-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги із проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів
Призупинено
2 119 947.00
UAH без ПДВ
Період оскарження:
01.12.2025 17:26 - 06.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
Скарга, що стосується тендерної документації у закупівлі UA-2025-12-01-017085-a, стосовно порушення процедури закупівлі – встановлення Замовником в Тендерній документації дискримінаційних вимог до потенційних Учасників
Номер:
7c06379809314f4080a6f228c58bad2e
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-12-01-017085-a.c1
Назва:
Скарга, що стосується тендерної документації у закупівлі UA-2025-12-01-017085-a,
стосовно порушення процедури закупівлі – встановлення Замовником в Тендерній документації дискримінаційних вимог до потенційних Учасників
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- 1) Сертифікат ЕА ДЕНИСОВА.pdf 05.12.2025 12:54
- Скарга_017085.docx 05.12.2025 12:54
- Скарга_017085.pdf 05.12.2025 12:54
- Скарга_017085_Validation_Report.pdf 05.12.2025 12:54
- Скарга_017085.pdf.p7s 05.12.2025 12:54
- 3) Сертифікат ЕА САФОНОВ.pdf 05.12.2025 12:54
- 8) Додаток 2_Технічна частина.docx 05.12.2025 12:54
- 6) Про затвердження Порядку проведе... _ від 11.07.2018 № 172 (Текст для друку).pdf 05.12.2025 12:54
- 5) Про затвердження Методики визнач... _ від 11.07.2018 № 169 (Текст для друку).pdf 05.12.2025 12:54
- 7) Додаток 1_Перелік документів.docx 05.12.2025 12:54
- 2) Сертифікат ЕА КАНЄВ.pdf 05.12.2025 12:54
- 4) Про енергетичну ефективність _ від 21.10.2021 № 1818-IX (Текст для друку).pdf 05.12.2025 12:54
- sign.p7s 05.12.2025 12:56
- Рішення від 08.12.2025 № 18073.pdf 08.12.2025 13:47
- Додаток 2_Технічна частина.pdf 10.12.2025 16:50
- Додаток 1_Перелік документів.docx 10.12.2025 16:50
- Додаток 1_Перелік документів.pdf 10.12.2025 16:50
- Пояснення до Скарги UA-2025-12-01-017085-a.doc 10.12.2025 16:50
- Додаток 1_Перелік документів.pdf 10.12.2025 16:51
- Додаток 2_Технічна частина.docx 10.12.2025 16:51
- Додаток 2_Технічна частина.pdf 10.12.2025 16:51
- BN01_0295-4277-0874-8932_e3c0071a39.pdf 10.12.2025 16:51
- Додаток 1_Перелік документів.docx 10.12.2025 16:51
- Пояснення до Скарги UA-2025-12-01-017085-a.pdf 10.12.2025 16:51
- Пояснення до Скарги UA-2025-12-01-017085-a.doc 10.12.2025 16:51
- Пояснення до Скарги UA-2025-12-01-017085-a.pdf 10.12.2025 16:51
- BN01_0295-4277-0874-8932_e3c0071a39.pdf 10.12.2025 16:51
- Додаток 2_Технічна частина.docx 10.12.2025 16:51
Дата прийняття скарги до розгляду:
05.12.2025 13:37
Дата розгляду скарги:
17.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
08.12.2025 13:47
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
a32c09b8fa68408383b4eeb7da4fa918
Заголовок пункту скарги:
Скаржник вважає вимогу Замовника щодо досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі одним з енергоаудиторів не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
№1.
За результатами ознайомлення Скаржником із Тендерною документацією, а саме із абзацом 4 пункту 1.1 Додатку №1 до Тендерної документації, встановлено наявність дискримінаційних вимог до потенційних учасників закупівлі, зокрема Скаржника, а саме:
«Також учасник повинен підтвердити, що один з таких енергоаудиторів має протягом останніх 6 місяців виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах (що підтверджується шляхом надання учасником довідки в довільній формі із посиланням на публічну інформацію, що оприлюднена у формі відкритих даних та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, на кожен об’єкт).».
Скаржник вважає вимогу Замовника щодо досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі одним з енергоаудиторів не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою з огляду на наступне.
Обсяг послуг за закупівлею складає проведення енергетичної сертифікації на 53 (п’ятдесяти трьох) об’єктах. Вказана кількість об’єктів обумовлює, у свою чергу, надання послуг не менше ніж 3 (трьома) фахівцями з аудиту енергетичної ефективності
Зауважимо, що надання вказаного обсягу послуг регулюється профільними нормативно-правовими актами, які передбачають вимоги до виконавців послуг з енергетичної ефективності будівель, зокрема, Закону України «Про енергетичну ефективність будівель», Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 № 169 «Про затвердження Методики визначення енергетичної ефективності будівель», Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 № 172 «Про затвердження Порядку проведення сертифікації енергетичної ефективності та форми енергетичного сертифіката» та ін.
Так, відповідно до ч.6 ст.7 Закону України «Про енергетичну ефективність будівель» регламентовано наступне: Сертифікація енергетичної ефективності та енергетичний аудит будівлі здійснюються на договірних засадах енергоаудитором будівель, який не має обмеження доступу до електронного кабінету енергоаудитора будівель Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Енергоаудитор будівель здійснює свою діяльність як самостійно, так і перебуваючи у трудових відносинах з юридичною особою.
Згідно з п.7 ст.1 Закону України «Про енергетичну ефективність будівель» енергетичний аудитор будівель - фізична особа, яка має дійсний кваліфікаційний сертифікат, отриманий за результатами проходження сертифікації осіб, які мають намір провадити діяльність із сертифікації енергетичної ефективності, енергетичного аудиту будівель та обстеження технічних установок.
Скаржник не погоджується з вимогою Замовника про необхідність надання інформації про досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі одним з енергоаудиторів не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, оскільки необхідності наявності вказаного досвіду не передбачено відповідним чинним законодавством, є надлишковим, дискримінаційним щодо Скаржника та таким, що не впливає на якість надання послуг.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕКСТАТУС ГРУП» має у складі працівників, а саме трьох сертифікованих енергоаудиторів будівель, що є повною мірою достатнім для проведення сертифікації енергетичної ефективності будівель, у тому числі для надання послуг за предметом закупівлі. Так, на розгляд Колегії надаємо (Додаток до Скарги):
1) Сертифікат Денисової В.Ю., № СЕ 44664043/ 000004-24, кваліфікація: Енергетичний аудитор будівель, дата видачі 30.04.2024
Енергетичний аудитор будівель Денисова В.Ю. загалом має досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 910 (дев’ятсот десяти) об’єктах протягом усього періоду своєї діяльності енергоаудитором з 2019 року.
2) Сертифікат Канєва В.О., № СЕ 44664043/000014-24, кваліфікація: Енергетичний аудитор будівель, дата видачі 17.10.2024
Енергетичний аудитор будівель Канєв В.О. загалом має досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 424 (чотириста двадцяти чотирьох) об’єктах протягом усього періоду своєї діяльності енергоаудитором з 2019 року.
3) Сертифікат Сафонова О.Д., № СЕ 44664043/000014-24, кваліфікація: Енергетичний аудитор будівель, дата видачі 30.04.2024
Енергетичний аудитор будівель Сафонов О.Д. загалом має досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 290 (двохсот дев’яноста) об’єктах протягом усього періоду своєї діяльності енергоаудитором з 2019 року.
Скаржник зазначає, що вищезазначені, працівники - енергетичні аудитори будівель хоч і мають у кількісному значенні більший здобуток досвіду виконання аналогічних послуг за весь час обумовленої професійної діяльності, але жоден з них не має такого досвіду виконання аналогічних послуг за останні 6 місяців
(досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців).
Через встановлену Замовником дискримінаційну вимогу прийняти участь у закупівлі зможуть лише ті учасники, які мають: енергоаудитора, що має досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, що не дає змогу Скаржнику прийняти участь у Закупівлі та порушує його законні права та інтереси.
Окрім цього маємо зазначити, що «останні 6 місяців» це період з 01.06.2025 року по 01.12.2025 року (дата оголошення), що містить 131 робочий день, а отже виконати обсяг аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах, що включають: запит та ознайомлення з документацією об’єкту, виїзд, проведення обстеження, обробку отриманих даних (розрахунок рівня енергетичної ефективності будівлі), виготовлення енергетичного сертифіката та внесення відомостей до ЄДЕССБ – можливо лише командою фахівців з енергоефективності, що не мають власного кваліфікаційного сертифікату та надають послуги із проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів під одним сертифікатом енергоаудитора.
Таким чином, вищенаведена вимога є надмірною та необґрунтованою з огляду на наступне:
1) Скаржник перебуває у трудових відносинах із трьома сертифікованими енергоаудиторами із чинними сертифікатами. Наявність зазначених працівників є більш ніж достатньою для повного та якісного надання послуг за обсягом закупівлі;
2) Вимога про необхідність наявності досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців одним аудитором не відповідає нормам чинного законодавства;
3) Чинне законодавство не містить обов’язкових вимог про наявність у виконавця досвіду виконання аналогічних послуг у конкретній кількості за конкретний період;
4) Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги у вказаній редакції;
5) Встановлення Замовником у Тендерній документації зазначеної вимоги суперечить нормам чинного законодавства та не дає змогу Скаржнику прийняти участь у закупівлі.
Таким чином, вказана вимога Замовника значно звужує коло потенційних Учасників закупівлі.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону № 922-VIII замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону № 922-VIII, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у даній процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII.
За результатами ознайомлення Скаржником із Тендерною документацією, а саме із абзацом 4 пункту 1.1 Додатку №1 до Тендерної документації, встановлено наявність дискримінаційних вимог до потенційних учасників закупівлі, зокрема Скаржника, а саме:
«Також учасник повинен підтвердити, що один з таких енергоаудиторів має протягом останніх 6 місяців виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах (що підтверджується шляхом надання учасником довідки в довільній формі із посиланням на публічну інформацію, що оприлюднена у формі відкритих даних та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, на кожен об’єкт).».
Скаржник вважає вимогу Замовника щодо досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі одним з енергоаудиторів не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою з огляду на наступне.
Обсяг послуг за закупівлею складає проведення енергетичної сертифікації на 53 (п’ятдесяти трьох) об’єктах. Вказана кількість об’єктів обумовлює, у свою чергу, надання послуг не менше ніж 3 (трьома) фахівцями з аудиту енергетичної ефективності
Зауважимо, що надання вказаного обсягу послуг регулюється профільними нормативно-правовими актами, які передбачають вимоги до виконавців послуг з енергетичної ефективності будівель, зокрема, Закону України «Про енергетичну ефективність будівель», Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 № 169 «Про затвердження Методики визначення енергетичної ефективності будівель», Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 № 172 «Про затвердження Порядку проведення сертифікації енергетичної ефективності та форми енергетичного сертифіката» та ін.
Так, відповідно до ч.6 ст.7 Закону України «Про енергетичну ефективність будівель» регламентовано наступне: Сертифікація енергетичної ефективності та енергетичний аудит будівлі здійснюються на договірних засадах енергоаудитором будівель, який не має обмеження доступу до електронного кабінету енергоаудитора будівель Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Енергоаудитор будівель здійснює свою діяльність як самостійно, так і перебуваючи у трудових відносинах з юридичною особою.
Згідно з п.7 ст.1 Закону України «Про енергетичну ефективність будівель» енергетичний аудитор будівель - фізична особа, яка має дійсний кваліфікаційний сертифікат, отриманий за результатами проходження сертифікації осіб, які мають намір провадити діяльність із сертифікації енергетичної ефективності, енергетичного аудиту будівель та обстеження технічних установок.
Скаржник не погоджується з вимогою Замовника про необхідність надання інформації про досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі одним з енергоаудиторів не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, оскільки необхідності наявності вказаного досвіду не передбачено відповідним чинним законодавством, є надлишковим, дискримінаційним щодо Скаржника та таким, що не впливає на якість надання послуг.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕКСТАТУС ГРУП» має у складі працівників, а саме трьох сертифікованих енергоаудиторів будівель, що є повною мірою достатнім для проведення сертифікації енергетичної ефективності будівель, у тому числі для надання послуг за предметом закупівлі. Так, на розгляд Колегії надаємо (Додаток до Скарги):
1) Сертифікат Денисової В.Ю., № СЕ 44664043/ 000004-24, кваліфікація: Енергетичний аудитор будівель, дата видачі 30.04.2024
Енергетичний аудитор будівель Денисова В.Ю. загалом має досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 910 (дев’ятсот десяти) об’єктах протягом усього періоду своєї діяльності енергоаудитором з 2019 року.
2) Сертифікат Канєва В.О., № СЕ 44664043/000014-24, кваліфікація: Енергетичний аудитор будівель, дата видачі 17.10.2024
Енергетичний аудитор будівель Канєв В.О. загалом має досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 424 (чотириста двадцяти чотирьох) об’єктах протягом усього періоду своєї діяльності енергоаудитором з 2019 року.
3) Сертифікат Сафонова О.Д., № СЕ 44664043/000014-24, кваліфікація: Енергетичний аудитор будівель, дата видачі 30.04.2024
Енергетичний аудитор будівель Сафонов О.Д. загалом має досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 290 (двохсот дев’яноста) об’єктах протягом усього періоду своєї діяльності енергоаудитором з 2019 року.
Скаржник зазначає, що вищезазначені, працівники - енергетичні аудитори будівель хоч і мають у кількісному значенні більший здобуток досвіду виконання аналогічних послуг за весь час обумовленої професійної діяльності, але жоден з них не має такого досвіду виконання аналогічних послуг за останні 6 місяців
(досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців).
Через встановлену Замовником дискримінаційну вимогу прийняти участь у закупівлі зможуть лише ті учасники, які мають: енергоаудитора, що має досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, що не дає змогу Скаржнику прийняти участь у Закупівлі та порушує його законні права та інтереси.
Окрім цього маємо зазначити, що «останні 6 місяців» це період з 01.06.2025 року по 01.12.2025 року (дата оголошення), що містить 131 робочий день, а отже виконати обсяг аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах, що включають: запит та ознайомлення з документацією об’єкту, виїзд, проведення обстеження, обробку отриманих даних (розрахунок рівня енергетичної ефективності будівлі), виготовлення енергетичного сертифіката та внесення відомостей до ЄДЕССБ – можливо лише командою фахівців з енергоефективності, що не мають власного кваліфікаційного сертифікату та надають послуги із проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів під одним сертифікатом енергоаудитора.
Таким чином, вищенаведена вимога є надмірною та необґрунтованою з огляду на наступне:
1) Скаржник перебуває у трудових відносинах із трьома сертифікованими енергоаудиторами із чинними сертифікатами. Наявність зазначених працівників є більш ніж достатньою для повного та якісного надання послуг за обсягом закупівлі;
2) Вимога про необхідність наявності досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців одним аудитором не відповідає нормам чинного законодавства;
3) Чинне законодавство не містить обов’язкових вимог про наявність у виконавця досвіду виконання аналогічних послуг у конкретній кількості за конкретний період;
4) Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги у вказаній редакції;
5) Встановлення Замовником у Тендерній документації зазначеної вимоги суперечить нормам чинного законодавства та не дає змогу Скаржнику прийняти участь у закупівлі.
Таким чином, вказана вимога Замовника значно звужує коло потенційних Учасників закупівлі.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону № 922-VIII замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону № 922-VIII, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у даній процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII.
×
-
Назва доказу:
Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції
-
Повʼязаний документ:
7) Додаток 1_Перелік документів.docx
-
-
Назва доказу:
Порядок проведення сертифікаціїенергетичної ефективності та форми енергетичногосертифіката
-
Повʼязаний документ:
6) Про затвердження Порядку проведе... _ від 11.07.2018 № 172 (Текст для друку).pdf
-
-
Назва доказу:
Методика визначення енергетичноїефективності будівель
-
Повʼязаний документ:
5) Про затвердження Методики визнач... _ від 11.07.2018 № 169 (Текст для друку).pdf
-
-
Назва доказу:
4) Закон України «Про енергетичну ефективність»
-
Повʼязаний документ:
4) Про енергетичну ефективність _ від 21.10.2021 № 1818-IX (Текст для друку).pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат ЕА САФОНОВ
-
Повʼязаний документ:
3) Сертифікат ЕА САФОНОВ.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат ЕА КАНЄВ
-
Повʼязаний документ:
2) Сертифікат ЕА КАНЄВ.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат ЕА ДЕНИСОВА
-
Повʼязаний документ:
1) Сертифікат ЕА ДЕНИСОВА.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Просимо Комісію розглянути питання щодо зобов’язання Замовника внести зміни до Тендерної документації: 1) до пункту 1.1 Додатку №1 до Тендерної документації шляхом виключення дискримінаційної вимоги за абзацом 4, а саме: «також учасник повинен підтвердити, що один з таких енергоаудиторів має протягом останніх 6 місяців виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах (що підтверджується шляхом надання учасником довідки в довільній формі із посиланням на публічну інформацію, що оприлюднена у формі відкритих даних та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, на кожен об’єкт).»;
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
eab9417881d24207a0632a8fc8fb6fda
Заголовок пункту скарги:
Скаржник вважає вимогу Замовника щодо наявності такого обладнання, як тепловізор, для контролю якості виконаних робіт дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
№ 2.
Скаржником, з метою прийняття участі у Закупівлі, здійснено детальне ознайомлення із Додатком №1 до Тендерної документації, за результатами чого також виявлено наявність дискримінаційних вимог в частині встановлення Замовником кваліфікаційних критеріїв, зокрема в частині вимоги щодо наявності матеріально-технічної бази та технологій (підпункт 1.3.3. пункту 1.3 Додатку № 1 до Тендерної документації), а саме:
«На підтвердження наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій Учасник має надати:
1.3.1. Довідка в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для надання послуг / виконання робіт /поставки товару, визначених у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування.
Учасник повинен мати у наявності тепловізор для виконання робіт у холодну пору року.
На підтвердження наявності тепловізора учасник надає копію інвентарної картки або документ, що підтверджує право власності/користування.
У разі виконання робіт у холодний період (температура нижче +10 °C) учасник зобов’язаний забезпечити тепловізійну зйомку об’єктів для контролю якості виконаних робіт. На підтвердження виконання робіт у холодний період часу з веденням тепловізійої зйомки, учасник надає гарантійний лист.»
Скаржник вважає вимогу Замовника щодо наявності такого обладнання, як тепловізор, для контролю якості виконаних робіт дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою з огляду на наступне.
Предметом оскаржуваної закупівлі є «Послуги із проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів».
Надання вищевказаних послуг регулюються відповідним профільним законодавством, а саме: Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 № 172 «Про затвердження Порядку проведення сертифікації енергетичної ефективності та форми енергетичного сертифіката» (далі - Порядок) та Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 № 169 «Про затвердження Методики визначення енергетичної ефективності будівель» (далі - Методика).
З перелічених нормативно-правових актів ані Методика, ані Порядок не містять такого заходу, як контроль якості виконаних робіт, що має бути виконаний тепловізором, а визначена Порядком форма енергетичного сертифіката не передбачає розділу з результатами тепловізійної зйомки.
Окрім цього, пунктом 1 Технічної специфікації, яка є Додатком №2 до Тендерної документації Замовником визначені заходи, що повинні бути включені до Сертифікації енергетичної ефективності, а саме:
- Попередні контактні дані й запит даних;
- Виїзд на об'єкт, проведення обстеження;
- Отримання всіх відповідних технічних даних про існуючий об'єкт;
- Розрахунок рівня енергетичної ефективності будівлі відповідно до вимог статті 5 Закону України «Про енергетичну ефективність будівель».
- Складання енергетичного сертифікату;
- Реєстрація сертифікату енергоефективності в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва;
- Представлення результатів Замовнику.
Звертаємо увагу, що серед вище перелічених заходів відсутній такий захід, як контроль якості виконаних робіт, що має бути, на думку Замовника, проведений із застосуванням тепловізору.
Також, за Технічною специфікацію, яка є Додатком №2 до Тендерної документації, серед матеріалів, що повинні бути передані Замовнику за результатом надання послуг, відсутні такі, що виготовлені за результатами здійснення заходів з контролю якості виконаних робіт з використанням тепловізора. Наприклад, окрім передачі Замовнику сертифікату енергоефективності, передача «звіту з контролю якості виконаних робіт» або «звіту про тепловізійне знімання» із відповідними матеріалами.
Так, з урахуванням вимог до предмету закупівлі – для проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів, потенційний Виконавець має перебувати у трудових відносинах із енергоаудитором будівель, який не має обмеження доступу до електронного кабінету енергоаудитора будівель Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, що в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства з енергоефективності.
Таким чином, нормами чинного законодавства встановлено, що для надання ВСІХ складових послуги, передбачених обсягом закупівлі, суб’єкти господарювання повинні перебувати у трудових відносинах з енергоаудитором будівель, який не має обмеження доступу до електронного кабінету енергоаудитора будівель Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, або ж енергоаудитор будівель здійснює свою діяльність самостійно,
тож встановлення будь-яких інших вимог Замовником, а саме наявність в Учасника тепловізора для проведення заходів із контролю якості виконаних робіт - не відповідає чинним положенням законодавства, є необґрунтованим та не підтверджується Технічною специфікацію, яка є Додатком №2 до Тендерної документації.
Зважаючи на вищенаведене, встановлення вимоги щодо наявності в Учасника тепловізора для проведення заходів з контролю якості виконаних робіт, що визначено у Тендерній документації Замовником не впливає на потенційне дотримання чи недотримання Виконавцем власних зобов’язань щодо проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів та договору в цілому та введена Замовником з метою штучного обмеження кола потенційних учасників закупівлі, в тому числі обмежує право Скаржника на участь у закупівлі.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону № 922-VIII замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону № 922-VIII, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у даній процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII.
Скаржником, з метою прийняття участі у Закупівлі, здійснено детальне ознайомлення із Додатком №1 до Тендерної документації, за результатами чого також виявлено наявність дискримінаційних вимог в частині встановлення Замовником кваліфікаційних критеріїв, зокрема в частині вимоги щодо наявності матеріально-технічної бази та технологій (підпункт 1.3.3. пункту 1.3 Додатку № 1 до Тендерної документації), а саме:
«На підтвердження наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій Учасник має надати:
1.3.1. Довідка в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для надання послуг / виконання робіт /поставки товару, визначених у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування.
Учасник повинен мати у наявності тепловізор для виконання робіт у холодну пору року.
На підтвердження наявності тепловізора учасник надає копію інвентарної картки або документ, що підтверджує право власності/користування.
У разі виконання робіт у холодний період (температура нижче +10 °C) учасник зобов’язаний забезпечити тепловізійну зйомку об’єктів для контролю якості виконаних робіт. На підтвердження виконання робіт у холодний період часу з веденням тепловізійої зйомки, учасник надає гарантійний лист.»
Скаржник вважає вимогу Замовника щодо наявності такого обладнання, як тепловізор, для контролю якості виконаних робіт дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою з огляду на наступне.
Предметом оскаржуваної закупівлі є «Послуги із проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів».
Надання вищевказаних послуг регулюються відповідним профільним законодавством, а саме: Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 № 172 «Про затвердження Порядку проведення сертифікації енергетичної ефективності та форми енергетичного сертифіката» (далі - Порядок) та Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 № 169 «Про затвердження Методики визначення енергетичної ефективності будівель» (далі - Методика).
З перелічених нормативно-правових актів ані Методика, ані Порядок не містять такого заходу, як контроль якості виконаних робіт, що має бути виконаний тепловізором, а визначена Порядком форма енергетичного сертифіката не передбачає розділу з результатами тепловізійної зйомки.
Окрім цього, пунктом 1 Технічної специфікації, яка є Додатком №2 до Тендерної документації Замовником визначені заходи, що повинні бути включені до Сертифікації енергетичної ефективності, а саме:
- Попередні контактні дані й запит даних;
- Виїзд на об'єкт, проведення обстеження;
- Отримання всіх відповідних технічних даних про існуючий об'єкт;
- Розрахунок рівня енергетичної ефективності будівлі відповідно до вимог статті 5 Закону України «Про енергетичну ефективність будівель».
- Складання енергетичного сертифікату;
- Реєстрація сертифікату енергоефективності в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва;
- Представлення результатів Замовнику.
Звертаємо увагу, що серед вище перелічених заходів відсутній такий захід, як контроль якості виконаних робіт, що має бути, на думку Замовника, проведений із застосуванням тепловізору.
Також, за Технічною специфікацію, яка є Додатком №2 до Тендерної документації, серед матеріалів, що повинні бути передані Замовнику за результатом надання послуг, відсутні такі, що виготовлені за результатами здійснення заходів з контролю якості виконаних робіт з використанням тепловізора. Наприклад, окрім передачі Замовнику сертифікату енергоефективності, передача «звіту з контролю якості виконаних робіт» або «звіту про тепловізійне знімання» із відповідними матеріалами.
Так, з урахуванням вимог до предмету закупівлі – для проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів, потенційний Виконавець має перебувати у трудових відносинах із енергоаудитором будівель, який не має обмеження доступу до електронного кабінету енергоаудитора будівель Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, що в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства з енергоефективності.
Таким чином, нормами чинного законодавства встановлено, що для надання ВСІХ складових послуги, передбачених обсягом закупівлі, суб’єкти господарювання повинні перебувати у трудових відносинах з енергоаудитором будівель, який не має обмеження доступу до електронного кабінету енергоаудитора будівель Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, або ж енергоаудитор будівель здійснює свою діяльність самостійно,
тож встановлення будь-яких інших вимог Замовником, а саме наявність в Учасника тепловізора для проведення заходів із контролю якості виконаних робіт - не відповідає чинним положенням законодавства, є необґрунтованим та не підтверджується Технічною специфікацію, яка є Додатком №2 до Тендерної документації.
Зважаючи на вищенаведене, встановлення вимоги щодо наявності в Учасника тепловізора для проведення заходів з контролю якості виконаних робіт, що визначено у Тендерній документації Замовником не впливає на потенційне дотримання чи недотримання Виконавцем власних зобов’язань щодо проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів та договору в цілому та введена Замовником з метою штучного обмеження кола потенційних учасників закупівлі, в тому числі обмежує право Скаржника на участь у закупівлі.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону № 922-VIII замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону № 922-VIII, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у даній процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII.
×
-
Назва доказу:
ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ (ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ)
-
Повʼязаний документ:
8) Додаток 2_Технічна частина.docx
-
-
Назва доказу:
Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції
-
Повʼязаний документ:
7) Додаток 1_Перелік документів.docx
-
-
Назва доказу:
Порядок проведення сертифікаціїенергетичної ефективності та форми енергетичногосертифіката
-
Повʼязаний документ:
6) Про затвердження Порядку проведе... _ від 11.07.2018 № 172 (Текст для друку).pdf
-
-
Назва доказу:
Методика визначення енергетичноїефективності будівель
-
Повʼязаний документ:
5) Про затвердження Методики визнач... _ від 11.07.2018 № 169 (Текст для друку).pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Просимо Комісію розглянути питання щодо зобов’язання Замовника внести зміни до Тендерної документації: 2) до пункту 1.3 Додатку №1 до Тендерної документації шляхом виключення дискримінаційної вимоги за підпунктом 1.3.1, а саме: «1.3.1. Довідка в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для надання послуг / виконання робіт /поставки товару, визначених у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування. Учасник повинен мати у наявності тепловізор для виконання робіт у холодну пору року. На підтвердження наявності тепловізора учасник надає копію інвентарної картки або документ, що підтверджує право власності/користування. У разі виконання робіт у холодний період (температура нижче +10 °C) учасник зобов’язаний забезпечити тепловізійну зйомку об’єктів для контролю якості виконаних робіт. На підтвердження виконання робіт у холодний період часу з веденням тепловізійої зйомки, учасник надає гарантійний лист.»
Запити Органу оскарження
Номер:
2e70ca8737f6464f948a0323ebf58b12
Тема запиту:
Пояснення щодо наявності такого обладнання, як тепловізор, для контролю якості виконаних робіт дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою
Текст запиту:
3. Щодо вимоги наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
В своїй Скарзі Скаржник зазначає, що з метою прийняття участі у Закупівлі, ним здійснено детальне ознайомлення із Додатком № 1 до Тендерної документації, за результатами чого виявлено наявність дискримінаційних вимог в частині встановлення Замовником кваліфікаційних критеріїв, зокрема в частині вимоги щодо наявності матеріально-технічної бази та технологій (підпункт 1.3.3. пункту 1.3 Додатку № 1 до Тендерної документації), а саме: «що Учасник повинен мати у наявності тепловізор для виконання робіт у холодну пору року. На підтвердження наявності тепловізора учасник надає копію інвентарної картки або документ, що підтверджує право власності/користування. У разі виконання робіт у холодний період (температура нижче
+10 °C) учасник зобов’язаний забезпечити тепловізійну зйомку об’єктів для контролю якості виконаних робіт. На підтвердження виконання робіт у холодний період часу з веденням тепловізійої зйомки, учасник надає гарантійний лист.».
Пояснення Замовником по суті питання:
Як зазначалося вище, Замовником в Тендерній документації на власний розсуд визначено ряд кваліфікаційних критеріїв та технічних вимог із дотриманням базових принципів здійснення закупівель та із врахуванням особливостей предмету закупівлі.
В підпункті 1.3.3. пункту 1.3 Додатку № 1 до Тендерної документації встановлено вимогу щодо наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме: «Учасник повинен мати у наявності тепловізор для виконання робіт у холодну пору року. У разі виконання робіт у холодний період (температура нижче +10 °C) учасник зобов’язаний забезпечити тепловізійну зйомку об’єктів для контролю якості виконаних робіт. На підтвердження виконання робіт у холодний період часу з веденням тепловізійої зйомки, учасник надає гарантійний лист.».
Тепловізійна зйомка – це метод діагностики, що фіксує інфрачервоне випромінювання від об'єктів і перетворює його на видиме зображення (термограму) з різними кольорами, що показують температуру, і використовується для виявлення теплотрас, дефектів теплоізоляції та/або утеплення, мостиків холоду, прихованих проблем у будівлях та промисловості. Хоча визначення «тепловізійна зйомка» чинне законодавство не містить, її використання регулюється будівельними нормами (ДБН), стандартами (ДСТУ), технічними регламентами та Законом України «Про енергетичну ефективність будівель», які вимагають проведення таких обстежень для отримання енергопаспортів та сертифікації будівель.
Зокрема, норми ДБН В.2.6-31:2021 вказують на необхідність оцінювання відповідності огороджувальних конструкцій вимогам до теплотехнічних показників здійснюється шляхом визначення фактичних параметрів теплового захисту будівлі з використанням інструментальних методів та візуального контролю.
Розділом 1 Додатка 2 до Тендерної документації визначено, що Сертифікація енергетичної ефективності повинна включати, зокрема виїзд на об'єкт та проведення його обстеження.
Також у розділі 3 Додатка 2 до Тендерної документації вказано, що Нормами визначено наступні етапи проведення сертифікації енергетичної ефективності та вимоги до них, зокрема:
o визначення термічних характеристик огороджуючих конструкцій будівлі та їх термоізолюючих властивостей;
o аналіз ефективності роботи системи опалення;
o аналіз ефективності роботи системи гарячого водопостачання;
o аналіз ефективності роботи системи охолодження, вентиляції та кондиціонування;
o аналіз ефективності роботи системи освітлення;
o опис інженерних систем будівлі, основні відомості та характеристики загального стану;
o визначення теплових втрат через огороджувальні конструкції будівлі;
o визначення енергопотреби на опалення, охолодження, гаряче водопостачання;
o визначення показників енергетичної ефективності будівлі;
o енергетичний баланс систем опалення, вентиляція, гаряче водопостачання, освітлення, охолодження, відповідно розрахункових показників енергоспоживання будівлі;
o визначення основних джерел теплових втрат та потенціалу економії енергетичних ресурсів.
І хоча у Додатку 2 до Тендерної документації, тепловізійна зйомка не виділена окремим етапом, вона є складовою обстеження будівлі, а саме:
• визначення тепловтрат через огороджувальні конструкції;
• ідентифікація місць інфільтрації повітря;
• виявлення дефектів теплоізоляції,
• аналіз містків холоду, що визначально впливають на енергетичний клас.
Тепловізор дозволить:
• підтвердити якість огороджувальних конструкцій,
• уточнити реальні теплотехнічні параметри,
• уникнути помилок у сертифікації, які можуть бути критичними для класу енергоефективності.
У практичному виконанні сертифікації енергетичної ефективності тепловізор є стандартним інструментом, який застосовується під час візуального та технічного обстеження будівлі.
З урахуванням строків виконання (зима/міжсезоння), Замовник вважає, що вимога наявності тепловізора є технічно необхідною для належної якості сертифікації та уникнення помилок.
Також згідно ч. 3 ст. 16 Закону, якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.
Попри це, Скаржник жодним чином не довів, що він не може виконати цю вимогу, оскільки критерій не обмежує конкуренцію та не створює привілейованого становища окремих учасників, а будь-який учасник може мати тепловізор у власності, взяти його в оренду та/або залучити інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. Тому Скаржник не довів, яким чином саме вимога порушує його права чи інтереси та не надав належних доказів, як того вимагає ст.18 Закону.
Враховуючи вищевикладене, Замовник вважає, що підстав задовольняти скаргу в цій частині вістуні, оскільки вимога наявності в учасника тепловізора для забезпечення тепловізійної зйомки об’єктів для контролю якості виконаних робіт у холодний період (температура нижче +10 °C) сформовано у відповідності до потреб замовника, вимог чинного законодавства та є цілком обґрунтованою зважаючи на необхідність своєчасного, повного та якісного виконання важливого для держави завдання. При цьому умов, які б покладали обов’язок на учасників щодо надання документів в складі тендерної пропозиції, які не передбачені законодавством України та/або неможливо надати, вимоги тендерної документації не містять.
4. Узгодженість із практикою АМКУ.
За результатами аналізу практики АМКУ останніх періодів можна дійти висновку, що Адміністративна колегія АМКУ послідовно виходить з необхідності дотримання принципу пропорційності вимог і зв’язку кваліфікаційних критеріїв із предметом закупівлі та реальними умовами виконання. Зокрема дозволяється вимагати підтвердження спроможності шляхом досвіду/обладнання за умови альтернативних способів підтвердження та/або можливості залучення третіх осіб. Практика також визнає, що вимоги, які випливають із технічних стандартів та забезпечують якість робіт у конкретних умовах (наприклад, сезонність), не є дискримінаційними за відсутності необґрунтованих обмежень.
Зокрема, як зафіксовано в Узагальненій практиці АМКУ (24 лютого 2025), кваліфікаційні критерії мають бути пропорційними предмету закупівлі. Аналогічні підходи були застосовані щодо досвіду та наявності обладнання в договорах із високим навантаженням.
5. Висновок
Підсумовуючи усі вищевикладені обставини та факти, можна дійти висновку, що Скаржник жодним чином не обґрунтував наявність в нього порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, а додані документи (докази) не підтверджують наявність у Скаржника порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі.
У зв’язку із цим та керуючись нормами ст. 16, 18, 22 Закону України «Про публічні закупівлі», Закону України «Про енергетичну ефективність», Особливостей, будівельних нормам (ДБН), стандартів (ДСТУ) та технічних регламентів у цій сфері, Акціонерне товариство «Фонд декарбонізації України» ПРОСИТЬ:
o взяти до уваги вказані пояснення, залучити до матеріалів справи та
o у задоволені Скарги ТОВ «ЛЕКСТАТУС ГРУП» від 05 грудня 2025 року № UA-2025-12-01-017085-a.c1 відмовити в повному обсязі.
Додатки:
o ДБН В.2.6-31:2021 ТЕПЛОВА ІЗОЛЯЦІЯ ТА ЕНЕРГОЕФЕКТИВНІСТЬ БУДІВЕЛЬ
o Додаток 1_Перелік документів
o Додаток 2_Технічна частина
Дата опублікування:
10.12.2025 16:50
Номер:
f7d457d069c246afb53bf56aee41337d
Тема запиту:
Пояснення по досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі одним з енергоаудиторів не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою/
Текст запиту:
1. Щодо нормативного обґрунтування.
Відповідно до ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, зокрема:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Згідно п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей.
Відповідно ст. 22 Закону, замовник має право визначати в тендерній документації інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасників кваліфікаційним критеріям та вимогам до предмета закупівлі.
Враховуючи вищевикладені норми законодавства, Замовником в Тендерній документації на власний розсуд визначено ряд кваліфікаційних критеріїв та технічних вимог із дотриманням базових принципів здійснення закупівель та із врахуванням особливостей предмету закупівлі. Метою таких кваліфікаційних критеріїв та технічних вимог є створення передумов для відбору добросовісного виконавця, належного укладення договору, підтвердження спроможності учасника з урахуванням його досвіду, фахівців, обладнання, матеріально-технічної бази та технологій забезпечити виконання послуг у короткі терміни, а також недопущення недобросовісних учасників.
2. Щодо вимоги наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
В своїй Скарзі Скаржник зазначає, що за результатами ознайомлення Скаржником із Тендерною документацією, а саме із абзацом 4 пункту 1.1 Додатку №1 до Тендерної документації, встановлено наявність дискримінаційних вимог до потенційних учасників закупівлі, зокрема Скаржника, а саме: «Також учасник повинен підтвердити, що один з таких енергоаудиторів має протягом останніх 6 місяців виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах (що підтверджується шляхом надання учасником довідки в довільній формі із посиланням на публічну інформацію, що оприлюднена у формі відкритих даних та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, на кожен об’єкт).» Скаржник вважає вимогу Замовника щодо досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі одним з енергоаудиторів не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою.
Пояснення Замовника по суті питання:
По-перше, як зазначалося вище, Замовником в Тендерній документації на власний розсуд визначено ряд кваліфікаційних критеріїв та технічних вимог із дотриманням базових принципів здійснення закупівель та із врахуванням особливостей предмету закупівлі.
Метою вимоги є забезпечити своєчасність та якість виконання робіт у стислих строках, мінімізувати ризики невиконання договору та захистити публічний інтерес.
Відповідно до п. 5 Додатку 2 технічна специфікація (технічні вимоги), Замовником визначено строк надання послуг: 10 об’єктів – до 31.12.2025 р. (включно), решта об’єктів – до 27.02.2026 року (включно).
Це інтенсивний графік, який викликаний важливістю виконання рішення Кабінету Міністрів України, забезпечення державних установ інформацією щодо потенціалу енергозбереження та розробки для них індивідуальних комплексів заходів з модернізації будівель, що фактично потребує:
• паралельної роботи на кількох об’єктах одночасно;
• відпрацьованих методик швидкого збору даних;
• здатності обробляти велику кількість інформації щодо об’єктів одночасно.
Здійснення енергетичної сертифікації такої кількості об’єктів та в такі терміни вимагає активної роботи фахівців, які вже працювали в аналогічних масштабах і мають підтверджений досвід швидкого й якісного виконання аналогічних послуг.
Тому Замовнику потрібно переконатися, що хоча б один аудитор реально виконував обсяги, порівнянні з майбутнім навантаженням. Вимога «120 об’єктів за 6 місяців» = 20 об’єктів на місяць. Це прямо пропорційно з майбутнім обсягом робіт та графіком їх виконання, оскільки:
• учаснику-переможцю доведеться опрацьовувати понад 20 об’єктів на місяць;
• учаснику-переможцю доведеться одночасно вести вимірювання, візуальні огляди, фотофіксацію, аналіз, підготовку звітів;
• учасник-переможець буде проводити сертифікацію паралельно на кількох майданчиках (об’єктах);
• учасник-переможець гарантує своєчасність виконання у терміни, визначені Замовником.
Отже, враховуючи необхідність реалізації послуг у стислі терміни, Замовником встановлено критерій, який передбачає, що один з таких енергоаудиторів має протягом останніх 6 місяців виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах (що підтверджується шляхом надання учасником довідки в довільній формі із посиланням на публічну інформацію, що оприлюднена у формі відкритих даних та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, на кожен об’єкт). Досвід такого фахівця (енергоаудитора) по строкам виконання послуг передбачає виконання не за 6 місяців, як зазначено в критеріях, а фактично до 01.03.2026, тобто за 2,5 місяці з дати укладення договору.
По-друге, Скаржник жодним чином не обґрунтував наявність в нього порушених прав та охоронюваних законом інтересів.
Відповідно до ч. 5 ст. 18 Закону, скарга повинна містити, зокрема, наступну інформацію:
- обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи;
- перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій.
Таким чином обов’язком Скаржника є обґрунтувати, яким саме чином та чи інша вимога Замовника порушує його права та надати відповідні докази такого порушення.
Вимога Замовника є наступною: «Також учасник повинен підтвердити, що один з таких енергоаудиторів має протягом останніх 6 місяців виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах (що підтверджується шляхом надання учасником довідки в довільній формі із посиланням на публічну інформацію, що оприлюднена у формі відкритих даних та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, на кожен об’єкт)».
Скаржником у Скарзі вказано про наявність трьох сертифікованих енергоаудиторів будівель, що на його думку є повною мірою достатнім для повного надання послуг згідно об’єму та строків, визначених у тендерній документації до закупівлі, та долучено три сертифіката вказаних енергоаудиторів. При цьому:
• з даних сертифікатів неможливо встановити, що саме ці енергоаудитори є працівниками чи мають якісь інші юридичні (трудові) відносини зі Скаржником;
• не надано доказів, які енергоаудитори є працівниками Скаржника (в аспекті того, що їх може бути менше чи більше трьох) чи працюють за інших умов;
• з даних сертифікатів неможливо встановити, який досвід є у даних енергоаудиторів;
• Скаржник посилається на наявність досвіду в енергоаудиторів, проте не надає жодного підтвердження наявності такого досвіду (зокрема не надано посилання на публічну інформацію, що оприлюднена у формі відкритих даних та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним).
Також згідно ч. 3 ст. 16 Закону, якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.
Попри це, Скаржник жодним чином не довів, що він не може виконати цю вимогу, оскільки критерій не обмежує конкуренцію та не створює привілейованого становища окремих учасників, а будь-який учасник може мати у штаті та або за цивільно правовою угодою тощо фахівця відповідної кваліфікації, який мають необхідні знання та досвід та/або залучити інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. Тому Скаржник не довів, яким чином саме вимога порушує його права чи інтереси та не надав належних доказів, як того вимагає ст.18 Закону.
Враховуючи вищевикладене, Замовник вважає, що підстав задовольняти скаргу в цій частині вістуні, оскільки вимога наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (а саме досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі одним з енергоаудиторів не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців) сформовано у відповідності до потреб замовника, вимог чинного законодавства та є цілком обґрунтованою зважаючи на необхідність своєчасного, повного та якісного виконання важливого для держави завдання. При цьому умов, які б покладали обов’язок на учасників щодо надання документів в складі тендерної пропозиції, які не передбачені законодавством України та/або неможливо надати, вимоги тендерної документації не містять.
Дата опублікування:
10.12.2025 16:50