-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 3
Електрична енергія
Призупинено
2 152 500.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
17.12.2025 16:09 - 22.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
7ca51fbb3ba74633b00dcf98b7133d40
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-12-17-020209-a.a1
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» (далі – Скаржник) є ліцензованим електропостачальником та має намір взяти участь у процедурі закупівлі UA-2025-12-17-020209-a.
Тендерна документація та Додаток 5 до неї містять вимоги, які створюють додаткові критерії допуску/відхилення, не передбачені законодавством України у сфері публічних закупівель, і призводять до дискримінації учасників.
Скаржник оскаржує такі вимоги тендерної документації та Додатку 5 (за наведеним Замовником формулюванням):
Вимога надати гарантійний лист про відсутність порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 27.12.2017 № 1469, з моменту отримання ліцензії і по дату оголошення відкритих торгів з особливостями, а також умова, що у разі виявлення Замовником факту порушення Ліцензійних умов пропозиція такого Учасника буде відхилена.
Вимога надати довідку щодо застосування заходів із захисту довкілля при виконанні договору та свідоцтво Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань (диплом/курси/семінари тощо) щодо організації природоохоронних робіт та вимог екологічного законодавства.
Вимога надати лист (інформацію) від уповноваженого органу про відсутність (не перебування) Учасника у переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції, при цьому Замовник посилається на постанову Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 622.
Скаржник подає скаргу відповідно до статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
Пов'язані документи:
Учасник
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 19.12.2025 10:19
- оголошення.pdf 19.12.2025 10:19
- ТД електрика.docx 19.12.2025 10:19
- скарга ЖИТЛОВО - ЕКСПЛУАТАЦІЙНА КОНТОРА БАРИШІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ.docx 19.12.2025 10:19
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 19.12.2025 10:19
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 19.12.2025 10:19
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 19.12.2025 10:19
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 19.12.2025 10:19
- sign.p7s 19.12.2025 10:20
- рішення від 22.12.2025 № 18780.pdf 22.12.2025 16:55
Дата прийняття скарги до розгляду:
19.12.2025 13:28
Дата розгляду скарги:
29.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
22.12.2025 16:55
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
ac426ff88115420e8984d8cd86c2a80f
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
1) Гарантійний лист про «відсутність порушень Ліцензійних умов» з моменту отримання ліцензії та умова відхилення пропозиції у разі виявлення порушень
Порушення полягає у такому:
Запровадження додаткової підстави для відхилення, не передбаченої статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.Вимога відхиляти пропозицію учасника у разі встановлення Замовником факту порушення Ліцензійних умов НКРЕКП № 1469 створює новий критерій відхилення, який не міститься у вичерпному переліку підстав статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Підміна компетенції НКРЕКП.Контроль за дотриманням Ліцензійних умов, перевірки та застосування санкцій віднесені до повноважень НКРЕКП як регулятора. Перенесення цього контролю у площину закупівлі (де Замовник “виявляє порушення” і відхиляє пропозицію) виходить за межі закупівельного законодавства.
Непропорційність часових меж («з моменту отримання ліцензії»).Тендерна вимога охоплює невизначено тривалий період діяльності ліцензіата і створює підстави для довільного застосування, що порушує принцип пропорційності та недискримінації, визначений статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Правова позиція Верховного Суду.У постанові від 23.04.2020 у справі № 160/5735/19 (провадження № К/9901/1269/20) Верховний Суд вказав на неприпустимість встановлення умов, які фактично формують додаткові підстави відхилення поза межами закону.
2) Екологічні вимоги: довідка про заходи із захисту довкілля + документ про екологічні знання працівника (свідоцтво/диплом/курси)
Порушення полягає у такому:
Вимога фактично є вимогою до персоналу учасника.Зміст вимоги (обов’язкове підтвердження знань працівника учасника) за своєю правовою природою відповідає критерію «наявність працівників відповідної кваліфікації», що є кваліфікаційним критерієм пункту 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Пункт 29 Особливостей (Постанова Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178) забороняє застосовувати вимоги до персоналу у закупівлях електричної енергії.
Оскільки предмет закупівлі – електрична енергія, замовник не має права встановлювати подібні вимоги до персоналу, що прямо випливає з пункту 29 Особливостей.
Вимога не випливає з національного стандарту якості електроенергії.
Національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 регламентує технічні характеристики напруги електропостачання. Він не встановлює вимог щодо екологічної освіти/сертифікації працівників постачальника як умови участі в торгах. Отже вимога виходить за межі допустимого регулювання предмета закупівлі та суперечить пункту 29 Особливостей у частині прив’язки вимог до національного стандарту.
Дискримінаційність та непропорційність (стаття 5 і частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII).
Вимога створює додатковий бар’єр участі та звужує коло учасників без зв’язку з якістю електроенергії як товару.
3) Лист «уповноваженого органу» про відсутність у санкційно-терористичних переліках (постанова Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 622)
Порушення полягає у такому:
Невизначеність органу та процедури видачі документа.
Формулювання «лист від уповноваженого органу» не визначає чіткого суб’єкта, порядку та форми отримання документа, що саме по собі створює правову невизначеність і ризик довільного застосування.
Фактична неможливість виконання вимоги.
Скаржник зазначає, що отримати такий лист неможливо, оскільки відповідний орган не видає листи такого змісту. Це перетворює вимогу на бар’єр участі та порушує принцип добросовісної конкуренції та пропорційності (стаття 5 Закону № 922-VIII).
Ознаки вимоги документального підтвердження інформації, яка має публічний характер.
Частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII забороняє вимагати документальне підтвердження публічної інформації. Вимога індивідуального листа є надмірною і дискримінаційною, якщо інформація може бути перевірена іншим шляхом у межах компетенції Замовника.
IV. Порушення прав та інтересів Скаржника
Оскаржувані положення:
створюють додаткові критерії допуску/відхилення поза межами статті 17 Закону № 922-VIII;
запроваджують заборонені у закупівлях електричної енергії вимоги до персоналу (пункт 29 постанови КМУ № 1178);
вимагають документ, який фактично не видається, що унеможливлює участь у закупівлі.
Це порушує право Скаржника на участь у закупівлі на рівних та недискримінаційних умовах.
Порушення полягає у такому:
Запровадження додаткової підстави для відхилення, не передбаченої статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.Вимога відхиляти пропозицію учасника у разі встановлення Замовником факту порушення Ліцензійних умов НКРЕКП № 1469 створює новий критерій відхилення, який не міститься у вичерпному переліку підстав статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Підміна компетенції НКРЕКП.Контроль за дотриманням Ліцензійних умов, перевірки та застосування санкцій віднесені до повноважень НКРЕКП як регулятора. Перенесення цього контролю у площину закупівлі (де Замовник “виявляє порушення” і відхиляє пропозицію) виходить за межі закупівельного законодавства.
Непропорційність часових меж («з моменту отримання ліцензії»).Тендерна вимога охоплює невизначено тривалий період діяльності ліцензіата і створює підстави для довільного застосування, що порушує принцип пропорційності та недискримінації, визначений статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Правова позиція Верховного Суду.У постанові від 23.04.2020 у справі № 160/5735/19 (провадження № К/9901/1269/20) Верховний Суд вказав на неприпустимість встановлення умов, які фактично формують додаткові підстави відхилення поза межами закону.
2) Екологічні вимоги: довідка про заходи із захисту довкілля + документ про екологічні знання працівника (свідоцтво/диплом/курси)
Порушення полягає у такому:
Вимога фактично є вимогою до персоналу учасника.Зміст вимоги (обов’язкове підтвердження знань працівника учасника) за своєю правовою природою відповідає критерію «наявність працівників відповідної кваліфікації», що є кваліфікаційним критерієм пункту 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Пункт 29 Особливостей (Постанова Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178) забороняє застосовувати вимоги до персоналу у закупівлях електричної енергії.
Оскільки предмет закупівлі – електрична енергія, замовник не має права встановлювати подібні вимоги до персоналу, що прямо випливає з пункту 29 Особливостей.
Вимога не випливає з національного стандарту якості електроенергії.
Національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 регламентує технічні характеристики напруги електропостачання. Він не встановлює вимог щодо екологічної освіти/сертифікації працівників постачальника як умови участі в торгах. Отже вимога виходить за межі допустимого регулювання предмета закупівлі та суперечить пункту 29 Особливостей у частині прив’язки вимог до національного стандарту.
Дискримінаційність та непропорційність (стаття 5 і частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII).
Вимога створює додатковий бар’єр участі та звужує коло учасників без зв’язку з якістю електроенергії як товару.
3) Лист «уповноваженого органу» про відсутність у санкційно-терористичних переліках (постанова Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 622)
Порушення полягає у такому:
Невизначеність органу та процедури видачі документа.
Формулювання «лист від уповноваженого органу» не визначає чіткого суб’єкта, порядку та форми отримання документа, що саме по собі створює правову невизначеність і ризик довільного застосування.
Фактична неможливість виконання вимоги.
Скаржник зазначає, що отримати такий лист неможливо, оскільки відповідний орган не видає листи такого змісту. Це перетворює вимогу на бар’єр участі та порушує принцип добросовісної конкуренції та пропорційності (стаття 5 Закону № 922-VIII).
Ознаки вимоги документального підтвердження інформації, яка має публічний характер.
Частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII забороняє вимагати документальне підтвердження публічної інформації. Вимога індивідуального листа є надмірною і дискримінаційною, якщо інформація може бути перевірена іншим шляхом у межах компетенції Замовника.
IV. Порушення прав та інтересів Скаржника
Оскаржувані положення:
створюють додаткові критерії допуску/відхилення поза межами статті 17 Закону № 922-VIII;
запроваджують заборонені у закупівлях електричної енергії вимоги до персоналу (пункт 29 постанови КМУ № 1178);
вимагають документ, який фактично не видається, що унеможливлює участь у закупівлі.
Це порушує право Скаржника на участь у закупівлі на рівних та недискримінаційних умовах.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Прийняти цю скаргу до розгляду в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII. Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації закупівлі UA-2025-12-17-020209-a шляхом виключення або належного коригування дискримінаційних вимог, а саме: 2.1) виключити вимогу гарантійного листа про «відсутність порушень Ліцензійних умов НКРЕКП № 1469 з моменту отримання ліцензії» та положення про відхилення пропозиції у разі виявлення Замовником порушень; 2.2) виключити вимогу про надання екологічної довідки разом із документами про спеціальні екологічні знання працівника (свідоцтво/диплом/курси/семінари) як таку, що є вимогою до персоналу та не випливає з ДСТУ EN 50160:2023; 2.3) виключити вимогу щодо листа (інформації) «від уповноваженого органу» про відсутність (не перебування) Учасника у переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (постанова Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 622), як таку, що є невизначеною, фактично невиконуваною та дискримінаційною.
Запити Органу оскарження
Номер:
9db572ec51a1422eaaa8f0e8c65bbf75
Тема запиту:
Про виявлення технічної помилки, яку неможливо усунути.
Текст запиту:
Замовник виявив у Закупівлі технічну помилку під час заповнення електронних полів, яку неможливо усунути, а саме електронне поле "Річний план закупівлі". В подальшому Закупівля буде скасована відповідн до підпункту 2 пункту 50 Особливостей.
Дата опублікування:
22.12.2025 11:50