• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

електрична енергія

Період подачі пропозицій

до закінчення періоду залишилося 2 дні (до 15.12.25 00:00)

2 599 744.00 UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
02
дн
14
год
25
хв
42
сек
Довідка МВС Пов'язаний план
Оплата за участь: 2 040.00 UAH
Період оскарження: 04.12.2025 14:38 - 12.12.2025 00:00
Скарга
Очікує розгляду
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: d074c86b0b6a42999981e1fbec9e98de
Ідентифікатор запиту: UA-2025-12-04-011180-a.b1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ 365» (далі – Скаржник) є ліцензованим електропостачальником, що здійснює господарську діяльність з постачання електричної енергії споживачам на підставі Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13 квітня 2017 року № 2019-VIII (далі – Закон № 2019-VIII) та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469. ВІДДІЛОМ ОСВІТИ НОВОВОДОЛАЗЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ (далі – Замовник) затверджено тендерну документацію на закупівлю електричної енергії (код ДК 021:2015 – 09310000-5 «Електрична енергія»). Тендерна документація складається з основного тексту та додатків, у тому числі Додатку 4.1 «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником, що визнаний Переможцем» та Додатку 5 (перелік документів у складі тендерної пропозиції). Згідно з Додатком 4.1 до тендерної документації, Учасник, що визнаний переможцем, до дати укладення договору повинен надати, зокрема, документи, що підтверджують створення власного окремого структурного підрозділу на території м. Харкова або Харківської області, або створення робочого місця на території м. Харкова або Харківської області для посадової особи, на яку буде покладено забезпечення дотримання порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів відповідно до пунктів 8.3.6 та 8.3.17 Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ). Серед таких документів прямо названо копію чи оригінал наказу про призначення, договір оренди або договір власності на приміщення. Згідно із Додатком 5 (на який посилається Додаток 4.1), учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати: довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території м. Харкова або Харківської області або посадової особи з робочим місцем у м. Харкові/Харківській області (з зазначенням адреси, режиму роботи, контактів тощо); у разі відсутності такого підрозділу чи посадової особи – гарантійний лист про створення відповідного підрозділу або робочого місця на території м. Харкова або Харківської області до укладання договору. Скаржник вважає, що наведені вимоги є дискримінаційними, не відповідають Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII), Особливостям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, та спеціальному енергетичному законодавству, а отже підлягають скасуванню органом оскарження.
Пов'язані документи: Учасник Замовник
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: cf2084c0d40d44e591b3dbbbf438e498
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: III. Аналіз вимог Додатку 4.1 та Додатку 5 щодо структурного підрозділу/робочого місця в м. Харкові або Харківській області
1. Суть оскаржуваних вимог
Згідно з пунктом 4 Додатку 4.1 до тендерної документації, Учасник, що визнаний переможцем, до укладення договору повинен надати документи, що підтверджують створення ним власного окремого структурного підрозділу на території м. Харкова або Харківської області, або створення робочого місця на території м. Харкова або Харківської області для посадової особи, на яку буде покладено забезпечення дотримання порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів відповідно до пунктів 8.3.6 та 8.3.17 ПРРЕЕ. Як документи прямо названі: копія або оригінал наказу про призначення, договір оренди або договір власності на приміщення.
Додаток 5 (перелік документів у складі тендерної пропозиції) додатково передбачає:
вимогу надати довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території м. Харкова або Харківської області або посадової особи з робочим місцем на території м. Харкова або Харківської області із зазначенням адреси, режиму роботи, контактних даних тощо;
вимогу надати гарантійний лист, що у разі відсутності такого підрозділу/посадової особи на момент подання пропозиції учасник створить відповідний підрозділ/робоче місце на території м. Харкова або Харківської області до укладання договору.
Таким чином, незалежно від поточної організації роботи зі споживачами (наявність контакт-центрів, дистанційних каналів зв’язку, підрозділів в інших регіонах тощо), участь у закупівлі поставлена у залежність від наявності або обов’язкового створення фізичного підрозділу/робочого місця саме в м. Харкові або Харківській області.
2. Невідповідність ПРРЕЕ (пункти 8.3.6 та 8.3.17)
Пункти 8.3.6 та 8.3.17 ПРРЕЕ, на які посилається Замовник, дійсно встановлюють обов’язки постачальника щодо організації роботи зі споживачами:
пункт 8.3.6 визначає загальні вимоги щодо розгляду звернень, скарг, претензій та проведення особистого прийому;
пункт 8.3.17 передбачає, що обов’язок створити центр обслуговування споживачів (клієнтів) покладається лише на постачальників, які обслуговують 50 000 і більше споживачів; для інших постачальників достатньо виділення відповідного структурного підрозділу або посадової особи, без конкретних вимог щодо місцезнаходження такого підрозділу/посадової особи.
ПРРЕЕ не містять вимоги створювати структурні підрозділи на території кожної області, де є споживачі постачальника, а тим більше не вимагають від постачальника створення підрозділу саме в конкретному місті (у цьому випадку – Харків) як умови можливості постачання електроенергії споживачу.
Отже, посилання Замовника на пункти 8.3.6 та 8.3.17 ПРРЕЕ не може слугувати правовою підставою для встановлення обов’язку створення структурного підрозділу/робочого місця саме в м. Харкові або Харківській області.
3. Порушення пункту 29 Особливостей (Постанова № 1178)
Пункт 29 Особливостей забороняє замовникам, які здійснюють закупівлю електричної енергії, встановлювати у тендерній документації вимоги до предмета закупівлі (електроенергії) та організації діяльності постачальника, що не передбачені національним стандартом.
Вимога щодо обов’язкового створення структурного підрозділу/робочого місця на території конкретної області:
стосується не властивостей предмета закупівлі (електричної енергії), а організаційної структури учасника;
по суті є вимогою до матеріально-технічної бази та персоналу (критерії статті 16 Закону № 922-VIII), застосування яких прямо заборонено пунктом 29 Особливостей до закупівель електроенергії;
не передбачена жодною нормою ДСТУ EN 50160:2023.
Узагальнення практики АМКУ щодо закупівель електроенергії (22.02.2024) містить численні приклади визнання дискримінаційними вимог тендерної документації про наявність центру обслуговування споживачів, підрозділу або call-центру саме в конкретній області. Комітет послідовно зазначає, що такі вимоги:
не випливають з ПРРЕЕ;
суперечать пункту 29 Особливостей;
порушують статтю 5 та частину четверту статті 22 Закону № 922-VIII.
Отже, вимоги Додатку 4.1 і Додатку 5 щодо обов’язкової наявності/створення структурного підрозділу або робочого місця саме в м. Харкові або Харківській області мають ті самі ознаки порушень, що вже неодноразово констатувалися АМКУ в аналогічних ситуаціях.
4. Порушення принципів недискримінації та пропорційності (стаття 5 і частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII)
Встановлюючи вимогу про створення/наявність структурного підрозділу/робочого місця саме на території м. Харкова або Харківської області, Замовник:
фактично надає перевагу постачальникам, які вже мають розвинену географічну присутність у цій області (наприклад, місцевим чи регіональним компаніям) на шкоду постачальникам з інших регіонів;
ускладнює або унеможливлює участь у процедурі тих постачальників, які здійснюють діяльність відповідно до ПРРЕЕ та Ліцензійних умов, але організували роботу із споживачами у централізований спосіб (наприклад, через єдиний центр обслуговування у іншому місті, call-центр, дистанційні канали тощо);
створює додатковий фінансовий та організаційний тягар (необхідність оренди приміщення, найму персоналу, адміністративних витрат) не обумовлений предметом закупівлі (постачання електроенергії) і не передбачений законом.
Такий підхід суперечить принципу пропорційності: вимоги тендерної документації мають бути необхідними та достатніми для досягнення мети закупівлі; у даному випадку забезпечення розгляду звернень/скарг/претензій споживачів може бути досягнуто менш обтяжливими засобами, передбаченими ПРРЕЕ (наприклад, призначення відповідальної посадової особи чи підрозділу незалежно від їх місця знаходження, за умови доступності для споживачів).
Верховний Суд у згаданих рішеннях (№ 160/5735/19, № 160/16553/20) визначив, що встановлення вимог тендерної документації, які не мають належного нормативного обґрунтування, звужують коло учасників та не відповідають принципу пропорційності, є підставою для визнання таких вимог незаконними.

ІV. Право Скаржника на судовий захист
Стаття 16 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 № 435-IV закріплює право кожної особи на звернення до суду за захистом свого права та інтересу, у тому числі шляхом визнання незаконними рішень, дій чи бездіяльності органів місцевого самоврядування. Стаття 4 Цивільного процесуального кодексу України від 18.03.2004 № 1618-IV гарантує право звернення до суду за захистом порушених, невизнаних чи оспорюваних прав.
Подання цієї скарги до Антимонопольного комітету України не позбавляє Скаржника права на звернення до суду у разі невідновлення його прав та законних інтересів у межах адміністративної процедури оскарження.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження