінки, як «в учасника мають бути докази про те, що система управління якістю виробництва «Олії соняшникової рафінованої» відповідає/сертифікована за міжнародним стандартом ДСТУ ISO 9001:2015» є документами, що передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, і подаються ними у складі пропозиції, а відсутність таких документів, що передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі пропозиції, може бути підставою для її відхилення Замовником.
З урахуванням вищевикладеного, вважаємо, нашу вимогу та критерій оцінки стосовно умови про надання учасниками фотокопії чи сканованого зображення Сертифікату на систему управління якістю ISO для підтвердження відповідності якісних характеристик товару міжнародним та/або національним стандартам України обґрунтованою, та такою, що не дискримінує учасників. Дотримання та застосування учасниками таких стандартів, забезпечує впевненість у дотриманні ними законодавства враховуючи дотримання якості товару, дотриманні інформаційної безпеки та впровадження заходів по боротьбі з корупцією та надає можливість Замовнику працювати з тими Учасниками, які в своїй діяльності керуються нормативами, які забезпечують впевненість в якості та безпечності вироблених товарів. Окремо зазначимо, що дані сертифікати може отримати будь-який учасник, що не може розцінюватися як дискримінація та обмеження конкуренції. Окремо зазначимо, що є безліч рішень АМКУ, що підтверджують правомірність встановлення вимог про надання учасниками фотокопії або сканованого зображення сертифікатів ISO.
Просимо звернути увагу також що для підтвердження якості товару Замовник вимагає ФОТОКОПІЮ або СКАНОВАНЕ ЗОБРАЖЕННЯ сертифікату на вказаний товар. В даному випадку Замовник не вважає що вимоги які висуваються до предмету закупівлі, є такими що якимось чином обмежують коло добросовісних Учасників, які можуть запропонувати товар з документальним підтвердженням його якості. Дані вимоги направлені виключно для забезпечення закупівлі саме якісного та оригінального товару.
З урахуванням вищевикладеного, суб’єктивні сумніви Заявника, щодо інформації, яка міститься у Оголошенні адміністрація Центру та Уповноважена особа не поділяють, оскільки у своїй тендерній діяльності користуються не правовим нігілізмом, а виключно, вимогами закону та нормативно-правових актів, регламентними вимогами процедури спрощених закупівель, здоровою конкуренцією, змагальністю учасників аукціону, неупередженістю, відсутністю прямої чи опосередкованої зацікавленості до особи-учасника аукціону, об’єктивним ставленням до дійсних обставин ходу спрощених, якістю товару і розумною та обґрунтованою економією державних коштів.
Беручи до уваги вищезазначене, адміністрація Центру та Уповноважена особа:
- Відхиляє доводи вимоги Заявника, вважає її безпідставною, необґрунтованою та немотивованою.
- Вимогу Заявника стосовно виключення зі складу оголошення умови про надання учасниками спрощеної закупівлі фотокопії або сканоаного зображення Сертифікату на систему управління якістю ISO для підтвердження відповідності якісних характеристик товару міжнародним та/або національним стандартам України, вважає таку, що не підлягає задоволенню.
- Оголошення замовника, затверджене Протоколом № 74/2020 від 29.07.2020 року по спрощеній закупівлі з ідентифікатором UA-2020-07-29-002386-а, щодо поставки олії соняшникової рафінованої вимороженої марки П (ДК 021:2015 код 15420000-8 - Рафіновані олії та жири) у кількості 1 650 пляшок 1,0 л./0,92 кг. – залишає без змін.
Наразі вдячні Заявнику за турботу та хвилювання щодо економії та прозорості використання бюджетних коштів.
Статус вимоги:
Не задоволено
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
03.08.2020 21:43