-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
ДК 021:2015: 09110000-3 ТВЕРДЕ ПАЛИВО (напівбрикети торф’яні, брикети паливні «RUF» з деревини)
Закупівля здійснюється у 2025 році для потреб 2026 року
Призупинено
1 700 000.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
16.12.2025 15:38 - 21.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
СКАРГА про порушення законодавства про публічні закупівлі
Номер:
4b10d9c86d7c4acea02a6a21b3f5fa28
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-12-16-018602-a.c1
Назва:
СКАРГА про порушення законодавства про публічні закупівлі
Скарга:
Замовником було розміщено файл тендерної документації. Зі змісту якої вбачалась наявність дискримінаційних вимог, які порушують вільну конкуренцію, основні принципи публічних закупівель та наші права на участь у закупівлі
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга UA-2025-12-16-018602-a.pdf 20.12.2025 14:21
- ТУ напівбрикети РСТ 1297-82 (1).pdf 20.12.2025 14:21
- ДСТУ 8358-2015 (1) (2) (1).pdf 20.12.2025 14:21
- Скарга UA-2025-12-16-018602-a.pdf 20.12.2025 14:23
- ДСТУ 8358-2015 (1) (2) (1).pdf 20.12.2025 14:23
- ТУ напівбрикети РСТ 1297-82 (1).pdf 20.12.2025 14:23
- sign.p7s 20.12.2025 14:25
- рішення від 23.12.2025 № 18891.pdf 23.12.2025 17:19
- 2025.12.25 Пояснення до скарги (брикет).docx 25.12.2025 12:40
Дата прийняття скарги до розгляду:
20.12.2025 14:31
Дата розгляду скарги:
30.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
23.12.2025 17:19
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
6814c7da48bb41699fe945e50194f445
Заголовок пункту скарги:
I. Пункт 1.2. Додатку 2 до тендерної документації на закупівлю товару: «ДК 021:2015: 09110000-3 ТВЕРДЕ ПАЛИВО (напівбрикети торф’яні, брикети паливні «RUF» з деревини)» «Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі»(далі - Додаток 2 до ТД) передбачає:
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Тип порушення:
Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Такі вимоги вважаємо незаконними та дискримінаційними з огляду на наступне:
Згідно з п. 29 постанови КМУ від 12.10.2022 року № 1178 29. у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Єдиним Державним стандартом для паливних брикетів з деревини є ДСТУ 8358:2015 «Брикети та гранули паливні з деревинної сировини. Технічні умови».
Згідно з п. 29 постанови КМУ від 12.10.2022 року № 1178 29. у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Єдиним Державним стандартом для паливних брикетів з деревини є ДСТУ 8358:2015 «Брикети та гранули паливні з деревинної сировини. Технічні умови».
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Пропонований Скаржником товар повністю відповідає державним стандартам та має відповідні документи про якість, що складені відповідно до вимог державного стандарту, але така пропозиція підлягає відхиленню, оскільки Замовник, чомусь, встановив дискримінаційні вимоги, мабуть, для завчасно обраного учасника. Такими діями Замовник порушує пункт 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Запити Органу оскарження
Номер:
672a80fd16bd452c9fdddb19292074be
Тема запиту:
У відповідь на скаргу ФІЗИЧНА ОСОБА – ПІДПРИЄМЕЦЬ ПРИСТУПА ЄВГЕН ВОЛОДИМИРОВИЧ по процедурі закупівлі відкритих торгів з особливостями – «ДК 021:2015:09110000-3 ТВЕРДЕ ПАЛИВО (напівбрикети торф’яні, брикети паливні «RUF»» (ідентифікатор закупівлі- UA-2025-12-16-018602-a), надаємо наступні пояснення:
Текст запиту:
1. Загальні зауваження
Замовник повідомляє, що Тендерна документація сформована з дотриманням вимог:
• Закону України «Про публічні закупівлі»;
• постанови КМУ № 1178 від 12.10.2022;
• принципів, визначених статтею 5 Закону.
Скаржник фактично ототожнює обмеження щодо встановлення технічних характеристик із забороною вимагати документи для підтвердження відповідності, що є неправильним тлумаченням законодавства та пункту 29 Особливостей.
2. Щодо застосування пункту 29 Особливостей
Пункт 29 Особливостей передбачає заборону встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені національним стандартом.
Разом з тим, зазначена норма не містить заборони щодо:
• встановлення способів підтвердження відповідності товару вимогам;
• вимог до документального підтвердження якості;
• вимог до системи управління якістю учасника.
🔹 Позиція АМКУ є сталою, зокрема у рішеннях:
• № 156-р/пк-пз від 12.01.2024
Колегія зазначила, що вимоги щодо надання сертифікатів, протоколів випробувань та інших документів є способом підтвердження відповідності, а не додатковими характеристиками предмета закупівлі.
• № 10432-р/пк-пз від 30.08.2023
Колегія дійшла висновку, що пункт 29 Особливостей не обмежує право замовника вимагати документи, які підтверджують якість товару.
3. Щодо вимоги постачання брикетів типу «RUF»
Позначення «RUF» використовується Замовником як опис геометричної форми брикетів, що є загальновживаним у сфері виробництва паливних брикетів та не є торговельною маркою.
ДСТУ 8358:2015:
• визначає класифікацію брикетів за геометричними ознаками;
• не містить заборони щодо закупівлі брикетів конкретної форми.
🔹 Аналогічна позиція викладена в рішенні АМКУ № 11812-р/пк-пз від 05.10.2023, де колегія зазначила, що:
встановлення вимог до форми або конструкції товару саме по собі не свідчить про дискримінацію, якщо не доведено, що їм може відповідати виключно один виробник.
Скаржником таких доказів не надано.
4. Щодо технічних показників брикетів з деревини
Усі технічні показники, визначені Замовником (зольність, вологість, теплота згорання, щільність тощо):
• передбачені ДСТУ 8358:2015;
• знаходяться в межах допустимих значень;
• застосовуються однаково до всіх учасників.
🔹 Відповідно до рішення АМКУ № 7423-р/пк-пз від 22.06.2023:
сам по собі факт неможливості окремого учасника забезпечити відповідність встановленим характеристикам не свідчить про дискримінацію.
5. Щодо вимоги надання протоколів випробувань, сертифікатів та паспортів якості
Посилання скаржника на пункт 13.2 ДСТУ 8358:2015 є вибірковим.
Вказана норма:
• визначає перелік документів, що супроводжують партію товару при відвантаженні;
• не обмежує право замовника вимагати підтвердні документи на етапі подання тендерної пропозиції.
🔹 У рішенні АМКУ № 164-р/пк-пз від 05.01.2024 зазначено:
вимога надати протоколи випробувань або сертифікати якості не є дискримінаційною, якщо вони підтверджують відповідність товару заявленим характеристикам.
6. Щодо договору з виробником та гарантійного листа
Замовник не встановлює вимоги щодо обов’язкової участі виробника.
Вимога про надання договору з виробником або гарантійного листа:
• спрямована на підтвердження реального походження товару;
• забезпечує безперебійність постачання;
• застосовується однаково до всіх учасників.
🔹 Аналогічна правова позиція викладена у рішенні органу оскарження № 9120-р/пк-пз від 27.07.2023, відповідно до якого колегія зазначила, що встановлення вимоги щодо надання договору з виробником та/або гарантійного листа виробника саме по собі не є дискримінаційним, якщо така вимога:
• не обмежує коло потенційних учасників;
• не встановлює прив’язки до конкретного виробника;
• має на меті підтвердження можливості належного та своєчасного виконання договору.
Колегія дійшла висновку, що відсутність у учасника відповідних договірних відносин з виробником не свідчить про дискримінаційність вимоги, а є наслідком господарської діяльності самого учасника.
Сам по собі факт того, що скаржник не має можливості виконати встановлену вимогу, не може свідчити про порушення принципу недискримінації.
7. Щодо вимоги сертифіката ISO 9001:2015
Вимога щодо сертифіката ISO 9001:2015:
• не є кваліфікаційним критерієм за статтею 16 Закону;
• встановлена як підтвердження впровадження системи управління якістю;
• є загальноприйнятою практикою у закупівлях твердого палива.
🔹 Рішення АМКУ № 13421-р/пк-пз від 09.11.2023:
вимога щодо надання сертифіката ISO 9001 не є дискримінаційною за умови її однакового застосування до всіх учасників.
8. Щодо напівбрикетів торф’яних та документів УКРІНСПАЛИВО
Вимоги щодо документів, виданих «Укрінспаливо», обумовлені:
• специфікою контролю якості торф’яної продукції;
• необхідністю отримання підтвердження стабільних характеристик палива.
Скаржник не довів неможливість отримання таких документів у встановленому порядку.
🔹 У рішенні АМКУ № 6831-р/пк-пз від 14.06.2023 зазначено, що:
вимога щодо надання документів від визначеного органу контролю не є дискримінаційною, якщо їх може отримати будь-який учасник.
9. Висновок
Скаржником:
• не доведено, що встановлені вимоги можуть бути виконані виключно одним суб’єктом;
• не надано доказів обмеження конкуренції;
• не підтверджено порушення статей 5 та 22 Закону.
Таким чином, підстави для задоволення скарги відсутні.
Дата опублікування:
25.12.2025 12:40