-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 2
Електрична енергія
ДК 021:2015 – 09310000-5 – Електрична енергія (Електрична енергія). Деталізований CPV код (у т.ч. для лотів) та його назва: ДК 021:2015 – 09310000-5 – Електрична енергія. Закупівля на 2026 рік
Призупинено
1 339 500.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
28.11.2025 16:26 - 05.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
488f8c48ee24452fae5d90043dd8986b
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-28-014113-a.a1
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ 365» (далі – Скаржник) є Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ 365» (далі – Скаржник) є ліцензованим постачальником електричної енергії споживачу відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469. Відомості про вказані нормативні акти розміщені у відкритому доступі на офіційних ресурсах (зокрема, веб-сайт Верховної Ради України – zakon.rada.gov.ua та веб-сайт НКРЕКП – www.nerc.gov.ua).
ВІДДІЛОМ ОСВІТИ, КУЛЬТУРИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ІВАНЬКІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ затверджено тендерну документацію на закупівлю електричної енергії на 2026 рік (далі – Тендерна документація), що підтверджується текстом документа «Тендерна документація…» та Додатком 3 «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції».
Скаржник має намір взяти участь у зазначеній процедурі закупівлі та звертається до Антимонопольного комітету України як органу оскарження у зв’язку з тим, що окремі положення Додатку 3 до Тендерної документації, на думку Скаржника, порушують принципи здійснення публічних закупівель, встановлені законодавством, а саме – принципи недискримінації учасників, пропорційності, добросовісної конкуренції та заборону встановлення вимог до предмета закупівлі, які не передбачені національним стандартом для такого предмета.
Пов'язані документи:
Учасник
- 1. ТД 2025 - електрика (2026).docx 02.12.2025 18:17
- 2. Додаток 1. ТТХ.doc 02.12.2025 18:17
- 3. Додаток 2. Проєкт Договору.docx 02.12.2025 18:17
- оголошення.pdf 02.12.2025 18:17
- 4. ДОДАТОК _3 _Перелік документів.doc 02.12.2025 18:17
- 5. ДОДАТОК _4 _Переможець.doc 02.12.2025 18:17
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 02.12.2025 18:17
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 02.12.2025 18:17
- скарга ВІДДІЛ ОСВІТИ, КУЛЬТУРИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ІВАНЬКІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ.docx 02.12.2025 18:17
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 02.12.2025 18:17
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 02.12.2025 18:17
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 02.12.2025 18:17
- sign.p7s 02.12.2025 18:17
- 1. Пояснення по скарзі -ТОВ ЕНЕРДЖІ 365.pdf 03.12.2025 11:56
- 3. Додаток 2. Проєкт Договору.docx 03.12.2025 11:56
- 7. Перелік змін до ТД від 03.12.2025.docx 03.12.2025 11:56
- 1. ТД 2025 -зміни від 03.12.2025.docx 03.12.2025 11:56
- рішення 4.pdf 03.12.2025 11:56
- 4. ДОДАТОК _3 _Перелік док. зі змінами.doc 03.12.2025 11:56
- 6. ОБГ ТТХ+очік.вартість.docx 03.12.2025 11:56
- 5. ДОДАТОК _4 _Переможець.doc 03.12.2025 11:56
- 1. Пояснення по скарзі -ТОВ ЕНЕРДЖІ 365.doc 03.12.2025 11:56
- перелік змін.pdf 03.12.2025 11:56
- 2. Додаток 1. ТТХ.doc 03.12.2025 11:56
- 1. Пояснення по скарзі -ТОВ ЕНЕРДЖІ 365.doc 05.12.2025 15:15
- 7. Перелік змін до ТД від 03.12.2025.docx 05.12.2025 15:15
- 2. Додаток 1. ТТХ.doc 05.12.2025 15:15
- 1. ТД 2025 -зміни від 03.12.2025.docx 05.12.2025 15:15
- рішення 4.pdf 05.12.2025 15:15
- 5. ДОДАТОК _4 _Переможець.doc 05.12.2025 15:15
- перелік змін.pdf 05.12.2025 15:15
- 3. Додаток 2. Проєкт Договору.docx 05.12.2025 15:15
- 1. Пояснення по скарзі -ТОВ ЕНЕРДЖІ 365.pdf 05.12.2025 15:15
- 4. ДОДАТОК _3 _Перелік док. зі змінами.doc 05.12.2025 15:15
- 6. ОБГ ТТХ+очік.вартість.docx 05.12.2025 15:15
- рішення від 04.12.2025 № 17955.pdf 04.12.2025 15:41
Дата прийняття скарги до розгляду:
02.12.2025 18:30
Дата розгляду скарги:
12.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
04.12.2025 15:42
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
57539ae1adaa4c0189fd596dcfab114b
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
2. Оскаржувані положення Додатку 3 до тендерної документації.
Згідно з Додатком 3 до Тендерної документації, який визначає перелік документів та/або інформації, що подаються учасником у складі тендерної пропозиції, Замовник встановив, зокрема, такі вимоги:
«інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме погодження учасника з технічною специфікацією згідно з Додатком № 1. Документи, що підтверджують якість товару та надаються учасником у складі тендерної пропозиції, повинні бути оформлені або видані або складені поточним роком цієї процедури закупівлі»;
«на підтвердження якості товару, що підлягає постачанню, учасники надають протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені ДСТУ EN 50160:2023, виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства, разом із копією чинного сертифіката визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії».
У сукупності ці вимоги означають, що всі документи, які підтверджують якість електроенергії як товару, повинні бути видані саме у поточному році проведення процедури закупівлі, а протокол перевірки відповідності якості електроенергії ДСТУ EN 50160:2023 має бути створений спеціалізованою метрологічною лабораторією, включеною до відповідного реєстру, та виданий на ім’я учасника.
3. Правовий аналіз вимоги щодо дати оформлення документів якості «поточним роком».
Тендерна документація не містить посилання на конкретну норму закону чи підзаконного акта, яка прямо зобов’язує постачальників електричної енергії мати документи про якість товару, оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі». Такої вимоги немає ні в Законі № 2019-VIII, ні в ПРРЕЕ, ні в КСР, ні в Ліцензійних умовах постачання, ні в ДСТУ EN 50160:2023.
Натомість, загальний принцип, закріплений у частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, вимагає, щоб тендерна документація містила лише такі вимоги, які є об’єктивно необхідними для опису предмета закупівлі та не призводять до необґрунтованого звуження конкуренції чи дискримінації.
Встановлення обов’язку, щоб усі документи, які підтверджують якість товару (зокрема, протокол ДСТУ EN 50160:2023), були видані саме у поточному році, фактично означає, що:
– учасники, які мають чинні, юридично дійсні протоколи вимірювань якості електроенергії, складені попереднього року, не можуть їх використати;
– учасники змушені повторно проводити вимірювання виключно з формальної причини «оновлення дати», хоча ні законодавство, ні національний стандарт не ставлять якість електроенергії в залежність від календарного року оформлення протоколу.
З урахуванням того, що обов’язок забезпечення параметрів якості напруги покладений на оператора системи розподілу (пункт 11.4.6 КСР), а не на постачальника, вимога до постачальника періодично проводити вимірювання для підтвердження якості товару саме у формі «протоколу поточного року» не випливає зі спеціального законодавства.
Узагальнення практики Антимонопольного комітету України щодо закупівель електричної енергії від 22.02.2024 фіксує, що вимоги тендерної документації, які змушують учасників отримувати нові документи (довідки, протоколи, сертифікати) у чітко визначені короткі проміжки часу без об’єктивного нормативного обґрунтування, мають ознаки надмірних та дискримінаційних. Комітет вказав, що такі вимоги не повинні використовуватися замовниками як інструмент штучного звуження конкуренції.
Верховний Суд у згаданих вище постановах у справах № 160/5735/19 та № 160/16553/20 виходив із того, що замовник не може покладати на учасників обов’язок виконання додаткових дій, не передбачених законом, якщо такі дії не мають очевидного зв’язку з предметом закупівлі і призводять до необґрунтованого обмеження конкуренції.
З цих підстав Скаржник вважає, що вимога, відповідно до якої будь-які документи, що підтверджують якість електроенергії як товару, мають бути оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі», не відповідає статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, є непропорційною та має дискримінаційний характер щодо учасників, які мають чинні документи, оформлені раніше.
4. Правовий аналіз вимоги щодо протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника
Додаток 3 вимагає від учасників на підтвердження якості товару надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність ДСТУ EN 50160:2023, виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника, а також копію сертифіката визнання вимірювальних можливостей цієї лабораторії.
Як вже зазначалося, ДСТУ EN 50160:2023 регулює характеристики електропостачання (напругу, частоту, симетрію фаз тощо), а пункт 11.4.6 КСР покладає відповідальність за відповідність параметрів якості електроенергії вимогам стандарту на оператора системи розподілу, а не на постачальника.
Ні Закон № 2019-VIII, ні ПРРЕЕ, ні КСР, ні Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 не містять обов’язку для постачальників мати власні протоколи вимірювання якості електроенергії, складені спеціальними метрологічними лабораторіями, як умову здійснення постачання чи участі у публічних закупівлях.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 прямо вказує, що вимоги тендерної документації щодо надання постачальником «протоколів вимірювання показників якості електроенергії» у випадках, коли закон не покладає на постачальника відповідальності за проведення таких вимірювань, а так само не встановлює обов’язку наявності у постачальника власних результатів вимірювань, є такими, що не відповідають пункту 29 Особливостей та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII.
Фактично вимога Замовника про надання протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого на ім’я учасника, означає покладання на електропостачальника функції технічного контролю характеристик напруги у мережі ОСР, що законодавством покладено на оператора системи розподілу. Це виходить за межі обов’язків постачальника, встановлених Законом № 2019-VIII та ПРРЕЕ, і створює штучний бар’єр участі для тих постачальників, які не проводили такі вимірювання або робили їх раніше, ніж у «поточному році», але при цьому належним чином виконують свої зобов’язання на ринку.
Таким чином, вимога щодо надання протоколу якості за ДСТУ EN 50160:2023, виданого саме поточним роком, спеціалізованою лабораторією і саме на ім’я учасника, не передбачена національним стандартом, суперечить пункту 29 Постанови № 1178 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII і має ознаки дискримінаційної вимоги.
5. Право Скаржника на захист та перспективи судового оскарження
Відповідно до статті 16 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 № 435-IV кожна особа має право на захист свого цивільного права та інтересу, зокрема шляхом визнання незаконними рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших суб’єктів, що здійснюють владні управлінські функції.
Стаття 4 Цивільного процесуального кодексу України від 18.03.2004 № 1618-IV гарантує кожній особі право звернутися до суду за захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Подання цієї скарги до Антимонопольного комітету України як органу оскарження відповідно до статті 18 Закону № 922-VIII не позбавляє Скаржника права на звернення до суду в порядку, встановленому Цивільним процесуальним кодексом України, у разі якщо порушення його прав та законних інтересів не буде усунуто внаслідок розгляду цієї скарги.
Стаття 5 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII) встановлює, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципами добросовісної конкуренції серед учасників, недискримінації учасників, пропорційності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій.
Частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII прямо передбачає, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також не повинна містити вимог щодо документального підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або у відкритих даних відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель…» (далі – Постанова № 1178, Особливості) у пункті 29 встановлено, що під час проведення відкритих торгів згідно з Особливостями для закупівлі електричної енергії замовник не застосовує пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону № 922-VIII (щодо наявності обладнання, матеріально-технічної бази, технологій та працівників відповідної кваліфікації) та не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Національним стандартом для товару «електрична енергія» є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160:2022, IDT)». З тексту стандарту, що офіційно оприлюднений ДП «УкрНДНЦ», випливає, що він регулює характеристики напруги та допустимі відхилення, однак не встановлює вимог до внутрішньої організації діяльності постачальника чи до форми і дати документів, що підтверджують якість електроенергії у відносинах між постачальником та споживачем.
Кодекс систем розподілу, затверджений постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (далі – КСР), у пункті 11.4.6 визначає, що параметри якості електричної енергії в точках приєднання споживачів у нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, встановленим ДСТУ EN 50160, і обов’язок забезпечення таких параметрів покладено на оператора системи розподілу, а не на електропостачальника.
Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – ПРРЕЕ), визначають порядок взаємодії між оператором системи розподілу, постачальником електроенергії та споживачем, але не покладають на постачальника обов’язку самостійно проводити вимірювання якості напруги у мережі ОСР або щороку оновлювати протоколи вимірювання якості як умову здійснення постачання чи участі в публічних закупівлях.
Узагальнення практики розгляду скарг щодо закупівель електричної енергії, схвалене Антимонопольним комітетом України 22.02.2024 (опубліковане на офіційному сайті АМКУ), містить висновок, що замовники не мають права вимагати від учасників у процедурах закупівлі електричної енергії документи та сертифікати, які не передбачені національним стандартом та не випливають із предмета закупівлі, у тому числі надмірні протоколи випробувань чи вимірювань, якщо такі вимірювання відносяться до сфери відповідальності оператора системи розподілу, а не постачальника.
Верховний Суд у постанові від 23.04.2020 у справі № 160/5735/19 (адміністративне провадження № К/9901/1269/20), текст якої оприлюднено в Єдиному державному реєстрі судових рішень (reyestr.court.gov.ua), наголосив, що замовник не вправі встановлювати вимоги, які не передбачені законом та істотно звужують коло учасників, а надмірний формалізм у вимогах тендерної документації, що не впливає на об’єктивну оцінку пропозицій, суперечить принципам Закону № 922-VIII.
У постанові від 01.06.2023 у справі № 160/16553/20 (адміністративне провадження № К/990/31570/22) Верховний Суд підтвердив, що частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII забороняє вимагати від учасників документів, не обумовлених законом, які фактично є додатковими дискримінаційними бар’єрами для участі в закупівлі.
Згідно з Додатком 3 до Тендерної документації, який визначає перелік документів та/або інформації, що подаються учасником у складі тендерної пропозиції, Замовник встановив, зокрема, такі вимоги:
«інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме погодження учасника з технічною специфікацією згідно з Додатком № 1. Документи, що підтверджують якість товару та надаються учасником у складі тендерної пропозиції, повинні бути оформлені або видані або складені поточним роком цієї процедури закупівлі»;
«на підтвердження якості товару, що підлягає постачанню, учасники надають протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені ДСТУ EN 50160:2023, виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства, разом із копією чинного сертифіката визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії».
У сукупності ці вимоги означають, що всі документи, які підтверджують якість електроенергії як товару, повинні бути видані саме у поточному році проведення процедури закупівлі, а протокол перевірки відповідності якості електроенергії ДСТУ EN 50160:2023 має бути створений спеціалізованою метрологічною лабораторією, включеною до відповідного реєстру, та виданий на ім’я учасника.
3. Правовий аналіз вимоги щодо дати оформлення документів якості «поточним роком».
Тендерна документація не містить посилання на конкретну норму закону чи підзаконного акта, яка прямо зобов’язує постачальників електричної енергії мати документи про якість товару, оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі». Такої вимоги немає ні в Законі № 2019-VIII, ні в ПРРЕЕ, ні в КСР, ні в Ліцензійних умовах постачання, ні в ДСТУ EN 50160:2023.
Натомість, загальний принцип, закріплений у частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, вимагає, щоб тендерна документація містила лише такі вимоги, які є об’єктивно необхідними для опису предмета закупівлі та не призводять до необґрунтованого звуження конкуренції чи дискримінації.
Встановлення обов’язку, щоб усі документи, які підтверджують якість товару (зокрема, протокол ДСТУ EN 50160:2023), були видані саме у поточному році, фактично означає, що:
– учасники, які мають чинні, юридично дійсні протоколи вимірювань якості електроенергії, складені попереднього року, не можуть їх використати;
– учасники змушені повторно проводити вимірювання виключно з формальної причини «оновлення дати», хоча ні законодавство, ні національний стандарт не ставлять якість електроенергії в залежність від календарного року оформлення протоколу.
З урахуванням того, що обов’язок забезпечення параметрів якості напруги покладений на оператора системи розподілу (пункт 11.4.6 КСР), а не на постачальника, вимога до постачальника періодично проводити вимірювання для підтвердження якості товару саме у формі «протоколу поточного року» не випливає зі спеціального законодавства.
Узагальнення практики Антимонопольного комітету України щодо закупівель електричної енергії від 22.02.2024 фіксує, що вимоги тендерної документації, які змушують учасників отримувати нові документи (довідки, протоколи, сертифікати) у чітко визначені короткі проміжки часу без об’єктивного нормативного обґрунтування, мають ознаки надмірних та дискримінаційних. Комітет вказав, що такі вимоги не повинні використовуватися замовниками як інструмент штучного звуження конкуренції.
Верховний Суд у згаданих вище постановах у справах № 160/5735/19 та № 160/16553/20 виходив із того, що замовник не може покладати на учасників обов’язок виконання додаткових дій, не передбачених законом, якщо такі дії не мають очевидного зв’язку з предметом закупівлі і призводять до необґрунтованого обмеження конкуренції.
З цих підстав Скаржник вважає, що вимога, відповідно до якої будь-які документи, що підтверджують якість електроенергії як товару, мають бути оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі», не відповідає статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, є непропорційною та має дискримінаційний характер щодо учасників, які мають чинні документи, оформлені раніше.
4. Правовий аналіз вимоги щодо протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника
Додаток 3 вимагає від учасників на підтвердження якості товару надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність ДСТУ EN 50160:2023, виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника, а також копію сертифіката визнання вимірювальних можливостей цієї лабораторії.
Як вже зазначалося, ДСТУ EN 50160:2023 регулює характеристики електропостачання (напругу, частоту, симетрію фаз тощо), а пункт 11.4.6 КСР покладає відповідальність за відповідність параметрів якості електроенергії вимогам стандарту на оператора системи розподілу, а не на постачальника.
Ні Закон № 2019-VIII, ні ПРРЕЕ, ні КСР, ні Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 не містять обов’язку для постачальників мати власні протоколи вимірювання якості електроенергії, складені спеціальними метрологічними лабораторіями, як умову здійснення постачання чи участі у публічних закупівлях.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 прямо вказує, що вимоги тендерної документації щодо надання постачальником «протоколів вимірювання показників якості електроенергії» у випадках, коли закон не покладає на постачальника відповідальності за проведення таких вимірювань, а так само не встановлює обов’язку наявності у постачальника власних результатів вимірювань, є такими, що не відповідають пункту 29 Особливостей та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII.
Фактично вимога Замовника про надання протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого на ім’я учасника, означає покладання на електропостачальника функції технічного контролю характеристик напруги у мережі ОСР, що законодавством покладено на оператора системи розподілу. Це виходить за межі обов’язків постачальника, встановлених Законом № 2019-VIII та ПРРЕЕ, і створює штучний бар’єр участі для тих постачальників, які не проводили такі вимірювання або робили їх раніше, ніж у «поточному році», але при цьому належним чином виконують свої зобов’язання на ринку.
Таким чином, вимога щодо надання протоколу якості за ДСТУ EN 50160:2023, виданого саме поточним роком, спеціалізованою лабораторією і саме на ім’я учасника, не передбачена національним стандартом, суперечить пункту 29 Постанови № 1178 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII і має ознаки дискримінаційної вимоги.
5. Право Скаржника на захист та перспективи судового оскарження
Відповідно до статті 16 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 № 435-IV кожна особа має право на захист свого цивільного права та інтересу, зокрема шляхом визнання незаконними рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших суб’єктів, що здійснюють владні управлінські функції.
Стаття 4 Цивільного процесуального кодексу України від 18.03.2004 № 1618-IV гарантує кожній особі право звернутися до суду за захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Подання цієї скарги до Антимонопольного комітету України як органу оскарження відповідно до статті 18 Закону № 922-VIII не позбавляє Скаржника права на звернення до суду в порядку, встановленому Цивільним процесуальним кодексом України, у разі якщо порушення його прав та законних інтересів не буде усунуто внаслідок розгляду цієї скарги.
Стаття 5 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII) встановлює, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципами добросовісної конкуренції серед учасників, недискримінації учасників, пропорційності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій.
Частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII прямо передбачає, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також не повинна містити вимог щодо документального підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або у відкритих даних відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель…» (далі – Постанова № 1178, Особливості) у пункті 29 встановлено, що під час проведення відкритих торгів згідно з Особливостями для закупівлі електричної енергії замовник не застосовує пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону № 922-VIII (щодо наявності обладнання, матеріально-технічної бази, технологій та працівників відповідної кваліфікації) та не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Національним стандартом для товару «електрична енергія» є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160:2022, IDT)». З тексту стандарту, що офіційно оприлюднений ДП «УкрНДНЦ», випливає, що він регулює характеристики напруги та допустимі відхилення, однак не встановлює вимог до внутрішньої організації діяльності постачальника чи до форми і дати документів, що підтверджують якість електроенергії у відносинах між постачальником та споживачем.
Кодекс систем розподілу, затверджений постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (далі – КСР), у пункті 11.4.6 визначає, що параметри якості електричної енергії в точках приєднання споживачів у нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, встановленим ДСТУ EN 50160, і обов’язок забезпечення таких параметрів покладено на оператора системи розподілу, а не на електропостачальника.
Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – ПРРЕЕ), визначають порядок взаємодії між оператором системи розподілу, постачальником електроенергії та споживачем, але не покладають на постачальника обов’язку самостійно проводити вимірювання якості напруги у мережі ОСР або щороку оновлювати протоколи вимірювання якості як умову здійснення постачання чи участі в публічних закупівлях.
Узагальнення практики розгляду скарг щодо закупівель електричної енергії, схвалене Антимонопольним комітетом України 22.02.2024 (опубліковане на офіційному сайті АМКУ), містить висновок, що замовники не мають права вимагати від учасників у процедурах закупівлі електричної енергії документи та сертифікати, які не передбачені національним стандартом та не випливають із предмета закупівлі, у тому числі надмірні протоколи випробувань чи вимірювань, якщо такі вимірювання відносяться до сфери відповідальності оператора системи розподілу, а не постачальника.
Верховний Суд у постанові від 23.04.2020 у справі № 160/5735/19 (адміністративне провадження № К/9901/1269/20), текст якої оприлюднено в Єдиному державному реєстрі судових рішень (reyestr.court.gov.ua), наголосив, що замовник не вправі встановлювати вимоги, які не передбачені законом та істотно звужують коло учасників, а надмірний формалізм у вимогах тендерної документації, що не впливає на об’єктивну оцінку пропозицій, суперечить принципам Закону № 922-VIII.
У постанові від 01.06.2023 у справі № 160/16553/20 (адміністративне провадження № К/990/31570/22) Верховний Суд підтвердив, що частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII забороняє вимагати від учасників документів, не обумовлених законом, які фактично є додатковими дискримінаційними бар’єрами для участі в закупівлі.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Виключити вимогу Додатку 3 до Тендерної документації в частині, де зазначено, що документи, які підтверджують якість товару та подаються у складі тендерної пропозиції, повинні бути оформлені, видані або складені поточним роком цієї процедури закупівлі. Виключити вимогу Додатку 3 до Тендерної документації у частині обов’язкового надання протоколу перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам ДСТУ EN 50160:2023, виданого на ім’я учасника спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого органу або підприємства разом із копією чинного сертифіката визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії.
Запити Органу оскарження
Номер:
f11138b2ac7a4723b43b27395ebe30fc
Тема запиту:
ГРУНТОВНІ ПОЯСНЕННЯ в задоволення усіх вимог Скаржника за Скаргою та внесення відповідних змін на підставі скарги ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЕНЕРДЖІ 365»
Текст запиту:
Замовником 03 грудня 2025 року було оприлюднено зміни до тендерної документації, що стосувались усунення УСІХ порушень, про які Скаржником зазначалось за Скаргою. Відповідно до змін до тендерної документації питання за Скаргою були повністю задоволені Замовником та відповідні вимоги виключені зі змісту тендерної документації.
Не даючи оцінку абсурдності вказаного оскарження Уповноваженою особою прийнято рішення все ж таки задовільнити усі вказані вимоги Скаржника шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації, якими виключено вказані вимоги. Зміни до тендерної документації оприлюднені Замовником 03 грудня 2025 року за адресою https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-11-28-014113-a
У відповідності до підпункту 3 пункту 63 Постанови про особливості «Орган оскарження залишає скаргу без розгляду в разі, коли:
3) замовником відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей усунуто порушення, зазначені в скарзі;».
У випадку прийняття Скарги до розгляду відповідно до пункту 64 Постанови про особливості: «Орган оскарження приймає рішення про припинення розгляду скарги в разі, коли обставини, зазначені в підпунктах 1-4 пункту 63 цих особливостей, установлені органом оскарження після прийняття скарги до розгляду»
З урахуванням добровільного характеру внесення змін до тендерної документації Замовником закупівлі та виключення з її вимог умов, що оскаржуються Скаржником просимо Колегію АМКУ залишити без розгляду або припинити розгляд Скарги в цій частині
Дата опублікування:
05.12.2025 15:15
Номер:
a5f631c7d17745cfbfff1198c264c66a
Тема запиту:
Уповноваженою особою прийнято рішення внести зміни до тендерної документації з метою усунення можливих порушень для учасників торгів, в т.ч. спрямованих на усунення потенційно спірних вимог, що подані Скаржником за Скаргою (номер Скарги UA-2025-11-28-014113-a.а1)
Текст запиту:
Уповноваженою особою прийнято рішення внести зміни до тендерної документації з метою усунення можливих порушень для учасників торгів, в т.ч. спрямованих на усунення потенційно спірних вимог, що подані Скаржником за Скаргою (номер Скарги UA-2025-11-28-014113-a.а1):
Не даючи оцінку абсурдності вказаного оскарження Уповноваженою особою прийнято рішення все ж таки задовільнити усі вказані вимоги Скаржника шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації, якими виключено вказані вимоги. Зміни до тендерної документації оприлюднені Замовником 03 грудня 2025 року за адресою https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-11-28-014113-a
У відповідності до підпункту 3 пункту 63 Постанови про особливості «Орган оскарження залишає скаргу без розгляду в разі, коли:
3) замовником відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей усунуто порушення, зазначені в скарзі;».
У випадку прийняття Скарги до розгляду відповідно до пункту 64 Постанови про особливості: «Орган оскарження приймає рішення про припинення розгляду скарги в разі, коли обставини, зазначені в підпунктах 1-4 пункту 63 цих особливостей, установлені органом оскарження після прийняття скарги до розгляду»
З урахуванням добровільного характеру внесення змін до тендерної документації Замовником закупівлі та виключення з її вимог умов, що оскаржуються Скаржником просимо Колегію АМКУ залишити без розгляду або припинити розгляд Скарги в цій частині.
Дата опублікування:
03.12.2025 11:56