Період оскарження:08.11.2019 15:39 - 21.11.2019 00:00
Вимога
Відхилено
Дискримінаційні вимоги в ТД
Номер:7a342dc7837841f28b0fc08e8cc7a40b
Пов'язаний елемент:Закупівля
Ідентифікатор запиту:UA-2019-11-08-002700-b.b1
Назва:Дискримінаційні вимоги в ТД
Вимога:
Проаналізувавши положення тендерної документації, можна зробити висновок, що її окремі положення грубо порушують вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» та права потенційних учасників процедури закупівлі.
Так, Замовником закуповується де-які товари, які виробляє лише один виробник в Україні – ТОВ Допомога-1, а саме:
5) Рукавички хірургічні «подвійні» стерильні (нітрилові, без пудри, 1 пара та латексні, з пудрою, 1 пара), розмір 7,5
6) Рукавички нітрилові оглядові стерильні, з високим ступенем захисту, текстуровані, без пудри, розмір М
11) Рукавички нітрилові оглядові стерильні, з високим ступенем захисту, текстуровані, без пудри, розмір М
Зазначені вище позиції є у обігу на ринку України, але виробляється виключно одним виробником – ТОВ Допомога-1, що є дискримінацією, оскільки на дану позицію неможливо запропонувати еквівалент – вимоги до неї сформовані таким чином, що всім у сукупності вимогам відповідає продукція лише одного зазначеного вище виробника. Відповідно до ч.4 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Відповідно до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» принципами здійснення закупівель в тому числі є максимальна економія та ефективність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням. Відповідно до частини 3 ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Дана вимога є дискримінаційною та призводить до звуження кола потенційних учасників та не забезпечує добросовісну конкуренцію, що може суттєво вплинути на рівень цін, ефективність проведення процедури закупівлі та прямо суперечить засадам здійснення публічних закупівель, бо призводить до відсутності фактичної конкуренції серед учасників та до здорожчання предмету закупівлі. Запропонувати зазначену продукцію за вищенаведеним переліком предмету закупівлі зможуть лише ті учасники, які запропонують продукцію конкретного виробника (без можливості запропонувати еквівалент), що є дискримінацією по відношенню до інших учасників. Здійснення закупівля таких товарів, які виробляються тільки одним виробником, є порушенням законодавства із здійснення публічних закупівель, через яке необґрунтовано створена ситуація, в якій будь-який можливий учасник процедури закупівлі, який не в змозі запропонувати Замовнику торгів одну єдину позицію (яка є у обігу на ринку України, але виробляється виключно одним виробником), позбавляється можливості взяти участь в торгах взагалі (оскільки відсутня можливість запропонувати еквівалентний товар на таку позицію). Такий спосіб закупівлі є прямим порушенням принципів добросовісної конкуренції серед учасників та відкритості та недискримінації учасників та є прямим порушенням вимог частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі». Дії Замовника в частині встановлення таких вимог порушують принципи здійснення закупівель – недискримінація учасників, та вимоги частини четвертої статті 22 Закону, згідно з якою тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Враховуючи наведене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині. Варто зазначити, що відповідно до практики прийнятих рішень Постійно діючою адміністративною колегією антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, Замовниками не може бути здійснена закупівля товарів із встановленням до них таких вимог, яким у сукупності відповідає продукція лише одного виробника, оскільки це - порушення законодавства про публічні закупівлі та про захист економічної конкуренції. До будь-якого товару, що закуповується Замовником, вимоги мають бути встановлені таким чином, що у сукупності всім вимогам відповідала продукція щонайменш двох виробників. До вимоги додаються приклади рішень Колегії, в яких вказаний зазначений принцип: 1. РІШЕННЯ №3583-р/пк-пз від 27.03.2019 р. – сторінка 6. Замовник не довів та документально не підтвердив що всім у сукупності вимогам Документації відповідає продукція щонайменше двох виробників.. За умови, якщо хоча б один технічний параметр товару, який пропонується учасниками Процедури закупівлі, не відповідає технічним вимогам Документації, тендерна пропозиція такого учасника (навіть за умови відповідності іншим вимогам) не буде відповідати умовам Документації. Враховуючи викладене, зазначені умови Документації можуть виконати суб'єкти господарювання, які можуть запропонувати продукцію з визначеною характеристикою, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Дії Замовника в частині встановлення наведених вище вимог до предмета закупівлі, принципів здійснення закупівель – недискримінація учасників (у тому числі, Скаржника), та вимоги частини четвертої статті 22 Закону, згідно з якою тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Враховуючи наведене, Замовник повинен усунути невідповідності шляхом внесення змін до Документації в цій частині. 2. РІШЕННЯ №4375-р/пк-пз від 11.04.2019 – сторінка 3. Відповідно, Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції, а також не спростував інформацію, наведену ТОВ "ПОІСК-НІКА" у Скарзі, щодо відповідності зазначеним умовам Документації продукції одного виробника. Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб'єкти господарювання, які запропонують продукцію, конкретного виробника (зокрема, за позиціями 8-10), що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Замовник не спростував інформацію, зазначену Скаржником, не довів наявність щонайменше 2-х виробників за позиціями 8, 9, 10, продукція яких зареєстрована належним чином в Україні та відповідає умовам Документації. Статтею 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною третьою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині. 3. РІШЕННЯ №9865-р/пк-пз від 22.07.2019 – сторінка 7. Разом з тим, надані Замовником документи не підтверджують наявність щонайменше двох виробників, продукція яких відповідає умовам Документації. Враховуючи викладене, Замовником не надано інформації та документів на підтвердження наявності щонайменше двох виробників, які відповідають всім у сукупності технічним характеристикам, встановленим Документацією. Враховуючи викладене, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть ті суб'єкти господарювання, які можуть запропонувати продукцію конкретного виробника, що є дискримінаційним по відношенню до інших потенційних учасників, зокрема, Скаржника. Статтею 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною третьою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині. Зазначені рішення Колегії не є вичерпними (додатково ще можна переглянути рішення Колегії в процедурах UA-2019-04-25-002137-b, UA-2019-06-06-000798-a, UA-2019-03-14- 002461-a та багато інших)– практика АМКУ показує, що незважаючи на те, який товар є предметом закупівлі, всім вимогам у сукупності на кожну позицію товару, що закуповується, повинна відповідати продукція щонайменш двох виробників. Таким чином, тендерна документація сформована таким чином, щоб зробити неможливим участь у закупівлі якнайбільшої кількості учасників та сформована для обмеженого кола. Зазначені дії суперечать вимогам статті 3, частині третій статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі»
Більш того, згідно Додатку 2, розділ 2 - Медико-технічні вимоги до предмету закупівлі, містить пункт 2 - Термін придатності товару на момент поставки Замовнику повинен становити не менше 70% від терміну придатності, визначеного виробником, або не менше 1 (одного) року з дати поставки товару на склад Замовника. Учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати лист виробника чи уповноваженого ним представника (з документальним підтвердженням його повноважень) щодо терміну придатності товару, який становитиме на момент поставки не менше 70% від терміну придатності, визначеного виробником, або не менше 1 (одного) року з дати поставки товару на склад Замовника (лист повинен містити посилання на номер оголошення про проведення відкритих торгів). Що є також дискримінаційною вимогою. Всі прекрасно розіміють, що дана вимога є просто тлумачення вимоги про надання гарантійного листа від виробника на своєчасне постачання товару. Згідно законодавства України, у разі підписання договору про закупівлю між учасником та замовником, виробник не несе жодної відповідальності за договорними відносинами. Враховуючи наведене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині, а саме видалити з тендерної документації будь які тлумачення щодо надання гарантійних листів від виробника чи уповноважених представників. У разі невиконання Замовником цієї вимоги, нами буде подана скарга до АМКУ у останній день. Беручи до уваги, що від прийому скарги до винесення рішення та розблокування процедури закупівлі, проходить мінімум 25 днів, закупівля у цьому році не буде здійснена.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:13.11.2019 11:11
Вирішення:Шановний учаснику! Тендерний комітет Комунального некомерційного підприємства «Закарпатська обласна клінічна лікарня імені Андрія Новака» Закарпатської обласної ради уважно вивчив Вашу вимогу UA-2019-11-08-002700-B.B1 про усунення нібито дискримінаційних вимог в тендерній документації, що була опублікована Вами в межах закупівлі медичних виробів (код за ДК 021:2015: 33140000-3 - Медичні матеріали – 11 найменувань).
Просимо звернути Вашу увагу, що у відповідності до п. 29 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі – Закон) тендерна документація – документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу на веб-порталі Уповноваженого органу та авторизованих електронних майданчиках.
Відповідно до ст.ст. 20-22 Закону для здійснення закупівлі медичних виробів замовником було застосовано процедуру відкриті торги та оприлюднено в системі електронних закупівель оголошення та тендерну документацію щодо даної закупівлі.
Тендерна документація даної закупівлі розроблена у чіткій відповідності до вимог Закону, зокрема ст. 22 Закону, що визначає обов’язкові складові вимоги, що повинна містити тендерна документація.
Пунктом 3 ч. 2 ст. 22 Закону визначено, що тендерна документація повинна містити інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). При цьому технічна специфікація повинна містити: детальний опис товарів, робіт, послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні та якісні характеристики. Технічна специфікація не повинна містити посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. У разі, якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим, а специфікація повинна містити вираз "або еквівалент".
Звертаємо Вашу увагу, що в розділі 1 – Специфікація Додатку 2 тендерної документації, Замовником визначені найменування виробів (предмету закупівлі) без посилання на конкретні торгівельні марки чи виробників цих виробів. Найменування виробу складається з основних описових елементів (ознак) такого виробу, якими має володіти цей медичний виріб з огляду на потреби Замовника. Розділ 2 Додатку 2 тендерної документації містить медико-технічні вимоги до предмету закупівлі та спосіб підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим Замовником. При цьому Замовником дотримується вимога закону щодо можливості учасниками запропонувати еквіваленти виробів, які є предметом закупівлі, з рівнозначними або покращеними медико-технічними їх характеристиками, аніж ті, що вимагає замовник у тендерній документації.
Учасник має право подати медичний виріб, еквівалентний зазначеному в технічній специфікації, в формі порівняльної таблиці, але він обов’язково має надати копію документу, що дозволяє введення в обіг та/або експлуатацію (застосування) такого виробу відповідно до законодавства України у сфері технічного регулювання та оцінки відповідності та/або посвідчує його реєстрацію в Україні, засвідченою печаткою виробника виробу (ця вимога не поширюється на випадки, коли учасник є безпосередньо виробником виробу), інструкцію із зазначенням сторінки та інше.
Потреба в товарних позиціях, на які Ви звертаєте увагу, зумовлена специфікою роботи нашого закладу. Обласна лікарня у своїй роботі приймає на лікування пацієнтів з районів Закарпатської області, в тому числі важкохворих та ургентних, не виключено і ВІЛ-інфікованих пацієнтів та осіб з числа груп ризику; проводить невідкладні медичні огляди та хірургічні втручання, здійснює лабораторні дослідження, а тому медичний персонал закладу потребує високого ступеню захисту рук у певних випадках під час хірургічних втручань, оглядових процедур та лабораторних досліджень.
Вказана вимога не ставить учасників у нерівні умови та не може вважатися дискримінаційною вимогою, оскільки виробників або уповноважених їх представників, що реалізують свою продукцію, в тому числі ту, що є предметом закупівлі цих торгів, є достатньо на ринку України.
Отже, тендерна документація не містить обмежень щодо надання учасником торгів пропозиції з еквівалентом товару (не гіршого), що зазначений в технічних умовах. Всі потенційні учасники торгів, можуть надати свої пропозиції, які будуть прийняті і розглянуті Замовником відповідно до діючого законодавства.
Згідно з ч. 3 ст. 22 Закону тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку Замовник вважає за необхідне до неї включити. Таким чином, вимоги тендерної документації та перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність таким вимогам визначаються Замовником самостійно, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель, закріпленими у ст. 3 Закону та з дотриманням законодавства в цілому.
Зважаючи на необхідність підтвердження можливості своєчасної поставки товарів, що є предметом закупівлі, з необхідними термінами придатності, які потребує Замовник, у тендерній документації зазначена вимога про надання учасниками в складі тендерної пропозиції листів про терміни придатності товару від виробників або уповноважених ними представників. Ця вимога зумовлена необхідністю підтвердження факту товарної наявності у виробників чи факту наявності у планах виробництва на 2019 рік товарів, що є предметом закупівлі, у об’ємах цих електронних торгів.
Надання таких листів учасниками надає можливість безперебійного, своєчасного та належного виконання договірних зобов’язань за цією закупівлею постачальником.
Вимога про надання учасниками в складі тендерної пропозиції листів про терміни придатності товару від виробників або уповноважених ними представників не ставить учасників у нерівні умови та не може вважатися дискримінаційною вимогою, так як на ринку України є достатньо виробників чи уповноважених їх представників, які реалізовують товари, в тому числі ті, які є предметом даної закупівлі. Будь-який учасник з високою та надійною діловою репутацією може звернутися безпосередньо до виробника товару чи до уповноваженого ним представника та одержати такого листа. Натомість, надаючи такий лист Замовнику, учасник підтверджує, що товар буде оригінальним, якісним, таким, що дозволений в обіг, з відповідним терміном придатності. Отже, дана вимога встановлена для можливості отримання медичних виробів від доброчесних постачальників, які спроможні виконати взяті зобов`язання у повному обсязі, а товари, що постачатимуться Замовнику, не будуть фальсифікованими та такими, що отримані злочинним шляхом, таким як: крадіжка, незаконний бартер, контрабанда тощо (забезпечується принцип законності), оскільки такі листи підтверджують офіційне походження товарів: їх виробництво, і – як наслідок – їх відповідну сертифікацію, ввезення на територію України, розмитнення, реєстрацію на території України та ін.
З огляду на викладене вище, вважаємо, що тендерна документація не містить дискримінаційних вимог, а відтак не суперечить законодавству у сфері публічних закупівель, не порушує принципів здійснення закупівель, прав і законних інтересів потенційних учасників, а тому вважаємо, що підстави для задоволення Ваших вимог щодо внесення змін до тендерної документації відсутні.