• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

страхування наземних транспортних засобів (КАСКО)

Призупинено

107 500.00 UAH без ПДВ
Період оскарження: 03.12.2025 16:55 - 08.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП

Дискримінаційні вимоги ТД

Номер: 74c38d539db4488caee7edc24d7b0ae6
Ідентифікатор запиту: UA-2025-12-03-019671-a.c1
Назва: Дискримінаційні вимоги ТД
Скарга:
Дата розгляду скарги: 18.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.12.2025 17:25
Автор: ПрАТ "Страхова Компанія "УЛЬТРА АЛЬЯНС", Андрій Горельцев +380674033980 ag1105@ukr.net http://ultra-insure.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: af3a1f0f7a4f4be1910d2b37b8c3ab2c
Заголовок пункту скарги: Пунктом 2 розділу 2 додатку № 2 та пп. 2 п. 1 розд. ІІ дод. № 6 до Тендерної документації Замовником встановлені обов’язкові вимоги, які, на думку Скаржника, є дискримінаційними
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Пунктом 2 розділу 2 додатку № 2 та пп. 2 п. 1 розд. ІІ дод. № 6 до Тендерної документації Замовником встановлені обов’язкові вимоги, яким повинен відповідати та/або виконати Учасник, а саме: Учасник закупівлі повинен мати акредитацію в державних банках України, таких як АТ «Державний ощадний банк України», АБ «Укргазбанк», АТ «Укрексімбанк», що підтверджується інформацією на сайтах відповідних банків (надається у вигляді довідки у довільній формі).

1. Щодо акредитації в банках (п. 2 розд. 2 дод. № 2 та пп. 2 п. 1 розд. ІІ дод. № 6 ТД)
Отже, прийняти участь у закупівлі може лише той Учасник, який має акредитацію в державних банках України таких як АТ «Державний ощадний банк України», АБ «Укргазбанк», АТ «Укрексімбанк».
Скаржник не має можливості виконати вказану умову ТД (відсутня акредитація в банківських установах в т.ч. і вказаних Замовником, докази: https://www.oschadbank.ua/strahuvanna, https://www.ukrgasbank.com/about/insur/, https://www.eximb.com/ua/bank/partners/insurance/) та надати в підтвердження відповідну довідку, а відтак і взяти участь у закупівлі.
Тому, вважаємо, що вимоги ТД, щодо обов’язкової умови про наявність у Учасника акредитації в державних банках України, зокрема і таких як АТ «Державний ощадний банк України», АБ «Укргазбанк», АТ «Укрексімбанк», - порушує принцип недискримінації учасників закупівлі та суперечить законодавству, виходячи з нижченаведеного.
Акредитація банком страховика – це процедура (процес), у ході якої банк засвідчує «компетентність» того чи іншого страховика (виключно у власних цілях і потребах).
Скаржник наголошує, що так звана «акредитація» є вигаданою банківськими установами
процедурою, яка за своєю природою є нічим іншим як засвідченням звичайного співробітництва, що в силу чинного законодавства не є обов’язковою умовою для надання страховиком послуг зі страхування.
Скаржник не має акредитації в АБ «УКРГАЗБАНК» і більше того, не зобов’язаний її мати згідно положень чинного законодавства.
Окремо звертаємо увагу Колегії АМКУ на той факт, що відсутність акредитації в державних банках України, в тому числі і таких як АТ «Державний ощадний банк України», АБ «Укргазбанк», АТ «Укрексімбанк», жодним чином не перешкоджає в укладенні договорів страхування наземних транспортних засобів (крім залізничного рухомого складу) (Клас страхування № 3) (Скаржник має відповідну ліцензію) та у врегулюванні можливих страхових подій (отримати рахунок від ремонтної організації та здійснити страхову виплату).
Додатково зауважимо на тому, що об’єкти страхування (транспортні засоби) по даній закупівлі не є заставним майном в тому чи іншому банку та закупівля не здійснюється на виконання певного договору із банківською установою, за яким страхування має здійснюватись виключно у конкретного переліку «акредитованих» у такому банку страховиків!
Тому, зазначаючи вказану обов’язкову вимогу в ТД, Замовник штучно суттєво обмежує коло учасників закупівлі та позбавляє учасників, які не мають акредитації в банках, - можливості взяти участь в закупівлі, у тому числі і Скаржника.
Отже, Скаржник вважає, що зазначена вище обов’язкова вимога Тендерної документації є дискримінаційною і такою, що не відповідає діючому законодавству та порушує права і законні інтереси Скаржника та інших потенційних учасників, пов’язаних з їх неможливістю взяти участь у процедурі закупівлі та має бути видалена замовником.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: d273605987454875b88911b775938359
Заголовок пункту скарги: п. 7 розд. 2 дод. № 2 та п. 7 розд. ІІ додатку № 6 до Тендерної документації Замовником встановлені обов’язкові вимоги, які, на думку Скаржника, є дискримінаційними
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: п. 7 розд. 2 дод. № 2 та п. 7 розд. ІІ додатку № 6 до Тендерної документації Замовником регламентовано, обов’язок учасника надати довідку, в якій зазначено окрему лінію для невідкладної допомоги (додзвон без черги), система callback (зворотній дзвінок).

2. Щодо ліній зв'язку (п. 7 розд. 2 дод. № 2 та п. 7 розд. ІІ додатку № 6 ТД)
Прийняти участь у закупівлі може виключно той Учасник (страховик), який має або асистуюча компанія якого має окрему лінію для невідкладної допомоги (додзвон без черги) та систему callback (зворотній дзвінок).
Скаржник та його субпідрядник не мають саме систему callback (зворотній дзвінок).
Замовник жодним чином не пояснив та нормативно не обґрунтував обов’язковість умови наявності саме системи callback (зворотній дзвінок).
Вказана обов’язкова вимога Замовника є дискримінаційною по відношенню до тих учасників, які або асистуюча компанія яких не мають системи callback (зворотній дзвінок), але мають багатоканальну цілодобову безкоштовну телефонну лінію зв'язку із можливістю прийняття дзвінків у перші 20 секунд без витрачання часу на зворотній зв'язок (система callback)!
Не маючи вказаних Замовником системи callback (зворотній дзвінок), Скаржник фактично позбавлений можливості надати про це відповідні довідки та прийняти участь у процедурі закупівлі.
Скаржник має субпідрядника ТОВ «Еншурія Оперейшнз Україна» (копія договору додається), яке має багатоканальну цілодобову безкоштовну телефонну лінію зв'язку із можливістю прийняття дзвінків у перші 20 секунд, але без системи callback (зворотній дзвінок), що повністю задовольнить потреби Замовника.
Також, зазначаємо, що діюче законодавство не зобов’язує страхові компанії та їх асистуючі компанії мати систему callback (зворотній дзвінок).
Отже, Скаржник вважає, що зазначені вище обов’язкові вимоги Тендерної документації є дискримінаційними, порушують права і законні інтереси Скаржника та інших потенційних учасників, пов’язаних із участю у процедурі закупівлі та мають бути видалені Замовником.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 7fe34c28c0fe42e8966684ef276a7173
Заголовок пункту скарги: Підпунктами 10, 11 розділу 2 додатку № 2 та пп.пп. 10, 11 розд. ІІ додатку № 6 до ТД Замовником встановлені обов’язкові вимоги, які, на думку Скаржника, є дискримінаційними
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Підпунктами 10, 11 розділу 2 додатку № 2 та пп.пп. 10, 11 розд. ІІ додатку № 6 до ТД Замовником визначено, що учасник повинен надати довідку про членство Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ), про що надається копія діючого Свідоцтва про Асоційоване членство в МТСБУ та довідка про відсутність заборгованості до фондів МТСБУ.

3. Щодо членства в МТСБУ (абз. 2 пп. 1.3.2. п. 1.3. розд. 1 дод. 4 та ост. абз. пп. 1.3.2. п. 1.3. розд ІV дод. 6 ТД)
Отже, прийняти участь у даній закупівлі може виключно той Учасник, який є членом Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ), про що надається копія діючого Свідоцтва про Асоційоване членство в МТСБУ та довідка про відсутність заборгованості до фондів МТСБУ.
Скаржник не є членом МТСБУ, може надати відповідне свідоцтво і довідку про відсутність заборгованості до фондів МТСБУ та, відповідно,- прийняти участь у даній закупівлі.
Відповідно до абз. 1 ст. 50 Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» (далі – Закон України «Про ОСЦПВВНТЗ»), страховики можуть входити до складу МТСБУ як асоційовані та повні його члени.
Згідно абз. 1 ч. 1 ст. 53 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ», страховик після отримання ліцензії на здійснення діяльності із страхування за відповідними ризиками в межах класу страхування 10 відповідно до Закону України «Про страхування» для отримання права на здійснення діяльності з обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності звертається до МТСБУ із заявою про набуття статусу асоційованого члена МТСБУ.
Згідно абз. 1 ч. 2 ст. 53 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ», Страховик - асоційований член МТСБУ має право звернутися до МТСБУ із заявою про надання йому статусу повного члена МТСБУ.
Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 40 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ», МТСБУ є єдиним обов’язковим об’єднанням страховиків, які здійснюють обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності. Участь страховиків у МТСБУ є умовою здійснення діяльності щодо обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів перед третіми особами.
Отже, членство страховика у МТСБУ є необхідною умовою, виключно, для здійснення обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів перед третіми особами. На здійснення обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів перед третіми особами, - страховику видається свідоцтво члена МТСБУ та окрема ліцензія на здійснення обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Між тим, на підставі ліцензії на здійснення обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів перед третіми особами, страховик не може надавати послуги з інших видів страхування, зокрема,- на здійснення страхування наземних транспортних засобів за Класом страхування № 3, що є предметом даної закупівлі.
Скаржник не здійснює діяльність у сфері обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Тому, не має ліцензію з ОСЦПВВНТЗ, не є членом МТСБУ, не сплачує внески до фондів МТСБУ та відповідно не може надати довідку про наявність та/або відсутність заборгованості перед фондами МТСБУ.
В той же час, Скаржник має ліцензії на здійснення страхування наземних транспортних засобів за Класом страхування № 3 (витяг з ДРФУ додається), відповідно і має безумовне ліцензоване право та можливість укласти договір страхування наземних транспортних засобів із Замовником з подальшим його належним виконанням.
Отже, встановлені Замовником обов’язкові вимоги щодо членства учасника в МТСБУ із наданням відповідної довідки/свідоцтва, надання довідки про відсутність заборгованостей перед фондами МТСБУ є вимогами, які можуть бути встановлені Замовником ВИКЛЮЧНО по закупівлі послуг з ОБОВ'ЯЗКОВОГО виду страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів перед третіми особами та, відповідно – є дискримінаційними умовами відносно такого класу страхування як страхування наземних транспортних засобів (Клас страхування № 3), на здійснення якого видається інша (окрема) ліцензія!
Для здійснення страхування наземних транспортних засобів (Клас страхування № 3) чинним законодавством не передбачене членство страховика в МТСБУ та відсутність тих чи інших заборгованостей до фондів МТСБУ. Тому, Учасник не повинен і не зобов’язаний відповідати наведеним вище вимогам.
Скаржник вважає, що вищенаведені вище оскаржувані вимоги є дискримінаційними, такими, що штучно суттєво обмежують коло учасників закупівлі та не відповідають діючому законодавству, чим порушують права і законні інтереси Скаржника та інших потенційних учасників процедури закупівлі та мають бути видалені Замовником.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: ffeecc67d3454358ad496dc06585a156
Заголовок пункту скарги: Абзацом 2 пп. 1.3.2. п. 1.3. розд. 1 дод. № 4 та останнім абз. пп. 1.3.2. п. 1.3. розд ІV дод. № 6 до Тендерної документації Замовником встановлені обов’язкові вимоги, які, на думку Скаржника, є дискримінаційними
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Абзацом 2 пп. 1.3.2. п. 1.3. розд. 1 дод. № 4 та останнім абз. пп. 1.3.2. п. 1.3. розд ІV дод. № 6 до Тендерної документації Замовником встановлено фінансові критерії до учасників, а саме: активи страхової компанії станом на 30.06.2025 мають становити не менше 2 000 000,00 тис. грн. та власний капітал має становити не менше 800 000,00тис.грн. Для підтвердження цієї інформації Учасник надає лист пояснення, що підтверджує цю інформацію з відповідними розрахунками.

4. Щодо фінансових критеріїв (абз. 2 пп. 1.3.2. п. 1.3. розд. 1 дод. 4 та ост. абз. пп. 1.3.2. п. 1.3. розд ІV дод. 6 до ТД)

Отже, прийняти участь в закупівлі може виключно той Учасник, який має активи станом на 30.06.2025 р., які є не меншими ніж 2 000 000,00 тис. грн. та власний капітал, який є не меншим ніж 800 000,00 тис. грн., що підтверджується листом та наданням відповідних розрахунків
Скаржник не має вищевказаних Замовником обов’язкових фінансових показників, а відтак, - і взяти участь у даній закупівлі.
Тому, вважаємо, що умови ТД, щодо наявності в учасників закупівлі вищевказаних фінансових показників порушують принцип недискримінації учасників закупівлі та суперечить законодавству, виходячи з нижченаведеного.
Як вже було зазначено вище, Скаржник не має вказаних Замовником фінансових показників і більше того, не зобов’язаний їх мати згідно положень чинного законодавства.
Зазначаючи вказані вимоги в ТД, Замовник штучно суттєво обмежує коло учасників закупівлі, адже за даними журналу «InsuranceTop»/портала «Форіншурер» (https://forinsurer.com), прийняти участь у закупівлі можуть лише:

- 11 страхових компаній із показником «Активи страховика» станом на 30.06.2025 р., який становить не менше ніж 2 000 000,00 тис. грн. (доказ: https://forinsurer.com/ratings/nonlife/25/6/3);
- 6 страхових компаній із показником «Власний капітал» станом на 30.06.2025 р., який становить не менше ніж 800 000,00 тис. грн. (доказ: https://forinsurer.com/ratings/nonlife/25/6/2);

Таким чином, відповідати ВСІМ РАЗОМ вищевказаним фінансовим показникам можуть лише не більше 6 (шести) страхових компаній із 54 існуючих Non-life в Україні (доказ: https://forinsurer.com/news/25/03/12/44713), що відразу суттєво обмежує коло потенційних учасників закупівлі та позбавляє учасників, які мають інші фінансові показники, можливості взяти участь в закупівлі, у тому числі і Скаржника.
Враховуючи те, що Скаржник не має вищевказаних фінансових показників, - Скаржник позбавлений можливості і надати відповідні довідки, звітність та/або посилання на відкриті джерела даних для підтвердження наведених вище обов’язкових фінансових показників.
Окремо звертаємо увагу Колегії АМКУ на той факт, що Скаржник дотримується встановлених законодавством вимог щодо платоспроможності страховика. Скаржником дотримано вимог частин другої та третьої статті 38 Закону України від 18 листопада 2021 року № 1909-ІХ «Про страхування» (копія листа НБУ додається).
Враховуючи наведене, Скаржник вважає, що зазначені вище обов’язкові умови Тендерної документації є дискримінаційними та порушують права і законні інтереси Скаржника й інших потенційних учасників, пов’язаних із участю у процедурі закупівлі, тому, мають бути видалені Замовником.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження