• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Електрична енергія (код 09310000-5 за ДК 021:2015 «Електрична енергія») (без розподілу)

закупівля на 2026 рік

Призупинено

1 178 817.12 UAH з ПДВ
Період оскарження: 26.11.2025 16:03 - 05.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 6a85add045ef49fcac8a3a109cb96cbd
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-26-014923-a.a1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Замовник проводить процедуру відкритих торгів з особливостями для закупівлі електричної енергії в обсязі 120 000 кВт·год на 2026 рік. ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» є ліцензованим постачальником електричної енергії споживачу та має намір узяти участь у зазначеній процедурі закупівлі. Аналіз тендерної документації (файл «Тендерна_документацiя», Додаток 1 – технічна специфікація, Додаток 2 – вимоги до учасника, Додаток 1 до ТД у форматі pdf як «Перелік документів та інформації…») показав наявність умов, які: не передбачені Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922) та постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (Особливості); не випливають із Закону України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII, Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), Кодексу систем розподілу; виходять за межі національного стандарту на предмет закупівлі – електричну енергію (ДСТУ EN 50160:2023); обмежують коло потенційних учасників та призводять до дискримінації. Скарга подається відповідно до ст. 18 Закону № 922 у встановлений законом строк. 2. Оскаржувані умови 2.1. Надмірні вимоги щодо ISO-сертифікації (Додаток 2 «Вимоги до учасника») У Додатку 2 до тендерної документації (файл «Додаток_2._Вимоги_до_учасника.docx») Замовник встановив обов’язок учасника надати цілу низку сертифікатів систем менеджменту, зокрема: сертифікат відповідності системи управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018; сертифікат ISO 37001:2016 «Системи управління щодо протидії корупції»; сертифікат ISO 27701:2019 «Методи безпеки. Розширення для управління інформацією про конфіденційність»; сертифікат ISO 50001:2018 «Системи управління енергетичним менеджментом»; сертифікат ISO 27001:2022 «Системи управління інформаційною безпекою» та сертифікат з управління безпекою ланцюга постачання; сертифікат ISO 14001:2015 «Системи екологічного менеджменту»; сертифікат ISO 45001:2018 «Система управління охороною здоров’я та безпекою праці»; сертифікат ISO 22301:2021 «Системи управління неперервністю бізнесу». Ці документи визначені як обов’язкові для всіх учасників. 2.2. Довідка НЕК «Укренерго» про відсутність статусу «дефолтний» за весь період роботи ринку (з 01.07.2019) П. 5.9 Додатку 2 передбачає: «Довідка від оператора системи передачі НЕК «Укренерго» про те, що учасник процедури закупівлі з початку роботи ринку електричної енергії – з 01.07.2019 не знаходився в статусі «Дефолтний» та зазначена інформація не оприлюднювалась на сайті оператора системи передачі (НЕК «Укренерго»).» 2.3. Вимога щодо наявності власного центру обслуговування споживачів (Додаток 2.2) У Додатку 2.2 до Додатку 2 («Довідка про власний центр обслуговування споживачів (клієнтів)») Замовник вимагає від учасників: надати інформацію про юридичну та фактичну адресу центру обслуговування споживачів, інформацію про правовстановлюючі документи на нерухомість/право користування приміщенням центру, графік роботи «єдиного вікна», графік особистого прийому споживачів. Тобто наявність власного центру обслуговування споживачів фактично є умовою участі. 2.4. Вимога щодо підписання тендерної пропозиції виключно КЕП (Розділ 3 ТД + Додаток 1) У розділі 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації (pdf-файл) зазначено: «…тендерна пропозиція учасника повинна бути підписана дійсним кваліфікованим електронним підписом (КЕП)… …якщо тендерна пропозиція містить і скановані, і електронні документи, потрібно накласти КЕП на тендерну пропозицію в цілому та на кожен електронний документ окремо.» У Додатку 1 до ТД (перелік документів, що подаються учасником) окремим пунктом 4.15 передбачено: «4.15. Кваліфікований електронний підпис (КЕП), накладений на тендерну пропозицію відповідно до пункту 1 розділу 3 тендерної документації». Разом з тим у самій тендерній документації є положення, що документи в електронній формі подаються із накладенням «електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису» відповідно до Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги». Отже, наявний внутрішній формальний дисбаланс і ризик того, що Замовник фактично вимагатиме саме «КЕП» у вузькому технічному розумінні, відхиляючи удосконалені електронні підписи, що базуються на кваліфікованому сертифікаті.
Пов'язані документи: Учасник Замовник Орган оскарження
Дата розгляду скарги: 15.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 03.12.2025 15:06
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 5dbb1ce474f64e789009e2d31f47c6ba
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Закон України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015:
ст. 5 – принципи здійснення публічних закупівель: добросовісна конкуренція, недискримінація учасників, пропорційність, об’єктивна та неупереджена оцінка;
ст. 16 – вичерпний перелік кваліфікаційних критеріїв;
ст. 22 – обов’язковий зміст тендерної документації; ч. 3 – право включити іншу інформацію лише «відповідно до законодавства»; ч. 4 – заборона вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження публічної інформації з відкритих реєстрів;
ст. 18 – порядок оскарження до органу оскарження.
Постанова КМУ від 12.10.2022 № 1178 (Особливості):
п. 28 – тендерна документація формується з урахуванням ст. 22 Закону № 922 та не повинна містити дискримінаційних вимог;
п. 29 – при закупівлі електричної енергії замовник не застосовує п. 1, 2 ч. 2 ст. 16 Закону № 922 (обладнання, матеріально-технічна база, персонал) та не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Закон України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII – визначає модель ринку, права та обов’язки постачальників, операторів систем; не містить вимог щодо наявності у постачальника ISO-сертифікатів, власних центрів обслуговування чи екстра довідок НЕК «Укренерго» як умов участі у публічних закупівлях.
Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (ПРРЕЕ):
п. 8.3.6 – встановлює обов’язок учасників роздрібного ринку розглядати звернення/скарги споживачів, проводити особистий прийом тощо;
п. 8.3.17 – лише учасники, які обслуговують 50 000 споживачів і більше, зобов’язані створити центр обслуговування споживачів; для учасників з меншою кількістю споживачів ці функції виконує окремий структурний підрозділ або посадова особа, без обов’язку створення окремого центру.
Кодекс систем розподілу (КСР) (постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 310) – покладає обов’язок забезпечення параметрів якості електроенергії відповідно до ДСТУ EN 50160 на оператора системи розподілу, а не на постачальника.
ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» – національний стандарт щодо якості електроенергії; не встановлює жодних вимог щодо наявності у постачальника ISO-сертифікатів, внутрішніх політик, сертифікатів безперервності бізнесу, інформаційної безпеки тощо.
Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» № 2155-VIII –
визначає, що кваліфікований електронний підпис є різновидом удосконаленого електронного підпису, який базується на кваліфікованому сертифікаті;
встановлює рівнозначність юридичної сили кваліфікованого електронного підпису та власноручного підпису.
Постанова КМУ від 03.03.2020 № 193 (зі змінами) – передбачає можливість використання удосконалених електронних підписів та печаток, що базуються на кваліфікованих сертифікатах, у випадках, коли законодавство вимагає застосування КЕП.
Практика Верховного Суду:
постанова КАС ВС від 23.04.2020 у справі № 160/5735/19 – Суд зазначив, що тендерна документація не може містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників;
постанова КАС ВС від 01.06.2023 у справі № 160/16553/20 – Суд підкреслив, що ч. 4 ст. 22 Закону № 922 забороняє вимоги щодо документального підтвердження відкритої інформації з публічних реєстрів.
Узагальнення практики АМКУ щодо закупівель електричної енергії (22.02.2024)
Комітет, аналізуючи численні рішення (№ 20549-р/пк-пз, № 21091-р/пк-пз, № 15637-р/пк-пз, № 14689-р/пк-пз тощо), визнав порушеннями, зокрема:
вимоги щодо наявності у постачальника центрів обслуговування споживачів/підрозділів як кваліфікаційного критерію;
вимоги щодо надання додаткових ISO-сертифікатів, які не передбачені законодавством як обов’язкові;
вимоги щодо довідок НЕК «Укренерго» про відсутність статусу «дефолтний», якщо така інформація є публічною.
4. Правовий аналіз оскаржуваних вимог
4.1. Надмірні ISO-сертифікати (Додаток 2)
Жоден з наведених у п. 5.11–5.18 Додатку 2 сертифікатів (ISO 9001, 37001, 27701, 50001, 27001, 22301, 14001, 45001 тощо) не є обов’язковою умовою провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачам згідно із Законом № 2019-VIII, ліцензійними умовами НКРЕКП чи іншими нормативно-правовими актами.
Так само ці сертифікати не передбачені національним стандартом ДСТУ EN 50160:2023 як вимоги до постачальника електроенергії.
Отже:
Замовник фактично встановив додаткові кваліфікаційні критерії, не передбачені ст. 16 Закону № 922 та п. 29 Особливостей, які стосуються систем менеджменту, антикорупційних систем, інформаційної безпеки, неперервності бізнесу тощо.
Такі вимоги різко звужують коло учасників – брати участь можуть лише суб’єкти, які пройшли сертифікацію за всіма переліченими стандартами, що пов’язано зі значними фінансовими та організаційними витратами.
Узагальнення АМКУ щодо закупівель електроенергії прямо відносить подібні вимоги (ISO 9001, ISO 37001 та інші ISO-сертифікати) до надмірних та дискримінаційних, оскільки вони:
не передбачені предметним національним стандартом;
суперечать п. 29 Особливостей (заборона встановлювати додаткові вимоги до предмета закупівлі електроенергії);
порушують ст. 5, ч. 4 ст. 22 Закону № 922.
Таким чином, вимоги п. 5.11–5.18 Додатку 2 є дискримінаційними, порушують принципи добросовісної конкуренції, недискримінації та пропорційності.
4.2. Довідка НЕК «Укренерго» щодо статусу «дефолтний» (п. 5.9 Додатку 2)
Інформація про статус «дефолтний» / «переддефолтний» учасників ринку електричної енергії НЕК «Укренерго» щоденно оприлюднює на власному офіційному сайті у відкритому доступі. Відтак така інформація є публічною, її можна самостійно перевірити.
Частина 4 ст. 22 Закону № 922 забороняє вимагати від учасників документального підтвердження публічної інформації, яка міститься у відкритих реєстрах або відкритих даних.
АМКУ в Узагальненні по електроенергії вже неодноразово визнавав незаконними вимоги тендерної документації про надання довідок НЕК «Укренерго» щодо відсутності статусу «дефолтний», зазначаючи, що:
така інформація є відкритою;
замовник може перевірити її самостійно;
вимога довідки створює необґрунтований бар’єр і порушує ч. 4 ст. 22 Закону № 922.
Верховний Суд у постанові від 01.06.2023 у справі № 160/16553/20 зробив аналогічний висновок: замовник не може вимагати документального підтвердження інформації, яка міститься у публічних реєстрах.
Отже, п. 5.9 Додатку 2 суперечить ч. 4 ст. 22 Закону № 922 та є дискримінаційним.
4.3. Вимога щодо власного центру обслуговування споживачів (Додаток 2.2)
ПРРЕЕ (п. 8.3.17) зобов’язують створювати центр обслуговування споживачів лише тих учасників, які обслуговують 50 000 споживачів та більше. Для учасників з меншою кількістю споживачів досить окремого структурного підрозділу або посадової особи, без створення окремого центру.
Додаток 2.2 фактично робить наявність центру обслуговування споживачів обов’язковою для всіх учасників, незалежно від кількості споживачів.
Це означає:
фактичне застосування до закупівлі електроенергії кваліфікаційного критерію щодо матеріально-технічної бази, що заборонено п. 29 Особливостей (заборона застосовувати п. 1, 2 ч. 2 ст. 16 Закону № 922 для закупівель електричної енергії);
встановлення вимоги, яка суперечить ПРРЕЕ (для значної частини постачальників обов’язок створювати центр не передбачено);
необґрунтоване обмеження участі постачальників, які виконують вимоги ПРРЕЕ, але не мають окремого «центру» у розумінні Замовника.
АМКУ у згаданому Узагальненні прямо визнавав подібні вимоги (про наявність центру обслуговування, кол-центру тощо) порушенням ст. 5, 22 Закону № 922 та п. 29 Особливостей.
4.4. Вимога підписання пропозиції виключно КЕП (Розділ 3 ТД, Додаток 1, п. 4.15)
Закон № 2155-VIII встановлює, що кваліфікований електронний підпис – це удосконалений електронний підпис, який базується на кваліфікованому сертифікаті. Постанова КМУ № 193 дозволяє використовувати удосконалені електронні підписи на кваліфікованих сертифікатах у випадках, коли законодавство вимагає застосування саме КЕП.
Тендерна документація Замовника містить взаємно суперечливі положення:
з одного боку, п. 1 розділу 3 прямо вимагає, щоб тендерна пропозиція була підписана дійсним КЕП, а в Додатку 1 (п. 4.15) наявність КЕП визначена як окремий обов’язковий документ;
з іншого боку, інші пункти ТД визнають можливість подання документів з електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті.
На практиці це створює ризик, що Замовник:
буде формально вимагати, щоб у протоколі перевірки підпису всі підписи позначались саме як «КЕП»,
може безпідставно відхиляти пропозиції, підписані удосконаленими електронними підписами, які базуються на кваліфікованому сертифікаті (що повністю відповідає Закону № 2155-VIII та постанові № 193).
У консультаціях Мінекономіки (опублікованих у 2020–2021 рр.) неодноразово наголошувалось, що:
КЕП є різновидом удосконаленого електронного підпису,
при здійсненні публічних закупівель допустимо використання удосконалених електронних підписів, що базуються на кваліфікованих сертифікатах, у випадках, коли законодавство вимагає КЕП.
Тому жорстка вимога «підписати саме КЕП» у формулюванні Замовника:
не відповідає духу Закону № 2155-VIII та постанови № 193;
створює необґрунтований ризик відхилення пропозицій за формальними ознаками;
порушує принципи пропорційності та недискримінації (ст. 5 Закону № 922).

5. Висновок щодо порушень иа порушення прав Скаржника.
Встановлення Замовником умов, викладених вище, порушує:
ст. 5 Закону № 922 – принципи добросовісної конкуренції, недискримінації, пропорційності та рівного ставлення до учасників;
ст. 16 Закону № 922 – у частині фактичного запровадження додаткових кваліфікаційних критеріїв (ISO-сертифікати, центри обслуговування тощо), не передбачених законом;
ч. 3–4 ст. 22 Закону № 922 – тендерна документація містить вимоги, що обмежують конкуренцію, дискримінують учасників та вимагають документального підтвердження публічної інформації (довідка НЕК «Укренерго»);
п. 28, 29 Особливостей, затверджених постановою КМУ № 1178 – встановлено вимоги до предмета закупівлі електроенергії (ISO-сертифікація, інші системи менеджменту), не передбачені національним стандартом;
спеціальне енергетичне законодавство (ПРРЕЕ, КСР), яке не передбачає обов’язкової наявності центру обслуговування для всіх постачальників та покладає обов’язок забезпечення якості електроенергії на ОСР;
Закон № 2155-VIII та постанову КМУ № 193 – у частині невірного/надмірно формального підходу до вимог щодо КЕП/УЕП.
Створюють штучні обмеження для участі в тендерній закупівлі для біль широкого кола учасників
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження