-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 2
Електрична енергія
ДК 021:2015 – 09310000-5 – Електрична енергія (Електрична енергія) Деталізований CPV код (у т.ч. для лотів) та його назва: ДК 021:2015 – 09310000-5 – Електрична енергія. Закупівля на 2026 рік Процедура закупівлі – відкриті торги, з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - особливості), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 з урахуванням змін
Призупинено
1 092 500.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
28.11.2025 11:32 - 05.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
c1062bf41d10414e83b4f8a6c98ce344
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-28-004755-a.a3
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Матусівською сільською радою затверджено тендерну документацію на закупівлю електричної енергії на 2026 рік (далі – Тендерна документація), що підтверджується текстом документа «Тендерна документація…» та Додатком 3 «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції».
Згідно з Додатком 3 до Тендерної документації, який визначає перелік документів та/або інформації, що подаються учасником у складі тендерної пропозиції, Замовник встановив, зокрема, такі вимоги:
«інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме погодження учасника з технічною специфікацією згідно з Додатком № 1. Документи, що підтверджують якість товару та надаються учасником у складі тендерної пропозиції, повинні бути оформлені або видані або складені поточним роком цієї процедури закупівлі»;
«на підтвердження якості товару, що підлягає постачанню, учасники надають протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені ДСТУ EN 50160:2023, виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства, разом із копією чинного сертифіката визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії».
У сукупності ці вимоги означають, що всі документи, які підтверджують якість електроенергії як товару, повинні бути видані саме у поточному році проведення процедури закупівлі, а протокол перевірки відповідності якості електроенергії ДСТУ EN 50160:2023 має бути створений спеціалізованою метрологічною лабораторією, включеною до відповідного реєстру, та виданий на ім’я учасника.
Пов'язані документи:
Учасник
- 3. Додаток 2. Проєкт Договору.docx 02.12.2025 18:04
- 1. ТД 2025 - електрика (2026).docx 02.12.2025 18:04
- 2. Додаток 1. ТТХ.doc 02.12.2025 18:04
- 4. ДОДАТОК _3 _Перелік документів.doc 02.12.2025 18:04
- 5. ДОДАТОК _4 _Переможець.doc 02.12.2025 18:04
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 02.12.2025 18:04
- оголошення.pdf 02.12.2025 18:04
- скарга МАТУСІВСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА.docx 02.12.2025 18:04
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 02.12.2025 18:04
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 02.12.2025 18:04
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 02.12.2025 18:04
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 02.12.2025 18:04
- sign.p7s 02.12.2025 18:04
- 1. Пояснення по скарзі -ТОВ ЕНЕРДЖІ 365.doc 03.12.2025 12:37
- 1. Пояснення по скарзі -ТОВ ЕНЕРДЖІ 365.pdf 03.12.2025 12:37
- 1. ТД 2025 - електрика (2026) зміни.docx 03.12.2025 12:37
- 4. Протокол зміна ТД від 03.12.2025.pdf 03.12.2025 12:37
- 7. Перелік змін до ТД від 03.12.2025.pdf 03.12.2025 12:37
- 2. Додаток 1. ТТХ.doc 03.12.2025 12:37
- 3. Додаток 2. Проєкт Договору.docx 03.12.2025 12:37
- 5. ДОДАТОК _4 _Переможець.doc 03.12.2025 12:37
- 4. ДОДАТОК _3 _Перелік документів зі змінами.doc 03.12.2025 12:37
- 7. Перелік змін до ТД від 03.12.2025.docx 03.12.2025 12:37
- 6. ОБГ ТТХ+очік.вартість.docx 03.12.2025 12:37
- 1. Пояснення по скарзі -ТОВ ЕНЕРДЖІ 365.doc 05.12.2025 10:27
- 1. Пояснення по скарзі -ТОВ ЕНЕРДЖІ 365.pdf 05.12.2025 10:27
- 7. Перелік змін до ТД від 03.12.2025.pdf 05.12.2025 10:27
- 4. Протокол зміна ТД від 03.12.2025.pdf 05.12.2025 10:27
- рішення від 04.12.2025 № 17951.pdf 04.12.2025 16:11
- Інформація про резолютивну частину рішення від 11.12.2025 № 18359.pdf 12.12.2025 13:23
Дата прийняття скарги до розгляду:
02.12.2025 18:10
Дата розгляду скарги:
11.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
04.12.2025 16:11
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
8d5716fb636a493ba81c2a104b3e3cc3
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
3. Правовий аналіз вимоги щодо дати оформлення документів якості «поточним роком».
Тендерна документація не містить посилання на конкретну норму закону чи підзаконного акта, яка прямо зобов’язує постачальників електричної енергії мати документи про якість товару, оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі». Такої вимоги немає ні в Законі № 2019-VIII, ні в ПРРЕЕ, ні в КСР, ні в Ліцензійних умовах постачання, ні в ДСТУ EN 50160:2023.
Натомість, загальний принцип, закріплений у частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, вимагає, щоб тендерна документація містила лише такі вимоги, які є об’єктивно необхідними для опису предмета закупівлі та не призводять до необґрунтованого звуження конкуренції чи дискримінації.
Встановлення обов’язку, щоб усі документи, які підтверджують якість товару (зокрема, протокол ДСТУ EN 50160:2023), були видані саме у поточному році, фактично означає, що:
– учасники, які мають чинні, юридично дійсні протоколи вимірювань якості електроенергії, складені попереднього року, не можуть їх використати;
– учасники змушені повторно проводити вимірювання виключно з формальної причини «оновлення дати», хоча ні законодавство, ні національний стандарт не ставлять якість електроенергії в залежність від календарного року оформлення протоколу.
З урахуванням того, що обов’язок забезпечення параметрів якості напруги покладений на оператора системи розподілу (пункт 11.4.6 КСР), а не на постачальника, вимога до постачальника періодично проводити вимірювання для підтвердження якості товару саме у формі «протоколу поточного року» не випливає зі спеціального законодавства.
Узагальнення практики Антимонопольного комітету України щодо закупівель електричної енергії від 22.02.2024 фіксує, що вимоги тендерної документації, які змушують учасників отримувати нові документи (довідки, протоколи, сертифікати) у чітко визначені короткі проміжки часу без об’єктивного нормативного обґрунтування, мають ознаки надмірних та дискримінаційних. Комітет вказав, що такі вимоги не повинні використовуватися замовниками як інструмент штучного звуження конкуренції.
Верховний Суд у згаданих вище постановах у справах № 160/5735/19 та № 160/16553/20 виходив із того, що замовник не може покладати на учасників обов’язок виконання додаткових дій, не передбачених законом, якщо такі дії не мають очевидного зв’язку з предметом закупівлі і призводять до необґрунтованого обмеження конкуренції.
З цих підстав Скаржник вважає, що вимога, відповідно до якої будь-які документи, що підтверджують якість електроенергії як товару, мають бути оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі», не відповідає статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, є непропорційною та має дискримінаційний характер щодо учасників, які мають чинні документи, оформлені раніше.
4. Правовий аналіз вимоги щодо протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника
Додаток 3 вимагає від учасників на підтвердження якості товару надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність ДСТУ EN 50160:2023, виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника, а також копію сертифіката визнання вимірювальних можливостей цієї лабораторії.
Як вже зазначалося, ДСТУ EN 50160:2023 регулює характеристики електропостачання (напругу, частоту, симетрію фаз тощо), а пункт 11.4.6 КСР покладає відповідальність за відповідність параметрів якості електроенергії вимогам стандарту на оператора системи розподілу, а не на постачальника.
Ні Закон № 2019-VIII, ні ПРРЕЕ, ні КСР, ні Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 не містять обов’язку для постачальників мати власні протоколи вимірювання якості електроенергії, складені спеціальними метрологічними лабораторіями, як умову здійснення постачання чи участі у публічних закупівлях.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 прямо вказує, що вимоги тендерної документації щодо надання постачальником «протоколів вимірювання показників якості електроенергії» у випадках, коли закон не покладає на постачальника відповідальності за проведення таких вимірювань, а так само не встановлює обов’язку наявності у постачальника власних результатів вимірювань, є такими, що не відповідають пункту 29 Особливостей та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII.
Фактично вимога Замовника про надання протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого на ім’я учасника, означає покладання на електропостачальника функції технічного контролю характеристик напруги у мережі ОСР, що законодавством покладено на оператора системи розподілу. Це виходить за межі обов’язків постачальника, встановлених Законом № 2019-VIII та ПРРЕЕ, і створює штучний бар’єр участі для тих постачальників, які не проводили такі вимірювання або робили їх раніше, ніж у «поточному році», але при цьому належним чином виконують свої зобов’язання на ринку.
Таким чином, вимога щодо надання протоколу якості за ДСТУ EN 50160:2023, виданого саме поточним роком, спеціалізованою лабораторією і саме на ім’я учасника, не передбачена національним стандартом, суперечить пункту 29 Постанови № 1178 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII і має ознаки дискримінаційної вимоги.
5. Право Скаржника на захист та перспективи судового оскарження
Відповідно до статті 16 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 № 435-IV кожна особа має право на захист свого цивільного права та інтересу, зокрема шляхом визнання незаконними рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших суб’єктів, що здійснюють владні управлінські функції.
Стаття 4 Цивільного процесуального кодексу України від 18.03.2004 № 1618-IV гарантує кожній особі право звернутися до суду за захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Подання цієї скарги до Антимонопольного комітету України як органу оскарження відповідно до статті 18 Закону № 922-VIII не позбавляє Скаржника права на звернення до суду в порядку, встановленому Цивільним процесуальним кодексом України, у разі якщо порушення його прав та законних інтересів не буде усунуто внаслідок розгляду цієї скарги.
Тендерна документація не містить посилання на конкретну норму закону чи підзаконного акта, яка прямо зобов’язує постачальників електричної енергії мати документи про якість товару, оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі». Такої вимоги немає ні в Законі № 2019-VIII, ні в ПРРЕЕ, ні в КСР, ні в Ліцензійних умовах постачання, ні в ДСТУ EN 50160:2023.
Натомість, загальний принцип, закріплений у частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, вимагає, щоб тендерна документація містила лише такі вимоги, які є об’єктивно необхідними для опису предмета закупівлі та не призводять до необґрунтованого звуження конкуренції чи дискримінації.
Встановлення обов’язку, щоб усі документи, які підтверджують якість товару (зокрема, протокол ДСТУ EN 50160:2023), були видані саме у поточному році, фактично означає, що:
– учасники, які мають чинні, юридично дійсні протоколи вимірювань якості електроенергії, складені попереднього року, не можуть їх використати;
– учасники змушені повторно проводити вимірювання виключно з формальної причини «оновлення дати», хоча ні законодавство, ні національний стандарт не ставлять якість електроенергії в залежність від календарного року оформлення протоколу.
З урахуванням того, що обов’язок забезпечення параметрів якості напруги покладений на оператора системи розподілу (пункт 11.4.6 КСР), а не на постачальника, вимога до постачальника періодично проводити вимірювання для підтвердження якості товару саме у формі «протоколу поточного року» не випливає зі спеціального законодавства.
Узагальнення практики Антимонопольного комітету України щодо закупівель електричної енергії від 22.02.2024 фіксує, що вимоги тендерної документації, які змушують учасників отримувати нові документи (довідки, протоколи, сертифікати) у чітко визначені короткі проміжки часу без об’єктивного нормативного обґрунтування, мають ознаки надмірних та дискримінаційних. Комітет вказав, що такі вимоги не повинні використовуватися замовниками як інструмент штучного звуження конкуренції.
Верховний Суд у згаданих вище постановах у справах № 160/5735/19 та № 160/16553/20 виходив із того, що замовник не може покладати на учасників обов’язок виконання додаткових дій, не передбачених законом, якщо такі дії не мають очевидного зв’язку з предметом закупівлі і призводять до необґрунтованого обмеження конкуренції.
З цих підстав Скаржник вважає, що вимога, відповідно до якої будь-які документи, що підтверджують якість електроенергії як товару, мають бути оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі», не відповідає статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, є непропорційною та має дискримінаційний характер щодо учасників, які мають чинні документи, оформлені раніше.
4. Правовий аналіз вимоги щодо протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника
Додаток 3 вимагає від учасників на підтвердження якості товару надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність ДСТУ EN 50160:2023, виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника, а також копію сертифіката визнання вимірювальних можливостей цієї лабораторії.
Як вже зазначалося, ДСТУ EN 50160:2023 регулює характеристики електропостачання (напругу, частоту, симетрію фаз тощо), а пункт 11.4.6 КСР покладає відповідальність за відповідність параметрів якості електроенергії вимогам стандарту на оператора системи розподілу, а не на постачальника.
Ні Закон № 2019-VIII, ні ПРРЕЕ, ні КСР, ні Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 не містять обов’язку для постачальників мати власні протоколи вимірювання якості електроенергії, складені спеціальними метрологічними лабораторіями, як умову здійснення постачання чи участі у публічних закупівлях.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 прямо вказує, що вимоги тендерної документації щодо надання постачальником «протоколів вимірювання показників якості електроенергії» у випадках, коли закон не покладає на постачальника відповідальності за проведення таких вимірювань, а так само не встановлює обов’язку наявності у постачальника власних результатів вимірювань, є такими, що не відповідають пункту 29 Особливостей та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII.
Фактично вимога Замовника про надання протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого на ім’я учасника, означає покладання на електропостачальника функції технічного контролю характеристик напруги у мережі ОСР, що законодавством покладено на оператора системи розподілу. Це виходить за межі обов’язків постачальника, встановлених Законом № 2019-VIII та ПРРЕЕ, і створює штучний бар’єр участі для тих постачальників, які не проводили такі вимірювання або робили їх раніше, ніж у «поточному році», але при цьому належним чином виконують свої зобов’язання на ринку.
Таким чином, вимога щодо надання протоколу якості за ДСТУ EN 50160:2023, виданого саме поточним роком, спеціалізованою лабораторією і саме на ім’я учасника, не передбачена національним стандартом, суперечить пункту 29 Постанови № 1178 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII і має ознаки дискримінаційної вимоги.
5. Право Скаржника на захист та перспективи судового оскарження
Відповідно до статті 16 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 № 435-IV кожна особа має право на захист свого цивільного права та інтересу, зокрема шляхом визнання незаконними рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших суб’єктів, що здійснюють владні управлінські функції.
Стаття 4 Цивільного процесуального кодексу України від 18.03.2004 № 1618-IV гарантує кожній особі право звернутися до суду за захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Подання цієї скарги до Антимонопольного комітету України як органу оскарження відповідно до статті 18 Закону № 922-VIII не позбавляє Скаржника права на звернення до суду в порядку, встановленому Цивільним процесуальним кодексом України, у разі якщо порушення його прав та законних інтересів не буде усунуто внаслідок розгляду цієї скарги.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Виключити вимогу Додатку 3 до Тендерної документації Матусівської сільської ради в частині, де зазначено, що документи, які підтверджують якість товару та подаються у складі тендерної пропозиції, повинні бути оформлені, видані або складені поточним роком цієї процедури закупівлі. Виключити вимогу Додатку 3 до Тендерної документації у частині обов’язкового надання протоколу перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам ДСТУ EN 50160:2023, виданого на ім’я учасника спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого органу або підприємства разом із копією чинного сертифіката визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії.
Запити Органу оскарження
Номер:
ee4dd8fc89704441a9ece9742743be5c
Тема запиту:
1. Пояснення по скарзі -ТОВ ЕНЕРДЖІ 365
Текст запиту:
ГРУНТОВНІ ПОЯСНЕННЯ
в задоволення усіх вимог Скаржника за Скаргою та внесення відповідних змін на підставі скарги ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЕНЕРДЖІ 365»
Зміни до Закону України “Про публічні закупівлі” №922-VIII від 25.12.2015 року, в редакції від 19.04.2020 №114-IX зі змінами (далі – Закон) закріпили право замовникам торгів в період дії воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг в порядку передбаченому Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Постанова про особливості).
Пунктом 10 Постанови про особливості врегульовано:
«Замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 “Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу”, з урахуванням положень, визначених особливостями»
МАТУСІВСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА під час здійснення публічних закупівель є замовником торгів згідно пункту 11 частини 1 статті 1 Закону. Категорія Замовника: відповідно до пункту 3 частини 4 статті 2 Закону: підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої цієї статті, а саме: юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
Дата опублікування:
05.12.2025 10:27
Номер:
b5b75abdd71d4ffb9873ded23895e82c
Тема запиту:
1. Пояснення по скарзі -ТОВ ЕНЕРДЖІ 365
Текст запиту:
ГРУНТОВНІ ПОЯСНЕННЯ
в задоволення усіх вимог Скаржника за Скаргою та внесення відповідних змін на підставі скарги ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЕНЕРДЖІ 365»
Дата опублікування:
03.12.2025 12:37
Скарга
Скасована
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
b0e1f0330a1c42f49d4154e16b9fb13b
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-28-004755-a.c2
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Матусівською сільською радою затверджено тендерну документацію на закупівлю електричної енергії на 2026 рік (далі – Тендерна документація), що підтверджується текстом документа «Тендерна документація…» та Додатком 3 «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції».
Згідно з Додатком 3 до Тендерної документації, який визначає перелік документів та/або інформації, що подаються учасником у складі тендерної пропозиції, Замовник встановив, зокрема, такі вимоги:
«інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме погодження учасника з технічною специфікацією згідно з Додатком № 1. Документи, що підтверджують якість товару та надаються учасником у складі тендерної пропозиції, повинні бути оформлені або видані або складені поточним роком цієї процедури закупівлі»;
«на підтвердження якості товару, що підлягає постачанню, учасники надають протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені ДСТУ EN 50160:2023, виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства, разом із копією чинного сертифіката визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії».
У сукупності ці вимоги означають, що всі документи, які підтверджують якість електроенергії як товару, повинні бути видані саме у поточному році проведення процедури закупівлі, а протокол перевірки відповідності якості електроенергії ДСТУ EN 50160:2023 має бути створений спеціалізованою метрологічною лабораторією, включеною до відповідного реєстру, та виданий на ім’я учасника.
Пов'язані документи:
Учасник
- 1. ТД 2025 - електрика (2026).docx 02.12.2025 17:51
- 3. Додаток 2. Проєкт Договору.docx 02.12.2025 17:51
- 4. ДОДАТОК _3 _Перелік документів.doc 02.12.2025 17:51
- 2. Додаток 1. ТТХ.doc 02.12.2025 17:51
- лист_ТОВ_ЄВРОТРАНСБУД_авансовий_платіж.docx 02.12.2025 17:51
- лист_ТОВ_ЄВРОТРАНСБУД_авансовий_платіж (1).docx 02.12.2025 17:51
- 5. ДОДАТОК _4 _Переможець.doc 02.12.2025 17:51
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 02.12.2025 17:51
- скарга МАТУСІВСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА.docx 02.12.2025 17:51
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 02.12.2025 17:51
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 02.12.2025 17:51
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 02.12.2025 17:51
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 02.12.2025 17:51
- оголошення.pdf 02.12.2025 17:56
- sign.p7s 02.12.2025 17:56
Причина:
Скарга скасована суб'єктом оскарження
Дата скасування:
02.12.2025 18:00
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
68dc33efa64045d58f8e7739362def20
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
3. Правовий аналіз вимоги щодо дати оформлення документів якості «поточним роком».
Тендерна документація не містить посилання на конкретну норму закону чи підзаконного акта, яка прямо зобов’язує постачальників електричної енергії мати документи про якість товару, оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі». Такої вимоги немає ні в Законі № 2019-VIII, ні в ПРРЕЕ, ні в КСР, ні в Ліцензійних умовах постачання, ні в ДСТУ EN 50160:2023.
Натомість, загальний принцип, закріплений у частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, вимагає, щоб тендерна документація містила лише такі вимоги, які є об’єктивно необхідними для опису предмета закупівлі та не призводять до необґрунтованого звуження конкуренції чи дискримінації.
Встановлення обов’язку, щоб усі документи, які підтверджують якість товару (зокрема, протокол ДСТУ EN 50160:2023), були видані саме у поточному році, фактично означає, що:
– учасники, які мають чинні, юридично дійсні протоколи вимірювань якості електроенергії, складені попереднього року, не можуть їх використати;
– учасники змушені повторно проводити вимірювання виключно з формальної причини «оновлення дати», хоча ні законодавство, ні національний стандарт не ставлять якість електроенергії в залежність від календарного року оформлення протоколу.
З урахуванням того, що обов’язок забезпечення параметрів якості напруги покладений на оператора системи розподілу (пункт 11.4.6 КСР), а не на постачальника, вимога до постачальника періодично проводити вимірювання для підтвердження якості товару саме у формі «протоколу поточного року» не випливає зі спеціального законодавства.
Узагальнення практики Антимонопольного комітету України щодо закупівель електричної енергії від 22.02.2024 фіксує, що вимоги тендерної документації, які змушують учасників отримувати нові документи (довідки, протоколи, сертифікати) у чітко визначені короткі проміжки часу без об’єктивного нормативного обґрунтування, мають ознаки надмірних та дискримінаційних. Комітет вказав, що такі вимоги не повинні використовуватися замовниками як інструмент штучного звуження конкуренції.
Верховний Суд у згаданих вище постановах у справах № 160/5735/19 та № 160/16553/20 виходив із того, що замовник не може покладати на учасників обов’язок виконання додаткових дій, не передбачених законом, якщо такі дії не мають очевидного зв’язку з предметом закупівлі і призводять до необґрунтованого обмеження конкуренції.
З цих підстав Скаржник вважає, що вимога, відповідно до якої будь-які документи, що підтверджують якість електроенергії як товару, мають бути оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі», не відповідає статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, є непропорційною та має дискримінаційний характер щодо учасників, які мають чинні документи, оформлені раніше.
4. Правовий аналіз вимоги щодо протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника
Додаток 3 вимагає від учасників на підтвердження якості товару надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність ДСТУ EN 50160:2023, виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника, а також копію сертифіката визнання вимірювальних можливостей цієї лабораторії.
Як вже зазначалося, ДСТУ EN 50160:2023 регулює характеристики електропостачання (напругу, частоту, симетрію фаз тощо), а пункт 11.4.6 КСР покладає відповідальність за відповідність параметрів якості електроенергії вимогам стандарту на оператора системи розподілу, а не на постачальника.
Ні Закон № 2019-VIII, ні ПРРЕЕ, ні КСР, ні Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 не містять обов’язку для постачальників мати власні протоколи вимірювання якості електроенергії, складені спеціальними метрологічними лабораторіями, як умову здійснення постачання чи участі у публічних закупівлях.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 прямо вказує, що вимоги тендерної документації щодо надання постачальником «протоколів вимірювання показників якості електроенергії» у випадках, коли закон не покладає на постачальника відповідальності за проведення таких вимірювань, а так само не встановлює обов’язку наявності у постачальника власних результатів вимірювань, є такими, що не відповідають пункту 29 Особливостей та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII.
Фактично вимога Замовника про надання протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого на ім’я учасника, означає покладання на електропостачальника функції технічного контролю характеристик напруги у мережі ОСР, що законодавством покладено на оператора системи розподілу. Це виходить за межі обов’язків постачальника, встановлених Законом № 2019-VIII та ПРРЕЕ, і створює штучний бар’єр участі для тих постачальників, які не проводили такі вимірювання або робили їх раніше, ніж у «поточному році», але при цьому належним чином виконують свої зобов’язання на ринку.
Таким чином, вимога щодо надання протоколу якості за ДСТУ EN 50160:2023, виданого саме поточним роком, спеціалізованою лабораторією і саме на ім’я учасника, не передбачена національним стандартом, суперечить пункту 29 Постанови № 1178 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII і має ознаки дискримінаційної вимоги.
Тендерна документація не містить посилання на конкретну норму закону чи підзаконного акта, яка прямо зобов’язує постачальників електричної енергії мати документи про якість товару, оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі». Такої вимоги немає ні в Законі № 2019-VIII, ні в ПРРЕЕ, ні в КСР, ні в Ліцензійних умовах постачання, ні в ДСТУ EN 50160:2023.
Натомість, загальний принцип, закріплений у частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, вимагає, щоб тендерна документація містила лише такі вимоги, які є об’єктивно необхідними для опису предмета закупівлі та не призводять до необґрунтованого звуження конкуренції чи дискримінації.
Встановлення обов’язку, щоб усі документи, які підтверджують якість товару (зокрема, протокол ДСТУ EN 50160:2023), були видані саме у поточному році, фактично означає, що:
– учасники, які мають чинні, юридично дійсні протоколи вимірювань якості електроенергії, складені попереднього року, не можуть їх використати;
– учасники змушені повторно проводити вимірювання виключно з формальної причини «оновлення дати», хоча ні законодавство, ні національний стандарт не ставлять якість електроенергії в залежність від календарного року оформлення протоколу.
З урахуванням того, що обов’язок забезпечення параметрів якості напруги покладений на оператора системи розподілу (пункт 11.4.6 КСР), а не на постачальника, вимога до постачальника періодично проводити вимірювання для підтвердження якості товару саме у формі «протоколу поточного року» не випливає зі спеціального законодавства.
Узагальнення практики Антимонопольного комітету України щодо закупівель електричної енергії від 22.02.2024 фіксує, що вимоги тендерної документації, які змушують учасників отримувати нові документи (довідки, протоколи, сертифікати) у чітко визначені короткі проміжки часу без об’єктивного нормативного обґрунтування, мають ознаки надмірних та дискримінаційних. Комітет вказав, що такі вимоги не повинні використовуватися замовниками як інструмент штучного звуження конкуренції.
Верховний Суд у згаданих вище постановах у справах № 160/5735/19 та № 160/16553/20 виходив із того, що замовник не може покладати на учасників обов’язок виконання додаткових дій, не передбачених законом, якщо такі дії не мають очевидного зв’язку з предметом закупівлі і призводять до необґрунтованого обмеження конкуренції.
З цих підстав Скаржник вважає, що вимога, відповідно до якої будь-які документи, що підтверджують якість електроенергії як товару, мають бути оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі», не відповідає статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, є непропорційною та має дискримінаційний характер щодо учасників, які мають чинні документи, оформлені раніше.
4. Правовий аналіз вимоги щодо протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника
Додаток 3 вимагає від учасників на підтвердження якості товару надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність ДСТУ EN 50160:2023, виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника, а також копію сертифіката визнання вимірювальних можливостей цієї лабораторії.
Як вже зазначалося, ДСТУ EN 50160:2023 регулює характеристики електропостачання (напругу, частоту, симетрію фаз тощо), а пункт 11.4.6 КСР покладає відповідальність за відповідність параметрів якості електроенергії вимогам стандарту на оператора системи розподілу, а не на постачальника.
Ні Закон № 2019-VIII, ні ПРРЕЕ, ні КСР, ні Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 не містять обов’язку для постачальників мати власні протоколи вимірювання якості електроенергії, складені спеціальними метрологічними лабораторіями, як умову здійснення постачання чи участі у публічних закупівлях.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 прямо вказує, що вимоги тендерної документації щодо надання постачальником «протоколів вимірювання показників якості електроенергії» у випадках, коли закон не покладає на постачальника відповідальності за проведення таких вимірювань, а так само не встановлює обов’язку наявності у постачальника власних результатів вимірювань, є такими, що не відповідають пункту 29 Особливостей та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII.
Фактично вимога Замовника про надання протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого на ім’я учасника, означає покладання на електропостачальника функції технічного контролю характеристик напруги у мережі ОСР, що законодавством покладено на оператора системи розподілу. Це виходить за межі обов’язків постачальника, встановлених Законом № 2019-VIII та ПРРЕЕ, і створює штучний бар’єр участі для тих постачальників, які не проводили такі вимірювання або робили їх раніше, ніж у «поточному році», але при цьому належним чином виконують свої зобов’язання на ринку.
Таким чином, вимога щодо надання протоколу якості за ДСТУ EN 50160:2023, виданого саме поточним роком, спеціалізованою лабораторією і саме на ім’я учасника, не передбачена національним стандартом, суперечить пункту 29 Постанови № 1178 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII і має ознаки дискримінаційної вимоги.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Виключити вимогу Додатку 3 до Тендерної документації Матусівської сільської ради в частині, де зазначено, що документи, які підтверджують якість товару та подаються у складі тендерної пропозиції, повинні бути оформлені, видані або складені поточним роком цієї процедури закупівлі. Виключити вимогу Додатку 3 до Тендерної документації у частині обов’язкового надання протоколу перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам ДСТУ EN 50160:2023, виданого на ім’я учасника спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого органу або підприємства разом із копією чинного сертифіката визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії.
Скарга
Скасована
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
00fd45988fca47ecb124829c14bbf8d7
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-28-004755-a.b1
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Матусівською сільською радою затверджено тендерну документацію на закупівлю електричної енергії на 2026 рік (далі – Тендерна документація), що підтверджується текстом документа «Тендерна документація…» та Додатком 3 «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції».
Згідно з Додатком 3 до Тендерної документації, який визначає перелік документів та/або інформації, що подаються учасником у складі тендерної пропозиції, Замовник встановив, зокрема, такі вимоги:
«інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме погодження учасника з технічною специфікацією згідно з Додатком № 1. Документи, що підтверджують якість товару та надаються учасником у складі тендерної пропозиції, повинні бути оформлені або видані або складені поточним роком цієї процедури закупівлі»;
«на підтвердження якості товару, що підлягає постачанню, учасники надають протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені ДСТУ EN 50160:2023, виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства, разом із копією чинного сертифіката визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії».
Пов'язані документи:
Учасник
- 1. ТД 2025 - електрика (2026).docx 02.12.2025 12:45
- 2. Додаток 1. ТТХ.doc 02.12.2025 12:45
- 5. ДОДАТОК _4 _Переможець.doc 02.12.2025 12:45
- 3. Додаток 2. Проєкт Договору.docx 02.12.2025 12:45
- 4. ДОДАТОК _3 _Перелік документів.doc 02.12.2025 12:45
- лист_ТОВ_ЄВРОТРАНСБУД_авансовий_платіж.docx 02.12.2025 12:45
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 02.12.2025 12:45
- лист_ТОВ_ЄВРОТРАНСБУД_авансовий_платіж (1).docx 02.12.2025 12:45
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 02.12.2025 12:45
- скарга МАТУСІВСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА.docx 02.12.2025 12:45
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 02.12.2025 12:45
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 02.12.2025 12:45
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 02.12.2025 12:45
Причина:
Скарга скасована суб'єктом оскарження
Дата скасування:
02.12.2025 17:45
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
64e0065ab9a846d7ab4bb29c4707c827
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
2. Оскаржувані положення Додатку 3 до тендерної документації.
Згідно з Додатком 3 до Тендерної документації, який визначає перелік документів та/або інформації, що подаються учасником у складі тендерної пропозиції, Замовник встановив, зокрема, такі вимоги:
«інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме погодження учасника з технічною специфікацією згідно з Додатком № 1. Документи, що підтверджують якість товару та надаються учасником у складі тендерної пропозиції, повинні бути оформлені або видані або складені поточним роком цієї процедури закупівлі»;
«на підтвердження якості товару, що підлягає постачанню, учасники надають протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені ДСТУ EN 50160:2023, виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства, разом із копією чинного сертифіката визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії».
У сукупності ці вимоги означають, що всі документи, які підтверджують якість електроенергії як товару, повинні бути видані саме у поточному році проведення процедури закупівлі, а протокол перевірки відповідності якості електроенергії ДСТУ EN 50160:2023 має бути створений спеціалізованою метрологічною лабораторією, включеною до відповідного реєстру, та виданий на ім’я учасника.
3. Правовий аналіз вимоги щодо дати оформлення документів якості «поточним роком».
Тендерна документація не містить посилання на конкретну норму закону чи підзаконного акта, яка прямо зобов’язує постачальників електричної енергії мати документи про якість товару, оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі». Такої вимоги немає ні в Законі № 2019-VIII, ні в ПРРЕЕ, ні в КСР, ні в Ліцензійних умовах постачання, ні в ДСТУ EN 50160:2023.
Натомість, загальний принцип, закріплений у частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, вимагає, щоб тендерна документація містила лише такі вимоги, які є об’єктивно необхідними для опису предмета закупівлі та не призводять до необґрунтованого звуження конкуренції чи дискримінації.
Встановлення обов’язку, щоб усі документи, які підтверджують якість товару (зокрема, протокол ДСТУ EN 50160:2023), були видані саме у поточному році, фактично означає, що:
– учасники, які мають чинні, юридично дійсні протоколи вимірювань якості електроенергії, складені попереднього року, не можуть їх використати;
– учасники змушені повторно проводити вимірювання виключно з формальної причини «оновлення дати», хоча ні законодавство, ні національний стандарт не ставлять якість електроенергії в залежність від календарного року оформлення протоколу.
З урахуванням того, що обов’язок забезпечення параметрів якості напруги покладений на оператора системи розподілу (пункт 11.4.6 КСР), а не на постачальника, вимога до постачальника періодично проводити вимірювання для підтвердження якості товару саме у формі «протоколу поточного року» не випливає зі спеціального законодавства.
Узагальнення практики Антимонопольного комітету України щодо закупівель електричної енергії від 22.02.2024 фіксує, що вимоги тендерної документації, які змушують учасників отримувати нові документи (довідки, протоколи, сертифікати) у чітко визначені короткі проміжки часу без об’єктивного нормативного обґрунтування, мають ознаки надмірних та дискримінаційних. Комітет вказав, що такі вимоги не повинні використовуватися замовниками як інструмент штучного звуження конкуренції.
Верховний Суд у згаданих вище постановах у справах № 160/5735/19 та № 160/16553/20 виходив із того, що замовник не може покладати на учасників обов’язок виконання додаткових дій, не передбачених законом, якщо такі дії не мають очевидного зв’язку з предметом закупівлі і призводять до необґрунтованого обмеження конкуренції.
З цих підстав Скаржник вважає, що вимога, відповідно до якої будь-які документи, що підтверджують якість електроенергії як товару, мають бути оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі», не відповідає статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, є непропорційною та має дискримінаційний характер щодо учасників, які мають чинні документи, оформлені раніше.
4. Правовий аналіз вимоги щодо протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника
Додаток 3 вимагає від учасників на підтвердження якості товару надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність ДСТУ EN 50160:2023, виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника, а також копію сертифіката визнання вимірювальних можливостей цієї лабораторії.
Як вже зазначалося, ДСТУ EN 50160:2023 регулює характеристики електропостачання (напругу, частоту, симетрію фаз тощо), а пункт 11.4.6 КСР покладає відповідальність за відповідність параметрів якості електроенергії вимогам стандарту на оператора системи розподілу, а не на постачальника.
Ні Закон № 2019-VIII, ні ПРРЕЕ, ні КСР, ні Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 не містять обов’язку для постачальників мати власні протоколи вимірювання якості електроенергії, складені спеціальними метрологічними лабораторіями, як умову здійснення постачання чи участі у публічних закупівлях.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 прямо вказує, що вимоги тендерної документації щодо надання постачальником «протоколів вимірювання показників якості електроенергії» у випадках, коли закон не покладає на постачальника відповідальності за проведення таких вимірювань, а так само не встановлює обов’язку наявності у постачальника власних результатів вимірювань, є такими, що не відповідають пункту 29 Особливостей та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII.
Фактично вимога Замовника про надання протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого на ім’я учасника, означає покладання на електропостачальника функції технічного контролю характеристик напруги у мережі ОСР, що законодавством покладено на оператора системи розподілу. Це виходить за межі обов’язків постачальника, встановлених Законом № 2019-VIII та ПРРЕЕ, і створює штучний бар’єр участі для тих постачальників, які не проводили такі вимірювання або робили їх раніше, ніж у «поточному році», але при цьому належним чином виконують свої зобов’язання на ринку.
Таким чином, вимога щодо надання протоколу якості за ДСТУ EN 50160:2023, виданого саме поточним роком, спеціалізованою лабораторією і саме на ім’я учасника, не передбачена національним стандартом, суперечить пункту 29 Постанови № 1178 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII і має ознаки дискримінаційної вимоги.
Згідно з Додатком 3 до Тендерної документації, який визначає перелік документів та/або інформації, що подаються учасником у складі тендерної пропозиції, Замовник встановив, зокрема, такі вимоги:
«інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме погодження учасника з технічною специфікацією згідно з Додатком № 1. Документи, що підтверджують якість товару та надаються учасником у складі тендерної пропозиції, повинні бути оформлені або видані або складені поточним роком цієї процедури закупівлі»;
«на підтвердження якості товару, що підлягає постачанню, учасники надають протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені ДСТУ EN 50160:2023, виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства, разом із копією чинного сертифіката визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії».
У сукупності ці вимоги означають, що всі документи, які підтверджують якість електроенергії як товару, повинні бути видані саме у поточному році проведення процедури закупівлі, а протокол перевірки відповідності якості електроенергії ДСТУ EN 50160:2023 має бути створений спеціалізованою метрологічною лабораторією, включеною до відповідного реєстру, та виданий на ім’я учасника.
3. Правовий аналіз вимоги щодо дати оформлення документів якості «поточним роком».
Тендерна документація не містить посилання на конкретну норму закону чи підзаконного акта, яка прямо зобов’язує постачальників електричної енергії мати документи про якість товару, оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі». Такої вимоги немає ні в Законі № 2019-VIII, ні в ПРРЕЕ, ні в КСР, ні в Ліцензійних умовах постачання, ні в ДСТУ EN 50160:2023.
Натомість, загальний принцип, закріплений у частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, вимагає, щоб тендерна документація містила лише такі вимоги, які є об’єктивно необхідними для опису предмета закупівлі та не призводять до необґрунтованого звуження конкуренції чи дискримінації.
Встановлення обов’язку, щоб усі документи, які підтверджують якість товару (зокрема, протокол ДСТУ EN 50160:2023), були видані саме у поточному році, фактично означає, що:
– учасники, які мають чинні, юридично дійсні протоколи вимірювань якості електроенергії, складені попереднього року, не можуть їх використати;
– учасники змушені повторно проводити вимірювання виключно з формальної причини «оновлення дати», хоча ні законодавство, ні національний стандарт не ставлять якість електроенергії в залежність від календарного року оформлення протоколу.
З урахуванням того, що обов’язок забезпечення параметрів якості напруги покладений на оператора системи розподілу (пункт 11.4.6 КСР), а не на постачальника, вимога до постачальника періодично проводити вимірювання для підтвердження якості товару саме у формі «протоколу поточного року» не випливає зі спеціального законодавства.
Узагальнення практики Антимонопольного комітету України щодо закупівель електричної енергії від 22.02.2024 фіксує, що вимоги тендерної документації, які змушують учасників отримувати нові документи (довідки, протоколи, сертифікати) у чітко визначені короткі проміжки часу без об’єктивного нормативного обґрунтування, мають ознаки надмірних та дискримінаційних. Комітет вказав, що такі вимоги не повинні використовуватися замовниками як інструмент штучного звуження конкуренції.
Верховний Суд у згаданих вище постановах у справах № 160/5735/19 та № 160/16553/20 виходив із того, що замовник не може покладати на учасників обов’язок виконання додаткових дій, не передбачених законом, якщо такі дії не мають очевидного зв’язку з предметом закупівлі і призводять до необґрунтованого обмеження конкуренції.
З цих підстав Скаржник вважає, що вимога, відповідно до якої будь-які документи, що підтверджують якість електроенергії як товару, мають бути оформлені саме «поточним роком цієї процедури закупівлі», не відповідає статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, є непропорційною та має дискримінаційний характер щодо учасників, які мають чинні документи, оформлені раніше.
4. Правовий аналіз вимоги щодо протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника
Додаток 3 вимагає від учасників на підтвердження якості товару надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність ДСТУ EN 50160:2023, виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я учасника, а також копію сертифіката визнання вимірювальних можливостей цієї лабораторії.
Як вже зазначалося, ДСТУ EN 50160:2023 регулює характеристики електропостачання (напругу, частоту, симетрію фаз тощо), а пункт 11.4.6 КСР покладає відповідальність за відповідність параметрів якості електроенергії вимогам стандарту на оператора системи розподілу, а не на постачальника.
Ні Закон № 2019-VIII, ні ПРРЕЕ, ні КСР, ні Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 не містять обов’язку для постачальників мати власні протоколи вимірювання якості електроенергії, складені спеціальними метрологічними лабораторіями, як умову здійснення постачання чи участі у публічних закупівлях.
Узагальнення практики АМКУ від 22.02.2024 прямо вказує, що вимоги тендерної документації щодо надання постачальником «протоколів вимірювання показників якості електроенергії» у випадках, коли закон не покладає на постачальника відповідальності за проведення таких вимірювань, а так само не встановлює обов’язку наявності у постачальника власних результатів вимірювань, є такими, що не відповідають пункту 29 Особливостей та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII.
Фактично вимога Замовника про надання протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого на ім’я учасника, означає покладання на електропостачальника функції технічного контролю характеристик напруги у мережі ОСР, що законодавством покладено на оператора системи розподілу. Це виходить за межі обов’язків постачальника, встановлених Законом № 2019-VIII та ПРРЕЕ, і створює штучний бар’єр участі для тих постачальників, які не проводили такі вимірювання або робили їх раніше, ніж у «поточному році», але при цьому належним чином виконують свої зобов’язання на ринку.
Таким чином, вимога щодо надання протоколу якості за ДСТУ EN 50160:2023, виданого саме поточним роком, спеціалізованою лабораторією і саме на ім’я учасника, не передбачена національним стандартом, суперечить пункту 29 Постанови № 1178 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII і має ознаки дискримінаційної вимоги.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Виключити вимогу Додатку 3 до Тендерної документації Матусівської сільської ради в частині, де зазначено, що документи, які підтверджують якість товару та подаються у складі тендерної пропозиції, повинні бути оформлені, видані або складені поточним роком цієї процедури закупівлі. Виключити вимогу Додатку 3 до Тендерної документації у частині обов’язкового надання протоколу перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам ДСТУ EN 50160:2023, виданого на ім’я учасника спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого органу або підприємства разом із копією чинного сертифіката визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії.