• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

ДК 021:2015 код 55520000-1 - Кейтерингові послуги (Послуги із організації та забезпечення харчування пацієнтів стаціонарних відділень лікувально-профілактичного закладу)

Призупинено

8 997 875.00 UAH без ПДВ
Період оскарження: 15.12.2025 11:11 - 20.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 8ed268f40e9745f3a7717e1599373d5f
Ідентифікатор запиту: UA-2025-12-15-005744-a.b1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 30.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 23.12.2025 17:55
Автор: ТОВ "СНС КЕЙТЕРИНГ", Панчук Тетяна +380951042766 pontem@meta.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 0832c859467249598ec8e74b903ecd53
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація містить дискримінаційні вимоги, зокрема, замовник вимагає надати: копії сертифікатів якості та/або декларацій про відповідність дезінфекційних (дезінфікуючих) засобів, а також Гарантійний лист від виробника дезінфікуючого засобу на території України адресований учаснику закупівлі, щодо відповідності зазначеним вимогам (параметрів, які встановлені в тендерній документації).
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: І. Згідно з п. 16 Додатку 2 до тендерної документації Замовником вимагається:
«16. Для забезпечення безпеки пацієнтів Учасник (виконавець) зобов’язаний використовувати для обробки поверхонь, обладнання, інвентарю та посуду, щоб запобігти поширенню інфекцій мийні та сучасні дезінфікуючі засоби згідно з вимогами законодавства. Дезінфекція має проводитися регулярно, згідно з встановленим графіком та інструкціями. Дезінфікуючі засоби повинні бути ефективними проти відповідних збудників, безпечними для персоналу та не впливати на якість їжі. Дезінфектанти повинні бути зареєстровані у Державному реєстрі дезінфекційних засобів та дозволені для використання у харчовій промисловості.
16.1. Вимоги до дезинфікуючих засобів, які необхідні для дотримання і проведення санітарної обробки потужностей, які будуть використовуватися під час надання послуг:
Засіб на основі комплексу 2-х четвертинних амонієвих солей (не менше 9,0%), сінергічних допоміжних компонентів (у т.ч. неіоногенна ПАР, регулятор рН, комплексоутворювач, інгібіторкорозії, барвник, ароматизатор). У складі засобу не повинні міститись в якості діючої речовини альдегіди, надкислоти, похіднігуанідинів, аміни, спирти, активний хлор абокисень, кислоти, екологічно несприятливі речовини та компоненти з алергізуючою дією (зокрема, ферменти), компоненти з плівкоутворенням.
Дезінфекційний засіб повинен мати широкий спектр антимікробної дії: бактерицидна (протиграм-позитивних та грам-негативних бактерій, в т.ч. збудників гнійно-септичних та інших внутрішньо-лікарняних інфекцій - кишкової і синьогнойної паличок, ацинетобактерів, протею, стафілококів, стрептококів, клебсіел та ін., збудників холери, легіонельозу); туберкулоцидна, віруліцидна (у т.ч. проти вірусів грипу, герпесу, вакцинія вірусу, аденовірусів, ВІЛ, вірусів гепатитів А, В, С, рота-, поліо-ентеровірусів тощо); фунгіцидна (у т.ч. проти патогенних грибів роду Саndida, збудників дерматомікозів, пліснявих грибів), спороцидна дія. Наявність в інструкції режиму дезінфекції шкаралупи харчових яєць при експозиції не більше 10 хвилин.
Можливість застосування засобу для дезінфекції та санітарної обробки (поєднання процесів миття та дезінфекції) виробничого посуду, виробничої і зворотної тари, інвентарю, технологічного обладнання; для дезінфекції та миття поверхонь у виробничих, складських, санітарно-побутових приміщеннях; для дезінфекції автотранспорту для перевезення харчової сировини та готової продукції; дезінфекції систем вентиляції та кондиціонування повітря.
Безпечність засобу: 4 клас небезпеки (мало небезпечна речовина) при інгаляційному впливі в умовах вільного випаровування, введенні у шлунок і нанесенні на шкіру; відсутність кумулятивної, сенсибілізуючої, мутагенної, канцерогенної, ембріотоксичної, гонадотоксичної, тератогенноїдії і віддалених наслідків дії.
Спектр антимікробної дії. Має бактерицидну проти широкого спектру грам+ та грам- бактерій-збудників ІПНМД (у тому числі, Acinetobacterbaumannii, Bordetellapertussis, Campylobacterjejuni, Klebsiellapneumoniae, MethicillinResistantStaphylococcusaureus (MRSA), Klebsiellaaerogenes, Enterobactercloacae, Enterococcusfaecalis, Enterococcushirae, Escherichiacoli 0157:1-17, Legionellapneumophila, Listeriamonocytogenes, Proteusmirabilis, Pseudomonasaeruginosa, Salmonellaenterica, Serratiamarcescens, Shigelladysenteriae, Staphylococcusepidermidis, Streptococcuspneumoniae, Streptococcuspyogenes, збудників чуми, холери, бруцельозу, лептоспірозу, псевдотуберкульозу), мікобактерицидну (Mycobacteriumbovis, у тому числі туберкулоцидну), віруліцидну (в т.ч. проти оболонкових вірусів, які спричиняють гепатити В, С та ВІЛ, грип всіх типів (у т.ч. H5N1 та H1N1), коронавірусів (включаючи збудників SARS («атиповапневмонія»), SARS-CoV-2 (асоційований з COVID-19), вірус герпесу, респіраторно-синцитіальний вірус, вірус кору; великих і дрібних безоболонкових вірусів (в т.ч. аденовірус, ротавірус, ріновірус, поліовірус, вірус гепатиту А, ентеровіруси, норовірус та ін.), фунгіцидну (в т.ч. проти грибів роду Candida (Candidaalbicans, Candidaauris, які також є стійкими до антимікробнихзасобів), збудників дерматомікозів (Trichophytonmentagrophytes) і пліснявих грибів (Aspergillusbrasiliensis (niger)), спороцидну дію (проти споро утворюючих бактерій Clostridiumdifficile і пліснявих грибів в споровій формі (тест на Aspergillusbrasiliensis (niger)).
Засіб у вигляді готових до застосування серветок, які просочені гіпохлоритом натрію - 0,5-0,7% за активним хлором (активно діюча речовина), допоміжні компоненти: мийний, ароматизуючий, антикорозійний і стабілізатор вмісту активного хлору. Показник рН розчину лужний - 10,5-13,0 од. рН.
Можливість застосування засобу з метою очищення і швидкої дезінфекції поверхонь приміщень, поверхонь об՚єктів в зонах приготування, роздачі і реалізації їжі і продуктів харчування, інших поверхонь, до яких часто торкаються; для планової і поточної швидкої дезінфекції та генеральних прибирань автотранспорту для перевезення харчової сировини та готової продукції.
Для підтвердження вищезазначених характеристик дезинфікуючих засобів, учасник має надати Інструкцію із застосування та/або висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Учасник в складі тендерної пропозиції надає копії сертифікатів якості та/або декларацій про відповідність дезінфекційних (дезінфікуючих) засобів, а також Гарантійний лист від виробника дезінфікуючого засобу на території України адресований учаснику закупівлі, щодо відповідності зазначеним вимогам (параметрів, які встановлені в тендерній документації).»
1. Щодо гарантійного листа від виробника.
Вимога про обов’язкове надання гарантійного листа від третьої особи є дискримінаційною, позаяк ставить участь ТОВ «СНС КЕЙТЕРИНГ» у залежність від третіх осіб, а ще й саме від виробника, а не від постачальника, дистриб’ютора або іншого суб’єкта господарювання, безпідставно обмежує коло потенційних учасників, оскільки не всі учасники мають прямі договірні відносини з виробником, що ставить таких учасників у нерівні умови участі в процедурі закупівлі.
Законодавством України не передбачено обов’язку учасника публічної закупівлі мати гарантійний лист від виробника, а вимога Замовника фактично втручається у господарську діяльність учасників, змушуючи їх вступати у договірні відносини з конкретним виробником або його представником.
Якість та відповідність дезінфекційних засобів підтверджується сертифікатами відповідності, деклараціями відповідності, висновками державної санітарно-епідеміологічної експертизи, які вже надаються у складі тендерної пропозиції.
Таким чином, додаткова вимога щодо гарантійного листа від виробника є надмірною, не пов’язаною безпосередньо з предметом закупівлі та не впливає на якість послуг згідно з закупівлею.
Зазначена вимога створює штучні бар’єри участі у процедурі закупівлі та може призводити до надання переваг обмеженому колу суб’єктів господарювання, які мають ексклюзивні або прямі відносини з виробником, що суперечить принципу добросовісної конкуренції.
Антимонопольний комітет України у своїй сталiй практиці неодноразово зазначав, що вимоги щодо надання гарантійних листів від виробника, які не передбачені законодавством та не є об’єктивно необхідними для підтвердження відповідності предмета закупівлі, визнаються дискримінаційними та такими, що порушують законодавство у сфері публічних закупівель.
2. Щодо висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»
Стаття 11 була змінена.
Обов’язковість отримання висновку ДСЕЕ як універсального документа скасована.
ДСЕЕ не є обов’язковим документом для обігу продукції, у тому числі дезінфікуючих засобів.
Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи не є документом, що видається у загальному порядку, а його вимагання у складі тендерної пропозиції не передбачено чинним законодавством України, оскільки відповідність дезінфекційних засобів підтверджується іншими документами, зокрема документами державної реєстрації та деклараціями відповідності.
3. Щодо Інструкції із застосування «Для підтвердження вищезазначених характеристик».
Замовником у тендерній документації встановлено вимогу щодо підтвердження технічних, якісних та функціональних характеристик дезінфекційних засобів шляхом надання Інструкції із застосування.
Водночас зазначений документ не може підтверджувати значну частину вимог, визначених пунктом 16.1 тендерної документації, з огляду на таке.
Інструкція із застосування не підтверджує хімічний склад і кількісний вміст діючих речовин
Інструкція із застосування є експлуатаційним та інформаційним документом, який містить рекомендації щодо способу, режимів та умов використання засобу, проте:
• не є документом аналітичного контролю;
• не підтверджує фактичний склад засобу;
• не підтверджує відсотковий вміст діючих речовин, зокрема комплексу четвертинних амонієвих солей у концентрації не менше 9,0%;
• не підтверджує відсутність у складі альдегідів, надкислот, похідних гуанідинів, амінів, спиртів, активного хлору або кисню, кислот, екологічно несприятливих або алергізуючих речовин.
Зазначені характеристики можуть бути підтверджені виключно документами виробника, протоколами випробувань або реєстраційними матеріалами, але не інструкцією.
Інструкція не підтверджує заявлений спектр антимікробної дії
Вимоги Замовника включають надзвичайно широкий та деталізований спектр антимікробної дії, у тому числі:
• бактерицидну (щодо конкретно перелічених збудників);
• туберкулоцидну;
• віруліцидну (щодо великого переліку оболонкових та безоболонкових вірусів, включно з SARS-CoV-2);
• фунгіцидну;
• спороцидну дію (з посиланням на конкретні тест-штами).
Однак Інструкція із застосування не є документом, який підтверджує результати лабораторних або клінічних досліджень, і не може слугувати доказом ефективності дії засобу щодо конкретних мікроорганізмів або вірусів.
Інструкція не підтверджує показники безпечності та токсикологічні характеристики
Замовником встановлено вимоги щодо:
• 4 класу небезпеки;
• відсутності кумулятивної, сенсибілізуючої, мутагенної, канцерогенної, ембріотоксичної, гонадотоксичної та тератогенної дії.
Водночас інструкція із застосування не є токсикологічним документом і не містить результатів токсиколого-гігієнічної оцінки, що підтверджує зазначені показники.
Такі характеристики визначаються виключно в процесі державної реєстрації або спеціалізованих досліджень, і не можуть бути доведені інструкцією.
Інструкція не підтверджує можливість застосування для всіх перелічених об’єктів
Вимоги Замовника охоплюють широкий перелік об’єктів застосування (виробниче обладнання, тара, автотранспорт, системи вентиляції, кондиціонування, харчові яйця тощо).
Інструкція може лише описувати рекомендовані способи застосування, але:
• не підтверджує допустимість такого застосування з точки зору санітарного законодавства;
• не підтверджує ефективність та безпечність у кожному з перелічених випадків.
Висновок щодо дискримінаційності вимоги.

Таким чином, вимога Замовника щодо підтвердження вищезазначених характеристик Інструкцією із застосування є:
• необґрунтованою;
• такою, що не відповідає природі та змісту зазначеного документа;
• такою, що унеможливлює подання пропозиції учасниками, які мають відповідний товар, але не можуть підтвердити надмірно деталізовані вимоги документом, який об’єктивно не призначений для цього.

Зазначене порушує принципи недискримінації учасників, добросовісної конкуренції та пропорційності, визначені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
З огляду на викладене, Скаржник вважає, що зазначена вимога тендерної документації порушує норми Закону України «Про публічні закупівлі», є дискримінаційною та такою, що обмежує конкуренцію, у зв’язку з чим просить Антимонопольний комітет України зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації шляхом виключення оскаржуваних вимог.
Зазначені вимоги тендерної документації Замовника не дають учасникам, у тому числі ТОВ «СНС КЕЙТЕРИНГ», шансів на визнання їх переможцями закупівлі, укладання договору та отримання прибутку.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження