• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 3

Електрична енергія з розподілом

Термін постачання 01.01.2026-31.12.2026 року

Кваліфікація

від початку періоду пройшло 3 робочих дні

2 559 800.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 26.11.2025 14:38 - 04.12.2025 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 7fcdb36e514b4c52bec31187f0246bb2
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-26-012064-a.b1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Вимога пункту 57 Додатку № 1 до тендерної документації щодо довідки від оператора системи передачі, датованої саме місяцем оголошення закупівлі. Пунктом 57 Додатку № 1 до тендерної документації встановлено, що учасник у складі тендерної пропозиції зобов’язаний надати «Довідку від Оператора системи передачі електричної енергії про наявність Учасника у переліку постачальників з якими укладено договір про надання послуг з передачі електричної енергії. Довідка повинна бути датована місяцем оголошення цієї закупівлі». Вимога анкети учасника щодо підтвердження відсутності порушень Ліцензійних умов постачання електричної енергії. Форма 1 до Додатку № 1 «Анкета учасника» містить, серед іншого, блок «Підтвердження дотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та відсутності порушень Ліцензійних умов провадження Учасником господарської діяльності з постачання електричної енергії», у якому передбачені, зокрема, такі питання з варіантами відповіді «Так / Ні»: «Дотримуємося вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії», «Відсутні порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії».
Пов'язані документи: Учасник Замовник Орган оскарження
Причина: Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 03.12.2025 17:18
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: e614b3e308234b3db46a415fcbe1d962
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. Вимога пункту 57 Додатку № 1 до тендерної документації щодо довідки від оператора системи передачі, датованої саме місяцем оголошення закупівлі.
Пунктом 57 Додатку № 1 до тендерної документації встановлено, що учасник у складі тендерної пропозиції зобов’язаний надати «Довідку від Оператора системи передачі електричної енергії про наявність Учасника у переліку постачальників з якими укладено договір про надання послуг з передачі електричної енергії. Довідка повинна бути датована місяцем оголошення цієї закупівлі».
Закон № 2019-VIII та підзаконні акти НКРЕКП дійсно передбачають, що для здійснення діяльності з постачання електричної енергії постачальник має укласти договір про надання послуг з передачі електричної енергії з оператором системи передачі – ПрАТ «НЕК «Укренерго». Однак жодною нормою Закону № 2019-VIII, Кодексу системи передачі, Правил ринку чи інших актів НКРЕКП не передбачено обов’язку ліцензіата отримувати на кожну окрему закупівлю довідку оператора системи передачі, датовану саме місяцем оголошення конкретної процедури закупівлі.
Така вимога виходить за межі, необхідні для підтвердження факту укладення договору про надання послуг з передачі електричної енергії, оскільки сам факт наявності договору може бути підтверджений безпосередньо копією договору або шляхом перевірки інформації в офіційних реєстрах та списках учасників ринку, що публікуються оператором системи передачі. У відкритому доступі, зокрема у складі тендерних пропозицій та публічних реєстрів, розміщуються файли «Реєстр постачальників з якими укладено Договір передачі ЕЕ з Укренерго», що використовуються для підтвердження статусу постачальника.
Антимонопольний комітет України у своєму Узагальненні практики розгляду скарг щодо закупівель електричної енергії від 22.02.2024 р. звернув увагу на те, що замовники не можуть вимагати від учасників надмірні документи від третіх осіб у стислі часові проміжки, якщо такі вимоги не передбачені законодавством і ускладнюють участь у процедурі закупівлі, зокрема, щодо довідок від операторів системи розподілу з жорсткими строками їх видачі.
У рішенні постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України № 14064-р/пк-пз від 21.07.2020 (процедура UA-2020-07-03-000311-с) Комітет визнав дискримінаційною вимогу тендерної документації щодо надання довідок від усіх операторів системи розподілу з інформацією про кількість споживачів, яких обслуговує постачальник, виданих не пізніше 10 діб до дати розкриття тендерних пропозицій, зазначивши, що замовник не довів необхідність такої умови, а виконати її можуть лише ті учасники, які зможуть отримати зазначені довідки у встановлені строки, що є дискримінаційним щодо інших учасників.
Аналогічний підхід відображений у цьому ж Узагальненні практики: Комітет наголошує, що вимога отримання довідок від третіх осіб (операторів системи розподілу, адміністратора розрахунків тощо) у вузько визначений проміжок часу, якщо така вимога не передбачена законом і не обґрунтована предметом закупівлі, є надмірною та має ознаки дискримінації.
У цьому випадку вимога Замовника, щоб довідка від Оператора системи передачі була датована саме «місяцем оголошення закупівлі», об’єктивно створює ситуацію, коли учасник, який звернувся до НЕК «Укренерго» із запитом у кінці такого місяця, отримає відповідь вже в наступному місяці, яка формально не відповідатиме буквальному формулюванню вимоги, попри те, що фактичний стан (наявність укладеного договору) не зміниться. Це ставить виконання вимоги в залежність від внутрішніх строків опрацювання запитів оператором системи передачі, які не регулюються Законом № 922-VIII та не можуть покладатися на учасника як ризик невідповідності. За таких обставин вимога щодо обов’язкового датування довідки саме місяцем оголошення закупівлі є непропорційною, не обумовленою нормами законодавства та такою, що звужує коло потенційних учасників, які технічно не встигають отримати документ з «правильною» датою.
З урахуванням наведеного Скаржник вважає, що вимога пункту 57 Додатку № 1 у частині обов’язкового датування довідки місяцем оголошення закупівлі не відповідає статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII і пункту 29 Особливостей та має бути приведена у відповідність до законодавства або виключена.

2. Вимога анкети учасника щодо підтвердження відсутності порушень Ліцензійних умов постачання електричної енергії.
Форма 1 до Додатку № 1 «Анкета учасника» містить, серед іншого, блок «Підтвердження дотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та відсутності порушень Ліцензійних умов провадження Учасником господарської діяльності з постачання електричної енергії», у якому передбачені, зокрема, такі питання з варіантами відповіді «Так / Ні»: «Дотримуємося вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії», «Відсутні порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії».
Таким чином, Замовник вимагає від кожного учасника, по суті, декларативного підтвердження, що за весь період здійснення ліцензованої діяльності постачальника електричної енергії до нього не застосовувалися жодні заходи впливу за порушення Ліцензійних умов, та що учасник повністю виконував усі нормативно-правові акти, що регулюють ринок електричної енергії.
Відповідно до Закону № 2019-VIII, Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та Ліцензійних умов, затверджених постановою НКРЕКП № 1469, контроль за дотриманням ліцензіатами Ліцензійних умов, застосування до них заходів впливу, накладення штрафів, видача попереджень, а у виняткових випадках – анулювання ліцензії, належить до повноважень саме НКРЕКП як регулятора.
Закон № 922-VIII у статті 17 встановлює вичерпний перелік підстав для відмови учаснику в участі у процедурі закупівлі та відхилення тендерної пропозиції за критеріями «доброї репутації», «корупційних правопорушень», «санкцій», «банкрутства» тощо. Порушення Ліцензійних умов НКРЕКП або факт застосування до ліцензіата штрафів чи попереджень регулятора не визначені Законом № 922-VIII як самостійна підстава для автоматичного недопущення до участі в закупівлі.
Верховний Суд у постанові від 23 квітня 2020 року у справі № 160/5735/19 (адміністративне провадження № К/9901/1269/20) та постанові від 1 червня 2023 року у справі № 160/16553/20, узагальнених у відповідних оглядах судової практики щодо публічних закупівель, дійшов висновку, що замовник не має права розширювати перелік підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі поза межами, прямо визначеними Законом № 922-VIII, а встановлення додаткових підстав для відхилення тендерних пропозицій у тендерній документації порушує принципи здійснення закупівель та є незаконним.
Анкета учасника, яка, за своїм призначенням, «створена для підтвердження дотримання Ліцензійних умов», у поєднанні з відсутністю чіткого опису того, як саме Замовник буде використовувати отримані відповіді, створює правову невизначеність для учасників. Постачальник, до якого НКРЕКП застосовувала штраф або попередження, опиняється перед вибором: або надати недостовірну відповідь, що суперечитиме фактам, відображеним у рішеннях НКРЕКП, або честно вказати факт застосування заходів впливу, при цьому не маючи можливості передбачити наслідки такої відповіді для розгляду тендерної пропозиції. Такий підхід, за відсутності прямої законодавчої вимоги про «бездоганність» ліцензійної історії, потенційно звужує коло учасників до тих, щодо кого ніколи не застосовувалися будь-які заходи впливу регулятора, хоча закон прямо не забороняє постачальникам, які мали порушення, але усунули їх та продовжують провадити діяльність, брати участь у публічних закупівлях.
Крім того, сама по собі вимога в Анкеті підтвердити, що «відсутні порушення Ліцензійних умов», не має очевидного зв’язку з кваліфікаційними критеріями, визначеними статтею 16 Закону № 922-VIII (матеріально-технічна база, персонал, досвід, фінансова спроможність) або з підставами відмови, визначеними статтею 17 цього Закону. Вона фактично вводить додатковий критерій «бездоганної регуляторної історії» (відсутність будь-яких порушень Ліцензійних умов), який законодавством не передбачений.
Узагальнення практики Антимонопольного комітету України щодо закупівель електричної енергії від 22.02.2024 року фіксує низку типових порушень, пов’язаних із встановленням замовниками вимог, що виходять за межі Закону № 922-VIII і спеціального енергетичного законодавства, у тому числі щодо вимог про подання гарантійних листів та довідок щодо статусу «дефолтний»/«переддефолтний» учасника, інформація про який є публічною; Комітет визнав такі вимоги такими, що не узгоджуються з частиною четвертою статті 22 Закону № 922-VIII.
З огляду на викладене Скаржник вважає, що блок анкети учасника щодо безумовної декларації «відсутні порушення Ліцензійних умов» та «дотримуємося всіх нормативно-правових актів ринку» не відповідає статті 5 і частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII та створює підстави для потенційної дискримінації учасників, стосовно яких НКРЕКП в минулому застосовувала санкції, але які продовжують законно здійснювати ліцензовану діяльність.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження