-
Відкриті торги з публікацією англійською мовою
-
Однолотова
-
КЕП
Гідроксихлорид алюмінію в рідкому стані
Завершена
51 101 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 511 010.00 UAH
мін. крок: 1% або 511 010.00 UAH
Період оскарження:
21.02.2020 15:19 - 19.03.2020 00:00
Вимога
Вирішена
ВИМОГА щодо усунення порушень під час проведення процедури закупівлі
Номер:
9b06c6785f864efbafa845b96952087e
Ідентифікатор запиту:
UA-2020-02-21-001018-c.a1
Назва:
ВИМОГА щодо усунення порушень під час проведення процедури закупівлі
Вимога:
ВИМОГА
щодо усунення порушень під час проведення процедури закупівлі
Відповідно до оголошення про здійснення відкритих торгів з публікацією англійською мовою від 21.02.2020 р. № UA-2020-02-21-001018-с (далі – Закупівля) Комунальне підприємство “Кривбасводоканал” (далі – Замовник) здійснює закупівлю, предметом якої є товари за кодом СРV ДК 021:2015: 24310000-0 «Основні неорганічні хімічні речовини» Гідроксихлорид алюмінію тип ІV ТУ У 19155069.001-1999 зі змінами №№ 1,2,3,4,5,6,7 у рідкому стані Полвак-40, або еквівалент (низькоосновний) та гідроксихлорид алюмінію тип ІІІ ТУ У 19155069.001-1999 зі змінами №№ 1,2,3,4,5,6,7 у рідкому стані Полвак-68, або еквівалент (середньоосновний).
Відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі» фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі.
Відповідно до преамбули Закону України «Про публічні закупівлі» метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Згідно з нормами ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» принципами здійснення закупівель є: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» вітчизняні та іноземні учасники всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах.
Наше підприємство має намір прийняти участь у Закупівлі, але вважає, що Тендерна документація (далі – ТД) Замовника містить положення та вимоги, які порушують встановлені Законом принципи здійснення публічних закупівель щодо недискримінації учасників, максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Крім того, ТД містить різні умови щодо постачання предмету Закупівлі, що вбачається з наступного.
1. Пунктом 2 «Забезпечення тендерної пропозиції» Розділу ІІІ тендерної документації Замовник вимагає від учасників надати разом з електронною банківською гарантією скановану копію ліцензії, виданої банку, скановану копію документу про повноваження особи, котра підписує банківську гарантію, скановану копію платіжного документа, що підтверджує перерахування коштів на тендерне забезпечення (покриття за гарантією) на рахунок банку. Зазначені скановані копії повинні бути завірені банком.
Відповідно до п. 14 ч. 2 ст. 22, ч. 1 ст. 24 Закону України «Про публічні закупівлі» у разі якщо надання забезпечення тендерної пропозиції вимагається замовником, в тендерній документації повинні бути зазначені умови його надання, зокрема вид, розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику.
Статтею 560 Цивільного кодексу України встановлено, що за гарантією банк, інша фінансова установа, страхова організація (гарант) гарантує перед кредитором (бенефіціаром) виконання боржником (принципалом) свого обов'язку.
Пунктом 6 Розділу І Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземній валютах, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 639, встановлено, що операції за гарантіями/контргарантіями здійснюються банками за дорученням принципала або іншого банку-контргаранта в порядку, визначеному цим Положенням, у разі надання останніми відповідного належного забезпечення або без нього.
Гарантія надається банком-гарантом на підставі договору з принципалом або на підставі заяви про надання гарантії, в такій заяві передбачені всі умови, за якими надається гарантія, і ця заява погоджена з банком-гарантом та має силу договору про надання гарантії.
Відповідно до ч. 1 ст. 627 Цивільного кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Таким чином, з огляду на зазначені вище норми чинного в Україні законодавства, учасник та банк, який надає банківську гарантію (забезпечення тендерної пропозиції) на власний розсуд погоджують умови надання банківської гарантії, яка може надаватися, як з грошовим покриттям за гарантією, так і без покриття.
Крім того, учасник може вже мати в банку, який видає гарантію, на поточних або інших банківських рахунках власні грошові кошти, що можуть бути покриттям за гарантією. Тобто, учаснику немає потреби вносити додаткове грошове забезпечення за надання гарантії.
В таких випадках у учасника буде відсутній платіжний документ, що підтверджує перерахування коштів на тендерне забезпечення (покриття за гарантією) на рахунок банку.
Крім того, звертаємо увагу, що покриття за гарантією не є тендерним забезпеченням, як зазначено в ТД. Покриття за гарантією – це забезпечення надання банком гарантії, якщо учасник і банк-гарант дійшли згоди про те, банківська гарантія надається за умови перерахування банку такого покриття.
За таких обставин Замовник не має права вимагати від учасника окремого платіжного документу, що підтверджує перерахування коштів на рахунок банку на покриття за гарантією, оскільки здійснення принципалом покриття за гарантією є правом, а не обов’язком сторін договору про надання гарантії – банка-гаранта та учасника.
2. В Додатку 1 до ТД Замовник зазначає, що термін поставки предмету Закупівлі – 2 робочі дні з моменту отримання заявки факсимільним зв’язком або електронною поштою.
В проекті договору про закупівлю (Додаток 4), а саме в пункті 6.1 договору, зазначено: Строк поставки Товару не повинен перевищувати 3 (трьох) календарних днів з моменту отримання письмових заявок Покупця (листами, факсимільним зв’язком, електронною поштою) Постачальником.
Таким чином, умови Закупівлі, викладені в Додатку 1 та Додатку 4 щодо строків поставки предмету Закупівлі є різними та неузгодженими, що порушує право учасників на передбачуваність (прозорість) процедури Закупівлі.
3. В Додатку 1 «ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ» до ТД зазначено, що у складі тендерної пропозиції необхідно надати:
- сертифікат системи екологічного менеджменту виробника Товару згідно з вимогами міжнародного стандарту ISO 14001:2015 в галузі виробництва і реалізації коагулянтів на основі солей алюмінію для водо підготовки, який має бути дійним протягом строку надання послуг за результатами закупівлі.
Наше підприємство вважає умову ТД щодо надання сертифікату системи екологічного менеджменту виробника товару згідно з вимогами міжнародного стандарту ISO 14001:2015 дискримінаційною, яку виконати можуть тільки ті учасники, які поставляють коагулянти виробників, що вже мають такий сертифікат. Хочемо звернути увагу на те, що сертифікації в даному випадку підлягає не сам товар, а процес його виробництва. При цьому сертифікат ISO 14001:2015 свідчить про вплив на навколишнє середовище не самого продукту, а саме процесів його виробництва: викидів, стоків, утилізації відходів. Тобто сертифікат ISO 14001:2015 не має жодного відношення до якості товару.
І крім того, як зазначалося вище, потенційний учасник, який не є виробником товару жодним чином не може виконати умови, якщо закуповує товар у виробника, що не має сертифікату ISO 14001:2015.
Відповідно до міжнародного стандарту ISO 14001:2015 — це стандарт, що визначає порядок впровадження та функціонування ефективної системи екологічного менеджменту та дозволяє продемонструвати виробнику наміри зменшити вплив на навколишнє природне середовище; дотримуватись законодавчих норм у сфері охорони навколишнього середовища; зменшити шкідливі викиди та споживання природних ресурсів.
Сертифікація в системі ISO є необов'язковою, і її метою є виключно впровадження інноваційних систем управління і контролю. Виробники коагулянтів, в першу чергу мають дотримуватись вимог національного екологічного законодавства.
Наше підприємство має намір запропонувати до продажу коагулянт виробника-нерезидента, який не проводив сертифікацію свого виробництва, але здійснює виробництво коагулянтів відповідно до вимог свого національного законодавства у сфері охорони навколишнього середовища.
Крім того, хочемо зазначити, що екологічна безпечність використання коагулянтів підтверджується Державною СЕС та відображаються у відповідному санітарно-гігієнічному висновку, надання якого передбачено умовами ТД.
За таких обставин умови ТД щодо надання сертифікату системи екологічного менеджменту виробника Товару згідно з вимогами міжнародного стандарту ISO 14001:2015 в галузі виробництва і реалізації коагулянтів на основі солей алюмінію для водопідгтовки вважаємо дискримінаційними та такими, що включені в інтересах тих суб'єктів господарювання, які вже мають сертифікат ISO 14001:2015. Наприклад ТДВ “Пологівський хімічний завод “Коагулянт”, який виробляє товар згідно з ТУ, що прямо зазначені в ТД.
4. В Додатку 1 «ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ» до ТД зазначено, що у складі тендерної пропозиції необхідно надати:
- учасник обов’язково у складі пропозиції повинен надати копію документів про проведення лабораторних досліджень протягом різних періодів року з доведенням води до норм ДСанПіН 2.2.4-171-10 «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» у лабораторії Замовника, підтверджену позитивними промисловими випробуваннями реагентів на очисних спорудах Замовника - Радушанському та Карачуновському водоочисних комплексах (внесено до регламенту роботи водоочисних споруд Замовника).
Вважаємо зазначені вище вимоги ТД дискримінаційними та такими, що встановлені Замовником виключно в інтересах того (тих) господарюючого (господарюючих) суб’єктів, які до оголошення даної процедури мали відносини із Замовником та заздалегідь мають можливість надати в складі тендерних пропозицій документи лабораторних досліджень саме в лабораторії Замовника та позитивні висновки промислових випробувань на Радушанському та Карачуновському водоочисних комплексах Замовника.
Сферою застосування (функціональним призначенням) коагулянтів, в тому числі Гідроксихлориду алюмінію, є саме очищення промислової (стічної) води та/або обробка питної води. Ефективність роботи коагулянту для очищення стічних вод обумовлена кількістю активної речовини.
Тому в разі якщо за своїми технічними та якісними показниками коагулянт відповідає зазначеним в Додатку 1 до ТД вимогам, такий коагулянт апріорі може використовуватись Замовником і ефект застосування буде таким, на який очікує Замовник, незалежно від результатів лабораторних досліджень саме у Замовника.
Тим більше, що згідно з ТД Замовника всі учасники у складі тендерних пропозицій повинні надати:
- висновок державної санітарно – епідеміологічної експертизи на даний коагулянт, який дозволяє його застосування в питному водопостачанні;
- сертифікату управління якості згідно вимогам міжнародного стандарту ІSО 9001:2015 в області розробки, виробництва та продажу алюмінієвих коагулянтів для водопідготовки, що засвідчують якість продукції та її безпечність за умови використання у галузі господарсько – питного водопостачання;
- сертифікат якості/ паспорт якості на товар, який є предметом закупки, виданий виробником;
- інформацію про походження та виробника товару з метою уникнення поставки товару неналежної якості учасниками, які не є виробниками товару (дилерський договір, договір поставки або договір співпраці, або лист виробника про представництво його інтересів учасником, або інший документ, підтверджуючий відповідні правовідносини між Учасником та виробником товару).
Довідку про проведення лабораторних досліджень саме в лабораторії Замовника, підтверджену позитивними промисловими випробуваннями реагентів на очисних спорудах Замовника може надати виключно той учасник, який вже здійснював поставки коагулянту Замовнику. Інші потенційні учасники не зможуть надати відповідних документів. Але такі інші потенційні учасники можуть надати в складі тендерних пропозицій документи про проведення лабораторних досліджень і промислових випробувань пропонованого ними предмету закупівлі, які видавалися іншими суб’єктами господарювання, що здійснюють діяльність з очищення промислової (стічної) води та/або з очищення (обробки) питної води.
За таких обставин вважаємо, що вимоги ТД Замовника про надання документів щодо дослідження коагулянту саме в лабораторії Замовника, підтверджену позитивними промисловими випробуваннями реагентів саме на очисних спорудах Замовника (та ще й на двох)- Радушанському та Карачуновському - водоочисних комплексах, є дискримінаційними та такими, що обмежують конкуренцію процедури Закупівлі.
5. В Додатку 1 «ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ» до ТД зазначено, що у складі тендерної пропозиції необхідно:
Підтвердити досвід поставки коагулянтів для підготовки питної води на водопровідних станціях виробничою потужністю не менше 100 тис.м3/добу (внесено до регламенту роботи водоочисних споруд, що використовують у якості джерела водопостачання р. Дніпро та/або р. Інгулець) шляхом надання довідки, складеної у довільній формі, про досвід виконання аналогічного договору (постачання коагулянту для підготовки питної води на водопровідних станціях виробничою потужністю не менше 100 тис. м3/добу), який було укладено у період з 2017-2020р.р. з нотаріально засвідченою копією договору та оригінал позитивного відгуку за договором, зазначеним у довідці про досвід виконання аналогічного договору щодо предмету закупівлі.
Вважаємо, що вимоги ТД щодо підтвердження досвіду виконання аналогічного на водопровідних станціях виробничою потужністю не менше 100 тис.м3/добу (внесено до регламенту роботи водоочисних споруд, що використовують у якості джерела водопостачання р. Дніпро та/або р. Інгулець) є необґрунтованими, дискримінаційними та такими, що обмежують конкуренцію, виходячи з наступного.
Зокрема, вважаємо, що зазначені вище вимоги ТД встановлені Замовником виключно в інтересах того (тих) господарюючого (господарюючих) суб’єктів, які до оголошення даної процедури мали відносини із Замовником та заздалегідь мають можливість надати в складі тендерних пропозицій копії аналогічних договорів з потужністю виробництва та місцем знаходження потужностей на річках Дніпро та/або Інгулець.
Тобто, такі вимоги ТД будуть надавати неконкурентну переваги тим потенційним учасниками, які мали аналогічні договори із Замовником та/або з іншими замовниками, що мають еквівалентні потужності, розташовані на річках Дніпро та/або Інгулець.
Взагалі є незрозумілим, яким чином потужності виробництва та місце розташування виробничих потужностей впливає на якість пропонованого учасником товару, якщо такий товар буде відповідати всім встановленим в ТД технічним, якісним та кількісним показникам, які будуть підтверджуватися всіма іншими документами, що вимагаються Замовником.
Таким чином, вважаємо, що вимоги ТД щодо конкретних показників потужності виробництва та місця їх розташування на р. Дніпро та/або р. Інгулець в аналогічних договорах суперечать принципам, встановленим в ст.ст. 3, 5 Закону України "Про публічні закупівлі", та є дискримінаційними.
6. В Додатку 1 «ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ» до ТД зазначено, що у складі тендерної пропозиції необхідно:
На підтвердження отримання послуг з залізничного перевезення перевізником від АТ «Укрзалізниця» учасник має надати договір про отримання послуг з перевезення або інший договір, що підтверджує отримання таких послуг. Зазначені в даному пункті договори повинні містити інформацію про надання послуг вантажними вагонами, код моделі 15-1614.
Відповідно до вимог п. 29 ч. 1 ст. 1, ст.ст. 3, 5, 22 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник має право розробляти та затверджувати тендерну документацію, але при цьому не призводячи своїми діям до штучного та/або формального обмеження кола потенційних учасників закупівлі.
Вважаємо, що встановлення вимоги щодо надання договору перевезення із зазначення інформації про код моделі вагону штучно обмежує конкуренцію процедури Закупівлі виключно тими учасниками, які заздалегідь мають такі договори.
Загальна практика укладення договорів з перевізниками або з АТ "Укрзалізниця" не передбачає зазначення моделей вагонів. Таке зазначення може бути в тому випадку, якщо замовник перевезень здійснює відвантаження виключно одного виду товару та замовляє при цьому виключно одну модель вагонів.
Тобто, Замовник свідомо включає до ТД умови в інтересах виробника, продукт (коагулянт ТМ "Полвак") якого зазначений в ТД – ТДВ "ПХЗ "Коагулянт", який має договір на залізничні перевезення із зазначенням коду моделі вагону 15-1614.
Зокрема, наше підприємство має довгострокові договори із перевізниками (експедиторами) та із АТ "Укрзалізниця", які не містять посилань на певну модель вагону, оскільки підприємство замовляє перевезення товарів різного виду і за потреби оформлює заявку на забезпечення тих вагонів, які необхідні для перевезення певного виду товару.
Таким чином, вважаємо, що вимоги ТД щодо зазначення в договорах перевезення інформація про надання послуг вантажними вагонами, код моделі 15-1614, є дискримінаційними.
Враховуючи викладене вище, керуючись ст.ст. 3, 5, 22, 23 Закону України "Про публічні закупівлі", вимагаємо усунути порушення проведення закупівлі № UA-2020-02-21-001018-с шляхом:
- виключення з п. 2 «Забезпечення тендерної пропозиції» Розділу ІІІ тендерної документації умови про надання сканованої копії платіжного документа, що підтверджує перерахування коштів на тендерне забезпечення (покриття за гарантією) на рахунок банку;
- зазначення в Додатку 1 до ТД та в пункті 6.1 проекту договору закупівлі єдиного строку поставки предмету Закупівлі;
- виключення з Додатку 1 «ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ» до ТД вимоги про надання сертифікату системи екологічного менеджменту виробника Товару згідно з вимогами міжнародного стандарту ISO 14001:2015 в галузі виробництва і реалізації коагулянтів на основі солей алюмінію для водо підготовки, який має бути дійним протягом строку надання послуг за результатами закупівлі;
- виключення з Додатку 1 «ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ» до ТД вимоги про надання копій документів про проведення лабораторних досліджень протягом різних періодів року з доведенням води до норм ДСанПіН 2.2.4-171-10 «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» у лабораторії Замовника, підтверджену позитивними промисловими випробуваннями реагентів на очисних спорудах Замовника - Радушанському та Карачуновському водоочисних комплексах (внесено до регламенту роботи водоочисних споруд Замовника);
- виключення з Додатку 1 «ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ» до ТД умов підтвердження досвіду поставки коагулянтів для підготовки питної води, а саме: "на водопровідних станціях виробничою потужністю не менше 100 тис.м3/добу" та "внесено до регламенту роботи водоочисних споруд, що використовують у якості джерела водопостачання р. Дніпро та/або р. Інгулець";
- виключення з Додатку 1 «ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ» до ТД вимоги про наявність в договорах з АТ "Укразалізниця" або в договорах з іншими перевізниками інформації "про надання послуг вантажними вагонами, код моделі 15-1614".
В разі незадоволення даної вимоги, наше підприємство як потенційний учасник Закупівлі змушене буде звернутися з відповідною скаргою до органу оскарження.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
11.03.2020 14:10
Вирішення:
Детально розглянувши Вашу вимоги, Замовником закупівлі встановлено наступне.
1. Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону України «Про публічні закупівлі» в оголошенні про проведення процедури відкритих торгів обов’язково зазначаються розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій.
В розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» «забезпечення тендерної пропозиції» - надання забезпечення виконання зобов’язань учасника перед замовником, що виникли у зв’язку з поданням тендерної пропозиції, у вигляді такого забезпечення, як гарантія.
Частиною 1 статті 24 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що Замовник має право зазначити в оголошенні про проведення процедури закупівлі та в тендерній документації вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції.
Порядок, умови надання та отримання банками гарантій/контргарантій та їх виконання регулюється Положенням про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах, затвердженим Постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 639. Умовами даного Положення передбачено надання банками гарантій з грошовим забезпеченням (покриттям).
Разом з тим, замовником взято до уваги можливість учасника мати в банку, що видає гарантію поточного або іншого рахунку. У зв’язку з цим, Замовником будуть внесені зміни в тендерну документацію.
2. Замовником будуть внесені зміни до тендерної документації.
3. ISO 14001:2015 розроблено International Organization for Standardization (Міжнародною Організацією по Стандартизації), яка є всесвітньою федерацією національних органів по стандартизації. Членами організації є національні органи по стандартизації, які представляють інтереси своєї країни в Міжнародній Організації по Стандартизації, а також представляють цю організацію в своїй країні. В даний час до складу міжнародної організації входять представники 164 країн.
Українська система стандартизації, на виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, протягом 2014-2015 років зазнала реформування. Зокрема, був прийнятий Закон України «Про стандартизацію», який установив правові та організаційні засади стандартизації в Україні, створивши передумови наближення національної системи стандартизації до міжнародних і європейських норм та правил.
Національним органом стандартизації є Державне підприємство «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості».
Пунктом 3 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що технічні, якісні характеристики предмета закупівлі повинні передбачати необхідність застосування заходів із захисту довкілля.
Відповідно до ч.1 ст. 52 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані додержувати правил транспортування, зберігання і застосування засобів захисту рослин, стимуляторів їх росту, мінеральних добрив, нафти і нафтопродуктів, токсичних хімічних речовин та інших препаратів, з тим щоб не допустити забруднення ними або їх складовими навколишнього природного середовища і продуктів харчування.
Основними принципами охорони навколишнього природного середовища є: гарантування екологічно безпечного середовища для життя і здоров'я людей (п. б ч. 1 ст. 3 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»).
Наказом Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 21.12.2015 р. № 2013 в п. 2 прийнято національний стандарт України ДСТУ ISO 14001:2015, гармонізований з міжнародним нормативним документом, з наданням чинності з 01 липня 2016 року. При цьому встановлений перехідний період до 15.09.2018 року, коли одночасно продовжує також діяти попередня редакція національного стандарту.
ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» застосовується в будь-якій організації незалежно від її розміру, типу або характеру діяльності, і застосовується до екологічних аспектів її діяльності, продуктів та послуг, щодо яких організація визначила, що вона може або контролювати, або впливати в рамках концепції життєвого циклу.
Мета цього Міжнародного стандарту полягає в тому, щоб дати організаціям нормативну основу для захисту навколишнього середовища і відповіді на мінливі екологічні умови при дотриманні балансу з соціально-економічними інтересами.
Системний підхід до екологічного менеджменту може забезпечити вище керівництво інформацією для досягнення успіху на довгостроковий період і створити можливості для сталого розвитку за допомогою:
- контролю або впливу на способи, якими продукти і послуги організації проектуються, виробляються, споживаються і утилізуються, використовуючи концепцію життєвого циклу, яка може запобігти ненавмисному зміщення впливу на навколишнє середовище на інші стадії життєвого циклу.
Умови ISO 14001:2015 пов’язані з екологічними аспектами товару в розумінні концепції життєвого циклу товару, який включає в себе закупівлю сировини, виробництво, транспортування, переробку та утилізацію. А тому, вимога в цій частині є необґрунтованою, доводи не знайшли свого підтвердження.
4. Під час здійснення діяльності з питного водопостачання Замовник керується вимогами та рекомендаціями чинних нормативних актів, зокрема Законом України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», ДержСанПіН 2.2.4-171-10 «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною», Законом України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», Державними Будівельними Нормами В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування», «Правила технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України», «Правилами охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами».
Згідно з цими документами Замовник несе відповідальність за якість питної води централізованої системи водопостачання та забезпечення необхідного рівня очищення зворотних (стічних) вод перед їх скиданням у водні об’єкти.
Наказом від 05.07.1995р. № 30 Державного комітету України по житлово-комунальному господарству затверджено Правила технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України (надалі — Правила), які є обов'язковими для всіх суб’єктів господарювання, у тому числі юридичних осіб, що здійснюють технічну експлуатацію систем водопостачання та водовідведення, незалежно від організаційно-правової форми та форми власності.
У пункті 6.5.9. Правил передбачено, що дози реагентів визначають на підставі даних технологічних аналізів води. У процесі експлуатації очисних споруд ці дози уточнюють за результатами перевірки ефективності їх дії на воду, що обробляється, з урахуванням змін якості води у джерелі постачання - ефективність дії дози реагентів на воду перевіряється за допомогою лабораторних випробувань методом пробного коагулювання, яке проводиться у виробничій лабораторії на очисних спорудах Замовника.
Пунктом 10.4.1 ДБН В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування» встановлено, що марку і вид реагентів, розрахункові дози реагентів слід встановлювати на основі попередніх досліджень відповідно до їх характеристик для різних періодів року в залежності від якості вихідної води та коригувати в період налагодження та експлуатації споруд.
Враховуючи наведене вище, вибір оптимального хімічного реагенту серед аналогів або еквівалентів (незважаючи на їх еквівалентний хімічний склад) для різних технологічних процесів очищення питної та стічної води потребує проведення лабораторних та промислових випробувань у місцевих умовах Замовника. Така практика існує та широко розповсюджена не тільки в Україні, а також у державах Європейського Союзу.
Коагулянти - це загальноприйняті у світі хімічні речовини для очищення рідин різного походження та призначення, у тому числі питної, стічної води, обробки осадів та шламів.
Враховуючи, що в Україні відсутні державні стандарти (окрім технічних умов) щодо визначення технологій виробництва коагулянтів, контролю їх якості, безпеки для людини, особливостей їх використання, наводимо інформацію з європейського стандарту EN 883:2004 (E) «Хімічні речовини, які використовуються для обробки води, призначеної для споживання людиною. Гідроксид полі-алюміній хлориду та поліоксихлорид гідроксиду сульфат», (Мовою оригіналу – «Chemicals used for treatment of water intended for human consumption - Polyaluminium chloride hydroxyde and polyaluminium chloride hydroxyde sulfate»). Пунктом 3.4 цього європейського нормативу «Хімічні властивості» наведено чітку інформацію про фактори можливого впливу на якість очищення води, серед яких чітко виділено рівень активної середи рН, рівень відносної основності, концентрації хлоридів і сульфатів.
«3.4 Хімічні властивості:
Гідроксид хлориду поліалюмінія і гідроксид сульфату поліалюмінія - кислотні рідини, які гідролізують і утворюють осад гідроксиду алюмінію при розведенні за межами певного рівня.
ПРИМІТКА 1. Оскільки з'єднання алюмінію є амфотерними за своєю природою, розчинність алюмінію залежить від значення рН і продукти слід використовувати в межах відповідного діапазону рН.
ПРИМІТКА 2. Характерним для цих продуктів є їх висока схильність до гідролізу, яка обмежує їх використання; ця тенденція-наслідок конкретної олігомерної або полімерної композиції. Ці продукти відрізняються за своєю відносною основності (молярне співвідношення OH / 3Al), процентним вмістом хлоридів і сульфатів і їх способом виробництва.
ПРИМІТКА 3. Ці зміни можуть вплинути на їх продуктивність на установці по очищенню води. Спеціальні вимоги до водних об'єктів, що стосуються, але не обмежуються наступними показниками - видалення органічних речовин, залишкові рівні алюмінію і робочі значення рН, слід вказувати, коли це можливо, щоб можна було запропонувати продукт, який найкращим чином відповідає потребам».
Таким чином, у європейському стандарті доведено необхідність вибору різних коагулянтів в залежності від місцевих умов та вимог до водних об’єктів.
Вищезазначені вимоги розповсюджуються на всіх суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері питного водопостачання незалежно від форми власності.
Враховуючи, що посадові особи підприємства несуть кримінальну відповідальність (ст. 325 Кримінального кодексу України) за подачу неякісно очищеної води при використанні неперевірених реагентів, що може призвести до невідворотних негативних наслідків, вимога щодо проведення лабораторних та промислових випробувань безпосередньо в умовах діючих очисних споруд є обґрунтованою.
5. Закупівля гідроксихлориду алюмінію здійснюється для належного виконання основних функцій КП «Кривбасводоканал», зокрема, з надання юридичним та фізичним особам послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, а також для виробництва і надання житлово-комунальних послуг споживачу з централізованого водопостачання холодної води та водовідведення.
Частиною 2 статті 16 Закон України «Про публічні закупівлі» замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.
Отже, чинним законодавством надано право Замовнику закупівлі самостійно визначати кваліфікаційні критерії до учасників, відповідно до вимог Закону, та якими документами учасники підтверджують відповідність встановленому критерію. При цьому, виключний перелік документального підтвердження кваліфікаційних критеріїв в чинних нормативно-правових актах відсутній.
Так, КП «Кривбасводоканал» з метою актуалізації діяльності потенційного учасника, який в майбутньому може бути переможцем процедури закупівлі, та його досвіду роботи встановлено кваліфікаційний критерій щодо наявності досвіду виконання аналогічного договору за 2017-2020 роки. Замовником взято до уваги останні 4 роки, що підтвердить оборот продукції учасника, його дієздатність станом на проведення процедури закупівлі й виробничу потужність.
Для повноцінної роботи КП «Кривбасводоканал» потрібне постійне постачання гідроксихлорид алюмінію у досить великих обсягах, зупинка роботи Підприємства неприпустима, а наслідки таких дій передбачити неможливо, тому для підтвердження спроможності постійного, безперервного постачання таких обсягів гідроксихлориду алюмінію Замовником вимагається підтвердження виконання аналогічного договору.
Замовник з метою мінімізації ризиків невиконання договору з боку постачальника встановлює мінімальну межу виробничої потужності не менше 100 тис.м3/добу. Даний критерій засвідчує можливість учасників поставляти реагенти у великій кількості, що безпосередньо пов’язано з великою виробничою потужністю водопровідної станції Замовника.
В іншому випадку відсутність такого досвіду і неможливість поставляти продукцію у великих розмірах та в повному обсязі може призвести до невідворотних та негативних наслідків, які завчасно передбачити неможливо. Вимога про наявність досвіду поставки коагулянтів для підготовки питної води для водоочисних споруд, що використовують у якості джерела водопостачання р. Дніпро та/або р. Інгулець пов’язана виключно з хімічними властивостями такої води.
Таким чином, ураховуючи, що Замовник несе відповідальність за своєчасне постачання якісної питної води, вважаємо, що у вимозі не обґрунтовано необхідність виключення даної вимоги з тендерної документації.
6. Умовами тендерної документації встановлено, що однією із форм поставок буде залізничне перевезення (цистерни). Вагон-цистерна - вид рухомого складу залізниць. Цистерни призначені для перевезення рідин: нафти і продуктів її переробки, хімічно-активних і агресивних рідких речовин (кислоти, луги та ін. складні речовини), скрапленого газу (пропан-бутан, кисень), води, молока (молоковоз), патоки. З огляду на відсутність спеціалізованих вагонів-цистерн для перевезення гідроксихлорид алюмінію, що є рідиною, замовником було встановлено модель 15-1614, яка призначена для перевезення хімічних вантажів. Разом з тим, як зазначено у Вашій вимозі «…підприємство замовляє перевезення товарів різного виду …», тобто договори на здійснення залізничних перевезень можуть не передбачати перевезення хімічних речовин в рідкому стані, що буде не відповідати вимогам тендерної документації. Однак, замовником взято до уваги щодо відсутності коду вагонів в договорах укладених з АТ «Укрзалізниця» та будуть внесені зміни до тендерної документації.
Статус вимоги:
Задоволено