• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія (код ДК 021:2015: 09310000-5 – Електрична енергія)

Відкриті торги з особливостями на 2026 рік у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами)

Період подачі пропозицій

до закінчення періоду залишилося 2 дні (до 15.12.25 00:00)

9 826 330.00 UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
02
дн
14
год
01
хв
58
сек
Довідка МВС Пов'язаний план
Оплата за участь: 4 080.00 UAH
Період оскарження: 05.12.2025 10:34 - 12.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: a88350bb043240e6ace9917d55afd60f
Ідентифікатор запиту: UA-2025-12-05-003693-a.c1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» (далі – Скаржник) є ліцензованим постачальником електричної енергії, який здійснює діяльність на підставі Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII та ліцензії, виданої НКРЕКП згідно з Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затвердженими постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469. Гуманітарний відділ виконавчого комітету Миронівської міської ради Обухівського району Київської області (далі – Замовник) затвердив тендерну документацію для проведення процедури відкритих торгів з особливостями на закупівлю електричної енергії на 2026 рік. Тендерна документація разом з Додатком 5 оприлюднена в електронній системі закупівель та містить низку вимог, які, на думку Скаржника, порушують норми чинного законодавства України та призводять до дискримінації учасників. Зокрема, оскаржуються такі вимоги Додатку 5 до тендерної документації: Екологічна довідка та документи про екологічну освіту працівника – обов’язок надати довідку про застосування заходів із захисту довкілля при виконанні договору та свідоцтво/інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з організації природоохоронних робіт і основних вимог законодавства у сфері охорони довкілля, або документ про проходження відповідних курсів/семінарів тощо. Лист від уповноваженого органу про відсутність учасника у переліку осіб, пов’язаних з терористичною діяльністю або щодо яких застосовано міжнародні санкції (Перелік за Постановою КМУ № 622 від 22.07.2020). Гарантійний лист про відсутність порушень Ліцензійних умов НКРЕКП № 1469 з моменту отримання ліцензії та по дату оголошення торгів, із прямою вказівкою, що у разі виявлення порушень пропозиція підлягає відхиленню. Скаржник має намір взяти участь у даній процедурі закупівлі, однак зазначені вимоги є дискримінаційними, не передбачені Законом України «Про публічні закупівлі» та Особливостями, не випливають із національного стандарту якості електричної енергії ДСТУ EN 50160:2023 та порушують принципи добросовісної конкуренції.
Дата розгляду скарги: 22.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 11.12.2025 16:10
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: c3efa16b4ad84904a7097e4d87cbe41f
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: III. Аналіз оскаржуваних вимог
1. Екологічна довідка + свідоцтво/документ щодо екологічних знань працівника
У Додатку 5 до тендерної документації встановлено, що:
«У складі тендерної пропозиції учасники повинні надати довідку щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з організації природоохоронних робіт та основних вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері охорони навколишнього природного середовища або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо…»
Порушення:
Вимога щодо надання довідки про заходи із захисту довкілля + свідоцтва/документів про екологічну освіту працівника є фактично вимогою до персоналу та внутрішньої організації діяльності учасника, тобто застосуванням кваліфікаційного критерію «наявність працівників відповідної кваліфікації» за змістом п. 2 ч. 2 ст. 16 Закону № 922-VIII.
При закупівлі електричної енергії таке застосування прямо заборонене п. 29 Особливостей, який не дозволяє замовнику використовувати п. 1 і 2 ч. 2 ст. 16 Закону № 922-VIII.
Жодна норма Закону № 2019-VIII, ПРРЕЕ, Ліцензійних умов НКРЕКП № 1469 чи ДСТУ EN 50160:2023 не встановлює обов’язковості наявності у постачальника працівника з «екологічною» освітою/свідоцтвом як умови здійснення постачання електроенергії чи участі в публічній закупівлі.
Вимога не є вимогою до якості продукту (електроенергії), а є додатковим кваліфікаційним фільтром щодо структури персоналу та внутрішніх політик підприємства, що не передбачено предметом закупівлі та національним стандартом.
Такі вимоги звужують коло учасників до суб’єктів, які вже інвестували в спеціальні екологічні навчання персоналу й отримували відповідні свідоцтва, що не є необхідним для виконання договору постачання електричної енергії. Це суперечить принципам пропорційності та недискримінації за ст. 5 Закону № 922-VIII і вимогам ч. 4 ст. 22 Закону № 922-VIII.
Висновок: вимога щодо довідки про заходи із захисту довкілля + свідоцтва/документа про екологічні знання працівника є додатковим, незаконним кваліфікаційним критерієм, що порушує ст. 5, ч. 4 ст. 22 Закону № 922-VIII та п. 29 Особливостей.

2. Лист від уповноваженого органу про відсутність учасника у «терористично-санкційному» переліку (Постанова КМУ № 622)
Додаток 5 до тендерної документації містить вимогу, що:
«Також у складі тендерної пропозиції учасники повинні надати лист (інформацію) від уповноваженого органу про відсутність (не перебування) Учасника у переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції. Перелік осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, формується згідно Постанови КМУ № 622 від 22.07.2020.»
Порушення:
Пункт 47 Особливостей, а також Закон України «Про санкції» визначають, що участь у публічних закупівлях осіб, до яких застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення публічних закупівель, не допускається. Однак:
перевірка наявності/відсутності особи у відповідному переліку (за Постановою КМУ № 622) є компетенцією державних органів,
інформація про застосування санкцій є публічною та доступною для Замовника без покладення на учасника обов’язку отримувати окремий лист від уповноваженого органу.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону № 922-VIII, Замовник не має права вимагати документальне підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або відкритих даних.
Перелік осіб, пов’язаних з терористичною діяльністю або під санкціями, формується і ведеться уповноваженими органами, і Замовник може самостійно перевірити цю інформацію.
Така вимога створює додатковий тягар для учасників – необхідність звернення до державного органу для отримання спеціального листа лише для участі в торгах, що законом не передбачено й не пов’язано прямо з технічними характеристиками предмета закупівлі.
Вимога листа від уповноваженого органу може бути використана як додаткова, незаконна підстава для відхилення (у разі відсутності листа чи формальних недоліків у ньому), хоча Закон № 922-VIII передбачає, що в частині санкцій замовник самостійно перевіряє наявність підстав для відмови (п. 47 Особливостей).
Висновок: вимога листа (інформації) від уповноваженого органу про відсутність учасника у санкційно-терористичному переліку порушує ч. 4 ст. 22 Закону № 922-VIII (заборона вимагати підтвердження публічної інформації) та принципи ст. 5 Закону № 922-VIII.

3. Гарантійний лист про відсутність порушень Ліцензійних умов НКРЕКП № 1469 з моменту отримання ліцензії
У Додатку 5 (висновок кваліфікаційних вимог) передбачено, що:
«У складі тендерної пропозиції учасник надає гарантійний лист про відсутність порушень (з моменту отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та по дату оголошення відкритих торгів з особливостями) Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469. Наведена у гарантійному листі інформація повинна бути достовірною та може бути перевірена замовником. У разі, якщо замовником буде виявлено, що учасник порушував вказані вище Ліцензійні умови, пропозиція такого Учасника буде відхилена.»
Порушення:
Контроль за дотриманням Ліцензійних умов НКРЕКП № 1469 здійснюється виключно НКРЕКП як органом ліцензування. Ліцензійні умови містять механізми застосування заходів впливу (попередження, штраф, зупинення/анулювання ліцензії). Наявність у минулому порушень Ліцензійних умов не позбавляє ліцензіата права здійснювати ліцензовану діяльність, якщо ліцензію не анульовано.
Стаття 17 Закону № 922-VIII містить вичерпний перелік підстав для відмови в участі. Наявність/відсутність порушень Ліцензійних умов НКРЕКП не є такою підставою. Замовник, вимагаючи гарантійний лист про «повну відсутність порушень» за весь період з дати отримання ліцензії, фактично:
створює нову, не передбачену законом підставу для відхилення;
підмінює собою функції НКРЕКП.
Вимога охоплює невизначено тривалий період (з моменту отримання ліцензії), не обмежується «розумним строком» (наприклад, останні 3 роки), що є непропорційним та суперечить принципу правової визначеності.
Для порівняння: інші підстави відмови (наприклад, антиконкурентні узгоджені дії, невиконання договорів) обмежені строками (три роки).
Ліцензійні умови № 1469, Закон № 2019-VIII та ПРРЕЕ не встановлюють обов’язку учасника публічних закупівель декларувати відсутність будь-яких порушень Ліцензійних умов як умову допуску до участі в торгах.
Презумпція законності діяльності ліцензіата забезпечується чинністю ліцензії. Якщо НКРЕКП не позбавила ліцензіата права здійснювати діяльність, Замовник не має права встановлювати додаткові «санкції» у вигляді відмови в допуску до тендеру.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 щодо закупівель електроенергії однозначно відносить вимоги про гарантійні листи щодо відсутності порушень Ліцензійних умов до дискримінаційних та таких, що:
не випливають з Ліцензійних умов;
суперечать п. 29 Особливостей;
порушують ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону № 922-VIII.
Висновок: вимога гарантійного листа про «повну відсутність порушень Ліцензійних умов» та відхилення пропозиції у разі виявлення будь-яких порушень є незаконною, суперечить ст. 5, ст. 17, ч. 4 ст. 22 Закону № 922-VIII, п. 29 Особливостей та підмінює компетенцію НКРЕКП.

IV. Порушення прав та законних інтересів Скаржника
ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» як ліцензований електропостачальник має право на участь у публічних закупівлях електричної енергії на території України.
Оскаржувані вимоги:
екологічна довідка + документи про екологічну освіту працівника – примушують Скаржника змінювати внутрішню структуру персоналу/навчання лише заради участі в одній закупівлі;
лист від уповноваженого органу про відсутність у санкційно-терористичному переліку – покладає на Скаржника надмірний обов’язок отримувати підтвердження публічної інформації;
гарантійний лист про відсутність порушень Ліцензійних умов – створює ризик відхилення пропозиції через критерій, не передбачений Законом, та фактично ставить участь у залежність від історичних рішень НКРЕКП, які не позбавляють права здійснювати діяльність.
Ці вимоги:
обмежують конкуренцію, оскільки до участі допускаються лише ті постачальники, які мають додаткові необов’язкові сертифікації/довідки/історію без будь-яких порушень;
порушують принципи ст. 5 Закону № 922-VIII (недискримінація, пропорційність);
суперечать ч. 4 ст. 22 Закону № 922-VIII та п. 29 Особливостей;
безпосередньо зачіпають права Скаржника як потенційного учасника процедури закупівлі.
У разі незміни тендерної документації Скаржник фактично позбавляється можливості подати пропозицію на рівних умовах або ризикує, що його пропозицію буде відхилено лише через невідповідність незаконним вимогам.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації