• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Електрична енергія

Аукціон

до початку аукціону залишилося 14 годин

1 099 010.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 08.12.2025 16:03 - 14.12.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: b4389a2da75d4e339266b21ffa5487ee
Ідентифікатор запиту: UA-2025-12-08-016646-a.a1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Скаржник – Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ 365» – здійснює господарську діяльність з постачання електричної енергії споживачу на підставі: Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII; Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 27.12.2017 № 1469. Виконавчий комітет Бориславської міської ради (далі – Замовник) затвердив та оприлюднив тендерну документацію до процедури відкритих торгів з особливостями на закупівлю електричної енергії на 2026 рік. Тендерна документація розроблена, зокрема, з посиланням на Закон України «Про публічні закупівлі», Постанову Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, Закон України «Про ринок електричної енергії», Правила роздрібного ринку електричної енергії (Постанова НКРЕКП № 312), Правила ринку (Постанова НКРЕКП № 307). Разом з тим, аналіз тендерної документації та додатків до неї свідчить про наявність у ній низки вимог, які: не передбачені жодною нормою Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII); суперечать пункту 29 Особливостей, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель…» (далі – Постанова № 1178, Особливості); виходять за межі вимог спеціального енергетичного законодавства та національних стандартів (ДСТУ), що регулюють якість електричної енергії (зокрема ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення», ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення»). Скаржник має намір взяти участь у процедурі закупівлі, однак вважає, що такі вимоги є дискримінаційними та порушують його права як потенційного учасника. Оскаржуються такі положення тендерної документації: Вимога, що тендерна пропозиція повинна бути підписана виключно кваліфікованим електронним підписом (КЕП), у т.ч. окремо на всю пропозицію та на кожний електронний документ. Вимоги Додатку 1 (пункти 5.1, 5.1.1, 5.2.1) щодо обов’язкової наявності центру обслуговування споживачів / структурного підрозділу / посадової особи на території Львівської області або суміжних областей (Тернопільської, Рівненської, Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської). Вимога п. 5.3.2 Додатку 1 – підтвердження функціонування веб-сайту довідкою / актом / листом НКРЕКП або її територіального підрозділу. Вимога п. 5.5 Додатку 1 – надання гарантійного листа про те, що з 01.01.2021 по день подання пропозиції учасник жодного разу не набував статусу «дефолтний» та/або «переддефолтний» за Правилами ринку, з автоматичним відхиленням пропозиції у разі виявлення протилежної інформації. Вимога п. 5.6.2 Додатку 1 – наявність у учасника принаймні одного працівника, який пройшов навчальний курс по оптимізації бізнес-процесів на основі стандарту ISO 9001:2015 (або новішої версії), та подання відповідного сертифіката/свідоцтва й підтвердження трудових правовідносин. На думку Скаржника, зазначені умови порушують принципи та норми Закону № 922-VIII і Особливостей, а також виходять за межі вимог профільних нормативно-правових актів і ДСТУ.
Пов'язані документи: Учасник Замовник Орган оскарження
Дата розгляду скарги: 23.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 15.12.2025 18:40
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 25.12.2025 17:15
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 25.12.2025 17:15
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: a8de3ed91c9146bea2dbe9df6ed487ed
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. Вимога про підписання тендерної пропозиції виключно КЕП
У розділі 3 тендерної документації встановлено, що тендерна пропозиція повинна бути підписана кваліфікованим електронним підписом (КЕП), а у разі подання електронних документів – КЕП має бути накладений і на пропозицію в цілому, і на кожен електронний документ окремо.
Закон № 922-VIII (частина третя статті 12) вимагає, щоб документи у системі публічних закупівель створювались та подавались відповідно до Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги». Закон № 2155-VIII визначає, що кваліфікований електронний підпис є різновидом удосконаленого електронного підпису, який базується на кваліфікованому сертифікаті.
Таким чином, правова вимога полягає в тому, щоб документ був підписаний електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті. Вимога Замовника про обов’язкове накладення КЕП і на пропозицію в цілому, і на кожен електронний документ окремо виходить за межі законодавчих вимог та створює надмірний формалізм. Це може слугувати підставою для формального відхилення пропозицій за відсутності будь-якого реального порушення закону, що суперечить принципам пропорційності та недискримінації, передбаченим статтею 5 Закону № 922-VIII.
Скаржник просить орган оскарження оцінити цю вимогу як таку, що потребує приведення у відповідність до Закону № 2155-VIII (формулювання на зразок: «електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті») та виключення дублюючих вимог щодо повторного підпису кожного документа.
2. Вимога про наявність центру обслуговування споживачів / структурного підрозділу / посадової особи в межах Львівської або суміжних областей (пункти 5.1, 5.1.1, 5.2.1 Додатку 1)
Додаток 1 містить вимоги, згідно з якими Учасник повинен надати:
довідку про створення центру обслуговування споживачів (клієнтів) на території Львівської області або суміжних областей – Тернопільської, Рівненської, Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської;
або (якщо центр не є обов’язковим за ПРРЕЕ) – довідку про наявність окремого структурного підрозділу або посадової особи з робочим місцем на території цих областей, на яку покладаються функції з розгляду звернень/скарг/претензій та особистого прийому споживачів.
При цьому в обох випадках вимагається, щоб такий центр/підрозділ/посадова особа знаходилися саме в межах території діяльності оператора системи розподілу, до якого приєднані об’єкти Замовника.
Ні Ліцензійні умови № 1469, ні ПРРЕЕ (зокрема п. 8.3.17) не передбачають вимоги щодо територіального розміщення центру обслуговування споживачів або структурного підрозділу в конкретній області чи суміжних областях. Нормативне регулювання вимагає:
створення центру обслуговування споживачів для учасників, які обслуговують 50 000 і більше споживачів;
покладення функцій центру на структурний підрозділ або посадову особу – для учасників, які обслуговують менше 50 000 споживачів.
Отже, вимога Замовника щодо географічної прив’язки центру/підрозділу/посадової особи до Львівської або суміжних областей:
не випливає з жодного нормативно-правового акта (ні ПРРЕЕ, ні Ліцензійних умов, ні ДСТУ);
фактично є вимогою до матеріально-технічної бази та персоналу (наявність офісу/штату в певному регіоні), що прямо суперечить пункту 29 Особливостей, який забороняє застосування пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону № 922-VIII при закупівлі електричної енергії та встановлення додаткових вимог до предмета закупівлі, не передбачених національними стандартами.
Така вимога істотно звужує коло потенційних учасників, обмежуючи участь лише тими постачальниками, які вже мають офіс/центр/посадову особу саме в зазначених областях, і дискримінує ліцензіатів, що здійснюють діяльність на всій території України, виконують вимоги ПРРЕЕ та Ліцензійних умов, але не мають стаціонарного підрозділу у відповідному регіоні.
3. Вимога підтвердження веб-сайту довідкою/актом/листом НКРЕКП (п. 5.3.2 Додатку 1)
Пункт 5.3.2 Додатку 1 передбачає, що відповідність функціонування веб-сайту учасника вимогам законодавства та Ліцензійних умов має бути підтверджена Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), або її територіальним підрозділом (у формі довідки/акта/листа тощо).
ПРРЕЕ та Ліцензійні умови № 1469 дійсно покладають на електропостачальника обов’язок:
мати офіційний веб-сайт;
розміщувати на ньому визначений перелік інформації (зокрема, про ціни, порядок розгляду звернень, регульовані акти тощо).
Разом з тим, жоден із зазначених нормативних актів не вимагає отримання від НКРЕКП окремої довідки/акта/листа щодо функціонування веб-сайту як умови участі у процедурі публічних закупівель. НКРЕКП здійснює контроль за дотриманням Ліцензійних умов у межах своїх повноважень, але Закон № 922-VIII не ставить право участі в закупівлі у залежність від наявності такого документа від регулятора.
Отримання спеціальної довідки/акта/листа НКРЕКП під конкретну закупівлю по суті створює новий, не передбачений законом, документальний бар’єр, що:
не випливає із Закону № 922-VIII;
не передбачений ПРРЕЕ, Ліцензійними умовами № 1469 або ДСТУ;
може бути об’єктивно складним у строк, відведений для подання тендерних пропозицій.
Це суперечить частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII (заборона встановлювати вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації).
4. Вимога гарантійного листа щодо відсутності статусу «дефолтний» / «переддефолтний» з 01.01.2021 (п. 5.5 Додатку 1)
Пункт 5.5 Додатку 1 вимагає, щоб учасник надав гарантійний лист про те, що у період з 01.01.2021 року по день подання пропозиції він не набував статусу «дефолтний» та/або «переддефолтний», та містить застереження, що у разі виявлення факту набуття такого статусу пропозиція буде відхилена.
Статус «дефолтний» та «переддефолтний» регулюється Правилами ринку (Постанова НКРЕКП № 307). Наслідком набуття статусу «дефолтний» є, зокрема, постачання електричної енергії споживачам такого учасника постачальником «останньої надії» на період врегулювання ситуації. Жоден нормативний акт:
не встановлює вічної заборони для суб’єкта, який колись мав статус «дефолтний/переддефолтний», брати участь у публічних закупівлях;
не визначає факт набуття такого статусу як підставу для відмови в участі або відхилення тендерної пропозиції.
Стаття 17 Закону № 922-VIII та пункт 47 Особливостей містять вичерпний перелік підстав, за наявності яких замовник зобов’язаний відмовити учаснику в участі та/або відхилити його пропозицію. Набуття в минулому статусу «дефолтний/переддефолтний» у цьому переліку не зазначене.
Таким чином, встановлення вимоги:
надати гарантійний лист про повну відсутність такого статусу за кілька років;
відхилити пропозицію у разі виявлення протилежної інформації
фактично створює нову, не передбачену Законом № 922-VIII та Особливостями, підставу для відмови в участі та відхилення пропозиції. Це суперечить:
статті 5 Закону № 922-VIII (принципи недискримінації та пропорційності);
частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII (заборона дискримінаційних вимог).
Окрім того, така вимога є непропорційною: постачальник міг у минулому набувати статусу «дефолтний» з об’єктивних причин (наприклад, спір щодо розрахунків), усунути порушення та продовжувати ліцензовану діяльність, що підтверджується чинністю ліцензії НКРЕКП.
5. Вимога про наявність працівника, який пройшов навчання з оптимізації бізнес-процесів на основі ISO 9001:2015 (п. 5.6.2 Додатку 1)
Пункт 5.6.2 Додатку 1 передбачає, що хоча б один працівник учасника повинен пройти навчальний курс по оптимізації бізнес-процесів на основі стандарту ISO 9001:2015 або більш нової версії ISO, з наданням сертифіката/свідоцтва/диплома та документа, що підтверджує трудові правовідносини з цією особою.
Ця вимога:
не передбачена жодною нормою Закону № 2019-VIII, ПРРЕЕ, Ліцензійних умов № 1469 чи ДСТУ;
має характер вимоги до кваліфікації персоналу, тобто по суті є реалізацією пункту 2 частини другої статті 16 Закону № 922-VIII (наявність працівників відповідної кваліфікації), застосування якого прямо заборонено пунктом 29 Особливостей при закупівлі електричної енергії;
не має прямого функціонального зв’язку з якістю постачання електричної енергії та не передбачена жодним національним стандартом (ДСТУ), що регулює якість електроенергії.
Таким чином, зазначена вимога суперечить:
пункту 29 Особливостей (Постанова № 1178);
статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, як така, що створює дискримінаційні бар’єри для учасників без належного нормативного обґрунтування.

IV. Порушення прав та законних інтересів Скаржника
Скаржник є діючим ліцензіатом з постачання електричної енергії на території України, виконує вимоги Закону № 2019-VIII, ПРРЕЕ, Ліцензійних умов № 1469, ДСТУ EN 50160:2023 та ДСТУ 3466-96 щодо якості електроенергії.
Разом з тим, сукупність наведених вище вимог тендерної документації:
ставить участь Скаржника у процедурі закупівлі у залежність від наявності офісу/центру/посадової особи в строго визначених областях, що не є вимогою жодного нормативно-правового акта;
вимагає додаткових документів від НКРЕКП (довідка/акт/лист щодо веб-сайту), які не передбачені ні Законом № 922-VIII, ні спеціальним енергетичним законодавством;
фактично запроваджує нову підставу для відхилення пропозиції – набуття в минулому статусу «дефолтний/переддефолтний»;
висуває до учасника вимоги щодо кваліфікації персоналу (ISO-навчання), що заборонено пунктом 29 Особливостей;
створює надмірний формалізм у частині електронного підпису, який може бути використаний як формальна підстава для відхилення пропозиції.
Усе це порушує права Скаржника на:
участь у процедурі закупівлі на умовах рівності з іншими учасниками;
змагальність та добросовісну конкуренцію;
об’єктивну та неупереджену оцінку пропозиції.
Згідно з частиною першою статті 18 Закону № 922-VIII, Скаржник має право звернутися до Антимонопольного комітету України як органу оскарження з цією скаргою.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження