-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 3
ДК 021-2015 (CPV) - 09310000-5 - Електрична енергія
Інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі наведено в Додатку 3 до тендерної документації. Оцінка пропозицій здійснюється на основі критерію – «Ціна». Питома вага критерію 100%. До розгляду не приймається пропозиція, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів.
Призупинено
5 433 648.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
15.12.2025 11:21 - 20.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
faa47f88ca8b4a8493ccb13ebfb1cb5b
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-12-15-006306-a.c1
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
2025-12-15-006306-a. Тендерна документація та Додаток 1 до тендерної документації містять вимоги, що встановлюють непропорційні та дискримінаційні бар’єри участі, не пов’язані з предметом закупівлі, а також створюють ризик формального/безпідставного відхилення тендерних пропозицій.
Скаржник оскаржує вимоги Додатку 1 (розділ 4, 6, 7), а саме:
п. 4.1 (протокол якості за ДСТУ EN 50160:2023 із графіком, виданий не раніше ніж за 10 днів до дня оголошення цієї закупівлі + сертифікат визнання вимірювальних можливостей лабораторії);
п. 4.4 (чинний сертифікат, що підтверджує відповідність послуг постачання електроенергії Закону України «Про ринок електричної енергії», Правилам роздрібного ринку електричної енергії та ДСТУ EN 50160:2023, виданий органом із сертифікації);
п. 4.5 (лист ОСР про відсутність заборгованості, виданий не раніше ніж за 10 днів до дня оголошення цієї закупівлі);
п. 6.2 (довідка банку-гаранта про залишок коштів із зазначенням номера рахунку покриття + виписка з рахунку покриття гарантії);
п. 7.2 (довідка НКРЕКП про відсутність факту накладання штрафів у 2025 році).
Право на оскарження умов тендерної документації до органу оскарження передбачено статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
Пов'язані документи:
Учасник
- ДОДАТОК 1 (2).docx 18.12.2025 14:25
- ДОДАТОК 2 (2).docx 18.12.2025 14:25
- ДОДАТОК 3 (1).docx 18.12.2025 14:25
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 18.12.2025 14:25
- оголошення.pdf 18.12.2025 14:25
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 18.12.2025 14:25
- ТД електроенергія 2026.doc 18.12.2025 14:25
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 18.12.2025 14:25
- скарга Виконавчий комітет Леськівської сільської ради.docx 18.12.2025 14:25
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 18.12.2025 14:25
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 18.12.2025 14:25
- sign.p7s 18.12.2025 14:25
- рішення від 22.12.2025 № 18792.pdf 22.12.2025 17:03
- Пояснення по скарзі АМКУ.doc 25.12.2025 12:40
- Пояснення по скарзі АМКУ.doc 25.12.2025 12:40
Дата прийняття скарги до розгляду:
18.12.2025 16:05
Дата розгляду скарги:
29.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
22.12.2025 17:03
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
06ccadebdd0349ad9100a65f8f4dd783
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
III. Аналіз оскаржуваних вимог Додатку 1
1) Пункт 4.1 Додатку 1: протокол якості за ДСТУ EN 50160:2023 із «обмеженням 10 днів до дня оголошення закупівлі»
Вимога сформульована як обов’язок учасника надати протокол, який має бути виданий не раніше ніж за 10 днів до дня оголошення цієї закупівлі, на ім’я учасника, спеціалізованою метрологічною лабораторією, а також надати копію сертифіката визнання вимірювальних можливостей лабораторії.
Порушення:
Дискримінаційний характер строкової прив’язки до дати оголошення закупівлі. Дата оголошення закупівлі визначається Замовником. Вимога мати документ у вузькому «вікні» до оголошення закупівлі звужує коло учасників та створює необґрунтовану перевагу тим суб’єктам, які отримали такий документ заздалегідь. Це порушує статтю 5 та частину четверту статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Невідповідність пункту 29 Постанови Кабінету Міністрів України № 1178. ДСТУ EN 50160:2023 визначає технічні характеристики напруги електропостачання, але не встановлює обов’язку учасника підтверджувати відповідність шляхом протоколу у «дооголошувальний» строк. Замовник фактично встановив додаткову процедурну вимогу до участі, що не випливає з національного стандарту, чим порушив пункт 29 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.
Невідповідність предмету закупівлі/розподілу відповідальності за якість. У технічній специфікації Замовник зазначає, що основні показники якості визначені Кодексом систем розподілу (постанова НКРЕКП № 310).
Отже, вимога «протоколу на ім’я учасника» не є природним способом підтвердження здатності постачальника виконати договір постачання і має характер додаткового бар’єра участі.
2) Пункт 4.4 Додатку 1: «чинний сертифікат відповідності послуг з постачання електроенергії» Закону України «Про ринок електричної енергії», ПРРЕЕ та ДСТУ EN 50160:2023
Додаток 1 вимагає сертифікат, який підтверджує відповідність «послуг з постачання електричної енергії» Закону України «Про ринок електричної енергії», Правилам роздрібного ринку електричної енергії та ДСТУ EN 50160:2023, виданий органом із сертифікації на ім’я учасника.
Порушення:
Відсутність правової основи для обов’язкової “сертифікації послуг постачання електроенергії” як умови участі у закупівлі. Нормативне регулювання діяльності електропостачальника ґрунтується на ліцензуванні (НКРЕКП) та спеціальних правилах ринку, а не на “сертифікаті відповідності послуг” від органів сертифікації. Встановлення такої вимоги є додатковим критерієм допуску, який не передбачений Законом України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, і порушує статтю 5 та частину четверту статті 22 цього Закону.
Порушення пункту 29 Постанови Кабінету Міністрів України № 1178. ДСТУ EN 50160:2023 регулює технічні характеристики напруги електропостачання, але не передбачає “сертифіката відповідності послуг постачання електроенергії” як обов’язкового документа, тим більше – виданого органом сертифікації “на ім’я учасника”. Отже, Замовник встановив вимогу, яка не випливає з національного стандарту якості електричної енергії, чим порушив пункт 29 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.
3) Пункт 4.5 Додатку 1: лист ОСР про відсутність заборгованості, «виданий не раніше ніж за 10 днів до дня оголошення цієї закупівлі»
Додаток 1 встановлює вимогу листа ОСР про відсутність заборгованості, при цьому лист має бути виданий «не раніше ніж за 10 днів до дня оголошення цієї закупівлі».
Порушення:
Дискримінаційний характер строкової прив’язки “до дня оголошення”. Як і у п. 4.1, така умова звужує коло учасників, оскільки учасник не має об’єктивної можливості планувати отримання документа до оголошення закупівлі. Це порушує статтю 5 та частину четверту статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Встановлення додаткового критерію допуску поза межами статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII. Перелік підстав для відмови/відхилення є вичерпним; вимога листа ОСР як умови участі не належить до таких підстав.
4) Пункт 6.2 Додатку 1: довідка банку про залишок коштів і виписка з рахунку покриття гарантії
Додаток 1 вимагає надання довідки про залишок коштів із зазначенням номера рахунку покриття гарантії та виписки з рахунку покриття, завірених банком.
Порушення:
Розкриття інформації, що охоплюється банківською таємницею. Відомості про рахунки клієнтів та інформація про операції/стан рахунку належать до банківської таємниці згідно зі статтею 60 Закону України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 № 2121-III.
Вимога розкриття номера рахунку покриття та виписки у складі пропозиції створює непропорційний тягар для учасника та звужує конкуренцію.
Надмірність порівняно з нормативним регулюванням банківської гарантії. Банківська гарантія та вимоги до забезпечення тендерної пропозиції врегульовані Постановою Національного банку України від 15.12.2004 № 639 та Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628.
Ці акти не встановлюють загального обов’язку учасника розкривати у складі пропозиції банківські виписки/залишки як умову підтвердження забезпечення, якщо гарантія оформлена належним чином.
5) Пункт 7.2 Додатку 1: довідка НКРЕКП про відсутність штрафів у 2025 році
Додаток 1 вимагає довідку НКРЕКП про відсутність факту накладання штрафів у 2025 році.
Порушення:
Встановлення додаткового критерію допуску поза межами Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII. Стаття 17 Закону № 922-VIII визначає вичерпні підстави для відмови. Відсутність штрафів НКРЕКП за певний період не є підставою статті 17, а отже вимога довідки створює незаконний додатковий бар’єр участі.
Вимога документального підтвердження інформації, яка є публічною/офіційно оприлюднюваною. Рішення НКРЕКП про застосування санкцій є актами регулятора, які оприлюднюються. Вимога індивідуальної довідки суперечить частині четвертій статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Судова практика щодо недопустимості формування додаткових підстав для відхилення поза законом. Верховний Суд у постанові від 23.04.2020 у справі № 160/5735/19 (провадження К/9901/1269/20, ЄДРСР 88886258) наголошує на обов’язку діяти у межах закону та неприпустимості надмірного формалізму/вимог поза законом у сфері закупівель.
НКРЕКП є єдиним органом, що законно оцінює та карає порушення Ліцензійних умов, а замовник не може поставити участь у закупівлі в залежність від того, чи застосовувалися до ліцензіата ті чи інші санкції регулятора.
IV. Додаткове порушення: внутрішня суперечність тендерної документації
У розділі ІІІ тендерної документації (п. 8) Замовник зазначає: «Інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати… – Не вимагається», тоді як Додаток 1 встановлює обов’язок подання протоколів/сертифікатів (п. 4.1, 4.4 тощо). Така суперечність порушує принципи прозорості та передбачуваності вимог до учасників і створює ризик довільного тлумачення під час оцінки пропозицій, що несумісно зі статтею 5 та частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
1) Пункт 4.1 Додатку 1: протокол якості за ДСТУ EN 50160:2023 із «обмеженням 10 днів до дня оголошення закупівлі»
Вимога сформульована як обов’язок учасника надати протокол, який має бути виданий не раніше ніж за 10 днів до дня оголошення цієї закупівлі, на ім’я учасника, спеціалізованою метрологічною лабораторією, а також надати копію сертифіката визнання вимірювальних можливостей лабораторії.
Порушення:
Дискримінаційний характер строкової прив’язки до дати оголошення закупівлі. Дата оголошення закупівлі визначається Замовником. Вимога мати документ у вузькому «вікні» до оголошення закупівлі звужує коло учасників та створює необґрунтовану перевагу тим суб’єктам, які отримали такий документ заздалегідь. Це порушує статтю 5 та частину четверту статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Невідповідність пункту 29 Постанови Кабінету Міністрів України № 1178. ДСТУ EN 50160:2023 визначає технічні характеристики напруги електропостачання, але не встановлює обов’язку учасника підтверджувати відповідність шляхом протоколу у «дооголошувальний» строк. Замовник фактично встановив додаткову процедурну вимогу до участі, що не випливає з національного стандарту, чим порушив пункт 29 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.
Невідповідність предмету закупівлі/розподілу відповідальності за якість. У технічній специфікації Замовник зазначає, що основні показники якості визначені Кодексом систем розподілу (постанова НКРЕКП № 310).
Отже, вимога «протоколу на ім’я учасника» не є природним способом підтвердження здатності постачальника виконати договір постачання і має характер додаткового бар’єра участі.
2) Пункт 4.4 Додатку 1: «чинний сертифікат відповідності послуг з постачання електроенергії» Закону України «Про ринок електричної енергії», ПРРЕЕ та ДСТУ EN 50160:2023
Додаток 1 вимагає сертифікат, який підтверджує відповідність «послуг з постачання електричної енергії» Закону України «Про ринок електричної енергії», Правилам роздрібного ринку електричної енергії та ДСТУ EN 50160:2023, виданий органом із сертифікації на ім’я учасника.
Порушення:
Відсутність правової основи для обов’язкової “сертифікації послуг постачання електроенергії” як умови участі у закупівлі. Нормативне регулювання діяльності електропостачальника ґрунтується на ліцензуванні (НКРЕКП) та спеціальних правилах ринку, а не на “сертифікаті відповідності послуг” від органів сертифікації. Встановлення такої вимоги є додатковим критерієм допуску, який не передбачений Законом України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, і порушує статтю 5 та частину четверту статті 22 цього Закону.
Порушення пункту 29 Постанови Кабінету Міністрів України № 1178. ДСТУ EN 50160:2023 регулює технічні характеристики напруги електропостачання, але не передбачає “сертифіката відповідності послуг постачання електроенергії” як обов’язкового документа, тим більше – виданого органом сертифікації “на ім’я учасника”. Отже, Замовник встановив вимогу, яка не випливає з національного стандарту якості електричної енергії, чим порушив пункт 29 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.
3) Пункт 4.5 Додатку 1: лист ОСР про відсутність заборгованості, «виданий не раніше ніж за 10 днів до дня оголошення цієї закупівлі»
Додаток 1 встановлює вимогу листа ОСР про відсутність заборгованості, при цьому лист має бути виданий «не раніше ніж за 10 днів до дня оголошення цієї закупівлі».
Порушення:
Дискримінаційний характер строкової прив’язки “до дня оголошення”. Як і у п. 4.1, така умова звужує коло учасників, оскільки учасник не має об’єктивної можливості планувати отримання документа до оголошення закупівлі. Це порушує статтю 5 та частину четверту статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Встановлення додаткового критерію допуску поза межами статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII. Перелік підстав для відмови/відхилення є вичерпним; вимога листа ОСР як умови участі не належить до таких підстав.
4) Пункт 6.2 Додатку 1: довідка банку про залишок коштів і виписка з рахунку покриття гарантії
Додаток 1 вимагає надання довідки про залишок коштів із зазначенням номера рахунку покриття гарантії та виписки з рахунку покриття, завірених банком.
Порушення:
Розкриття інформації, що охоплюється банківською таємницею. Відомості про рахунки клієнтів та інформація про операції/стан рахунку належать до банківської таємниці згідно зі статтею 60 Закону України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 № 2121-III.
Вимога розкриття номера рахунку покриття та виписки у складі пропозиції створює непропорційний тягар для учасника та звужує конкуренцію.
Надмірність порівняно з нормативним регулюванням банківської гарантії. Банківська гарантія та вимоги до забезпечення тендерної пропозиції врегульовані Постановою Національного банку України від 15.12.2004 № 639 та Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628.
Ці акти не встановлюють загального обов’язку учасника розкривати у складі пропозиції банківські виписки/залишки як умову підтвердження забезпечення, якщо гарантія оформлена належним чином.
5) Пункт 7.2 Додатку 1: довідка НКРЕКП про відсутність штрафів у 2025 році
Додаток 1 вимагає довідку НКРЕКП про відсутність факту накладання штрафів у 2025 році.
Порушення:
Встановлення додаткового критерію допуску поза межами Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII. Стаття 17 Закону № 922-VIII визначає вичерпні підстави для відмови. Відсутність штрафів НКРЕКП за певний період не є підставою статті 17, а отже вимога довідки створює незаконний додатковий бар’єр участі.
Вимога документального підтвердження інформації, яка є публічною/офіційно оприлюднюваною. Рішення НКРЕКП про застосування санкцій є актами регулятора, які оприлюднюються. Вимога індивідуальної довідки суперечить частині четвертій статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Судова практика щодо недопустимості формування додаткових підстав для відхилення поза законом. Верховний Суд у постанові від 23.04.2020 у справі № 160/5735/19 (провадження К/9901/1269/20, ЄДРСР 88886258) наголошує на обов’язку діяти у межах закону та неприпустимості надмірного формалізму/вимог поза законом у сфері закупівель.
НКРЕКП є єдиним органом, що законно оцінює та карає порушення Ліцензійних умов, а замовник не може поставити участь у закупівлі в залежність від того, чи застосовувалися до ліцензіата ті чи інші санкції регулятора.
IV. Додаткове порушення: внутрішня суперечність тендерної документації
У розділі ІІІ тендерної документації (п. 8) Замовник зазначає: «Інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати… – Не вимагається», тоді як Додаток 1 встановлює обов’язок подання протоколів/сертифікатів (п. 4.1, 4.4 тощо). Така суперечність порушує принципи прозорості та передбачуваності вимог до учасників і створює ризик довільного тлумачення під час оцінки пропозицій, що несумісно зі статтею 5 та частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Прийняти скаргу до розгляду в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII. Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації процедури закупівлі UA-2025-12-15-006306-a шляхом виключення/належного коригування дискримінаційних вимог Додатку 1, а саме: п. 4.1 (протокол якості ДСТУ EN 50160:2023 із графіком та обмеженням «не раніше ніж за 10 днів до дня оголошення» + сертифікат лабораторії); п. 4.4 (сертифікат відповідності послуг постачання електричної енергії Закону України «Про ринок електричної енергії», ПРРЕЕ та ДСТУ EN 50160:2023, виданий органом сертифікації); п. 4.5 (лист ОСР про відсутність заборгованості із обмеженням «не раніше ніж за 10 днів до дня оголошення»); п. 6.2 (довідка банку про залишок коштів із номером рахунку покриття + виписка з рахунку покриття); п. 7.2 (довідка НКРЕКП про відсутність штрафів у 2025 році). Зобов’язати Замовника усунути суперечність між розділом ІІІ (п. 8) тендерної документації («не вимагається» інформація про протоколи/сертифікати) та Додатком 1 (п. 4.1, 4.4, 4.5 тощо), привівши вимоги до учасників у відповідність до Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Запити Органу оскарження
Номер:
045a2fb23a2c44f0b68341c7df1bb2d0
Тема запиту:
Пояснення щодо скарги UA-2025-12-15-006306-a.c1
Текст запиту:
Замовник не погоджується з вимогами Скаржника та надає наступні обґрунтування щодо встановлених умов тендерної документації (ТД):
1. Щодо вимог п. 4.1 та п. 4.4 (ДСТУ EN 50160:2023 та сертифікація)
Згідно з ПРРЕЕ, Постачальник несе відповідальність за якість електричної енергії перед Споживачем. Вимога надати протокол та сертифікат відповідності послуг стандартам ДСТУ EN 50160:2023 зумовлена необхідністю пересвідчитися, що Учасник має технічну можливість проводити моніторинг параметрів якості (або має відповідні договори з лабораторіями). Це є гарантією захисту дороговартісного обладнання Замовника від неякісного ресурсу. Статус «постачальника» не звільняє учасника від обов'язку гарантувати якість товару, що постачається.
2. Щодо обмеження «не раніше ніж за 10 днів до оголошення» (п. 4.1, 4.5)
Дана вимога встановлена з метою отримання актуальних відомостей про стан розрахунків Учасника з ОСР та актуальних параметрів якості. У зв'язку з високою динамікою ринку у 2025 році, документи, видані місяць тому, не можуть вважатися належним доказом спроможності учасника виконувати зобов'язання протягом усього терміну дії договору. Дана вимога застосовується до всіх учасників однаково, а отже, не є дискримінаційною.
3. Щодо банківських документів (п. 6.2)
Замовник наголошує, що вимога надати номер рахунку та виписку не є примусовим розголошенням банківської таємниці. Учасник, беручи участь у закупівлі, самостійно та добровільно приймає рішення про розкриття певної інформації для підтвердження своєї фінансової стабільності. Наявність коштів на рахунку покриття є критично важливою гарантією того, що Учасник зможе закуповувати енергію на балансуючому ринку та ринку «на добу наперед», що убезпечує Замовника від передачі до ПОН. Це важливо для забезпечення безперебійного постачання у 2025 році.
4. Щодо довідки НКРЕКП (п. 7.2)
Вимога щодо довідки про відсутність штрафів у 2025 році спрямована на підтвердження доброчесності Учасника саме в поточному періоді. Хоча частина інформації є на сайті Регулятора, офіційний документ дозволяє Замовнику отримати вичерпну інформацію, яка може бути відсутня в онлайн-реєстрах у зв'язку з затримками в оновленні даних.
5. Щодо усунення суперечностей (Розділ ІІІ та Додаток 1)
Замовник визнає наявність технічної неточності у формулюваннях Розділу ІІІ щодо «невимагання» певних сертифікатів. Дана суперечність є формальною помилкою, яка не впливає на зміст пропозиції. Замовник готовий внести відповідні зміни до ТД для приведення пунктів у відповідність один до одного.
Дата опублікування:
25.12.2025 12:40